Kendelse af 21-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-05-2023

Journalnr. 20-0079379

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedens hæftelse for manglende indeholdt AM-bidrag

34.000 kr.

0 kr.

34.000 kr.

Virksomhedens hæftelse for manglende indeholdt A-skat

126.096 kr.

0 kr.

126.096 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden blev registreret den 2. januar 2017 med branchekoden 452010 Autoreparationsværksteder m.v. Virksomheden blev registreret med A-skat og am-bidrag fra 1. februar 2018. Interessentskabets fuldt ansvarlige deltagere er [person1] og [person2].

Virksomheden har været pålagt at føre logbog fra 15. marts 2018 til 15. marts 2019.

Skattestyrelsen har 2 gange været på kontrol på virksomhedsadressen [adresse1], [by1] henholdsvis den 16. maj 2018 og den 30. oktober 2019, hvor styrelsen mødte virksomhedens to indehavere, samt følgende ansatte i virksomheden:

Kontrolbesøget den 16. maj 2018

[person3], der oplyste, at han havde været ansat siden den 14. maj 2018 og endnu ikke havde modtaget løn.

Kontrolbesøget den 30. oktober 2019

[person3]

[person4]

[person5]

Under kontrolbesøget udleverede virksomheden ansættelseskontrakter for [person5] og [person3]. Ansættelseskontrakten på [person4] kunne virksomheden ikke finde under besøget. Virksomheden oplyste, at [person3] først var blevet ansat pr. 15. oktober 2019, og at virksomheden endnu ikke havde fået anmodet om skattekort.

Skattestyrelsen opfordrede under kontrollen virksomheden til at indhente et skattekort til [person3] til brug for indberetning af løn. Det blev derfor aftalt, at virksomheden skulle anmode om et skattekort hurtigst muligt.

Skattestyrelsen har efterfølgende rykket virksomheden for indsendelse af materiale, men styrelsen har ikke modtaget det ønskede materiale. Den 11. maj 2020 blev der fremsendt et forslag til afgørelse til virksomheden med regulering og angivelse af eIndkomst, A-skat og am-bidrag. Ændringerne relaterer sig til to ansatte for perioder, hvor virksomheden ikke havde indberettet løn, A-skat og am-bidrag vedrørende disse personer.

Skattestyrelsen har i øvrigt udbedt sig den logbog, som var pålagt virksomheden. Virksomheden har den 2. juni 2020 oplyst, at logbogen var smidt ud.

Det er oplyst, at virksomheden har indberettet løn samt indeholdt A-skat og am-bidrag for [person4] for månederne april, maj, juli, oktober og november 2018 med en ca. timeløn på 100 kr. og med en arbejdstid på 37 timer pr. uge (160,33 timer pr. måned). Virksomheden har ikke indberettet løn til [person4] i andre måneder af årene 2018, 2019 eller 2020 til og med marts. [person4] har den 24. april 2018 oplyst styrelsen, at han blev fastansat i virksomheden fra 2. april 2018.

Virksomheden har i mail den 19. maj 2020 oplyst, at [person4] kun havde været ansat i virksomheden i følgende perioder:

fra og med 1. april 2018 til og med 30. november 2018
fra og med 1. april 2019 til og med 1. juli 2019
fra og med 1. oktober 2019 til og med 31. december 2019
fra og med 1. februar 2020 til og med 31. maj 2020

Det er endvidere oplyst, at virksomheden ikke har indberettet løn samt indeholdt A-skat og am-bidrag for [person3] i årene 2018, 2019 eller 2020 til og med marts. I forlængelse af kontrolbesøget 16. maj 2018 traf styrelsen den 19. februar 2019 en afgørelse vedrørende manglende indberettet løn, A-skat og am-bidrag for perioden 14. maj – 31. maj 2018 vedrørende [person3]s ansættelse i virksomheden.

Virksomheden har i mailen af den 19. maj 2020 endvidere oplyst, at [person3] kun havde været ansat i virksomheden i følgende perioder:

fra og med 14. maj 2018 til og med 31. maj 2018
fra og med 15. oktober 2019 til og med 30. november 2019

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset virksomheden for pligtig at indeholde yderligere A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2020. Beløbsmæssigt er de manglende indeholdte AM-bidrag og A-skatter er opgjort til henholdsvis 34.000 kr. og 126.096 kr. vedrørende yderligere skønnede lønudgifter på i alt 424.875 kr. Styrelsen har endvidere anset virksomheden for at hæfte for AM-bidrag og A-skatter.

Til støtte herfor har Skattestyrelsen i afgørelsen anført følgende begrundelse:

”Afgørelse: Vi opkræver A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og indberetter til eIndkomst

Vi har bedt om at se dokumentation for kildeskattenummer/skattekort for medarbejdere, som vi har truffet på kontrol på adressen [adresse2], [by1]. Vi har ikke trods rykker modtaget dokumentation.

Vi har herefter bedt om at se logbog, som var pålagt virksomheden at føre fra 15. marts 2018 til 15. marts 2019. Vi har ikke modtaget logbogen, men fået svar fra virksomheden, at logbogen er blevet smidt ud. Vi har set på virksomhedens lønindberetning for perioden 01.01.2018 til 31.03.2020.

Resultatet er, at I skal betale 126.096 kr. i A-skat og 34.000 kr. i arbejdsmarkedsbidrag (am-bidrag), og vi indberetter til eIndkomst (indkomstregisteret) for jeres ansatte, som har kildeskattenummer. Vi har beskrevet de enkelte forhold nedenfor.

(...)

Skattestyrelsens ændringer

Lønindkomst samt A-skat og am-bidrag

Vi indberetter følgende lønindkomster til eIndkomst:

[person4]

Indkomstår 2018 64.132 kr.

Indkomstår 2019 144.297 kr.

Indkomstår 2020 32.066 kr.

I alt 240.495 kr.

Vi beregner følgende lønindkomst for personer uden kildeskattenummer:

[person3]

Indkomstår 2018 112.231 kr.

Indkomstår 2019 72.149 kr.

I alt 184.380 kr.

De ikke indeholdte am-bidrag vedrørende de beskæftigede udgør:

[person4] 19.245 kr.

[person3] 14.755 kr.

I alt 34.000 kr.

De ikke indeholdte A-skatter vedrørende de beskæftigede udgør:

[person4] 32.796 kr.

[person3] 93.300 kr.

I alt 126.096 kr.

Vi gør hæftelse gældende for de ikke indeholdte A-skatter og am-bidrag i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Der henvises til nedenstående sagsfremstilling.

Beskrivelse af virksomheden

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag

1.1. De faktiske forhold

Vi har været på kontrol på adressen [adresse1], [by1] den 16. maj 2018 og igen 30. oktober 2019.

På denne adresse mødte vi ved begge kontrolbesøg virksomhedens to indehavere:

[person2], født 10.01.1987
[person1], født 12.11.1983

Endvidere mødte vi følgende af virksomhedens ansatte på de to kontrolbesøg:

Truffet på kontrolbesøg 16. maj 2018:

[person3], født 24.12.1993

Ved kontrolbesøget den 16. maj 2018 oplyste den ene ansatte, [person3], at han havde været ansat siden den 14. maj 2018 og endnu ikke havde modtaget løn.

Truffet på kontrolbesøg 30. oktober 2019:

[person3], født 24.12.1993
[person4], født, 02.04.1992
[person5], født 16.09.1988

Ved kontrolbesøget den 30. oktober 2019 modtog vi på stedet ansættelseskontrakt for [person5] og [person3].

Virksomheden oplyste, at [person3] først var blevet ansat pr. 15. oktober 2019, og at virksomheden endnu ikke havde fået anmodet om skattekort.

Virksomheden oplyste endeligt, at virksomheden også havde en ansættelseskontrakt på [person4], men at virksomheden på kontroltidspunktet ikke kunne finde denne.

Vi opfordrede virksomheden til at igangsætte processen for indhentelse af skattekort til [person3] til brug for indberetning af løn. Det blev derfor aftalt, at virksomheden anmodede om skattekort hurtigst muligt.

Den 18. februar 2020 sendte vi rykker om at indsende det indkaldte materiale med frist den 4. marts 2020. Vi har trods rykker ikke modtaget det ønskede materiale.

Den 11. maj 2020 fremsendte vi forslag til afgørelse til virksomheden med forslag til regulering og angivelse af eIndkomst, A-skat og am-bidrag på to ansatte for konkrete perioder/måneder, hvor virksomheden ikke havde indberettet løn, A-skat og am-bidrag.

Virksomheden ved [person1] rettede den 14. maj 2020 telefonisk kontakt til os og oplyste, at det var korrekt, at der var udbetalt acontoløn til de to ansatte i nogle måneder, hvor [person1] nu havde konstateret, at den lønansvarlige i virksomheden ikke havde indberettet løn på medarbejderen. [person1] oplyste, at han vil tage kontakt til sin revisor og den lønsvarlige for at afklare hvor meget, der mangler at blive indberettet.

Virksomheden sendte den 19. maj 2020 mail med virksomhedens svar på ansættelsesperioder/-måneder, i hvilke de to pågældende ansatte havde arbejdet i virksomheden. Virksomheden oplyste i samme mail, at der var løn for konkrete ansættelsesperioder/måneder, hvor der var behov for at indberette dette til virksomhedens revisor.

Den 25. maj 2020 tog vi telefonisk kontakt med virksomheden og talte med [person1]. Vi oplyste, at vi til brug for sagsbehandlingen anmodede om, at virksomheden fremsendte den logbog, som virksomheden havde været pålagt at føre i perioden 15. marts 2018 til 15. marts 2019. [person1] oplyste, at han samme dag eller næste dag ville fremsende logbogen.

Vi modtog den 2. juni 2020 mail fra virksomheden med oplysning om, at virksomheden ikke kunne finde logbogen, da den var blevet smidt ud.

1.2. Virksomhedens bemærkninger

Vi har modtaget mail fra virksomheden den 19. maj 2020, hvor virksomheden kommer med følgende bemærkninger til vores forslag til afgørelse:

Hej [person6] så kom vi frem til noget. Som sagt har vi tracket hvornår hvem har arbejdet. Det er ikke altid at vi bruger dem.

[person3] har arbejdet 14/5-2018-31/5-2018 han fik ondt i foden og tog tilbage til bulgarien og kom tilbage og arbejdede i perioden [person3] 15/10-19 – 30/11-19.

[person3] har vi så ikke brugt mere.

Vi bestilte skattekort til både [person4] og [person3] men der kom ikke noget skattekort. så det er derfor at der ikke er sket noget.

[person4]s arbejdsdage:

[person4] 1/4-2018-30/11-2018

[person4] 1/4-2019-1/7-2019

[person4] 01-10-2019 – 31-12-2019

[person4] 1/2-2020-31/5-2020

vi kommer til at indberette dette til vores revisor også og prøver igen og bestille skattekort

Den 2. juni 2020 modtog vi mail fra virksomheden, hvor virksomheden svarer på vores telefoniske anmodning om fremsendelse af logbog:

Hej [person6] det er [person1] fra [virksomhed1]. Vi kan ikke finde logbogen. Vi har haft renovering og oprydning og den er blevet smidt ud der. Skat har været her 2 gange og begge gange har jeg givet dem logbogen men kvinden som kom til sidst tog det ikke seriøst og sagde at jeg bare kan smide logbogen ud.

1.3. Retsregler og praksis

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

1.4.1 Skattestyrelsens bemærkninger til virksomhedens kommentarer

Vi har følgende bemærkninger til virksomhedens fremsendte kommentarer.

1.4.1.1 Ansatte med CPR-nr.. ([person4]):

Ved kontrolbesøgt den 30. oktober 2019 oplyste I, at virksomheden havde en ansættelseskontrakt på [person4], men at virksomheden på kontroltidspunktet ikke kunne finde denne.

Vi kan i vores systemer se, at virksomheden har indberettet løn samt indeholdt A-skat og am-bidrag for [person4] for 2018 i månederne april, maj, juli, oktober og november med en ca. timeløn på 100 kr. og med en arbejdstid på 37 timer pr. uge (160,33 timer pr. måned).

Der er ikke for [person4] indberettet løn fra andre arbejdsgivere hverken for 2018, 2019 eller 2020 til og med marts 2020.

Vi har mødt [person4] ved kontrolbesøget den 30. oktober 2019. [person4] har endvidere den 24. april 2018 kontaktet os og oplyst, at han blev fastansat i virksomheden fra 2. april 2018, hvilket hænger sammen med, at virksomheden for april 2018 påbegyndte med at indberette lønindkomst og indeholdte og indberettede A-skat og am-bidrag i månederne omtalt ovenfor.

I oplyste pr. mail den 19. maj 2020 efter vores udsendelse af forslag til afgørelse og jeres egne efterfølgende undersøgelser, at [person4] havde været ansat i virksomheden i følgende perioder:

fra og med 1. april 2018 til og med 30. november 2018
fra og med 1. april 2019 til og med 1. juli 2019
fra og med 1. oktober 2019 til og med 31. december 2019
fra og med 1. februar 2020 til og med 31. maj 2020

I mail af 2. juni 2020 oplyste virksomheden – efter vores telefoniske henvendelse til virksomheden om begæring om fremsendelse af logbog – at logbogen var smidt ud i forbindelse med rengøring og renovering.

1.4.2.2 Ansatte uden CPR-nr.. ([person3]):

Ved kontrolbesøget den 16. maj 2018 oplyste [person3], at han havde været ansat siden den 14. maj 2018 og endnu ikke havde modtaget løn.

Ved kontrolbesøget den 30. oktober 2019 modtog vi på stedet ansættelseskontrakt for [person3]. Virksomheden oplyste, at [person3] først var blevet ansat pr. 15. oktober 2019, og at virksomheden endnu ikke havde fået anmodet om skattekort.

Ved begge kontrolbesøg har vi dels truffet [person3] på virksomheden, og dels blev vi af virksomheden og af [person3] oplyst, at han var ansat i virksomheden.

Vi kan i vores systemer se, at virksomheden ikke har indberettet løn samt indeholdt A-skat og am-bidrag for [person3] for indkomstårene 2018, 2019 eller 2020 (til og med marts 2020).

I forlængelse af kontrolbesøget 16. maj 2018 har vi den 19. februar 2019 truffet afgørelse, at virksomheden ikke har indberettet løn samt indeholdt A-skat og am-bidrag bl.a. for [person3] for perioden 14. maj – 31. maj 2018 uden dog at vi på daværende tidspunkt

kendte til, hvornår [person3] stoppede i virksomheden. Vi har således tidligere opgjort og indberettet løn, A-skat og am-bidrag for perioden 14. maj – 31. maj 2018, og dermed alene for den måned, hvor denne kontrol er foretaget, og hvor vi har truffet personen.

I oplyste pr. mail den 19. maj 2020 efter vores udsendelse af forslag til afgørelse og jeres egne efterfølgende undersøgelser, at [person3] havde været ansat i virksomheden i følgende perioder:

fra og med 14. maj 2018 til og med 31. maj 2018
fra og med 15. oktober 2019 til og med 30. november 2019

I mail af 2. juni 2020 oplyste virksomheden – efter vores telefoniske henvendelse til virksomheden om begæring om fremsendelse af logbog – at logbogen var smidt ud i forbindelse med rengøring og renovering.

1.4.2 Skattestyrelsens endelige afgørelse

Indeholdelse af am-bidrag og A-skat skal ske i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst. Hovedkriteriet for om der er tale om A-indkomst er, at indkomsten er givet i penge for personligt arbejde i tjenesteforhold efter kildeskattelovens § 43, stk. 1.

Den, for hvis regning udbetalingen foretages, skal indeholde foreløbig AM-bidrag og skat i det udbetalte beløb i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og § 7.

Den arbejdsgiver, som er pålagt at foretage daglige registreringer af oplysninger om ansatte, skal føre en logbog med registreringer, som er fortløbende dateret, og for hver af de beskæftigede indeholde oplysninger om:

navn og CPR-nr..
hvilken løn, der udbetales, og
start- og forventet sluttidspunkt for arbejdet den pågældende dag.

efter kildeskattelovens § 86 a, stk. 1.

De daglige registreringer (logbogen) skal til enhver tid på begæring forevises Skattestyrelsen efter kildeskattelovens § 86 a, stk. 2 ligesom registreringerne skal opbevares i 5 år efter regnskabsårets afslutning efter bekendtgørelse nr. 983 af 29. juni 2016 om tilsynet med de anerkendte arbejdsløshedskassers administration § 12, stk. 5.

1.4.2.1 Ansatte med CPR-nr.. ([person4]):

Det er vores opfattelse og afgørelse, at I har udbetalt løn til medarbejderen i virksomheden uden indeholdelse og indberetning af A-skat og am-bidrag i de resterende måneder i 2018 (juni, august, september og december), i månederne januar- juni og oktober - december 2019 samt februar og marts 2020. Vi forudsætter derfor, at han har været ansat siden 2. april 2018, og at der alene er få måneder i perioden, hvor medarbejderen ikke har arbejdet på virksomheden (således juli – september 2019 samt januar 2020).

Afgørelsen er truffet ud fra følgende vurderinger:

at virksomheden både pr. telefon og pr. mail erkender, at der forekommer måneder, hvor der er udbetalt acontoløn til [person4] uden, at der er indberettet til eIndkomst m.v.,
at [person4] er truffet på virksomheden og udført arbejde i perioder, hvor der ikke er indberettet løn til eIndkomst,
at virksomheden har været pålagt at føre logbog i en del af den periode, som afgørelsen dækker over, og således på begæring har haft mulighed for at dokumentere arbejdstider/-perioder for bl.a. [person4], hvilket virksomheden ikke har været i stand til at dokumentere grundet, at logbogen er smidt væk.

Da [person4] har haft skattekort i både indkomståret 2018, 2019 og 2020, er skattefradrag og skatteprocent for de aktuelle indkomstår anvendt til beregning af A-skat.

Da I derved har undladt at opfylde jeres pligter til at indeholde am-bidrag og A-skat i forbindelse med udbetaling af løn til virksomhedens ansatte, er I over for os ansvarlig for betalingen med det manglende beløb, hvilket fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Vi anser, at I har udvist forsømmelig adfærd ved udbetalingen af løn, uden at der er sket indeholdelse af am-bidrag og A-skat.

Vi opgør de manglende lønindberetninger således:

Indkomståret 2018

Løn

Am-bidrag

A-skat

4 måneder vedrørende månederne juni, august, september og december (160,33 timer pr. md. a 100 kr. pr. time)

64.132 kr.

5.132 kr.

7.820 kr.

Indkomståret 2019

Løn

Am-bidrag

A-skat

Skønsmæssig løn:

9 måneder vedrørende periode januar – juni og oktober – december (160,33 timer pr. md. a 100 kr. pr. time)

144.297 kr.

11.547 kr.

17.766 kr.

Indkomståret 2020

Løn

Am-bidrag

A-skat

Skønsmæssig løn:

2 måneder vedrørende periode februar - marts (160,33 timer pr. md. a 100 kr. pr. time)

32.066 kr.

2.566 kr.

7.210 kr.

I alt

240.495 kr.

19.245 kr.

32.796 kr.

1.4.2.2 Ansatte uden CPR-nr.. ([person3]):

Det er vores opfattelse og afgørelse, at I har udbetalt løn til medarbejderen i virksomheden uden indeholdelse og indberetning af A-skat og am-bidrag i de resterende måneder i 2018 (juni – december), i månederne januar – marts 2019 samt fra 15. oktober – 30. november 2019. Vi forudsætter derfor, at han har været ansat siden 14. maj 2018, og at der alene er udvalgte måneder i perioden til og med 30. november 2019, hvor medarbejderen ikke har arbejdet på virksomheden (således fra 1. april – 14. oktober 2019).

Af den udleverede ansættelseskontrakt er der aftalt en timeløn på 100 kr. og med en arbejdstid på 37 timer pr. uge (160,33 timer pr. måned).

Afgørelsen er truffet ud fra følgende vurderinger:

at virksomheden både pr. telefon og pr. mail erkender, at der forekommer måneder, hvor der er udbetalt acontoløn til [person3] uden, at der er indberettet til eIndkomst m.v.,
at [person3] er truffet på virksomheden og udført arbejde i perioder, hvor der ikke er indberettet løn til eIndkomst,
at virksomheden har været pålagt at føre logbog i en del af den periode, som afgørelsen dækker over, og således på begæring har haft mulighed for at dokumenter arbejdstider/-perioder for bl.a. [person3], hvilket virksomheden ikke har været i stand til at dokumentere grundet, at logbogen er smidt væk.

Da [person3] ikke har haft kildeskattenummer og skattekort i de tre indkomstår, har vi anvendt 55 % som skatteprocent beregning af A-skat jf. Kildeskatteloven § 48, stk. 7. Der er ikke anvendt fradrag ved beregningen.

Da I derved har undladt at opfylde jeres pligter til at indeholde am-bidrag og A-skat i forbindelse med udbetaling af løn til virksomhedens ansatte, er I over for os ansvarlig for betalingen med det manglende beløb, hvilket fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Vi anser, at I har udvist forsømmelig adfærd ved udbetalingen af løn, uden at der er sket indeholdelse af am-bidrag og A-skat.

Vi opgør de manglende lønindberetninger således:

Indkomståret 2018

Løn

Am-bidrag

A-skat

Skønsmæssig løn:

7 måneder vedrørende perioden juni - december (160,33 timer pr. md. a 100 kr. pr. time)

112.231 kr.

8.981 kr.

56.791 kr.

Indkomståret 2019

Løn

Am-bidrag

A-skat

Skønsmæssig løn:

4,5 måneder vedrørende perioderne januar – marts og 15. oktober – 30. november

(160,33 timer pr. md. a 100 kr. pr. time)

72.149 kr.

5.774 kr.

36.509 kr.

I alt

184.380 kr.

14.755 kr.

93.300 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser virksomhedens AM-bidrag og A-skat for perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2020 skal nedsættes til 0 kr. Virksomheden har i klagen anført følgende:

”Hej det drejer sig om en afgørelse i har gjort uden beviser. I påstår at [person4] og [person3] har arbejdet i alt den tid som i beskriver men det passer ikke. De har været on and off på arbejde da vi ikk altid har arbejde til dem. Hvis det er kan i ringe og vi kan snakke om det.”

Landsskatterettens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat på henholdsvis 34.000 kr. og 126.096 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2020. Styrelsen har endvidere anset virksomheden for at hæfte for AM-bidrag og A-skatter.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Skattestyrelsen kan give et pålæg om at føre logbog, hvis der er en tilstrækkeligt faktuelt underbygget antagelse om, at en og flere personer udfører arbejde for virksomheden, selv om virksomheden ikke har registreret oplysninger om dette. Det fremgår af Højesterets dom af 16. august 2011, offentliggjort i SKM2011.532.HR. Virksomheden har været pålagt at føre logbog fra 15. marts 2018 til 15. marts 2019, men har ikke kunne fremlægge nogen logbog for Skattestyrelsen, idet logbogen efter det oplyste var smidt ud.

Det er virksomheden, der har bevisbyrden for, at lønafregningen og indeholdelsen af AM-bidrag og A-skat rent faktisk omfatter alle de udbetalte lønninger for den omhandlede periode. Et internt timeregnskab kan tjene som dokumentation for virksomhedens lønudgifter, jf. bogføringslovens § 3, stk. 1, nr. 4 og § 5. Virksomheden har ikke fremlagt noget et timeregnskab, der muliggør en umiddelbar kontrol af virksomhedens lønafregninger, herunder lønudbetalingen og indeholdelsen af AM-bidrag og A-skat.

Spørgsmålet er, om der i perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2020 er udført mere lønarbejde i virksomheden, end virksomhedens indberettede lønninger er et udtryk for, om den manglede indeholdelse af AM-bidrag og A-skat i givet fald kan opgøres til henholdsvis 34.000 kr. og 126.096 kr. vedrørende yderligere skønnede lønudgifter på i alt 424.875 kr., og endelig om virksomheden i givet fald hæfter for manglede indeholdelse af AM-bidrag og A-skat. Skattestyrelsen er den opfattelse.

Virksomheden har anført, at [person3] kun har været ansat i virksomheden i 2 uger af hvert af årene 2018 og 2019 omkring tidspunkterne for Skattestyrelsens uanmeldte kontrolbesøg, og at [person4] kun har været ansat i virksomheden i fire konkret afgrænsede perioder fra 1. april 2018 til 31. maj 2020.

Landsskatteretten finder imidlertid ikke, at virksomheden har løftet bevisbyrden for, at de omhandlede personer kun har arbejdet i så begrænsede omfang, som virksomheden har oplyst. Der er herved henset til, at [person3]s var på arbejde i virksomheden under begge de uanmeldte kontrolbesøg på virksomhedsadressen henholdsvis den 16. maj 2018 og den 30. oktober 2019. [person4]s var kun på arbejde i virksomheden under besøget den 30. oktober 2019, men han har den 24. april 2018 oplyst Skattestyrelsen, at han var fastansat i virksomheden fra den 2. april 2018. Hans ansættelseskontrakt har virksomheden imidlertid ikke fremlagt.

Landsskatteretten lægger ved afgørelsen til grund, at begge medarbejdere har haft en tættere tilknytning til virksomheden i åerne 2018 og 2019 samt 1. kvartal 2020, og at de omhandlede medarbejdere har udført mere lønarbejde i virksomheden, end de indberettede lønninger er et udtryk for. Skattestyrelsen derfor har været berettiget til at udøve et skøn over de reelle lønudgifter til de pågældende medarbejdere. Der er henset til, at virksomheden har erkendt, at der er udbetalt aconto løn til de to ansatte i nogle måneder, hvor den lønansvarlige i virksomheden ikke havde indberettet løn på medarbejderen.

Skattestyrelsen har ved opgørelsen af manglende indeholdt A-skat for [person4] anvendt hans skattekortsoplysninger for 2018-2020. Da der ikke foreligger oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort for [person3], er der korrekt indeholdt 55 pct. af den forudsatte A-indkomst. Styrelsen har indeholdt 8 pct. i AM-bidrag før beregningen af A-skat.

Virksomheden har ikke nærmere imødegået Skattestyrelsens afgørelse, herunder opgørelser af de manglende indeholdte beløb. Retten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens forhøjelser virksomhedens AM-bidrag og A-skat for perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2020 med i alt henholdsvis 34.000 kr. og 126.096 kr.

Virksomheden var bekendt med, at personalet var ansat som lønmodtagere, og virksomheden har ikke haft føje til at tro, at der ikke skulle indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Landsskatteretten tiltræder derfor, at virksomheden hæfter for de indeholdelsespligtige beløb, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.