Kendelse af 22-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-07-2022

Journalnr. 20-0078686

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Skattepligtige bankindsætninger

17.125 kr.

0 kr.

17.125 kr.

Fradrag for rejse- og fortæringsudgifter

0 kr.

35.775 kr.

0 kr.

Indkomståret 2017

Skattepligtige bankindsætninger

26.300 kr.

0 kr.

26.300 kr.

Indkomståret 2018

Skattepligtige bankindsætninger

20.760 kr.

0 kr.

20.760 kr.

Anden personlig skattepligtig indkomst

20.000 kr.

0 kr.

20.000 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale virksomhedsregister (CVR), at klageren i perioden den 22. august 2006 til virksomhedens ophør den 12. marts 2018 har drevet enkeltmandsvirksomheden ”[virksomhed1]”, CVR-nr. [...1], under branchekode 741010 ”Industriel design og produktdesign”, og bibranchekode 361410 ”Fremstilling af andre møbler til boliger.”

Klageren har for indkomståret 2017 oplyst virksomhedens resultat til 18.357 kr. Klageren har ikke oplyst resultatet af virksomheden for indkomstårene 2016 og 2018.

Klageren har den 30. januar 2018 oprettet virksomheden [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], under branchekode 741010 ”Industriel design og produktdesign”.

Skattestyrelsen har modtaget regnskab, bilag og bankkontoudtog for indkomståret 2017, opgørelse af omsætning, udgifter og moms udarbejdet af klagerens repræsentant på baggrund af bankkontoudtog for indkomståret 2016, og regnskab, bogføring, udvalgte bilag, bankkontoudtog samt mellemregningskonto for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har konstateret en række indsætninger på klagerens bankkonto i [finans1], kontonr. [...22], som kan henføres til klagerens virksomhed. På bankkontoen er bl.a. indsat følgende beløb:

Dato

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Beskrivelse

18-04-2016

15.000,00 kr.

12.000,00 kr.

?B?

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

Musiker

?R.B?

?Adresse udeladt?

04-05-2016

1.625,00 kr.

1.300,00 kr.

MobilePay: ?S.H?

Modtaget: 04.05.2016 00:27

Gebyr: 0,00

MobilePay: ?S.H?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...07]

Besked: 52x25 >x1.25 = 1625

26-12-2016

500,00 kr.

400,00 kr.

MobilePay: ?M.K:N?

Modtaget: 26.12.2016 12:42

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...83]

Besked: Køkeskab

07-01-2017

6.500,00 kr.

5.400,00 kr.

Fra ?C? [...]

?C.S.J?

23-01-2017

2.000,00 kr.

1.600,00 kr.

MobilePay ?L.V?

Modtaget: 23.01.2017 16:18

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?L.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...73]

27-02-2017

4.800,00 kr.

3.840,00 kr.

Hallo

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

HR.

?H.S?

?Adresse udeladt?

15-11-2017

13.000,00 kr.

10.400,00 kr.

Kundekort [...]92

26-01-2018

5.650,00 kr.

4.520,00 kr.

Kundekort [...]38

02-02-2018

600,00 kr.

480,00 kr.

Krydsfiner [...]

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra: ?S.T.B?

?Adresse udeladt?

05-03-2018

3.000,00 kr.

2.400,00 kr.

Overførsel

[virksomhed3] APS

?Adresse udeladt?

18-03-2018

3.800,00 kr.

3.040,00 kr.

MobilePay: ?A.V?

Modtaget: 18.03.2018 15:11

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?A.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...]

20-03-2018

2.500,00 kr.

2.000,00 kr.

MobilePay: ?M.B?

Modtaget: 20.03.2018 15:50

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?M.B?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...]

Besked: ?M?

20-03-2018

1.600,00 kr.

1.280,00 kr.

MobilePay: ?J?

Modtaget: 20.03.2018 16:02

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?J?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...]

22-03-2018

8.800,00 kr.

7.040,00 kr.

MobilePay: ?A.K?

Modtaget: 22.03.2018 13:09

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?A.K?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...]

Skattestyrelsen har endvidere konstateret en indsætning på klagerens bankkonto, som de har anset for anden personlig skattepligtig indkomst:

Dato

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Beskrivelse

30-05-2018

20.000,00 kr.

16.000,00 kr.

?N.W? løn 6 mrd

?N.W?

?Adresse udeladt?

Skattestyrelsen har samlet konstateret udgifter på i alt 33.158 kr. og 2.617 kr. ekskl. moms i det af klageren fremsendte Excel ark vedrørende virksomhedens omsætning for indkomståret 2016, som de ikke har anset som fradragsberettigede udgifter.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog, at beløbene, som repræsentanten har trukket fra som udgifter i det fremsendte Excel ark, vedrører fortæring (restaurationskøb og køb i supermarkeder, udgifter afholdt i [forlystelsespark]), ophold, transport herunder i form af taxikørsel og kontanthævninger afholdt i Sverige, betalinger i [by1], [by2] og [by3].

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren er uddannet møbeldesigner og snedker. Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens oplysninger, at klageren har haft et samarbejde med en finsk designer, ?S.K?, og at klageren sammen med denne havde en fælles stand ”[...]” på [...] messe i Sverige den 9. til 13. februar 2016 med henblik på at fremvise prototyper af møbeldesigns.

Det fremgår af oplysninger fremlagt for Skattestyrelsen, at der ingen indtægter har været ved salg af møbler eller royalty indtægter i indkomstårene 2016 til 2018 i klagerens virksomhed.

Det fremgår af de fremlagte regnskaber, underliggende bilagsmateriale og fakturaer, at indtægterne i klagerens virksomhed i indkomståret 2016 hidrører fra snedker/tømrerarbejder. For en del af de fremlagte fakturaer fremgår det, at klagerens virksomhed har udlejet maskiner og udført tømmerarbejde under navnet ”[virksomhed4]”.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation i sagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 17.125 kr., 26.300 kr. og 20.760 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 på baggrund af en række bankindsætninger, som Skattestyrelsen har anset som overskud i klagerens virksomhed.

Skattestyrelsen har endvidere forhøjet klagerens indkomst med 20.000 kr. på baggrund af en indsætning, som Skattestyrelsen har henført som anden personlig indkomst i indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har endvidere nægtet fradrag for driftsomkostning til fortæring og rejser på i alt 35.775 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4.1 Ændringer oplyst virksomhedsresultat og moms for 2016 samt ændringer indtægter og salgsmoms for 2016 – 2018

(...)

Ikke dokumenterede indbetalinger bankkonti, anset for skatte- og momspligtig omsætning for 2016 - 2018

Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på dine bankkonti for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til. Indbetalingerne har vi afstemt til dine foreliggende indkomstforhold for 2016 – 2018.

Det er vores opfattelse, at du i 2016 – 2018 har haft skattepligtig indkomst i form af omsætning fra personlig selvstændig virksomhed, som du har undladt at selvangive eller i øvrigt at underrette os om.

Vi har indtastet de ikke dokumenterede indsætninger fra bankkontoudskrifterne for indkomstårene 2016 – 2018 i regneark, der er vedlagt som bilag 4 - 7. De anvendte kontoskrifter fra din privat konto nr. [...22] og erhvervskonto nr. [...86] er vedlagt som bilag 15.

Vi har for hver transaktion vist det samlede beløb, der er indsat. Den enkelte indbetaling har vi forudsat er inkl. moms. Vi har desuden opgjort beløbet ekskl. moms og beregnet moms af beløbet.

Efter vores opfattelse stammer de samlede indbetalinger i vores specificerede opgørelser under bilagene 4 - 7 fra skattepligtig omsætning inkl. moms.

Du har ikke dokumenteret, at indsætningerne på bankkontiene eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Se praksis i f.eks. SKM2008.905.HR. om dokumentationskrav.

Du fik mulighed for at sende dokumentation herfor inden udløbet af fristen på det udsendte forslag.

På baggrund af den tekst flere af bankposteringerne viser, lægger vi til grund, at indsætninger stammer fra driften i din personlige selvstændige virksomhed [virksomhed1].

Vi har i vores opgørelser under bilag 4 – 7 markeret tekster, der indikerer, at der er tale om betalinger fra kunder vedrørende levering af skatte- og momspligtige varer og ydelser, som vi anser for leveret af dig. Vi finder, at du er rette indkomstmodtager af indsætningerne, og at det derfor er dig, som skal dokumentere, at disse indbetalinger eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Det skal bemærkes, at redegørelser er ikke tilstrækkelig dokumentation.

Ved flere af indsætningerne er der i transaktionsteksten angivet faktura numre eller øvrig tekst, der indikerer, at indbetalingerne vedrører omsætning i din snedker/tømrer virksomhed [virksomhed1]. Vi finder, at du har drevet personlig selvstændig virksomhed også i 2018 frem til omsætningen er indtægtsført i selskabet startende fra 10.04.2018 med fortløbende faktura numre fra 101.

For 2016 er f.eks. faktura nummer 282 benævnt i posteringsteksten på kontoudtoget. Der er tale om et faktura nummer, der mangler i den indsendte ”faktura rækkefølge” for 2016 vedrørende de indsætninger, der er bogført i det indsendte excel ark for 2016.

F.eks. for 2017 finder der indbetalinger sted fra selskabet [virksomhed5] ApS den 11.09.2017 og to indsætninger den 29.07.2017, der ikke er bogført og indtægtsført i regnskabet for 2017. Se bilag 5. Indsætningerne er benævnt med teksten ”302” og ”slutafregning, jf. kontrakt”. Der er i regnskabet bogført indtægter fra selskabet [virksomhed5] ApS, senest med faktura nummer 300, hvor betalingen er indsat og bogført i bank den 13.09.2017. En anden posteringstekst viser, at der finder en mobilePay betaling sted fra ?L.V?. Muligvis en person, der har deltaget i tv-programmet ”[...]”.

F.eks. finder der indbetalinger sted fra firmaet [virksomhed6]. Første fakturaindsætning er den 30.11.2017 med faktura nummer 307 på din privatkonto nr. [...12]. Herefter fortsætter indbetalinger fra firmaet på din erhvervskonto nr. [...86] i 2018 (faktura nr. 309 + ?). Se bilag 5- 6. Fra oprettelsens af selskabet [virksomhed7] IVS´s bankkonto den 10.04.2018 ([...]), fortsætter indbetalinger på denne konto. Omsætningen er her indtægtsført i selskabet og vedrører ”retainer aftale”.

Indsætninger fra [virksomhed8] AB for 2017 og 2018 stammer fra din designer kollega i [Sverige]. Indbetalinger der f.eks. er benævnt med faktura numre 308, 312 og 314. Se bilag 5 og 7.

Vi anser de samlede opgjorte bankindsætninger for at stamme fra erhvervsmæssig aktivitet herunder momspligtig omsætning i din virksomhed.

Erhvervsindtægter skal medregnes ved indkomstopgørelsen, når der er erhvervet endelig ret til ydelserne/ varerne. Det er de samlede årsindtægter, der er erhvervet ret til i løbet af det enkelte indkomstår, der skal beskattes i dette år. Se statsskattelovens § 4. Indtægterne beskattes på leveringstidspunktet.

Det er uden betydning, at betalingen først forfalder eller betales senere end leveringstidspunktet.

De indsætninger på [finans1] konto nr. [...22], der anses for værende skattepligtig omsætning er samlet opgjort til 33.978 kr. ekskl. moms for indkomståret 2016, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 4.

For indkomståret 2017 er indsætningerne på [finans1] konto nr. [...22] opgjort til 123.401 kr. ekskl. moms, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 5.

De skattepligtige indsætninger på [finans1] konto nr. [...22], der anses for værende omsætninger er samlet opgjort til 20.760 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 6.

For indkomståret 2018 er indsætningerne opgjort på [finans1] konto nr. [...86] til 45.924 kr. ekskl. moms, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 7.

Jeres bemærkninger

Din repræsentant har gjort gældende, at følgende indsætninger på [finans1] konto nr. [...22] i indkomståret 2016 vedrører salg af privat indbo og derfor ikke har noget med virksomheden at gøre:

Dato

Tekst

Beløb

18-04-2016

[virksomhed9]

15.000,00

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

Musiker ?R.B?

?Adresse udeladt?

?Adresse udeladt?

04-05-2016

MobilePay: ?S.H?

1.625,00

Modtaget: 04.05.2016 00:27

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...07]

Besked: 52x2 >x1.25 = 1625

26-12-2016

MobilePay: ?M.K.N?

500,00

Modtaget: 26.12.2016 12:42

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...83]

Din repræsentant har gjort gældende, at følgende indsætninger på [finans1] konto nr. [...22] i indkomståret 2017 vedrører salg af privat indbo og derfor ikke har noget med virksomheden at gøre:

Dato

Tekst

Beløb

07-01-2017

Fra ?C? [...]

?C.S.J?

6.500,00

23-01-2017

MobilePay ?L.V?

Modtaget: 23.01.2017 16:18

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?L.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...73]

2.000,00

27-02-2017

Hallo

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra: HR.

?H.S? ?Adresse udeladt?

4.800,00

15-11-2017

Kundekort [...]92

13.000,00

Indtægt ved salg af private aktiver, f.eks. indbo, er som udgangspunkt skattefri efter hovedreglen statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Det er dog ikke vores opfattelse, at der er tale som salg af privat indbo, men virksomhedsdrift, og indbetalinger skal derfor beskattes. Forklaringen om salg af indbo er ikke bestyrket af objektive kendsgerninger. Det burde være muligt for dig at kunne dokumentere og forklare hvert enkelt af de indbetalte beløb.

Der foreligger f.eks. ikke dokumentation for, at du privat har været i besiddelse af og privat erhvervet det indbo, som hævdes at være solgt. Du har f.eks. ikke fremlagt dokumentation for at indboet f.eks. har været annonceret til salg.

Du driver en erhvervsmæssig drevet tømrer- og snedkervirksomhed. Alene teksten ”52x2 >x1.25 = 1625” og ”Køkeskab” indikerer at der er tale om salg af omsætningsformue og at de tilhørende udgifter kan være fratrukket i din virksomhed. En kontantindbetaling i bank i 2017 indikerer, at der har fundet kontante afregninger sted i din virksomhed.

Du har ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation bestyrket ved objektive kendsgerninger, jf. SKM2009.37.HR og SKM2011.208.HR. Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner som til erhvervsmæssige dispositioner. Vi fastholder derfor beskatningen.

Din repræsentant har gjort gældende, at overførslerne til den [finans1] konto nr. [...22] den 20.02.2017, 18.12.2017 og 18.12.2017 er fra udlandet og at de derfor ikke er momsbelagte. Det betyder, at indkomsten for indkomståret 2017 yderligere er forhøjet med 4.759 kr. i forhold til det udsendte forslag og salgsmomsen tilsvarende nedsættes med beløbet. Vi har imødekommet jeres bemærkninger, idet leverancer af varer og ydelser til og uden for EU lande er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1 nr. 1 og nr. 5 – 6.

Ligeledes har vi imødekommet jeres bemærkninger om ikke momsbelagte overførsler fra udlandet til [finans1] konto nr. [...86], den 05.02.2018 og den 07.03.2018. Det betyder, at indkomsten for indkomståret 2018 yderligere er forhøjet med 3.425 kr. i forhold til vores udsendte forslag og salgsmomsen tilsvarende nedsat med beløbet.

I har gjort gældende, at indbetalingerne på [finans1] konto nr. [...22] i indkomståret 2018 opgjort samlet under bilag 6 til 20.760 kr. ekskl. moms, ikke har noget at gøre med virksomheden. Forhøjelsen vedrørende disse kan derfor ikke accepteres.

Der er tale om en kontantindbetaling, en indbetaling vedrørende formentligt salg af krydsfiner i [...], en indbetaling fra selskabet [virksomhed3] ApS og flere mobilePay indbetalinger.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig efter statsskattelovens § 4. Det er vores opfattelse, at det er dig, som skal dokumentere, at disse indbetalinger eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Private dispositioner skal dokumenteres. En bemærkning om, at indbetalingerne ikke vedrører virksomheden er ikke tilstrækkelig dokumentation. Det påhviler dig at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Det følger af praksis, SKM 2008.905.HR og SKM 2011.208.HR.

(...)

Løn 6 mdr. fra ?N.W? for 2018, indsat på din private bankkonto nr. [...22]

Følgende indsætning på [finans1] konto nr. [...22] anses for skattepligtig løn/honorar indtægt:

Dato

Tekst

Beløb

30-05-2018

?N.W? løn 6 mrd

?N.W? ?Adresse udeladt?

20.000,00

Af dine kontoudtog fra banken (se bilag 15) fremgår det, at der er overført midler fra ?N.W? til din [finans1] konto nr. [...28]. Overførslen er benævnt med transaktionsteksten ”løn 6 mdr.”

Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, og beløbet beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Din indkomst forhøjes derfor med 20.000 kr.

Jeres bemærkning

Det er gjort gældende, at bankoverførslen 20.000 kr. fra ?N.W? i 2018 til din private [finans1] konto nr. [...22] vedrører et lån og forhøjelsen kan derfor ikke godkendes.

Vi anser overførslen for værende skattepligtig indkomst for dig, idet overførslen er benævnt med teksten ”løn 6 mdr.”. Det er en atypisk tekst for et privat lån. Du har ikke fremlagt dokumentation for lånet herunder også i form af tilbagebetaling af lånet.

Låneforhold skal kunne dokumenteres ved eksempelvis fremlæggelse af udfærdigede lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lånene. Lån skal bestyrkes af objektive kendsgerninger eller i øvrigt sandsynliggøres med beviser af tilstrækkelig vægt. Et eventuelt udfærdiget lånedokument eller en erklæring godtgør ikke alene, at der har været tale om et låneforhold.

Vi fastholder derfor beskatningen.

(...)

1.4.2 Ændringer udgifter og købsmoms for 2016 - 2017

(...)

Udgifter ikke dokumenteret for 2016 og i øvrigt ikke anset for skattemæssigt og momsmæssigt fradragsberettiget

Det ses, at bogføringen af de omhandlede driftsudgifter for 2016 i det indsendte excel ark og bilag, at bogføringen primært er foretaget på grundlag af kontoudtog fra din privatkonto nr. [...22]. Det ses, at du har markeret de hævninger, som du har anset for værende erhvervsmæssige på kontoudtogene. Se vedlagte kontoudtog under bilag 15.

Det indsendte excel ark for 2016 med opgørelse af virksomheden resultat for 2016 har vi taget en kopi af og heri markeret de udgifter, som vi i øvrigt ikke har godkendt som dokumenterede fradragsberettigede driftsudgifter. Se bilag 12. Vi har desuden på bankkontoudtog for konto [finans1]konto nr. [...22] markeret de betalinger i banken, der relaterer sig til de markerede udgifter. Videre har vi medsendt kopi af de udgiftsbilag som vi har modtaget vedrørende fortæring og rejseudgifter for 2016. Se bilag 13. Vi har påtegnet disse for at markere f.eks. udgiftens art, dato og klokkeslæt og sted. Det har ikke været muligt for os at afstemme de indsendte udgiftsbilag til jeres opgørelse på grund af bogføringens manglende bilags angivelser og de i øvrigt manglende bilag. Du har markeret en række udgifter som erhvervsmæssige på kontoudtogene fra banken, uden at der foreligger behørige købsbilag.

På baggrund af teksten på kontoudtogene og enkelte fremsendte bilag, kan vi se, at der er fratrukket udgifter til specielt fortæring (restaurationskøb og køb i supermarkeder), ophold, transport herunder i form af taxikørsel og kontanthævninger afholdt i Sverige. Der er primært tale om betalinger i [by1], [by2] og [by3]. Udgifter der bl.a. kan relatere sig til deltagelse i [...] messen. Desuden er der tale om fortæringsudgifter og øvrige udgifter afholdt i [forlystelsespark] og på restaurationer i [by4] samt køb i supermarkeder.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen uden moms til i alt 33.158 kr.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen med indgående moms til i alt 3.271 kr. svarende til 2.617 ekskl. moms og købsmoms heraf 654 kr.

Ifølge vores foreliggende oplysninger har du designet en række møbler i form af stole m.v. Vi har tilsendt dig oplysninger herom. Vi har derfor forespurgt dig om du har haft indtægter i forbindelse med salg af de producerede og/eller designede stole m.v. Vi har desuden bedt om dokumentation for overdragelse af rettigheder til møbelproducenter i denne forbindelse. Herunder er der anmodet om kontrakter og oplysninger om omsætning med producenterne herunder betalinger for royalty rettigheder. Vi har forespurgt dig om der er overdraget rettigheder til selskabet [virksomhed7] IVS ved ophør med din personlige erhvervsmæssige drevne virksomhed.

Du har oplyst os, at ingen af de omhandlede møbler har givet et afkast i form af indtægter for indkomstårene 2016 – 2018. Du har ikke modtaget royalty og haft indtægter i øvrigt i forbindelse med designs. Der er tale om prototyper, som ikke har været i produktion og der har ingen indtægter været forbundet med udviklingen af prototyperne. Det er oplyst, at der er indgået kontrakter mellem selskabet [virksomhed7] IVS og møbelproducenter omkring produktion af stolene fra 2018 og fremad. De indgåede kontrakter er indsendt for selskabet. Du har videre oplyst, at design rettighederne ikke har haft værdi for selskabet den 01.01.2018, idet der ingen indtægter har været.

Vi har videre anmodet om oplysninger og dokumentation for eventuelle indtægter fra deltagelse i [...] messen. Ifølge de foreliggende oplysninger har du og din kollega ?S.K? i [by1] haft til opgave at designe [virksomhed10] bar og cafe på messen. Du har senest den 20.04.2020 oplyst, at der ikke har været indtægter forbundet med at stille op på messen for producenter, tværtimod har du selv skulle betale for rejser og ophold m.v. Du har oplyst, at din kollega fik noget for udlæg, men at udgifterne langt oversteg dette beløb. Du har sendt os faktura fra [virksomhed8] AB vedrørende faktura udstedt til [virksomhed7] IVS for udlæg 2019 samt opgørelse og mail fra ?S.K? og ?F? [person1] og [person2] vedrørende din andel af materialeforbruget for 2017 –2019.

De fradragsberettigede driftsomkostninger er efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ”de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”. Ved ordet indkomsten forstås den skattepligtige indkomst. Se SKM 2012.13.HR. Der skal således være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indkomst. Fradrag for en udgift forudsætter, at udgiften vedrører driften for den virksomhed, der afholder udgiften. Der er derfor kun fradragsret for udgifter, der vedrører din erhvervelse af indkomst i den personlige erhvervsvirksomhed [virksomhed1]. Dette skyldes, at udgiften skal relatere sig til erhvervelse af skattepligtig indkomst. Udgifter der har til formål at udvide indkomstgrundlaget kan ikkefratrækkes efter bestemmelsen. Der er ikke fradrag for egentlige etableringsudgifter.

Det er vores opfattelse, at din drevne virksomhed i indkomståret 2016 og frem til ophør af den personlige erhvervsmæssige virksomhed [virksomhed1] pr. 12.03.2018 ikke har haft nogen driftsindtægter vedrørende udvikling af møbel prototyper m.v. Der er alene indtægter, der vedrører snedker/tømrer arbejde i almindelighed. Royaltyindtægter er henført til selskabet [virksomhed7] IVS. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er fradrag for de udgifter der vedrører fortæring, rejser og ophold i Sverige herunder udgifter med tilknytning til den omhandlede messe i [by3]. Der er ikke selvangivet indtægter med tilknytning hertil. Du har ikke bevist, at den nødvendige sammenhæng er tilstede.

Ligningslovens § 8, stk. 1 og stk. 4 vedrørende rejseudgifter og repræsentation omfatter heller ikke rejser med henblik på etablering af ny virksomhed med udvikling af møbeldesigns og herunder salg af rettigheder.

Desuden er der ikke fradrag for private udgifter, se statsskattelovens § 6, sidste del (stk. 2). Udgifter der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere såsom fortæring, taxikørsel og arbejdstøj er der ikke fradrag for, fordi de er et udslag af rent private interesser om behovstilfredsstillelse. Fradrag kan kun komme på tale, hvor der er påviselige merudgifter og hvor der i øvrigt påvises en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Du har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at de af os markerede udgifter er erhvervsmæssigt begrundet.

Som indledningsvist nævnt kan der heller ikke godkendes fradrag for de markerede udgifter uden dokumentation i form af behørige købsbilag herunder momsbelagte købsbilag. Du har ikke dokumenteret de af os markerede udgifter.

Udgifterne skal dokumenteres. Det står i bogføringslovens § 9, stk. 1. En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget.

Virksomheden skal vise en momsbelagt faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen uden moms til i alt 33.158 kr., hvormed din personlige indkomst forhøjes efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen med indgående moms til i alt 3.271 kr. svarende til 2.617 ekskl. moms og købsmoms heraf 654 kr. Din personlige indkomst forhøjes efter personskattelovens § 3, stk. 1 med 2.617 kr. og købsmomsen nedsættes med 654 kr. efter momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 82.

Jeres bemærkninger

I har anført, at I ikke er enige i, at beløbet 33.158 kr. ikke er fradragsberettiget, idet du har arbejdet i Sverige og derfor har fradrag for disse beløb.

Vi fastholder, at beløbet ikke kan godkendes med de anførte begrundelser.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens skattepligtige indkomst nedsættes med henholdsvis 17.125 kr., 26.300 kr. og 40.760 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Klagerens repræsentant har endvidere nedlagt påstand, at der skal gives fradrag for rejse- og fortæringsudgifter på i alt 35.775 kr. indkomståret 2016.

Repræsentanten har til støtte for sine påstande anført følgende:

”(...)

Klagen omfatter følgende punkter:

2016

Skatteansættelsen:

Påklaget del af indsætninger på bankkonto nr. [...22] kr. 33.978

18/04 [virksomhed9] kr. 15.000

04/05 ?S.W? mobile Pay kr. 1.625

26/12 Mobile Pay ?M.K.N? kr. 500

Ikke godkendt fradrag for fortæring og rejser 33.158 kr. og 2.617 kr. jf. skattestyrelsens afgørelse.

Samlet påklaget forhøjelse for 2016 50.283 kr.

(...)

2017

Skatteansættelsen:

Påklaget del af indsætninger på bankkonto nr. [...22] kr. 118.642

07/01 ?C.S.J? kr. 6.500

23/01 Mobile Pay ?L.V? kr. 2.000

27/02 ?H.S? kr. 4.800

15/11 Kundekort [...]92 kr. 13,000

Samlet påklaget forhøjelse af den skattepligtige indkomst 26.300 kr.

2018

Skatteansættelsen

Indsætning på bankkonto nr. [...22] kr. 25.950

26/1 Indbetaling på kundekort kr. 5.650

2/2 Krydsfiner solgt i [...] kr. 600,00.

5/3 [virksomhed3] ApS kr. 3.000.

18/3 ?A.V? kr. 3.800.

20/3 ?M.B? 2.500 kr.

20/3 ?J? 1.600 kr.

22/3 ?A.K? 8.800 kr.

Samlet påklagede indsætninger på bankkontoen 20.760 kr.

Påklaget beskatning af lån fra ?N.W? 20.000 kr.

(...)

Begrundelse:

Det er vores opfattelse, at vores kunde har sandsynliggjort at der ikke er tale om skattepligtige indkomster, men derimod tale om salg af private genstande, hvor salget er omfattet af statsskattelovens § 5 og derfor er skattefrit salg af private formuegenstande. Derfor er de foretagne forhøjelser og ændringer af momsbeløb sket på et forkert grundlag. Det ligger os lidt svært at gennemskue hvilket materiale, som skattestyrelsen mener at vi udover de angivne oplysninger og redegørelser har behov for.

Med hensyn til udgifter til fortæring og rejser i Sverige er der tale om erhvervsmæssige udgifter, afholdt i relation til min kundes designervirksomhed. Vi forstår ikke baggrunden for at nægte udgifterne, idet der også er indtægter fra Sverige, hvorfor der også naturligt vil være fortæringsudgifter knyttet til rejseudgifter til Sverige.

Vi vedlægger kopi af skattestyrelsens afgørelse. Med hensyn til øvrigt materiale henvises til skattestyrelsens omfattende bilagkompendium, som jeg antager at Skatteankestyrelsen modtager direkte fra skattestyrelsen.

(...)”

Retsmøde

Repræsentanten udeblev fra retsmødet.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol med efterfølgende ændringer samt lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017 med efterfølgende ændringer).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4 og gældende skattekontrollovs § 6, stk. 3, jf. § 74.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 og gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, og gældende skattekontrollovs § 6, stk. 3, jf. § 74.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (dagældende bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 og gældende bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009) med efterfølgende ændringer.

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR.

Som udgangspunkt kan salg af privat indbo ske skattefrit, jf. statsskattelovens § 5 litra a. Ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om salg af privat indbo, lægges der vægt på objektive kendsgerninger. Dette kan udledes af Vestre Landsrets dom af 21. oktober 2013 offentliggjort i SKM2013.748.VLR, jf. byrettens dom af 18. juni 2012 offentliggjort i SKM2012.589.BR.

Låneforhold skal kunne dokumenteres f.eks. ved fremlæggelse af lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lån m.v., hvilket kan udledes af SKM2013.363.BR.

Ved vurderingen af om der er tale om et lån, lægges der vægt på, om der er udarbejdet et lånedokument og om lånevilkårene, herunder tilbagebetalingsvilkårene og rentevilkår i øvrigt kan dokumenteres samt om tilbagebetalingen af beløbet kan dokumenteres. Dette kan udledes af SKM2010.509.BR.

Derudover følger det af fast praksis, at lånedokumentets indhold skal være bestyrket af objektive kendsgerninger for pengestrømmen, hvilket kan udledes af SKM2011.493.ØLR. Klageren skal kunne godtgøre, at der består et reelt gældsforhold med en reel forpligtigelse til tilbagebetaling. Dette kan udledes af SKM2019.352.BR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.

Udgifter til rejser afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgifter til rejser, som afholdes i forbindelse med den skattepligtiges erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i henhold til ligningslovens § 8, stk. 1.

For begge bestemmelser gælder, at rejserne skal have en konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Skattepligtige bankindsætninger i indkomstårene 2016, 2017 og 2018

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på klagerens bankkonto, som kan henføres til omsætningen i klagerens virksomhed, og har på baggrund heraf forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Landsskatteretten finder, at det ikke på tilstrækkeligvis er godtgjort, at bankindsætningerne i indkomstårene 2016, 2017 og 2018 ikke skal beskattes hos klageren.

Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation til støtte for sin påstand om, at der er tale om salg af private ejendele, som er skattefri efter statsskattelovens § 5, litra a, og at klagerens forklaring ikke er underbygget af objektive kendsgerninger, herunder kvitteringer, fakturaer m.v. vedrørende anskaffelsen af de solgte genstande.

Retten finder det derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne for at være skattepligtig indkomst for klageren.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Anden personlig indkomst.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at indsætningen på dennes bankkonto af den 30. maj 2018 på 20.000 kr. består af allerede beskattede midler, eller midler, der ikke skal beskattes.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at der er tale om et reelt låneforhold mellem denne og ?N.W?, da klageren ikke har fremlagt et lånedokument, hvoraf det fremgår, hvornår tilbagebetaling skal påbegyndes og med hvilke beløb eller hvor ofte tilbagebetaling skal ske. Der er ligeledes lagt vægt på, at der i posteringsteksten for indsætningen på klagerens bankkonto er anført ”?N.W? løn 6 mdr(...)”, hvilket indikerer, at der er ikke er tale om et lån.

Klagerens henvisning til, at der er tale om et privat lån er således ikke underbygget af objektive kendsgerninger, og midlerne udgør derfor skattepligtig indkomst for klageren.

Retten finder det derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningen for at være skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, og at beløbet derfor skal beskattes hos klageren som anden personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Fradragsberettigede rejse- og fortæringsudgifter for indkomståret 2016

Landsskatteretten finder, at de af klageren afholdte udgifter på i alt 35.775 kr. i indkomståret 2016 ikke er fradragsberettigede i den skattepligtige indkomst.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har godtgjort, at de afholdte udgifter i indkomståret 2016 til restauranter, køb i supermarkeder, udgifter afholdt i [forlystelsespark], ophold, transport herunder i form af taxikørsel og kontanthævninger afholdt i Sverige, betalinger i [by1], [by2] og [by3], samt udgifter der kan relatere sig til klagerens deltagelse i [...] messen i Sverige, har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Klageren har ikke på tilstrækkelig vis godtgjort, at rejsen til Sverige havde en sådan konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter, at der kan godkendes fradrag for udgifterne som en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller ligningslovens § 8, stk. 1.

Retten har tillige lagt vægt på, at udgiftsafholdelsen ikke ligger inden for de naturlige hidtidige rammer af klagerens virksomhed, da virksomheden ifølge de fremlagte fakturaer for indkomståret 2016 primært har haft indkomstskabende aktivitet, der hidrører fra tømrerarbejde. Klagerens deltagelse i messen, som har haft til formål at fremvise prototyper på egne møbeldesigns, har derfor ikke haft den fornødne konkrete og direkte sammenhæng til virksomhedens indkomstskabende aktiviteter.

Retten finder ligeledes, at de øvrige udgifter vedrørende fortæring og rejser ikke har været med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Retten har lagt vægt på, at der i sagens forløb ikke er modtaget dokumentation for den erhvervsmæssige relation i forbindelse med rejse- og fortæringsudgifterne, herunder rejseprogram, bilagsmateriale eller lignende, der kan dokumentere, at udgifterne er afholdt i erhvervsmæssig tilknytning til virksomheden, og at der derfor er tale om udgifter, der må anses for at have privat karakter, som er afholdt i klagerens interesse.

På det foreliggende grundlag finder retten, at der ikke kan godkendes fradrag for rejse- og fortæringsudgifterne.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.