Kendelse af 19-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-05-2023

Journalnr. 20-0076485

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2016

Kontante valutavekslinger

123.100 kr.

0 kr.

117.100 kr.

Konkrete indsætninger i bank

144.670 kr.

0 kr.

144.670 kr.

Forhøjelse af overskud af selvstændig virksomhed

61.690 kr.

49.818 kr.

70.565 kr.

Forhøjelse af indtægter fra udlejningsejendom

70.876 kr.

41.150 kr.

42.901 kr.

Indkomståret 2017

Kontante valutavekslinger

89.375 kr.

0 kr.

89.375 kr.

Konkrete indsætninger i bank

74.000 kr.

0 kr.

74.000 kr.

Forhøjelse af overskud af selvstændig virksomhed

126.866 kr.

113.210 kr.

139.305 kr.

Forhøjelse af indtægter fra udlejningsejendom

63.936 kr.

37.910 kr.

43.970 kr.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har foretaget kontrol af klagerens indkomst for indkomstårene 2016 og 2017 på baggrund af kontroloplysninger Skattestyrelsen havde modtaget om, at klageren har købt udenlandsk valuta kontant i indkomstårene 2016 og 2017.

Skattestyrelsen fremsendte den 13. juni 2019 et brev til klageren, hvor man bad klageren om at fremsende materiale, herunder dokumentation for de foretagne vekslinger, bankkontoudskrifter for klagerens bankkonti, samt redegørelse for hvordan vekslingerne var foretaget.

Skattestyrelsen bad klageren fremsende bankkontoudskrifter for følgende bankkonti:

- [finans1] [...88]
- [finans1] [...29]
- [finans1] [...53]
- [finans1] [...] [...61]
- [finans1] [...] [...81]
- [finans1] [...20]
- [finans1] [...21]
- [finans2] [...46]
- [finans3] [...98] (kun år 2017)

Den 27. august 2019 modtog Skattestyrelsen besvarelse fra klagerens daværende repræsentant. I besvarelsen fremgik en redegørelse for klagerens opfattelse af sagen. Derudover var vedhæftet en række dokumenter:

- Kontoudskrift vedrørende kontonummer [...20]
- Kontoudskrift vedrørende kontonummer [...21]
- Kontoudskrift vedrørende kontonummer [...88]
- Kontoudskrift vedrørende kontonummer [...53]
- Kontoudskrift vedrørende kontonummer [...29]
- [finans2]
- [finans4]
- Renteudgifter
- Slutseddel

Efterfølgende har Skattestyrelsen den 15. oktober 2019 anmodet om fremsendelse af det materiale, som man ikke modtog den 27. august 2019.

Efter korrespondancen fremsendte klagerens daværende repræsentant den 3. februar 2020, balance for 2018, kontokort for 2018 samt resultatopgørelse for 2018.

Skattestyrelsen rettede efterfølgende henvendelse til den daværende repræsentant, og Skattestyrelsen har i den forbindelse bedt om at få fremsendt regnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for indkomstårene 2016 og 2017. Ifølge Skattestyrelsen modtog de aldrig det efterspurgte materiale.

Den 30. april 2020 fremsendte Skattestyrelsen på den baggrund forslag til afgørelse til klageren.

Den 26. maj 2020 fremsendte klagerens daværende repræsentant bemærkninger til forslaget.

Den 25. juni 2020 fremsendte Skattestyrelsen afgørelse til klageren.

Valutavekslinger

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren har foretaget kontante valutavekslinger i indkomstårene 2016 og 2017, som opgjort nedenfor.

Valutavekslinger i 2016

Dato

Valuta

Beløb i Valuta

8. juni 2016

Euro

3.000

22.650 kr.

26. juni 2016

USD

5.000

33.750 kr.

27. juni 2016

USD

12.000

82.200 kr.

7. juli 2016

USD

12.000

82.200 kr.

Valutavekslinger i alt

221.400 kr.

Valutavekslinger i 2017

Dato

Valuta

Beløb i Valuta

6. april 2017

USD

12.500

89.375 kr.

Valutavekslinger i alt

89.735 kr.

Klageren har til Skattestyrelsen oplyst, at pengene anvendt til veksling er hævet fra klagerens egen konto i perioden 2011 - 2015 og henvist til vedlagte kontoudtog. I perioden 2011 - 2012 er der ifølge klagerens opgørelse hævet 195.000 kr., i 2013 31.500 kr., i 2014 16.500 kr. og i 2015 3.000 kr., i alt 246.000 kr. som udgør kontantbeholdningen primo 2016.

På klagerens konto i [finans1], konto [...20], er der i juni hævet 10.000 kr. den 15. juni, 10.000 kr. den 21. juni, 6.000 kr. den 24. juni, 6.000 kr. den 25. juni og 2 x 15.000 kr. den 27. juni.I juli er der den 1. juli hævet 15.000 kr., den 4. juli 15.000 kr., den 5. juli 9.500 kr., den 6. juli 15.000 kr. og den 7. juli 15.000 kr.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremlagt en opgørelse og specifikation af den primo kontantbeholdning på 246.000 kr., som er anvendt som startsaldo i den tidligere indsendte opstilling over valutavekslinger og kontantbevægelser. Opgørelsen specificerer og dokumenterer ved bankudskrift hver kontant hævning i perioden 2011 til 2015 ned til hver enkelt hævning på dagen, som samlet beløber sig til i alt 246.000 kr.

Indsætninger på klagerens bankkonti

Skattestyrelsen har ved gennemgang af klagerens kontoudtog konstateret en række indsætninger i 2016 og 2017. Indsætningerne er opgjort nedenfor:

Bankkonto med kontonummeret [...] [...20]

Dato

Tekst på kontoudtog

8. februar 2016

Kundekort [...] 0034

30.000 kr.

14. april 2016

Kundekort [...] 0070

69.000 kr.

17. maj 2016

Kundekort [...]52

15.000 kr.

Indsætninger på kontoen i 2016

114.000 kr.

Bankkonto med kontonummeret [...] [...53]

Dato

Tekst på kontoudtog

8. februar 2016

Indbetaling

20.000 kr.

Indsætninger på kontoen i 2016

20.000 kr.

Dato

Tekst på kontoudtog

9. maj 2017

Kundekort [...] 0103

21.000 kr.

15. maj 2017

Kundekort [...]85

23.000 kr.

15. maj 2017

Kundekort [...]95

30.000 kr.

Indsætninger på kontoen i 2017

74.000 kr.

Samlet set har der været indsætninger for 114.670 kr. i 2016, som der ifølge Skattestyrelsen ikke er redegjort for.

I indkomståret 2017 drejer det sig om 74.000 kr., som klageren ifølge Skattestyrelsen ikke har redegjort for.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremlagt en opgørelse og specifikation af den primo kontantbeholdning på 246.000 kr., som er anvendt som startsaldo i den tidligere indsendte opstilling over valutavekslinger og kontantbevægelser. Opgørelsen specificerer og dokumenterer ved bankudskrift hver kontant hævning i perioden 2011 til 2015 ned til hver enkelt hævning på dagen, som samlet beløber sig til i alt 246.000 kr.

Overskud af selvstændig virksomhed

Klageren har siden 1. juli 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nummer [...1] under branchekode 8110000 Kombinerede serviceydelser. Virksomhedens adresse var i indkomstårene sammenfaldende med klagerens private bopæl.

Skattestyrelsen har på baggrund af gennemgang af bankkonto [...88] udarbejdet en opgørelse over indsætninger, og på den baggrund foretaget et skøn af virksomhedens overskud.

Klageren har for i 2016 indberettet et overskud med 34.517 kr., en omsætning på 102.176 kr. og et vareforbrug på 48.988 kr.

Skattestyrelsen har for 2016 opgjort omsætningen til 137.775 kr. inkluderet moms og 110.220 kr. uden moms. Vareforbrug er opgjort til 17.517 kr. inkluderet moms og 14.014 kr. uden moms. Overskud af virksomhed er herefter 96.207 kr.

Repræsentanten har i supplerende indlæg til klagen opgjort indtægterne til 137.835 kr. inkluderet moms og udgifterne til 53.500 kr. inkluderet moms.

Forskellen i omsætningen skyldes, at repræsentanten har tillagt en udgift på 60 kr. til Røverkøb den 3. marts 2016.

Forskellen i udgifter skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt udgifter til benzin ([tankstation1], [tankstation2], [tankstation3]), samt indkøb i dagligvarebutikker og Gør-det-selv butikker ([butik1], [butik2], [butik3], [butik4], [butk5], [butik6]) samt månedlige udgifter til [virksomhed2].

Klageren har i 2017 indberettet overskud med 11.080 kr., en omsætning på 105.792 kr. og et vareforbrug på 85.472 kr.

For 2017 har Skattestyrelsen opgjort omsætningen til 193.051 kr. inkluderet moms og 110.220 kr. uden moms. Vareforbruget er opgjort til 20.618 kr. inkluderet moms og 14.495 kr. uden moms. Overskud er herefter 137.946 kr.

Repræsentanten har i supplerende indlæg opgjort indtægterne til 198.384 kr. og udgifterne til 74.094 kr.

Forskellen i indtægterne skyldes, at Skattestyrelsen ikke har medregnet en indtægt på 1.875 kr. indgået den 30. marts 2017 på [...88], samt en indtægt på 3.458 kr. indgået på konto [...20] den 14. august.

Forskellen i udgifter skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt udgifter til benzin ([tankstation1], [tankstation2], [tankstation3]), samt indkøb i dagligvarebutikker og Gør-det-selv butikker ([butik1] [butik2], [butik3], [butik4], [butk5], [butik6]), månedlige udgifter til [virksomhed2], samt forskellige andre udgifter, herunder udgifter til [virksomhed3] A/S på 1.849 kr., [virksomhed4] på 2.995 kr. og 1.139 kr., og udgift til bil på 7.236 kr.

Klageren er i 2017 ejer og bruger af en VW Polo, årgang 2010, indregistreret til privat kørsel. Bilen er udskiftet med en Audi A3 Limousine, årgang 2015, i november 2017, ligeledes indregistreret til privat kørsel.

Klagerens repræsentant har i indlæg af 26. oktober 2022 til Skatteankestyrelsen som dokumentation for udgifter til [virksomhed2] på 7.370 kr. i 2016 og 9.966 kr. i 2017 vedhæftet betalingsservicebilag for [virksomhed1] v/[person1] for juni 2016, hvoraf der under aftalenummer [aftale.nr.1] fremgår betaling for bruger [person1] af tre telefonnumre, hvoraf det ene er virksomhedens (nummer [tlf.nr.1]), med et forbrug på henholdsvis 221 kr., 99 kr. og 108,75 kr., samt et forbrug, som ikke er inkluderet i abonnementet, på 132 kr. og betaling af månedsabonnement på 297 kr., moms udgør 85,55 kr. Desuden fremgår betaling for internet på 158,75 kr. pr. måned under aftalenummer [aftale.nr.2], moms udgør 31,75 kr. Hævningerne til [virksomhed2] fremgår af virksomhedens bankkonto, konto nr. [...88].

Repræsentanten har i forbindelse med klagesagen desuden som dokumentation for udgifter på 5.994 kr. i 2016 og 8.660 kr. i 2017 til [virksomhed5] for bogføring og regnskab vedhæftet betalingsservicebilag for [virksomhed1] for juni 2016, hvoraf det under aftalenummer [aftale.nr.3] kr. fremgår en betaling på 666 kr. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed5] med 5.994 kr. i 2016 og med 8.660 kr. i 2017.

Udgifter godkendt af Skattestyrelsen er følgende:

Dato

Tekst på bankkontoudtog

04.01.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.02.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.03.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.03.2016

[virksomhed6] As

59,00 kr.

01.04.2016

Skat- moms

2.275,00 kr.

01.04.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.05.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

09.05.2016

[virksomhed7] ApS

270,00 kr.

12.05.2016

[virksomhed8] ApS

1.227,74 kr.

01.06.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

27.06.2016

[virksomhed9] As

173,75 kr.

01.07.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.08.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

03.08.2016

[virksomhed10] ApS

230,00 kr.

10.08.2016

[virksomhed11] [person2]

95,00 kr.

01.09.2016

Skat- moms

6.578,00 kr.

01.11.2016

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

05.12.2016

Løn [person3]

343,00 kr.

12.12.2016

SKAT - [person3]

257,00 kr.

30.12.2016

Gebyrer ifølge nota

15,00 kr.

Udgifter i alt i 2016 17.517,49 kr.

Dato

Tekst på bankkontoudtog

02.01.2017

[virksomhed8]

739,94 kr.

05.01.2017

[person3] løn

343,00 kr.

17.01.2017

Skat [person3]

257,00 kr.

25.01.2017

[virksomhed8]

361,81 kr.

01.02.2017

[virksomhed5] I/S

2.000,00 kr.

04.02.2017

[person3] løn

343,00 kr.

06.02.2017

SKAT

257,00 kr.

01.03.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.03.2017

SKAT

246,00 kr.

02.03.2017

SKAT Moms

6.227,00 kr.

02.03.2017

[person3] løn

354,00 kr.

31.03.2017

Gebyrer ifølge nota

30,00 kr.

03.04.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

05.04.2017

Løn [person3]

354,00 kr.

06.04.2017

SKAT

246,00 kr.

01.05.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.06.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

30.06.2017

Gebyrer ifølge nota

100,00 kr.

03.07.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

14.07.2017

[virksomhed12]

624,19 kr.

01.08.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.09.2017

SKAT Moms

1.475,00 kr.

01.09.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.10.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.11.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.12.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

29.12.2017

Rente

0,38 kr.

Udgifter i alt i 2017 20.618,32 kr.

Overskud af ejerlejligheden [adresse1]

Klageren købte ejerlejligheden på adressen [adresse1], [by1], den 1. februar 2015.

Klageren har ifølge Skattestyrelsen ikke selvangivet nogen lejeindtægt for indkomstårene 2016 og 2017.

Det er af klageren oplyst, at man ikke har lavet regnskab for lejligheden, som har været forældrekøb til klagerens datter. Klageren har oplyst, at datteren har betalt de omkostninger, som klageren har haft ved lejligheden.

Som konsekvens af klagers manglende indberetning af lejeindtægt for [adresse1] har Skattestyrelsen foretaget gennemgang af klagerens kontoudtog. På den baggrund har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort klagerens huslejeindtægter for indkomståret 2016 til 70.876 kr. og for indkomståret 2017 til 66.720 kr. Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 konstateret en udgift til ejendomsskat på 3.160 kr. på konto [...20]. Udgiften kan ikke genfindes af Skatteankestyrelsen.

Det fremgår af bankkonto [...20], at der i 2016 i alt fra datteren er indbetalt 70.876 kr., heraf 10 månedlige betalinger af 5.400 kr. og 1 betaling af 4.900 kr. Foruden leje er der i januar betalt 3.436 kr. og den 29. juli er der betalt 8.540 kr. svarende til en måneds leje af 5.400 kr. og en rest på 3.140 kr.

Det fremgår af bankkonto [...20], at der i 2017 har været indbetalinger på i alt 61.036 kr. fra datteren, heraf overførsel den 6. februar på 3.416 kr. og betaling benævnt ejendomsskat den 1. august på 3.160 kr. Der er indbetaling af 5.400 kr. i januar, februar, marts og maj. Herefter på 5.560 kr. i juni og 5.060 kr. i august, samt 5.560 kr. september (2 gange), november og december.

Klageren har for Skatteankestyrelsen som dokumentation for udgifter til ejendomsskat fremlagt ejendomsskema for 2016 og 2017 for lejligheden, hvoraf det fremgår, at der er opkrævet ejendomsskat på 6.558 kr., som opkræves med 3.436 kr. den 1. februar og med 3.419 kr. den 1. august begge år.

Klageren har i forbindelse med klagesagen som dokumentation for udgifter til fællesudgifter på 21.400 kr. i 2016 og 16.550 kr. i 2017 fremlagt refusionsopgørelse samt betalingsservicebilag for [virksomhed1] i juni 2016, hvoraf det fremgår, at den månedlige betaling udgør 1.575 kr. i alt, fordelt med 1.125 kr. i fællesudgifter og 450 kr. i a-conto varme.

Repræsentanten har i forbindelse med klagesagen oplyst, at der i 2016 er udgifter for 12 x 1.575 = kr. 18.900. Dog er der i januar 2016 betalt 2.500 kr. ekstra pga. en efterbetaling af varmeregnskab, så januar måneds betaling lyder på 4.075 kr. i alt, og de samlede fællesudgifter i 2016 beløber sig derved til 21.400 kr. Dette fremgår tillige af konto [...88] tilhørende [virksomhed1] v/[person1]. Endvidere fremgår det af kontoen, at der er sket betaling af ejendomsskat med 3.436 kr. den 5. februar og med 3.139 kr. den 5. august.

Repræsentanten har ligeledes i forbindelse med klagesagen oplyst, at der i 2017 er betalt 1.575 kr. pr. måned fra januar til og med maj i alt 5 gange dvs. 7.875 kr. Herefter stiger fællesudgifterne til 1.735 kr. pr. måned for resten af året. Der er dog kun betalt i 5 måneder dvs. 8.675 kr. Der er således betalt i alt 16.550 kr. i fællesudgifter i 2017. Dette fremgår tillige af konto [...88] tilhørende [virksomhed1] v/[person1]. Endvidere fremgår det, at der er sket betaling af ejendomsskat med 3.416 kr. den 6. februar og 3.160 kr. den 7. august.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i 2016 forhøjet den skattepligtige indkomst med kontante valutavekslinger på 123.100 kr., konkrete indsætninger i bank med 144.670 kr., forhøjet overskud af virksomhed med 61.690 kr. og forhøjet indtægter ved udlejning med 70.876 kr.

Skattestyrelsen har i 2017 forhøjet den skattepligtige indkomst med kontante valutavekslinger med 89.375 kr., konkrete indsætninger i bank med 74.000 kr., forhøjet overskud af selvstændig virksomhed med 126.866 kr. og forhøjet indtægter ved udlejning med 63.936 kr.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

"1. Valutavekslinger

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Du har, som beskrevet ovenfor, vekslet 221.400,00 kr. i indkomståret 2016 og 89.375,00 kr. i indkomståret 2017. Beløbet er specificeret i tabellen under punkt 1.1. "De faktiske forhold".

Skattestyrelsen har anmodet dig om at dokumentere, hvorledes du er kommet i besiddelse af det vekslede beløb, således at du overfor Skattestyrelsen kan godtgøre, at midlerne er fremskaffet ved

allerede beskattede eller skattefrie midler.

Du har svaret på Skattestyrelsens henvendelser, samt fremsendt diverse bilag.

1.4.1. Valutavekslinger i indkomståret 2016

1.4.1.1. Valutavekslingen den 8. juni 2016

Du har den 8. juni 2016 foretaget en veksling på 22.650,00 kr.

Ved en gennemgang af dit bankkontoudtog med kontonummer [...20] har skattestyrelsen konstateret, at du har foretaget en kontanthævning den 6. juni 2016 på 6.000,00 kr. Skattestyrelsen anser det derfor for tilstrækkeligt sandsynliggjort, at du har anvendt kontantbeløbet på 6.000,00 kr. til at betale for en del af vekslingen på 22.650 kr.

Ved gennemgangen af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret, at du den 7. juni 2016 har overført 3.450,00 kr. fra din bankkonto med kontonummer [...20] til valutavekslingsvirksomheden [finans5] i indkomståret 2016. Da vekslingen er foretaget den 8. juni 2016 anser Skattestyrelsen ikke de to transaktioner for at hænge sammen, hvorfor vi ikke mener, at beløbet på 3.450,00 kr. er anvendt til at betale for en del af din veksling den 8. juni 2016. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen fra overførslen til vekslingen.

For dine øvrige kontante hævninger i år 2016 viser vores gennemgang, at der hverken er tidsmæssig eller beløbsmæssig sammenhæng med vekslingen, du har foretaget den 8. juni 2016. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen for disse beløb.

Da det ikke er dokumenteret, at vekslingen er foretaget med beskattede eller skattefrie midler, forhøjer Skattestyrelsen din indkomst for 2016 med det udokumenterede beløb på 16.650,00 kr.

(22.650,00 kr. - 6.000,00 kr.).

1.4.1.2. Valutavekslingerne den 26. juni 2016 og 27. juni 2016

Du har den 26. juni 2016 og den 27. juni 2016 foretaget vekslinger på henholdsvis 33.750,00 kr. og 82.800,00 kr.

Ved gennemgangen af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret, at du den 27. juni 2016 har overført 1.800,00 kr. fra din bankkonto med kontonummer [...20] til valutavekslingsvirksomheden [finans5]. Skattestyrelsen anser det derfor tilstrækkeligt sandsynliggjort, at din overførsel er anvendt til at betale for en del af din veksling den 27. juni 2016.

Ved en gennemgang af dit bankkontoudtog med kontonummeret [...20] har Skattestyrelsen konstateret, at du har foretaget kontanthævninger den 24. juni 2016 på 6.000,00 kr. og den 27. juni 2016 på i alt 30.000,00 kr. (15.000,00 kr.+ 15.000,00 kr.), hvilket i alt giver 36.000,00 kr.

Skattestyrelsen anser det derfor for tilstrækkeligt sandsynliggjort, at du har anvendt kontantbeløbet på 36.000,00 kr. til at betale for en del af disse vekslinger.

Gennemgangen af dit bankkontoudtog med kontonummer [...][...20] viser endvidere, at du har foretaget kontanthævninger den 15. juni 2016 på 10.000,00 kr. og den 21. juni 2016 på 10.000,00 kr. Skattestyrelsen anser, at der hverken er tidsmæssig eller beløbsmæssig sammenhæng mellem ovenstående vekslinger og disse kontanthævninger. Skattestyrelsen anser det derfor ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at dine hævninger er anvendt til at betale for en del af dine vekslinger.

Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen fra hævningerne til vekslingen.

For dine øvrige kontante hævninger i år 2016 viser vores gennemgang, at der hverken er tidsmæssig eller beløbsmæssig sammenhæng med de vekslinger, du har foretaget den 26. og 27. juni 2016. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen for disse beløb.

Da det ikke er dokumenteret, at samtlige vekslinger er foretaget med beskattede eller skattefrie midler, forhøjer Skattestyrelsen din indkomst for 2016 med det udokumenterede beløb på 78.750,00 kr.

(33.750,00 kr.+ 82.800,00 kr. - 1.800,00 kr. - 36.000,00 kr.).

1.4.1.3. Valutavekslingen den 7. juli 2016

Du har den 7. juli 2016 foretaget en veksling på 82.200,00 kr.

Ved en gennemgang af dit bankkontoudtog med kontonummeret [...20] har Skattestyrelsen konstateret, at du har foretaget kontanthævninger den 4. juli 2016 på 15.000,00 kr., den 5. juli 2016 på 9.500,00 kr., den 6. juli 2016 på 15.000,00 kr. og den 7. juli 2016 på 15.000,00 kr., hvilket i alt giver 54.500,00 kr. Skattestyrelsen anser det derfor for tilstrækkeligt sandsynliggjort, at du har anvendt kontantbeløbet på 54.500,00 kr. til at betale for en del af denne veksling.

Ved gennemgangen af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret, at du den 8. juli 2016 har overført 1.700,00 kr. fra din bankkonto med kontonummer [...20] til valutavekslingsvirksomheden [finans5]. Da vekslingen er foretaget den 7. juli 2016 anser Skattestyrelsen ikke de to transaktioner for at hænge sammen, hvorfor vi ikke mener, at beløbet på 1. 700,00 kr. er anvendt til at betale for en del af din veksling den 7. juli 2016. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen fra overførslen til vekslingen.

Gennemgangen af dit bankkontoudtog med kontonummer [...20] viste endvidere, at du har foretaget en kontanthævning den 1. juli 2016 på 15 000,00 kr. Skattestyrelsen anser, at der hverken er tidsmæssig eller beløbsmæssig sammenhæng mellem ovenstående veksling og denne kontanthævning. Skattestyrelsen anser det derfor ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at din hævning er anvendt til at betale for en del af denne veksling. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen fra hævningen til vekslingen.

For dine øvrige kontante hævninger i år 2016 viser vores gennemgang, at der hverken er tidsmæssig eller beløbsmæssig sammenhæng med den veksling, du har foretaget den 7. juli 2016. Skattestyrelsen kan således ikke følge pengestrømmen for dette beløb.

Da det ikke er dokumenteret, at vekslingen er foretaget med beskattede eller skattefrie midler, forhøjer Skattestyrelsen din indkomst for 2016 med det udokumenterede beløb på 27.700,00 kr.

(82.200,00 kr. - 54.500,00 kr.).

1.4.1.4. Sammentælling af valutavekslinger i indkomståret 2016

Ovenstående gennemgang viser, at du i indkomståret 2016 har vekslet valuta for i alt 221.400,00 kr.

Beløbet er specificeret i tabellen under punkt 1.1. "De faktiske forhold".

Derudover viser Skattestyrelsens gennemgang, at vi ikke anser alle vekslinger for værende foretaget med beskattede eller skattefrie midler, hvorfor vi forhøjer din indkomst for 2016 med det udokumenterede beløb på i alt 123.100,00 kr. (16.650,00 kr.+ 78.750,00 kr.+ 27.700,00 kr.).

Beløbet er skattepligtige i henhold til statsskattelovens § 4 og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens 2, stk. 1, nr. 2.

1.4.2. Valutaveksling i indkomståret 2017

Du har den 6. april 2017 foretaget en veksling på 89.375,00 kr.

Ved gennemgangen af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret, at du ikke har overført beløb fra dine bankkonti til valutavekslingsvirksomheden [finans5] i forbindelse med vekslingen den 6. april 2017.

Skattestyrelsen kan også konstatere, at der ikke er foretaget kontante hævninger, som svarer til vekslingen på 89.375,00 kr. i 2017.

Vi har endvidere konstateret, at der ikke er foretaget kontante hævninger fra dine konti, som har tidsmæssig sammenhæng med dit valutakøb hos [finans5] i 2017, som fremgår af tabellen under punkt 1.1 "De faktiske forhold".

Du har ikke sendt dokumentation for, hvordan du har betalt valutakøbet på 89.375,00 kr. i 2017.

Skattestyrelsen kan ikke følge pengestrømmene fra dine bankkonti til valutakøbet. Skattestyrelsen anser det derfor ikke for dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at valutakøbet i 2017 på 89.375,00 kr. er foretaget med beskattede eller skattefrie midler.

På denne baggrund forhøjer vi din indkomst for indkomståret 2017 med 89.375,00 kr.

Beløbet er skattepligtigt efter statsskattelovens§ 4 og beskattes som personlig indkomst, se personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, se arbejdsmarkedsbidragslovens§ 2, stk. 1, nr. 2.

1.4.3. Opsummering

Ovenstående gennemgang viser, at du har vekslet valuta for henholdsvis i alt 221.400,00 kr. i 2016 og 89.375,00 kr. i 2017. Beløbene er specificeret i tabellen under afsnit 1.1. "De faktiske forhold".

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Du skal selvangive din indkomst. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1.

Derudover viser Skattestyrelsens gennemgang, at vi ikke anser alle vekslinger for værende foretaget med beskattede eller skattefrie midler, hvorfor vi forhøjer din indkomst med de udokumenterede beløb på i alt 123.100,00 kr. i 2016 og 89.375,00 kr. i 2017.

Beløbene er skattepligtige i henhold til statsskattelovens § 4 og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens 2, stk. 1, nr. 2.

2. Indsætninger på din bankkonti

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det følger af statsskattelovens § 4. Du skal selvangive din indkomst og kunne dokumentere dine indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1.

Efter praksis er det den skattepligtige, der skal dokumentere sine formueforhold, herunder for modtagne indbetalinger på bankkonti, hvilket kan udledes af SKM2013.363.BR og SKM2016.70.BR.

Det betyder, at når du har modtaget indbetalinger på dine bankkonti, er disse som udgangspunkt skattepligtige, hvis du ikke kan dokumentere eller sandsynliggøre, at indsætningerne stammer fra beskattede eller skattefrie midler.

Skattestyrelsen har ved gennemgang af dine kontoudtog fra [finans1] konstateret en række indsætninger/overførsler, som vi ikke kan finde en forklaring på, hvad vedrører. Indsætningerne/overførslerne er specificeret under punkt 2.1. "De faktiske forhold".

Du har oplyst til Skattestyrelsen, at du fra 2011 til 2015 har hævet i alt 246.000 kr. fra din bankkonto med kontonummer [...20] og opsparet hjemme. Du oplyser, at du har indsat pengene igen i 2016 og 2017.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at vi ikke har modtaget dokumentation, som viser det elektroniske pengespor. De indsendte bankkontoudtog er således ikke tilstrækkelig, idet Skattestyrelsen alene kan se, at du i årene 2011 -2015 har hævet 246.000 kr. Der er ikke indsendt dokumentation for, at de hævede penge i årene 2011 - 2015 ligeledes er de penge, der i 2016 og 2017 indsættes på din bankkonto.

Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at beløbene stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Skattestyrelsen forhøjer på denne baggrund din indkomst med i alt 144.670,00 kr. i indkomståret 2016 og 74.000,00 kr. i indkomståret 2017.

3. Overskud af selvstændig virksomhed for indkomstårene 2016 og 2017

...

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

3.4.1. Grundlag for skøn

Du er i breve af 13. juni 2019, 15. oktober 2019 og 13. november 2019 blevet anmodet om at indsende virksomhedens balance, årsregnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for årene 2016 og 2017 i henhold til skattekontrollovens § 6, stk. 1, men du har ikke indsendt materialet, som Skattestyrelsen har anmodet om, jævnfør punkt Indledning - Faktiske forhold side 4.

Du har indsendt balance, resultatopgørelse og kontokort for 2018. Ved en gennemgang af det fremsendte materiale har Skattestyrelsen konstateret, at balancen for 2018 indeholder primo, som ligeledes er ultimo for 2017. Derudover fremgår tallene for 2017 ligeledes af resultatopgørelsen for 2018.

Skattestyrelsen har dog ikke modtaget kontospecifikationer eller bilag, hvorfor vi mener, at du ikke har indsendt materialet for hverken 2016 eller 2017, som vi har anmodet om.

Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 6, at hvis en erhvervsdrivende ikke efterkommer en anmodning efter § 6, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har derfor ud fra ovenstående regler foretaget et skøn i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3, over din virksomheds resultat for indkomståret 2016 og 2017.

3.4.2. Opgørelse af skattepligtigt overskud af virksomhed for indkomståret 2016

Du har selvangivet et overskud af selvstændig virksomhed for indkomståret 2016 på 34.517 kr.

Dette har du gjort ud fra en omsætning i virksomheden på 102.176 kr.

Du er blevet anmodet om at indsende virksomhedens balance, årsregnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for 2016, jævnfør punkt Indledning - Faktiske forhold på side 4, men du har ikke indsendt dette.

Skattestyrelsen har derfor for 2016 gennemgået dit bankkontoudtog med kontonummeret [...88], som er den konto, din virksomhed benytter. Ved gennemgangen har vi konstateret, at der

har været indsætninger på kontoen. Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort indsætningerne til i alt 137.775,50 kr. i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3. Det er Skattestyrelsens vurdering, at indsætningerne er omsætning inklusiv moms, og at de stammer fra din virksomhed. Indsætningerne betragtes som skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 1.

1. halvår

2. halvår

I alt

Konto [...88]

67.018,00 kr.

70.757,50 kr.

137.775,50 kr.

Omsætning inkl. moms

67.018,00 kr.

70.757,50 kr.

137.775,50 kr.

Moms udgør 20 %

13.403,60 kr.

14.151,50 kr.

27.555,10 kr.

Omsætning ekskl. Moms

53.614,40 kr.

56.606,00 kr.

110.220,40 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået dit bankkontoudtog for 2016 for din bankkonto med kontonummeret [...88] og kan konstatere, at der har været udbetalinger på i alt 112.565,46 kr.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan erhvervsmæssige udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fratrækkes.

Af bogføringslovens § 7, stk. 2, 2. punktum fremgår det, at registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag, og det fremgår endvidere af bogføringslovens § 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved et bilag.

Dette betyder, at en udgift som udgangspunkt skal dokumenteres afholdt ved et bilag, såfremt Skattestyrelsen skal godkende fradrag for købet/udgiften. Skattestyrelsen finder ikke, at der foreligger dokumentation for afholdelsen af købene/udgifterne for i alt 95.047,97 kr. Bankkontoudtogene udgør ifølge Skattestyrelsen ikke i sig selv tilstrækkelig dokumentation for, at udgifterne vedrører virksomheden.

I det omfang, der ikke foreligger dokumentation for fratrukne driftsudgifter, og bogføringen ikke er tilrettelagt på en måde, at det er muligt at konstatere, at udgifterne reelt er afholdt, finder Skattestyrelsen, at der ikke kan foretages fradrag for sådanne udgifter.

Skattestyrelsen anser alene beløbene på i alt 17.517,49 kr. for at være erhvervsmæssige udgifter inklusiv moms, idet Skattestyrelsen finder det sandsynliggjort, at disse udgifter vedrører virksomheden.

Skattestyrelsen godkender derfor skønsmæssigt fradrag for 14.013,99 kr., i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og statsskattelovens § 6, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 2.

Opgørelse over udgifter eksklusiv moms:

1. kvartal

2. kvartal

I alt

Konto [...88]

8.001,49 kr.

9.516,00 kr.

17.517,49 kr.

Udgifter inkl. moms

8.001,49 kr.

9.516,00 kr.

17.517,49 kr.

Moms udgør 20 %

1.600,30 kr.

1.903,20 kr.

3.503,50 kr.

Udgifter ekskl. Moms

6.401,19 kr.

7.612,80 kr.

14.013,99 kr.

Opgørelse over skattepligtigt overskud af virksomheden:

Overskud opgjort af Skattestyrelsen

Overskud opgjort af virksomheden

Difference

Omsætning i alt

110.220 kr.

- udgifter

14.013kr.

Overskud af virksomhed

96.207 kr.

34.517 kr.

61.690 kr.

Du har selvangivet et overskud af selvstændig virksomhed på 34.517 kr.

Skattestyrelsen har opgjort overskud af din virksomhed til 96.207 kr. og forhøjer derfor dit overskud af virksomhed med 61.690 kr. Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens§ 4, stk. 1, og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

3. 4. 3. Opgørelse af skattepligtigt overskud af virksomhed for indkomståret 2017

Du har selvangivet et overskud af selvstændig virksomhed for indkomståret 2017 på 11.080 kr.

Dette har du gjort ud fra en omsætning i virksomheden på 105.792 kr.

Du er blevet anmodet om at indsende virksomhedens balance, årsregnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for 2017, jævnfør punktet Faktiske forhold på side 4, men du har ikke indsendt dette.

Skattestyrelsen har derfor for 2017 gennemgået dit bankkontoudtog med kontonummeret [...88], som er den konto virksomheden benytter, og har vi har konstateret, at der har været indsætninger på kontoen. Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort indsætningerne til i alt 193.050, 75 kr. i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3. Det er Skattestyrelsens vurdering, at indsætningerne er omsætning inklusiv moms, og at de stammer fra din virksomhed. Indsætningerne betragtes som skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 4.

Opgørelse over indsætninger

1. halvår

2. halvår

I alt

Konto [...88]

93.144,50 kr.

99.906,25 kr.

193.050,75 kr.

Omsætning inkl. moms

93.144,50 kr.

99.906,25 kr.

193.050,75 kr.

Moms udgør 20 %

18.628,90 kr.

19.981,25 kr.

38.610,15 kr.

Omsætning ekskl. Moms

74.515,60 kr.

79.925,00 kr.

154.440,60 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået dit bankkontoudtog for 2017 for din bankkonti med kontonummeret [...88] og kan konstatere, at der har været udbetalinger på i alt 217.542,15 kr.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan erhvervsmæssige udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fratrækkes.

Af bogføringslovens § 7, stk. 2, 2. punktum fremgår det, at registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag, og det fremgår endvidere af bogføringslovens§ 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved et bilag.

Dermed skal en udgift som udgangspunkt dokumenteres afholdt ved et bilag, såfremt Skattestyrelsen skal godkende fradrag for købet/udgiften. Skattestyrelsen finder ikke, at der foreligger dokumentation for afholdelsen af købene/udgifterne for i alt 196.923,83 kr. Bankkontoudtogene udgør ifølge Skattestyrelsen ikke i sig selv tilstrækkelig dokumentation for, at udgifterne vedrørende virksomheden.

I det omfang der ikke foreligger dokumentation for fratrukne driftsudgifter og bogføringen ikke er tilrettelagt på en måde, at det er muligt at konstatere, at udgifterne reelt er afholdt, finder Skattestyrelsen, at der ikke kan foretages fradrag for sådanne udgifter.

Skattestyrelsen anser alene beløbene på i alt 20.618,32 kr. for at være erhvervsmæssige udgifter inklusiv moms, idet Skattestyrelsen finder det sandsynliggjort, at disse udgifter vedrører virksomheden. Skattestyrelsen godkender derfor skønsmæssigt fradrag for 16.494,65 kr., i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og statsskattelovens § 6, stk. I. Se nedenstående opgørelse samt bilag 4.

Opgørelse over udgifter eksklusiv moms:

1. halvår

2. halvår

I alt

Konto [...88]

14.522,75 kr.

6.095.57 kr.

20.618,32 kr.

Omsætning inkl. moms

14.522,75 kr.

6.095,57 kr.

20.618,32 kr.

Moms udgør 20 %

2.904,55 kr.

1.219,12 kr.

4.123,67 kr.

Omsætning ekskl. Moms

11.618,20 kr.

4.876,45 kr.

16.494,65 kr.

Opgørelse over skattepligtigt overskud af virksomheden:

Overskud opgjort af Skattestyrelsen

Overskud opgjort af virksomheden

Difference

Omsætning i alt

154.440 kr.

- udgifter

16.494kr.

Overskud af virksomhed

137.946 kr.

11.080 kr.

126.866 kr.

Du har selvangivet et overskud af selvstændig virksomhed på 11.080 kr.

Skattestyrelsen har opgjort overskud af din virksomhed til 137.946 kr. og forhøjer derfor dit overskud af virksomhed med 126.866 kr. Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens§ 4, stk. 1, og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens§ 4, stk. 1.

...

5. Overskud af ejerlejligheden [adresse1]

...

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

5.4.1. Grundlag for skøn

Du er i brev af 13. juni 2019 blevet anmodet om at indsende regnskab vedrørende lejligheden for indkomstår 2016 og 2017 i henhold til skattekontrollovens§ 6, stk. 1, men du har ikke indsendt materialet, som Skattestyrelsen har anmodet om, jævnfør afsnittet Indledning - Faktiske forhold på side 4.

Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 6, at hvis en skattepligtig fysisk person ikke efterkommer en anmodning efter § 6, stk. 1, så kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har derfor ud fra ovenstående regler foretaget et skøn i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3, over resultatet af din udlejningslejlighed for indkomstårene 2016 og 2017.

5.4.2. Opgørelse over resultatet af udlejningslejligheden for indkomståret 2016

Du er blevet anmodet om at indsende regnskab for 2016 vedrørende udlejning af lejligheden på adressen [adresse1], [by1], jævnfør afsnittet Indledning - Faktiske forhold på side 4.

Du har via din revisor [person4] fra [virksomhed5] I/S oplyst, at du ikke har lavet et regnskab, og at du ikke har et overskud for indkomstårene 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har derfor gennemgået dit bankkontoudtog for 2016 for din bankkonto med kontonummeret [...20], og har konstateret, at der har været indsætninger på bankkontoen.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort indsætningerne til i alt 70.876 kr. i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3. Det er Skattestyrelsens vurdering, at indsætningerne er huslejeindtægter og stammer fra udlejningen af din lejlighed. Indsætningerne skal betragtes som skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 6.

Opgørelse over indsætninger:

Huslejeindtægter

I alt

Konto [...20]

70.876,00 kr.

Huslejeindtægter i alt

70.876,00 kr.

I opgørelsen ovenfor er alene medtaget indsætninger fra din datter [person5], som du udlejer lejligheden til, og hvor Skattestyrelsen mener, at indsætningerne vedrører husleje.

Skattestyrelsen har derfor gennemgået dit bankkontoudtog for 2016 for din bankkonto med kontonummeret [...29], og har konstateret, at der har været udbetalinger fra bankkontoen.

Skattestyrelsen anser ikke beløbene for at være udgifter til lejligheden, hvorfor Skattestyrelsen ikke godkender fradrag herfor. Se nedenstående opgørelse.

Opgørelse over udgifter:

Udgifter

I alt

Ejendomsskat

-

Vand, varme m.v.

-

Udgifter i alt

-

Skattestyrelsens gennemgang af dit kontoudtog med kontonummer [...29] fandt udgifter til E/F [forening1]. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at disse udgifter vedrører den lejlighed, hvor du har adresse. Dette skyldes, at lejligheden er beliggende på [adresse2], som er en del af bydelen [...].

I opgørelsen ovenfor er ligeledes ikke medtaget udgifter til vand, varme m.v., da Skattestyrelsens gennemgang af dine bankkontoudtog ikke viste udbetalinger hertil. Der er ligeledes ikke medtaget udgifter til ejendomsskat, da vi ikke har fundet oplysninger herom.

Opgørelse over skattepligtigt overskud af udlejningslejligheden

Overskud opgjort af Skattestyrelsen

Overskud opgjort af virksomheden

Difference

Omsætning i alt

70.876 kr.

- udgifter

-

Overskud af virksomhed

70.876 kr.

0 kr.

70.876 kr.

Du har ikke oplyst et overskud af virksomhed, som du skal i henhold til skattekontrollovens§ 1, stk. 1, 1. punktum, idet du mener, at dine indtægter udlignes af dine udgifter.

Skattestyrelsen har opgj01i overskud af udlejningslejligheden til 70.876 kr. og forhøjer dit overskud af udlejning af lejligheden med 70.876 kr. Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b, og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

5.4.3. Opgørelse over resultatet af udlejningslejligheden for indkomståret 2017

Du er blevet anmodet om at indsende regnskab for 2017 vedrørende udlejning af lejligheden på adressen [adresse1] i [by2], jævnfør punkt Indledning - Faktiske forhold på side 4.

Du har via din revisor [person4] fra [virksomhed5] I/S oplyst, at du ikke har lavet et regnskab og at du ikke har et overskud for indkomstårene 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har derfor gennemgået dit bankkontoudtog for 2017 for din bankkonto med kontonummeret [...20] og har konstateret, at der har været indsætninger på bankkontoen.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort indsætningerne til i alt 61.036,07 kr. i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3. Det er Skattestyrelsens vurdering, at indsætningerne er huslejeindtægter og stammer fra udlejningen af din lejlighed. Indsætningerne skal betragtes som skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 7.

Ved Skattestyrelsens gennemgang har vi konstateret, at der er 11 indsætninger, som vi opfatter som huslejeindtægter, og 1 indsætning, hvoraf det fremgår af teksten på kontoudtoget, at det er ejendomsskat. Det betyder således, at der efter Skattestyrelsens opfattelse er en måned, hvor der ikke er modtaget husleje på din bankkonto. Skattestyrelsen har derfor skønsmæssigt opgjort den manglende husleje til 5.560 kr. i henhold til skattekontrollovens§ 5, stk. 3. Huslejen på 5.560 kr. svarer til den huslejeindtægt, du har modtaget siden juni 2017.

Skattestyrelsens gennemgang viste endvidere, at der for august måned er betalt en husleje på 5.060 kr., hvilket er 500 kr. mindre end de resterende måneder fra juni måned. Skattestyrelsen foretager derfor en skønsmæssig forhøjelse af din huslejeindtægt for august måned på 500 kr. i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Opgørelse over huslejeindtægter:

Huslejeindtægter

I alt

Konto [...20]

61.036,07 kr.

Skønsmæssig ansættelse for manglende måned

5.560 kr.

Skønsmæssig ansættelse for august

500 kr.

Huslejeindtægter i alt

67.096,07 kr.

I opgørelsen ovenfor er medtaget indsætninger fra din datter [person5], som du udlejer lejligheden til, og hvor Skattestyrelsen mener, at indsætningerne vedrører husleje.

Derudover har Skattestyrelsen foretaget skønsmæssig ansættelser vedrørende huslejen, som ligeledes er medtaget i opgørelsen over huslejeindtægter.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at din datter [person5] har betalt ejendomsskatten på 3.160,30 kr. til dig i august måned, hvilket ligeledes er medtaget under huslejeindtægter.

Skattestyrelsen har derfor gennemgået dit bankkontoudtog for 2017 for din bankkonto med kontonummeret [...29] og har konstateret, at der har været en udbetaling fra bankkontoen.

Skattestyrelsen anser beløbet for at være en udgift til lejligheden, som Skattestyrelsen godkender skønsmæssigt fradrag for, i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og statsskattelovens § 6, stk. 1. Se nedenstående opgørelse samt bilag 8.

Opgørelse over udgifter

Udgifter

I alt

Ejendomsskat

3.160,30 kr.

Vand, varme m.v.

-

Udgifter i alt

3.160,30 kr.

Skattestyrelsens gennemgang af dit kontoudtog med kontonummer [...29] fandt udgifter til E/F [forening1]. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at disse udgifter vedrører den lejlighed, hvor du har adresse. Dette skyldes, at lejligheden er beliggende på [adresse2], som er en del af bydelen [...].

I opgørelsen ovenfor er ikke medtaget udgifter til vand, varme m.v., da Skattestyrelsens gennemgang af dine bankkontoudtog ikke viste betalinger hertil.

Opgørelse over skattepligtigt overskud af udlejningslejligheden

Overskud opgjort af Skattestyrelsen

Overskud opgjort af virksomheden

Difference

Omsætning i alt

67.096 kr.

- udgifter

3.160 kr.

Overskud af virksomhed

63.936 kr.

0 kr.

63.936 kr.

Du har ikke oplyst et overskud af virksomheden, som du skal i henhold til skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. punktum, idet du mener, at dine indtægter udlignes af dine udgifter.

Skattestyrelsen har opgjort overskud af udlejningslejligheden til 63.936 kr. og forhøjer dit overskud af udlejning af lejligheden med 63.936 kr. Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b, og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

...

6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har anmodet om oplysninger til klarlægning af dit kørselsmønster til beregning af et

muligt befordringsfradrag. I den forbindelse er du blevet bedt om at dokumentere beregningen af det selvangivne befordringsfradrag på 21.390 kr.

Du har oplyst Skattestyrelsen om, at du i 2016 havde 47 km. i alt til og fra arbejde, hvor din bopæl er angivet til at være [adresse2], [by1] og din arbejdsplads er [virksomhed13] A/S på [adresse3], [by3]. Dette vil give et befordringsfradrag på I 0.390 kr., idet du ligeledes har oplyst, at du havde 227 arbejdsdage.

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for den del af din befordring, der overstiger 10.390 kr.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse at befordringen på 11.000 kr. (21.390 kr. - 10.390 kr.) ikke er dokumenteret.

Skattestyrelsen ansætter derfor dit befordringsfradrag til 10.390 kr. efter ligningslovens § 9C.

..."

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje indkomsten i 2016 med kontante vekslinger og indsætninger på bankkontoen. Desuden at forhøjelsen af overskud af virksomhed nedsættes til 49.818 kr. og resultat af udlejning nedsættes til 41.150 kr.

Der er nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje indkomsten i 2017 med kontante vekslinger og indsætninger på bankkontoen. Desuden at forhøjelsen af overskud af virksomhed nedsættes til 113.210 kr. og resultat af udlejning nedsættes til 37.910 kr.

Som begrundelse for de nedlagte påstande er anført følgende:

"...

Begrundelse for klagen

Jeg har fået tilsendt en afgørelse, som jeg ikke mener er korrekt, da SKAT ikke har kigget på oplysninger jeg har sendt til dem. Jeg fik at til at starte med tilsendt et forslag, som jeg ikke var enig i, og sendte på baggrund af det, materiale/oplysninger som SKAT ikke har set på. For det forslag jeg fik tilsendt er identisk med denne afgørelse jeg har fået, hvorfor jeg mener at SKAT ikke har set på de oplysninger jeg har sendt til sagen.

På baggrund af dette syntes jeg ikke det er fair, at der er taget udgangspunkt i kontoudskrifter, men ikke de materiale jeg har sendt.

Jeg ønsker at fået genoptaget sagen, så vi kan komme frem til en afgørelse som er korrekt, og hvor SKAT ser på de oplysninger jeg fremsender.

Yderligere bemærkninger fra klager

Jeg håber på at i kan hjælpe mig med min sag, da jeg ikke mener jeg skal betale det beløb som SKAT har afgjort, det er ikke fair, da mine oplysninger ikke er behandlet til ende.

Min klage omhandler ikke kun personbeskatning men også moms angivelserne for min virksomhed. Da jeg ikke har mulighed for at vælge flere områder sagens omhandler har jeg blot valgt personbeskatning.

..."

Klagerens repræsentant har den 18. oktober 2021 indleveret supplerende klageskrivelse. Repræsentanten har anført følgende:

"Skattestyrelsens forhøjelser

2016

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 123.100 for vekslinger foretaget med allerede beskattede midler ønskes fortsat nedsat til kr. 0. Det fremgår af bilag 1, 2 og 3 at de valutakøb, der er foretaget i løbet af året, dels er foretaget med de midler, som er hævet i løbet af året, og dels er foretaget med midler, som er hævet tidligere år.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 144.670 for indsætninger på bankkonto af allerede beskattede midler ønskes ligeledes fortsat nedsat til kr. 0. Det fremgår af bilag 1 og bilag 2, at de midler, som er indsat på bankkonto i løbet af året, er midler som er hævet tidligere fra bankkontiene. F.eks. er der den samme dag (8/2-2016), som der er indsat kr. 30.000, også hævet kr. 15.000 og kr. 43.336,95, og der er 3 forskellige dage tidligere i året hævet kr. 7.000, kr. 7.000 og kr. 2.000. Der er således ikke noget grundlag for alene at forhøje indkomsten med kontante indsætninger uden at tage hensyn til hævninger. Det fremgår af bilag 2 i kolonnen "Kontant saldo", hvad den kontante beholdning udgør gennem årene 2016 og 2017.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 61.690 for overskud af virksomhed ønskes nedsat til kr. 49.818. Det fremgår af bilag 1, at overskud af virksomheden i 2016 kan opgøres således: Indtægter kr. 137.835 Udgifter kr. 53.500 Overskud = kr. 84.335 Overskud var tidligere selvangivet til kr. 34.517, hvorfor indkomsten bør forhøjes med kr. 49.818 i stedet for kr. 61.690.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 70.876 for ikke oplyste lejeindtægter fra udlejningsejendom ønskes nedsat til kr. 41.150. I henhold til bilag 1 kan resultatet af udlejningsejendommen opgøres således: Huslejeindtægter kr. 70.876 Udgifter til ejendomsskat, forsikring, fællesudgifter ejerforening i alt kr. 29.726 Overskud = kr. 41.150 Indkomsten bør således forhøjes med kr. 41.150 i stedet for kr. 70.876.

2017

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 89.375 for valutaveksling foretaget den 6/4-2017 med allerede beskattede midler ønskes fortsat nedsat til kr. 0. Det fremgår af bilag 1 og bilag 2, at valutavekslingen dels er foretaget med de midler, som er hævet i løbet af 2016 og 2017, og dels er foretaget med midler, som er hævet tidligere år. F.eks. er der fra 12/7-2016 til 31/12-2016 hævet i alt kr. 36.000, som forøger den kontante beholdning fra kr. 144.121 til kr. 180.121. Der er således intet grundlag for alene at forhøje indkomsten med det beløb, som der er vekslet valuta for, uden at tage højde for kontante hævninger.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 74.000 for indsætninger på bankkonto af allerede beskattede midler ønskes ligeledes fortsat nedsat til kr. 0. Det fremgår af bilag 1 og bilag 2, at de midler, som er indsat på bankkonto i løbet af året, er midler som er hævet tidligere eller samtidig. F.eks. er der den samme dag (9/5-2017), som der er indsat kr. 21.000, også hævet kr. 21.000. Og de kr. 30.000, som er indsat den 15/5, er hævet 6 dage tidligere (9/5). Der er således ikke noget grundlag for alene at forhøje indkomsten med kontante indsætninger uden at tage hensyn til hævninger.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 126.866 for overskud af virksomhed ønskes nedsat til kr. 113.210. Det fremgår af bilag 1, at overskud af virksomheden i 2017 kan opgøres således: Indtægter kr. 198.384 Udgifter kr. 74.094 Overskud = kr. 124.290 Overskud var tidligere selvangivet til kr. 11.080, hvorfor indkomsten bør forhøjes med kr. 113.210 i stedet for kr. 126.866.

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 63.936 for ikke oplyste lejeindtægter fra udlejningsejendom ønskes nedsat til kr. 37.910. I henhold til bilag 1 kan resultatet af udlejningsejendommen opgøres således: Huslejeindtægter kr. 61.036 Udgifter til ejendomsskat, forsikring, fællesudgifter ejerforening i alt kr. 23.126 Overskud = kr. 37.910 Indkomsten bør således forhøjes med kr. 37.910 i stedet for kr. 63.936.

Opsummering

Efter vores opfattelse bør Skattestyrelsens samlede forhøjelse for 2016 på i alt kr. 411.336 således nedsættes til kr. 101.968.

Endvidere bør den samlede forhøjelse for 2017 på i alt kr. 354.177 nedsættes til kr. 151.120.

..."

Repræsentanten har indsendt følge bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og sagsfremstilling.

"Generelt set anerkendes Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse ikke.

[person1] er en ældre ikke etnisk dansk mand, der ikke opfører sig lige præcis således, som man efter Skatteankestyrelsens opfattelse angiveligt bør opføre sig i forhold til håndtering af likvide midler.

Vedrørende vekslinger, indsætninger og hævninger af likvider så har vi efter en nøje gennemgang af alle dokumenterede poster med [person1] fået bekræftet, at bevægelserne er foregået præcis som det er fremstillet. [person1] har hverken evnen eller viljen til at tilvejebringe likvider i det omfang, som Skatteankestyrelsen lægger op til. Hertil skal også bemærkes, at [person1]s privatforbrug i de omhandlende indkomstår ligger på et højt niveau, hvilket er med til at dokumentere, at hans arbejdsindkomst er tilstrækkelig til at opretholde en høj levestandard.

Det ses alene at være Skatteankestyrelsens holdning til, hvad der er "normalt", som fører til den skønsmæssige forhøjelse af indkomsten, som der lægges op til. Der fremlægges ingen dokumentation fra Skattestyrelsens side for påstanden om, de vekslinger og indsætninger, der er foretaget, ikke er sket med de kontanter, som tidligere er hævet, selvom der er fremlagt dokumentation for hævningerne. Skatteankestyrelsen underbygger alene påstanden med udtryk som "finder ikke sammenhæng", "har formodning imod sig" og "efter nævnets opfattelse". Vi lever i et retssamfund, så man må kunne forlange af myndighederne, at de fremlægger bedre dokumentation

end det, når man griber ind i en borgers skatteforhold."

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Veksling af valuta

Klageren har i 2016 og 2017 købt udenlandsk valuta kontant for henholdsvis 221.400 kr. og 89.375 kr.

Det følger af klagerens bankkontoudtog for konto [...20], at der den 25. juni er hævet 6.000 kr. Beløbet er ikke medregnet i det kontantbeløb på 36.000 kr., som Skattestyrelsen har godkendt som medgået til veksling af valuta den 26. juni på 33.750 kr. og den 27. juni på 82.800 kr. Landsskatteretten finder, at der er tilstrækkelig tidsmæssig sammenhæng mellem hævningen og vekslingen af valuta til, at det er sandsynliggjort, at beløbet er anvendt til at betale for en del af disse vekslinger.

For de øvrige hævninger, herunder hævninger i årene 2011 - 2015, finder Landsskatteretten ikke, at der er en sådan tidsmæssig sammenhæng mellem hævningerne og vekslingen af valuta, at kontanthævningerne kan anses for anvendt til at betale for køb af udenlandsk valuta.

Det forhold, at klageren i perioden 2011 - 2015 har foretaget kontanthævninger på sine bankkonti, dokumenterer ikke efter Landsskatterettens opfattelse, at klageren har haft en kontantbeholdning på 246.000 kr. primo 2016. Det har således formodningen imod sig, at klageren gennem flere år skulle hæve et større kontantbeløb for at opbevare pengene på bopælen i stedet for på en rentebærende konto eller i værdipapirer for derefter at bruge af beholdningen i 2016 og 2017.

Landsskatteretten nedsætter herefter afgørelsen vedrørende dette punkt med 6.000 kr. til 117.100 kr. i 2016 og stadfæster afgørelsen på 89.375 kr. for 2017.

Kontante indsætninger

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der kan henvises til Højesteretsdom af 10. oktober 2008, offentliggjort i SKM2008.905.HR, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

På klagerens konti i banken er der indsat i alt 144.670 kr. i 2016 og 74.000 kr. i 2017.

Landsskatteretten finder det ikke godtgjort, at de indsatte midler stammer fra allerede beskattede midler, som er hævet i tidligere år, ligesom det ikke findes godtgjort, at indsættelserne består af genindsættelser af tidligere hævede beløb i de påklagede indkomstår. Det har således formodningen imod sig, at klageren har hævet penge på kontoen for derfor at indsætte dem igen.

Landsskatteretten stadfæster således afgørelsen vedrørende dette punkt.

Overskud af virksomhed

Retsgrundlaget

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

"Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb."

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

For så vidt angår telefon og datakommunikationsforbindelse som indgår i den erhvervsmæssige virksomhed og er til rådighed for privat benyttelse på bopælen, udgør den skattepligtige værdi 3.000 kr., som medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 16, stk. 14, 1. pkt., jf. stk. 1, 1. pkt., og stk. 12.

Den konkrete sag

Klageren har trods Skattestyrelsens anmodning den 13. juni 2019 og 15. oktober 2019 ikke indsendt regnskabsmateriale for virksomheden [virksomhed1]. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt i medfør af skattekontrollovend § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Det følger af bankkontoudskrifterne for klagerens virksomhed, konto [...88], samt konto [...20], at der er indsætninger i 2016 på 137.775 kr. i 2016 og 198.384 kr. i 2017. Retten lægger til grund, at der er tale om betaling for afgiftspligtige leverancer.

Som dokumentation for fradragsberettigede udgifter har klageren fremlagt bankkontoudskrifter. Kontoudskrifter anses efter praksis ikke for tilstrækkelig dokumentation, da de ikke opfylder kravene i bogføringslovens § 9. De fremlagte kontoudskrifter viser udelukkende, at der er afholdt udgifter. Der fremgår ikke oplysninger af udskrifterne, der gør det muligt at vurdere, om udgifterne er afholdt i erhvervsmæssigt eller privat øjemed med undtagelse af udgifterne til revisionsselskabet [virksomhed5] ApS på 5.994 kr. i 2016 og 8.660 kr. i 2017 samt løn til [person3] på 343 kr. i 2016 og 1.394 kr. i 2017.

Landsskatteretten finder ikke, at der kan godkendes fradrag for udgifter til internet og mobil uden de bagvedliggende fakturer med oplysning om abonnement og specifikation af udgiften. Der er lagt vægt på, at der er tale om et abonnement med tre tilknyttede telefonnumre, samt at fradrag forudsætter, at brugen først og fremmest er arbejdsmæssigt begrundet. Henset til virksomhedens art og omfang findes det endvidere ikke godtgjort, at der skulle være brug for tre telefoner.

Retten finder desuden, at udgifterne benævnt "SKAT - moms" er betaling af momstilsvar, idet betalingerne er sket omkring tidspunktet for udløb af angivelsesfristen, jf. momslovens § 57, stk. 4. Moms er en del af regnskabsgrundlaget, men indgår ikke i beregningen af overskud af virksomhed, hvorfor der ikke er fradrag herfor.

Der er ikke fremlagt en kørebog til sandsynliggørelse af den erhvervsmæssige anvendelse af klagerens bil, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til benzin, forsikring m.m. vedrørende bilen.

For de øvrige udgifter er der tale om indkøb i dagligvarebutikker og gør-det-selv forretninger, som er sædvanligt forekommende i private husholdninger.

Landsskatteretten finder på baggrund af de foreliggende oplysninger, at der ikke er grundlag for at godkende et skønsmæssigt fradrag. Det findes således ikke tilstrækkelig dokumenteret eller sandsynliggjort, at der har været afholdt fradragsberettigede udgifter i forbindelse med indtægtserhvervelsen, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ud over de allerede godkendte udgifter.

Overskud af virksomhed kan herefter opgøres til 105.082 kr. (110.220 kr. - 4.795 kr. - 343 kr.) i 2016 og 150.385 kr. (158.707 kr. - 6.928 kr. - 1.394 kr.) i 2017. Klageren har selvangivet overskud af virksomhed med 34.517 kr. i 2016 og 11.080 kr. i 2017.

Landsskatteretten ændrer herefter afgørelsen på dette punkt og forhøjer overskud af virksomhed med 8.875 kr. til 70.565 kr. i 2016 og med 23.519 kr. til 150.385 kr. i 2017.

Indtægter ved udlejning

Indtægterne skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 4, litra b. Indtægterne medregnes som personlig indkomst ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1. For indtægter ved udleje af fast ejendom gælder, at lejeindtægter skal medregnes ved indkomstopgørelsen for den periode, som lejen vedrører.

Udgifter i forbindelse med udlejningen kan fradrages i det omfang, de kan anses for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, litra a, og fradrages i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 2.

Landsskatteretten finder ud fra det oplyste, at indtægter ved udlejning kan ansættes til 70.876 kr. i 2016 og 67.096 kr. i 2017 i overensstemmelse med Skattestyrelsen skøn. Landsskatteretten finder desuden, at der er fremlagt dokumentation for udgifter til fællesudgifter og ejendomsskat på 27.975 kr. (21.400 kr. + 6.575 kr.) i 2016 og på 23.126 kr. (16.550 kr. + 6.576 kr.) i 2017.

Landsskatteretten ændrer herefter afgørelsen på dette punkt og nedsætter resultat af udlejning med 27.975 kr. til 42.901 kr. i 2016 og med 19.966 kr. til 43.970 kr. i 2017.