Kendelse af 11-11-2021 - indlagt i TaxCons database den 14-12-2021

Journalnr. 20-0072676

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren er fuldt skattepligtig til Danmark, at Danmark har beskatningsretten til den selvangivne lønindkomst, og at indkomsten ikke kan lempes efter ligningslovens § 33 A.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har ifølge Det Centrale Personregister været bosiddende i Danmark siden den 3. oktober 2013, og har siden den 18. marts 2014 været bosiddende på adressen [adresse1] i [by1].

Klageren har oplyst, at hun har været bosiddende i Italien sammen med sin mand siden 2014 på adressen [adresse2], [by2].

Med virkning pr. 1. februar 2014 blev klageren ansat af [virksomhed1] A/S som Flight Attendant. Af ansættelseskontrakten fremgår det, at klageren er ansat på fuld tid og at arbejdet hovedsageligt udføres fra/på [by1] Lufthavn.

Ledelsen i flyselskabet [virksomhed1] A/S har sæde i Danmark.

[virksomhed1] A/S har den 14. oktober 2019 bekræftet, at klageren har været fast tilknyttet [...] i Malaysia fra perioden den 1. februar 2014 til den 31. marts 2018. Det er endvidere bekræftet, at klageren har fulgt en rotation på 22 arbejdsdage og 18 dages fri.

Der er fremlagt en arbejdsplan, hvoraf det fremgår, at klageren den 30. januar 2017 fløj som Flight Attendant fra [by3] til Sverige, hvorefter hun den 1. februar 2017 fløj retur til [by3]. Endvidere fremgår det, at hun den 2. februar 2017 fløj som Flight Attendant fra [by1] til Malta, og at hun dagen efter fløj retur. Videre fløj klageren som Flight Attendant fra [by1] til Schweiz den 6. februar 2017 og retur samme dag. Herudover fremgår det, at klageren den9. februar 2017 fløj som Flight Attendant fra [by4] til Norge.

Af arbejdsplanen fremgår det endvidere, at klageren den 21. november 2017 fløj som Flight Attendant til [by4], hvorfra hun den 25. november 2017 fløj som Flight Attendant til USA.

Arbejdsplanen indeholder ikke yderligere oplysninger om afgange til eller fra Danmark, hvorimod det fremgår, at klageren arbejdede ombord på flyafgange mellem destinationer i udlandet den 9., 10. og 17. februar 2017, 15., 16., 19., 20., 22., 24., 25. og 31. marts 2017, 1. april 2017, 5., 6., 7., 9., 11., 16. og 17. maj 2017, 4., 8., 10., 11., 13., 14., 19. og 21. juni 2017, 25. og 26. august 2017, 1. og 4. september 2017 samt 9., 10., 12. og 13. oktober 2017.

Der er fremlagt en flybekræftelse, hvoraf det fremgår, at klageren havde booket en flybillet med afrejse den 1. august 2017 fra [by1] til [by4].

Endvidere er der fremlagt en række flybekræftelser, hvoraf det fremgår, at klageren havde booket flybilletter med afgange og ankomster mellem destinationer i udlandet den 12. og 13. marts 2017, 2. maj 2017, 1. juni 2017, 23. juni 2017, 22. august 2017, 6. september 2017, 12., 19. og 20. september 2017, 4., 5., 11. og 12. oktober 2017, 13. oktober 2017 samt 18. november 2017.

Videre er der fremlagt flybekræftelser, hvoraf det fremgår, at klageren havde booket en flybillet med afrejse den 31. maj 2017 fra [by1] til Malaysia og en flybillet med afrejse den 3. august 2017 fra [by1] til Italien.

Der er fremlagt hotelbekræftelser vedrørende ophold i udlandet for perioderne 10.-11. februar 2017, 13.-19. marts 2017, 20.-21. marts 2017, 25.-31. marts 2017, 1.-2. april 2017, 3.-29. april 2017, 2.-5. maj 2017, 6.-9. maj 2017, 11.-16. maj 2017, 30.-31. maj 2017, 1.-10. juni 2017, 11.-13. juni 2017, 14.-19. juni 2017, 21.-23. juni 2017, 23.-25. august 2017, 26. august-1. september 2017, 4.-6. september 2017, 5.-8. oktober 2017, 8.-9. oktober 2017, 10.-12. oktober 2017 samt 12.-13. oktober 2017.

Der er fremlagt kontoudskrifter for år 2017. Det fremgår blandt andet heraf, at der den 10. februar 2017 er brugt norske kroner, at der den 11., 12., 14. og 16. februar 2017 er brugt amerikanske dollars, at der den 16. februar 2017 er brugt schweiziske franc samt at der den 19. februar 2017 er brugt euro vedrørende italiensk post. Endvidere fremgår det, at der den 10. marts 2017 er brugt euro i H & M, at der den 30. april 2017 er brugt thailandske baht samt at der den 18. maj 2017 er brugt henholdsvis britiske pund og euro, at der den 24. juni 2017 er hævet euro fra en italiensk bank samt at der den 30. juni 2017 er brugt euro. For så vidt angår juli måned fremgår det, at der den 2. juli 2017 er brugt britiske pund, at der den 17. og 18. juli 2017 er brugt euro, at der den 20. juli 2017 er brugt amerikanske dollars samt at der den 21., 25. og 28. juli 2017 er brugt euro. Videre fremgår det, at der den 2. august 2017 er brugt penge i [by5], at der den 3., 4., 5., 6. og 7. august 2017 er brugt penge i [by6], ligesom der den 8. august 2017 er brugt penge på et dansk spisested. Herudover fremgår det, at der den 17., 18. og 22. august 2017 er henholdsvis hævet og brugt euro samt at der den 2. og 3. september 2017 er brugt australske dollars. For så vidt angår september måned fremgår det, at der den 7. september 2017 er brugt euro, at der den 9. og 12. september 2017 er brugt amerikanske dollars samt at der den 13., 22., 24., 29. og 30. september 2019 er brugt euro. Derudover fremgår det, at der den 1., 2., 3. og 4. oktober 2017 er brugt euro, at der den 14. oktober 2017 er brugt britiske pund og at der den 31. oktober 2017 er brugt euro.

I henhold til e-mail fra [virksomhed1] A/S af 29. maj 2017 skulle klageren deltage til førstehjælpskursus i [by4] den 31. maj 2017 fra kl. 8 til kl. 17.

Herudover er der fremlagt yoga certifikat, der er udstedt den 26. april 2017, fra [virksomhed2]. Det fremgår heraf og af tilhørende korrespondance, at træningen varer over 200 timer og er udført i Thailand i perioden fra den 4. april 2017 til den 27. april 2017.

Endelig er der fremlagt crew roster report.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren er fuldt skattepligtig til Danmark, at Danmark har beskatningsretten til den selvangivne lønindkomst, og at indkomsten ikke kan lempes efter ligningslovens § 33 A.

Som begrundelse er følgende blandt andet anført:

"1. Skattepligt og ligningsfrist

(...)

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, at personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Ved afgørelsen af, om en person har bopæl i Danmark, henses der blandt andet til om den pågældende person faktisk har bevaret en bopælsmulighed i Danmark.

Efter praksis vil fortsat dispositionsret over en bolig som udgangspunkt medføre, at bopælen anses for opretholdt.

Det fremgår af folkeregisteret, at du har været tilmeldt adressen C/O [person1], [adresse1], [by1], og du har dermed haft bopælsmulighed i Danmark i indkomståret 2017.

Du har forklaret, at du nu er bosiddende i Italien, men det er ikke oplyst, hvornår du er flyttet fra Danmark, og om du på din C/O-adresse faktisk har kunnet disponere over en bopælsmulighed.

Vi bemærker dog, at det af din ansættelseskontrakt fremgår, at du hovedsageligt har arbejdet ind og ud af [by1] Lufthavn, hvorfor vi lægger til grund, at du har brugt adressen, hvor du har folkeregisteradresse, som bopæl i forbindelse med dit arbejde.

Med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, har skatteministeren fastsat en kortere ligningsfrist for fysiske personer med enkle økonomiske forhold. Personer, der ikke har enkle økonomiske forhold er defineret i § 2 i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013.

Personer med indkomst, der optjenes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført uden for landet, og for hvilke der gives nedslag i skatteberegningen efter en overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning eller efter danske regler, er ikke omfattet af den korte ligningsfrist. Se § 1 i bekendtgørelse nr. 535 af 22. maj 2013.

Da du har indkomst der lempes efter danske regler, er du dermed omfattet af den 3 årige ligningsfrist. Vi kan derfor behandle din skatteansættelse for 2017.

2. Beskatningsretten

(...)

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet efter statsskatteloven § 4. Fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige til Danmark af al indkomst, hvad enten den kommer fra kilder her fra landet eller fra udlandet.

Du beskattes derfor i Danmark af din lønindkomst fra [virksomhed1] A/S.

3. Indkomstopgørelse

(...)

I henhold til statsskattelovens § 4 (globalindkomstprincippet) er al indkomst, om den hidrører her fra landet eller ej, skattepligtig her til landet. Da du er skattepligtig til Danmark, skal hele din indkomst medregnes i indkomstopgørelsen.

Vi har ved opgørelsen af din indkomst lagt de fremlagte lønsedler til grund. Vi bemærker, at du har selvangivet 7.000 kr. mere end dine lønsedler viser. Vi har derfor lagt til grund, at du har haft anden øvrig indtægt, der svarer til 7.000 kr.

På baggrund af ovenstående godkender vi din selvangivne indkomst for 2017.

4. Lempelse

(...)

Det fremgår af dine lønsedler og den indsendte ansættelseskontrakt, at du i 2017 har været ansat i flyselskabet [virksomhed1] A/S som Flight Attendant.

[virksomhed1] A/S er hjemmehørende i Danmark.

Efter ligningslovens § 33 A kan du få skattenedsættelse for løn optjent ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for riget i mindst 6 måneder. Opholdet må kun afbrydes af nødvendigt arbejde eller ferie og lignende her i riget (Danmark, Færøerne og Grønland) på højst 42 dage inden for enhver 6-månedersperiode.

Det er dig, der bærer bevisbyrden for, at du er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

I vores materialeindkaldelse af 14. august 2019, anmoder vi om, at du bl.a. sender os følgende:

Oplysning om startdato for den periode der berettiger til lempelse efter ligningslovens § 33 A. Hvis perioden starter forud for 2017, udbedes følgende materiale også for den relevante del af 2016.

Vi har ikke modtaget materiale fra dig for 2016, hvorfor vi forudsætter, at din periode med lempelse efter ligningslovens § 33 A skal regnes fra den 1. januar 2017.

Vi har på baggrund af din dokumentation inddelt 2017 i tre perioder:

4.4.1 Den 1. januar - 8. februar 2017

Ved en gennemgang af din arbejdsplan for 2017 kan vi konstatere, at du 5 gange har fløjet enten til eller fra [by1] (se vores opgørelse nedenunder i bilag 1).

Af Den juridiske vejledning, afsnit C.F.4.2.2.2 (flypersonel) fremgår det, at:

Det arbejde, der udføres i dansk luftrum, anses for at være nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, og udlandsopholdet afbrydes derfor ikke, med mindre flyet lander på destinationer inden for riget. Det gælder også for en enkelt landing.

Udlandsopholdet afbrydes derfor hver gang, du lander i Danmark.

På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at du har afbrudt dit udlandsophold i alt 5 gange i ovennævnte periode, og at du ikke haft et sammenhængende ophold uden for riget på minimum 6 måneder.

4.4.2 Den 9. februar - 29. juni 2017

På baggrund af din indsendte dokumentation, er det vores opfattelse, at du kan starte en periode med lempelse efter ligningslovens § 33 A, da du rejser ud af Danmark den 9. februar 2017.

Ifølge vores opgørelse overskrider du dog betingelsen om maksimalt 42 dage i Danmark den 29. juni 2017. Da perioden fra den 9. februar - 29. juni 2017 ikke udgør en 6-måneders periode, opfylder du ikke betingelserne for at opnå lempelse efter ligningslovens § 33 A. Se bilag 2 nedenunder.

Ved opgørelsen af dine opholdssteder har vi kategoriseret det som et "udokumenteret ophold", hvis vi ikke i den modtagne dokumentation har kunnet fastslå, hvor du har opholdt dig en given dag. Vi har lagt til grund, at du har opholdt dig i Danmark, hvis du ikke har dokumenteret dit ophold på flere sammenhængende dage, og vi har vurderet, at du tidsmæssigt har kunnet nå at rejse til Danmark. Enkelte udokumenterede dage, der ligger mellem dokumenterede udlandsophold, har vi ikke talt med som ophold i Danmark.

4.4.3 Den 4. juli - 18. oktober 2017

På baggrund af din indsendte dokumentation, er det vores opfattelse, at du kan starte en ny periode med lempelse efter ligningslovens § 33 A den 4. juli 2017, da vi via dine kreditkortoplysninger kan se, at du har brugt dit kort i Italien den dag.

Ifølge vores opgørelse overskrider du dog betingelsen om maksimalt 42 dage i Danmark den 18. oktober 2017. Da perioden fra den 4. juli - 18. oktober 2017 ikke udgør en 6-måneders periode, opfylder du ikke betingelserne for at opnå lempelse efter ligningslovens § 33 A. Se bilag 3 nedenunder.

Vi har ikke modtaget tilstrækkelig dokumentation for 2018, til at vi kan vurdere, om du opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A for den resterende del af året (19. oktober-31. december 2017).

På baggrund af ovenstående godkender vi ikke lempelse for din indkomst efter ligningslovens § 33 A."

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hun er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Til støtte for påstanden er følgende blandt andet anført:

"(...)

1.

Min C/O adresse i Danmark har udelukket været ment som min postadresse og jeg har aldrig på noget tidspunkt boet på adressen. [person1] der ejer den lille 2 værelses lejlighed, kan bekræfte dette.

Som det fremgår af mine konto udskrift fra [finans1] (tidligere sendt), har jeg ikke overført penge til nogen der kunne være husleje eller ligende.

Jeg har heller ikke haft et dansk telefon nummer siden 2004, da jeg ikke har bout i Denmark siden april 2004.

Jeg har siden 2014 boet sammen med min mand [person2] (ægteskabet er registreret i Danmark) i Italien, [adresse2], [by2]. BILAG 2.

Jeg blev ansat som Flight Attendant til at flyve eksklusivt for en malaysisk families fly, registrering [...] med base i [by7]. Hvilket også fremgår på Historic Roster Report. BILAG 1.

Brev vedhæftet fra [virksomhed1] der bekræfter dette. BILAG 3

2.

Da jeg blev ansat hos [virksomhed1] i 2014, var betingelsen at jeg gav dem en dansk adresse for at kunne få en dansk fuldtids kontrakt. Hvilket er årsagen til at det fremgår på denne fuldtids kontrakt, at jeg har base i [by1]. Det kan dog læses på Historic Roster (som jeg tidligere har vedhæftet), at jeg før og efter stort set hver start og slut periode af min rotation, er fløjet til/fra enten [Italien] ([...]) eller [Italien] ([...]) lufthavn i Italien. BILAG 1.

3.

Mit arbejde hos [virksomhed1] A/S har været mit eneste arbejde og den eneste indtjeneste jeg har haft.

4.

Jeg talte med [person3] mht. 2016, men fik at vide at det umiddelbart kun drejede sig om 2017.

Perioden 09/02/2017 til 29/06/2017:

I følge mit Historic Roster Report var jeg DH (Dead Head = OFF Duty) fra [...] ([by7], Malaysia) til [...] ([by8], Thailand) d. 02/04/2017 til og med d. 02/05/2017 hvor jeg rejste tilbage til [...], da min rotation på [...] startede igen.

Den måned i Thailand brugte jeg på at få mig et Yoga Teacher Certificate, BILAG 4

Den 30/05/2017 fløj jeg DH (OFF DUTY) fra [...] ([Italien], Italien) til [...] ([by4]) for at deltage i et obligatorisk CRM kursus. D. 31/05/2017 fløj jeg fra [by1] til [...], for at starte min rotation på [...]. BILAG 5

Før og efter hver rotation har jeg fløjet til/fra [...] eller [...] i følge det vedhæftede Historic Roster Report pånær de nævnte datoer i perioden fra d. 09/02/2017 til 29/06/2017.

I perioden fra d. 09/02/2017 fremgår det også, at jeg ikke har brugt mit hævekort i Danmark, pånær hvad jeg har kunne købe på nettet eller den ene gang jeg var til kursus hos [virksomhed1] i [by4].

Perioden 04/07/2017 til d. 18/10/2017:

D. 1. august tog jeg fra [...] ([Italien], min hjemme base) til [by1] og videre til [...] ([by4]) som DH (Dead Head, Off duty).

Jeg fløj derefter hjem til Italien d. 03. aug. 2017 fra [by1] til [...] ([Italien]) via [...] ([Tyskland]) Billet vedhæftet. BILAG 6

Indrejse til [...] ([by4]) som DH (Dead Head, Off duty).

D. 12/09 2017 rejste jeg fra [...] ([Italien]) til [...] ([by7]). BILAG 7.

BB forkortelsen på Historic Roster står for ´Repositioning´."

Skattestyrelsens høringssvar

Skattestyrelsen har indstillet, at deres afgørelse stadfæstes, og har supplerende anført følgende:

"Vedrørende Bopæl:

Klager oplyser at hun ikke siden april 2004 har boet i Danmark. Ved opslag i folkeregistret er der registreret følgende bopælsforhold siden udrejse til Sverige den 31. juli 2002

Adresse

Myndighed

Gældende fra

Til

Adressestatus

Ret/

fortryd

[adresse1], ([by1])

[by1] (101)

18.03.2014

[adresse3] (Syddjurs)

Syddjurs (706)

03.10.2013

18.03.2014

Foren Arab Emirater (5403)/Foren Arab Emirater (5403)

[by1] (101)

30.05.2004

03.10.2013

Udrejst/

indrejst

[adresse4], ([by1])

[by1] (101)

01.02.2004

30.05.2004

[adresse5], ([by1])

[by1] (101)

01.12.2003

01.02.2004

Sverige (5120)/Sverige (5120)

[by1] (101)

31.07.2002

01.12.2003

Udrejst/

indrejst

Det bemærkes desuden, at folkeregistret ikke registrerer postadresser men bopælsadresser.

Det er derfor fortsat vores opfattelse, at klager i indkomståret 2017 har haft en bopælsmulighed i Danmark, og den fulde skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 fastholdes derfor.

Vedrørende lempelse efter ligningslovens § 33 A:

På baggrund af de indsendte oplysninger og dokumentation for kursus, overskrider klager nu først betingelsen om maksimalt 42 dage i Danmark den 12. juli 2017. Perioden fra den 9. februar til den 12. juli udgør ikke 6 måneder, og klager kan derfor ikke opnå lempelse efter ligningslovens § 33 A for denne periode.

Efter det oplyste kan der startes en ny udlandsperiode den 17. juli 2017, da det ud fra de indsendte kreditkortoplysninger kan ses at klager har anvendt sit kort i Italien denne dag. Det er vores opfattelse, at den indsendte bookingbekræftelse på udrejse fra [by1] - [...] den 3. august ikke er anvendt, da klagers kreditkort den 4. og 5. august er anvendt i [by6]. Ifølge vores opgørelse overskrider klager betingelsen om maksimalt 42 dage i Danmark den 3. november 2017. Perioden fra den 17. juli - 3. november udgør ikke en 6 måneders periode, og klager kan derfor ikke opnå lempelse efter ligningsloven § 33 A for denne periode.

Klager har ikke indsendt tilstrækkelig dokumentation for 2018 til at vi kan vurdere, om betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A opfyldes for den resterende del af indkomståret 2017 (4. november - 31. december 2017)

Det er derfor fortsat vores vurdering, at klager ikke opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A for nogle dele af indkomståret 2017."

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligt

Personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at grunde husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Der er således tale om et bredt tilknytningskriterium, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

For praksis henvises til Den Juridiske Vejledning, afsnit C.F.1.2.3.

Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at vedkommende på tidspunktet for fraflytningen til udlandet ikke længere er omfattet af fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af Højesterets dom af 6. april 2001, offentliggjort i SKM2001.388.HR.

Klageren har oplyst, at hun siden 2014 har været bosiddende i Italien sammen med sin mand.

Klageren har ifølge Det Centrale Personregister været bosiddende i Danmark siden den 3. oktober 2013, og har siden den 18. marts 2014 været bosiddende på sin nuværende adresse i [by1].

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at hun har opgivet rådigheden over boligen i Danmark.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren i indkomståret 2017 var fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Lempelse

Det følger af lempelsesreglen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, at en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, og som under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en sammenlagt varighed på højst 42 dage har erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, kan få nedsat den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske lønindkomst.

Det følger herefter af ligningslovens § 33 A, stk. 3, at såfremt en dobbeltbeskatningsoverenskomst for en person, der ikke er udsendt af den danske stat eller en anden offentlig myndighed, har tillagt Danmark beskatningsretten til indkomsten, nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst.

I henhold til artikel 15, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 5. maj 1999 mellem Danmark og Italien, er Danmark tillagt beskatningsretten til den lønindkomst, klageren har optjent som Flight Attendant, idet ledelsen i flyselskabet [virksomhed1] A/S har sæde i Danmark.

I overensstemmelse med Højesterets afgørelse af 1. maj 2003, offentliggjort som SKM2003.209.HR, anses et udlandsophold for afbrudt, såfremt klageren på en given dato har opholdt sig her i landet i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.

Der kan kun gives lempelse, såfremt den, der anser sig berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, i fornødent omfang kan dokumentere, at vedkommende ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode, jf. SKM2013.85.BR og SKM2017.473.BR.

Den dokumentation, der er fremlagt, i form af arbejdsplan, flybekræftelser, hotelbekræftelser, kontoudskrifter og crew roster report, er ikke tilstrækkelig til at dokumentere, at klageren højest har opholdt sig 42 dage i Danmark indenfor enhver 6-måneders periode.

Det er tilfældet, da der er flere perioder, hvor der ikke foreligger oplysninger eller dokumentation for klagerens opholdssted. Det er især fra den 20. februar 2017-9. marts 2017, 19. maj 2017-29. maj 2017, 25. juni 2017-29. juni 2017, 3. juli 2017-16. juli 2017, 29. juli 2017-31. juli 2017, 9. august 2017-16. august 2017, 14. september 2017-18. september 2017, 15. oktober 2017-30. oktober 2017 og 1. november 2017-17. november 2017.

Retten skal i den forbindelse bemærke, at det ikke uden videre kan lægges til grund, at fly- og hotelbookinger rent faktisk er anvendt. Retten har lagt vægt på, at klageren havde booket en flybillet med afrejse den 3. august 2017 fra [by1] til Italien, og at det med fremlæggelsen af kontoudskrifter er dokumenteret, at klageren ikke benyttede sig af denne afgang, da hun den 3., 4., 5., 6. og 7. august 2017 brugte penge i [by6], ligesom hun den 8. august 2017 brugte penge på et dansk spisested.

Retten finder derfor, at klageren ikke er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, i indkomståret 2017.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.