Kendelse af 21-10-2021 - indlagt i TaxCons database den 11-11-2021

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2015.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 23. juli 1964 været tilmeldt Folkeregisteret med dansk adresse. Klageren har siden 1. februar 1995 været tilmeldt adressen [adresse1], [by1], [by2].

Klageren har oplyst, at hun i indkomståret 2015 var ansat i to korte lægevikariater af samlet 3 ugers varighed på [hospitalet] i [by3], Grønland. Lønindkomsten for arbejdet blev udbetalt af Det Grønlandske Hjemmestyre.

Klageren har videre oplyst, at hun er blevet dobbeltbeskattet af denne indkomst, idet hun har betalt både dansk og grønlandsk skat af det optjente beløb. Lønindtægten samt skattebetalingen fra Det Grønlandske Hjemmestyre fremgår af den oversigt over indkomstoplysninger for indkomståret 2015 (A11), som klageren har modtaget fra Det Grønlandske Hjemmestyre. Klageren har derfor antaget, at når skatten automatisk blev trukket, ville beløbene også indgå i skatteberegningen for den danske indkomst.

Klageren har ikke foretaget korrektion eller efterberegning af den danske årsopgørelse for indkomståret 2015.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at klageren ikke har selvangivet fradrag for betalt skat af oppebåren indkomst ved arbejde udført i Grønland i forbindelse med dannelsen af årsopgørelsen for indkomståret 2015.

Årsopgørelsen for indkomståret 2015 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 1. september 2017.

Klageren har oplyst, at hun i forbindelse med gennemgang af årsopgørelsen for indkomståret 2018 blev opmærksom på, at hun var blevet dobbeltbeskattet af lønindkomsten optjent i Grønland. Klageren har i den forbindelse oplyst, at hun havde frist til den 1. juli 2019 til at godkende sin årsopgørelse for indkomståret 2018.

Klageren anmodede den 27. juni 2019 Skattestyrelsen om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2015.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår bl.a. følgende:

”(...)

Skattestyrelsen genoptager ikke din skatteansættelse for indkomståret 2015, da betingelserne for

genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Sagsfremstilling

1. De faktiske forhold

Skattestyrelsen har den 27. juni 2019 modtaget din skrivelse / mail om genoptagelse af din skatteansættelse for indkomståret 2015.

2. Din begrundelse

(...)

3. Dine bemærkninger ved telefonsamtale d. 24. april 2020.

(...)

4. Love og praksis

(...)

5. Skattestyrelsens begrundelse

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2015 udløb den 1. maj 2019. Fristen for genoptagelse er

derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Det ses ikke, at du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 1-7.

Skattestyrelsen mener, at du ikke er berettiget til genoptagelse, fordi du ikke opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at der er særlige omstændigheder.

I henhold til praksis er det en betingelse for genoptagelse på grund af særlige omstændigheder, at

der for eksempel er tale om myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom. Det er en forudsætning for genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er sandsynlighed for, at en genoptagelse resulterer i en ændring af den hidtidige ansættelse. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 kan ikke bruges til genoptagelse, hvis der er tale om glemte eller oversete fradrag med videre eller den skattepligtige ved en fejl har selvangivet for store beløb. Se den Juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

Det påhviler skatteyder at sikre sig, at alle relevante indkomster og fradrag indberettes i forbindelse med indkomstårets afslutning ved årsopgørelsen. At du ikke har reageret tidligere kan sidestilles med et glemt fradrag, da du ved en fejl har glemt at fradrage betalt skat af oppebårne indkomst ved arbejde på Grønland, hvilket ikke berettiger til ekstra ordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen finder ikke, at du opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8.

Jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 kan der kun gives tilladelse til genoptagelse, hvis der er bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du har fået kendskab til det, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan overskrides.

Du har anmodet om genoptagelse af indkomståret 2015, den 27. juni 2019.

Årsopgørelsen for indkomståret 2015, blev dannet den 1. september 2017.

Årsopgørelserne anses for at være kommet til kundskab den dag, de er dannet og har været tilgængelige i skattemappen, jævnfør SKM2015.433BR, hvor 6 måneders fristen ikke var overholdt, da kundskabstidspunktet var tidspunktet, hvor årsopgørelsen kunne ses i skattemappen.

Skattestyrelsen finder derfor ikke, at du opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Skattestyrelsen finder derfor, at skatteansættelsen for indkomståret 2015 ikke kan genoptages ekstraordinært, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 1-8 og stk. 2, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt.

Skattestyrelsen genoptager derfor ikke din skatteansættelse for indkomståret 2015.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2015, idet hun er blevet dobbeltbeskattet af den lønindkomst, som hun har optjent i forbindelse med 2 lægevikariater af samlet 3 ugers varighed på [hospitalet] [by3], Grønland. Klageren har gjort gældende, at det må anses for en myndighedsfejl, at beløbene fra oversigten over indkomstoplysninger (A11) for indkomståret 2015 fra Det Grønlandske Hjemmestyre ikke er registreret på årsopgørelsen for indkomståret 2015, men at det kun er den samlede lønindtægt, den danske skat og ATP, der er registreret.

Klageren har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”Klage over afgørelsen omkring min ansøgning om at få genoptaget min skatteansættelse for indkomståret 2015.

(...)

Fakta

Jeg har i indkomståret 2015 haft indtægt fra Grønland udbetalt fra Det Grønlandske Hjemmestyre i forbindelse med to meget korte lægevikariater på i alt 113 timer, ca. 3 ugers arbejde da [hospitalet] i [by3] akut manglede en børnelæge på afdelingen. Jeg har pga. den aftale der er mellem regionenerne i Danmark og Grønland mulighed for at træde til da jeg har ret til orlov uden løn hvis der er behov for bistand i sundhedsvæsenet i Grønland.

Jeg er blevet dobbeltbeskattet af denne indtægt. jeg har betalt fuld skat (dansk + grønlandsk) ved udbetaling af min løn og min indtægt og skattebetaling fra det grønlandske hjemmestyre fremgår også tydeligt på min opgørelse fra 2015 fra Hjemmestyret hvor jeg er ansat i de to perioder. Jeg går naturligvis ud fra at når indtægten figurerer på min årsopgørelse fra 2015 er min skat også registreret og har ikke siddet og efterregnet alle de beløb der er på de 18 sider der er fra 2015 i min årsopgørelse. Indtægt og skat fra offentlige danske myndigheder må jeg gå ud fra er korrekte. I årsopgørelsen er kun den danske skat inddraget.

Jeg ønsker at få refunderet det beløb jeg har betalt for meget i indkomståret 2015. Beløbet skulle efter hvad jeg har fået oplyst ca. 16000

Hvorfor er jeg uenig i afgørelsen fra Skattestyrelsen:

Jeg går ud fra at i forhold til betaling af skat til Grønland og Danmark er det i orden da jeg kan se at jeg har betalt skat af min løn før den er udbetalt. Dette fremgår også af den opgørelse jeg får fra Det Grønlandske Hjemmestyre (se vedlagt årsopgørelse A11 for 2015) fra Hjemmestyret.

Da min ægtefælle er selvstændig har hans revisor også gennemgået min selvangivelse de seneste år inkl. Selvangivelse for 2015 og han har ingen indsigelser eller bemærkninger hvilket også viser hvor svært det er at gennemskue.

Der er tale om en myndighedsfejl at den grønlandske skat der er fratrukket min løn før den udbetales som tydeligt fremgår af vedlagte A11 ikke er registreret på min årsopgørelse. Her er ved en fejl kun opgivet den danske skat og atp bidrag sammen med den samlede indtægt. Det fremgår tydeligt af A11 at jeg har betalt 18972 DKK i samlet skat af en indtægt på 47.855 DKK.

Jeg har så snart jeg havde nogen chance for at opdage fejlen i min årsopgørelse rettet henvendelse til skattestyrelsen og ansøgt om at få genoptaget skatteansættelsen. Det er så desværre 57 dage for sent. Det er kun fordi jeg i årsopgørelsen for 2018 ser at det er beregnet at jeg skulle betale ca. 124 000,00 DKK i ekstra skat at både jeg og min revisor kan regne ud at der må være noget galt og jeg så også går tilbage til 2015 hvor jeg første gang havde indtægt fra Grønlands Hjemmestyre. Jeg betragtede dengang Grønland som en del af Danmark og gik ud fra at når skatten automatisk blev trukket, det betalte beløb i skat oplyst på min indkomstoplysninger for 2015 at så indgik det beløb selvfølgelig også i skatteberegningen. I Skatteforvaltningsloven §27 stk. 2 fremgår at jeg har ret til genoptagelse hvis jeg søger om det inden for 6 måneder fra jeg får kendskab til det og der mener jeg er opfyldt da jeg sender min anmodning om genoptagelse samme dag jeg får kendskab til det. Det fremføres i afgørelsen fra Skattestyrelsen af det kan sidestilles med et glemt fradrag da jeg ved en fejl har glemt at fradrage betalt skat af indtægten det er jeg ikke enig i, jeg har ikke glemt noget, men gået ud fra at betalt skat fra en myndighed som Grønlands Hjemmestyre omkring naturligvis ikke er noget jeg selv skal registrere ligesom jeg heller ikke har skullet registrere indtægten eller den ATP og danske skat der er betalt af beløbet.

Det er ikke muligt for mig pga. min ægtefælles senere frist for selvangivelse at opdage det før jeg gør da jeg ikke har haft indtægt i Grønland i 2016 og 2017. Da min ægtefælle er selvstændig har jeg derfor også frist til d. 1/7 2019 til at godkende min årsopgørelse fra 2018 det er så årsagen til at jeg ikke når at opdage fejlen før den frist der angives til d. 1/5 2019.

Jeg har både i juni 2019 og d. 17/8 2020 drøftet min dobbeltbeskatning med [person1], Grønlands Repræsentation i Skattestyrelsen som begge gange har været enig i mine betragtninger og ved vores seneste samtale opfordret mig til at klage over Skattestyrelsen afgørelse.

(...)”

Klagerens bemærkninger til møde i Skatteankestyrelsen

Under mødet med skatteankestyrelsens sagsbehandler gentog klageren i det væsentligste argumenterne fra klageskrivelsen. Klageren fremlagde således 3 anbringender for, hvorfor skatteansættelsen for indkomståret 2015 skal genoptages.

For det første henviste klageren til, at der er tale om en myndighedsfejl fra Skattestyrelsens side, at klagerens indkomstoplysninger fra Grønland ikke er registreret korrekt på årsopgørelsen, idet oplysningerne om den grønlandske indkomst, herunder den betalte skat, fremgår tydeligt af oversigten over indkomstoplysninger fra Det Grønlandske Hjemmestyre.

For det andet henviste klageren til, at hendes ægtefælle er selvstændig erhvervsdrivende, hvorfor han har en udsat frist for indberetning af sine skatteoplysninger. Dette virker, at klageren har en forlænget frist til godkendelse af sin årsopgørelse, hvorfor klageren derfor ikke har haft mulighed for at opdage fejlen tidligere.

For det tredje henviste klageren til, at reglerne for korrekt udfyldelse af årsopgørelsen vedrørende den grønlandske indkomst, herunder den betalte grønlandske skat, er så komplicerede, at ikke engang klagerens revisor ved gennemgangen af årsopgørelsen for indkomståret 2015 har kunne gennemskue, at den grønlandske indkomst og den heraf betalte skat skulle have været indberettet i en særskilt rubrik.

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis klagerens forhold er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige ekstraordinært kan give tilladelse til ændring af skatteansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Det kan eksempelvis være myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes borgeren, herunder alvorlig sygdom.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005).

Ifølge bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse finder den anvendelse i tilfælde, hvor en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Dette vil ligeledes være tilfældet, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag.

Klageren har anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 henset til, at klagerens lønindkomst og den heraf betalte skat fra Grønland for indkomståret 2015 ikke er særskilt registreret på årsopgørelsen, og at den samlede lønindkomst, dansk skat og atp alene er medtaget.

Klageren foretog ikke en korrektion af årsopgørelsen, således at den grønlandske og den danske indkomst blev indberettet særskilt.

Retten finder i overensstemmelse med lovbemærkningerne, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4 i Den juridiske vejledning 2015-1 og afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 i Den juridiske vejledning 2021-2, at der i den konkrete sag ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der er lagt vægt på, at det er klagerens ansvar, at oplysningerne på årsopgørelsen er korrekte, og at klageren havde mulighed for at søge vejledning hos skattemyndighederne.

Retten finder endvidere, at anmodningen om genoptagelse af 27. juni 2019 ikke er fremsat inden for fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., henset til at årsopgørelsen for indkomståret 2015 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 1. september 2017. Klageren havde mulighed for og burde have reageret inden for denne frist.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.