Kendelse af 05-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 27-05-2022

Journalnr. 20-0058122

Skattestyrelsen har fastholdt beskatningen i Danmark af klagerens pension ”uføretrygd” fra Norge og har givet creditlempelse for betalt skat i Norge af pensionen i indkomstårene 2015-2018, da klagerens indkomst ikke blev anset for at være omfattet af overgangsreglen i lov nr. 1193 af 11. december 2008 vedrørende ændring af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har bopæl i Danmark, men har arbejdet i Norge fra den 1. januar 2001 indtil den 4. januar 2006, hvor klageren var ude for en arbejdsulykke.

Fra den 1. december 2009 fik klageren bevilget ”tidsbegrenset uførestønad” i Norge ud fra en ”uføregrad” på 60 % efter ansøgning af 16. april 2009.

Pr. 1. marts 2010 blev ydelsen ”tidsbegrenset uførestønad” i Norge afløst af ”arbeidsavklaringspenger” som følge af ændringer i norsk lovgivning. Formålet med ”arbeidsavklaringspenger” var at afklare modtagerens muligheder for at beholde eller komme i arbejde. Både ”tidsbegrenset uførestønad” og ”arbeidsavklaringspenger” blev i Norge beskattet som arbejdsindtægt, og modtageren optjente samtidig pensionspoints.

Med virkning fra den 1. november 2014 blev klageren tilkendt ”uførepensjon” med en ”uføregrad” på 100 %, som udgjorde 19.632 NOK pr. måned før skat. Ydelsen blev tilkendt ved afgørelse af 10. november 2014 fra NAV Internasjonalt, Norge.

Udbetaling Danmark har den 16. december 2014 meddelt SKAT (nuværende Skattestyrelsen), at klageren blev tilkendt norsk pension med virkning fra den 1. november 2014 på baggrund af ansøgning af 8. november 2011.

Af meddelelse fra NAV Internasjonalt af 10. november 2014 fremgår, at ”uførepensjon” blev erstattet med ”uføretrygd” fra den 1. januar 2015 som følge af ændret norsk lovgivning. Det fremgår endvidere, at ”uføretrygd” i Norge ville blive beskattet som lønindtægt, og beløbet før skat derfor var større, men at vilkårene derudover var de samme som for ”uførepensjon”. Klagerens ”uføretrygd” udgjorde herefter 24.923 NOK pr. måned før skat.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har fastholdt beskatningen i Danmark af klagerens pension ”uføretrygd” fra Norge og har givet creditlempelse for betalt skat i Norge af pensionen i indkomstårene 2015-2018.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen således:

”Skattestyrelsen har ikke ændret din skat. Vi fastholder beskatningen af norsk pension med creditlempelse, med følgende begrundelse:

Din norske pension er ikke omfattet af overgangsreglen vedrørende nordiske pensioner (exemptionnedslag) fordi du ikke var begyndt at modtage pension senest 31.01.2009. Det medfører at Danmark beskatter norsk pension og giver nedslag i den beregnede danske skat med betalt norsk skat (credit).

Brev fra [virksomhed1]

Vi har modtaget [virksomhed1]s brev af 20.04.2020 hvori følgende er anført:

Idet "Arbejdsafklaringspengene" fra Norge netop blev til pension må ovennævnte være omfattet af overgangsreglen, således at der skal gives exemptionnedslag og ikke credit på indtægterne.

Alt andet lige vil efter vores opfattelse være i strid med hensigterne med vedtagelsen af "overgangsreglen".

Skattestyrelsen fortolker overgangsreglen snævert, således at alene pensioner er omfattet af overgangsreglen. I forarbejderne til lov nr. 1193 af 11. december 2008 fremgår det ikke at andre indkomster end alene pensioner er omfattet eller kan begrunde anvendelse af overgangsreglen. Der omtales kun ”pensioner”.

Faktiske forhold

Du har tidligere arbejdet i Norge men var i 2006 udsat for en arbejdsulykke. Herefter modtog du norsk ”arbeidsavklaringspenge” frem til 31.10.2014. Fra november 2014 har du fået ”uførepensjon” fra Norge.

Pensionsstyrelsen har i brev af 10. januar 2010 oplyst at du blev tilkendt pension fra 01.12.2009 og at der blev søgt om pension den 16.04.2009 (vedlagt uddrag af brevet på 10 sider).

Ændrede regler

I Danmark er udenlandsk pension skattepligtig indkomst jf. globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4 stk.1 litra c.

I forholdet mellem Danmark og Norge gælder den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18, der fordeler beskatningsretten på pensioner m.m., herunder arbejdsafklaringspenge.

Efter den gamle artikel 18 om pensioner var det alene kildelandet der kunne beskatte indkomsten. Det medførte at Danmark ikke opkrævede den skat der faldt på de norske arbejdsafklaringspenge.

I 2008 blev artikel 18 stk.1 ændret til at kildelandet ”kan” beskatte, som medførte at Danmark skiftede nedslagsmetode til nedslag for betalt norsk skat jf. artikel 25.

I forbindelse med ændringen blev der dog tilføjet en overgangsregel som betød at pensionister der var fuldt skattepligtige til Danmark den 08.10.2008, og som senest den 31.01.2009 modtog pension fra et nordisk land fortsat var omfattet af de gamle nedslagsregler (exemption).

Ud fra ordlyden af overgangsreglen, finder Skattestyrelsen ikke af arbejdsafklaringspenge er omfattet af overgangsreglen fordi der ikke er tale om en pension.

Artikel 18 favner bredere (ydelser efter sociallovgivningen) end kun pensioner, men overgangsordning omfatter kun pensioner jf. ordlyden.

Der henvises til den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18 og 25, samt Juridisk Vejlednings afsnit C.F.9.2.14.7 om artikel 18.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens norske pension skal lempes efter reglerne om exemptionlempelse og har anført følgende:

”På vegne af [person1] skal vi herved påklage den af 29. april 2020 trufne afgørelse.

Vi er stadigvæk af den klare opfattelse, at ”Arbejdsafklaringspenge” fra Norge, helt og holden, er at sidestille med pension, idet det jf. nedenfor, blot er et synonymord for pension.

Arbejdsafklaringspengene blev jo netop til pension fra 13.10.2009.

En anden opfattelse må stride imod al sund fornuft, og det bør ikke lastes skatteyder, at Norge først efter flere år (arbejdsulykken skete i 2006), afgør sagen til skatteyders fordel, og i tiden op til afgørelsen kalder det ”Arbejdsafklaringspenge”, samtidig med at Danmark ændrer fra Exemptionnedslag til creditnedslag, for personer der ikke modtog pension pr. 31.01.2009.

Ifølge opslag er ordet pension synonym med bl.a. social sikring og godtgørelse, og kan, efter vores opfattelse, derfor ikke indsnævres til det i afgørelsen anførte.

Endvidere jf. Den Danske Ordbog:

Pension: Årlig eller månedlig økonomisk ydelse, som det offentlige eller arbejdsgiver udbetaler til en person.

Landsskatterettens afgørelse

Klageren var i indkomstårene 2015-2018 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til bopælsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996.

Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig her til landet af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Klageren er derfor skattepligtig til Danmark af pensionen ”uføretrygd” fra Norge.

Ved lov nr. 1193 af 11. december 2008 tiltrådte Danmark den ændring af artikel 18, stk. 1, i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996, der fulgte af protokol af 4. april 2008, hvorved ordene "kan kun beskattes" udgik og blev erstattet med ordene "kan beskattes", og som har virkning fra den 1. januar 2009.

Efter ændringen har dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, stk. 1, følgende ordlyd:

”Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan beskattes i den førstnævnte stat.

Det lægges til grund, at klagerens pension ”uføretrygd” fra Norge er udbetalt i henhold til sociallovgivningen i Norge i de påklagede indkomstår 2015-2018, og at indkomsten er omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, stk. 1.

Danmark kan herefter som bopælsland beskatte pensionen fra Norge i henhold til artikel 18, stk. 1, i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996, som ændret ved protokol af 4. april 2008.

Såfremt en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser kan beskattes i en anden kontraherende stat, skal Danmark indrømme et fradrag i denne persons danske indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat, der er betalt i denne anden stat (såkaldt creditlempelse). Fradraget kan dog ikke overstige den del af den danske indkomstskat, beregnet før sådant fradrag, der svares af den indkomst, som kan beskattes i denne anden stat. Det fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 25, stk. 1, litra a.

Lov nr. 1193 af 11. december 2008 indeholder en overgangsbestemmelse for personer, som den 8. oktober 2008 var skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, og som senest den 31. januar 2009 modtog pension fra Finland, Island, Norge eller Sverige. For disse personer bliver den samlede indkomstskat nedsat med det beløb, som forholdsmæssigt faldt på den nævnte pension, så længe vedkommende forbliver skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, hvilket svarer til de tidligere nedslagsregler (såkaldt exemptionlempelse). Det fremgår ikke af overgangsbestemmelsen eller forarbejderne til bestemmelsen, at andre ydelser end pension er omfattet af overgangsbestemmelsen.

Det lægges til grund, at klageren fra den 1. december 2009 modtog ”tidsbegrenset uførestønad” i Norge, der blev afløst af ”arbeidsavklaringspenger” fra den 1. marts 2010. Begge ydelser var indkomsterstattende ydelser, der blev udbetalt i en periode, hvor modtagerens muligheder for at beholde eller komme i arbejde blev afklaret. Ydelserne blev beskattet i Norge som arbejdsindtægt, hvoraf der blev optjent pensionspoints. Fra den 1. november 2014 fik klageren bevilget ”uførepensjon”. ”Uførepensjon” ændrede navn til ”uføretrygd” fra den 1. januar 2015 og beskattes som lønindtægt i Norge.

Retten finder, at klageren ikke opfylder betingelserne for at være omfattet af overgangsbestemmelsen, jf. lov nr. 1193 af 11. december 2008, idet klageren først fik bevilget pension i Norge med virkning fra den 1. november 2014. Klageren har derfor ikke modtaget pension senest den 31. januar 2009.

Som følge heraf skal Danmark som bopælsland ved skatteberegningen give fradrag for den norske skat efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 25, stk. 1, litra a, om creditlempelse i den beregnede danske skat af den norske pension ”uføretrygd”.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.