Kendelse af 10-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2021

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren blev med virkning pr. 6. maj 2019 ansat i [region1] med tjeneste ved [hospital2], Hæmatologisk Afdeling. Klagerens arbejdsgiver ansøgte den 21. maj 2019 om, at klageren under sin ansættelse beskattes efter forskerskatteordningen i henhold til kildeskattelovens §§ 48 E-F. I ansøgningen er ansættelsesperioden angivet til at være den 6. maj 2019 til den 30. september 2019.

Den 22. maj 2019 blev ansøgningen om godkendelse af klagerens forskningskvalifikationer og stillingsindhold indsendt til Det Frie Forskningsråd. Ansøgningen blev godkendt den 14. juni 2019.

Klageren har i perioden fra 15. september 2014 og frem til den 30. april 2018 været i ansættelsesforhold, hvor klageren beskattedes efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Klageren var således forud for sin ansættelse hos [region1] ([hospital2], Hæmatologisk Afdeling) ansat som [...] på [hospital3] i perioden 15. september 2014 til 31. december 2014 og på [hospital1] – [by1] i perioden 1. januar 2015 til 30. april 2018.

Klagerens ansættelse som [...] på [hospital1] – [by1] ophørte den 30. april 2018.

Det fremgår af brev af 8. december 2017 fra [region1], [...]:

”Forlængelse af tidsbegrænset ansættelse – Tillæg til ansættelsesbrev

Det bekræftes herved at din tidsbegrænsede ansættelse som [...] med tjeneste indtil videre ved [hospital1], [...] beliggende [adresse1], [by1], forlænges med perioden 1. januar 2018 til 30. april 2018. Ansættelsen ophører herefter uden yderligere varsel.”

Klageren har været på barselsorlov i perioden fra 1. maj 2018 til 25. marts 2019.

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger for indkomståret 2018, at klageren har modtaget barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark i perioden 1. maj 2018 til 21. december 2018 på 143.650 kr.

For indkomståret 2019 fremgår af klagerens skatteoplysninger, at klageren har modtaget barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark i perioden 24. december 2018 til 25. marts 2019 på 56.716 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Til støtte herfor har Skattestyrelsen bl.a. anført følgende:

”Det er vores vurdering, at betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1 ikke er opfyldt den 6. maj 2019, hvor du påbegynder et ansættelsesforhold ved [hospital2]. Mere herom nedenfor.

Du har siden 2014 været fuld skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1. Du har været omfattet af bruttoskatteordningen i perioden 15. september 2014 til den 30. april 2018. Denne periode er undtaget fra betingelsen om, at du ikke må have været skattepligtig inden for de seneste 10 år forud for din ansættelse, jf. kildeskattelovens § 48 F, stk. 2.

I forbindelse med at din ansættelse ved [hospital1] (tidligere [...]) stoppede den 30. april 2018, ophørte perioden hvor du var omfattet af bruttoskatteordningen også.

Du har i den efterfølgende periode været på barsel og er inden påbegyndt barsel ophørt i daværende ansættelsesforhold, ifølge oplysninger fra telefonsamtale af 13. januar 2020. Dette støttes af arbejdsgivers indberetninger af fratrædelsesdato den 30. april 2018 ved [hospital1].

Fra den 1. maj 2018 begyndte du at modtage barselsdagpenge og var skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, uden at være omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F. Da du den 6. maj 2019 påbegyndte ansættelse ved [hospital2], var betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr.1 ikke opfyldt. Ligeledes er betingelserne ikke opfyldt ved din efterfølgende ansættelse ved [hospital4] – [by2] fra den 1. august 2019.

Konklusion

Du har været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år forud for din ansættelse ved [hospital2] den 6. maj 2019. Betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1 er ikke opfyldt.

Du beskattes efter de almindelige danske skatteregler fra den 1. maj 2018 og frem.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at anmodning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F skal imødekommes.

Til støtte for sin påstand har klageren bl.a. anført:

“I will appreciate if you consider my appeal regarding SKAT decision from 28th of January and 15 of June 2020 about the special tax scheme for researchers.

I have been registered on the special tax scheme from the 15th of September 2014.

My contract at [...] ended the 30th of April 2018. My due date was on 23rd of May 2018 (please, find enclosed document), therefore I was eligible to start my leave 8 weeks before the due date according to [region1] regulations. From 8th of May 2018 I started receiving money from public funding until 25th March 2019. From 25th of March 2019 to 3rd of May 2019 I was using my holiday, which I had to use until 30th of April 2019. I started work again on 6th of May 2019 at Herlev/[hospital2] and my position was positively accepted by DFF as a research position.

In my opinion my case should not be considered as not have been fully liable to taxation in Denmark or subject to limited tax liability on earned income within the last 10 years prior to the commencement of my employment. As I started work after the period of my maternity leave and during the parental leave I have received money from public funding.

I came across the Skattestyrelsen's presentation from 12th November 2018, where it is stated on slide 12 that:

"Maternity/paternity leave will be considered as employment

• Applies to both periods with salary and periods with public funding

• Tue period on leave is using of the total amount of months under the scheme

• Still on the scheme"

Please, find enclosed presentation.

The period of 10 years apply to people who have a break in the employment for different reasons such as travel (Skattestyrelsen's presentation from 12th November 2018, slide 12) or unemployment but not a period of maternity/parental leave. lf it is a case that maternity/parental leave period with public funding is not consider as under the scheme. Then, it should be clearly stated on the special tax scheme for researchers and highly paid employees (48E-scheme). As I have received the comment from SKAT that the presentation is not a proper source of law and I cannot relay on it. But, the presentation was prepared by people responsible for research tax scheme and signed by SKAT. Moreover, that indicated there is inconsistent and different ways of interpreting the rule.”

Landsskatterettens afgørelse

Forskere og højtlønnede personer, der opfylder betingelserne i kildeskattelovens§ 48 E, kan vælge at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48 F.

For at blive omfattet af denne beskatning er det en betingelse, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9- 29, eller stk. 2, jf. dog stk. 5, jf. den dagældende kildeskattelovs § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Såfremt der ikke går mere end 1 måned fra ophøret af et ansættelsesforhold, hvor den skattepligtige har valgt beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F til den skattepligtige tiltræder et nyt ansættelsesforhold, kan den skattepligtige dog fortsat vælge beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F i den nye ansættelse, jf. kildeskattelovens § 48 F, stk. 2, 2. pkt.

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 fremgår følgende af afsnittet "Gældende ret":

"Den særlige skatteordning kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er ingen branchemæssige begrænsninger og ingen krav om statsborgerskabsforhold. Der er ingen dispensationsmuligheder i ordningen og intet skønselement. Enten opfylder man betingelserne, eller også gør man ikke."

Klageren har været fuldt skattepligtig til Danmark siden 2014 grundet bopæl. Hun har frem til den 30. april 2018 været i et ansættelsesforhold, hvor hun blev beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Landsskatteretten finder efter indholdet af aftalen af 8. december 2017, at klageren ikke var tilknyttet en arbejdsgiver under barselsperioden fra den 1. maj 2018 til den 25. marts 2019. Det er dermed rettens vurdering, at klagerens ansættelse som [...]på [hospital1] – [by1] ophørte den 30. april 2018. Det fremgår således også af sagen, at klageren modtog barselsdagpenge under sin barselskorlov

Retten bemærker hertil, at klageren således har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 i barselsperioden fra 1. maj 2018 til den 25. marts 2019, uden samtidig at være omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Da der er gået mere end 1 måned fra klageren fratrådte stillingen som [...], til hun tiltrådte stillingen som farmaceut, kan klageren ikke gøre brug af undtagelsesbestemmelsen i kildeskattelovens § 48 F, stk. 2, 2. pkt.

Ved klagerens ansættelse hos [region1] med tjeneste ved [hospital2] med virkning fra den 6. maj 2019, opfyldte hun derfor ikke kravet i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, hvorefter det er en betingelse for anvendelse af forskerskatteordningen, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter bl.a. kildeskattelovens § 1.

Det angivne på s. 12 i det af klageren fremlagte materiale af 12. november 2018 fra Skattestyrelsen kan ikke føre til et andet resultat, idet det bemærkes, at det angivne ikke beskriver klagerens situation, hvor ansættelsesforholdet er ophørt inden barselsorloven. Retten bemærker i øvrigt, at klageren ikke kan anses for at have opnået en berettiget forventning om at kunne blive beskattet efter kildeskattelovens § 48 E-F på baggrund af det af klageren nævnte materiale af 12. november 2018 fra Skattestyrelsen.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.