Kendelse af 12-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 23-01-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Befordringsfradrag

-

9.070 kr.

376 kr.

Indkomståret 2018

Befordringsfradrag

-

10.934 kr.

823 kr.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst som følge af kontantindsætninger og overførsler

205.861 kr.

142.591 kr.

205.861 kr.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har behandlet klagerens skatteansættelser, fordi de har beregnet klagerens privatforbrug for 2017 til at være negativt.

Klageren har været ansat hos [virksomhed1] ApS. Bidragspligtig A-indkomst har herfra udgjort 45.000 kr. i 2017 og 45.000 kr. i 2018. Klageren har modtaget skattefri befordringsgodtgørelse på 28.466 kr. i 2017 og 32.427 kr. i 2018.

Som følge af, at betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse ikke har været opfyldt, har Skattestyrelsen anset godtgørelsen for skattepligtig indkomst. Dette er ikke bestridt af klageren.

Klageren har stået som ejer og bruger af en Volkswagen Touran Van fra den 15. juli 2015 til den 9. november 2018. Derudover har klageren stået som sekundær bruger af en Mercedes-Benz C250 fra den 12. november 2018 til den 19. december 2018. Yderligere har klageren stået som bruger af en Volkswagen Golf siden den 19. december 2018.

Ifølge synsrapporter for Volkswagen Touran Van har bilen kørt 166.000 km den 28. maj 2015, 174.000 km den 24. maj 2017 og 187.000 km den 31. maj 2019.

Der er fremlagt kontoudskrifter for klagerens konto i [finans1]. Ifølge kontoudskrifterne er der i indkomståret 2018 foretaget kontantindsætninger på klagerens konto på 86.041 kr. og overførsler til klagerens konto på 194.820 kr., i alt 280.861 kr. Skattestyrelsen har heraf anerkendt en overførsel på 75.000 kr. den 5. november 2018 for skattefri indkomst for klageren, som følge af fremlagt dokumentation for køb og salg af et ur. Resterende beløb udgør derved 205.861 kr.

Det ses af klagerens kontoudskrifter, at der blandt andet er foretaget en overførsel på 63.270 kr. fra [person1] den 4. september 2018. Der er ikke tilknyttet en posteringstekst til overførslen.

Der er fremlagt udskrift fra [finans2], [finans3], hvor det fremgår, at [person1] har overført 90.000 SEK den 3. september 2018. 90.000 SEK er svarende til 63.270 kr. Derudover er der fremlagt et håndskrevet dokument, som er underskrevet af [person1] og klageren, hvoraf følgende fremgår:

”[by1] den 04/9-18

Salg af Div Vintage mc Dele

([projekt1])

90000,- Sek

Sællgerkøber

[Påtegning][Påtegning]

overføres til konto90000,- Sek

[person2]”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens skattepligtige indkomst skal forhøjes med 205.861 kr. i 2018, som følge af kontante indsætninger og overførsler.

Som begrundelse anføres:

”Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Kontante indsætninger

Det fremgår af din bankkonto [...83] i [finans1], at der er indsat kontant pengebeløb svarende til 94.313 kr. i 2017 og 86.041 kr. i 2018. Se bilag 1 og 3. Du har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos dig. Derfor anser vi beløbene for at være skattepligtige gaver for dig. Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra c og beskattes som personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne i personskattelovens § 3. Se ligeledes Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.1.1 Beskatning af gaver.

Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for pengestrømme, således at det er muligt at konstatere, hvem/hvad pengene stammer fra.

Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort:

at du har samlet pant svarende til 15.778 kr. i 2017 og 13.341 kr. i 2018.
at beløb svarende til 4.566,80 kr. i 2017 er tilbagebetaling af annulleret køb.
at beløb svarende til 9.000 kr. i 2017 og 8.000 kr. i 2018 er din kærestes andel af rejseudgifter.
at beløbet 1.533 kr. den 26. oktober 2017 er refusion af betaling til hotel [hotel1] i Serbien.
at beløb svarende til 4.000 kr. indsat den 15. januar 2018 er indsætning af tidligere hævet beløb.
at beløb svarende til 9.550 kr. i 2018 er fra salg af udstødning og hjul til motorcykel.

Det er sandsynliggjort:

at 3.500 kr. indsat den 4. april 2017, er tidligere hævet den 3. april 2017.
at 4.000 kr. indsat den 4. juli 2018, er rest fra tidligere hævet den 2. og den 3. juli 2018.
at 5.000 kr. indsat den 2. november 2018, er rest fra tidligere hævet den 1. november 2018.

Hvorfor vi har anset disse for skattefrie.

Bankoverførsler

Det fremgår af din bankkonto [...83] i [finans1], at der er overført pengebeløb svarende til 117.188 kr. i 2017 og 194.820 kr. i 2018. Se bilag 2 og 4. Du har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos dig. Derfor anser vi beløbene for at være skattepligtig indkomst for dig. Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra a-c og beskattes som personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne i personskattelovens § 3.

Privat udlån

Det er ikke dokumenteret med gældsbrev eller lignende, at du har lånt penge til din ekskæreste [person3] for flere år siden, eller at du har lånt penge af [person4] i 2018.

Private lån og pengestrømmen skal understøttes af objektive dokumentation. Det fremgår af flere domme blandt andet:

SKM2011.208.HR. Skønsmæssig ansættelse - negativt privatforbrug - familielån - dokumentation

Mere udførligt referat af faktiske forhold i dommen i tidligere instans: SKM2009.36.VLR. Familielån - dokumentation – privatforbrug

SKM2018.14.ØLR. Låneaftale - kontantbeløb - udenlandsk - gældsforhold - dokumentation - privatforbrugsberegning

Retspraksis er, at der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner som til erhvervsmæssige dispositioner. Selvom der er tale om et lån blandt private personer, skal der udarbejdes et gældsbrev som dokumentation for, at der er ydet et lån og ikke en afgiftspligtig/skattepligtig gave mellem parterne. Gældsbrevet skal være udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen, og det skal været udformet med angivelse af renter og afdragsvilkår.

Endvidere kræves det, at modtagelse af beløb er underbygget af overførelser fra/til bank eller sparekasse samt vekselbilag vedrørende kontant indførte pengebeholdninger i udenlandsk valuta.

Salg af værdigenstande/aktiver

Ifølge bankudskrifterne har [virksomhed2] ApS, [person5], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] ApS og [person1] overført penge til dig. Du har oplyst, at der er tale om salg/pantsætning af private værdigenstande/aktiver.

Der er ingen transaktioner på dine bankkonto for 2017 og 2018, der indikerer, at de har været anvendt til anskaffelse af værdigenstandene/aktiverne. Da du ikke har dokumenteret, at du har været ejer, eller at erhvervelsen af de omtalte værdigenstande/aktiver er sket med beskattede midler eller som gaver, anser vi, at værdigenstandene/aktiverne er anskaffet af indtægter, der ikke har været oplyst til Skattestyrelsen.

Ifølge kontoudskrifterne har du modtaget beløb for salg af indbo svarende til 6.300 kr. og salg af fælge med dæk for 10.000 kr. i 2017, som vi har valgt ikke at undersøge nærmere.

Ifølge kontoudskrifterne har du modtaget beløb for salg af varer svarende til 6.400 kr. fra [...] og salg af dæk, hjul og udstødning svarende til 18.000 kr. i 2018, som vi har valgt ikke at undersøge nærmere.

Vores bemærkninger til din indsigelse

Privatforbrugsberegning

Når der er tale om konkrete beløb, som f.eks. indsættelser og overførsler på bankkonti, kræver vores vurdering, om beløbene er skattepligtige eller ej, ikke en sammenhæng til dit privatforbrug. Se SKM2018.14.ØLR hvor Byretten stadfæstede, at selvom der ikke var udarbejdet en privatforbrugsberegning, kunne det ikke føre til andet resultat.

Kontante indsætninger

Dine redegørelser for, at kontante indsætninger er pantsalg, annullerede køb, refusion fra [hotel1], kærestes andel af rejseudgifter, tidligere hævede beløb og salg af private ting, er alle ikke underbygget af dokumentation for pengestrømmen (hvem/hvad stammer pengene fra).

Praksis er, at det påhviler dig at kunne dokumentere, at de indsatte beløb stammer fra allerede beskattede midler, eller beløbene ikke skal beskattes hos dig. Se SKM2008.905.HR.

Vi fastholder, at kontant indsat pengebeløb svarende til 94.313 kr. i 2017 og 86.041 kr. i 2018 (bilag 1 og 3) er anset at være skattepligtige gaver til dig. Det er ikke dokumenteret, at transaktionerne kommer fra personer, der er nære slægtninge til dig, eller du har haft fælles bopæl med personerne i de sidste 2 år før modtagelsen af beløbene. Du kan derfor ikke modtage beløbene skatte- og afgiftsfrit. Beløbene skal således regnes med ved din indkomstopgørelse. Se boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a-d og Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.1.1 Beskatning af gaver.

Bankoverførsler

Dine redegørelser for, at modtagne bankoverførsler er afdrag på lån fra ex. kæreste, venindes andel af bytur, salg af guld, smykker, indbo og reservedele samt private lån, er alle ikke underbygget af dokumentation.

Praksis er, at det påhviler dig at kunne dokumentere, at de overførte beløb stammer fra allerede beskattede midler, eller beløbene ikke skal beskattes hos dig. Se SKM2008.905.HR.

Vi har fået dokumentation for købet og salget af Bvlgari GMT 40CH ur, stock nr. 12533. Overførslen på 75.000 kr. den 5. november 2018 er anset at være skattefri salg af privat indbo. Reglerne står i statsskattelovens § 5, litra a.

Din henvisning til, at teksten på de enkelte overførsler dækker over afdrag, salg af indbo med videre, kan ikke anses for dokumentation. Vi henviser til Landsskatterets afgørelse af 02.12.2019 journalnr. 11-0299673, hvor Landsskatteretten bemærker, at klagerens henvisning til, at teksten på de enkelte indsætninger dækker over klagerens indbo, som er frasolgt i perioden, ikke kan anses for dokumentation for salg af sådanne ejendele.

Vi har ikke modtaget kopi af låneaftaler/gældsbreve på dine private lån. Private lån og pengestrømmen skal understøttes af objektive dokumentation. Det fremgår af flere domme blandt andet SKM2011.208.HR, SKM2018.14.ØLR og SKM2016.75.BR.

Du har således ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at overførslerne stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos dig.

Det er ligeledes ikke dokumenteret, at overførslerne kommer fra personer, der er nære slægtninge til dig, eller du har haft fælles bopæl med personerne i de sidste 2 år før modtagelsen af beløbene. Du kan derfor ikke modtage beløbene skatte- og afgiftsfrit. Beløbene skal således regnes med ved din indkomstopgørelse. Se boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a-d og Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.1.1 Beskatning af gaver.

Vi fastholder, at overførte pengebeløb svarende til 117.188 kr. i 2017 og 119.820 kr. (194.820 kr. minus 75.000 kr.) i 2018 (bilag 2 og 5) er anset at være skattepligtige indkomster og gaver til dig. Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra a-c og beskattes som personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne i personskattelovens § 3.”

I Skattestyrelsens høringssvar fremlægges følgende:

”(...)

Befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C for 2017 og 2018

Der er ikke modtaget dokumentation på, at [person2] har kørt 22 dage med en daglig kørsel på 354 km i 2017 og 32 dage med en daglig kørsel 283 km i 2018. Den faktiske transport er heller ikke sandsynliggjort ved f.eks. kvitteringer for værkstedsregninger, benzin eller diesel.

Det fremgår af Den juridiske vejledning afsnit ”C.A.4.3.3.1.3 Transportvejen”, at der er skærpede krav til skatteyderen for at dokumentere eller sandsynliggøre, at transporten rent faktisk har fundet sted, når transportvejen er ekstraordinær lang. Vestre Landsret har i SKM2004.331.VLR afgjort, at en afstand på 140 km mellem skatteyderens bopæl og arbejdspladsen betød, at det påhvilede den skattepligtige at sandsynliggøre, at den selvangivne befordring havde fundet sted. Da dette ikke blev gjort, lagde retten ligningsmyndighedernes skøn til grund. Det fremgik af sagen, at det var uklart, hvor skatteyder faktisk boede, idet der på skatteyders lønsedler var anført en adresse nærmere ved arbejdspladsen end bopælsadressen. Den faktiske transport var heller ikke sandsynliggjort ved kvitteringer for benzin eller diesel.

Det er vores opfattelse, at synsrapporterne sandsynliggør, at [person2] ikke kan have kørt hjem/arbejde på henholdsvis 7.788 km (22 dage a 354 km) i 2017 og 9.056 km (32 dage a 283 km) i 2018 i hans VW Touran Van. Ifølge synsrapporterne har hans VW Touran Van kørt 21.000 km fra maj 2015 til maj 2019, hvilket svarer til gennemsnitlig 5.250 km årligt.

(...)

Det er vores opfattelse, at der kan godkendes fradrag for befordring efter ligningslovens § 9 C for afstanden fra hans bopæl [adresse1], [by1] til arbejdsgiver [virksomhed1] ApS.

Ifølge vores kontroloplysninger (R75) har [virksomhed1] ApS følgende adresse i 2017:

1. januar – 6. juni 2017

[adresse2], [by2]

22 km pr. dag.

7. juni – 17. december 2017

[adresse3], [by3]

39 km pr. dag.

Fradrag pr. dag i 2017:

1. januar – 6. juni 2017

0 km til og med 24 km

0,00 kr.

Befordringsfradrag pr. dag

0,00 kr.

7. juni – 17. december 2017

0 km til og med 24 km

0,00 kr.

25 km til og med 39 km = 15 km *1,93 kr.

28.95 kr.

Befordringsfradrag pr. dag

28,95 kr.

Fradrag for 13 arbejdsdage i 2017

376,00 kr.

Ifølge vores kontroloplysninger (R75) har [virksomhed1] ApS følgende adresse i 2018:

1. januar – 11. oktober 2018

[adresse3], [by3]

39 km pr. dag

12. oktober - 16. december 2018

[adresse4], [by4]

32 km pr. dag

Fradrag pr. dag i 2018:

1. januar – 11. oktober 2018

0 km til og med 24 km

0,00 kr.

25 km til og med 39 km = 15 km *1,94 kr.

29,10 kr.

Befordringsfradrag pr. dag

29,10 kr.

Fradrag for 24 arbejdsdage i 2018

698,40 kr.

12. oktober - 16. december 2018

0 km til og med 24 km

0,00 kr.

25 km til og med 32 km = 8 km *1,94 kr.

15,52 kr.

Befordringsfradrag pr. dag

15,52 kr.

Fradrag for 8 arbejdsdage i 2018

124,16 kr.

Fradrag i alt for 32 arbejdsdage i 2018

823,00 kr.

Salg af motor til motorcykel/reservedele til [person1] for 63.270 dkr.

Revisor [person6] skriver, at [person2] har oplyst, at overførslen fra Sverige er betaling for motorcykel/reservedele til motorcykel. Der er ikke modtaget f.eks. kopi af salgsannoncer, korrespondance med køber eller lignende, der kan sandsynliggøre, at der er tale om skattefri salg af indbo/private aktiver.

Vi fastholder, at [person2] ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at modtaget overførelse stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som ikke skal beskattes hos ham. Modtaget overførelse på 63.270 dkr. skal anses for at være skattepligtig gave til ham.

(...)”

I Skattestyrelsens supplerende indlæg af 29. september 2020 fremlægges følgende:

”Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den udarbejdede kvittering ikke dokumenterer, hvad der er handlet. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at når man handler noget til en værdi af 90.000 SEK/63.270 DKK, vil man have udarbejdet slutseddel eller lignende som identificerer, hvad der er handlet, således køber f.eks. ved tyveri eller lignende kan dokumentere ejerskab og værdi af genstanden/genstandene.

[person2] har ligeledes ikke dokumenteret hans køb og ejerskab af den/de handlede genstand/genstande.

Vi fastholder, at [person2] ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at modtaget overførelse stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som ikke skal beskattes hos ham. Modtaget overførelse på 63.270 DKK skal anses for at være skattepligtig gave til ham.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til befordringsfradrag i 2017 og 2018, og at forhøjelsen af klagerens skattepligtige indkomst i 2018 skal nedsættes med 63.270 kr.

Som begrundelse anføres:

”(...)

Følgende ændringer i de foretagne skatteansættelser påklages:

Indkomståret 2017:

Befordringsfradrag:

Skattestyrelsen har anset udbetalt kørselsgodtgørelse for skattepligtig løn, idet arbejdsgiver ikke – efter skattestyrelsens opfattelse – udført den tilstrækkelige kontrol. Jeg er til dels enig i skattestyrelsens argumentation om manglende kontrol, men det er min opfattelse, at min kunde i stedet har ret til kørselsfradrag efter reglerne i ligningslovens § 9C. Skattestyrelsen har i afgørelsen beregnet antal arbejdsdage til 22 arbejdsdage i 2017 med en daglig kørsel på 354 km.

Når skattestyrelsens opgørelse over arbejdsdage kan fradraget opgøres således:

Fradrag pr. dag:

0 til og med 24 km 0,00 kr.

25 km til og med 120 km = 96 km * 1,93 kr.185,28 kr.

121 km til og med 354 km = 234 km *0,97 kr.226,98 kr.

Befordringsfradrag pr. dag412,26 kr.

Fradrag kan opgøres for 22 arbejdsdage til9.070 kr.

Indkomståret 2018:

Befordringsfradrag:

Skattestyrelsen har anset udbetalt kørselsgodtgørelse for skattepligtig løn, idet arbejdsgiver ikke – efter skattestyrelsens opfattelse – udført den tilstrækkelige kontrol. Jeg er til dels enig i skattestyrelsens argumentation om manglende kontrol, men det er min opfattelse, at min kunde i stedet har ret til kørselsfradrag efter reglerne i ligningslovens § 9C. Skattestyrelsen har i afgørelsen beregnet antal arbejdsdage til 32 arbejdsdage i 2018 med en daglig kørsel på 283 km.

2018: 0-24 km = 0 kr. 25-120 km = 96 km * 1,94 kr. = 186,24 kr. 121-283 km = 162 km * 0,97 = 157 kr. Det samlede kørselsfradrag for 2018 vil således være 343 kr. i 32 arbejdsdage = 10.984 kr.

Når skattestyrelsens opgørelse over arbejdsdage og gennemsnitlige kilometer anvendes kan fradraget opgøres således:

Fradrag pr. dag:

0 til og med 24 km 0,00 kr.

25 km til og med 120 km = 96 km * 1,94 kr.186,24 kr.

121 km til og med 283 km = 163 km *0,97 kr.158,11 kr.

Befordringsfradrag pr. dag344,35 kr.

Fradrag kan opgøres for 32 arbejdsdage til10.934 kr.

Salg af motor til motorcykel/reservedele til [person1] for 63.270 dkk (90.000 skr.)

Det fremgår af kontoudskrift, at der er tale om en betaling fra nævnte svensker og min kunde har også oplyst, at det er betaling for motorcykel/reservedele til motorcykel. Skattestyrelsen argumenterer for beskatningen, at man ikke i 2017 eller 2018 kan se, at min kunde har erhvervet den pågældende motor til motorcykel/reservedele til denne. Det har den forklaring, at anskaffelsen er sket tidligere end 2017 og for mere end 5-7 år siden, hvorfor min kunde desværre ikke længere er i besiddelse af købsdokumenter m.v. for de pågældende dele. Da der utvivlsomt er tale om køb der er sket for mere end 5 år siden har min kunde jo ikke pligt til at opbevare bilag m.v. vedrørende køb og salg af private indbogenstande, som en motor til en motorcykel også vil være omfattet af.

Den foretagne beskatning af beløb modtaget fra [person1] kan der for ikke accepteres, da der er tale om salg af privat indbo, som ikke er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens § 5.

Ansættelsen skal nedsættes med 63.270 kr.

(...)”

Repræsentanten har den 4. september 2020 indsendt supplerende bemærkninger, hvoraf følgende fremgår:

”Som det fremgår ønsker min kunde ikke at forfølge muligheden for større befordringsfradrag end angivet i udtalelsen fra skattestyrelsen. Det bør seriøst indgå i vurderingen af dokumentationen, at klager har gjort alt der er muligt for at skaffe dokumentation og at sagen går ud over hans helbred. De solgte reservedele er stadig at betragte som salg af privat indbo!”

Repræsentanten har den 26. oktober 2020 indsendt bemærkningerne til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Befordringsfradrag:

Kørsel mellem hjem og arbejde:

Vi accepterer forslaget for både 2017 og 2018, da det ikke er muligt at fremskaffe yderligere, idet jeg har fået oplyst, at arbejdsgiveren har lukket virksomheden og det derfor ikke er muligt at fremskaffe dokumentation for transporten udover det af skattestyrelsen og det i forslaget godkendte beløb.

Salg af motorcykel til svensker:

Jeg er stadig meget forundret over skatteankestyrelsen går ind på skattestyrelsens præmis om, at der er tale om et skattepligtigt salg af motorcykelreservedele. Vi har i forbindelse med skatteankestyrelsens anmodning indsendt bekræftelse og bilag vedrørende de genstande, der er solgt.

Der er tale om salg af private motorcykelreservedele, hvilket køberen har bekræftet på det bilag, som min kunde og køberen har udarbejdet tilbage i 2018 og som bekræfter at der er tale om motorcykeldele til en samlet pris på 90.000 SEK.

Bilaget er underskrevet af både køber og sælger.

Jeg er klar over, at det i visse tilfælde er skatteyderen, der har bevisførelsen for, at der er tale om skattefrit salg af privat indbogenstande.

I min kundes tilfælde er der tale om et antal reservedele, som er erhvervet over en årrække. Da delene er erhvervet gennem en årrække har min kunde ikke detaljerede oplysninger om købspris eller købstidspunkt. Min kunde er IKKE næringsdrivende med køb og salg af motorcykler eller motorcykelreservedele, hvorfor han uden beskatning kan sælge sådanne reservedele skattefrit, jf. statsskattelovens § 5. Da begge parter er enige om at handlen omfatter motorcykelreservedele og at den samlede pris er 90.000 SEK forstår jeg ikke skattemyndighedernes opfattelse af at der er tale om et skattepligtigt salg.

Begrundelsen for beskatning må bunde i andet end at det ikke er dokumenteret hvilke reservedele, der er tale om og hvornår min kunde har erhvervet disse reservedele. Jeg har i en tidligere sag fået skattemyndighedernes bindende svar på, at nogle skatteydere kunne sælge deres beholdning af reservedele til et bestemt bilmærke skattefrit, idet disse personer ikke drev næring med handel med disse reservedele. Der var i den sag tale om reservedele til en værdi af ca. 2 mio. kr. Begrundelse for det skattefrie salg var, at der var tale om salg af private indbogenstande, og var ikke fulgt op af krav om dokumentation for anskaffelse og en nærmere specifikation af de solgte reservedele.

I min kundes tilfælde er jeg klar over, at skattestyrelsen har en særlig afdeling for behandling af skatteydere, der har en interesse for motorcykler. Men uanset denne interesse bør der være lighed for loven, således at der ikke stilles urimelige og umulige krav til den dokumentation, disse personer skal kunne fremlægge til forskel for andre grupper af skatteydere, hvor kravene ikke tilnærmelsesvis er så skrappe som til den gruppe skatteydere, som min kunde tilhører.

Jeg savner simpelthen en begrundelse for, at man ikke vil anerkende, at der er tale om et skattefrit salg af private indbogenstande alene under hensyn til at køber og sælger har skrevet under på et salgs- /købsbilag. Begrundelsen må efter min opfattelse ligge i, at skattestyrelsen og nu også i skatteankestyrelsen indstilling er forudindtaget ved behandling af denne type skatteyder og reelt mener, at der er tale om betaling for andet end motorcykelreservedele, uden at det er blevet dokumenteret af skattemyndighederne.

Afslutning:

Jeg vil derfor anmode om, at skatteankenævnet anerkender, at der for salget af reservedele til den svenske køber er tale om salg af private indbogenstande, som er erhvervet gennem en årrække og derfor ikke er et skattepligtigt salg.

Hvis skattestyrelsen kommer med yderligere kommentarer til disse bemærkninger ønsker jeg at blive gjort bekendt med disse med mulighed for yderligere kommentarer.

Min kunde har desværre ikke kræfter (og økonomi) til at vi kan møde op og forelægge sagen mundtligt for landsskatteretten, da han har det psykisk dårligt på grund af den forfølgelse, som særligt skattestyrelsens sagsbehandler har udsat ham for gennem en årrække.”

Landsskatterettens afgørelse

Befordringsfradrag

Skattestyrelsen har anset klagerens modtagne skattefri befordringsgodtgørelse for skattepligtig indkomst, idet betingelserne for at få udbetalt godtgørelsen skattefrit ikke har været opfyldt.

Udbetaler arbejdsgiveren ikke hel eller delvis skattefri godtgørelse, kan fradrag for befordring foretages efter § 9 C. Det fremgår af ligningslovens § 9 B, stk. 4, 2. pkt.

Efter ligningslovens § 9 C kan der foretages fradrag med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Fradrag kan dog kun foretages for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24 kilometer.

Kilometersatserne i 2017 udgjorde 1,93 kr. pr. km for 25-120 km og 0,97 kr. pr. km over 120 km. Kilometersatserne i 2018 udgjorde 1,94 kr. pr. km for 25-120 km og 0,97 kr. pr. km over 120 km.

Det er en forudsætning for befordringsfradrag, at transporten faktisk har fundet sted, ligesom omfanget heraf i fornødent omfang skal godtgøres, eller i hvert fald sandsynliggøres.

Hvis afstanden er ekstraordinær lang, har klageren bevisbyrden for, at befordring har fundet sted i det påståede omfang. Det har Højesteret fastslået i dommen SKM2004.162.HR.

Højesteret har fastslået, at afstande på tilsammen henholdsvis 698 km og 409 km klart overstiger det, der må anses for sædvanligt, jf. dommen SKM2004.162.HR. I dommene TfS 2000.563 og SKM2001.431.VLR fandt Landsretten, at henholdsvis 400 km og 409 km var en usædvanlig stor afstand.

I Vestre Landsretsdommen, SKM2004.331.VLR, betød en afstand på 140 km mellem skatteyderens bopæl og arbejdspladsen, at det påhvilede den skattepligtige at sandsynliggøre, at den selvangivne befordring havde fundet sted. Da dette ikke blev gjort, lagde retten ligningsmyndighedernes skøn til grund. Ligeledes i byretsdommen, SKM2008.398.BR, hvor afstanden udgjorde 304 km tur/retur.

Klagerens repræsentant har opgjort befordringsfradraget for 2017 til 9.070 kr. på baggrund af 22 arbejdsdage med en daglig kørsel på 354 km og 10.934 kr. i 2018 på baggrund af 32 arbejdsdage med en daglig kørsel på 283 km.

Idet der er tale om en betydelig afstand, påhviler det klageren at sandsynliggøre, at befordringen rent faktisk har fundet sted i det påståede omfang.

Efter en konkret vurdering finder Landsskatteretten, at klageren ikke har sandsynliggjort, at han har haft befordring i det påståede omfang. Der er herved særlig henset til, at det påståede antal kørte km er 7.788 i 2017 og 9.056 i 2018. Det fremgår af synsrapporterne for den Volkswagen Touran Van, som klageren har stået som ejer og bruger af indtil den 9. november 2018, at der den 28. maj 2015 er kørt 166.000 kr., den 24. maj 2017 er kørt 174.000 km, og den 31. maj 2019 er kørt 187.000 km. Gennemsnitligt pr. år er der derved kørt 5.250 km. Det påståede antal kørte km pr. år kan ikke rummes heri. Der er ikke på anden vis fremlagt materiale, som kan godtgøre, at klageren har foretaget befordring i det påståede omfang.

Landsskatteretten finder derimod, at klageren har sandsynliggjort, at han har haft befordring mellem sin sædvanlige bopælsadresse og arbejdsstedets adresse med 22 dage i 2017 og 32 dage i 2018.

I de relevante indkomstår har klageren haft bopæl på adressen [adresse1], [by1].

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger, at [virksomhed1] ApS har haft adresse på [adresse2], [by2], i perioden 1. januar – 6. juni 2017, [adresse3], [by3], i perioden 7. juni 2017 – 11. oktober 2018 og [adresse4], [by4], i perioden 12. oktober - 16. december 2018.

Klageren anses i 2017 for at have kørt 9 dage mellem bopælsadressen og [adresse2] 2, [by2]. Afstanden udgør 22 km tur/retur, hvorfor der ikke kan godkendes et befordringsfradrag herfor. Klageren anses derudover at have kørt 13 dage mellem bopælsadressen og [adresse3], [by3], med en afstand tur/retur på 39 km. Der kan godkendes et befordringsfradrag på 376 kr. herfor.

Klageren anses i 2018 for at have kørt 24 dage mellem bopælsadressen og [adresse3], [by3], med en afstand tur/retur på 39 km, ligesom klageren ses at have kørt 8 dage mellem bopælsadressen og [adresse4], [by4], med en afstand tur/retur på 32 km. Der kan godkendes et befordringsfradrag på 823 kr. herfor.

Skattestyrelsen har i deres høringssvar tilkendegivet, at det er deres opfattelse, at der kan godkendes et befordringsfradrag med 376 kr. i 2017 og 823 kr. i 2018.

Repræsentanten har i sine supplerende bemærkninger af 4. september 2020 tilkendegivet, at klageren ikke ønsker at forfølge muligheden for et større befordringsfradrag end angivet i Skattestyrelsens høringssvar.

Landsskatteretten godkender herefter et befordringsfradrag på 376 kr. i 2017 og 823 kr. i 2018.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om den er positiv eller negativ. Skattestyrelsen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1, og § 55, stk. 1.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det følger af fast praksis og kan udledes af højesteretsdommen, SKM2011.208.HR.

Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Dette kan udledes af højesteretsdommen, SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette kan udledes af Østre Landsretsdommen, SKM2013.389.ØLR, og byretsdommen, SKM2017.233.BR.

Som udgangspunkt kan salg af privat indbo ske skattefrit. I vurderingen af hvorvidt der er tale om salg af privat indbo, lægges der vægt på objektive kendsgerninger. Dette kan udledes af Vestre Landsretsdommen, SKM2013.748.VLR, jf. byretsdommen, SKM2012.589.BR.

Klageren har oplyst, at overførslen på hans konto den 4. september 2018 på 63.270 kr. stammer fra salg af en privat motorcykel/reservedele hertil til [person1]. Klageren har imidlertid ikke fremlagt dokumentation, som kan godtgøre, at han faktisk har ejet den omtalte motorcykel, og at motorcyklen er solgt til en pris svarende til overførslen. Klagerens forklaring om salg af motorcyklen/reservedele hertil er således ikke underbygget af objektive kendsgerninger.

Det forhold, at klageren har fremlagt udskrift fra [finans2], [finans3], hvor det fremgår, at [person1] har overført 90.000 SEK, svarende til 63.270 kr., den 3. september 2018, godtgør ikke i sig selv, at der er tale om salg af en privat motorcykel/reservedele hertil, og at det overførte beløb derved er skattefrit. Tilsvarende gør sig gældende vedrørende det fremlagte håndskrevne dokument, som er underskrevet af [person1] og klageren, hvor det fremgår, at der er foretaget salg af reservedele for 90.000 SEK, idet dokumentet ikke er støttet op af objektive kendsgerninger.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at klageren ikke i tilstrækkeligt omfang har sandsynliggjort, at han har solgt en privat motorcykel/reservedele hertil for 63.270 kr. Klageren har derved ikke løftet bevisbyrden for, at beløbet ikke udgør skattepligtig indkomst for ham.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter for så vidt angår forhøjelsen af den skattepligtige indkomst.