Kendelse af 09-10-2020 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Punkt 10. Ikke godkendt fradrag for udgifter til reparation og vedligeholdelse

77.349 kr.

41.886 kr.

77.349 kr.

Punkt 11. Ikke godkendt fradrag for udgifter til brændstof

7.082 kr.

1.628 kr.

1.628 kr.

Punkt 12. Ikke godkendt fradrag for udgifter til vedligeholdelse af bil

6.530 kr.

399 kr.

399 kr.

Punkt 15. Ikke godkendt fradrag for udgifter til revisor

3.948 kr.

388 kr.

3.948 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1] er startet den 17. august 2010. Ifølge regnskabet for indkomståret 2017 består selskabets væsentligste aktiviteter af entreprenørvirksomhed og udlejning, herunder udlejning til beboelse.

Punkt 10. Udgifter til reparation og vedligeholdelse

Selskabet har på konto 5080 Reparation og vedligeholdelse fratrukket udgifter med 83.659 kr. På kontospecifikationen er samtlige posteringer beskrevet som ”lokalevedligeholdelse”.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for følgende udgifter:

Bilagsnr.

Beskrivelse af bilag

Beløb ekskl. moms

Moms

88

Bilag ikke fremlagt

41

Faktura fra [virksomhed2]: A conto ifølge tilbud (18.000)

4.800 kr.

1.200 kr.

46

Faktura fra [virksomhed2]: A conto ifølge tilbud (18.000)

6.000 kr.

1.500 kr.

48

Faktura fra [virksomhed2]: A conto ifølge tilbud (18.000)

6.000 kr.

1.500 kr.

58

Udskrift fra [virksomhed3] med teksten ”Vi har dags dato modtaget kr. 9.200,00 til konto nr. [...53]”

7.360 kr.

1.840 kr.

105

Udskrift fra [virksomhed3] med teksten ”Vi har dags dato modtaget kr. 3.635,86 til konto nr. [...53]”

2.908,69 kr.

727,00 kr.

130

Brev fra [virksomhed4] A/S med teksten ”... For at vi kan overholde leveringsdatoen, bedes du indbetale nedenstående. Betalingsdato: 12-06-17 Kr. 44.328,66”

35.462,93 kr.

8.865,73 kr.

154

Faktura fra [virksomhed5] på køb af varmelegeme til vaskemaskine og afkalker

523,51 kr.

130,88 kr.

165

Bilag ikke fremlagt

213

Udskrift fra [virksomhed3] med teksten ”Vi har dags dato modtaget kr. 6.536,25 til konto nr. [...53]”

250

”Blåt udgiftsbilag” til [virksomhed3] på 956 kr.

765 kr.

191 kr.

Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en fakturaspecifikation fra [virksomhed4] A/S udstedt den 18. juli 2017. Det fremgår af specifikationen, at der er købt elementer og tilbehør for i alt 44.328,66 kr. inkl. moms. Beløbet ekskl. moms udgør 35.462,93 kr. og moms udgør 8.865,73 kr. Leveringsadressen er anført til [virksomhed1], [person1], [adresse1], [by1].

Selskabet har oplyst, at køkkenet er installeret i et lejemål til beboelse.

Ifølge selskabets bogføring er udgiften til køkkenet på 44.328,66 kr. betalt kontant (bogført på konto 55040 – Kontanter (kasse). Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling oplyst, at køkkenet er betalt via bankoverførsel fra direktørens forældres bankkonto, og at betalingen er sket som et udlæg for selskabet. Selskabet har endvidere oplyst, at det ikke har været muligt at indhente kontoudskrift, som dokumenterer overførslen.

Punkt 11. Udgifter til brændstof

Selskabet har på konto 6020 Brændstof (gulpladebil) fratrukket udgifter med 11.129,64 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter vedrørende bilag 13, 261, 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124, i alt 7.052 kr. ekskl. moms, da disse bilag ikke var fremlagt.

Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en udskrift fra [virksomhed6] OK vedrørende tankning af diesel på partnerkort. Posteringerne på udskriften kan beløbsmæssigt afstemmes til bilag 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124, i alt 5.454 kr. ekskl. moms. Moms udgør 1.364 kr.

Punkt 12. Udgifter til vedligeholdelse af bil

Selskabet har på konto 6040 Vedligeholdelse af bil (gulplade) fratrukket udgifter med 7.627,52 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter vedrørende bilag 14, 166, 189, 204, 233 og 254, i alt 6.514 kr. ekskl. moms, da disse bilag ikke var fremlagt.

Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt følgende bilag:

Dato

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

27. juli 2017

Faktura fra [virksomhed7] vedrørende afhentning af oliebeholder på selskabets adresse

744,00 kr.

186,00 kr.

25. september 2017

Kvittering fra [virksomhed8] vedrørende syn af lastbil

759,20 kr.

189,80 kr.

9. oktober 2017

Faktura fra [virksomhed9] A/S på køb af diverse reservedele

3.606,06 kr.

901,52 kr.

1. december 2017

Kvittering fra [virksomhed8] vedrørende syn af lastbil

759,20 kr.

189,80 kr.

21. december 2017

Kopi af kvittering fra [virksomhed10] på køb af 29,38 liter Miles

262,78 kr.

65,69 kr.

I alt

6.131,24 kr.

1.532,81 kr.

De fremlagte bilag kan beløbsmæssigt afstemmes til bilag 166, 189, 204, 233 og 254.

Punkt 15. Udgifter til revisor

Selskabet har på konto 7000 Advokat og revisor fratrukket udgifter til revisor med 14.049,12 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til revisor med 3.948 kr., herunder bilag 287 på 3.559,66 kr. ekskl. moms, idet der ikke var fremlagt dokumentation.

Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt rykkerskrivelse nr. 2 udstedt til [virksomhed1] ApS fra [virksomhed11] IVS den 3. november 2011. Beløbet er opgjort til 4.449,58 kr. og fordeler sig således:

Faktura

3.750,00 kr.

Ved betaling efter forfaldsdato beregnes renter efter renteloven

34,85 kr.

Kompensationsgebyr og rykkergebyr

450,00 kr.

Ved betaling efter forfaldsdato beregnes renter efter renteloven

14,73 kr.

Kompensationsgebyr og rykkergebyr

200,00 kr.

Det fremgår ikke af rykkerskrivelsen hvilken ydelse, der er udført.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 forhøjet selskabets skattepligtige indkomst, idet der er nægtet fradrag for udgifter til reparation og vedligeholdelse med 77.349 kr., brændstof med 7.082 kr., vedligeholdelse af bil med 6.530 kr. og revisor med 3.948 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

10. Konto 5080 – Reparation og vedligeholdelse

(...)

Bilagene 168 og 173 godkendes efter der er indsendt materiale i mail af 26. september 2019.

De øvrige indsendte bilag fra [virksomhed3] har ikke umiddelbart kunnet sammenkædes med bilagsnumrene i bogføringen, heller ikke beløbsmæssigt.

Bilagene 88 og 165.

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften på 8.955 kr. (8.355 kr. + 600 kr.) vedrørende de manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten (det kan ikke ses hvad der er anskaffet).

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 8.955 kr.

(...)

Bilagene 41, 46 og 48 – alle fra [virksomhed2]:

Udgifterne omfatter ifølge bilagene a conto ifølge tilbud (18.000,-).

Der er på bilaget tilføjet: vægge køkken + vinduer facade, væg + vinduer og vægge + vinduer facade.

Beløbene er ifølge den indsendte bogføring betalt kontant således: 6.000 kr. den 03.02.2017 (beløbet stemmer dog ikke med bilag), 7.500 kr. den 17.02.2017 og 7.500 kr. den 28.02.2017.

Købsmomsen udgør 4.200 kr.

Skat:

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om en samlet leverance, hvor blot betalingen og faktureringen er foregået af flere omgange.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke godkendes fradrag for beløbene, da betalingen ikke er foretaget digitalt, og der er heller ikke foretaget indberetning til told- og skatteforvaltningen, hvorfor der ikke godkendes fradrag, jævnfør reglerne i ligningslovens § 8 Y.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 16.800 kr.

(...)

Bilagene 58, 105, 213 og 250:

Der tale om bilag vedrørende [virksomhed3], og der foreligger ikke faktura for udgiften, men alene meddelelse om indtaling, Dankort-kvittering samt ”blåt udgiftsbilag”.

Beløbene udgør tilsammen 16.262 kr. (7.360 kr. + 2.908 kr. + 5.229 kr. + 765 kr.).

Da der ikke foreligger faktura eller fyldestgørende dokumentation for udgiften, kan der ikke godkendes fradrag, da det ikke kan ses om udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 16.262 kr.

(...)

Bilag 130:

Bilag 130 vedrørende nyt køkken. Der mangler stadig faktura (der foreligger alene kontoudtog om at beløbet er betalt). I din bogføring er indbetaling sket kontant (anses ikke for sandsynligt).

[virksomhed4] A/S. Beløbet udgør 35.462 kr. Momsen udgør 8.865 kr. Samlet 44.327 kr.

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke godkendes fradrag for beløbet, da der ikke foreligger faktura eller fyldestgørende dokumentation. Der foreligger alene kontoudtog om at beløbet er betalt.

Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke godkendes fradrag for udgiften, da beløbet er betalt kontant. Ifølge ligningslovens § 8 Y er det en betingelse for fradrag, at udgiften er betalt digitalt eller der er foretaget indberetning til told- og skatteforvaltningen.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 35.462 kr.

(...)

Bilag 154:

Der er tale om køb af varmelegeme m.v. til vaskemaskine 523 kr. og momsen udgør 130 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om udgift vedrørende boligdelen, og derfor vil der ikke kunne godkendes fradrag for købsmomsen.

Købsmomsen ændres / nedsættes derfor med 130 kr. for 2. halvår 2017.

Når der ikke godkendes fradrag for købsmomsen i momsopgørelsen, vil beløbet kunne fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

Indkomsten nedsættes derfor med 130 kr.

Samlet ændring af den skattepligtige indkomst 77.349 kr. (8.955 kr. + 16.800 kr. + 16.262 kr. + 35.462 kr. – 130 kr.).

(...)

11. Konto 6020 – Brændstof (gulpladebil)

(...)

Manglende bilag (bilagene 13, 261, 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124):

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften på 7.052 kr. vedrørende de manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 7.052 kr.

(...)

Bilag 186:

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at beløbet på 1.224,56 SEK, skal omregnes til danske kroner.

Skattestyrelsen har omregnet beløbet til danske kroner således (kursen pr. 01.10.2017 = kurs 77,47 ifølge Danmarks Nationalbank).

Beløbet udgør i danske kroner 949 kr. (1.224,56 x 77,47 / 100).

(...)

Skattemæssigt godkendes der fradrag for 949 kr., men I har fratrukket 979 kr. Derfor er der fratrukket 30 kr. for meget. Indkomsten ændres / forhøjes med 30 kr.

Samlet skattemæssig ændring vedrørende dette punkt:

Manglende bilag:

7.052

Bilag 186

30

Skattemæssig ændring / forhøjelse af indkomsten

7.082

(...)

12. Konto 6040 – Vedligeholdelse af bil (gulplade)

(...)

I mail af 26. september 2019 anføres, at der er foretaget rettelse i Dinero.

Der er ingen bilag indsendt til Skattestyrelsen.

Der er ikke foretaget rettelse af moms eller anmodet om ændring af selskabets skattepligtige indkomst.

Skat:

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften på 6.514 kr. vedrørende de manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 6.514 kr.

(...)

Vedrørende bilag 225:

Skat:

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der godkendes fradrag for 80 kr.

- momsen på 16, svarende til det som bilag viser

64

Fratrukket

80

Ændring af indkomsten / forhøjelse af den skattepligtige indkomst

16

(...)

Samlet ændring af selskabets indkomst udgør 6.530 kr. (6.514 kr. + 16 kr.).

(...)

13. Konto 6200 – Færge

(...)

I mail af 30. september 2019 anføres, at der er foretaget rettelse i Dinero.

Der er ingen bilag indsendt til Skattestyrelsen.

Der er ikke foretaget rettelse af moms eller anmodet om ændring af selskabets skattepligtige indkomst.

Skat:

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for de manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 1.140 kr.

(...)

15. Konto 7000 – Advokat og revisor

(...)

Bilag 106:

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der godkendes fradrag for 6.000 kr.

6.000

Udgift ifølge den indsendte bogføring

6.389

For meget fratrukket

389

Selskabets skattepligtige indkomst ændres / forhøjes derfor med 389 kr.

(...)

Bilag 287:

Skat:

Da bilaget ikke er indsendt, er det stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for det manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Indkomsten ændres / forhøjes derfor med 3.559 kr.

(...)

Samlet ændres / forhøjes den skattepligtige indkomst med 3.948 kr. (389 kr. + 3.559 kr.).

(...)

16. Konto 7220 – Porto og gebyrer

(...)

I mail af 26. september 2019 er der indsendt kopi af kreditaftale – kassekredit, hvori der er anført at løbetiden udgør 9 måneder og 23 dage.

Da løbetiden er under 2 år godkendes der fradrag for bilag 57 på 1.100 kr.

I mail af 30. september 2019 er der indsendt kopi af bilag 278 og herefter godkendes der fradrag for 1.180 kr.

Der mangler stadig indsendelse bilag og der godkendes ikke fradrag for de manglende bilag, da udgiften ikke anses for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ikke godkendt fradrag opgøres således:

Bilag 273. Bilaget mangler. Der er fratrukket

210

Bilag 190. Bilaget mangler. Der er fratrukket

200

Bilag 191. Bilaget mangler. Der er fratrukket

664

Bilag 255. Bilaget mangler. Der er fratrukket

210

Samlet vedrørende manglende bilag

1.284

Selskabets indkomst ændres / forhøjes derfor med 1.284 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har den 29. maj 2020 fremsendt følgende udtalelse til klagen:

Punkt 10. Reparation og vedligeholdelse.

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 88, 165, 58, 105, 213 og 250. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsen indstiller, at der ikke godkendes fradrag for disse udgifter, da der ikke er indsendt dokumentation. Udgiften anses, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ikke, at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Vedrørende bilag 130. Anskaffelses af køkken til 44.329 kr. inklusive moms.

Der er vedlagt faktura for køb af køkken.

Ifølge bilaget er køkkenet leveret til adressen [adresse1], [by1].

Derfor indstiller Skattestyrelsen, at der godkende fradrag for udgiften på 44.329 kr.

Der godkendes ikke fradrag for momsen på 8.866 kr., da udlejning til beboelse er ikke er momspligtig, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 og derfor godkendes der skattemæssigt fradrag for udgiften inklusive moms.

Punkt 11. Brændstof (gulpladebil).

Selskabet har indsendt dokumentation vedrørende bilagene 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124.

Bilagene udgør til sammen 5.454 kr. (ex. moms). Momsen udgør 1.364 kr. (vedrører 1. halvår 2017).

Skattestyrelsen indstiller derfor, at der godkendes fradrag for 5.454 kr. i den selskabets indkomst

(statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a) og der godkendes yderligere fradrag for købsmoms på 1.364 kr.

(momslovens§ 37).

Punkt 12. Vedligeholdelse (gulpladebil).

Selskabet har indsendt dokumentation vedrørende bilagene 166, 189, 204, 233 og 254.

Bilagene udgør til sammen 6.131 kr. (ex. moms). Momsen udgør 1.533 kr. (vedrører 2. halvår 2017).

Skattestyrelsen indstiller derfor at der godkendes fradrag for 6.131 kr. i selskabets indkomst (statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a) og der godkendes yderligere fradrag for købsmoms på 1.533 kr.

(momslovens § 37).

Punkt 13. Færge.

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 26 og 27. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsen indstiller, at der ikke godkendes fradrag for disse udgifter, da der ikke er indsendt dokumentation. Udgiften anses, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ikke, at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Punkt 15. Advokater og revisor.

Selskabet har indsendt dokumentation vedrørende bilag 287. Bilaget vedrører en samlet udgift på 4.449,58 kr. Det er herefter selskabets opfattelse, at det har ret til fradrag for den afholdte udgift, og at Skattestyrelsens afgørelse skal korrigeres i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen indstiller at der godkendes fradrag i selskabets indkomst på 3.910 kr. og yderligere fradrag for købsmoms på 540 kr. (se nedenstående begrundelse).

Der er stadig ikke indsendt bilag, men alene en rykkerskrivelse. På denne baggrund godkendes der undtagelsesvis fradrag, da udgiften ikke tidligere ses fratrukket.

Der kan ikke godkendes momsfradrag vedrørende renter og rykkergebyr som samlet udgør 699,58 kr.

Moms af den resterende del udgør 750 kr. ((4.449,58 - 699,58) / 125 x 25).

Da udgifter til revisor er en del af fællesomkostningerne kan der ikke godkendes momsfradrag for den fulde del af momsen på 750 kr.

Fradragsprocenten udgør 72 % (se punkt 18) i afgørelsen af 19. februar 2020.

Derfor godkendes der fradrag for købsmomsen med 72 % af 750 kr., svarende til 540 kr. (vedrører 2. halvår 2017).

Rest til fradrag i selskabets indkomst 3.910 kr. (4.449,58 - 540 kr. = 3.909,58 kr.).

Punkt 16.

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 273, 190, 191 og 255. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsen indstiller at der ikke godkendes fradrag for disse udgifter, da der ikke er indsendt dokumentation. Udgiften anses, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ikke, at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”

Klagerens opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 skal nedsættes med 35.463 kr. vedrørende udgifter til reparation og vedligeholdelse, 5.454 kr. vedrørende brændstof, 6.131 kr. vedrørende vedligeholdelse af og 3.560 kr. vedrørende revisor.

Ifølge påstanden skal forhøjelsen således nedsættes til henholdsvis 41.886 kr. vedrørende reparation og vedligeholdelse, 1.628 kr. vedrørende brændstof, 399 kr. vedrørende vedligeholdelse af bil, 388 kr. vedrørende revisorudgifter.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Det er selskabets opfattelse, at en del af Skattestyrelsens ændringer er forkerte. Vi vil således i forbindelse med nærværende klageskrivelse gennemgå de punkter i regnskabet, som

Skattestyrelsen har ændret med henblik på at fremvise dokumentation, som understøtter selskabets opfattelse.

(...)

2.10 Konto 5080 - Reparation og Vedligeholdelse

Særligt vedrørende bilag 88 og 165

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 88 og 165. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

Særligt vedrørende bilag 58, 105, 213 og 250

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 58, 105, 213 og 250. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

Særligt vedrørende bilag 130

Bilaget vedrører selskabets udgift til indkøb af et køkken. Køkkenet er installeret i et af selskabets lejemål/ejendomme. Bilag 130 er vedhæftet som bilag 2. Købet er indbetalt af forældrene til selskabets direktør; [person2]. Transaktionen er sket således, at [person2] har lånt pengene af hans forældre, således at der foreligger en mellemregning mellem ham og [virksomhed1] ApS og en gældsforpligtelse mellem ham og hans forældre. Der blev i forbindelse med transaktionen udarbejdet et gældsbrev mellem [person2] og hans forældre - Vi er i øjeblikket ved at fremskaffe gældsbrevet og vil eftersende dette i et supplerende indlæg til sagen. Det er naturligvis en fejl, at de faktuelle omstændigheder ikke fremgår af regnskabet i form af en mellemregning. Det er i mellemtiden selskabets opfattelse, at selskabet fortsat har ret til fradrag for den omhandlende udgift og at Skattestyrelsens afgørelse skal korrigeres i forbindelse hermed.

2.11 Konto 6020 - Brændstof (gulpladebil)

Selskabet har indhentet dokumentation vedrørende bilag 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124. Se hertil bilag 3 Bilagene vedrører en samlet udgift på 5.453,76 kr. Det er herefter selskabets opfattelse, at det har ret til fradrag for de afholdte udgifter, og at Skattestyrelsens afgørelse skal korrigeres i overensstemmelse hermed.

2.12 Konto 6040 - Vedligeholdelse (gulpladebil)

Selskabet har indhentet dokumentation vedrørende bilag 166, 189, 204, 233 og 254. Se hertil bilag 4. Bilagene vedrører en samlet udgift på 6.131,24 kr. Det er herefter selskabets opfattelse, at det har ret til fradrag for de afholdte udgifter, og at Skattestyrelsens afgørelse skal korrigeres i overensstemmelse hermed.

2.13 Konto 6200 - Færge

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 26 og 27. Vi vil dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.

(...)

2.15 Konto 7000 - Advokater og revisor

Særligt vedrørende bilag 287

Selskabet har indhentet dokumentation vedrørende bilag 287. Bilaget vedrører en samlet udgift på 3.559,66 kr. Se hertil bilag 5. Det er herefter selskabets opfattelse, at det har ret til fradrag for den afholdte udgift, og at Skattestyrelsens afgørelse skal korrigeres i overensstemmelse hermed.

2.16 Konto 7220 - Porto og gebyrer

Det har ikke været muligt for selskabet at indhente købsbilag vedrørende bilag 273, 190, 191 og 255. Vi benytte dog benytte muligheden for at fremsende disse, så længe sagen er verserende hos Skatteankestyrelsen.”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Punkt 10. Udgifter til reparation og vedligeholdelse

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til reparation og vedligeholdelse med 77.349 kr.

Selskabet har fremsat påstand om, at der skal godkendes fradrag med 35.463 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har selskabet fremlagt en fakturaspecifikation fra [virksomhed4] A/S på 44.328,66 kr. inkl. moms. Beløbet kan afstemmes til beløbet fratrukket som bilag 130. Beløbet ekskl. moms udgør 35.463 kr.

Det fremgår af dagældende ligningslovs § 8 Y, stk. 1, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inklusive moms.

Af bestemmelsens stk. 3, fremgår det, at hvis en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut som anført i stk. 1, kan virksomheden opnå sit fradrag ved på told- og skatteforvaltningens hjemmeside at indberette oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren og betalingen heraf. Denne indberetning skal foretages senest i forbindelse med virksomhedens selvangivelsesfrist for det indkomstår, hvori købet er foretaget.

Udgiften til køkkenet er ifølge selskabets bogføring betalt kontant. Selskabet har dog i forbindelse med klagesagens behandling oplyst, at køkkenet er betalt via bankoverførsel fra direktørens forældres bankkonto, men at det ikke har været muligt at indhente dokumentation for dette.

Da der således ikke er dokumentation for, at udgiften er betalt via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, er betingelsen i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, ikke opfyldt. Selskabet har endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at dette har indberettet oplysninger om købet til told- og skatteforvaltningen, jf. stk. 3. Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften vedrørende bilag 130.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Punkt 11. Udgifter til brændstof

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter vedrørende bilag 13, 261, 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124, i alt 7.082 kr. ekskl. moms, da disse bilag ikke var fremlagt.

Selskabet har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag med 5.454 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har selskabet fremlagt en udskrift fra [virksomhed6] OK vedrørende tankning af diesel på partnerkort. Posteringerne på udskriften kan beløbsmæssigt afstemmes til bilag 24, 25, 28, 29, 47, 54, 64, 65 og 124, i alt 5.454 kr. ekskl. moms.

Da der således er fremlagt dokumentation for udgifterne, finder Landsskatteretten, at der kan godkendes fradrag for udgifter til brændstof med 5.454 kr.

Skattestyrelsens afgørelse ændres på dette punkt, idet forhøjelsen nedsættes til 1.628 kr.

Punkt 12. Udgifter til vedligeholdelse af bil

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter vedrørende bilag 14, 166, 189, 204, 233 og 254, i alt 6.514 kr. ekskl. moms, da disse bilag ikke var fremlagt.

Selskabet har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag med 6.131 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har selskabet fremlagt diverse bilag. De fremlagte bilag kan beløbsmæssigt afstemmes til bilag 166, 189, 204, 233 og 254, i alt. 6.131 kr. ekskl. moms.

Da der således er fremlagt dokumentation for udgifterne, finder Landsskatteretten, at der kan godkendes fradrag for udgifter til vedligeholdelse af bil med 6.131 kr.

Skattestyrelsens afgørelse ændres på dette punkt, idet forhøjelse nedsættes til 399 kr.

Punkt 15. Udgifter til revisor

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til revisor med 3.948 kr. ekskl. moms, idet der ikke var fremlagt dokumentation.

Selskabet har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag med 3.560 kr.

Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en rykkerskrivelse fra [virksomhed11] IVS. Beløbet på rykkerskrivelsen er opgjort til 4.449,58 kr. Beløbet ekskl. moms kan beregnes til 3.560 kr.

Det fremgår ikke af rykkerskrivelsen, hvilket arbejde den ubetalte faktura vedrører, ligesom det ikke fremgår, at udgifterne angår indkomståret 2017. På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har dokumenteret, at udgiften er fradragsberettiget.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.