Kendelse af 06-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 27-05-2021

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2011-2014.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 12. april 2019 anmodede klagerens repræsentant Skattestyrelsen om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2010-2017 med henblik på at nedsætte lagerbeskatning af 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] til 0 kr.

Repræsentanten har i anmodningen bl.a. anført følgende:

”(...)

For alle årene drejer det sig om fejlagtig beskattet lagerforskydninger af 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] HØJT UDBYTTE AKK KL jf. vedlagte oversigt over lagerforskydningerne medregnet i årsopgørelsen under rubrik 38.

Iflg. vedlagte mail fra [finans1] har investeringsbeviserne ligget i [virksomhed2] ApS (CVR-nr. [...1]) siden 2009.

Ved nærmere granskning viser det sig, at investeringsbeviserne er købt d. 7/2 2007 i [person1]s private ejendomsvirksomhed under virksomhedsordningen. jf. kopi af kontoudtog fra [finans1] af 30/3 2007 samt kopi af konto [...40] i [person1] bogholderi for 2007.

Investeringsbeviserne bliver liggende hos [person1]'s virksomhed i 2007 og 2008 jf. kopi af konto [...40]. Pr. 1. jan. 2009 indskyder [person1] sin private virksomhed inkl. investeringsbeviserne i [virksomhed2] ApS efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse jr. kopi af selskabets åbningsbalance samt Skats godkendelse af den skattefri virksomhedsomdannelse. Investeringsbeviserne ligger fortsat i [virksomhed2] ApS jf. årsoversigt 31-12-2018 fra [finans1].

Fejlene i årsopgørelserne opstår så vidt jeg kan se fordi anskaffelse af investeringsbeviserne fejlagtig er indberettet (af [finans1]) til Skat's aktiesystem i 2009, hvilket har genereret beskatning af lagerforskydninger.

(...)”

Fra indkomståret 2014 og fremefter var der anført følgende på klagerens årsopgørelse vedrørende rubrik 38:

”Vi har beregnet et forslag til gevinst/tab, ud fra de oplysninger vi har. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner udfor rubrik 38 og se vores beregninger.”

Skattestyrelsen sendte et forslag til afgørelse den 17. december 2019. Den 27. februar 2020 traf Skatteankestyrelsen den påklagede afgørelse i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2011-2014.

Skattestyrelsen har anført følgende:

”(...)

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2010-2014 udløb henholdsvis 1. maj 2014, 1. maj 2015, 1. maj 2016, 1. maj 2017 og 1. maj 2018. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7 indeholder en række objektive grunde til genoptagelse af skatteansættelsen. Skattestyrelsen finder ikke, at du opfylder betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at der er særlige omstændigheder.

I henhold til praksis er det en betingelse for genoptagelse på grund af særlige omstændigheder, at der for eksempel er tale om myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom. Skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 8 kan ikke bruges til genoptagelse, hvis der er tale om glemte eller oversete fradrag med videre eller den skattepligtige ved en fejl har oplyst for store beløb. Se Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 Særlige omstændigheder.

Pr. 31. december 2009 har [finans1] indberettet, at du var ejer af investeringsbeviser i [virksomhed1]. Indberetningen blev i forbindelse med oprettelsen af Skattestyrelsens værdipapirsystem - Aktier og investeringsbeviser, automatisk overført til dette system pr. 31. december 2009.

Oplysninger om salg af aktier og investeringsbeviser i systemet indberettes efter reglerne i skattekontrolloven til Skattestyrelsen af den finansielle sektor. Oplysninger om investeringsbevisernes overgang til selskabet [virksomhed2] ApS er ikke indberettet til værdipapirssystemet af banken. Det anføres i indsigelsen, at banken ikke har haft mulighed for at indberette salget, idet der først kunne indberettes til systemet fra indkomståret 2010. Da overgangen skete i 2009, burde investeringsbeviserne ikke være indberettet som ejet af dig pr. 31. december 2009, hvorfor det ikke er relevant om der først kunne indberettes i 2010. Som følge af indberetningen den 31. december 2009 er der automatisk blevet beregnet en kursavance eller tab på investeringsbeviserne af værdipapirsystemet. Skattestyrelsen har ikke indsat beløb i systemet.

For indkomståret 2010 er der den 17. juni 2011 indberettet ændringer til årsopgørelsen af [virksomhed3], Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Gevinst /tab på investeringsbeviserne er her slettet. (...)

Du har på samme måde haft mulighed for at korrigere årsopgørelserne for indkomstårene 2011- 2014.

Endvidere har du haft mulighed for selv at indberette til værdipapirsystemet, at du ikke længere var ejer af investeringsbeviserne. (...)

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det følger heraf, at en skattepligtig har pligt til at kontrollere, at de fortrykte oplysninger i selvangivelsen er korrekte. Ved kontrol af dine oplysninger på skattemappen, ville du kunne konstatere, at de anførte beløb vedrørte investeringsbeviserne. Det er dit ansvar, at der er selvangivet korrekt, og det påhviler i den forbindelse dig, at efterkontrollere de fortrykte oplysninger på selvangivelsesblanketten.

Der henvises til SKM2017.55.LSR - Skatteyder var her blevet beskattet af ejendomsværdiskat, selvom ejendommen var solgt. Landsskatteretten anførte her, at skatteyder allerede ved modtagelsen af de fortrykte tal om ejendomsværdiskat på årsopgørelserne var i stand til at opdage, at hun svarede ejendomsværdiskat af en ejendom, som hun havde solgt. Det fremgår desuden, at skatteyderen er den nærmeste til at sikre sig, at de indberettede oplysninger er korrekte.

Det bemærkes endvidere, at der i SKM2014.302.SKAT er udsendt styresignal, som gør opmærksom på, at der er fejl i værdipapirsystemet. I styresignalet anføres det endvidere: Det forhold at Skattestyrelsens værdipapirsystem har beregnet forkerte oplysninger betyder ikke, at du uden videre kan lægge oplysningerne til grund uden at forholde dig til de anførte tal.

Det bemærkes endvidere, at der fra indkomståret 2014 og frem har været anført følgende tekst på årsopgørelsen:

"Rubrik 38 Vi har beregnet et forslag til gevinst/tab, udfra de oplysninger vi har. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner udfor rubrik 38 og se vores beregninger."

På baggrund af ovenstående, er det vores opfattelse, at det forhold, at du fejlagtigt er blevet beskattet af lagerforskydning på investeringsbeviser, ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse.

Forpligtigelsen til at indberette køb og salg af investeringsbeviser påhviler banken. Banken har fejlagtigt indberettet, at du ejede investeringsbeviserne pr. 31. december 2009 og du har selv haft mulighed for at anføre i systemet, at papirerne var solgt. På baggrund af samtlige oplysninger i sagen, er det vores opfattelse, at der ikke foreligger særlige omstændigheder i form af myndighedsfejl, hvorfor skatteansættelserne for indkomstårene 2011-2014 ikke kan genoptages. Der henvises til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 Særlige omstændigheder.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2011-2014.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Tilladelse til genoptagelse af skatteansættelserne for 2011 - 2014 for at ændre årsopgørelserne således, at fejlagtig beskattet kursgevinst/tab opført i årsopgørelserne rubrik 38 rettes til kr. 0.

(...)

[person1] har i privat virksomhedsregi anskaffet 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] før 1. jan. 2009.

D. 19. juni 2009 stifter [person1] selskabet [virksomhed2] ApS med tilbagevirkende kraft til 1. jan. 2009. I forbindelse med stiftelsen overtager selskabet den af [person1] hidtil personlig drevne virksomhed med udlejning af ejendommen [virksomhed2] ved at indskyde ejendommen [virksomhed2], værdipapirer i [virksomhed1] (3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1]), tilgodehavender, likvide beholdninger samt kortfristet gæld i selskabet jf. åbningsbalance pr. 1. jan. 2009. Kopi af stiftelsesoverenskomst vedlægges.

Stiftelsen sker efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse og Skat godkender omdannelsen d. 25. juni 2010. Kopi af Skats godkendelse samt åbningsbalance vedlægges.

Pr. 31.12.2009 har [finans1] fejlagtig indberettet til Skat, at [person1] var ejer af 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] - formentlig som følge af at Skat først har godkendt den skattefri virksomhedsomdannelse d. 25. juni 2010.

[finans1] oplyser. at banken har etableret handelsoverførsel 30/6 2010 med handel 2/1 2009 og valør 30/6 2009. Iflg. banken ændrede Skat først krav til bankerne om at indberette kundernes købshandler for skatteåret 2010. Købshandlen kunne derfor ikke indberettes af banken.

Pr. 31.12.2010 har [finans1] indberettet til Skat, at [person1] ikke ejer 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1]. [finans1] har i alle indberetninger af værdipapirerne pr. 31.12 til Skat i efterfølgende år (2010 - 2017) indberettet at [person1] ikke ejer investeringsbeviser i [virksomhed1].

Pr. 31. december 2009 har [finans1] jf. ovenfor indberettet, at [person1] var ejer af investeringsbeviser i [virksomhed1]. Indberetningen blev i forbindelse med oprettelsen af Skattestyrelsens værdipapirsystem - Aktier og investeringsbeviser -, automatisk overført til dette system pr. 31. december 2009. Denne indberetning er forkert, idet investeringsbeviserne er overdraget til [virksomhed2] ApS pr. 1. jan. 2009.

Investeringsbeviserne således er lagt ind i værdipapirsystemet efter omdannelsen af Skat på et tidspunkt, hvor [person1] ikke har ejet investeringsbeviserne.

Skat har i forbindelse med godkendelse af den skattefri virksomhedsomdannelse fået indberetning om overførsel af investeringsbeviserne til selskabet pr. 1. jan. 2009, men fejlagtig undladt at slette investeringsbeviserne i Skattestyrelsens værdipapirsystem. Kopi af Skat godkendelse d. 25. juni 2010 af den skattefri virksomhedsomdannelse samt åbningsbalance vedlægges.

(...)

Skat har ved indsendelse af årsopgørelsen fået underretning om, at der er foretaget ændring af årsopgørelsen, som ikke er i overensstemmelse med værdipapirsystemet, men ikke slettet de fejlagtigt opførte investeringsbeviser i værdipapirsystemet.

For indkomståret 2011 har Skat opgjort kursgevinst/tab på 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] ved selv at beregne kursforskellen pr. 31.12.2011 i forhold til 31.12.2010 af beholdningen af investeringsbeviserne pr. 31.12.2009.

Den således opgjorte kursgevinst/tab var forkert, idet forskellen mellem den af [finans1] faktisk indberettede af værdi af investeringsbeviserne 31.12.2010 var kr. 0, og den faktisk indberettede værdi pr. 31.12.2011 også var kr. 0. Faktisk kursgevinst/tab derfor kr. 0.

Skat har derfor beregnet kursgevinst/tab på forkert grundlag.

Den af Skat beregnede kursgevinst/tab er indsat som skattepligtig i rubrik 38 af Skat, hvilket har været forkert.

Ovenstående gentager sig i de følgende år 2012 - 2018. For indkomstårene 2015 - 2018 er årsopgørelsen ændret.

(...)

Der foreligger særlige omstændigheder i form af myndighedsfejl fra Skat og derfor hjemmel til genoptagelse jævnfør skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 8

Fejlene har medført, at [person1] fejlagtig er blevet beskattet af kursgevinst/tab af investeringsbeviser i [virksomhed1] i årene 2011 – 2014.

Fejlene består i, at Skat har beregnet kursgevinst/tab på investeringsbeviser, som [person1] ikke var ejer af og opført det forkert beregnede beløb, som skattepligtig i årsopgørelsen rubrik 38.

Det af Skat opførte beløb i rubrik 38 er ikke et beløb der er indberettet fra banken og heller ikke opgjort af Skat som forskellen mellem værdien af den af banken indberettede beholdning af investeringsbeviserne primo og ultimo året.

Skat har derimod selv i værdipapirsystemet opgjort en automatisk beregnet kursgevinst/tab på de investeringsbeviser, som var blevet indberettet pr. 31-12-2009.

Det er en væsentlig fejl, at Skat har beregnet sig frem til en skattepligtig kursgevinst/tab af en beholdning investeringsbeviser, som Skat havde indberetning om [person1] ikke var ejer af i alle årene 2011-2014.

Skat har ved indsendelse af årsopgørelsen for 2010 fået underretning om, at der er foretaget ændring af årsopgørelsen (kursgevinst i rubrik 38 rettet til 0), som ikke er i overensstemmelse med værdipapirsystemet, og burde som følge heraf have slettet de fejlagtigt opførte investeringsbeviser i værdipapirsystemet.

[person1] har været berettiget til at forvente, at Skat har anført skattepligtig kursgevinst/tab i rubrik 38 ud fra de indberettede oplysninger de har fået fra banken.

Skat har opdaget, at der var fejl i værdipapirsystemet jf. styresignal SKM2014.302.SKAT uden at opspore de fejlagtige beregninger, hvilket de havde mulighed for at gøre. Informationerne i styresignalet er ikke tilgået [person1].

I Skattestyrelsens afgørelse bemærkes, at der fra indkomståret 2014 og frem har været anført følgende tekst på årsopgørelsen: "Rubrik 38 Vi har beregnet et forslag til gevinst/tab, ud fra de oplysninger vi har. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner udfor rubrik 38 og se vores beregninger."

Hertil bemærkes, at Skat netop ikke har beregnet kursgevinst/tab ud fra de af banken indberettede oplysninger om værdi af beholdningen af investeringsbeviser primo og ultimo årene, men i stedet beregnet gevinst/tab af en flere år gammel indberettet beholdning. Desuden advarer Skat ikke om, at der er konstateret fejl i beregningerne i værdipapirsystemet jf. styresignal SKM2014.302.SKAT, men kun at systemet har visse begrænsninger

Selvom Skat i 2014 gør opmærksom på, at [person1] har pligt til at rette beløb i rubrik 38, hvis det ikke er rigtig, bemærkes at [person1] ikke har haft mulighed for, at afstemme det af Skat opførte beløb i rubrik 38 med modtaget kontroludskrift fra [finans1]. Det har derfor været vanskeligt at kontrolleret Skats oplysninger og [person1] har været berettiget til at forvente, at det af Skats angivne skattepligtige beløb i rubrik 38 var opgjort korrekt ved at beregnet kursgevinst/tab ud fra de af banken indberettede oplysninger om værdi af beholdningen af investeringsbeviser primo og ultimo årene. [person1] er jf. ovenfor ikke blevet advaret om, at der kan være fejl i Skats opgørelse af kursgevinst/tab.

Det er således faktum, at Skat har opgjort kursgevinst/tab forkert og opført det forkerte beløb i årsopgørelsen, hvilket har medført fejlagtig beskatning af kursgevinst/tab på 3.911 3.911 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] i årene 2011 - 2014 hos [person1].

Skat må være ansvarlig herfor i et omfang som giver Skat hjemmel til at bevilge genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, hvilket kun vil være ret og rimeligt.

Skats ansvar bliver ikke mindre af, at [person1] har pligt til at kontrollere årsopgørelsen.

(...)”

Skattestyrelsens efterfølgende udtalelse

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsen:

”(...)

[person2] anfører, at Skat ikke har opgjort kursgevinst/tab som forskellen mellem faktisk indberettet værdi ultimo hvert år, idet banken efter 31.december 2019 ikke har indberettet nogen værdi af investeringsbeviserne på skatteyder.

Det skal hertil bemærkes, at aktiesystemet ikke kommunikerer med indberettede oplysninger på R75. Systemet registrerer ikke, at banken ikke pr. 31.12.2010 og efterfølgende år indberetter ejerskab af de omtalte investeringsbeviser på skatteyder. Når banken pr. 31. december 2009 har indberettet til aktiesystemet, at skatteyder ejer investeringsbeviserne kommer investeringsbeviserne først ud af systemet, når banken (eller skatteyder) indberetter, at investeringsbeviserne er solgt. Skattepligtig kursregulering beregnes på baggrund af en generel kursværdi af investeringsbeviserne ultimo hvert indkomstår, som ganges med det antal investeringsbeviser, som er registreret på skatteyder.

Oplysninger om salg af aktier og investeringsbeviser skal indberettes til aktie systemet efter reglerne i skattekontrolloven af den finansielle sektor. Aktiesystemet er startet op med indberetning af beholdninger pr. 31.12.2009. Herefter indberettes køb og salg af aktier/investeringsbeviser i 2010 og efterfølgende år af bankerne. Da skatteyder havde solgt aktierne allerede i 2009, skulle aktierne således ikke være indberettet pr. 31.12.2009. Det er derfor naturligt, at bankerne først har pligt til at indberette handler for skatteåret 2010, idet det ikke var relevant at indberette et salg i 2009, når aktie systemet først er startet pr. 31.12.2009.

(...)

Skattestyrelsen foretager endvidere ikke ændringer i aktie systemet, idet dette ville svare til at ændre skatteansættelsen, hvilket ikke kan ske uden høring af skatteyder.

Skatteyder har tilsidesat sin egen pligt til at kontrollere sin årsopgørelse, hvilken han nemt kunne have gjort, jf. vedlagt notat om opbygningen af Tast Selv. Skatteyder har endvidere selv vedlagt klagen en udskrift fra Tast Selv vedrørende indkomståret 2010, hvorfor hans kommentar om, at det har været vanskeligt, at kontrollere Skats oplysninger ikke kan tillægges vægt.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der gives tilladelse til en ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Det fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningsloven, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder anvendelse, hvor der er tale om særlige omstændigheder, der medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Der er tale om en undtagelsesbestemmelse, der skal fortolkes snævert. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der er begået en fejl af den skatteansættende myndighed, når fejlen har medført en materiel urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det er skatteyderen, der skal løfte bevisbyrden for, at der foreligger særlige omstændigheder, som er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Derudover fastslår skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der medfører, at klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2011-2014 kan genoptages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er herved henset til, at klageren ikke har godtgjort, at der foreligger myndighedsfejl. Der er derimod tale om, at klagerens bank har indberettet forkerte oplysninger til SKAT.

Ifølge det oplyste blev det således ved en fejl ikke indberettet af klageren eller af hans bank, at investeringsbeviserne i [virksomhed1] var blevet indskudt i klagerens selskab [virksomhed2] ApS den 19. juni 2009 i forbindelse med stiftelsen af selskabet.

Der blev automatisk beregnet en kursavance eller -tab på investeringsbeviserne siden 2010 på baggrund af oplysningerne i værdipapirsystemet. Klageren har ikke reageret på, at han er blevet beskattet af investeringsbeviser i indkomstårene 2011-2014, selvom han ikke længere ejer investeringsbeviserne.

Som en konsekvens af fejlen er klageren blevet beskattet af investeringsbeviser, som han ikke ejer. Der er således tale om, at klageren er blevet beskattet af for megen indtægt. Dette er at sidestille med et glemt fradrag, jf. f.eks. Retten i [by1] dom af 24. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.902.BR.

Det er fastslået i praksis, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke finder anvendelse, når der er tale om et glemt fradrag. Der kan f.eks. henvises til Vestre Landsrets dom af 25. april 2014, offentliggjort som SKM2014.332.VLR.

Beskatningen af investeringsbeviserne har fremgået af klagerens årsopgørelser siden indkomståret 2010. Fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, anses herefter ikke for overholdt ved klagerens anmodning om genoptagelse af indkomstårene 2011-2014 den 12. april 2019.

Da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 ikke er opfyldt, kan klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2011-2014 ikke ekstraordinært genoptages.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.