Kendelse af 07-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2022

Journalnr. 20-0040407

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2009

Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen

Nægtet genoptagelse

Genoptagelse

Nægtet genoptagelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren i indkomståret 2009 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår, at virksomheden var registreret med startdato den 1. oktober 2005 og med ophørsdato den 24. marts 2010. Virksomheden var registreret med branchekoden ”452020 Karosseriværksteder og autolakererier”.

Klageren har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2009. SKAT (nu Skattestyrelsen) har derfor, den 28. september 2010, foreslået at fastsætte overskud af klagerens virksomhed til 250.000 kr.

Det fremgår af forslaget, at SKAT har skønnet overskud af virksomhed ud fra virksomhedens resultat i det foregående år.

SKAT har ikke modtaget indsigelser til forslaget, hvorfor klageren fik udskrevet en ny årsopgørelse for indkomståret 2009 i overensstemmelse med forslaget. Årsopgørelsen var tilgængelig i klagerens skattemappe den 28. oktober 2010.

Klageren har den 25. september 2019 anmodet Skattestyrelsen om at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2009. I forbindelse med anmodningen om genoptagelse er der fremlagt et excel-ark med oversigt over salg og køb, samt beregninger af salgs- og købsmoms. Klageren har anmodet om, at overskud af virksomhed ændres til 0 kr. for indkomståret 2009.

Klageren har i genoptagelsesanmodningen oplyst, at han pga. tarmsygdom og dårlig psyke ikke har kunnet arbejde ud over i perioden fra den 22. januar 2011 til den 30. april 2011. Klageren har endvidere oplyst, at han i 2017 fik et vikariat, og at han derefter har haft lidt skiftende arbejde. Endelig har klageren oplyst, at han først på tidspunktet for anmodningen om genoptagelse har haft energi og overskud til at gennemse sine papirer og udarbejde anmodningen, samt at hans forældre har forsørget ham i hele perioden.

Den 8. januar 2020 har Skattestyrelsen udsendt forslag om at nægte ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Klageren har den 13. februar 2020 til Skattestyrelsen fremsendt et skærmprint fra sundhed.dk i form af en lægeudtalelse af 12. februar 2020. Det fremgår heraf, at patienten siden 2001 har lidt af colitis ulcerose (blødende tyktarmsbetændelse). Det fremgår endvidere, at sygdommen er kendetegnet ved perioder med ro og perioder med forværring, samt at der er perioder i sygdomsforløbet med og uden medicinsk behandling. Endelig fremgår det, at stress og psykisk belastning ofte forværrer symptomerne trods behandling, og at dette har været tilfældet for patienten, f.eks. med et udbrud i 2011 i forbindelse med en konkurs. Det fremgår ikke direkte af skærmprintet, at det er klageren, som lægeudtalelsen vedrører.

Den 20. februar 2020 har Skattestyrelsen truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget af 8. januar 2020.

Der er desuden i forbindelse med genoptagelse af skatte- og momsansættelserne fremlagt et skærmprint fra sundhed.dk, som viser et kontinuationsnotat af 31. juli 2018. Det fremgår heraf, at der er tale om pan-colitis ulcerose, og at diagnosen er fra 2001. Det fremgår ikke direkte af skærmprintet, at det er klageren, som kontinuationsnotatet vedrører.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I vores forslag af 08. januar 2020 skrev vi bl.a.:

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009 udløb den 1. maj 2013. Fristen er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, da vi ved den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2009 ikke har begået fejl eller har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Ansættelsen er skønnet ud fra de oplysninger, vi har haft på tidspunktet for ansættelsen.

Du har i din anmodning om genoptagelse angivet sygdom og dårlig psyke som begrundelse for, at du ikke inden for den ordinære frist (01. juli 2010 til 01. maj 2013) har anmodet om genoptagelse.

Der er dog ikke vedlagt dokumentation for, at du i hele ovennævnte periode har været afskåret fra at søge om genoptagelse.

Der ses ikke at være myndighedsfejl i sagen.

Der kan på dette grundlag ikke anses at være særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8.

Det er også Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke i øvrigt er forhold, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder.

Afslutningsvist finder Skattestyrelsen ikke, at du har dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at du er kommet til kundskab, om det forhold der efter din opfattelse begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Vi har lagt vægt på, at det af Skattestyrelsens log vedrørende TastSelv fremgår, at du har fået vist din årsopgørelse for 2009 den 22. juli 2018 kl. 23.09, og at du først den 25. september 2019 anmoder om genoptagelse. Der ses ikke, at foreligge særlige omstændigheder som kan begrunde en dispensation fra 6-månedersfristen.

Skattestyrelsen foreslår derfor, at skatteansættelsen for indkomståret 2009 ikke genoptages ekstraordinært, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse og afgørelse

Erklæringen fra lægen dokumenterer, at du har haft en lang og vanskelig sygdomsperiode, men vi finder ikke at erklæringen dokumenterer, at du har været ude af stand til at søge om genoptagelse i hele den ordinære periode, som går fra 01. juli 2010 til 01. maj 2013. Dette understøttes af, at du har været i stand til at have lønarbejde i en del af indkomståret 2011, og således må formodes at kunne søge om genoptagelse af skatteansættelsen.

Med hensyn til 6-månedersfristen i § 27, stk. 2 har du jævnfør det ovenfor anførte haft kendskab til den skønsmæssige ansættelse senest den 22. juli 2018. At du på det tidspunkt ikke havde råd til en revisor, kan ikke anses for at være en særlig omstændighed, der gør, at der kan bortses fra 6-månedersfristen.

Det bemærkes, at både betingelserne i § 27, stk. 1 og stk. 2 skal være opfyldt, før der kan bevilges ekstraordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen har derfor truffet den afgørelse, at skatteansættelsen for 2009 ikke genoptages ekstraordinært, da du ikke opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2.

(...)”

Skattestyrelsen er den 6. september 2021 kommet med følgende udtalelse i forbindelsen med fremsendelsen af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling med forslag til afgørelse, da der har været anmodet om retsmøde:

”(...)

Klager har i indkomståret 2009 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1].

Klager har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2009. Derfor har SKAT (nu Skattestyrelsen) den 28. september 2010 foreslået at fastsætte overskud af klagers virksomhed til 250.000 kr. SKAT har skønnet overskud af virksomhed ud fra virksomhedens resultat i de foregående år.

SKAT har ikke modtaget indsigelser til forslaget, hvorfor klager fik udskrevet en ny årsopgørelse for indkomståret 2009 i overensstemmelse med forslaget. Årsopgørelsen var tilgængelig i klagers skattemappe fra den 28. oktober 2010.

Den 25. september 2019 har klager anmodet Skattestyrelsen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke kan ske genoptagelse af indkomståret 2009 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-4 og 6-7, da ingen af de objektive kriterier er opfyldt.

Skattestyrelsen finder heller ikke, at klager opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 kan sygdom i konkrete tilfælde anses som særlige omstændigheder. Dog ikke hvis det ikke anses for godtgjort, at den skattepligtige i hele perioden har været forhindret i at anmode om genoptagelse. Der henvises til SKM2017.242.VLR. Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har godtgjort, at hans sygdom og dårlige psyke har haft en sådan karakter i hele perioden, at det har forhindret klager i at anmode om genoptagelse inden udløbet af fristerne for ordinær genoptagelse. Skattestyrelsen har lagt vægt på, at det af den fremlagte lægeudtalelse fremgår, at sygdommen er kendetegnet ved perioder med ro og perioder med forværring. Derudover er det tillagt betydning, at klager har været erhvervsaktiv i perioden 22. januar 2011 til 30. april 2011. Klager anses dermed ikke for at have været forhindret i at anmode om genoptagelse.

Skattestyrelsen bemærker, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed vedrørende indkomståret 2009 ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har, når klager ikke har selvangivet for det pågældende indkomstår.

Skattestyrelsen er således berettiget til at udøve sit skøn på baggrund af de oplysninger, der er umiddelbart tilgængelige for Skattestyrelsen, såsom tidligere årsopgørelser m.v. Skattestyrelsens ansættelse anses ikke for at være åbenbart urimelig.

Afslutningsvis bemærkes det, at klager er ansvarlig for, at der bliver indgivet korrekt selvangivelse, og det er klager, der skal gøre opmærksom på, hvis der er fejl i årsopgørelsen.

På baggrund af ovenstående kan der ikke ske genoptagelse af indkomståret, da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 ikke er opfyldt.

Skattestyrelsen bemærker også, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er udløbet.

Skattestyrelsen finder, at klager må anses for at have fået kundskab til den skønsmæssige ansættelse på tidspunktet, hvor Skattestyrelsen foreslog at fastsætte overskud af klagers virksomhed, herunder den 28. september 2010.

Da anmodning om genoptagelse er modtaget hos Skattestyrelsen den 25. september 2019, er denne således modtaget efter udløbet af 6 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde dispensation fra fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 5. pkt. Anmodningen om ekstraordinær genoptagelse er således fremsat for sent.

På baggrund af ovenstående kan der ikke ske ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2009.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2009.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”(...)

Klage:

Skattestyrelsen skriver i begge afgørelser, at de ikke mener, at der er tale om særlige omstændigheder i henhold til SFL § 27, stk. 1 og 2 / SFL § 32, stk. 1, nr. 4.

Det er min opfattelse, at der er tale om særlige omstændigheder, jeg har i hele perioden kæmpet med min tarmsygdom (fremgår af indsendt dokumentation til Skattestyrelsen) hvilket betød, at jeg fik problemer i 2008-2009 med at drive min virksomhed og dette blev helt umuligt da min bankforbindelse [finans1]/Finansielstabilitet lukkede min kredit og dermed indirekte min virksomhed i 4 kvartal 2009. Den 24. marts 2010 blev jeg erklæret personlig konkurs ved retten i [by1].

På grund af min sygdom og dårlige psyke/stress grundet bl.a. min konkurs og min sygdom, så har jeg kun været i stand til at arbejde i meget korte perioder og det var først i sommeren 2019 at, jeg havde energi og kræfter til at gennemgå min indkomstansættelse for 2009 og moms for 2009 og 2010.

Subsidiært mener jeg, at SKAT i 2009 har opgjort overskud af virksomhed for højt. Ud fra de fastsatte momstal for 2009, så skulle overskuddet maks. have været 180.000 kr. og umiddelbart forstår jeg ikke, hvad der ligger til grund for det takserede overskud af virksomhed på 250.000 kr.

(...)

Skattestyrelsen skriver, at min erklæring fra lægen ikke dokumenterer, at jeg har været ude af stand til at til at søge om genoptagelse i hele den ordinære periode. De understøtter det med, at jeg har været i stand til at have lønarbejde i en del af indkomståret 2011. De skriver videre, at jeg telefonisk har oplyst at jeg har tjekket min årsopgørelse for 2009 i 2018, men at jeg ikke fik søgt om genoptagelse, da jeg på det tidspunkt ikke havde råd til en revisor.

Skattestyrelsen har tilsyneladende ingen forståelse, for hvordan det er, at leve med en alvorlig tarmsygdom samt en konkurs og den indvirkning dette har haft på min psykiske funktion i form af udmattelse, nedtrykthed og stress. Mine psykiske ressourcer har været brugt på at håndtere dagligdagen, og jeg har ikke været i besiddelse af ressourcer til at søge om genoptagelse før nu. Jeg erindrer i øvrigt ikke, at have sagt, at jeg ikke havde søgt om genoptagelse tidligere, fordi jeg ikke havde råd til en revisor.

(...)”

Ved møde den 5. juli 2021 med Skatteankestyrelsens sagsbehandler har klageren uddybet det i klagen anførte. Særligt i forhold til sygdomsforløbet har klageren fortalt, at han er meget ramt af sin tarmsygdom, at han pga. denne ikke har haft overskud, at han er blevet ramt af stress og dårlig psyke, og at han pga. tarmsygdommen ikke kan optage energi, samt at dette også gør noget ved hans psyke. Klageren har endvidere oplyst, at der er perioder, hvor han har det godt, men at det også går den anden vej igen, samt at det, at han har haft det godt i en kort periode, ikke gør, at han har haft energi til at samle sig. Han er påvirket af sygdommen hele tiden. Endvidere har klageren oplyst, at betændelsen begynder at gå i leddene, og at det er en form for leddegigt.

I forhold til sygdomsforløbet har klageren desuden til mødet oplyst, at alle ikke er ramt ens af sygdommen, men at der er variation fra person til person. Klageren har endelig gjort gældende, at der er tale om menneskelige ting, der gør, at han ikke har kunnet søge om genoptagelse inden for fristerne, og at der som følge af sygdommen og hans dårlige psyke foreligger særlige omstændigheder.

Klageren er den 19. august 2021 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens udsendte sagsfremstilling:

”Det er min opfattelse, at min sygdom kombineret med stress og dårlig psyke har gjort at det ikke har været muligt for mig tidligere at anmode om genoptagelse.

Det er endvidere min opfattelse, at det af SKAT for 2009 opgjorte overskud på 250.000 kr. er åbenbart urimeligt ud fra de foreliggende oplysninger.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige, såfremt en af de objektive betingelser i bestemmelsens nr. 1-4 og 6-7, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, som anført i bestemmelsens nr. 8.

En ansættelse kan kun foretages efter § 27, stk. 1, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der er særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

For indkomståret 2009 skulle anmodningen om ordinær genoptagelse være modtaget hos Skattestyrelsen senest den 1. maj 2013.

Klageren har den 25. september 2019 fremsendt anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009. Denne er således modtaget ved Skattestyrelsen efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

Herefter vil der alene kunne ske genoptagelse, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-4 eller 6-8, og stk. 2 er opfyldt.

Klageren opfylder ingen af de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-4 og 6-7, og klageren vil derfor kun kunne få genoptaget skatteansættelsen, hvis der foreligger sådanne særlige omstændigheder, som er omfattet af bestemmelsens stk. 1, nr. 8, og hvis tidsfristen på 6 måneder i § 27, stk. 2 er overholdt.

Af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 (L 175, fremsat 12. marts 2003) fremgår, at bestemmelsens anvendelsesområde er tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Det fremgår endvidere, at bestemmelsen bl.a. finder anvendelse, når skattemyndigheden har begået ansvarspådragende fejl, eller når skattemyndigheden har begået fejl, der ikke er ansvarspådragende, når fejlen har medført en materiel urigtig skatteansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Af Østre Landsrets dom af 18. oktober 2013 offentliggjort i SKM2013.739.ØLR følger det, at en forkert skatteansættelse ikke i sig selv er en særlig omstændighed.

Bestemmelsen finder endvidere bl.a. anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. En skønsmæssig ansættelse eller et glemt fradrag berettiger som udgangspunkt ikke til en ekstraordinær ansættelse. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde og fortolkes indskrænkende.

Sygdom kan i konkrete tilfælde anses som særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 24. maj 2006 offentliggjort i SKM2006.467.LSR. Et sygdomsforløb er imidlertid i sig selv ikke en særlig omstændighed, hvis det ikke kan anses for godtgjort, at den skattepligtige i hele perioden har været forhindret i at anmode om genoptagelse. Der henvises til Vestre Landsrets dom af 27. februar 2017 offentliggjort i SKM2017.242.VLR.

Om der foreligger særlige omstændigheder, beror på en konkret vurdering.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2009.

Det er rettens opfattelse, at SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2009 ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har, når klageren ikke har selvangivet for det pågældende indkomstår. I de situationer hvor SKAT, som følge af manglende selvangivelse, foretager en skønsmæssig ansættelse af indkomsten, vil SKAT være berettiget til at udøve sit skøn på baggrund af de oplysninger, der er umiddelbart tilgængelige for SKAT, såsom tidligere årsopgørelser m.v. Retten bemærker i forbindelse hermed, at det forhold, at SKAT har lagt vægt på virksomhedens resultat i det foregående år i forbindelse med ansættelsen af virksomhedens overskud for indkomståret 2009, ikke medfører, at den skønsmæssige ansættelse er åbenbart urimelig. Det forhold, at overskuddet ikke er fastsat ud fra de foreløbige momsfastsættelser for samme indkomstår, kan ikke føre til et andet resultat, da SKAT har lagt vægt på konkrete oplysninger om virksomheden fra forrige år.

Retten har desuden lagt vægt på, at klageren selv er ansvarlig for, at der bliver indgivet korrekt selvangivelse, og at det er klageren selv, der skal gøre opmærksom på, hvis der er fejl i årsopgørelsen.

Det er rettens opfattelse, at det øvrige af klageren anførte, ikke medfører, at den skønsmæssige ansættelse er åbenbart urimelig.

Det er rettens opfattelse, at det ikke er godtgjort, at klagerens private anliggender, herunder dennes sygdom og dårlige psyke har haft en sådan karakter i hele perioden, at det har forhindret klageren i at anmode om genoptagelse inden udløbet af fristerne for ordinær genoptagelse. Retten har herved henset til, at det af skærmprint fra sundhed.dk i form af en lægeudtalelse fremgår, at sygdommen er kendetegnet ved perioder med ro og perioder med forværring, og at klageren har været erhvervsaktiv i perioden 22. januar 2011 til 30. april 2011. Endvidere bemærkes, at retten har lagt til grund, at de fremlagte skærmprints fra sundhed.dk vedrører klageren, selvom det ikke fremgår heraf. Retten finder, at det øvrige oplyste vedrørende sygdomsforløbet ikke godtgør, at klageren i hele perioden har været forhindret i at anmode om genoptagelse.

Ydermere er 6 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 udløbet.

Klageren må anses for at have fået kundskab til den skønsmæssige ansættelse på det tidspunkt, hvor årsopgørelsen blev tilgængelig i klagerens skattemappe, som var den 28. oktober 2010.

Da anmodning om genoptagelse er modtaget hos Skattestyrelsen den 25. september 2019, er denne således modtaget efter udløbet af 6 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Retten finder, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde dispensation fra fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 5. pkt., hvorfor anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2009 er fremsat for sent.

På baggrund af ovenstående anses klageren ikke for at opfylde betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.