Kendelse af 30-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 23-09-2022

Journalnr. 20-0040316

Skattestyrelsen har fundet, at klagerens EU-pensionsordning, der er overført til en pensionsordning i pensionskassen [virksomhed1] AG i Østrig, er skattepligtig i Danmark, og har beskattet klagerens afkast på pensionsordningen i indkomstårene 2016 og 2017.

Vedrørende indkomståret 2018 har Skattestyrelsen bedt klageren om at slette det negative afkast for 2018 på årsopgørelsen og udfylde blanketten 04.055 Tab til fremførsel af finansielle kontrakter og ejendomme.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren, der er indrejst til Danmark den 16. oktober 2011, jf. Det Centrale Personregister (CPR), har i perioden fra den 16. oktober 2008 til den 15. oktober 2011 været ansat ved [...].

Klageren har indbetalt til en obligatorisk EU-pensionsordning i hele ansættelsesperioden, således at klagerens bidrag udgjorde 1/3 og [...]s bidrag udgjorde 2/3 af den månedlige pensionsindbetaling. Bidraget var fastsat til 10,3 % af grundlønnen.

Indbetalinger til EU's pensionsordning er skattebegunstigede for EU-tjenestemænd, idet indbetalingerne er sket før, der er indeholdt skat til fordel for EU af den resterende løn.

Retten til at modtage pension fra EU's pensionsordning forudsætter 10 års ansættelse. Dette fremgår af artikel 77 i afsnit V i vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union og ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Den Europæiske Union, forordning nr. 31/2005 af 20. december 2004 med senere ændringer.

Efter klagerens fratrædelse fra [...] blev den aktuarmæssige modværdi af klagerens optjente pensionsrettigheder overført til en pensionsordning i [virksomhed1] AG i Østrig efter klagerens eget valg.

Klageren har selvangivet et positivt afkast fra pensionen i [virksomhed1] AG i Østrig på 18.278 kr. i 2016 og 30.818 kr. i indkomståret 2017, som er blevet beskattet. For indkomståret 2018 har klageren selvangivet et negativt afkast af pensionen på -38.846 kr. på selvangivelsen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset udbetalinger og løbende afkast fra klagerens EU-pensionsordning, som efterfølgende er overført til [virksomhed1] AG i Østrig, for skattepligtige i Danmark.

Skattestyrelsen har i begrundelsen blandt andet anført følgende:

”Vi kan ikke bekræfte, at du ikke skal beskattes af udbetalingen fra din EU-pensionsordning, som du har overført til [virksomhed1] AG.

Det er vores opfattelse, at du ikke har betalt EU skat af indbetalingerne til din EU-pensionsordning.

Da du ikke har betalt EU skat af indbetalingerne, er det vores opfattelse, at du skal beskattes af indbetalingerne, når pensionsordningen bliver udbetalt fra [virksomhed1] AG. Det står i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Pensioner, livrenter og andre lignende vederlag, kan kun beskattes i modtagerens bopælsland. Det gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ikke. Det står i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig, artikel 18, stk. 1.

(...)

Indbetalinger til EU's pensionsordning er skattebegunstigede for EU-tjenestemænd, idet indbetalingerne er sket før der er indeholdt skat til fordel for EU af den resterende løn.

Bestemmelsen afspejler det danske symmetriprincip, hvorefter beløb, der er fradrags- eller bortseelsesret for i den skattepligtige indkomst, skal beskattes eller afgiftsberigtiges ved udbetalingen. På samme måde gælder, at beløber, der ikke er fradrags- eller bortseelsesret for i den skattepligtige indkomst her i landet eller i udlandet, kan udbetales skatte- og afgiftsfrit efter et krone for krone-princip.

Derfor er det vores opfattelse, at du skal beskattes af indbetalingerne ved udbetaling fra din pensionsordning, der er oprettet ved overførsel af den aktuarmæssige modværdi af pensionsrettigheder, der er optjent under ansættelsen ved EU.

Da indbetalingerne har været fritaget for beskatning i EU, skal de beskattes ved udbetaling. Det står i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Det løbende afkast for 2016, 2017 og 2018

Du oplyser, at du har selvangivet oplysninger om udenlandsk kapitalindkomst på sin selvangivelse (oplysningsskema).

Du har i rubrik 433 Udenlandsk kapitalindkomst indberettet følgende afkast:

Indkomstår Afkast Kr.

Indkomståret 2016 Positivt afkast 18.278 kr.

Indkomståret 2017 Positivt afkast 30.818 kr.

Indkomståret 2018 Negativt afkast -38.846 kr.

Du er af den opfattelse, at du ikke skal beskattes af afkastet.

Derfor beder du om, at den restskat, som du er blevet opkrævet og har betalt for indkomstårene 2016 og 2017, bliver tilbagebetalt til dig.

Samtidig beder du om, at du kan tilbagebetale den overskydende skat, som du har fået udbetalt for indkomståret 2018.

Af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3, fremgår det, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal afkastet fra en pensionsordning som nævnte i stk. 1 medregnes.

Danmarks beskatningsret beror på dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Østrig. Afkastet af pensionsordninger er ikke særskilt behandlet i en artikel i dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

Af artikel 22, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, fremgår det, at indkomster, som oppebæres af en person, der er hjemmehørende i Danmark, og som ikke er behandlet i de foranstående artikler i overenskomsten, kan, uanset hvorfra de hidrører, kun beskattes i denne stat (Danmark).

Artikel 22 svarer til OECD modellens artikel 21, hvorfor praksis i denne forbindelse kan anvendes ved fortolkningen.

Det betyder, at afkast fra pensionsordningen er skattepligtigt i Danmark ifølge Artikel 22 stk.1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig og pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

At afkastet er omfattet af artikel 22 kan du læse mere om i skatterådets bindende svar SKM2019.113.SR, som du finde på skat.dk/afgørelser.

Du kan også læse mere i Den juridiske vejledning afsnit C.G.3.3.4.1 Lempelse for dobbeltbeskatning.

Afkast for 2016 og 2017

Det er vores opfattelse, at det er korrekt, at du har selvangivet det positive afkast for indkomståret 2016 og 2017, og at du er blevet beskattet af afkastet.

Afkast for 2018

Det er endvidere vores opfattelse, at det negative afkast, som du har selvangivet for indkomståret 2018, ikke er korrekt selvangivet på oplysningsskemaet.

Når du har negativt afkast, kan du fremføre det til det efterfølgende år. Første gang du har negativt afkast, skal du udfylde blanketten 04.055 Tab til fremførsel af finansielle kontrakter og ejendomme. Du finder blanketten på skat.dk/blanketter ? 04 ? 04.055.

Derfor skal du på din årsopgørelse for 2018 slette det negative afkast, som du har fået fra pensionsordningen i Østrig, og udfylde blanket 04.055 Tab til fremførsel af finansielle kontrakter og ejendomme, og sende den til os.

Det betyder, at du vil få en ny årsopgørelse for 2018.”

Når du løbende er blevet beskattet af afkastets værdi, skal du ikke beskattes af afkastet, når ordningen bliver udbetalt.

Fakta om ansættelse ved EU
Du oplyser, at ovennævnte betalinger og refusioner som vedrører beskatning af pensionsordning, efter din opfattelse, er skattefritaget. Du henviser til Protokol nr. 7 om EU Privilegier og immuniteter, Artikel 12 og Rådets forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969.

Ifølge hjemmesiden epso.europa.eu/how-to-apply da fremgår det

”EU-tjenestemænd er fritaget for national indkomstbeskatning. Deres indkomst pålægges i stedet en EU-skat, som betales direkte tilbage til EU-budgettet. Den beregnes på grundlag af den skattepligtige del af lønnen med en sats på mellem 8 % og 45 %. Mellem 2014 og 2023 betales der desuden et "solidaritetsbidrag".

Du har ikke indsendt en lønseddel, der viser, om der er trukket EU skat af din egen indbetaling til EU pensionen.

Det fremgår af hjemmesiden eur-lex.eu og regulativet for EU ansatte, at tjenestemænd bidrager med en tredjedel til finansieringen af disse pensionsordninger. Bidraget er fastsat til 10,3 % af den pågældendes grundløn.

Hvis en ansat ved EU ophører med at være ansat, inden der er gået 10 år, modtager den tidligere ansatte en aktuarmæssig modværdi af pensionsrettigheder, der er optjent under ansættelsen ved EU.

Fakta om ansættelse ved EU – Den juridiske vejledning

Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.8.4, Udbetaling og overførsel af pensionsrettigheder fra De Europæiske Fællesskaber til en anden pensionsordning at ret til pension fra De Europæiske Fællesskabers pensionsordning forudsætter ansættelse i 10 år.

Hvis en EU-tjenestemand ansat i EU før det 63. år udtræder af tjenesten af andre grunde end død eller invaliditet, har tjenestemanden, hvis tjenestetiden er mindre end ét år, ret til, hvis tjenestemanden ikke har valgt overførsel til en pensionsordning som anført ovenfor, en udtrædelsesgodtgørelse. Udtrædelsesgodtgørelsen er som udgangspunkt tre gange det beløb, der er indeholdt af grundlønnen som alderspension.

Dine bemærkninger til vores forslag til afgørelse

Du har den 1. marts 2020 skrevet følgende til os

”Jeg referer til svar fra Skattestyrelsen dateret 7. februar 2020 vedr. min klage af 25. april 2019 og af 3. juni 2019 angående dansk beskatning af pensionsmidler optjent under en treårig kontraktansættelse hos [...] i perioden 2008-2011, hvis aktuarmæssige værdi er blevet udbetalt til en privat pensionskasse efter EU’s regler for ansættelse kortere end 10 år.

I jeres svar foreslår Skattestyrelsen, at pensionsordningen skal beskattes efter reglerne i dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Østrig samt Pensionsbeskatningslovens §53A vedrørende pensionsopsparinger m.v. i pensionsselskaber, der ikke er hjemhørende i Danmark eller har licens til at drive finansiel virksomhed i Danmark.

Jeg har følgende bemærkninger og spørgsmål til Skattestyrelsens begrundelse.

Den foreslåede beskatning efter pensionslovens §53A, stk. 5 medfører efter min vurdering en væsentlig hårdere beskatning sammenlignet med en almindelige dansk arbejdsmarkedspensionsordning. Det gælder særligt i forhold til beskatning af det løbende afkast efter reglerne om pensionsafkastbeskatning på 15,3 % i 2019 (PAL).

Derfor ønsker jeg Skattestyrelsens vurdering af, om Skattestyrelsens forslag til beskatning medfører en væsentligt hårdere beskatning sammenlignet med pensionsordninger omfattet af Pensionsbeskatningslovens kapitel 1?

Jeg ønsker desuden at spørge Skattestyrelsen om, hvorvidt en overførsel af min EU-optjente pensionsopsparing fra [virksomhed1] AG i Østrig til en aldersrenteordning i Danmark, hvis mulig, vil have skattemæssige konsekvenser?

Jeg ønsker tillige at spørge om, hvorvidt en sådan overførsel vil ligestille min EU-pensionsudbetaling skattemæssigt med en tilsvarende dansk aldersrenteordning, herunder ift. beskatning af kapitalafkastet?

Det kan tilføjes, at jeg i forbindelse med udbetalingen af fratrædelsesgodtgørelsen efter Kommissionens daværende regler, der ikke muliggjorde en engangsudbetaling beskattet af EU, blot fik mulighed for at få godtgørelsen overført til et på en af [...] godkendt liste over private pensionsselskaber jf. bilag sendt til Skattestyrelsen d. 3. juni 2019. I det pågældende tilfælde valgtes [virksomhed1] AG i Østrig. Der figurerede ingen danske pensionskasser på listen over godkendte selskaber jf. min allerede fremsendte dokumentation til Skattestyrelsen.

Jeg er af Skattestyrelsen blevet bekendt med SKM2006.486.HR, som stadfæster, at FN-ansattes pensionsudbetalinger er skattepligtige i bopælslandet, og at det er Skattestyrelsens opfattelse, at dommen har samme virkning for EU-ansatte med ansættelser under 10 år, idet [...] ikke beskatter indbetalinger til pensionsbidrag eller beskatter udbetalingen ifm. fratrædelse for kortere ansættelser under 10 år.

Det er imidlertid min opfattelse af Skattestyrelsens forslag til afgørelse leder til en væsentlig forskelsbehandling mellem EU-ansatte med kortere og længerevarende ansættelser over 10 år, da dette har som direkte konsekvens, at EU-ansættelser med kortere varighed stilles skattemæssigt væsentligt ringere end ansættelser med varighed på mindst 10 år. Dette bør ses i lyset af, at man som ansat under 10 år i Kommissionen ikke har mulighed for at vælge EU-beskatning af fratrædelsesgodtgørelsen vedr. optjente pensionsrettigheder jf. EU-beslutning.

På det grundlag ønsker jeg at spørge Skattestyrelsen om, hvorvidt Skattestyrelsen finder at Styrelsens afgørelse medfører en skattemæssig væsentlig forskelsbehandling mellem ansatte i EU af kortere varighed end 10 år?

Det er desuden min opfattelse, at Danmark ved sin tiltrædelse til De Europæiske Fællesskaber i 1973, herunder Protokol nr. 7 om EU Privilegerer og Immuniteter, artikel 12 og Rådets Forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969 har haft som klar intention at friholde danske EU-ansatte for dansk beskatning af deres løn såvel som optjente pensionsrettigheder uanset ansættelseslængde.

Derfor ønsker jeg at spørge Skattestyrelsen om I er enige i, at det har været Danmarks intention at friholde EU-ansattes løn og pensioner fra national dansk beskatning?

Endeligt er jeg i forbindelse med denne klagesag blevet bekendt med Skatterådets nylige afgørelse af 17.12.2019 SKM2020.65.SR, som Skattestyrelsen ikke har refereret til i sit svar til mig af 7. februar 2020. Dette tril trods at sagen er helt identisk med undertegnedes klage. Skatterådet giver i sin afgørelse ikke medhold til Spørger, der parallelt med undertegnede, har klaget over den væsentlige skattemæssig forskelsbehandling ifm. optjente pensionsrettigheder af EU-ansatte med kortere varighed end 10 år i forhold til længere ansættelser.

I forbindelse med Skatterådets afgørelse SKM2020.65.SR vil jeg derfor gerne spørge Skattestyrelsen om, hvorvidt denne sag er anket, idet en mulig afgørelse ved domstolene til fordel for Spørger også kan få væsentlig betydning for nærværende klagesag?

Skattestyrelsens bemærkninger til dine bemærkninger fra den 1. marts 2020

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet. Det betyder, at personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, er skattepligtige af deres samlede indkomst, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet. Det står i statsskatteloven § 4.

Den udenlandske indtægt kan også være undergivet beskatning i udlandet. Det kan medføre dobbeltbeskatning. Nedslag for betalte skatter i udlandet afhænger af indkomststaten, og om der er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med det land, indkomsten stammer fra.

Efter personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13, fremgår det, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af afkast efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

Ifølge pensionsafkastsbeskatningslovens § 1 fremgår det, at der skal betales skat af pensionsordninger, som er omfattet af kapitel 1 i pensionsbeskatningsloven. Det vil sige danske ordninger.

Det fremgår endvidere af § 2, at der skal betales en skat til staten på 15,3 pct. af det skattepligtige afkast.

Da en udenlandsk pensionsordning ikke er omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven, skal du ikke betale afkastbeskatning efter pensionsafkastbeskatningsloven. Afkast fra en udenlandsk pensionsordning bliver derfor beskattet som udenlandsk kapitalindkomst.

Det betyder, at afkast fra pensionsordningen er skattepligtigt i Danmark ifølge Artikel 22 stk.1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig og pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

Overførsel af ordningen fra Østrig til et dansk pensionsselskab

Hvis du ønsker at overføre din pensionsordning fra [virksomhed1] AG i Østrig (EU-optjente pensionsopsparing) til et pensionsselskab i Danmark, skal du kontakte [virksomhed1] AG i Østrig.

Hvis du ikke skal betale skat eller afgift af ordningen i Østrig, kan ordningen ifølge aftale med pensionsselskabet i Østrig, overføres til en dansk pensionsordning, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.

Det betyder, at du skal betale skat af udbetalingen, når du får ordningen udbetalt i Danmark. Du skal også betale skat af det løbende afkast efter pensionsafkastbeskatningslovens § 1 og 2.

EU regler

Hvorvidt Skattestyrelsen er enig i, at det har været Danmarks intention at friholde EU-ansattes løn og pensioner fra national dansk beskatning, kan vi ikke udtale os om, da regler om EU ansatte ikke henhører under Skatteministeriet.

SKM2020.65.SR

I vores forslag til afgørelse den 7. februar 2020, har vi ikke henvist til SKM2020.65.SR. Det skyldes, at afgørelser først er offentliggjort den 10. februar 2020.

På afgorelsesdatabasen.dk, som er afgørelsesdatabase for Landsskatteretten og Skatterådet, fremgår det, hvis en afgørelse truffet af Skatterådet er påklaget til Skatteankestyrelsen.

Skatterådet har truffet afgørelse den 17. december 2019. Da klagefristen er 3 måneder, ville det fremgå af databasen, hvis der var blevet klaget over afgørelsen.

Du kan læse om klagefristen i Den Juridiske vejledning afsnit A.A.10.2.2.1 Klagefrist

Lovgrundlag og praksis

Pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1

Reglerne i stk. 2-5 gælder for

1) livsforsikring, der ikke omfattes af kapitel 1,

2) livsforsikring, der opfylder betingelserne i kapitel 1, men hvor forsikringens ejer ved ordningens oprettelse har givet afkald på beskatning efter reglerne i afsnit I,

3) pensionskasseordning, der ikke omfattes af kapitel 1,

4) pensionskasseordning, der opfylder betingelserne i kapitel 1, men hvor den pensionsberettigede ved ordningens oprettelse har givet afkald på beskatning efter reglerne i afsnit I.

Pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5

Udbetalinger fra pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 til den personkreds, der er nævnt i § 55, 1. pkt., og som svarer til indbetalinger på ordningen, som der ved opgørelsen af ejerens skattepligtige indkomst har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes til den skattepligtige indkomst.

Pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 8

Der kan ikke foretages fradrag for indbetalinger, der sker ved overførsel fra en pensionsordning, der falder uden for kapitel 1, hvis der har været godkendt fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til pensionsordningen i et andet land og overførslen ikke har skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser for den pågældende person i dette land

Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Østrig og Danmark

Artikel 18, stk. 1

Pensioner, livrenter og andre lignende vederlag, kan kun beskattes i modtagerens bopælsland. Det gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ikke.

Artikel 22

Andre indkomster

1. Indkomster, som oppebæres af en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, og som ikke er behandlet i de foranstående artikler i denne overenskomst, kan, uanset hvorfra de hidrører, kun beskattes i denne stat.

Af den juridiske vejledning, afsnit C.G.3.3.4.1 kan du læse mere om Lempelse for dobbeltbeskatning.

I det Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.8.4 kan du læse mere om Overførsel af pensionsordninger til og fra De Europæiske Fællesskaber .

Ret til pension fra De Europæiske Fællesskabers pensionsordning forudsætter ansættelse i 10 år.

Hvis en EU-tjenestemand ansat i EU før det 63. år udtræder af tjenesten af andre grunde end død eller invaliditet, har tjenestemanden, hvis tjenestetiden er mindre end ét år, ret til, hvis tjenestemanden ikke har valgt overførsel til en pensionsordning som anført ovenfor, en udtrædelsesgodtgørelse. Udtrædelsesgodtgørelsen er som udgangspunkt tre gange det beløb, der er indeholdt af grundlønnen som alderspension.

Hvis en EU-tjenestemand fratræder tjenesten for at tiltræde en stilling i en organisation, administration eller udøver en lønnet virksomhed eller selvstændig erhvervsvirksomhed, som Fællesskaberne har en aftale med, har tjenestemanden ret til at få overført den aktuarmæssige modværdi af de pensionsrettigheder, som vedkommende har erhvervet i EU, til denne organisations, eller administrations pensionskasse, eller til den pensionskasse, hvori vedkommende erhverver pensionsrettigheder på grundlag af sin lønnede virksomhed eller selvstændige erhvervsvirksomhed.

Overførsel af modværdien af de optjente pensionsrettigheder ved ansættelsen i EU til en dansk pensionsordning har ingen skattemæssige konsekvenser for EU-tjenestemanden.

Indbetalingerne til EU's pensionsordning er skattebegunstigede for EU-tjenestemanden, idet der gælder bortseelsesret for disse indbetalinger i grundlaget for skatten til fordel for EU. Efter PBL § 18, stk. 8, kan der kun foretages fradrag for indbetalinger ved overførsel fra en anden skattebegunstiget pensionsopsparing, som ikke er omfattet af PBL, kapitel 1, hvis overførslen har skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser for den pågældende person. Da overførslen af modværdien af de optjente pensionsrettigheder ikke har skattemæssige konsekvenser for den pågældende person hverken ved udbetalingen fra EU eller ved overførslen til den danske pensionsordning, er der ikke fradrag for indskud efter PBL, kapitel 1, ved overførslen.

Indbetalinger til EU's pensionsordning er skattebegunstigede for EU-tjenestemanden, idet indbetalingerne er sket før der er indeholdt skat til fordel for EU af den resterende løn. Som følge heraf skal der betales skat ved udbetaling fra en pensionsordning, der er oprettet ved overførsel af modværdien af de pensionsrettigheder, der er optjent under ansættelsen ved EU. Udbetalinger fra en PBL § 53 A-ordning, hvor indbetalinger har været fritaget for beskatning i Danmark eller i udlandet, er ligeledes skattepligtige, jf. PBL § 53 A, stk. 5.

Højesteret afgjort i SKM2006.486.HR.

Højesteret fandt i den pågældende sag, at værtsoverenskomstens skattefritagelsesbestemmelse alene hjemler national skattefrihed for personer, der aktuelt er ansat i FN’s organisationer. Der var ikke grundlag for at betragte pension som en udskudt lønudbetaling. Den udbetalte pension skulle derfor medregnes i klagerens skattepligtige indkomst.

Selv om sagen for Højesteret drejede sig om pension fra FN, er det vores opfattelse, at den også kan bruges generelt om skattefritagelsesbestemmelser i værtsoverenskomster.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren er uenig i, at Danmark kan beskatte udbetalinger og løbende afkast fra klagerens pensionsordning i [virksomhed1] AG i Østrig og har anført følgende:

”Jeg ønsker hermed at klage over Skattestyrelsens afgørelse 28. april 2020 (se bilag 1) og Skattestyrelsens Forslag til Afgørelse af 7. februar 2020. Sagen vedrører beskatning af pensionsmidler og afkastet heraf optjent under en treårig kontraktansættelse ved [...] i perioden 16. oktober 2008 til 16. oktober 2011.

Jeg ønsker at spørge om, hvorvidt Skatterådet kan bekræfte, at pensionsmidler optjent under et tidsbegrænset EU-ansættelsesforhold er objektivt skattefritaget ved den endelige udbetaling?

Jeg ønsker endvidere at spørge om, hvorvidt Skatterådet kan bekræfte, at Skattestyrelsens argumentation om sondring mellem forskellig skattemæssig behandling for ansættelse hos [...] på under og over 10 år medfører en urimelig skattemæssig forskelsbehandling af danske EU-ansatte?

Endeligt ønsker jeg at spørge Skatterådet om, hvorvidt rådet kan bekræfte, at pensionsbidrag betalt af den EU-ansatte selv, hvilket udgør 1/3 af den under ansættelsesforholdet optjente pension uanset ovenstående spørgsmål er objektivt skattefritaget. Dette modsvarer 10,3 % af den ansattes grundlag jf. Regulativet for EU-ansatte.

Pensionsmidler

Der henvises til pensionsmidler a EUR 37.624,57 overført til APK Versichering i Østrig om udbetaling af optjente pensionsrettigheder efter færre end 10 års ansættelse ved [...] (se bilag 2). Hertil kommer det løbende afkast af pensionsmidlerne. For dokumentation for ansættelsesforholdet se bilag 3.

Midlerne er udbetalt efter reglerne i Art. 11(1) og 12(1)(b) i annex 8 til EU-ansattes ansættelsesregulativ (Staff Regulations) (se bilag 4). Disse regler medfører, at ansættelse under 10 år ved fratrædelse modtager den aktuarmæssige værdi af deres optjente pensionsmidler udbetalt til en privat pensionskasse eller forsikringsselskab, der lever op til ansættelsesregulativets krav, herunder:

  1. at der ikke tilbagebetales kapital
  2. at der udbetales en månedlig pension tidligst fra det 60. år og senest fra det 66. år
  3. at der foretages udbetalinger til efterladte
  4. at der kun gives tilladelse til en overførsel til en anden forsikring eller en anden fond, hvis der gælder samme betingelser som i nr. i), ii) og iii).

I forbindelse med min fratrædelse modtog jeg et bilag med en række godkendte europæiske pensionskasser, som kunne anvendes (se bilag 5). Der var ingen mulighed for at få pensionsmidlerne udbetalt som en skattefri éngangsudbetalt godtgørelse, hvilket ellers har været praksis i efterfølgende periode, om end ordningen ikke længere kan anvendes.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afgjort, at pensionsmidler optjent under tre års ansættelse hos [...] i perioden 16. oktober 2008 til 16. oktober 2011, herunder det løbende afkast ikke er objektivt skatteundtaget for dansk pensionsbeskatning, men at indbetalingerne og det løbende afkast skal beskattes efter reglerne i pensionsbeskatningslovens §53A og Statsskattelovens §4. Skattestyrelsen henvises endvidere til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Østrig og Danmark art. 18, stk. 1.

Skattestyrelsen fremfører at da indbetalingerne har været fritaget for beskatning af EU skal disse beskattes i pågældendes bopælsland ved udbetaling. Det løbende afkast beskattes desuden løbende som udenlandsk kapitalindkomst jf. Pensionsbeskatningslovens §53A, stk. 3.

EU-ansattes løn og pensionsmidler er objektivt skattefritaget for national beskatning uanset beskatning af EU.

Det er imidlertid min opfattelse, at EU-ansattes løn- og pensionsmidler er objektivt skattefritaget for national beskatning uanset om disse er beskattet af EU's institutioner eller ej. Det fremgår af følgende:

Den Europæiske Unions Protokol nr. 7 for EU-ansattes privilegier og immuniteter art. 12 (tidl. Art. 13) sammenholdt med den relevante personskreds defineret i Rådets forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969. Dette gælder efter min vurdering uanset, om der er svaret skat til EU af indbetalingen af pensionsmidlerne (se bilag 5 og 6).

Article 12

(ex Article 13)

Officials and other servants of the Union shall be liable to a tax for the benefit of the Union on salaries, wages and emoluments paid to them by the Union, in accordance with the conditions and procedure laid down by the European Parliament and the Council, acting by means of regulations in accordance with the ordinary legislative procedure and after consultation of the institutions concerned.

They shall be exempt from national taxes on salaries, wages and emoluments paid by the Union.

I tillæg har EU-domstolen jf. Humblet-dommen af 6.12. 1960 (se bilag 7) bekræftet af Domstolens afgørelse den 5. juli 2012, at stk. 2 (se bilag 8) Den Europæiske Unions Protokol nr. 7 for EU-ansattes privilegier og immuniteter art. 12 (tidl. Art. 13) må fortolkes således, at den fritager den EU-ansatte for national skattelovgivning vedr. løn samt pensioner og andre godtgørelser ifm. fratrædelse betalt af EU til sine ansatte. Dommen stadfæster desuden, at personer, der modtager løn, pensionsydelser m.v. ikke har national oplysningspligt til nogen medlemsstat om denne indkomst.

Der er dermed efter min vurdering ingen hjemmel til at beskatte disse midler ej eller oplysningspligt.

Begrundelsen for EU's ansættelsesregler er evident den, at man har ønsket at ligestille EU's ansattes løn- og ansættelsesmæssige forhold uanset deres oprindelsesland. Dette er også EU-domstolens ræsonnement jf. dommen i 3. instans af 5. juli 2012 (se bilag 9). Skattestyrelsens afgørelse indebærer således, at Danmark bidrager til forskelsbehandling af danske EU-ansatte.

Skattestyrelsen henviser til, at [...] sondrer mellem ansættelser kortere end 10 år. Såfremt ansættelsen er mindst 10 år opnår den EU-ansatte ret til at beholde sin pensionsopsparing i EU’s pensionsfond. I dette tilfælde anerkender Skattestyrelsen den objektive skattefrihed med henvisning til, at der i givet fald svares skat til EU af pensionsmidlerne. Jeg mener imidlertid, dels at dette strider mod Protokol nr. 7 for EU-ansattes privilegier og immuniteter art. 12 (tidl. Art. 13), stk. 2, og dels medfører en urimelig forskelsbehandling af danske EU-anssatte med kortere ansættelsesforløb end 10 år.

Det kan endeligt godtgøres, at [...] i sin fastlæggelse af lønrammer har taget lagt objektiv national skattefrihed for løn- og pensionsmidler til grund i lønrammen. I mit tilfælde med en grundløn på EUR 3.632,91 pr. mdr. (ca. DKK 27.029) (se bilag 10) for en ekspertansættelse med flere års erfaring, vil national dansk beskatning af pensionstillægget indebære en stærk forringelse af den forventede lønpakke. Jf. ovenstående hjemmel for objektiv skattefritagelse vil en efterfølgende dansk pensionsbeskatning efter Pensionsbeskatningslovens §53A således umuliggøre en fair og forudsigelig kalkulering af lønkompensationens værdi i og med at optjente pensionsrettigheder udgør en væsentlig del af lønpakken.”

Skattestyrelsens høringssvar i klagesagen

Der fremgår følgende af Skattestyrelsens høringssvar:

”Skatteankestyrelsen har bedt om kopi af det materiale, der har dannet grundlag for Skattestyrelsens afgørelse til [person1] den 28. april 2020.

Vi har gennemgået sagen på ny og finder ikke, at der ikke er kommet nye faktiske oplysninger til sagen, der kan føre til en anden afgørelse.

Skattestyrelsen har i afgørelsen den 28. april 2020 henvist til bindende svar fra den 19. december 2019 fra Skatterådet SKM2020.65.SR, hvor spørger ønskede at vide, om pensionsmidler optjent under EU-ansættelsesforhold, er objektivt skattefritaget ved den endelige udbetaling.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at pensionsmidler optjent under EU-ansættelsesforhold er objektivt skattefritaget. Objektiv skattefritagelse forudsætter, at man har været ansat i EU i mindst 10 år, hvilket spørger ikke havde. Ved overførsel af midler fra Fællesskabernes pensionsordning til en dansk pensionsordning med løbende udbetalinger og efterfølgende udbetaling af herfra, vil udbetalingen således blive beskattet.

Skattestyrelsen har endvidere i afgørelsen henvist til SKM2006.486.HR. Højesteret har stadfæstet en Østre Landsretsdom om beskatning af pensionsudbetalinger fra FN's pensionsordning (UNJSPF). Se Den juridiske vejledning afsnit C.F.7.2.6 FN-pensioner - United Nations Joint Staff Pension Fund.

Skattefritagelsesbestemmelsen i værtsoverenskomsten med WHO, som er identisk med FN-konventionens (WHO er en organisation under FN), omfatter kun personer, der aktuelt er ansat i en FN-organisation. Skattefriheden gælder kun for gager og ydelser, men ikke for pensioner.

Da der ikke er kommet nye oplysninger til sagen, som kan danne grundlag for en anden afgørelse, vil vi indstille, at afgørelsen fastholdes med den begrundelse, der fremgår af afgørelsen.”

Landsskatterettens afgørelse

Personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Udbetalinger fra pensionsordninger

Udbetalinger fra pensionsordninger m.v., som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, til den personkreds, der er nævnt i pensionsbeskatningslovens § 55, 1. pkt., og som svarer til indbetalinger på ordningen, som der ved opgørelsen af ejerens skattepligtige indkomst har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes til den skattepligtige indkomst, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Klageren har indbetalt til en obligatorisk EU-pensionsordning i hele ansættelsesperioden ved [...], således at klagerens bidrag udgjorde 1/3 og [...]s bidrag udgjorde 2/3 af den månedlige pensionsindbetaling. Bidraget var fastsat til 10,3 % af grundlønnen.

Retten til at modtage pension fra EU's pensionsordning forudsætter 10 års ansættelse. Dette fremgår af artikel 77 i afsnit V i vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union og ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Den Europæiske Union, forordning nr. 31/2005 af 20. december 2004 med senere ændringer.

Da klageren fratrådte sin stilling ved [...] efter tre års ansættelse, blev den aktuarmæssige modværdi af de optjente pensionsrettigheder derfor overført til en pensionsordning med løbende udbetalinger i en privat pensionskasse i Østrig efter klagerens eget valg, jf. artikel 11(1) i Annex VIII i vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union og ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Den Europæiske Union - forordning nr. 31/2005 af 20. december 2004 med senere ændringer.

Indbetalinger til EU's pensionsordning er skattebegunstigede for EU-tjenestemænd, idet indbetalingerne er sket før, der er indeholdt skat til fordel for EU af den resterende løn. Udbetaling fra en pensionsordning, der er oprettet ved overførsel af modværdien af de pensionsrettigheder, der er optjent under ansættelsen ved EU, skal derfor beskattes. Udbetalinger fra en pensionsordning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, hvor indbetalingerne har været fritaget for beskatning i Danmark eller i udlandet, er således skattepligtige efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5. Der henvises til SKM2020.65.SR og Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.8.4.

Klageren er dermed skattepligtig af udbetalinger fra pensionsordningen, idet der har været bortseelsesret for indbetalingerne til pensionsordningen, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Efter artikel 18, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig kan pensioner, livrenter og andre lignende vederlag, kun beskattes i modtagerens bopælsland.

Danmark har således beskatningsretten til pensionsudbetalinger fra klagerens private pensionsordning i [virksomhed1] AG i Østrig, hvortil klagerens optjente pensionsrettigheder fra [...] er overført, jf. artikel 18, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig af 25. maj 2007.

På baggrund af ovenstående finder retten, at klageren ikke er skattefritaget af udbetalinger fra pensionsordningen i [virksomhed1] AG i Østrig, hvortil den aktuarmæssige modværdi af klagerens optjente pensionsrettigheder i EU er overført.

Det forhold, at klageren måtte blive stillet ringere ved beskatning af pensionsudbetalingerne, end hvis klageren havde mulighed for 10 års ansættelse i EU kan ikke medføre et andet resultat.

Afkast af pensionsordning

I henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3, skal det løbende afkast af klagerens pensionsordning medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Afkast fra en udenlandsk pensionsordning bliver beskattet som udenlandsk kapitalindkomst. Det fremgår af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af afkast efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

Dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18 omhandler alene indkomst, som kan anses for at udgøre en pension, dvs. pensionsudbetalinger og ikke de løbende afkast i pensionsordningen. Afkast på pensionsordningen er omfattet af artikel 22, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig. Der kan henvises til SKM2019.113.SR.

Følgende fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 22, stk. 1:

”Artikel 22

Andre indkomster

  1. Indkomster, som oppebæres af en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, og som ikke er behandlet i de foranstående artikler i denne overenskomst, kan, uanset hvorfra de hidrører, kun beskattes i denne stat.”

Afkast fra klagerens pensionsordning i [virksomhed1] AG i Østrig, hvortil klagerens optjente pensionsrettigheder fra [...] er overført, er således skattepligtige i Danmark, jf. artikel 22, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig.

Af artikel 12 i Protokol (nr. 7) vedrørende Den Europæiske Unions privilegier og immuniteter fremgår, at tjenestemænd og øvrige ansatte fritages for national beskatning af løn, vederlag og honorarer, som de modtager fra Unionen.

Det følger af Rådets forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969, artikel 2, litra a, at skattefriheden i protokollens artikel 12 (tidligere artikel 13) gælder følgende personer:

”Artikel 2

Artikel 13, stk. 2, i protokollen vedrørende Fællesskabernes privilegier og immuniteter gælder for følgende grupper:

a) personer, der er undergivet vedtægten for tjenestemænd eller ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Fællesskaberne, herunder dem, der får den fastsatte godtgørelse i tilfælde af fritagelse fra stillingen af tjenstlige grunde, med undtagelse af lokalt ansatte;
b) personer, der får invalidepension, alderspension eller efterladtepension fra Fællesskaberne.

c) (...)”

Bestemmelsen i artikel 2, litra a, hjemler efter en sproglig fortolkning alene skattefrihed for personer, der aktuelt er ansatte, idet skattefriheden alene gælder for løn, vederlag og honorar og godtgørelse i forbindelse med fratræden, jf. således også Højesterets dom af 8. februar 2006, offentliggjort i SKM2006.486.HR.

Bestemmelsen i artikel 2, litra b, omfatter personer som får udbetalt pensioner fra EU, som det var tilfældet i sagen C-558/10 for EU-domstolen, (præmis 2) i domsafsigelsen af 5. juli 2012. Da klageren vil få sin pension udbetalt af [virksomhed1] AG i Østrig, er klageren ikke omfattet af personkredsen i forordningens artikel 2, litra b. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 21. september 2020, SKM2020.402.LSR.

På baggrund af ovenstående finder retten, at klageren ikke er skattefritaget af afkast fra sin pensionsordning i [virksomhed1] AG i Østrig, hvortil den aktuarmæssige modværdi af de optjente pensionsrettigheder i [...] er overført.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.