Kendelse af 08-09-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-10-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2011

Værdi af fri bil

78.411 kr.

0 kr.

78.411 kr.

Indkomståret 2012

Værdi af fri bil

174.167 kr.

0 kr.

174.167 kr.

Indkomståret 2013

Værdi af fri bil

232.269 kr.

0 kr.

134.882 kr.

Indkomståret 2014

Værdi af fri bil

185.820 kr.

0 kr.

88.433 kr.

Indkomståret 2015

Værdi af fri bil

168.441 kr.

0 kr.

70.814 kr.

Indkomståret 2016

Værdi af fri bil

97.627 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2017

Værdi af fri bil

76.850 kr.

0 kr.

3.630 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren indtrådte den 14. april 2010 som direktør i selskabet [virksomhed1] A/S, cvr-nr. [...1] (herefter selskabet).

Selskabet blev stiftet den 27. juni 2008 af [person1]. I bestyrelsen var [person2], [person3], [person4] og klageren.

Selskabets formål var transport og salg af specialprodukter og dermed beslægtet virksomhed. Selskabets adresse var [adresse1], [by1].

Klageren var direktør i selskabet frem til den 1. september 2017, hvor Erhvervsstyrelsen anmodede skifteretten om at tage selskabet under tvangsopløsning, da der ikke var indsendt årsrapport. Skifteretten afsagde konkursdekret over selskabet den 15. september 2017.

Hovedaktionær [person1] (senior) er far til [person2], som er klagerens ægtefælle. I øvrigt var klagerens svoger/hovedaktionærens søn som også hedder [person1] (junior), ansat i selskabet i kortere perioder.

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren var direktør for selskabet i perioden, hvor bilerne var indregistreret, hvorfor han har haft ansvaret for den daglige drift og selskabets dispositioner.

Værdi af frie biler

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ifølge Dansk Motorregister (DMR) havde følgende biler indregistreret i perioden 2009-2017. Alle biler var indregistreret på hvide plader. Selskabet var registreret som primær ejer og bruger.

31.08.2010 – 08.09.2017 Mercedes Benz B reg.nr. [reg.nr.1] (nu [reg.nr.2])

10.03.2011 – 03.09.2013Mercedes Benz A reg.nr. [reg.nr.3]

20.12.2011 – 30.12.2015Peugeot 508 reg.nr. [reg.nr.4]

01.09.2017 – 17.01.2018Peugeot 508 reg.nr. [reg.nr.5]

Peugeot 508, er den samme bil som blot skifter registreringsnummer. Det formodes, at bilen i perioden 30.12.2015-01.09.2017, har været afregistreret på selskabets adresse. Bilen har ifølge synsrapporterne stået stille fra marts 2016 til september 2017.

Mercedes Benz B reg.nr. [reg.nr.1] er indregistreret første gang den 18. december 2009. Bilen blev omregistreret til [reg.nr.2] den 21. september 2010. Skattestyrelsen har oplyst, at denne bil var stillet til rådighed for en anden ansat i selskabet i indkomstårene 2010, 2011 og 2012. Det fremgår ikke af sagens oplysninger, hvem den var stillet til rådighed for.

Mercedes Benz A reg.nr. [reg.nr.3] er indregistreret første gang den 12. januar 2010.

Peugeot 508 reg.nr. [reg.nr.4] (senere [reg.nr.5]) er indregistreret første gang den 20. december 2011.

Den 11. december 2019 oplyste, klageren telefonisk til Skattestyrelsen, at han ikke er i besiddelse af materiale vedrørende selskabet eller selskabets køretøjer.

Den 24. januar 2020 fremsendte advokat [person5] en indsigelse, hvor det fremgår at Skattestyrelsens forslag til afgørelse ikke kan tiltrædes. Advokaten forklarede i indsigelsen følgende:

”De omhandlede biler er anvendt til erhvervsmæssig kørsel i Tyskland og de nordiske lande.

Bilerne har henstået på selskabets adresse [adresse1], [by1]. Ved brug blev de afhentet på adressen og efter brug på ny afleveret på adressen.

Registreringsnummer [reg.nr.2] blev brugt af [person1] senior til erhvervsmæssig kørsel til hans kunder og henstod i øvrigt på virksomhedens adresse.

Registreringsnummer [reg.nr.3] blev brugt af [person6] til erhvervsmæssig kørsel til hans kunder primært i Tyskland frem til december 2012. Bilen henstod i øvrigt på virksomhedens adresse.

Fra den 1. december 2012 henstod bilen ubrugt indtil den blev solgt.

Registreringsnummer [reg.nr.4] blev brugt at sælger [person7] til erhvervsmæssig kørsel, primært i Norden frem til den 1. december 2012. [person7] havde også råderet over bilen i fritiden.

Den 1. december 2012 ”overtog” [person6] bilen og brugte den til erhvervsmæssig kørsel til kunder i Tyskland og Norden, mens bilen i øvrigt henstod på virksomhedens adresse.

[virksomhed1] A/S blev taget under konkursbehandling den 15. september 2017.

Al virksomhed blev indstillet senest pr. denne dato.

Boet har løbende realiseret aktiverne, herunder bilerne, der har været ubenyttede siden dekretdagen.

Virksomhedens bogholderimateriale er løbende blevet makuleret efter 5 år og senest ved konkursen. ”

Der er ikke fremlagt hverken kørselsregnskaber eller frasigelseserklæringer vedrørende bilerne.

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren fra perioden 2011 til 2017 privat ejede en Toyota Corolla som blev afmeldt den 6. maj 2011, hvilket var i umiddelbar forlængelse af, at selskabet leasede Mercedes Benz A. Fra den 18. august 2017 ejede klageren end VW Golf. Klagerens søn [person8] var primær ejer og bruger af bilen i perioden 18. august 2017 til 5. december 2017. Gennem hele perioden fra 2011 og til i dag, er klageren registeret som ejer af en VW Multivan fra 2003.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ikke har dokumenteret anskaffelsessummerne på bilerne. Skattestyrelsen har derfor anvendt nyvognspriserne fra DMR ved fastsættelse af beskatningsgrundlaget for værdi af fri bil.

Ifølge DMR var nyvognsprisen i 2009 for Mercedes Benz B 527.048 kr. Nyvognsprisen for Peugeot 508 var 358.635 kr. i 2011. Nyvognsprisen for Mercedes Benz A fremgår ikke af DMR, men Skattestyrelsen har oplyst, at nyvognsprisen for en tilsvarende Mercedes Benz A, ifølge [...dk] var 341.000 kr.

Den 12. juni 2020 blev der afholdt et kontormøde mellem Skatteankestyrelsens sagsbehandler, klageren og advokat [person5].

Klageren oplyste på mødet, at selskabet levede af at sælge egenproducerede ringovne af specialfremstillede munkesten til Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Portugal, Schweiz.

Klageren oplyste, at selskabet i 2008 blev omdannet til et aktieselskab. Klageren blev derefter indsat som direktør. Klageren forklarede herunder, at han dagligt kørte ud til kunder i indland og udland og nævnte, at selskabet dengang bl.a. havde Slots- og ejendomsstyrelsen som storkunde, da de havde et større antal slotte som skulle vedligeholdes.

Klageren oplyste desuden, at han boede ca. 5 km fra selskabets adresse. Det samme gjorde i øvrigt hovedaktionæren. Han nævnte i samme forbindelse, at han ofte cyklede eller kørte i familiens bil - en VW Multivan der var er indkøbt i henhold til familiens størrelse, da parret har 4 børn. Klageren oplyste på mødet, at der ikke blev udarbejdet kørselsregnskaber, da man alligevel ikke havde lov til at tage bilerne hjem. Afstanden mellem klagerens bopæl og virksomhedens adresse er ifølge google maps ca. 3,1 km.

Klagerens repræsentanten nævnte på mødet, at det havde været rart hvis skattesagen var startet inden konkursen, så man havde en chance for at mobiliserer de af Skattestyrelsen efterspurgte dokumenter.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen forhøjet klagerens personlige indkomst for fri råderet over selskabets biler i indkomstårene 2011 og 2017.

”Skattestyrelsen er af den opfattelse, at du skal beskattes af fri råderet over bilerne Mercedes-Benz B fra 1. januar 2013, idet denne indtil da har været stillet til rådighed for en anden ansat i selskabet, samt Mercedes-Benz A og Peugeot 508 fra det tidspunkt, hvor selskabet har anskaffet disse.

Beskatning sker efter bestemmelserne i statsskattelovens §4, stk. 1 litra C sammenholdt med bestemmelserne i ligningslovens §16, stk. 1 og stk. 4. Dette begrundes med følgende:

Selskabet står som bruger og ejer af Mercedes-Benz B og Mercedes-Benz A.

Herudover står selskabet som bruger, ej ejer af Peugeot 508, idet den er leaset af [finans1] A/S.

Efterfølgende er selskabet registreret som bruger og ejer af bilen fra 1. september 2017.

Bilerne er indregistreret på hvide plader, og må derfor benyttes til privat kørsel.

Du har pr. telefon den 11. december 2019 oplyst til Skattestyrelsen, at du ikke er i besiddelse af materiale vedrørende selskabet eller køretøjerne.

Ved henvendelse til tidligere kurator [person5], [adresse2] oplyser han, at han på intet tidspunkt i bobehandlingen har været i besiddelse af materiale vedrørende selskabets biler, herunder hvem de har været stillet til rådighed for.

Der er på baggrund af ovenstående ikke modtaget kørselsregnskab, der kan udelukke privat rådighed. Der er heller ikke fremlagt frasigelseserklæringer.

Du var direktør for selskabet i perioden, hvor bilerne var registreret, og som direktør har du haft ansvaret for den daglige drift og dispositionerne, som blev foretaget i selskabet.

I perioden fra 2011 til 2017 har du privat ejet en Toyota Corolla på hvide plader, som blev afmeldt den 6. maj 2011, hvilket var i umiddelbar forlængelse af, at selskabet leasede en Mercedes-Benz A.

Fra den 18. august 2017 har du privat ejet en Volkswagen Golf, hvilken din søn [person8] var primær bruger af i perioden 18. august 2017 til 5. december 2017.

Gennem hele perioden fra 2011 og fortsat er du registreret som ejer af en Volkswagen Multivan, årgang 2003.

Selskabet har ikke dokumenteret anskaffelsessummerne på bilerne over for Skattestyrelsen.

Ifølge DMR (Dansk Motor Register) var nyvognsprisen i 2009 for Mercedes-Benz B 527.048 kr.

Nyvognsprisen for Peugeot 508 var 358.635 kr. i 2011.

Nyvognspris i 2010 for Mercedes-Benz A er ikke oplyst, men ved opslag på tilsvarende køretøj på [...dk] er der oplyst nyvognspris på 341.000 kr.

Beskatningen opgøres således:

Indkomståret 2011:

[reg.nr.3] – Mercedes-Benz A

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 41.000 kr. 8.200 kr.

Miljøafgift 2.020 kr.

I alt årlig 85.220 kr.

Heraf beskatning i 10 måneder (85.220 kr./12*10) 71.016 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

25 % af 300.00 kr. 75.000 kr.

20 % af 58.635 kr.11.727 kr.

Miljøafgift 2.020 kr.

I alt årlig 88.747 kr.

Heraf beskatning i 1 måned (88.747 kr./12) 7.395 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2011 78.411 kr.

Indkomståret 2012:

[reg.nr.3] – Mercedes-Benz A

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 41.000 kr.8.200 kr.

Miljøafgift 2.120 kr.

I alt årlig 85.320 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 58.635 kr. 11.727 kr.

Miljøafgift 2.120 kr.

I alt årlig 88.847 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2012 174.167 kr.

Indkomståret 2013:

[reg.nr.2] – Mercedes-Benz B

Beregningsgrundlag 75 % af 527.048 kr. 395.286 kr.

25 % af 300.000kr. 75.000 kr.

20 % af 95.286. kr. 19.057 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 97.387 kr.

[reg.nr.3] – Mercedes-Benz A

Beregningsgrundlag 75 % af 341.000 kr. 225.750 kr.

25 % af 225.750 kr. 56.437 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 59.767 kr.

Heraf beskatning i 9 måneder (59.767 kr./12*9) 44.825 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 58.635 kr. 11.727 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 90.057 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2013 232.269 kr.

Indkomståret 2014:

[reg.nr.2] – Mercedes-Benz B

Beregningsgrundlag 75 % af 527.048 kr. 395.286 kr.

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 95.286 kr. 19.057 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 97.387 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 58.635 kr. 11.727 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 90.057 kr.

Heraf beskatning i 11 måneder (90.057 kr./12*11) 82.552 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

Beregningsgrundlag 75 % af 358.635 kr. 268.976 kr.

25 % af 268.976 kr. 67.244 kr.

Miljøafgift 2.220 kr. + 50 % 3.330 kr.

I alt årlig 70.574 kr.

Heraf beskatning i 1 måned (70.574 kr./12) 5.881 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2014 185.820 kr.

Indkomståret 2015:

[reg.nr.2] – Mercedes-Benz B

Beregningsgrundlag 75 % af 527.048 kr. 395.286 kr.

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 95.286 kr. 19.057 kr.

Miljøafgift 2.380 kr. + 50 % 3.570 kr.

I alt årlig 97.627 kr.

[reg.nr.4] – Peugeot 508

Beregningsgrundlag 75 % af 358.635 kr. 268.976 kr.

25 % af 268.976 kr. 67.244 kr.

Miljøafgift 2.380 kr. + 50 % 3.570 kr.

I alt årlig 70.814 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2015 168.441 kr.

Indkomståret 2016:

[reg.nr.2] – Mercedes-Benz B

Beregningsgrundlag 75 % af 527.048 kr. 395.286 kr.

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 95.286 kr. 19.057 kr.

Miljøafgift 2.380 kr. + 50 % 3.570 kr.

I alt årlig 97.627 kr.

Indkomståret 2017:

[reg.nr.2] – Mercedes-Benz B

Beregningsgrundlag 75 % af 527.048 kr. 395.286 kr.

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 95.286 kr. 19.057 kr.

Miljøafgift 2.380 kr. + 50 % 3.570 kr.

I alt årlig 97.627 kr.

Heraf beskatning i 9 måneder (97.627/12*9) 73.220 kr.

BS 37 640 – Peugeot 508

25 % af 160.000 kr. 40.000 kr.

Miljøafgift 2.380 kr. + 50 % 3.570 kr.

I alt årlig 43.570 kr.

Heraf beskatning i 1 måneder (43.570/12) 3.630 kr.

Samlet beskatning af fri bil i 2017 76.850 kr.

Efter Personskattelovens §3 beskattes værdi af fri bil som personlig indkomst.

Såfremt du er uenig i vurderingen af, at selskabets biler har været stillet til rådighed for dig privat, opfordres du til at fremkomme med dokumentation på, hvem bilerne ellers har været stillet til rådighed for, eller på at bilerne ikke er brugt til privatkørsel. ”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at han ikke har haft fri råderet over selskabets biler i indkomstårene 2011-2017.

”Jeg er ikke enig i afgørelse dateret den 03.02.2020, da jeg tidligere har beskrevet hvem der har

kørt i de nævnte biler, men det er der ikke lyttet til. Min tidligere kollega [person9], som

var ansat til 05.12 kan bekræfte, at hun skulle indtaste besøgsrapporterne hver mandag/onsdag,

når de blev afleveret om fredagen, hvor der var mødepligt for alle sælgere inkl. mig selv på

kontoret [adresse1], [by1].

Når disse besøg var indtastet, hvilke indeholdt oplysninger om hvem kunden var, hvor de boede,

hvilken dag de var besøgt, og hvad der var blevet talt om evt. aftalt for fremtiden, blev de afleveret

til [...], som sørgede for den videre behandling af disse registreringer. Efter 05.12 blev

disse indtastninger foretaget af det øvrige kontorpersonale inkl. mig selv. Disse blanketter blev

arkiveret i arkivet, som jo desværre ikke længere findes, da ejendommen blev solgt i 2018 og alt

arkivmateriale blev bortskaffet af den nye ejer.”

Landsskatterettens afgørelse

Da klageren må anses for at have handlet mindst groft uagtsomt, ved ikke at være blevet beskattet af værdi af fri bil kunne ansættelserne således foretages, efter udløbet af den ordinære ligningsfrist jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Værdi af frie biler

Når en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde får stillet en bil til rådighed, er værdien heraf skattepligtig. Det følger af ligningslovens § 16, stk. 1.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, skt. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 og 20 % af resten. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler der er anskaffet af arbejdsgiveren højest 3 år efter første indregistrering opgøres bilens værdi opgøres til 75 % af nyvognsprisen, når bilen er mere end 3 år. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

Det er rådigheden, der beskattes. Omfanget af den faktiske private kørsel i bilen er således uden betydning.

En firmabil anses som udgangspunkt for at være til rådighed for privat kørsel. Hvis der foreligger en skriftlig aftale mellem den ansatte og arbejdsgiveren om, at bilen ikke må bruges til privat kørsel, og bilen i alle tilfælde afleveres i virksomheden uden for arbejdstiden, vil rådigheden til privat brug normalt være afkræftet. Hvis bilen uden for arbejdstiden er parkeret ved den ansattes bopæl, er der en formodning for, at bilen er til rådighed for privat kørsel, uanset en eventuel aftale om det modsatte med arbejdsgiveren. I sådanne tilfælde må det på anden vis sandsynliggøres, at den rent faktisk ikke har været benyttet privat. Det kan f.eks. være ved et kørselsregnskab.

Det er en konkret vurdering ud fra de foreliggende faktiske forhold, hvorvidt rådigheden kan anses for afkræftet.

I Østre Landsrets dom af 21. marts 2003, offentliggjort som SKM2003.154.ØLR, fandt Landsretten, at en skatteyder, der var gift med eneanpartshaveren i det selskab, hvor han var ansat som direktør, havde haft en sådan indflydelse i selskabet, at det påhvilede ham at sandsynliggøre, at selskabets bil ikke var til rådighed for hans private kørsel. Uagtet at det blev lagt til grund, at bilen uden for arbejdstid holdt parkeret på en lejet parkeringsplads i nærheden af virksomheden, kom retten frem til, at der var tale om fri bil til rådighed, idet der blandt andet blev henset til den relativt korte afstand mellem bopælsadressen og bilens parkeringsplads.

Klageren har som direktør i selskabet, hvor hans ægtefælle var i bestyrelsen, og hvor hans svigerfar var hovedaktionær, haft en sådan indflydelse i selskabet, at det påhviler ham at sandsynliggøre, at selskabets biler ikke har været stillet til rådighed for hans private kørsel, jf. SKM2003.154.ØLR.

Selskabet rådede over tre biler, hvoraf alle anses for egnet til privat kørsel. Afstanden mellem klagerens bopæl og virksomhedens adresse er ifølge google maps ca. 3,1 km.

På baggrund af det i sagen oplyste, er det Landsskatterettens opfattelse, at bilerne har stået til rådighed for klageren i den periode, hvor han var registreret som direktør i selskabet. Der er herved lagt vægt på, at alle bilerne var personbiler indregistreret til privat personkørsel, at der ikke er ført kørselsregnskab eller udarbejdet fraskrivelseserklæringer, og at klageren afmeldte sin private Toyota Corolla den 6. maj 2011, hvilket var 4 dage før, at selskabet leasede en Mercedes Benz A.

Desuagtet, er det Landsskatterettens opfattelse, at klageren ikke skal beskattes af rådigheden over Mercedes Benz B. Der er herved lægt vægt på, at bilen blev anvendt af hovedaktionæren til erhvervsmæssig kørsel, og det har derfor formodningen for sig, at hovedaktionæren har rådet over bilen.

Landsskatteretten nedsætter herefter klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 97.387 kr. i indkomståret 2013, 97.387 kr. i indkomståret 2014, 97.627 kr. i indkomståret 2015, 97.627 k. i indkomståret 2016 og 73.220 kr. i indkomståret 2017.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter klagerens skattepligtige indkomst med 463.248 kr.