Kendelse af 27-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 11-09-2021

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelserne for indkomstårene 2008-2011.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren var ved sin udrejse til Tyskland den 1. august 2008 registreret som fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren gav ikke meddelelse om udrejsen til Tyskland til det daværende SKAT.

Klageren blev med virkning pr. 1. september 2018 ansat i [virksomhed1] A/S, og havde i forbindelse med ansættelsesforholdet anmodet om beskatning i henhold til forskerskatteordningen, hvilket Skattestyrelsen har nægtet, jf. deres afgørelse af 12. juni 2020, sagsnr. [...], idet klageren bl.a. havde været registreret som fuldt skattepligtig til Danmark inden for 10 år forud for ansættelsen. Afgørelsen er påklaget til Skatteankestyrelsen, sagsnr. [...].

Klagerens repræsentant anmodede den 15. april 2019 om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008-2011 med henblik på at anvende forskerskatteordningen i henhold til kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 30. januar 2020 ikke givet tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008–2011, idet der efter Skattestyrelsens opfattelse ikke forelå særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og da reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 ikke var overholdt.

Klageren er for indkomstårene 2008-2011 registreret som fuldt skattepligtig til Danmark. Årsopgørelserne for indkomstårene har været tilgængelige i klagerens skattemappe senest den 20. juli i det efterfølgende indkomstår.

I årsopgørelsen for indkomståret 2008 er den personlige indkomst opgjort til 346.619 kr.

I årsopgørelserne for indkomstårene 2009-2011 er den personlige indkomst opgjort til 0 kr. I disse indkomstår er der opgjort kapitalindkomst på henholdsvis -9.260 kr., -1.156 kr. og 4 kr.

I årsopgørelserne for indkomstårene 2010 og 2011 er der endvidere opgjort kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) på 1.300 kr. pr. indkomstår.

Af årsopgørelsen for indkomståret 2012 fremgår det, at klageren ikke er skattepligtig samt udgår af mandtal.

Af SKATs oversigt over ”overskydende skat” fremgår det bl.a., at klageren har modtaget i alt 2.591 kr. for indkomstårene 2010 og 2011.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke anset klageren for at have opfyldt betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2011 i henhold til skatteforvaltningsloven § 27.

Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:

Vedrørende betingelserne for ekstraordinær genoptagelse.

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2011 udløb 1. maj 2015. Fristen for genoptagelse for de tidligere år er derfor ligeledes udløbet. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan derfor kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

I denne sag er det relevant, hvorvidt du kan opfylde betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 om, at der skal foreligge særlige omstændigheder, for så vidt angår indkomstårene 2008-2011. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået en fejl, har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom.

Disse betingelser er ikke opfyldt i dette tilfælde, idet du ikke ved fraflytningen har givet meddelelse herom, så skattepligten kunne vurderes på daværende tidspunkt. For at Skattestyrelsen kan vurdere en borgers skattepligt skal der en særskilt sagsbehandling til og dermed vurdering af borgerens skattepligtsforhold. Denne vurdering kan kun finde sted, hvis borgeren retter henvendelse til Skattestyrelsen og indsender den fornødne dokumentation.

I fraflytningssituationer er det borgeren, der bærer bevisbyrden for, at skattepligten ophører. En adresseændring i folkeregisteret er ikke en fornøden oplysning eller dokumentation for, at skattepligten er ophørt, eller at borgeren ønsker denne ophørt.

Skattestyrelsen kan desuden kun give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse for indkomstårene 2008-2011, hvis du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du har fået kendskab til det forhold, der begrunder en ekstraordinær genoptagelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Dine årsopgørelser i indkomstårene 2008-2010 blev sendt til følgende adresse, [person1] [adresse1], [by1], Tyskland. For indkomstårene 2011 og 2012 blev din årsopgørelse fremsendt til adressen: [person1], [adresse2], [by1], Tyskland.

Som udgangspunkt vil fastlæggelsen af kundskabstidspunktet ske på grundlag af borgerens konkrete kendskab til de nødvendige oplysninger. Det fremgår dog af retspraksis, at kundskabstidspunktet sædvanligvis vurderes til det tidspunkt, hvor skatteyder modtager den årsopgørelse, hvoraf det omhandlede forhold fremgår. Se hertil f.eks.: SKM2013.343.ØLR og SKM2017.253.BR, der begge omhandler kundskabstidspunktet.

Skattestyrelsen mener derfor, at du ikke opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Afgørelse

Skattestyrelsen giver ikke tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af dine skatteansættelser for 2008-2011, idet ingen af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt

Til støtte herfor gøres det gældende,

At det er borgerens pligt til at melde fraflytning til Skattestyrelsen og anmode om, at skattepligten vurderes,

At der er sendt årsopgørelser til dig, hvoraf din skattepligt fremgår, samt

At du ikke har bestridt modtagelsen af årsopgørelserne.

Der foreligger derfor ikke særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 ligesom fristen for anmodning om ekstraordinær genoptagelse som den fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 eller heller ikke overholdt. Skattestyrelsen mener derfor, at du ikke er berettiget til genoptagelse, fordi du ikke opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8 og stk. 2.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen tilpligtes at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2011 ekstraordinært.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten i sine bemærkninger af 29. juni 2020 til Skattestyrelsens udtalelse af 15. juni 2020 anført følgende:

”Det er således vores (...) påstand, at [person1] opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, hvis Skatteankestyrelsen er enig med Skattestyrelsen i, at [person1] har været fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 i 10 år forud for ansættelsen under forskerskatteordningen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at Skattestyrelsen efter anmodning fra den skattepligtige kan give tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er en videreførelse af daværende skattestyrelseslovs § 35 stk. 1, nr. 8, som er indsat ved lov nr. 410 af 2. juni 2003. Af forarbejderne til daværende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8 fremgår det, at (vores understregning):

”Forslaget indebærer, at ændring af ansættelsen kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsens anvendelsesområde er således tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive betingelser i bestemmelsens øvrige punkter, jf. forslaget til § 35, stk. 1, nr. 1-7, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.”

Det vil efter vores opfattelse være ”urimeligt at opretholde ansættelsen”, hvis et afslag på beskatning under forskerskatteordningen sker med henvisning til, at [person1] har været fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 som følge af en fejlagtig registrering i Skattestyrelsens system.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Klageren har den 15. april 2019 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2011. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Oplistningen af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i bestemmelsen er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive forhold som kan begrunde genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse.

Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Ifølge bestemmelsen kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis:

”Told- og Skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005).

Ifølge bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse finder den anvendelse i tilfælde, hvor en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Dette vil ligeledes være tilfældet, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Det fremgår af § 27, stk. 2, sidste pkt., at told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af 6 måneders fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Af lovbemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 2, om dispensation fra 6 måneders fristen fremgår:

”Der kan således efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herunder sagens karakter og den skattepligtiges personlige forhold, gives dispensation, således at en anmodning om genoptagelse behandles, uanset at denne er indgivet mere end 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse.”

Klageren var forud for udrejsen til Tyskland den 1. august 2008 registreret som fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren gav ikke meddelelse om udrejsen til Tyskland til det daværende SKAT.

Det kan således alene bebrejdes klageren, at han ved skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2011 af SKAT fortsat blev anset for at være fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, idet SKAT ikke kan vurdere klagerens skattepligt alene på grundlag af en adresseændring til Tyskland.

Genoptagelsesanmodningen er endvidere begrundet i, at klageren som følge af registreringen som fuldt skattepligtig i indkomstårene 2008-2011 ikke kan blive omfattet af forskerskatteordningen fra indkomståret 2018 og frem, som således vedrører senere indkomstår og dermed ikke 2008-2011.

Ud fra en konkret vurdering anses klageren ikke at opfylde betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2011 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2008-2011.

Landsskatteretten bemærker i øvrigt, at klageren har modtaget årsopgørelser for indkomstårene 2008-2011 i sin skattemappe senest den 20. juli i det efterfølgende indkomstår, og at han herudover har modtaget grøn check på 1.300 kr. i henholdsvis marts 2010 og 2011, der senere er blevet udbetalt. Klageren havde mulighed for og burde have reageret inden for 6 måneder fra modtagelse heraf. Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. ses således ikke iagttaget. Der henvises til SKM2020.408.LSR.