Kendelse af 12-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 25-10-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Yderligere værdi af fri bil

74.479 kr.

37.854 kr.

66.478 kr.

Indkomståret 2016

Yderligere værdi af fri bil

111.327 kr.

65.754 kr.

104.035 kr.

Indkomståret 2017

Yderligere værdi af fri bil

119.692 kr.

65.908 kr.

112.531 kr.

Indkomståret 2018

Yderligere værdi af fri bil

98.218 kr.

53.788 kr.

94.487 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er direktør og hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed1] A/S CVR-nr. [...1] (herefter selskabet).

Selskabets formål er at drive handel og rådgivning indenfor informationsteknologi samt investerings- og finansieringsvirksomhed.

Selskabet har i perioden 14. januar 2015 til 14. juni 2018 leaset følgende fabriksnye biler:

Mærke, Model, Variant

Reg.nr.

1. registreringsdato

Dato for anskaffelse

Dato for afskaffelse

Mercedes C220d

[reg.nr.1]

14. januar 2015

14. januar 2015

7. september 2015

Mercedes C220d

[reg.nr.2]

14. august 2015

14. august 2015

12. april 2016

Mercedes C220d

[reg.nr.3]

14. marts 2016

14. marts 2016

28. oktober 2016

Mercedes C220d

[reg.nr.4]

16. oktober 2016

16. oktober 2016

7. juni 2017

Mercedes C220d

[reg.nr.5]

23. maj 2017

23. maj 2017

22. januar 2018

Mercedes C220d

[reg.nr.6]

15. december 2017

15. december 2017

9. juli 2018

Mercedes C220d

[reg.nr.7]

14. juni 2018

14. juni 2018

X

Det er ubestridt, at bilerne har været stillet til privat rådighed for klageren.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet for indkomstårene 2015-2018 har lønoplyst værdi af fri bil for klageren med henholdsvis 70.665 kr., 47.640 kr., 47.155 kr. og 46.808 kr. Klageren har kun haft én bil ad gangen og har således byttet bil efter ca. 7-8 måneder.

Skattestyrelsen har oplyst, at de beløb som selskabet har lønoplyst for klageren i indkomstårene 2015-2018, ikke er sket på baggrund af bilernes nyvognspris

Skattestyrelsen har oplyst, at de anførte beskatningsgrundlag på leasingkontrakterne er som følgende:

Anført beskatningsgrundlag

Mærke reg. nr. Stelnummer på leasingkontrakt

Mercedes [reg.nr.1]..132543 445.000 kr.

Mercedes [reg.nr.2]..177712 488.065 kr.

Mercedes [reg.nr.3]..334098 476.000 kr.

Mercedes [reg.nr.4]..449341 ca. 498.731 kr.

Mercedes [reg.nr.5]..577960 472.609 kr.

Mercedes [reg.nr.6]..659442 400.131 kr.

Mercedes [reg.nr.7]..718131 432.000 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at man har kontaktet Motorstyrelsen for at fastslå bilernes nyvognspriser. Motorstyrelsen har oplyst følgende:

Mærke reg. nr. Stelnummer Motorstyrelsen

Mercedes [reg.nr.1]..132543 610.103 kr.

Mercedes [reg.nr.2]..177712 696.414 kr.

Mercedes [reg.nr.3]..334098 712.791 kr.

Mercedes [reg.nr.4]..449341 718.774 kr.

Mercedes [reg.nr.5]..577960765.965 kr.

Mercedes [reg.nr.6]..659442 745.440 kr.

Mercedes [reg.nr.7]..718131 529.485 kr.

Motorstyrelsen har i fastsættelsen taget udgangspunkt i bilernes listepris på leasingtidspunktet, og tillagt fabriksmonteret ekstraudstyr.

Det bemærkes, at Motorstyrelsen i alle tilfælde har oplyst en listepris for Mercedes Benz C220d med automatgear/7G-TRONIC PLUS. Ved beregningen af køretøjernes nyvognspris har de tillagt prisen for automatgear oveni listepriserne. Priserne udgjorde henholdsvis 35.713 kr., 35.800 kr. og 39.998 kr.

Mærke

reg. nr.

Stelnummer

Motorstyrelsen

Pris for automatgear

Mercedes

[reg.nr.1]

..132543

610.103 kr.

39.998 kr.

Mercedes

[reg.nr.2]

..177712

696.414 kr.

39.998 kr.

Mercedes

[reg.nr.3]

..334098

712.791 kr.

35.713 kr.

Mercedes

[reg.nr.4]

..449341

718.774 kr.

35.800 kr.

Mercedes

[reg.nr.5]

..577960

765.965 kr.

35.800 kr.

Mercedes

[reg.nr.6]

..659442

745.440 kr.

35.800 kr.

Mercedes

[reg.nr.7]

..718131

529.485 kr.

0 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i afgørelsen fastsat beskatningsgrundlaget af fri bil på baggrund af bilens nyvognspris.

Skattestyrelsen har til støtte herfor anført:

”Det fremgår af Ligningslovens § 16, stk. 4 (uddrag):

For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen.

Østre Landsret har ved SKM2019.338.ØLR foretaget en præcisering af begrebet ”nyvognspris”.

Landsretten har anført, at begrebet ”nyvognspris” i Ligningslovens § 16, stk. 4, må forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt.

Skattestyrelsen har til brug ved fastsættelse af bilernes nyvognspris kontaktet Motorstyrelsen, som kompetent myndighed.

Motorstyrelsen har oplyst, at bilernes nyvognspriser udgør følgende:

Nyvognspris

Mærke

reg. Nr.

Stelnummer

Motorstyrelsen

Mercedes

[reg.nr.1]

..132543

610.103

Mercedes

[reg.nr.2]

..177712

696.414

Mercedes

[reg.nr.3]

..334098

712.791

Mercedes

[reg.nr.4]

..449341

718.774

Mercedes

[reg.nr.5]

..577960

765.965

Mercedes

[reg.nr.6]

..659442

745.440

Mercedes

[reg.nr.7]

..718131

529.485

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de nyvognspriser Motorstyrelsen har oplyst skal anvendes ved beregning af fri bil, fra bilens 1. indregistreringsdato og 36 måneder frem, jf. Ligningslovens § 16, stk. 4.

På leasingkontrakterne fremgår følgende beskatningsgrundlag:

Anført beskatningsgrundlag

Mærke

reg. Nr.

Stelnummer

på leasingkontrakt

Mercedes

[reg.nr.1]

..132543

445.000

Mercedes

[reg.nr.2]

..177712

488.065

Mercedes

[reg.nr.3]

..334098

476.000

Mercedes

[reg.nr.4]

..449341

ca. 498.731

Mercedes

[reg.nr.5]

..577960

472.609

Mercedes

[reg.nr.6]

..659442

400.131

Mercedes

[reg.nr.7]

..718131

432.000

De beskatningsgrundlag der fremgår af leasingkontrakterne er efter Skattestyrelsens opfattelse ikke udtryk for bilernes reelle nyvognspriser som en slutbruger skulle betale for bilerne hos en forhandler.

Skattestyrelsen er bekendt med, at i SKM2019.338ØLR vedrører sagen en bil der efter 1. registrering er overdraget til et selskab til en højere pris end det bilen er indregistreret til som ny.

Efter Skattestyrelsens opfattelse er det underordnet ved fastsættelse af bilens beskatningsgrundlag om bilen er købt eller leaset, idet det fremgår af Landsretsdommen, at beskatningsgrundlaget udgør bilens reelle nyvognspris som en slutbruger skulle betale for bilen hos en forhandler.

Efter Skattestyrelsens opfattelse udgør bilernes beskatningsgrundlag derfor bilernes nyvognspris inkl. evt. ekstraudstyr (markedspris i almindelig fri handel for den bil der stilles til rådighed).

Af Byrettens afgørelse i den samme sag, SKM2018.331.BR fremgår følgende:

”Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., opgøres værdien af biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, til den oprindelige nyvognspris i de tre første indkomstår fra første indregistrering.

Retten finder, at begrebet ”nyvognspris” i ligningslovens § 16, stk. 4, må forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt.

Retten har herved navnlig lagt vægt på ordlyden af ligningslovens § 16. Det fremgår således af ligningslovens § 16, stk. 3, at der ved beskatningen af goder, der stilles til rådighed for arbejdstageren, tages udgangspunkt i den værdi, som det måtte antages at koste den skattepligtige at erhverve goderne i almindelig fri handel. Det fremgår endvidere af lovens § 16, stk. 4, 6. pkt., at værdien af biler, som er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, sker til arbejdsgiverens købspris. Ved beskatning af biler, der er erhvervet mere end tre år efter første indregistrering, sker der således en beskatning på baggrund af bilens reelle værdi, og det har formodningen imod sig, at lovgiver har ønsket at fastsætte et væsentligt andet princip ved beskatning af biler, der er under tre år gamle.”

Værdi af fri bil for indkomstårene 2015-2018 udgør følgende:

Mærke

reg. Nr.

Stelnummer

Grundlag

2015

2016

2017

2018

Mercedes

[reg.nr.1]

..132543

610.103

Fri bil

jan-jul

79.929

310 1/2år

Miljøtillæg

362

50 % tillæg

181

Mercedes

[reg.nr.2]

..177712

696.414

Fri bil

aug-feb

64.285

25.714

310 1/2år

Miljøtillæg

258

103

50 % tillæg

129

52

Mercedes

[reg.nr.3]

..334098

712.791

Fri bil

mar-sep

91.909

600 1/2 år

Miljøtillæg

700

50 % tillæg

350

Mercedes

[reg.nr.4]

..449341

718.774

Fri bil

okt-apr

39.689

52.918

600 1/2 år

Miljøtillæg

300

400

50 % tillæg

150

200

Mercedes

[reg.nr.5]

..577960

765.965

Fri bil

maj-dec

112.129

600 1/2 år

Miljøtillæg

800

50 % tillæg

400

Mercedes

[reg.nr.6]

..659442

745.440

Fri bil

jan-jun

82.044

600 1/2 år

Miljøtillæg

jan-maj

600

50 % tillæg

300

640 1/2 år

Miljøtillæg

jun

107

50 % tillæg

53

Mercedes

[reg.nr.7]

..718131

529.485

Fri bil

jul-dec

60.449

940 1/2 år

Miljøtillæg

jul-nov

783

50 % tillæg

392

1.190 1/2 år

Miljøtillæg

dec

198

50 % tillæg

99

Fri bil i alt

145.144

158.967

166.847

145.026

Lønoplyst

70.665

47.640

47.155

46.808

Ændring af fri bil

74.479

111.327

119.692

98.218

Der henvises til vedlagte materiale fra Motorstyrelsen, som er modtaget medio januar 2020 og er grunden til det relativ lange sagsforløb.

Skattestyrelsen har drøftet de fremsendte mails med dig pr. telefon.

Ved disse telefonsamtaler har Skattestyrelsen tilkendegivet, at bilernes beskatningsgrundlag udgør den værdi, som det måtte antages at koste den skattepligtige at erhverve goderne i almindelig fri handelog at dette gælder uanset om bilerne er købt eller leaset.

Endvidere talte vi om reglerne for værdi af fri bil før og efter den 1. februar 2020.

De fremsendte mails og de telefoniske drøftelser har ikke ændret Skattestyrelsens opfattelse, idet Skattestyrelsen fortsat finder, at de nyvognspriser Motorstyrelsen har oplyst skal anvendes ved beregning af fri bil.

Skattestyrelsen afslutter sagen i overensstemmelse med det fremsendte forslag til afgørelse af 31. januar 2020. ”

Skattestyrelsen har i forbindelse med høring af klagen udtalt følgende:

”Skattestyrelsen har været i løbende dialog med klager som det fremgår af sagsnotatet.

Skattestyrelsen har henvist til SKM2019.338.ØLR og SKM2018.331.BR for en præcisering af begrebet ”nyvognspris”.

Skattestyrelsen har til brug for fastsættelse af bilernes nyvognspriser kontaktet Motorstyrelsen som kompetent myndighed.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse i sagen den 10. marts 2020. Klager har den 7. april 2020 skrevet til Skattestyrelsen vedrørende de samme forhold som indgår i Skattestyrelsens afgørelse af 10. marts 2020.

Skattestyrelsen har derfor henvist til den klagevejledning der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.

Det bemærkes, at de ændrede regler for beskatningsgrundlag for værdi af fri bil er gældende fra og med 1. februar 2020 og ikke gældende for de i sagen omhandlende indkomstår.

Skattestyrelsen har oplyst til klager, at Landsskatteretten i afgørelse af 6. februar 2020, (sagsnr. [...]) vedrørende en leaset Renault Grand Scenic, har anført, at leasingselskabets anskaffelsessum kr. 303.794 ikke nødvendigvis er sammenlignelig med, hvad en slutbruger skulle have betalt for bilen. Landsskatteretten fastsætter bilens nyvognspris til skønsmæssigt kr. 375.000.

Landsskatteretten anfører endvidere ”Dette henset til den markante forskel, der ses mellem leasingselskabets købspris og den skønsmæssige fastsatte pris...”

Denne afgørelse fremgår fortsat ikke af ”Afgørelsesdatabasen”. ”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at værdi af fri bil skal nedsættes med henholdsvis 36.625 kr., 45.573 kr., 53.784 kr. og 44.430 kr. for indkomstårene 2015, 2016, 2017 og 2018.

Klageren har til støtte herfor anført:

”Klagen omfatter følgende punkt:

1. Tilsidesættelse af den skattemæssige værdi, der fremgår de indgåede leasingaftaler.

Jeg har min i dialogen med Skattestyrelsen, [person1] flere gange forsøgt at få en klar henvisning til lovgivning og praksis, der skulle kunne tilsidesætte det beskatningsgrundlag, som leasingselskabet angiver. Det har jeg ikke fået.

Det drejer sig om leasing af fabriksnye biler. I forhold til de retsregler og praksis som skattestyrelsens afgørelsen henviser til, mener jeg ikke, at der belæg for at beskatningen fri bil skal sættes til listepris jf. den juriske vejledning C.A.5.14.1.7. Hvis leasingselskabet har benyttet en forkert registreringsværdi, bør det derfor i først omgang alene være en sag mellem skat og leasingselskabet.

Jeg vil gerne have en dialog med sagsbehandleren.

Reference:

1. C.A.5.14.1.7 Opgørelse af bilens værdi – Leasede biler

2. Lov nr. 93 af 31/01/2020: (Beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi). ”

Klageren har den 4. maj fremsendt følgende supplerende bemærkninger til klagen:

”Jeg anmoder om en udsættelse af sagen indtil der forlægger en offentliggørelse af sagnr. [...]. Det virker retskrænkende at Skattestyrelsen baserer min skatteansættelse på en afgørelse (sagnr. [...]) som ikke er tilgængelig for mig eller nogen anden borger.

Jeg mener, at Skattestyrelsens sagsbehandling har været usaglig. Skattestyrelsen har, til trods for 2 skriftlige og adskillige telefoniske henvendelser, ikke fremkommet med en afgørelse, der omhandler værdiansættelsen for leasede biler.

Jeg har ikke taget stilling til de udarbejdede vurderinger af nyvognspriser. Det giver jo først mening, hvis retspraksis er ændret. Skulle det blive tilfældet, kan jeg ikke acceptere vurderingerne, da det stort set er umuligt at konfigurere en nyvognspris på Mercedes hjemmeside, der bare nærmere sig de anførte vurderinger. ”

Klageren har den 13. juni 2020 fremsendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”Præcisering af oplysninger og fakta

I sagsfremstillinger er der fejl i fakta for følgende 2 punkter:

1. Side 1/9 – Skatteankestyrelsen forslag til, hvordan sagen skal afgøres Side 6/9 – Klagerens opfattelse. Det er ikke min opfattelse at ’Skat af fri bil’ skal være 0 kr. Der har aldrig fra min side været tvivl om at jeg både vil og skal betale skat af fri bil svarende til de oplysninger, som leasingselskabet har oplyst. Det har hele tiden indgået i den mundliget dialog med Skattestyrelsen v/[person1]. Senest fremgår af korrespondancen med Skattestyrelsen v/[person1], senest d. 07-04-2020, se uddrag af mail:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Ligeledes fremgår det af min klage til Skatteankestyrelsen, at klagen kun drejer som om Skattestyrelsens ændring af leasingselskabets oplysninger om beskatningsgrundlag.

Nedstående opgørelse af min beskatning baseret på leasingselskabets tal er og har hele tiden være mit udgangspunkt:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

2. Side 7/9 – Den grå markerede område 3 sidste afsnit: ” De bemærkes, at prisen ved...” Slut aftaleparterne for leasingkontrakten er hverken importøren [virksomhed2] eller bilproducenten, men derimod [virksomhed3] A/S, se uddrag af leasingkontrakt:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

I følge mine oplysninger indkøber [virksomhed3] nye biler efter samme flådeprisliste, som alle andre danske bilfinansieringsselskaber.

Disse oplysninger må Motorstyrelsen naturligvis kunne bekræfte.

Derudover mangler der henvisninger til min mail til skattestyrelsen d. 25/2 og min henvisning til den juriske vejledning 2019-1 C.A.14.1.7 som præciserer at leasingselskabet anskaffelsespris (fakturapris) kan anvendes som beskatningsgrundlag.

Behandling af sagen

Sagen er principiel og har betydning for alle personer, der har haft en ny fri bil gennem et leasingselskab, der indkøber nye biler med flåderabat. Derfor vil jeg anmode om at klagen afgøres i Landsskatteretten.

Hvis jeg ikke få 100 % medhold vil jeg gerne have, at Landsskatteretten præciserer følgende spørgsmål:

1. Med udgangspunkt i Ligningslovens §16, stk. 4: Uanset hvordan man vender og drejer det, kan der være stor forskel på listepris og fakturapris f.eks. kampagner, personlige rabatter m.v. Hvilken af disse to priser skal der anvendes som nyvognspris og dermed beskatningsgrundlag?

2. Kan rabatter m.v. i opgørelse nyvognspris gælde for både leasede og anskaffede biler?

3. Er der forskel på hovedaktionærer og lønmodtager i forhold til beskatning af fri bil? Dvs. er der lighed for loven for personer i samme situation i forhold antal år skatten kan ændres?

4. Der er sket ændringer i forhold til normal praksis / lovgivning med tilbagevirkende kraft – Overholdes Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 7?

5. Med udgangspunkt i LOV nr. 93 af 31/01/2020 Hvis beskatningsgrundlaget baseret på leasingselskaber fakturapris med flåderabatter ikke var gældende før d. 31/01/2020. Hvad er nødvendighed så af denne lov?

Supplerende henvisninger m.v.

Jeg har ikke en juridisk uddannelse og har heller ikke haft mod på at benytte eksterne rådgivere, da de økonomiske omkostninger vil være fuldstændig uoverskuelige, hvis jeg skulle ikke skulle få medhold.

I forbindelse med korrespondancen med Skattestyrelse og Skatteankenævnet har jeg fundet og læst de forskellige henvisninger.

Her er en kort opsummering er mine iagttagelser og vurdering:

1. SKM2019.338 ØLR fastslår at anskaffelsesprisen er fakturaprisen.
2. SKM2019.338 ØLR fastslår at anskaffelsesprisen er fakturaprisen. Principielt undrer det mig, at fakturaprisen kan accepteres som beskatningsgrundlag her, når der sidst i Landsrettens begrundelse og resultat står citat: ”hvorfor den reelle nyvognspris formodentligt vil være over 1 million kr”.
3. I listeprisen indgår hverken kampagner eller individuelle forhandlede rabatter. Disse elementer er i min optik en del af ’prisen i fri handel’
4. SKM2006.763.LSR henvisning fra den juridiske vejledning: Del af afgørelse: Der er ikke støtte i cirkulæret for at fakturaprisen skal fraviges, blot fordi der er tale om en leaset bil, hvilket er tiltrådt af SKAT.
5. 5. SKM2012.182.LSR -Resume/citat: ”Ved ansættelser af værdi af fri bil skulle som beregningsgrundlag anvendes den værdi, som bilen, der ved første indregistrering havde været afgiftsfritaget, ville havde haft, hvis den ikke ved første indregistrering havde været afgiftsfritaget.”

Landsskatterettens afgørelse

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 4, at bilens værdi ansættes til nyvognsprisen. Der er ikke fastsat særlige regler for leasede biler i bestemmelsen.

Forarbejderne til lov nr. 385 af 2. juni 1999, L 211 1998 definerer “nyvognsprisen” som følger:

“Nyvognsprisen” udgør den pris, som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen (inkl. forhandleravance) inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør. ”

Det følger af en ordlydsfortolkning af ligningslovens § 16, stk. 4, 3. pkt., og af lovens forarbejder, at der ved beregningen af den skattemæssige værdi af fri bil skal tages udgangspunkt i bilens “nyvognspris”, der må forstås som bilens pris i handel og vandel jf. SKM2004.18.VLR og Østre Landsretsdom, SKM.2019.338, hvor det fastlås, at det er prisen til en slutbruger.

De biler, som klageren har haft stillet til rådighed til privat benyttelse, er første gang indregistreret henholdsvis 14. januar 2015, 14. august 2015, 14. marts 2016, 16. oktober 2016, 23. maj 2017, 15. december 2017 og 14. juni 2018. Beskatningsgrundlaget i indkomstårene 2015, 2016, 2017 og 2018 er således bilernes nyvognspris.

Det bemærkes, at prisen ved afgiftsberigtigelsen, der har været lagt til grund ved første indregistreringer, er fastsat ved handel mellem bilproducenten og importøren [virksomhed3] A/S, og at første indregistrering altså herved ikke er sket i forbindelse med salg til en slutbruger i sædvanlig forstand.

Ud fra de foreliggende oplysninger, lægges det til grund, at de konkret anvendte priser ved afgiftsberigtigelserne ikke svarer til bilernes reelle nyvognsværdi. Det er dog Landsskatterettens opfattelse, at de priser som Motorstyrelsen har fastsat, er fastsat for højt. Der lægges vægt på, at Motorstyrelsen ved beregningen af køretøjernes nyvognspris, har tillagt priserne for automatgear oveni listepriserne mens at listepriserne allerede inkluderer automatgear.

Allerede derfor finder Landsskatteretten, at bilernes nyvognspriser kan fastsættes med baggrund i Motorstyrelsens opgørelser, dog nedsættes beregningsgrundlaget for hver bil med prisen for automatgear.

Værdi af fri bil for indkomstårene 2015-2018 udgør herefter følgende:

Mærke

Reg.nr.

SKTST beskatningsgrundlag

Nyt beskatningsgrundlag

Mercedes Benz

[reg.nr.1]

610.103 kr.

570.105 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.2]

696.414 kr.

656.414 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.3]

712.791 kr.

677.078 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.4]

718.774 kr.

682.974 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.5]

765.965 kr.

730.165 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.6]

745.440 kr.

709.640 kr.

Mercedes Benz

[reg.nr.7]

529.485 kr.

529.485 kr.

Værdi af fri bil kan herefter beregnes således:

Mærke

reg. Nr.

Stelnummer

Grundlag

2015

2016

2017

2018

Mercedes

[reg.nr.1]

..132543

570.105

Fri bil

jan-jul

75.262

310 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

362

50 % tillæg

181

Mercedes

[reg.nr.2]

..177712

656.414

Fri bil

aug-feb

60.951

24.380

310 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

258

103

50 % tillæg

129

52

Mercedes

[reg.nr.3]

..334098

677.078

Fri bil

mar-sep

87.742

600 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

700

50 % tillæg

350

Mercedes

[reg.nr.4]

..449341

682.974

Fri bil

okt-apr

37.898

50.531

600 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

300

400

50 % tillæg

150

200

Mercedes

[reg.nr.5]

..577960

730.165

Fri bil

maj-dec

107.355

600 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

800

50 % tillæg

400

Mercedes

[reg.nr.6]

..659442

709.640

Fri bil

jan-jun

78.464

600 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

jan-maj

500

50 % tillæg

250

640 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

jun

107

50 % tillæg

53

Mercedes

[reg.nr.7]

..718131

529.485

Fri bil

jul-dec

60.449

940 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

jul-nov

783

50 % tillæg

392

1.190 kr. / 1/2 år.

Miljøtillæg

dec

198

50 % tillæg

99

Fri bil i alt

137.143

151.675

159.686

141.295

Lønoplyst

-70.665

-47.640

-47.155

-46.808

Ændring af fri bil

66.478

104.035

112.531

94.487

Ansat af Skattestyrelsen

74.479

111.327

119.692

98.218

Nedsættelse

8.001

7.292

7.161

3.731

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter værdi af fri bil i indkomstårene 2015, 2016, 2017 og 2018 med henholdsvis 8.001 kr., 7.292 kr., 7.161 kr. og 3.731 kr.

Landsskatteretten har alene kompetence til at træffe afgørelse i klager over skatteforvaltningen og skatterådets afgørelser samt klager, der efter anden lovgivning er henlagt til Landsskatteretten til afgørelse. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11 stk. 1 og 3.

Hvad angår klagerens spørgsmål til Landsskatteretten af 13. juni 2020, henvises derfor til Den Juridiske Vejledning A.A.3.2 samt reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 21-25, omkring bindende svar.