Kendelse af 14-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0029840

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2017

Skattepligtig indkomst i henhold til regnskab

45.573 kr.

-

46.761 kr.

Nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde betalt kontant

28.800 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nægtet fradrag for udgifter som er indkomsterhvervelsen uvedkommende

57.463 kr.

29.343 kr.

Stadfæstelse

Indkomstår 2018

Skattepligtig indkomst i henhold til regnskab

114.402 kr.

112.512 kr.

114.402 kr.

Nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde betalt kontant

39.360 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nægtet fradrag for udgifter som er indkomsterhvervelsen uvedkommende

23.377 kr.

3.646 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] IVS, cvr-nr. [...1], herefter selskabet. blev startet den 23. juli 2014 af hovedanpartshaveren [person1] under branchekoden 522920 ”speditører”. Selskabet driver virksomhed med afhentning og levering af mad.

Selskabet har i indkomstårene 2017 og 2018 leveret mad ud for kunden [virksomhed2] A/S. I forbindelse med udbringning af mad, har selskabet modtaget assistance fra underleverandørerne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.

Selskabet har ikke andre ansatte end hovedpartshaveren i 2017 og 2018.

Selskabets selvangivne resultat 2017

Nettoomsætning

8.911.117 kr.

Fremmed arbejde

8.376.106 kr.

Andre eksterne udgifter

266.874 kr.

Bruttofortjeneste

266.137 kr.

Personaleudgifter

232.204 kr.

Afskrivninger

4.000 kr.

Finansielle udgifter

219 kr.

Resultat før skat

29.714 kr.

Det fremgår af specifikationer til årsregnskab for 2017, at selskabets opgørelse af skattepligtig indkomst for indkomståret 2017 er følgende:

Resultater før skat, ifølge regnskab

29.714

Ikke skattepligtige indtægter og udgifter:

Offentlig skyld

193

Ikke fradragsberettiget omkostninger

8.500

Repræsentation, 75 % af 3.200,- *

7.166

Skattepligtig indkomst før tidsmæssige afvigelser

45.573

*Tallet for repræsentationsomkostninger på 3.200 kr. er ved en fejl videreført fra selskabets regnskab for 2016. Der skulle rettelig have stået 9.555 kr.

Tidsmæssige afvigelser

Driftsmidler og automobiler:

Regnskabsmæssige afskrivninger

4.000

Avance ved salg af driftsmidler

0

Skattemæssige afskrivninger

-2.813

1.188

Skattepligtig indkomst 2017

46.761

Selskabets selvangivne resultat for indkomståret 2018

Nettoomsætning

10.329.534 kr.

Fremmed arbejde

9.715.420 kr.

Andre eksterne udgifter

314.060 kr.

Bruttofortjeneste

300.054 kr.

Personaleudgifter

204.110 kr.

Afskrivninger

4.000 kr.

Finansielle udgifter

91 kr.

Resultat før skat

91.853 kr.

Resultater før skat, ifølge regnskab

91.853

Ikke skattepligtige indtægter og udgifter:

Offentlig skyld

19

Ikke fradragsberettiget omkostninger

20.302

Repræsentation, 75 % af 450

338

Skattepligtig indkomst før tidsmæssige afvigelser

112.512

Tidsmæssige afvigelser

Driftsmidler og automobiler:

Regnskabsmæssige afskrivninger

4.000

Avance ved salg af driftsmidler

0

Skattemæssige afskrivninger

-2.110

1.891

Skattepligtig indkomst 2018

114.402

Udgifter som er indkomsterhvervelsen uvedkommende

Selskabet har i regnskabet for indkomstårene 2017 og 2018 fratrukket udgifter til tankstationer, bespisning, mobil pay, dyrelægeregninger og tekstilkøb.

Skattestyrelsen har i forbindelse med sagens behandling i første instans identificeret udgifter i for alt 91.915,28 kr. ekskl. moms., som fandtes at være selskabet uvedkommende.

Den endelige opgørelse af udgifter, som findes selskabet uvedkommende, er reduceret efter et møde mellem Skattestyrelsen og selskabets repræsentant. Udgifterne, der nægtes fradrag for, udgør herefter 57.463 for indkomståret 2017 og 23.377 kr. for indkomståret 2018, i alt 80.840 kr. ekskl. moms.

Hovedanpartshaveren har i forbindelse med klagesagens behandling anerkendt, at beløb på henholdsvis 29.343 kr. og 3.646 kr. i indkomstårene 2017 og 2018 udgør private udgifter, som ikke relaterer sig til selskabets virksomhedsudøvelse. Selskabet ønsker fortsat fradrag for de øvrige udgifter.

Som dokumentation for afholdte udgifter er fremlagt håndskrevne bilag, kvitteringer, fakturaer samt udskrifter fra banken.

Af de håndskrevne bilag fremgår, at de vedrører benzin, bilvask, duft til bil og biltilbehør. På bilagene er alene angivet beløb. Det fremgår ikke af bilagene, hvem de er adresseret til.

Det fremgår af de fremlagte kvitteringer, at de vedrører varekøb af godbidder, frostvarer og bukser.

Af de fremlagte fakturaer fremgår, at de vedrører køb af vaskemaskine, briller og hundeartikler. Størstedelen af fakturaerne er ikke adresseret til selskabet, men til hovedanpartshaveren, [person1].

Udgifter til fremmed arbejde betalt kontant

Selskabet har i regnskabet for indkomstårene 2017 og 2018 fratrukket kontante hævninger på henholdsvis 28.800 kr. og 39.360 kr. til betaling af udgifter til fremmed arbejde.

Som dokumentation for afholdte udgifter er fremlagt fakturaer fra underleverandørerne. Af fakturaerne fremgår, at beløbene er blevet betalt kontant.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for nedenstående fakturaer, som er betalt kontant:

Underleverandør

Fakturadato

Faktura nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Faktura tekst

[virksomhed3] ApS

31-01-2017

1047

3.200 kr.

800 kr.

4.000 kr.

Kørsel [virksomhed2]

[virksomhed3] ApS

09-02-2017

1050

4.800 kr.

1.200 kr.

6.000 kr.

Kørsel [virksomhed2]

[virksomhed3] ApS

24-02-2017

1051

4.000 kr.

1.000 kr.

5.000 kr.

Kørsel [virksomhed2]

[virksomhed3] ApS

21-02-2017

1054

4.400 kr.

1.100 kr.

5.500 kr.

Kørsel [virksomhed2]

[virksomhed3] ApS

13-01-2017

1046

4.320 kr.

1.080 kr.

5.400 kr.

Kørsel [virksomhed2]

[virksomhed3] ApS

28-04-2017

1056

7.440 kr.

1.860 kr.

9.300 kr.

Kørsel efter aftale

[virksomhed3] ApS

28-05-2017

1062

4.000 kr.

1.000 kr.

5.000 kr.

Kørsel efter aftale

[virksomhed3] ApS

01-08-2017

1067

3.600 kr.

900 kr.

4.500 kr.

Kørsel efter aftale

[virksomhed3] ApS

22-08-2017

1070

6.000 kr.

1.500 kr.

7.500 kr.

Kørsel efter aftale

[virksomhed4] ApS*

28-02-2018

2018-03

9.200 kr.

2.300 kr.

11.500 kr.

Kørsel Januar og Februar

[virksomhed4] ApS*

31-08-2018

2018-09

9.760 kr.

2.440 kr.

12.200 kr.

Kørsel Juli og August

[virksomhed4] ApS

31-10-2018

2018-13

7.520 kr.

1.880 kr.

9.400 kr.

Kørsel Oktober

[virksomhed4] ApS*

31-12-2018

2018-17

8.320 kr.

2.080 kr.

10.400 kr.

Kørsel November og December

[virksomhed4] ApS

30-04-2018

2018-07

4.560 kr.

1.140 kr.

5.700 kr.

Kørsel Marts og April

I alt

81.120 kr.

20.280 kr.

101.400 kr.

* Fakturabeløbet er på over 10.000 kr. inkl. Moms

Skattestyrelsen har ved afgørelsen nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde for i alt 68.160 kr. Skattestyrelsen har ved opgørelsen taget udgangspunkt i selskabets bogføring. Der er ved gennemgangen af de fremlagte fakturaer og selskabets bogføring af udgifterne konstateret en difference på 12.960 kr.

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed3] ApS, cvr-nr. [...2]

[virksomhed3] ApS, herefter [virksomhed3], blev registreret den 17. august 2015 under branchekoden 494100 ”vejgodstransport”. [virksomhed3]´s formål var at drive virksomhed med transport samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] ikke haft ansatte medarbejdere i afgiftsperioden. [virksomhed3] er blevet taget under konkurs den 4. december 2017 og blev opløst den 27. november 2019.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har afregnet salgsmomsen for 2017, og anses for at have unddraget sig betalingen af salgsmomsen, hvorved selskabet ved at foretage kontantbetaling anses for at hæfte for den manglende salgsmoms.

[virksomhed4] ApS, cvr-nr. [...3]

[virksomhed4] ApS, herefter [virksomhed4], blev registreret den 10. marts 2017 under branchekoden 439990 ”anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”. [virksomhed4]´s formål er at drive håndværkervirksomhed samt dermed beslægtet virksomhed. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ikke haft ansatte medarbejdere i afgiftsperioden. [virksomhed4] er stadig aktiv.

Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed4] ikke er momsregistreret i den periode, hvor virksomheden har afregnet beløb hertil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst for 2017 med 1.188 kr. under henvisning til, at selskabet har selvangivet den skattepligtige indkomst for højt. Skattestyrelsen har ikke foretaget tilsvarende nedsættelse i 2018, hvor en tilsvarende ændring af selskabets regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger vil udgøre 1.891 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for driftsomkostninger, som er betalt kontant i strid med ligningslovens § 8 Y, for samlet 68.160 kr., ligeledes har skattestyrelsen nægtet fradrag for udgifter, som er indkomsterhvervelsen uvedkommende med i alt 80.840 kr. i indkomstårene 2017 og 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[virksomhed1] IVS har for indkomståret 2017 selvangivet kr. 46.761, men jf. fremsendt skattepligtig indkomst intern årsrapport udgør skattepligtigt resultat kr. 45.573. Skattestyrelsen nedsætter skattepligtigt resultat med for meget angivet kr. 1.188 for indkomståret 2017.

Henset til beskrivelser i ovenstående afsnit, nægter Skattestyrelsen fradrag jf. ligningslovens § 8 Y for kontantbetalinger over kr. 10.000 inkl. afgift med i alt kr. 28.800 i 2017 og kr. 39.360 i 2018.

Selskabet har afholdt udgifter der af Skattestyrelsen anses for at være selskabet uvedkommende med i alt kr. 91.915, som Skattestyrelsen nægter selskabet fradrag for jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Dokumentation ses i flere tilfælde at udgøre af håndskrevne bilag, ligesom der er bilag stilet til hovedanpartshaver [person1]. Skattestyrelsen henviser til SKM2010.498.BR, da selskabet ikke kan opnå fradrag for udgifter der ikke er stilet til selskabet.

Yderligere har selskabet betalt bøder, som selskabet ikke kan få fradrag for jf. statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a.

Skattepligtig indkomst 2017

Selvangivet skattepligtig indkomst 46.761

Skattepligtig indkomst jf. regnskab 45.573

For meget selvangivet - 1.188

Nægtet fradrag af kontanthævninger (bilag 8) 28.800

Nægtet fradrag, udgifter selskabet uvedkommende (bilag 12) 59.780

Forhøjelse skattepligtig indkomst 2017 87.392

Skattepligtig indkomst 2018

Selvangivet skattepligtig indkomst 114.402

Skattepligtig indkomst jf. regnskab 114.402

For meget selvangivet 0

Nægtet fradrag af kontanthævninger (bilag 8) 39.360

Nægtet fradrag, udgifter selskabet uvedkommende (bilag 12) 32.135

Forhøjelse skattepligtig indkomst 2018 71.495

Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ved gennemgang af selskabets indsigelser, som beskrevet i ovenstående afsnit 1.2, 1.5 og 2.2. indrømmet fradrag for nedenstående udgifter:

Dato

Bilag

Konto

Tekst

Moms kode

Beløb jf. bogholderi ekskl. moms

19-04-2017

181

3600

[virksomhed5]

I25

1.517,60

30-06-2017

172

1310

Entreprenør

I25

800,00

09-01-2018

160

3665

[virksomhed6] Ag

I25

1.880,48

09-11-2018

125

3665

[virksomhed7] symaskine

I25

6.750,00

23-11-2018

134

3662

[virksomhed8]

I25

127,60

Endelig afgørelse: Skattepligtig indkomst 2017

Selvangivet skattepligtig indkomst 46.761

Skattepligtig indkomst jf. regnskab 45.573

For meget selvangivet - 1.188

Nægtet fradrag af kontanthævninger (bilag 8) 28.800

Nægtet fradrag, udgifter selskabet uvedkommende (bilag 17) 57.463

Forhøjelse skattepligtig indkomst 2017 85.075

Endelig afgørelse: Skattepligtig indkomst 2018

Selvangivet skattepligtig indkomst 114.402

Skattepligtig indkomst jf. regnskab 114.402

For meget selvangivet 0

Nægtet fradrag af kontanthævninger (bilag 8) 39.360

Nægtet fradrag, udgifter selskabet uvedkommende (bilag 12) 23.377

Forhøjelse skattepligtig indkomst 2018 62.737

...”

Der er i afgørelsens øvrige afsnit anført følgende begrundelse i relation til Skattestyrelsens begrundelse for den endelige opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst:

”1.4.2.1. Købsmoms på omkostninger selskabet uvedkommende

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets bogføring, samt dertilhørende bilag. Ved gennemgang, har Skattestyrelsen konstateret der er afholdt udgifter, i hovedanpartshavers interesse, som er selskabet uvedkommende. Af bilag 5 fremgår en oversigt over hvilke udgifter, Skattestyrelsen anser for afholdt i hovedanpartshavers interesse, som er selskabet uvedkommende. [virksomhed1] IVS’ bilag herfor, findes i bilag 6.

Der er tale om udgifter til:

Hundehold, herunder dyrlægebesøg, hundemad, m.v.
Kontanthævninger, dokumenteret ved håndskrevne notater uden nærmere specifikation
Babyshower, [virksomhed9]
Mobilepay betalinger
[virksomhed10]
Optiker
Køb af symaskine

Ovenstående udgifter er dokumenteret ved både fakturaer, boner samt håndskrevne notater.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at dokumentationen er mangelfuld.

Rådgiver har i forbindelse med fremsendelse af bogføringen, forklaret at en del af virksomheden aktivitet er handel med hundeartikler. Der ses dog alene udgifter afholdt vedrørende hunde, og ingen indtægter forbundet hermed.

Skattestyrelsen har konstateret at [person1] har hjemmesiden [virksomhed8] (dokumenteret ved [virksomhed1] IVS’ bilagsnr. 134 i regnskabsåret 2018, for registrering af domæne hos [virksomhed11], vedlagt i bilag 6. Af bilaget fremgår registrering af nyt domæne).

Af webshoppen fremgår afregning sker via paypal. Der ses ingen indtægter på [virksomhed1] IVS’ bankkontoudtog forbundet hermed.

...

Af [virksomhed1] IVS’ bilagsnr. 160 i regnskabsåret 2018, som er vedlagt i bilag 6, fremgår køb af [virksomhed12] hundelem samt savic hundegitter. Ved gennemgang af webshoppen [virksomhed8], kan det konstateres at der ikke forhandles hundelemme samt hundegitter.

[person1] har privat hundehold, jf. facebookside, se nedenstående udklip:

...

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at køb af hundeartikler er i privat interesse, og ikke forbundet med [virksomhed1] IVS’ erhvervsmæssige drift.

...

1.4.2.2.Købsmoms på underleverandører – kontantbetaling

[virksomhed1] IVS har i 2017 og 2018 foretaget kontantbetalinger til flere underleverandører. I alt udgør betalingerne kr. 68.160 ekskl. moms og fremgår af bilag 8. Bilag herfor er vedlagt som bilag 7.

Af momslovens § 46, stk. 12, fremgår, at såfremt der sker kontantbetaling og ikke sker indberetning til Skattestyrelsen herom indenfor 14 dage, hæfter aftager af ydelsen solidarisk med sælger, såfremt denne unddrager afgiften.

[virksomhed3] ApS har ikke afregnet salgsmomsen for 2017, og anses derved for at have unddraget sig betalingen af salgsmomsen, hvorved [virksomhed1] IVS ved at foretage kontantbetaling, anses for at hæfte for den manglende salgsmoms, hvorved Skattestyrelsen nægter fradrag for salgsmoms på fakturaer der er betalt kontant til [virksomhed3] ApS.

[virksomhed4] ApS, er ikke momsregistreret i den periode, [virksomhed1] IVS har afregnet beløb hertil.

I alt er der sket kontant betaling med i alt kr. 85.200. Skattestyrelsen nægter fradrag for købsmoms heraf med kr. 17.040 jf. momslovens § 46 stk. 12 og 13.”

...

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der skal godkendes fradrag for driftsomkostninger til fremmed arbejde med samlet 68.160 kr. og til udgifter som er indkomsterhvervelsen uvedkommende med i alt 47.851 kr. i indkomstårene 2017 og 2018.

Selskabets repræsentant har desuden fremsat påstand om, at selskabets skattepligtige resultat for indkomståret 2018 skal nedsættes med 1.891 kr.

Selskabets repræsentant har opstillet påstandsbeløbene således:

Indkomståret 2017

Kontanthævninger jf. Skattestyrelsens Bilag 8

Kr. 28.800

Udgifter selskabet uvedkommende, jf. Skattestyrelsens Bilag 17

Kr. 57.463

Accepteret, jf. Skattestyrelsens Bilag 16

Kr. -29.343

I alt

Kr. 56.920

Indkomståret 2018

For meget selvangivet

Kr. -1.819

Kontanthævninger jf. Skattestyrelsens Bilag 8

Kr. 39.360

Udgifter selskabet uvedkommende, jf. Skattestyrelsens Bilag 17

Kr. 23.377

Accepteret, jf. Skattestyrelsens Bilag 16

Kr. -3.646

I alt

Kr. 57.200

Til støtte for påstanden, har repræsentanten anført følgende (uddrag):

”(...)

Som det fremgår under sagsfremstillingen, afholdte [person1] som led i driften af [virksomhed1] IVS en række udgifter i indkomstårene 2017 og 2018. Det fremgår tillige af sagsfremstillingen, at [virksomhed1] IVS i indkomstårene 2017 og 2018 har fradraget udgifterne som driftsomkostninger i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Når [virksomhed1] IVS har fradraget udgifterne i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, er det begrundet i den omstændighed, at udgifterne er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i [virksomhed1] IVS, hvilket har været skattepligtig for [virksomhed1] IVS i de pågældende indkomstår. De afholdte udgifter er, som det fremgår af sagsfremstillingen, mangeartede, men fælles for dem er det forhold, at de er afholdt som led i driften af [virksomhed1] IVS. Dette uanset at flere af udgifterne er almindeligt forekommende private udgifter. Det er imidlertid ikke afgørende i relation til fradragsretten i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvorvidt udgifterne er almindeligt forekommende private udgifter, såfremt udgifterne de facto er medgået til driften af en erhvervsvirksomhed, hvortil der henvises til Højesterets dom af den 15. april 2002 offentliggjort i UfR 2002.1484H.

I den pågældende sag fandt Højesteret, at udgifter afholdt til kattefoder var at anse for en driftsomkostning i henhold til statsskattelovens § 6, stk.1, litra a, idet foderet var anvendt til fodring af katte, som holdt mus væk fra en landbrugsejendom, hvorved udgifterne således også indgik som en naturlig driftsomkostning i landbrugsvirksomheden. Det fuldstændig tilsvarende gør sig gældende for de udgifter, som [virksomhed1] IVS har afholdt i indkomstårene 2017 og 2018, idet flere af udgifterne har karakter af private udgifter, men det forholder sig imidlertid således, at udgifterne de facto er medgået til driften af [virksomhed1] IVS, hvorfor [virksomhed1] IVS således også er berettiget til et fradrag i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der henvises i det hele til det anførte under sagsfremstillingen, hvor der særligt skal henvises til følgende forhold:

For det første at Skattestyrelsen har nedsat [virksomhed1] IVS’ skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 med kr. 1.188. Dette begrundet i den omstændighed, at [virksomhed1] IVS – ifølge Skattestyrelsen – har selvangivet for meget, jf. det anførte side 35, 3. afsnit i afgørelsen af den 9. marts 2020, jf. Bilag 1. I relation hertil skal der henvises til, at [virksomhed1] IVS for så vidt angår indkomståret 2018 har selvangivet kr. 114.402. Det fremgår imidlertid af [virksomhed1] IVS’ årsrapport for 2018, at selskabets skattepligtige resultat var kr. 112.512, jf. Bilag 11, side 6. [virksomhed1] IVS har således angivet (kr. 114.402 – kr. 112.512) = kr. 1.890 for meget i skattepligtig indkomst, hvorfor [virksomhed1] IVS’ skattepligtige indkomst – som tilfældet for så vidt angår indkomståret 2017 – skal nedsættes med kr. 1.890.

For det andet at [virksomhed1] IVS ved de angivne udgifter oplistet i Skattestyrelsens Bilag 8 har afholdt udgifter på henholdsvis kr. 55.732 og kr. 59.091 i indkomstårene 2017 og 2018 med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i [virksomhed1] IVS, hvilket har været skattepligtig for [virksomhed1] IVS i de pågældende indkomstår, jf. Bilag 132 og Bilag 133. Som det fremgår af de kontantbetalte fakturaer, vedrører disse kørsel i forbindelse med [virksomhed1] IVS’ franchiseaftale med [virksomhed2] A/S, jf. Bilag 18. At der er tale om kørsel for [virksomhed2] A/S fremgår eksempelvis af en udstedt faktura fra [virksomhed3] ApS af den 31. januar 2017, da der af fakturaens beskrivelse fremgår ”Kørsel [virksomhed2]”, jf. Bilag 133, side 1.

Derudover relaterer flere udgifter sig til tankstationer, idet [virksomhed1] IVS har afholdt udgifter til blandt andet brændstof og bilvask. Dette understøttes videre af, at [virksomhed1] IVS i den i sagen omhandlede periode har haft udgifter til leasing af bil, hvilket fremgår af [virksomhed1] IVS’ kontokort, jf. eksempelvis Bilag 7.

For det tredje at udgifterne i indkomstårene 2017 og 2018 helt overordnet relaterer sig til sig til den erhvervsmæssige drift af [virksomhed1] IVS, hvorfor udgifterne – til trods for at flere af udgifterne har karakter af private udgifter – de facto er medgået til driften af [virksomhed1] IVS, hvorfor [virksomhed1] IVS således også er berettiget til et fradrag i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

I den forbindelse skal der henvises til, at Skattestyrelsen i afgørelsen af den 9. marts 2020 har anerkendt fradrag for udgifter til henholdsvis dyreartikler, dyreforretninger og en symaskine, jf. Bilag 136 til Bilag 140.

Ovennævnte udgifter har netop karakter af private udgifter, men udgifterne er desuagtet medgået til driften af [virksomhed1] IVS, hvilket Skattestyrelsen tillige har anerkendt.

(...)

På baggrund af ovenstående er [virksomhed1] IVS i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og ligningslovens § 8 Y berettiget til skattemæssigt fradrag for omkostningerne på henholdsvis kr. 55.732 og kr. 59.091 i indkomstårene 2017 og 2018, idet [virksomhed1] IVS har sandsynliggjort, at disse udgør driftsomkostninger og er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (loven kan findes på www.retsinformation.dk). Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Tilbageføring af regnskabsmæssige afskrivninger og indregning af skattemæssige afskrivninger i indkomståret 2018

Skattestyrelsen har ændret selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 med 1.188 kr., idet skattestyrelsen ikke har taget højde for forskellen mellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger. Skattestyrelsen har herefter nedsat selskabets skattepligtige indkomst for 2017 fra det selvangivne 46.761 kr. til 45.573 kr.

Selskabet fremsat påstand om, at den skattepligtige indkomst i indkomståret 2018 skal nedsættes på samme vis til beløbet før tidsmæssige afvigelser er på 112.512 kr. Selskabets har foretaget regnskabsmæssige afskrivninger af driftsmidler for 4000 kr. og de skattemæssige afskrivninger udgør 2.110 kr. Den tidsmæssige afvigelse udgør 1.891 kr. Selskabets skattepligtige indkomst er i regnskabet opgjort og selvangivet til 114.402 kr.

Landsskatteretten finder, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med udgangspunkt i selskabets driftsresultat skal foretages tilbageføring af de regnskabsmæssige afskrivninger og derefter indregning af skattemæssige afskrivninger.

Retten finder, at Skattestyrelsens opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 er opgjort forkert, idet Skattestyrelsen har nedsat selskabets indkomst til 45.573 kr. vedrørende for meget selvangivet. Selskabet skattepligtige indkomst for 2017 skulle retteligt have været 46.761 kr., som selvangivet.

Ændringen af selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 er foretaget som en afledt ændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1.

Retten finder, at selskabets skattepligtige indkomst for 2018 fortsat skal udgøre 114.402 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter som mangler dokumentation eller er indkomsterhvervelsen uvedkommende

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for en række bogførte udgifter under henvisning til, at udgifter savner dokumentation eller må anses for at være indkomsterhvervelsen uvedkommende. Skattestyrelsen har udpeget udgifter til tankstationer, bespisning, mobil pay, dyrelægeregninger, briller, vaskemaskine, hundeting, duft og måtter til bil på i alt 80.840 kr. ekskl. moms.

Selskabet har anmodet om fradrag for udgifter på i alt 47.851 kr. i 2017 og 2018. Selskabet har som dokumentation for afholdte udgifter fremlagt håndskrevne bilag, boner, fakturaer samt udskrifter fra banken.

Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det følger af bogføringslovens § 5, at et bilag skal forstås som enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen

De af selskabet fremlagte kvitteringer udgøres i flere tilfælde af interne bilag i form af håndskrevne notater, hvorpå der er påført tekst så som ”Diesel”, ”Bilvask”, ”Duft til bil” og lignende.

Retten finder, at selskabet ikke har dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgifterne til tankstationer, bespisning, mobil pay, dyrelægeregninger, briller, vaskemaskine, hundeting, duft og måtter til bil på i alt 80.840 kr., er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der henvises til SKM.2003.441.LSR.

Der er henset til, at det ikke er dokumenteret, hvorledes de enkelte udgifter er indgået i selskabets indkomsterhvervelse. Udgifterne ses at være af privat karakter, da disse anskaffelser er almindeligt forekommende for fleste skatteydere særligt vaskemaskine, briller, dyrelægeregninger, hundeting og duft og måtter til bil. Retten skal yderligere bemærke, at kvitteringerne for køb af briller, vaskemaskine og hundeting er adresseret til hovedanpartshaveren og ikke til selskabet.

Retten har derudover henset til, at den fremlagte dokumentation i flere tilfælde udgøres af håndskrevne bilag, hvor det ikke fremgår, hvad udgifterne konkret vedrører samt hvem bilagene er adresseret til.

Retten finder derfor, at de af hovedanpartshaveren afholdte udgifter er privatudgifter, som der ikke er fradrag for, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2. Der henvises til SKM.2010.594HR, der slår fast, at der ved typiske privatudgifter er formodning for, at udgiften også rent faktisk er privat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter til fremmed arbejde betalt kontant

Det fremgår af ligningslovens § 8Y, stk. 1 og 2, at:

"Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inklusive moms. Flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt. Ved løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt., når de sker inden for samme kalenderår.

Stk. 2. Er der i et indkomstår foretaget fradrag for en udgift, hvor fradraget ikke opfylder betingelserne i stk. 1, skal det tidligere fratrukne beløb reguleres tilbage, når betalingen sker i indkomståret. Hvis betaling sker efter udløbet af indkomståret, medtages beløbet som indtægt i det indkomstår, hvor betalingen sker."

Det fremgår af lovforslaget (LFF 2012-04-25 nr. 170) til ligningslovens § 8Y, under punkt 3.4.2.2, at:

"Ved forslaget afskæres virksomheder fra at foretage fradrag efter skattereglerne, når køb af en leverance overstiger 10.000 kr., der ikke er betalt digitalt. Efter momsreglerne foreslås en solidarisk hæftelse, når erhvervelse af en leverance overstiger 10.000 kr., der ikke er betalt digitalt.
Forslaget betyder, at en virksomhed, der betaler leverandøren med kontanter, nægtes fradrag efter skattereglerne, når beløbet overstiger 10.000 kr. inkl. moms.

(...)

Et generelt problem ved beregning af køberens vederlag er muligheden for at opdele en faktura således, at hver faktura kommer under beløbsgrænsen på 10.000 kr. Hvis flere fakturaer indbyrdes er forbundet således, at de samlet set må antages at vedrøre levering af én og samme ydelse eller evt. varer sammen med ydelse foreslås det, at der foretages en samlet vurdering af fakturaerne i forhold til beløbsgrænsen.

Ved levering af løbende ydelser f.eks. af løbende ugentlige rengøringsydelser, der løbende faktureres under beløbsgrænsen, foreslås det, at leverancerne vurderes samlet således, at hvis faktureringerne set over et kalenderår overstiger beløbsgrænsen, vil disse være omfattet af hæftelsesbestemmelsen, selvom delfakturaerne er under beløbsgrænsen. Med løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer dermed anses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen på 10.000 kr., når det sker inden for samme kalenderår. Med løbende ydelser forstås aftaler, abonnementer, m.v., som løber indtil de opsiges af én af parterne. Eksempler på sådanne aftaler kan være telefoni, licenser, vagt, husleje, vedligeholdelsesaftaler, revision, regnskabsføring, rengøring, m.v.”

Det følger af dagældende ligningslovs § 8 Y, stk. 1, at en erhvervsmæssig virksomheds fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser er betinget af, at betalingen sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen højest udgør 10.000 kr. inkl. moms.

Selskabet har i regnskabet for 2017 og 2018 fratrukket udgifter til kontante hævninger på i alt 68.160 kr. Som dokumentation for udgifterne har virksomheden fremlagt 9 fakturaer fra [virksomhed3] og 5 fakturaer fra [virksomhed4]. Retten skal bemærke, at tre af fakturaerne er sket med kontante midler, hvor beløbet overstiger 10.000 kr. inkl. moms. Idet disse tre fakturaer hver for sig udgør minimum 10.000 kr. inkl. moms kan beløbene ikke fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. dagældende ligningslovs § 8 Y, stk. 1.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.