Kendelse af 23-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-07-2023

Journalnr. 20-0019571

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Yderligere overskud af virksomhed

168.852 kr.

63.703 kr.

168.852 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2018 [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden skiftede den 27. april 2022 navn til [virksomhed2]. Virksomheden er registreret med branchekode 56 10 20”Pizzariaer, grillbarer, isbarer m.v.” Det fremgår af virksomhedens resultatopgørelse for indkomståret 2018, at virksomheden har haft en omsætning på 821.162 kr.og et resultat før renter på 140.608 kr.

Klageren har selvangivet et overskud på 76.905 kr. Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed med differencen på 63.703 kr. Dette er ikke påklaget.

Der er ud fra de selvangivne tal beregnet et negativt privatforbrug for klageren på - 58.150 kr. Når klagerens ægtefælles beregnede privatforbrug på 155.864 kr. medregnes, er privatforbruget samlet 97.714 kr. Klageren har to børn født i år 2000 og 2003, og bor til leje. Det gennemsnitlige privatforbrug ifølge Danmarks Statistik for 2 voksne med børn var i 2018 på 441.301 kr.

Klageren har opgjort det faktiske privatforbrug til 20.500 kr. pr. måned, svarende til 246.000 kr., som dækker udgifter til husleje, forbrugsafgifter, telefon, TV, forsikringer, bil, tobak og diverse.

Ifølge de indberettede regnskabsoplysninger for indkomstårene 2015 – 2017 og regnskabet for 2018 udgør virksomhedens bruttoavanceprocent henholdsvis 64,45 %, 49,17 %, 82,61 % og 43,63 %.

Bruttoavanceprocenten for branchen ” Restauranter ” var i 2017 på 65,3 %, mens bruttoavanceprocenten for branchekode 56 10 20”Pizzariaer, grillbarer, isbarer m.v.” ifølge indberettet tal til SKAT, nu Skattestyrelsen, for hele landet var på 59,8 % og for SKAT [by1] på 61,3 %.

Klagerens revisor har til Skattestyrelsen oplyst, at det ikke har været muligt at indtjene yderligere omsætning end det som regnskabet viser, fordi der har været en byggeplads i omkring 1,5 år på [adresse1], som var beliggende over for pizzeriaet. Byggeriet har ifølge revisor været en belastning for klagerens virksomhed og derfor har det heller ikke været muligt, at opnå tidligere års bruttoavancer.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret, at der i den modtagne bogføring fremgår en ”konto 5810 - kassebeholdning”. Kassekontoens saldo udgjorde 4.373,77 kr. den 31. december 2018. Det ses ikke at være en reel fysisk kassebeholdning, bl.a. fordi, der på kontoen er bogført varesalg og varekøb samt andre udgifter. Eksempelvis er kassebeholdningen den 29. juni 2018 på 99.282,34 kr. og den 30. juni 2018 er bogført et samlet salg via MobilePay for hele første halvår på 123.780,37 kr., hvorefter kassebeholdningen bliver negativ med 24.498,03 kr.

Skattestyrelsen har opgjort indsætninger i banken betalt med mobilepay og via online take-away-bestillingsfirmaerne [virksomhed3] og [virksomhed4] til i alt 778.101 kr. eklusiv moms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet resultat af virksomhed med 168.852 kr. til 245.757 kr., hvoraf 105.149 kr. er fastsat ved et skøn.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ønsket at gennemgå grundlaget for din skat. I den forbindelse har vi bedt om din virksomheds skatteregnskab og diverse bogføringsmateriale.

Når du driver virksomhed, skal du føre et regnskab. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for vores kontrol med skatten.

Vi kan i det regnskab, som du har afleveret, konstatere, at der er opgjort et overskud af virksomhed på 140.608 kr. Du har selv oplyst et overskud på 76.905 kr. Der er dermed en difference på det overskud, du selv har oplyst, i forhold til det regnskabet viser på 63.703 kr.

Vi foreslår derfor, at dit skattepligtige overskud forhøjes med 63.703 kr. Du er skattepligtig af beløbet i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Vi har også valgt at se nærmere på bogføringen til regnskabet.

Dit regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Du skal tilrettelægge bogføringen således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. De skattemæssige opgørelser skal også kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

De generelle krav til regnskabet og bogføringen fremgår af bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Se især bogføringslovens generelle regler i § 6 - 9 og mindstekravsbekendtgørelsens § 7 - 8 om de almindelige krav til det skattemæssige årsregnskab.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 2.

Vi har ved gennemgangen af det modtagne bogføringsmateriale konkluderet, at du ikke har lavet et ført og afstemt kasseregnskab.

Det konkluderer vi, fordi der i den modtagne bogføring fremgår en ”konto 5810- kassebeholdning”.

Kassekontoens saldo udgjorde 4.372,77 kr. den 31. december 2018. Det ses ikke at være en reel fysisk kassebeholdning, bl.a. fordi en faktisk kassebeholdning ikke kan indeholde 77 øre, men også fordi vi kan se, at der på kontoen bogføres varesalg og varekøb samt andre udgifter. Dermed bliver kontoen alene et udtryk for, hvad du mener, der er gået ind og ud af virksomheden i henhold til Z-boner fra-kasseapparatet, diverse udgiftsbilag samt posteringer på bankkontoen.

Det viser sig bl.a. også ved at kassebeholdningen den 29.06.2018 udgjorde 99.282,34 kr. og den 30.06.2018 bogføres et samlet salg via MobilePay for hele første halvår på 123.780,37 kr., hvorefter kassebeholdningen bliver negativ med 24.498,03 kr. Det er et klart udtryk for, at der ikke er lavet et ført og afstemt kasseregnskab, som er hele grundlaget for, at du kan afstemme din faktiske omsætning og bogføre korrekt.

Efter det foreliggende mener vi ikke, at din regnskabsførelse opfylder kravene i de bestemmelser i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, som vi har henvist til, idet der ikke er ført et dagligt og effektivt afstemt kasseregnskab.

Regnskabet kan herefter ikke danne et betryggende grundlag for opgørelsen af din skat. Vi vil derfor fastsætte grundlaget af din skat efter et skøn. Se skattekontrollovens § 74, stk.2 og stk. 3.

Ved vurderingen af skønnet har vi taget udgangspunkt i virksomhedens bruttoavance og indsættelserne på din erhvervskonto i [finans1] med kontonummer [...84].

Bruttoavancen er opgjort således:

År

Bruttoavanceprocent

Beregning

2015

64,45 %

(750.172 – 266.655) x 100/750.172

2016

49,17 %

(712.792 – 362.326) x 100/712.792

2017

82,61 %

(346.326 – 60.306) x 100/346.326

2018

43,63 %

(821.162 – 462.836) x 100/821.162

Som det fremgår af tabellen ovenfor, er der et større udsving i din virksomheds bruttoavanceprocent. Bruttoavanceprocenten i 2018 er lavere end den har været i gennemsnit for de tre forudgående år. Vi vurderer derfor, at der er en risiko for fejl i dit regnskab for 2018.

Danmarks Statistik har ikke oplyst en bruttoavance for branchen "56 10 20 Pizzeriaer, Grillbarer, isbarer m.v." alene. I stedet fremgår en bruttoavance for den mere overordnede kategori ” 56 00 00 Restauranter”, hvor bruttoavancen for 2017, som er det sidst offentliggjorte tal, er opgjort til 65,3 %.

Vi supplerer derfor statistikoplysningerne fra Danmarks Statistik ved at anvende de regnskabstal, som alle virksomheder med branchekode ”56 10 20 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.” har indberettet til Skattestyrelsen. Vi har anvendt regnskabstallene som grundlag for en gennemsnitlig bruttoavance for branchen pizzeriaer, for at få et mere retvisende billede end hvad den overordnede branchekode” 56 00 00 Restauranter” kan vise. Bruttoavanceprocenten i Skattestyrelsens beregninger kan opgøres til 59,8 %. Det underbygger, at din beregnede bruttoavanceprocent på 43,63 % er for lav.

Vi har derfor gennemgået virksomhedens bankkonto og kan se, at der indsættes i alt 778.101,03 kr. ekskl. moms. Se bilag 1 og 2.

Det beløb udgør omsætning både via MobilePay og online salg via [virksomhed4] og [virksomhed3]. Du medregner selv en samlet omsætning på 821.161,95 kr. i regnskabet, dermed må dit kontantsalg have udgjort 43.060,92 kr. Det svarer til at dit kontantsalg udgør 5,2 % af dit samlede salg.

Ifølge en analyse fra Nationalbanken udgivet i december 2017 udgør butikkers kontantomsætning 16 % af værdien af den samlede omsætning.

Vi vurderer derfor med henvisning til den manglende løbende bogføring, den manglende kasseafstemning, den lave bruttoavance og den lave kontantomsætning, at du mangler at medregne noget af din kontantomsætning i dit regnskab.

Vi har derfor foretaget en beregning af, hvad vi vurderer din kontantomsætning skulle have været.

Det har vi gjort på følgende måde:

2018

Beløb ekskl. moms

Omsætning via MobilePay og bank

244.385,44 kr.

Omsætning via [virksomhed4] og [virksomhed3]

533.715,59 kr.

I alt

778.101,03 kr.

Skøn kontantomsætning (778.101,03 kr. x 100/84) – 778.101,03

148.210 kr.

Omsætning skønnet i alt

926.311 kr.

Som tidligere oplyst viser statistikkerne, at kontantsalget i gennemsnit har en værdi på 16 % af den samlede omsætning. Det betyder, at hvis vi tager udgangspunkt i den digitale omsætning

Bank/MobilePay, [virksomhed4] og [virksomhed3]), som så udgør 84 % af den samlede omsætning, svarer det til en samlet omsætning for både digitalt salg og kontantsalg på i alt 926.310,75 kr. (afrundet til 926.311 kr.).

En ny beregning af bruttoavanceprocenten, som tager højde for den yderligere skønnede omsætning, viser at bruttoavanceprocenten stiger til 50 %.

Den bruttoavance er stadig lavere end den generelle bruttoavance for branchen, som vi tidligere har oplyst til at være 59,9 %.

Vi anser dog bruttoavanceprocenten for værende realistisk.

På dette grundlag mener vi også, at vi har foretaget et forsigtigt og ikke åbenbart urimeligt skøn.

Vi ændrer derfor dit overskud af virksomhed efter et skøn med yderligere 105.149 kr. Beløbet er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse

Vi aftalte med din revisor, at I skulle komme med en dokumenteret begrundelse/sandsynliggørelse for, at det regnskab som er udarbejdet og viser et resultat på 140.608 kr. er retvisende på trods af, at du ikke har overholdt reglerne for at føre et løbende og afstemt kasseregnskab. Din revisor var af den opfattelse, at I kunne fremsende alle indtægts- og udgiftsbilag og på den måde sikre, at al omsætning er medregnet. Fristen var aftalt til den 3. januar og senere den 10. februar 2020.

Vi har ikke modtaget yderligere materiale eller bemærkninger fra jer og vi fastholder derfor vores foreslåede ændringer og træffer afgørelse som varslet.”

Vi gør også opmærksom på, at vi ikke, ud fra indtægts- og udgiftsbilag alene, kan sandsynliggøre at al omsætning er medregnet i dit regnskab, når vi ved, at der ikke er et kontrolspor tilbage til indtægtsregistreringen, som nærmere omtalt i afsnit 1.4.

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”Klager oplyser konkret, at der ikke er foretaget daglige kasseafstemninger, men at en meget stor andel af omsætningen er sket via elektroniske betalingsmidler og derfor berettiger det ikke til en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget.

Til det kan jeg oplyse, at det må anses at være en påstand, at virksomhedens omsætning primært betales via elektroniske betalingsmidler, når man ikke har et kontrolspor til den faktiske omsætning. Når ikke klager kan fremvise en dokumenteret afstemt omsætning via-kasse-rapporter og eventuelt revisionsstrimler, kan man ikke vide hvor mange kontanter, virksomheden har taget imod. Der er en omfattende retspraksis for tilsidesættelse af regnskabet ved manglende kasseafstemninger og der kan henvises til Juridisk Vejledning afsnit A.C.2.1.4.4.2.1.

Når Skattestyrelsen konstaterer mangler ved løbende effektive kasseafstemninger, henses der til andre parametre før tilsidesættelse af regnskabet foretages. I denne sag er der set nærmere på virksomhedens bruttoavanceprocent, som blev vurderet lav i forhold til den gennemsnitlige bruttoavanceprocent for branchen. Derfor blev regnskabet tilsidesat og der blev lavet et skøn efter branchetal, henset til tidligere års bruttoavanceprocenter, så bruttoavanceprocenten fortsat lå lidt under det gennemsnitlige tal.

Klager fremfører, at det landsdækkende gennemsnitlige tal for kontantsalg ikke er sammenlignelig for nærværende branche, hvor de elektroniske betalingsmidler er de altovervejende betalingsmidler.

Det vides ikke hvor klager har denne påstand fra, da der ikke er grundlag for at antage at pizza-branchen skulle modtage færre kontanter end andre forretninger.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af overskud af virksomhed skal nedsættes fra 168.852 kr. til 63.703 kr.

Som begrundelse for påstanden er anført følgende:

Ad 1 Forhøjelse af skattepligtig indkomst

Skattestyrelsen har forhøjet den skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 med begrundelse i, at

  1. Difference i selvangivet overskud og overskud ifølge bogføringen å kr. 63.703 (ikke et klagepunkt)
  2. Kontantsalg og bruttoavance

Ad A

Der er selvangivet et overskud på kr. 76.905 men ifølge årsrapporten er overskuddet kr. 140.608 og dermed en difference på kr. 63.703.

Jeg er enige med Skattestyrelsen i, at overskuddet ifølge årsrapporten er kr. 140.608 og dermed også enige i, at indkomsten skal forhøjes med kr. 63.703. (der er en uvæsentlig difference på kr. 45). Dette har betydning for efterfølgende i sagen.

Ad B

Til gengæld er jeg ikke enige i, at der skal ske en yderligere forhøjelse på kr. 105.149.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse henvist til, at bruttoavancen i 2018 er beregnet til 43 % hvilket er laver end Danmarks Statistiks opgjorte bruttoavance for 2017 for denne branche der er 65,3 %.

Herudover har Skattestyrelsen anvendt egne statistikker for restaurationsbranchen der er beregnet til 59,8 %.

Efter min opfattelse er de anførte bruttoavancer udtryk for et landsgennemsnit og der kan være store udsving i bruttoavancer afhængig af om den pågældende virksomhed er beliggende på en strøggade eller som i nærværende sag, hvor virksomheden er beliggende på [adresse2], [by2], der ikke kan betegnes som en strøggade.

Af nedenstående opgørelse fremgår det, at virksomhedens bruttoavance generelt har været væsentlig under hvad Danmarks Statistik, har opgjort bruttoavancerne til.

Specifikationen er før Skattestyrelsen reguleringer

Omsætning

Bruttoavance

Resultat

Bruttoavance pct.

2008

1.009.751

539.055

134.109

53

2009

931.311

480.576

128.123

52

2010

139.379

2011

122.325

2012

757.874

400.514

96.125

53

2013

718.169

413.030

107.253

58

2014

781.917

482.990

118.930

62

2015

750.172

483.517

101.044

64

2016

712.792

350.466

74.231

49

2017

346.326

286.020

88.960

83

2018

821.162

358.326

140.606

44

517

57

Det fremgår, at den gennemsnitlige bruttoavance er 57 %, men der mangler informationer for indkomstårene 2010 og 2011 som det ikke er lykkedes at fremskaffe. Bruttoavancen for indkomståret 2017 er atypisk.

I øvrigt har jeg for 2018 anvendt de korrekte tal i henhold til den udarbejdede årsrapport. Virksomhedens daværende revisor [virksomhed5] har oplyst, at de selvangivne tal var udtryk for nogle foreløbige tal, idet revisor ikke havde modtaget alle bilagene og for at nå indberetningen inden deadline bliver der indberettet nogle foreløbige tal. Efterfølgende modtager revisor de sidste materialer og udarbejder årsrapporten for 2018, men får ikke korrigeret selvangivelsen.

[se graf for udviklingen i omsætningen i bilag 2a]

Udviklingen i virksomheden er, at omsætningen siden 2008 har været faldende og først i 2018 er det lykkedes at få vendt udviklingen ligesom det i 2018 er lykkedes at få øget resultatet.

Nedenfor er specifikationen korrigeret med Skattestyrelsens forhøjelse.

Omsætning

Bruttoavance

Resultat

Bruttoavance pct.

2008

1.009.751

539.055

134.109

53

2009

931.311

480.576

128.123

52

2010

139.379

2011

122.325

2012

757.874

400.514

96.125

53

2013

718.169

413.030

107.253

58

2014

781.917

482.990

118.930

62

2015

750.172

483.517

101.044

64

2016

712.792

350.466

74.231

49

2017

346.326

286.020

88.960

83

2018

926.311

527.178

245.757

57

530

59

Den gennemsnitlige bruttoavance er nu 59 %.

[se graf for udviklingen i omsætningen efter Skattestyrelsens regulering i bilag 2a]

Efter skattestyrelsens regulering i 2018 fremkommer der nu en markant stigning i omsætningen, bruttoavancen og resultatet som jeg ikke mener er udtryk for det faktiske.

Der er ingen incitamenter på, at udviklingen i 2018 skulle være det som Skattestyrelsen anfører, hvorfor forhøjelse på kr. 105.149 ikke kan anses for berettiget.

Skattestyrelsen anfører, at der ikke er ført daglige kasseafstemninger og henviser til at der er sket registreringer af salg fra MobilePay den 30. juni 2018.

At der først sker bogføring af MobilePay den 30. juni 2018 skyldes, at daværende revisor ikke var opmærksom på dette salg, hvorfor der sker en registrering denne dato.

Jeg kan ikke være uenig i, at der ikke er foretaget en effektiv daglig afstemning, men i betragtning af, at en meget stor del af omsætningen i 2018 er sket via elektroniske betalingsmidler, berettiger dette ikke til en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens kontantsalg til at udgøre 5,2 % af det samlede salg men ifølge Skattestyrelsen har Nationalbanken opgjort butikkernes samlede kontantomsætning til at udgøre 16 % af omsætningen.

Efter min opfattelse er Nationalbankens opgørelse sket for samtlige butikker i Danmark og dermed ikke sammenligning for nærværende branche, hvor de elektroniske betalingsmidler er de altovervejende betalingsmidler.

Det er min opfattelse, at en kontantomsætning på 5,2 % ikke kan anses for urealistisk.

Jeg mener ikke, at Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 105.149 er berettiget ud fra det som er anført under nærværende punkt.”

Retsmøde

Repræsentanten fastholdt den tidligere nedlagte påstand om nedsættelse af den skattepligtige indkomst med 105.149 kr. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten er uenig i, at man kan anvende tal for bruttoavancer og kontantbetalinger, der er landsgennemsnit.

Repræsentanten anførte yderligere, at tal fra Nationalbanken viser, at andelen af kontantsalg i 2017 udgjorde 9 % for de 15-29-årige, hvilket er faldet cirka 1 % pr. år. For personer over 70 år udgjorde kontantsalg 40 % i 2017, hvilket var faldet til 19 % i 2021. På forespørgsel fra et retsmedlem oplyste repræsentanten, at for 30-40-årige udgjorde kontantsalg 20 % i 2017.

Repræsentanten anførte, at hans tese er, at det mest er unge mennesker, der køber pizza, og her viser statistikken, at unge mennesker ikke betaler lige så meget med kontanter. Dermed er der ikke grundlag for at skønne virksomhedens kontantsalg til 16 %, som Skattestyrelsen har gjort.

Skatteforvaltningen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at den påklagede afgørelse skal stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår om Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og ansætte resultat af virksomhed skønsmæssigt.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 3.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 1-3, § 8 og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der ligger til grund for registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.

Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Den konkrete sag

Det følger af sagens oplysninger, at der ikke er foretaget en løbende bogføring, samt ført et løbende og afstemt kasseregnskab. Regnskabet kan dermed ikke danne et sikkert grundlag for ansættelsen af den skattepligtige indkomst, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte virksomhedens overskud skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 3.

Skattestyrelsen har skønnet en omsætning på 926.311 kr., hvorefter overskud af virksomhed ifølge regnskabet er forhøjet med 105.149 kr.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har foretaget skønnet på et relevant grundlag og fortaget et forsigtigt skøn, som medfører en bruttoavanceprocent på 50 %, som er under gennemsnittet for branchen, og som ligger på niveau med eller under virksomhedens bruttoavanceprocenter for tidligere år.

Der er herved også lagt vægt på, at husstandens privatforbrug også efter forhøjelsen ligger væsentlig under det gennemsnitlige privatforbrug ifølge Danmarks Statistik for en husstand med 2 voksne og børn.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.