Kendelse af 18-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2021

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren beskattes efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, fra og med den 15. september 2019.

Faktiske oplysninger

Klageren er fra Grækenland og indgik den 2. august 2019 ansættelseskontrakt med [virksomhed1] A/S med virkning pr. 15. september 2019.

Klageren rejste til Danmark den 5. august 2019 med sin familie. Under opholdet i Danmark boede familien i en lejlighed på adressen [adresse1], [by1], som de havde lejet igennem Airbnb. Det fremgår af den fremlagte kvittering, at lejligheden var lejet med check-in den 5. august 2019 og check-out den 16. august 2019.

Den 12. august 2019 registrerede klageren sig i det danske folkeregister på sin kommende kollegas adresse [adresse2], [by1].

Den 16. august 2019 rejste klageren og familien tilbage til Grækenland.

Klageren indgik den 21. august 2019 en lejekontrakt om leje af lejligheden [adresse3], [by1] Lejemålet påbegyndte den 15. september 2019.

Klageren rejste den 15. september 2019 igen til Danmark og startede sin ansættelse hos [virksomhed1] A/S. Klageren har siden den 15. september 2019 beboet adressen [adresse3], [by1]

Klagerens arbejdsgiver anmodede den 11. november 2019 om, at klageren med virkning fra ansættelsestidspunktet blev omfattet af forskerskatteordningen i henhold til kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på beskatning efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F. Følgende fremgår af afgørelsen:

”1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

På baggrund af din oplysning til det danske folkeregister om, at du fra den 12. august 2019 har bopæl i Danmark på adressen [adresse2], [by1], er du indtrådt som fuldt skattepligtig fra den 12. august 2019, og din ansættelse påbegyndes først den 15. september 2019.

Du kan derfor ikke omfattes af den praksis der accepterer skattepligt som følge af ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse.

Du opfylder dermed ikke betingelsen om at man ikke må have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år.

Det forhold at du fortsat havde ansættelse til den 5. september 2019 i Grækenland hos din tidligere arbejdsgiver, udelukker ikke, at du anses for at være fuldt skattepligtig til Danmark fra den 12. august 2019, hvor du flyttede til Danmark. Årsagen til, at du ikke kan omfattes af den særlige bruttoskatteordning i kildeskattelovens §§ 48E-F, er ikke en fejlagtig oplyst dato til Skattestyrelsen.

Årsagen til afslaget er, at du er flyttet til Danmark mere end en måned før din ansættelse startede den 15. september 2019. Den fulde skattepligt til Danmark indtræder samtidig med, at man tager ophold i Danmark på sin bopæl. Du har meddelt til det danske folkeregister, at du har taget ophold i din bopæl på [adresse2], den 12. august 2019.

1.5 Forskud

Der er danne en forskudsopgørelse 2019 til brug for skattetræk efter de almindelige danske skatteregler. På baggrund af din oplysninger, i forbindelse med oprettelse af skattepersonnummer og forskudsopgørelse, er denne forskudsopgørelse kun gyldig til den 15. december 2019. Du bedes kontakte skattestyrelsen hvis din ansættelse fortsætter efter 15. december 2019, og du har brug for en forskudsopgørelse efter den 15. december 2019, og en forskudsopgørelse for 2020.

Afgørelse:

Du kan ikke omfattes af den særlige bruttoskatteordning i kildeskattelovens §§ 48EF.

Du flyttede til Danmark og indtrådte som fuldt skattepligtig den 12. august 2019. Din ansættelse påbegyndte den 15. september 2019. Du kan altså ikke omfattes af den praksis der accepterer skattepligt som følge af ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Du opfylder ikke betingelsen i kildeskattelovens § 48E stk. 3 nr. 1 om at man ikke må have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F fra den 15. september 2019.

Repræsentanten har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”I Skattestyrelsens juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.1 står der om indtræden af fuld skattepligt bl.a. at:

"Det er de faktiske boligforhold, der er afgørende. Andre mere formelle kriterier, fx

til- og framelding til folkeregisteret,
en postadresse eller
en ansøgning om opholdstilladelse

spiller ikke nogen selvstændig rolle."

Den omstændighed, at [person1] har registreret sig i det danske folkeregister på adressen [adresse2], [by1]., der tilhører en kollega og hvor [person1] ikke har opholdt sig, kan derfor i sig selv ikke medføre, at den fulde skattepligt til Danmark indtræder den 12. august 2019.

Ifølge kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2 påhviler der pligt til at svare indkomstskat til Danmark for personer, der har bopæl i Danmark, eller personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig i Danmark i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende.

Vedr. indtræden af fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1

Ved afgørelsen af, om fuld skattepligt til Danmark indtræder efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, lægges der vægt på de faktiske boligforhold, dvs. om der er rådighed over en helårsbolig i Danmark.

Rådighed over helårsbolig forudsætter en rådighed af en vis tidsmæssig udstrækning. Er en persons rådighed ganske kortvarig, f.eks. under 1-2 måneder, vil den pågældende efter omstændighederne ikke anses for at have erhvervet bopæl her i landet, jf. bl.a. Skattestyrelsens juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.1.

Det er vores vurdering, at [person1]' fulde skattepligt til Danmark indtræder den 15. september 2019, hvor han flytter til Danmark og overtager nøglerne til lejligheden på adressen [adresse3], [by1].

Den omstændighed, at [person1] lejer en lejlighed i Danmark via Airbnb på [adresse1], [by1] i 11 nætter fra den 5. august 2019 til den 16. august 2019 er ikke tilstrækkeligt til, at han har rådighed over en helårsbolig i Danmark i kildeskattelovens § 1's forstand, da han kun har kortvarig rådighed over lejligheden, der kan sidestilles med leje af et sommerhus eller hotelværelse.

Vedr. indtræden af fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2

Ifølge kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 påhviler der pligt til at svare indkomstskat til Danmark for personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig i Danmark i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende.

[person1] er på ferie i Danmark fra den 5. august 2019 til den 16. august 2016, og flytter til Danmark den 15. september 2019 i forbindelse med, at han skal påbegynde sin ansættelse hos [virksomhed1]. I den mellemliggende periode, dvs. fra den 16. august 2019 til den 15. september, er [person1] og hans familie hjemme i Grækenland, hvor [person1] afslutter sit tidligere ansættelsesforhold. Opholdet i Grækenland er således ikke et ferieophold, og der er derfor heller ikke efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 grundlag for at [person1]' fulde skattepligt til Danmark indtræder før den 15. september 2019, hvor han flytter til Danmark.

Sammenfattende kommentar

Det er vores vurdering, at [person1]' fulde skattepligt til Danmark indtræder den 15. september 2019, hvor han flytter til Danmark og overtager nøglerne til lejligheden på adressen [adresse3], [by1]. Den formelle registrering i folkeregisteret den 12. august 2019 har ikke i sig selv betydning for indtræden af fuld skattepligt eller tilflytning til Danmark, idet [person1] ikke har bopæl på [adresse2].

Det er derfor også vores vurdering, at han opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 1 om, at skattepligten til Danmark først må indtræde på tidspunktet hvor ansættelsesforholdet i Danmark påbegynder.”

Skattestyrelsens høringssvar til klagen

Skattestyrelsen har indstillet, at deres afgørelse fastholdes, og er i den forbindelse kommet med følgende bemærkninger:

”Rådgiver [virksomhed2] skriver i klagen at [person1] under en ferie i Danmark har valgt at tilmelde sig som indrejst hos det danske folkeregister den 12. august 2019, for at få styr på de praktiske omstændigheder.

Skattestyrelsen gør opmærksom på, at når man meddeler det danske folkeregister at man er indrejst til Danmark, så bør det også betyde at man rent faktisk er flyttet til Danmark, og har etableret bopæl i Danmark, hvorfor man så er fuldt skattepligtig til Danmark fra datoen for indrejse.

Se nedenfor kopi af registrering hos folkeregisteret.

I henhold til kildeskattelovens § 48 E stk. 3 nr. 1, må man ikke forud for ansættelsen have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år efter de almindelige danske skatteregler.

Efter praksis accepteres skattepligt som følge af ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Det er netop den periode, indtil en måned forud ansættelsesforholdets påbegyndelse, der er til brug for at få styr på de praktiske omstændigheder.

Det må formodes at man i forbindelse med ankomst til Danmark, kun vælger at lade sig registrere som indrejst hos folkeregisteret, hvis man reelt er flyttet til Danmark, og ikke blot er på ferie.

På borger.dk om Flytning til Danmark kan man bl.a. læse:

”Du har ret til at blive bopælsregistreret i CPR, hvis du skal være i Danmark mere end tre måneder og har et sted at bo eller et fast opholdssted”

”Er du statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, har du ret til at opholde dig her i landet i op til seks måneder uden at blive bopælsregisteret i CPR.”

”Du skal anmelde din tilflytning senest fem dage efter, du opfylder betingelserne for at blive registreret som tilflytter i Danmark.”

Det må formodes at [person1] havde ret til at blive bopælsregistreret i CPR. Rådgiver henviser i klagen til følgende afsnit i den juridiske vejledning:

”I afsnit C.F.1.2.1 står der om indtræden af fuld skattepligt bl.a. at:

"Det er de faktiske boligforhold, der er afgørende. Andre mere formelle kriterier, fx

1) til- og framelding til folkeregisteret,
2) en postadresse eller
3) en ansøgning om opholdstilladelse spiller ikke nogen selvstændig rolle."

Skattestyrelsens mener ikke, at det kan konkluderes, at den fulde skattepligt til Danmark ikke kan være indtrådt, på baggrund af dette udsnit af afsnit C.F.1.2.1 fra den juridiske vejledning.

Den omstændighed, at [person1] har registreret sig som indrejst i det danske folkeregister på adressen [adresse2], [by1]., må anses for at være en foranstaltning der tilkendegiver, at [person1] har til hensigt at have hjemsted her i landet. Denne omstændighed viser tydeligt sammen med de efterfølgende handlinger som f.eks. påbegyndelse af arbejde i Danmark og leje af lejligheden på [adresse3] med plads til familien, at det er [person1] hensigt at bo i Danmark.

Det at [person1] i første omgang tager ophold i en lejlighed sammen med sin familie lejet igennem Airbnb fra den 5. august 2019, og at [person1] efterfølgende får bolig til rådighed den 12. august 2019 hos en kollega i en midlertidig bolig, ændrer ikke på konklusionen.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at den fulde skattepligt til Danmark indtræder den 12. august 2019, og at [person1] fra denne dato er fuldt skattepligtig her i landet efter KSL § 1, stk. 1, nr. 1.”

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens høringssvar

Ved brev af den 25. februar 2020 er klagerens repræsentant kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af den 8. februar 2020.

I brevet anføres følgende:

”Vores kommentarer til Skattestyrelsens bemærkninger

Som allerede angivet i vores klage af 16. januar 2020 spiller en tilmelding til folkeregistret ikke nogen selvstændig rolle i vurderingen af, om der indtræder fuld skattepligt til Danmark på grund af bopælskriteriet, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det er således de faktiske boligforhold, der er afgørende for denne vurdering.

At [person1] angiver sin kollegas adresse som sin folkeregisteradresse bevirker ikke, at han dermed får rådighed over den helårsbolig, der er knyttet til folkeregisteradressen. Derudover forudsætter – som også allerede angivet i vores klage af 16. januar 2020 – rådighed over en helårsbolig rådighed af en vis tidsmæssig udstrækning, samt at der er tale om en reel rådighed.

En konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder bør ikke kunne få noget andet udfald, end at [person1] først anses for at have rådighed over en helårsbolig fra 15. september 2019, hvor lejemålet på [adresse3], [by1] indledes.

Ligeledes er det vores vurdering, at [person1]' ophold i Danmark fra den 5. august 2019 til den 16. august 2019 udelukkende har karakter af ferie. At [person1] allerede under dette ophold ved, at han senere vender tilbage til Danmark for at påbegynde sit arbejde hos [virksomhed1] kan ikke ændre på opholdets feriemæssige karakter.

At [person1] ud fra praktiske overvejelser vælger at registrere en midlertidig folkeregisteradresse hos en kollega fra den 12. august 2019 til den 2. oktober 2019 bør ikke kunne ændre herpå.

Havde [person1] ikke foretaget den fejlagtige folkeregistreringen i løbet af sit midlertidige ferieophold i Danmark, havde der ikke hersket nogen tvivl om, at hans fulde skattepligt til Danmark var indtrådt pr. 15. september 2019, hvor [person1] faktisk flytter til Danmark.”

Klagerens bemærkninger til møde i Skatteankestyrelsen

Under mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 5. januar 2021 uddybede klageren årsagen til folkeregisterregistreringen den 12. august 2019. Han oplyste, at registreringen primært blev foretaget, idet han ville sikre sig, at han kunne leje en lejlighed med mulighed for indflytning i forbindelse med at han skulle påbegynde ansættelsen den 16. september 2019 i Danmark. Derudover ønskede klageren at oprette en bankkonto, hvortil klageren blev nødt til at have et CPR-nr. Klageren oplyste hertil, at årsagen til folkeregisterregistreringen alene var formel, og at han på intet tidspunkt har opholdt sig på kollegaens adresse.

Landsskatterettens afgørelse

Forskere og højtlønnede personer, der opfylder betingelserne i kildeskattelovens § 48 E, kan vælge at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48 F (forskerskatteordningen).

For at blive omfattet af denne beskatning er det en betingelse, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. dog stk. 5, jf. den dagældende kildeskattelovs § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Personer, som tidligere har været omfattet af forskerskatteordningen, anses at opfylde betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, selv om de inden for de seneste 10 år har været skattepligtige efter § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag, der er udbetalt på baggrund af en ansættelsesperiode, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 6.

Klageren er i Skattestyrelsens systemer registreret som fuldt skattepligtig til Danmark fra den 12. august 2019. Skattestyrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, at klageren registrerede sig i det danske folkeregister den 12. august 2019.

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 fremgår følgende af afsnittet ”Gældende ret”:

”Den særlige skatteordning kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er ingen branchemæssige begrænsninger og ingen krav om statsborgerskabsforhold. Der er ingen dispensationsmuligheder i ordningen og intet skønselement. Enten opfylder man betingelserne, eller også gør man ikke.”

Af forarbejderne til ændringerne foretaget i 2008 (lov nr. 522 af 17. juni 2008) fremgår følgende:

” De betingelser, der stilles, har til formål at sikre, at de forskere og andre personer, der kommer ind under den særlige skatteordning, reelt er rekrutteret i udlandet. (...) Den pågældende kan godt tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv. Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, og denne praksis vil blive fortsat.”

Skattepligt

Af Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fremgår det, at pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler personer, der har bopæl her i landet.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at grunde husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Der er således tale om et bredt tilknytningskriterium, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

For en person, der erhverver bopæl her i landet uden samtidig at tage ophold her, indtræder den fulde skattepligt i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, først, når den pågældende tager ophold her i landet. Det fremgår af kildeskattelovens § 7, stk. 1, 1. pkt. Kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende anses ikke for ophold i Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 7, stk. 1, 2. pkt.

Klageren har opholdt sig i Danmark sammen med sin familie i perioden den 5. august 2019 til den 16. august 2019. Under opholdet har klageren den 12. august 2019 registret bopæl i folkeregistret på sin kommende kollegas adresse.

Klageren har oplyst, at han alene har registeret sig på sin kollegas adresse af formelle årsager, og at han på intet tidspunkt har opholdt sig på kollegaens adresse.

Ifølge den fremlagte Airbnb kvittering og klagerens oplysninger har klageren under sit ophold i Danmark i perioden den 5. august 2019 til den 16. august 2016 opholdt sig på adressen [adresse1], [by1].

På baggrund af ovenstående lægger retten til grund, at klageren ikke har benyttet sin kollegas bolig.

Det fremgår af den fremlagte lejekontrakt af den 21. august 2019, at klageren har indgået lejekontrakt om leje af lejlighed på [adresse3] pr. den 15. september 2019. Klageren har siden indrejsen den 15. september 2019 beboet adressen med sin familie.

Retten finder på baggrund af ovenstående, at klageren først tager ophold i Danmark ved indrejsen den 15. september 2019, hvor klagerens lejemål i Danmark blev påbegyndt. Retten lægger i den forbindelse vægt på, at opholdet fra den 5. august 2019 til den 16. august 2019 må anses som et ferieophold, idet klageren havde lejet en lejlighed igennem Airbnb og rejste tilbage til Grækenland.

Klageren bliver således skattepligt til Danmark efter kildeskattelovens § 1 stk. 1 nr. 1, pr. 15. september 2019.

For så vidt angår det forhold, at klageren har registret sig i det danske folkeregister den 12. august 2019 på sin kollegas adresse bemærker retten, at det følger af Landsskatterettens praksis, at tilmelding til folkeregistret i Danmark ikke i sig selv medfører indtræden af skattepligt. Der henvises til TfS 1984 448 LSR.

Beskatning efter kildeskattelovens § 48 E-F

Klagerens skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er indtrådt den 15. september 2019.

Ved sin ansættelse hos [virksomhed1] A/S den 15. september 2019 opfylder han således betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, hvorefter det er en betingelse, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter bl.a. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Retten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren beskattes efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, fra og med den 15. september 2019.