Kendelse af 18-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 25-04-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2014

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Indkomstårene 2015-2018

Genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen, har været berettiget til at nægte at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018. Der er tale om ekstraordinær genoptagelse for så vidt angår indkomståret 2014.

Det fremgår af sagen, at klageren overgik til førtidspension den 1. november 2014, og indtil da havde fagforeningen indberettet kontingent. Kontingentet udgjorde frem til den 1. november 2014 i alt 830 kr. Kontingentet fra den 1. november 2014 og resten af året udgjorde 160 kr. Fagforeningen har ikke indberettet betalt kontingent til Skattestyrelsen i årene 2015-2018.

Af årsopgørelse nr. 2, dateret 26. april 2018, for indkomståret 2014 fremgår, at der er godkendt fradrag

for faglige kontingenter med 830 kr. Efterfølgende er der ikke godkendt fradrag for det faglige kontingent.

Klageren har den 28. marts 2019 anmodet Skattestyrelsen om genoptagelse af skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018. Det er gjort gældende, at der er tale om forskelsbehandling, idet pensionerede tjenestemænd kan få fradrag for fagforeningskontingent. Klageren har oplyst, at hun har været nødsaget til at forblive medlem i fagforeningen og betale kontingent, idet hun havde en verserende arbejdsskadesag.

Klageren har oplyst, at hun også haft en forsikring gennem fagforeningen, og at hun først i marts 2019, af fagforeningen, var blevet gjort bekendt med, at der ikke blev indberettet fagligt kontingent for folke- og førtidspensionister.

Skattestyrelsen har den 5. november 2019 udsendt forslag om afslag på genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018.

Skattestyrelsen har den 3. december 2019 fremsendt afgørelse, hvori der gives afslag på genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nægtet at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014-2015.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Fristen for at få ændret skatteansættelsen for 2014 udløb den 1. maj 2018. Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Vi modtog din ansøgning den 26. marts 2019 og kan derfor som udgangspunkt ikke genoptage indkomståret 2014.

Der er i den sammenhæng uden betydning, at du har en sag for samme indkomstår, som er påklaget til Skatteankestyrelsen, da der ikke er tale om samme forhold, som du nu ønsker behandlet.

Hvis skatteansættelsen for 2014 alligevel skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldt. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag eller en selvangiven for høj indkomst.

I dit tilfælde er der tale om, at du mener du har glemt et fradrag. Et glemt fradrag kan efter fast administrativ praksis ikke medføre en ekstraordinær genoptagelse, se hertil SKM.2017.55.LSR og Juridisk Vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 – Oversete eller glemte fradrag.

Skattestyrelsen har ikke lavet fejl i sagen, og der er heller ikke derfor grundlag for ekstraordinær genoptagelse, jævnfør skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.

Endvidere er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse, at anmodning om genoptagelse fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2.

Du er blevet bekendt med forholdet i forbindelse med modtagelse af årsopgørelsen for indkomståret. Du modtog den seneste årsopgørelse for 2014 den 26. april 2018.

Skattestyrelsen kan derfor ikke ekstraordinært genoptage skatteansættelsen for 2014.

Vedr. indkomstårene 2015 – 2018

Fradrag for fagligt kontingent er reguleret i ligningslovens § 13. Det fremgår af stk. 2, at fradragsretten er betinget af, at den faglige forening har indberettet kontingentudgiften til told- og skatteforvaltningen.

Din fagforening har indberettet faglig kontingent til Skattestyrelsen for perioden 1. januar til 1. november 2014, hvor du overgik til førtidspension. For efterfølgende indkomstår har fagforeningen ikke indberettet betalt kontingent. Betingelserne i ligningslovens § 13 stk. 2 er således ikke opfyldt, hvorfor der alene af den grund ikke kan godkendes fradrag for betalt fagligt kontingent.

Reglerne for fradrag for fagligt kontingent er nærmere beskrevet i Juridisk Vejledning afsnit C.A.4.3.1.3. Det fremgår her, at pensionister ikke kan fratrække kontingent til deres hidtidige fagforeninger. Se hertil SKM2006.528.ØLR og SKM2017.327.HR, der vedrører fagforeningers pligt til at indberette betalt kontingent for pensionister. Dommene er refereret i Juridisk vejledning i afsnit C.A..4.3.1.3.

Skattestyrelsen kan ikke genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2015 – 2018, da du som pensionist ikke opfylder kravene til at kunne få fradrag for betalt fagligt kontingent. Din fagforening har fulgt reglerne, som fremgår af SKM2017.327.HR ved ikke at indberette betalt faglig kontingent for pensionister.

Det kan ikke føre til et andet resultat, at du, efter du er overgået til førtidspension, har valgt at forblive i den faglige forening for at kunne få hjælp fra denne i en arbejdsskadesag.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har til støtte for sin påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018, anført følgende:

” Vedr klage over manglende indberetning af fradrag fra 3f på mit indbetalte fagforeningskontingent og skats afgørelse se sagside 274518918. Den 26.12.2019

Klage over skattestyrelsen afgørelse over afslag på at give mig mit manglende fradrag på mit indbetalte kontingent og indberetning af kontingent til skat fra 3f side så jeg ikke får mit fradrag for kontingent som jeg har betalt.

Jeg betaler kontingent og har gjort det i mange år og det har kørt af sig selv. jeg fik det faglige kontingent nedsat da jeg fik førtidspension og var nødt til at blive i 3f på grund af arbejdsmæssigt da jeg havde en arbejdsskade sag kørende som har kørt i mange år og har en forsikring via dem som jeg heller ikke kan få i dag og for at få hjælp til min arbejdsskade sag.som har kørt i mange år. Da forsikringen og aes laver numre manipulere med sagsakter og træffer direkte forkerte afgørelser af flere gange.

3f har ej oplyst mig om at jeg ikke kunne få fradrag for mit nedsatte kontingent i 2014 før jeg spørger indtil det hvad det er for noget at jeg ikke kan påføre mit nedsatte kontingent og når man jo betaler for det faglige skal man jo have fradrag for et kontingent ala andre foreninger og andre pensionister der får det der er da noget helt galt her at der sorteres hvem man er.

Jeg klagede til skat og til 3f og er meget utilfreds med dette at jeg ikke får mit fradrag men betaler kassen for mit kontingent. Har været nødt til at blive der på grund af min arbejdsskade.

Dernæst fandt jeg ud af der er forskelsbehandling på førtidspensionister tjenestemænd får fradrag men lønmodtager må åbenbart ikke ifølge dem selvom vi betaler for en ydelse og det kan ikke have sin rigtighed

Jeg har betalt kassen uden at få fradrag. Jeg har været i den tro at når man betaler får man fradrag for kontingent. Blev ej oplsyst om at det fik man ikke fra 3 f side før jeg selv måtte tage fat i dem. Så det kan ikke have sin rigtighed at der er forskel på tjenestemænd og almindelige lønmodtager forskelsbehandling grov stil.

Mit er arbejdsrelateret da jeg har en arbejdsrelateret arbejdsskade som har været syltet i mange år og som de burde hjulpet med. Så det er ej frivillig som skat skriver det er arbejdsrelateret da det er på grund af min arbejdsskade og jeg har været i god tro om at de ikke vi behandles ej ens forskelsbehandling, ligestilling retsikkehed.

Førhen hed det hvilende medlem men de vil have kontingent i dag det burde ikke kan få fradrag for det grådige fagforeninger og forskelsbehandling se eks på hvilende medlem. Diskriminering af person grupper og vi betaler til det og har gjort det i mange år. Jeg kan ikke acceptere at jeg ikke får fradrag for mit indbetalte kontingent.

Det med skat ikke kan gå tilbage i tiden det er ikke korrekt det klare udbetaling danmark uden problem modregne ændre helt tilbage fra 2014 og til 2019 af flere gange”.

Klageren har den 20. januar 2020 fremsendt følgende bemærkninger til den fremsendte sagsfremstilling:

”(...)

Har modtaget jeres forslag og jeg mener det er principel at nogen pensionister åbenbart får fradrag og andre får ikke. ej bliver oplyst og det er en forening man betaler ind og andre foreninger får man og fagforenings kontingent. Det er komplet uberettiget det har at jeg ikke får det. den indstilling er ikke god nok da det er forskelsbehandling. Og principel at der er diskrimenering af førtidspensionister om tjenestemand eller almindelig lønmodtager

Jeg har indbetalt kontingent og fagforening indberetter til skat og jeg mener klart at det er fejlagtig principel forkert den måde det her foregår på at i nægter at give mig det fradrag og jeg er berettiget til det ligeså vel som andre pensionister uanset om man er høj eller lav har ikke fået nogen informationer om det jeg har været i god tro.

Jeg vil gerne bede om aktindsigt for dette kan ej være rigtigt”

Klageren har den 22. januar 2020 fremsendt yderligere bemærkninger til den fremsendte sagsfremstilling:

”(...)

Jeg er ikke informeret fra 3f at de ikke ville indberette og havde en større mailkorrespondace med dem vedrørende dette. Grådige fagforeninger der tager kassen og ikke hjælper. Selv 3f viste det åbenbart heller ikke.

Se nedenstående mailkorrenspondance de viste det heller ikke så det er da en problem.

Jeg har betalt kontingent og har en forsikring via dem som jeg ikke kan tegne igen.

Før hed det hvilende medlem og passiv medlem nu er det seniorordninger etc

Indsat mail korrespondance etc

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2014

En skattepligtig der ønsker at få ændret sin indkomstansættelse, skal senest 1. maj i det 4. år efter

indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klageren har den 28. marts 2019 anmodet om genoptagelsen af indkomståret 2014-2018.

Anmodningen om genoptagelse vedrørende indkomstår 2014 er således modtaget af Skattestyrelsen efter udløb af fristen for ordinær genoptagelse.

Spørgsmålet om genoptagelse af indkomståret 2014 skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er anført i bestemmelsen, som er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 indeholder en række objektive grunde til genoptagelse.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren opfylder nogle af betingelserne for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der efter anmodning fra den skattepligtige gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Om der foreligger særlige omstændigheder, beror på en konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand, fejl begået af skattemyndighederne, hvor disse fejl kan anses for ansvarspådragende, eller anden særlig omstændigheder der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Klageren har gjort gældende, at indkomståret 2014 skal genoptages, idet hun ikke, af fagforeningen, var blevet gjort bekendt med, at hun som førtidspensionist ikke længere kunne på fradrag for det faglige kontingent, selvom klageren fortsat var medlem og betalte hertil. Klageren har endvidere gjort gældende, at det er hendes opfattelse, at der er tale om forskelsbehandling, idet pensionerede tjenestemænd kan få fradrag for fagforeningskontingent.

Landsskatteretten finder ikke, at der er oplyst om særlige omstændigheder, som kan begrunde, at klagerens anmodning om genoptagelse skal imødekommes. Retten har lagt vægt på, at klagerens fagforening har fulgt reglerne ved ikke at indberette betalt fagligt kontingent for pensionister. Retten bemærker i den forbindelse, at det forhold, at klageren ikke var bekendt med reglerne, ikke kan føre til et andet. Ligeledes kan det ikke føre til et andet resultat, at visse pensionerede tjenestemænd kan få fradrag for fagforeningskontingent.

Det forhold, at klageren var nødsaget til at forblive medlem og betale fagforeningskontingent, grundet verserende arbejdsskadesag, kan heller ikke føre til et andet resultat.

Retten finder endvidere, at klageren ikke har dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er

fremsat senest 6 måneder efter, at klageren er kommet til kundskab om det forhold der begrunder

ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Retten har lagt vægt på, at årsopgørelse for 2014 har været tilgængelig i klagerens skattemappe siden den 26. april 2018, og at klageren først den 28. marts 2019 anmoder Skattestyrelsen om genoptagelse. Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde en dispensation fra 6-måneders fristen.

Retten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende afslag på genoptagelse af indkomståret 2014.

Indkomståret 2015-2018

En skatteyder kan fradrage udgifterne til kontingenter for medlemskab af fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som vedkommende tilhører. Det følger af ligningslovens § 13, stk. 1.

Fradrag efter ligningslovens § 13, stk. 1, er betinget af, at der sker indberetning af medlemmernes kontingentbetalinger, jf. herved stk. 2.

Faglige foreninger skal hvert år foretage indberetning til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, foreningen har modtaget fra hvert enkelt medlem det foregående kalenderår. Det indberettede beløb bliver fortrykt på det enkelte medlems oplysningsskema.

Alle foreninger, hvor kontingentbetalingen er fradragsberettiget efterligningslovens § 13, har indberetningspligt, jf. skattekontrollovens § 8 T (nuværende skatteindberetningslov § 31).

Det fremgår af Højesteretsdom af 26. april 2017, offentliggjort i SKM2017.327.HR, at fagforeningens pensionister ikke har fradragsret efter ligningslovens § 13, og dermed ikke omfattet af indberetningspligten i skattekontrollovens § 8 T, idet foreningens hovedformål i forhold til pensionistmedlemmerne ikke er at varetage medlemmernes økonomiske interesser, og at pensionsforholdene for fagforeningens medlemmer, som ikke er tjenestemænd, er endeligt fastlagt ved pensioneringen, hvorfor medlemskabet ikke har den fornødne sammenhæng med de pågældendes løbende indkomst. Det fremgår endvidere af dommen, at den omstændighed, at der for pensionerede tjenestemænd og efterlønsmodtagere tillades fradrag for fagforeningskontingenter, ikke indebærer, at også pensionistmedlemmer, der ikke er pensionerede tjenestemænd, har ret til fradrag.

Klagerens fagforening har indberettet fagligt kontingent til Skattestyrelsen for perioden den 1. januar til den 1. november 2014, hvor klageren overgik til førtidspension. For efterfølgende indkomstår har fagforeningen ikke indberettet betalt kontingent.

Retten finder herefter ikke, at der kan ske genoptagelse for indkomstårene 2015-2018, på trods af at klagerens anmodning om genoptagelse er modtaget af Skattestyrelsen inden fristen for ordinær genoptagelse. Retten lægger vægt på, at betingelserne i ligningslovens § 13 stk. 2 ikke opfyldt, hvorfor der alene af den grund ikke kan godkendes fradrag for betalt fagligt kontingent. Retten lægger endvidere vægt på, at klageren, som førtidspensionist, ikke opfylder kravene til at kunne få fradrag for betalt fagligt kontingent.

Retten stadfæster derfor også Skattestyrelsens afgørelse vedrørende afslag på genoptagelse af indkomståret 2015-2018.