Kendelse af 04-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-06-2022

Journalnr. 19-0109895

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Personlig indkomst

Resultat af virksomhed/udlejningsejendom

Anden kapitalindkomst

Resultat af udlejningsejendom

Resultat [virksomhed1] I/S

0 kr.

51.704 kr.

-1.990 kr.

-58.891 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

51.704 kr.

-1.990 kr.

Indkomståret 2017

Personlig indkomst

Resultat af udlejningsejendom

Anden kapitalindkomst

Resultat af udlejningsejendom

Resultat [virksomhed1] I/S

0 kr.

51.429 kr.

-18.730 kr.

-65.485 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

51.429 kr.

-18.730 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 1. februar 1976 været registreret med virksomheden [virksomhed2], CVR-nr.: [...1]. Branchekode: 433410 Malerforretning og 682040 Udlejning af erhvervsejendomme. Malerforretningen, biler og lager m.v. blev solgt til sønnen [person1] i 2012.

Virksomhedens aktiviteter har siden overdragelsen været udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], [by1], [by2], samt skiltearbejde i mindre omfang. Ejendommen udlejes til sønnerne; malermester [person1] og tømrermester [person2]. I den husleje, som [person2] har betalt, indgår tillige betaling for tilladelse til at benytte klagerens 2 trailere. Klageren er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom.

Klageren har for indkomstårene 2016 og 2017 selvangivet skattepligtige resultater af virksomheden før finansielle poster på henholdsvis -63.225 kr. og 65.501 kr. For indkomstårene 2013, 2014 og 2015 er der selvangivet skattepligtige resultater af virksomheden før finansielle poster på henholdsvis -85.722 kr., -71.033 kr. og -80.196 kr. Klageren har valgt beskatning efter virksomhedsordningen.

Den 1. juli 2000 blev virksomheden [virksomhed1] I/S v/[person3] og [person2] registreret, CVR-nr.: [...2], med 50 % ejerskab til hver. Branchekode: 773200 Udlejning og leasing af entreprenørmateriel. Virksomhedens aktiviteter er udlejning af 1 lift og 1 minilæsser. Udlejningen sker primært til tredjemand, men også til indehaverne, der betaler fuld lejepris.

SKAT har efter en vurdering af klagerens tilbageværende aktiviteter i indkomstårene 2016 og 2017 opdelt de selvangivne regnskabsresultater i tre driftsgrene. Indtægter og udgifter er således fordelt på aktiviteterne; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning. SKAT har i den forbindelse foretaget nogle ligningsmæssige korrektioner vedrørende vedligeholdelsesudgifter, ejendomsskatter, ejendomsværdiskat samt huslejeindtægter for de omhandlede indkomstår. De regulerede driftsresultater af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning blev flyttet til anden kapitalindkomst. Det opgjorte underskud fra driftsgrenen skiltearbejde er ikke anset for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende, hvorfor der er nægtet fradrag herfor.

SKAT har tidligere ved afgørelse af 8. juni 2017 truffet en tilsvarende afgørelse for indkomstårene 2013-2015, hvor klagerens selvangivne underskud af selvstændig virksomhed ligeledes blev opdelt i driftsgrenene skiltearbejde, udlejningen af ejendom og Liftudlejning. Klagen over denne afgørelse behandles under sag.nr. [...].

Skattestyrelsens afgørelse

SKAT har opdelt klagerens selvangivne resultater af selvstændig virksomhed for indkomstårene 2016 og 2017 i driftsgrenene skiltearbejde, udlejningen af ejendom og Liftudlejning. De regulerede driftsresultater af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning er flyttet til anden kapitalindkomst. Det opgjorte underskud fra driftsgrenen skiltearbejde er ikke anset for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende, hvorfor der er nægtet fradrag herfor. Til støtte herfor har SKAT anført følgende:

"Afgørelse: Vi har ændret din skat

Skattestyrelsen har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms du har angivet for perioden 01.01.2016 til 31.12.2017 og den indkomst, du har selvangivet for 2016 og 2017.

Resultatet er, at vi ændrer din indkomst med i alt 114.929 kr. for 2016 og 116.930 kr. for 2017. Derudover forhøjes din ejendomsværdiskat med 412 kr. for 2016 og 2.297 kr. for 2017.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

Skattestyrelsens ændringer

Indkomståret 2016

Resultat fra [virksomhed1] I/S beskattes som kapitalindkomst - se punkt 1

1.990 kr.

Ikke godkendt fradrag for ejendomsskatter - se punkt 2

6.594 kr.

Ikke godkendt fradrag for vedligeholdelsesudgifter - se punkt 2

4.171 kr.

Udlejning af ejendom beskattes som kapitalindkomst - se punkt 2

-51.704 kr.

Ikke godkendt underskud af driftsgrenen skiltearbejde - se punkt 3

102.174 kr.

Samlet regulering af virksomhedens resultat

63.225 kr.

63.225 kr.

Anden kapitalindkomst. Resultat af udlejning af del af ejendom

51.704 kr.

Ændring af ejendomsværdiskat - se punkt 2 412 kr.

Indkomståret 2017

Resultat af [virksomhed1] I/S beskattes som kapitalindkomst - se punkt 1

18.730 kr.

Ikke godkendt fradrag for ejendomsskatter - se punkt 2

6.481 kr.

Ikke godkendt fradrag for vedligeholdelsesudgifter - se punkt 2

2.927 kr.

Udlejning af ejendom beskattes som kapitalindkomst - se punkt 2

-51.429 kr.

Ikke godkendt underskud af driftsgrenen skiltearbejde - se punkt 3

88.792 kr.

Samlet regulering af virksomhedens resultat

65.501 kr.

65.501 kr.

Anden kapitalindkomst. Resultat af udlejning af ejendom

51.429 kr.

Ændring af ejendomsværdiskat - se punkt 2 2.297 kr.

(...)

Skattestyrelsen har nu gennemgået regnskabsmaterialet for 2016 og 2017, og vi har i skrivelse af 16. juli 2019 foreslået, at der som opfølgning på ændringerne for 2013-2015 foretages nedenstående ændringer.

Din revisor har ved skrivelse af 26. august 2019 fremsendt indsigelse mod de påtænkte ændringer. Indsigelsen retter sig til dels mod de enkelte punkter, men også mod ændringerne som helhed. Indsigelsen gengives derfor i sin helhed her, og efterfølgende vil dele af indsigelsen ligeledes blive henført til de enkelte punkter.

"Skats forslag til ændring hviler på et fejlagtigt grundlag og med forkerte fakta i sagen. Her skal ikke opremses alle Skattestyrelsens fejltagelser, men blot nævne f.eks. at [virksomhed1] maskinpark også omfatter en minilæsser og ikke kun en lift. Der har tillige ikke været spurgt ind til [person3]s arbejdsindsats i 2016 og 2017, idet man forudsætter den er samme som tidligere år.

[person3] har drevet selvstændig virksomhed siden 01.02.1976 og [virksomhed1] I/S blev etableret 01.07.2000 med 50 % ejerskab. Det kan derfor konkluderes, at [person3] har drevet virksomhed og at fortsat virksomhed efter salget af malermester virksomheden er hans subjektive hensigt.

Skattestyrelsen har vedr. tidligere år kun spurgt ind til arbejdsindsats i [virksomhed1], men ikke den 100 % personligt drevne virksomhed. Skattestyrelsen fortsætter denne praksis i nærværende skattesag, hvilket er en fejl. Endvidere har [person3] i mange år udlejet dele af værkstedet, også mange år før 2012 med en årlig lejeindtægt på kr. 12.000.

Skattestyrelsens gennemgang har ikke givet anledning til at ændre moms, ligesom der hverken i tidligere år eller ved nærværende gennemgang er givet fradrag for saldo driftsmidler kr. 534.165 efter AL § 9. Det må derfor konkluderes at Skattestyrelsen opfatter virksomhed som fortsat drift.

Der henvises endvidere til SKM 2002.118.LSR hvor der lægges til grund ejers subjektive hensigt.

I forbindelse med salget af malervirksomheden i 2012 udarbejdes der samtidig lejekontrakt til køber for leje af erhvervs lokalerne. Det har været [person3]s hensigt at fortsat drive virksomhed, omend i mindre omfang end tidligere og opgørelse virksomhed efter regnskabsmæssig opgørelse.

Skattestyrelsen har medtaget ejendommens udgifter efter ejendommens skønnede vurdering.

Dette er ikke i overensstemmelse med praksis, hvor areal er den hidtidige praksis."

1. [virksomhed1] I/S

1.1. De faktiske forhold

Virksomheden udlejer en lift. Liften er indregistreret.

Det er i forbindelse med sagsbehandlingen for tidligere år oplyst, at der er et tidsforbrug på 2,5 til 3 timer pr. udlejning. Du og din søn deles om arbejdet, der består af aflevering og afhentning af maskine samt kørsel til service.

Du har medregnet følgende resultater i 2016 og 2017:

2016 2017

Overskudsandel før afskrivninger 1.034 kr. -17.271 kr.

Tilbageført regnskabsmæssige afskrivninger 3.239 kr. 3.239 kr.

Skattemæssige afskrivninger -6.263 kr. -4.698 kr.

Skattemæssigt resultat -1.990 kr. -18.730 kr.

Følgende fremgår af regnskabsmaterialet: 2016 2017

Omsætning ekskl. moms 13.608 kr. 15.200 kr.

Antal udlejninger 10 gange 7 gange

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at udlejning af driftsmidler er omfattet af anpartsreglerne i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 11. Indkomsten er derfor skattepligtig som kapitalindkomst, og ikke som resultat af virksomhed.

Det er lagt til grund, at du ikke kan anses for at have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Væsentligt omfang betyder i denne forbindelse 50 timer pr. måned, hvilket fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.C.3.1.5.

På grundlag af oplysningerne i pkt. 1.1 ovenfor om arbejdstid, og når der henses til den begrænsede omsætning i årene 2010-2017 er det usandsynligt, at du har anvendt 50 timer pr. måned i virksomheden.

Endvidere er det lagt til grund, at bemærkningerne til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13 (nu § 4, stk. 1, nr. 11) anfører, at anpartsreglerne angår enhver form for udlejning. Anpartsreglerne finder anvendelse på alle indtægter og udgifter vedrørende udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe uanset antal ejere og uanset formålet med udlejningen, når den skattepligtige ikke selv deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang.

Ifølge personskattelovens § 13, stk. 6, kan underskud fra udlejning af driftsmidler ikke fratrækkes i anden indkomst, men kan fremføres til modregning i eventuelle fremtidige overskud. Du kan læse mere herom i Den juridiske vejledning afsnit C.C.3.1.7.5.

Såfremt udlejningsvirksomheden fremover giver overskud, kan overskuddet modregnes i de fremførte underskud. Når de fremførte underskud er brugt, skal overskud selvangives i rubrik 35 "anden kapitalindkomst".

Skattestyrelsen har i afgørelse af 8. juni 2017 vedrørende indkomstårene 2013-2015 opgjort saldoen vedrørende fremførte underskud til -8.287 kr. Saldoen til videre fremførsel opgøres herefter således:

2016

2017

Fremført underskud vedr. udlejning af driftsmidler ved årets begyndelse

-8.287 kr.

-10.277 kr.

Underskud opstået i indkomståret - se ovenfor

-1.990 kr.

-18.730 kr.

Årets overskud der modregnes i tidligere års underskud

0

0

Saldo på fremført underskud vedr. udlejning af driftsmidler ved årets udgang

-10.277 kr.

-29.007 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået din revisors indsigelse, og har følgende bemærkninger:

Det anføres, at det ikke fremgår af forslaget, at virksomhedens maskinpark også omfatter en minilæsser. Skattestyrelsen har anført i forslaget, virksomheden udlejer en lift, idet der alene har været omsætning med udleje af lift i de omhandlende år.

Det anføres endvidere, at der ikke er spurgt til arbejdsindsatsen i 2016 og 2017. Skattestyrelsen har på baggrund af det tidligere oplyste, sammenholdt med virksomhedens faldende omsætning, konkluderet, at arbejdstidskravet på 50 timer pr. måned heller ikke er opfyldt i de omhandlende år.

Endelige anføres det, at Skattestyrelsens gennemgang ikke har givet anledning til ændring af momsen. Skattestyrelsen skal hertil bemærke, at det skatteretlig er vurderet, at der er tale om økonomisk virksomhed, men at vi anser aktiviteten med udlejning af liften for omfattet af personskattelovens regler om passiv udlejningsvirksomhed.

Skattestyrelsen har fastholdt ændringerne af dette punkt som anført i vores forslag af 16. juli 2019, og din skat er ændret i overensstemmelse med forslaget.

2. Ejendommen [adresse1]

2.1. De faktiske forhold

Ejendommen [adresse1], [by1], [by2] er vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed og har et samlet grundareal på 3.214 m2. Ejendommen tjener som bolig for dig og din ægtefælle. Ejendommen har tidligere været vurderet som en landbrugsejendom.

Foruden beboelsen er der på ejendommen fire andre bygninger, som anvendes til garage, lager, kontor og værksted. Det samlede areal for disse fire bygninger er på 296 m2. To af disse bygninger udlejes til dine to sønner til brug i deres virksomheder. Arealet for disse bygninger er på henholdsvis 98 m2 og 150 m2 eller i alt 248 m2. Der er i hvert af årene medregnet 56.400 kr. + moms i lejeindtægt.

Ejendommen har tidligere været vurderet til 1.750.000 kr. og vurderingen er beregnet således:

Stuehuset: 156 m2 x 100 % 156 m2

Øvrige bygninger: 100 m2 x 5 % 5 m2

Vægtet etageareal i alt 161 m2

Ejendommens normtal 8.842 kr. pr. m2

Bygningsværdi: 161 m2 1.423.562 kr.

Grundværdi: 3.214 m2 355.200 kr.

Ejendomsværdi 1.778.762 kr.

Afrundet til 1.750.000 kr.

Øvrige bygninger indgår i ejendomsvurderingen med en værdi på 5 x 8.842 kr. = 44.210 kr.

Øvrige bygninger indgår i ejendomsvurderingen med en værdi på 5 x 8.842 kr. = 44.210 kr.

Ved vurderingerne i 2013, 2015 og 2017 har vurderingsmyndighederne nedsat ovennævnte vurdering med 2,5 % og afrundet til en vurdering på 1.700.000 kr., heraf grundværdi 346.300 kr.

Ifølge de fremsendte regnskaber er der fratrukket følgende udgifter, som direkte relaterer sig til ejendommen:

2016 2017

Ejendomsskat 13.188 kr. 12.962 kr.

Privat andel -6.594 kr. -6.481 kr.

Vedligeholdelse værksted 4.171 kr. 2.927 kr.

Samlede udgifter 10.765 kr. 9.408 kr.

Den samlede ejendomsværdiskat er for begge år opgjort til 4.240 kr. Du har medregnet ejendomsværdiskat for hele ejendommen i 2016. I 2017 har du selvangivet et nedslag vedrørende delvis erhvervsmæssig anvendelse. Den erhvervsmæssige anvendelse er opgjort til 50 %, og der er således medregnet 2.120 kr. i ejendomsværdiskat for 2017.

(...)

2.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har tidligere taget stilling til den skattemæssige behandling af udgifterne vedrørende ejendommen [adresse1]. Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at den vurderingsmæssige status som beboelsesejendom med 1 lejlighed skal lægges til grund ved vurderingen af, hvordan resultatet skal beskattes, og hvilke udgifter der kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Der er ikke fradrag for ejendomsskatter, når der alene er tale om en uvæsentlig erhvervsmæssig benyttelse af ejendommen. Dette fremgår af ligningslovens § 14, stk. 3 sidste pkt. Ved uvæsentlig erhvervsmæssig benyttelse forstås i praksis normalt en udnyttelse, der svarer til mindre end 10 % af ejendommens vurderede areal (grundens areal).

Skattestyrelsen vurderer, i lighed med den vurdering der fandt sted ved sagsbehandling af dine skatteansættelser for tidligere år, at den erhvervsmæssige anvendelse udgør mindre end 10 % af grundens samlede areal på 3.214 m2.

Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende fradrag for nogen del af ejendomsskatterne, og din indkomst forhøjes med de fratrukne beløb på henholdsvis 6.594 kr. for 2016 og 6.481 kr. for 2017.

Ifølge ligningslovens § 15 J kan der for ejendomme som nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-5 og 9-11 alene foretages fradrag for prioritetsrenter m.v. Ejendommen [adresse1] er omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1.

Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende fradrag for vedligeholdelsesudgifter på værkstedsbygningen, og din indkomst forhøjes for 2016 og 2017 med de fratrukne beløb på henholdsvis 4.171 kr. og 2.927 kr. jævnfør ligningslovens § 15 J.

Da ejendommen er vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed skal resultatet ved delvis udlejning af denne beskattes som kapitalindkomst, hvilket fremgår af reglerne i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Skattestyrelsen har i lighed med behandlingen for tidligere år anset en del af revisorudgifterne for at kunne henføres til udlejningsdelen og har opgjort resultatet således:

2016 2017

Lejeindtægter 56.400 kr. 56.400 kr.

Administrationsomkostninger, 50 % af revisorudgift -4.696 kr.-4.971 kr.

Samlet resultat 51.704 kr. 51.429 kr.

Resultatet overføres fra personlig indkomst til kapitalindkomst.

Ifølge ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2, sidste punkt nedsættes ejendomsværdiskatten når ejeren udlejer en del af ejendommen, og opgør resultatet af udlejningen efter den regnskabsmæssige opgørelsesmetode. Ejendomsværdiskatten nedsættes med den til den udlejede del svarende andel af ejendomsværdiskatten.

Øvrige bygninger har et samlet areal på 296 m2, og heraf er udlejet 248 m2, hvilket svarer til 83 %. Den del af bygningernes værdi som vedrører det udlejede andel, udgør 83 % af 44.210 kr. eller 36.694 kr. Hertil kommer andel af grundværdien, som udgør 248/3.214 af 355.200 kr. = 27.408 kr. Samlet kan (36.694 + 27.408) kr. = 64.102 kr. henføres til den udlejede del, hvilket udgør 64.102 x100 / 1.778.762 kr. = 3,6 % af den samlede ejendomsvurdering.

Nedslag i ejendomsværdiskatten godkendes derfor med 3,6 % for hvert af årene 2016 og 2017.

I henhold til reglerne i ejendomsværdiskattelovens § 8 beregnes der et pensionistnedslag ved opgørelsen af ejendomsværdiskatten. Pensionistnedslaget er på 4‰ af ejendomsværdiskattegrundlaget, dog maksimalt 6.000 kr. pr. helårsbolig og er indkomstafhængigt. Det indebærer, at nedslaget aftrappes, når pensionistens eller pensionistægteparrets indkomst overstiger visse beløbsgrænser.

Nedslaget reduceres svarende til 5 pct. af den del af et særligt indkomstgrundlag, der i 2016 overstiger 281.300 kr. for pensionistægtepar. I 2017 er indkomstgrundlaget på 287.500 kr.

2016 2017

Beregnet ejendomsværdiskat ifølge årsopgørelser 4.240 kr. 4.240 kr.

Reduktion i pensionistnedslag 586 kr. 342 kr.

4.826 kr. 4.582 kr.

Nedslag erhvervsmæssig anvendelse 3,6 % -174 kr. -165 kr.

Ejendomsværdiskat 4.652 kr. 4.417 kr.

Selvangivet ejendomsværdiskat -4.240 kr.-2.120 kr.

Ansat yderligere ejendomsværdiskat 412 kr. 2.297 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået din revisors indsigelse, hvor det blandt andet anføres, at udgifterne medtages efter ejendommens skønnede vurdering og ikke efter areal, som er den hidtidige praksis.

Såfremt en ejendom både tjener til bolig for ejeren og benyttes erhvervsmæssigt i væsentlig omfang, bliver ejendommen vurderet som blandet bolig og erhverv, og der foretages en fordeling af ejendomsværdien jævnfør dagældende regler i vurderingsloven § 33, stk. 5. Ved væsentlig erhvervsmæssig benyttelse forstås efter praksis, at mindst 25 % af ejendommens værdi, anvendes erhvervsmæssigt. Det er således ikke arealfordelingen, som er afgørende.

Skattestyrelsen har lagt ejendommens vurderingsmæssige status til grund for den skattemæssige behandling af indtægter og udgifter vedrørende ejendommen. Dette bevirker blandt andet, at der ikke godkendes fradrag for vedligeholdelsesudgifter og ejendomsskatter.

Skattestyrelsen vurderer ikke, at der med din revisors indsigelse er tilgået nye oplysninger, som ikke allerede er lagt til grund for den skattemæssige vurdering af indtægter og udgifter vedrørende ejendommen, og vi har derfor fastholdt ændringerne af dette punkt som anført i vores forslag af 16. juli 2019, og din skat er ændret i overensstemmelse med forslaget.

3. Flere driftsgrene

3.1. De faktiske forhold

Ifølge de fremsendte regnskaber har du i 2016 og 2017 haft aktivitet i form af udlejning af del af ejendommen, andel af resultat fra udlejning af lift samt omsætning vedrørende udført arbejde.

Resultat fra udlejning af en del af ejendommen og resultat fra udlejning af lift er behandlet ovenfor under punkt 1 og 2.

Omsætning for udført arbejder vedrører skiltearbejde og udgør 1.017 kr. i 2016 og 4.500 kr. i 2017.

Det er anført i klagen til Skatteankestyrelsen vedrørende tidligere indkomstår, at der i lejen vedrørende bygningerne indgår betaling for leje af toner, ryster og trailer (driftsmidler). Der er ikke udstedt faktura vedrørende lejeindtægterne, og indtægterne er bogført som "husleje". Det må derfor fortsat lægges til grund, at driftsmidlerne benyttes vederlagsfrit.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattemæssigt er der efter reglerne i statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, fradrag for de udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ved vurderingen af om en virksomhed er erhvervsmæssigt drevet eller ej, tages der ifølge Den juridiske vejledning afsnit C.C.1.3. udgangspunkt i følgende:

· Rentabilitet - er der udsigt til overskud eller er underskuddet forbigående.
· Er virksomhedens underskud forbigående, f.eks. indkøringsvanskeligheder, eller forudsætter driften konstant kapitaltilførsel til neutralisering af underskud.
· Er der foretaget de nødvendige undersøgelser mht. udsigt til lønsom drift - er der f.eks. lagt budgetter.
· Har virksomheden den fornødne intensitet og seriøsitet.
· Har ejeren de nødvendige faglige forudsætninger.
· Virksomhedens omfang.
· Er driftsformen sædvanlig for virksomheder inden for branchen.
· Vil virksomheden, trods hidtidige underskud, kunne sælges til tredjemand, dvs. om den trods hidtidigt underskud i tredjemands øjne måtte have potentiel indtjeningsværdi.
· Ligger der andre formål - mere private formål - bag driften.

Ingen af kriterierne er i sig selv afgørende for vurderingen af, om en virksomhed er erhvervsmæssig eller ej, men praksis viser, at der lægges megen vægt på rentabiliteten og intensiteten, hvilket blandt andet fremgår af TfS2003,714, TfS2006,547, TfS2006,822 og SKM2009.60ØLR.

Det accepteres, at en virksomhed i opstartsfasen har underskud, men normalt vil man lukke virksomheden inden for en kort årrække, hvis man konstaterer, at den ikke er rentabel. Din virksomhed med skiltearbejde anses for at være en tilbageværende del fra dengang du drev malervirksomhed. Som udgangspunkt vil det ikke være muligt at opretholde en tabsgivende virksomhed med mindre der er andre indtægter/opsparing eller eventuelt lånemuligheder, som giver indehaveren et økonomisk rygstød, der gør det muligt at videreføre virksomheden.

Der har ikke været udarbejdet budgetter. Du har således ikke løbende haft mulighed for at se, om virksomheden flyttede sig i den rigtige retning.

På grundlag af ovenstående anses driftsgrenen med skiltearbejde for en ikke erhvervsmæssig virksomhed, idet der ikke er fremlagt oplysninger, som viser, at der efter dit salg af malerforretingen i 2012, er eller har været udsigt til at skiltearbejdet kan give et overskud efter driftsøkonomiske afskrivninger og driftsherreløn, der levner plads til forrentning af den investerede kapital. Ved denne vurdering har vi lagt vægt på, at der ikke er udarbejdet budgetter, og vi har særligt lagt vægt på den manglende intensitet, idet omsætningen ifølge regnskaberne alene har udgjort:

2013: 1.100 kr.

2014: 2.556 kr.

2015: 0 kr.

2016: 1.017 kr.

2017: 4.500 kr.

Vi anser derfor virksomheden med skiltearbejde for ophørt samtidig med, at du afstod din malerforretning i 2012. Driftsmidlerne anses på dette tidspunkt for at være overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed til den skattemæssigt nedskrevne værdi.

Om praksis for opdeling af en virksomheds resultat i flere driftsgrene, se SKM2011.30.VLR, SKM2014.112.LSR og SKM2019.285.LSR.

Udgifterne til bil og telefon, henfører vi til driftsgrenen skiltearbejde, idet din virksomheds erhvervsmæssige aktiviteter alene består af erhvervsmæssig udlejning af en del af ejendommen [adresse1], og når der alene er indkomst ved udlejning, er der ikke fradrag for udgifter til bil og telefon. Dette fremgår af Landsskatteretskendelse nr. 1990-2-463 af 28/11 1990.

Resultat af driftsgrenen skiltearbejder er beregnet således:

2016 2017

Udført arbejde 1.017 kr. 4.500 kr.

Reparation og vedligehold maskiner 0 kr. -2.149 kr.

Autodrift -21.152 kr. -17.348 kr.

Administration -20.456 kr. -16.256 kr.

Andel af revisor overført til udlejning 4.696 kr. 4.971 kr.

Afskrivninger småanskaffelser -1.133 kr. 0 kr.

Afskrivninger driftsmidler -65.146 kr.-62.510 kr.

Resultat -102.174 kr. -88.792 kr.

Din indkomst forhøjes med de beregnede underskud vedrørende skiltearbejde.

Skattestyrelsen har gennemgået din revisors indsigelse, og det er vores opfattelse, at din revisor betragter dine samlede aktiviteter vedrørende malerarbejde, udlejning af bygninger og udleje af driftsmidler som værende én samlet virksomhed, som skal vurderes samlet.

Det er imidlertid Skattestyrelsens opfattelse, at retspraksis på området tilsiger, at der i virksomheder med flere driftsgrene (blandede aktiviteter) skal ske en opdeling af resultatet, således at virksomhedens enkelte driftsgrene vurderes særskilt.

Når vi specifikt har spurgt ind til din arbejdsindsats i driftsgrenen udlejning af driftsmidler, og ikke den øvrige del af virksomheden, skyldes det ønsket om en afdækning af, hvorvidt du har deltaget i driften vedrørende udlejning af driftsmidler i væsentligt omfang, idet der gælder særlige krav hertil, hvilket fremgår af ovennævnte punkt 1.4.

Skattestyrelsen mener ikke, at manglende ændring af momsen understøtter synspunktet om, at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed, idet den momsretlige vurdering af hvornår der drives selvstændig økonomiske virksomhed, ikke nødvendigvis er sammenfaldende med den skatteretlige vurdering. Dette fremgår blandt af Højesterets dom af 22. oktober 1991 offentliggjort i TfS1991,500.

Din revisor henviser til SKM2002.118LRS, hvor ejers subjektive hensigter lægges til grund. I sagen fandt Landsskatteretten ikke grundlag for at bestride en hovedanpartshavers oplysninger om, at han ønskede at fortsætte sin erhvervsmæssige virksomhed med busdrift, men at omstændigheder bevirkede, at busdriften måtte ophøre. Landsskatteretten fandt derfor, at erhvervsmæssig aktivitet først var ophørt i forbindelse med salget af den sidste bus umiddelbart efter ophør af det påklagede indkomståret.

Skattestyrelsen finder heller ikke i nærværende sag grundlag for at bestride, at det efter salget af din malervirksomhed i 2012 fortsat var din hensigt at drive virksomhed i mindre omfang, og at du formentlig har betragtet alle aktiviteterne som en samlet drift.

Ved vurderingen af om der ud fra en skatteretlig bedømmelse drives erhvervsmæssig virksomhed, skal der imidlertid, som tidligere anført, ske en opdeling i virksomhedens enkelte driftsgrene, og herefter foretages en særskilt vurdering af de enkelte aktiviteter.

Aktiviteterne fra interessentskabet og aktiviteterne med udleje af bygninger vurderes særskilt og herefter resterer der alene aktiviteten vedrørende skiltearbejde. Denne aktivitet har i alle årene været om end meget begrænset eller ikke eksisterende, og det er Skattestyrelsens opfattelse, at det allerede i 2012 må have stået klart, at denne aktivitet isoleret set ikke ville blive overskudsgivende.

Det af revisor anførte om den i 2012 tilbageværende driftsmiddelsaldo skal efter Skattestyrelsens opfattelse ikke påvirke bedømmelsen af aktiviteterne med udleje og skiltearbejde, idet driftsmidlerne, som tidligere anført, anses for overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed i 2012.

Skattestyrelsen vurderer ikke, at der med din revisors indsigelse er tilgået nye oplysninger, som ikke allerede er lagt til grund for den skattemæssige vurdering af om du driver erhvervsmæssig virksomhed, og vi har derfor fastholdt ændringerne af dette punkt som anført i vores forslag af 16. juli 2019, og din skat er ændret i overensstemmelse med forslaget.

4. Virksomhedsskatteordningen

4.1. De faktiske forhold

Der er valgt beskatning efter virksomhedsordningen jf. virksomhedsskattelovens afsnit I for indkomstårene 2016 og 2017. Du har selvangivet kapitalafkast på 0 kr. for de omhandlede indkomstår.

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Da aktiviteterne i [virksomhed1] I/S og indkomsten ved udlejning af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst, kan disse aktiviteter ikke indgå i virksomhedsordningen jf. virksomhedsskatte-lovens § 1. Driftsgrenen skiltearbejde kan heller ikke indgå i virksomhedsordningen, da vi ikke anser aktiviteterne for at være erhvervsmæssige i skattemæssig henseende.

Da du herefter ikke har aktiviteter, der kan indgå i virksomhedsordningen, kan du ikke anvende virksomhedsordningen i 2016 og 2017. Beskatning efter virksomhedsordningen slettes for disse indkomstår.

Der er ikke modtaget bemærkninger til dette punkt og ændringen fastholdes."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klagerens skattepligtige indkomster for indkomstårene 2016 og 2017 skal ændres til henholdsvis -58.891 kr. og -65.485 kr. Subsidiært at klageren har ret til fradrag for tab i forbindelse med salg af driftsmidler. Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende i klagen:

"Herved klages over at Skat har ændret skat- og momsansættelsen for [person3] cpr. [...] samt cvr [...1] og cvr [...2] for årene 2016 og 2017.

Vi har modtaget Skats afgørelse den 27. September 2019.

Som primær postulat mener vi ansættelsen skal foretages efter det selvangivne.

Som Subsidiær postulat skal [person3] have fradrag for tab i forbindelse med salg af

driftsmidler. Skat kan her ikke postulere forældelse, da ændringen er foretaget på foranledning af Skat. Der henvises her til bekendtgørelse om skatteforvaltningslovens § 30. Da der er tale om en fuldstændig ændring af den skattemæssige ansættelse fra personlig indkomst til kapitalindkomst, burde Skat af sig selv tilsvarende givet fradrag for tab på den skattemæssige værdi på driftsmidler. Her henvises til Afskrivningslovens§ 9 hvor gevinst og tab skal indtægtsføres eller fradrages. Dette har skat ikke foretaget, trods væsentlige ændringer i opfattelsen af, om [person3] driver virksomhed eller ej.

Sagens faktiske forhold og bemærkninger

Skats forslag til ændring hviler på et fejlagtigt grundlag og med forkerte fakta i sagen. Her skal ikke opremses alle Skattestyrelsens fejltagelser, men blot nævne f.eks. at [virksomhed1] maskinpark også omfatter en minilæsser og ikke kun en lift. Der har tillige ikke været spurgt ind til [person3]s arbejdsindsats i 2016 og 2017, idet man forudsætter den er samme som tidligere år.

[person3] har drevet selvstændig virksomhed siden 01.02.1976 og [virksomhed1] I/S blev etableret 01.07.2000 med 50 % ejerskab. Det kan derfor konkluderes, at [person3] har drevet virksomhed og at fortsat virksomhed efter salget af malermester virksomheden er hans subjektive hensigt.

Skattestyrelsen har vedr. tidligere år kun spurgt ind til arbejdsindsats i [virksomhed1], men ikke den 100 % personligt drevne virksomhed. Skattestyrelsen fortsætter denne praksis i nærværende skattesag, hvilket er en fejl. Endvidere har [person3] i mange år udlejet dele af værkstedet, også mange år før 2012 med en årlig lejeindtægt på kr. 12.000.

Skattestyrelsens gennemgang har ikke givet anledning til at ændre moms, ligesom der hverken i tidligere år eller ved nærværende gennemgang er givet fradrag for saldo driftsmidler kr. 534.165 efter AL§ 9. Det må derfor konkluderes at Skattestyrelsen opfatter virksomhed som fortsat drift. Der henvises endvidere til SKM 2002.118.LSR hvor der lægges til grund ejers subjektive hensigt.

I forbindelse med salget af malervirksomheden i 2012 udarbejdes der samtidig lejekontrakt til køber for leje af erhvervs lokalerne. Det har været [person3]s hensigt at fortsat drive virksomhed, omend i mindre omfang end tidligere og opgørelse virksomhed efter regnskabsmæssig opgørelse.

Skattestyrelsen har medtaget ejendommens udgifter efter ejendommens skønnede vurdering. Dette er ikke i overensstemmelse med praksis, hvor areal er den hidtidige praksis.

Skat har endelig som hoved begrundelse angivet, at udlejning af erhvervslokaler og udlejning af maskiner ikke er erhvervsmæssig virksomhed, men henhører under kapitalindkomst. Tilsvarende reglerne om værelsesudlejning. Der er, og har altid været lovhjemmel for at kunne opgøre udlejning af værksted som en del af bolig, tilhørende maskiner, herunder en tonemaskine, maskinerne i [virksomhed1] I/S, som regnskabsmæssig fradrag. Hvilket [person3] netop har valgt.

At der i forbindelse med salget af malervirksomheden i 2012 ikke blev foretaget opgørelse efter afskrivningslovens§ 9, var der med hensigten om fortsat drift, udlejning af driftsmidler m.v.

Hvorfor opgørelse ikke er tilladt efter AL§ 9. Hvis Skatteankestyrelsen giver Skat medhold i at man mener erhvervsvirksomhed er ophørt, skal der foretages opgørelse efter AL§ 9.

Konklusion

Skat har ikke foretaget opgørelse jf. Skat afsnit c. c.2.4.2.4.3.3. salg eller ophør af virksomhed. Det må konkluderes at der er tale om fortsat virksomhed. Der henvises endvidere til SKM2002.118.LSR hvor det blev lagt t il grund, at ophør af virksomhed først var foretaget efter al aktivitet var ophørt. Når der bortses fra bagatel beløb som i SKM 2007.321.HR. Der er flere afgørelser som peger på, at indirekte brug af driftsmidler, f.eks. computer til bogføring ikke anses for fortsættende virksomhed. Her er der imidlertid tale om direkte driftsmidler, herunder tonemaskine m.v. som er brugbare for den fortsatte drift af virksomheden og en del af udlejningen.

Det er og har lige siden 2012 været [person3]s subjektive hensigt at fortsætte med virksomhed, om end i mindre omfang.

Det er og var [person3]s hensigt, at drive udlejning efter den regnskabsmæssige metode. Der henvises til Skats egen vejledningwww.skat.dk/borger/bolig og ejendomme/udlejning af bolig/du udlejer et værelse eller en bolig du selv bor i - at der kan vælges regnskabsmæssigt fradrag.

Selvstændig virksomhed er beskrevet i Skat juridiske vejledning afsnit c.c.1.1. som er karakteriseret ved, at der for egen regning og risiko udøves virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå økonomisk overskud og at det udøves regelmæssigt. Der er nævnt nogle afgrænsninger, herunder tjenesteforhold, hobbyvirksomhed, honorarer og spekulation.

Udlejningsvirksomhed er her nævnt som hovedregel selvstændig erhvervsvirksomhed.

[person3] har tidligere redegjort for, at han deltager aktivt i virksomhedens drift. Skat har ikke i denne sag redegjort for hvorfor man ikke mener [person3] ikke deltager aktivt i virksomhedens drift. Skat henviser til skattesag som p.t. er hos Skatteankestyrelsen vedr. årene 2013 - 2015. I forbindelse med klagen i 2017 opgjorde [person3] sine samlede arbejdstimer for en måned, opgjort til 100 timer, hvilket er langt over den norm som blev fastlagt efter tfs 1991, 213. med et minimum på 50 timer. Det er klart at tidsforbruget varierer med større tidsforbrug sommer og mindre vinter, men det er ikke tilbagevist af Skat, at [person3] har godt gjort, at han samlet i egen virksomhed og [virksomhed1] I/S yder en arbejdsindsats på over 600 timer om året. Jf. tillige ligningsvejledningen 2012-1 E. D.2.5.3."

Repræsentanten har den 26. oktober 2021 supplerende anført følgende:

"Efter [person3] i 2012 sælger sin malermester virksomhed til en af sine sønner kontrolleret selskab, mener Skat at [person3] er ophørt med drift af personlig virksomhed. [person3] drift af personligt ejet virksomheder bestod af malermester virksomhed samt udlejning af lokaler og driftsmidler. Skat ændrede herefter årene 2013-2017 indkomster fra udlejning til kapitalindkomst efter en nærmere beregnet metode.

Der er foretaget indsigelser over som primær begrundelse, at en del af virksomhedens drift er fortsat og derfor er fortsat drift af virksomhed, omend i mindre omfang.

Der er subsidiært gjort indsigelser over, at [person3] på den måde ikke har fået fradrag for sine skattemæssige saldi på driftsmidler, i modstrid til afskrivningsloven.

Endvidere er der gjort indsigelser over metodeberegning af kapitalindkomst, herunder beregning ud fra offentlige værdier fast ejendom, i modsætning til almindelig praksis, de udlejede kvadratmeter contra det samlede areal. Skat anvender her offentlige vurderinger som selv efter Skats egne standarder er fejlbehæftede og har været det i 10 år.

Jeg har også gjort subsidiær omvalg af [virksomhed1] I/S gældende til [person2].

Stadfæstelse af Skats ansættelse vil efter min opfattelse give et forkert politisk budskab, udover jeg mener det strider mod gældende lov og retspraksis. Et budskab om, at det ikke kan betale sig at leje ud, på trods af skiftende regeringers ændringer i bl.a. bundfradrag og lettelse for selvangivelse for nye udlejere, der især henvender sig til værelsesudlejning.

Jeg skal ikke her lave henvisninger til gældende ret. Det er foretaget i de 2 ovenfor anførte klager.

Der er 2 måder at selvangive udlejning på. Metoden med kapitalindkomst og stort bundfradrag samt Den regnskabsmæssige metode.

[person3] har altid ved udlejning af lokaler og driftsmidler anvendt den regnskabsmæssige metode i en virksomhed han har drevet siden 1976. Selvom han sælger malermester virksomheds delen i 2012 og ikke udlejnings delen, er det jo ikke ensbetydende med, at man skal skifte opgørelses metode. Der er opkrævet og afregnet moms på erhvervs udlejning, både lokaler og driftsmidler.

[person3] aktive drift har jeg redegjort for i ovenfor anførte klager med tidligere indsendte bilag. Omvendt mener vi ikke, at Skat har dokumenteret at der ikke er udført en erhvervsmæssig indsats.

Når man slår op på Skats egne vejledninger er overskriften: du udlejer et værelse eller en bolig, du selv bor i. Den udlejning der har været foretaget, er erhvervsmæssige lokaler og driftsmidler ejet af [person3] alene eller driftsmidler ejet sammen med anden person. Reglerne er derfor ikke dækkende for [person3] situation. Bolig på ejendommen, anvendes alene til privat formål af ejeren, medens lager, værksted, kontor, og delvist garager er udlejet eller benyttes af maskiner der udlejes. (Tonemaskine, minilæsser og lift m.v.)

Jeg må tilføje omkring rentabilitetskriteriet, at jeg ikke forstår skats begrundelse for, at benytte sig af dette kriterie. Der henses til, at der som hovedregel anvendes rentabilitetskriterie for at konstatere om der er udsigtsløs drift eller ej. Altså hobby virksomhed eller ej. Konsekvens af afgørelse om hobbyvirksomhed er at der nægtes fradrag for underskud. Det er der ikke tale om i Skats afgørelse. Her overfører man udlejning efter regnskabsmæssig opgørelse til kapitalindkomst, værelsesudlejning.

Skat henviser til sag om bortforpagtet jord hvor der nægtes fradrag for telefon m.v.

Det er 2 vidt forskellige ting. Hvis man tager de generelle regler om at udgifters fradragsret skal være med til at sikre og vedligeholde indkomsten ifølge SL § 6 stk. 1 følger, at udgifter der anvendes til at sikre indkomsten er fradragsberettiget, f.eks. Ejendomsskatter andel når der er tale om bortforpagtning af jord, mens der vil være andre udgifter ved udlejning af erhvervslokaler og driftsmidler. Hvis man ikke kan få fradrag for reparation af en lift der anvendes til udlejning, kan man jo heller ikke tjene penge på udlejning.

Skat har ikke påvist, at det i 2013 var [person3] hensigt at ophøre med at drive selvstændig virksomhed. Ved at blive boende i ejendommen med bolig og erhverv. Ved at fortsætte udlejning samt udvide aktiviteten heraf, samt selvangivet resultat af virksomhed, været momsregistreret og afregnet moms m.v. Til kendegivet, at det siden 2013 var hans akt at fortsætte selvstændig virksomhed, omend i mindre omfang end før 2013.

Jeg mener derfor som tillige anført i tidligere fremsendte 2 klager at: Skatteansættelsen skal fastsættes efter det selvangive. Der henvises til konklusioner i de 2 tidligere fremsendte klager.

Der henvises tillige til de subsidiære begrundelser i klagerne."

Repræsentanten har den 12. januar 2022 supplerende anført følgende:

"I fortsættelse af forhandling med [person4], fremsendes vedhæftet excell ark med specificerede indtægter og omkostninger for ovenstående indkomstår.

Omkostningerne skal efter min opfattelse behandles skattemæssigt forskelligt, hvilket vil nærmere blive redegjort for.

Skattemæssig saldo ultimo 2012 og primo 2013 på driftsmidler udgør kr. 514.696. [person3] har ikke fået fradrag herfor.

Skiltearbejde

Efter [person3]s frasalg af malermester virksomhed var det hans hensigt, at han udover udlejning af lokaler og driftsmidler ville gøre en indsats med henblik på at opnå en rimelig indtjening på skiltearbejde.

Desværre har det også som vedhæftede excell ark viser, at omsætningen på området har været ret begrænset. Jeg vil derfor medgive, at på området skiltearbejde er der tale om hobbyvirksomhed og omkostningerne hertil ikke omfattet af afdrag.

Direkte indtægter og omkostninger er uden fradrag. Da arbejdet er udført i de udlejede lokaler fra en arbejdsplads som er særligt indrettet hertil. Der henvises til billede der viser et bord med en computer op af en væg og folie hængende i et dertil indrettet stativ.

Selve arbejdspladsen fylder ikke meget, men der er naturligvis adgang til køkken, toilet, gang og dør. Det skønnes at det samlede areal til skiltearbejde udgør 10 %.

Der godkendes derfor ikke fradrag for direkte indtægter og udgifter, samt 10 % andel af fælles udgifter. Se nærmere herom i excell ark.

Der godkendes således forhøjelse vedr. hobby af skiltevirksomhed med kr. 6.174 2013, kr. 3.200 2014, kr. 4388 2015, kr. 4334 2016 og kr. 16 2017.

Jf. excell ark er direkte udgifter og indtægter medtaget med 100 %. Fælles omkostninger er medtaget med 10 % efter det benyttede areal for hobbyvirksomheden.

Renter er ikke medtaget, da forholdet ikke har været berørt af Skat.

Afskrivning driftsmidler er ikke medtaget, da der ikke er tilgang eller afgang i årene 2013 - 2017, hvorfor driftsmidler tilhører udlejning af lokaler og driftsmidler.

Opgørelse af afskrivningsgrundlag er i 2012 opgjort efter den historiske afskrivningslov § 9, endvidere med den forventning om fortsat virksomhed. Udlejning af lokaler og driftsmidler. Skat er af den opfattelse, at drift af virksomhed er ophørt. Ifølge gældende afskrivningslov § 9 skulle tabet have været opgjort og fradraget. Dette er ikke sket.

Moms

Ifølge EU sjette direktivs artikel 2, stk. 1, pålægges der merværdiafgift ved levering af goder og tjenesteydelser, som mod vederlag foretages i indlandet af en afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab.

For [person3]s vedkommende er der tale om udlejning af lokaler og driftsmidler. For [virksomhed1] vedkommende er der tale om dagsudlejning af driftsmidler.

Ved virksomhedernes opstart. Dette gælder både malermester [person3], tømrermester [person2] og den i fællesskab drevne virksomhed [virksomhed1] I/S at der er tale om momspligtig virksomhed.

Fra 2013 og frem, er [person3] frivillig momsregistreret ifølge skat og opkræver derfor moms af lejeindtægter. [person2] har hele tiden drevet momspligtig virksomhed.

Tilsvarende vil være gældende for [virksomhed1] I/S

Et I/S er kendetegnet ved at være personlig drevet virksomhed med flere end 1 ejer. Da begge ejere i år 2000 i forvejen var momsregistreret, er der ingen tvivl om at også [virksomhed1] er momspligtig."

Bilag til supplerende indlæg:

"[person3], skattesag 2013 - 2017

Tekst

2013

2014

2015

2016

2017

Selvangivne udgifter/indtægter

Varekøb folie skiltearbejde

0

1166

0

0

0

Databehandling, løn

50

0

0

0

0

Rep. Maskiner & inventar

0

1160

3190

0

2149

It udgifter

0

98

0

0

andel autodrift

22605

13155

15272

21152

17348

husleje lade

7500

0

0

0

Andel ejendomsskat og forsikr

11280

0

6538

6594

6481

vedligeholdelse værksted

7704

8787

207

4171

2927

Rengøring

304

0

0

0

0

renovation

300

0

0

0

0

Andel vand

638

648

466

0

0

porto og gebyrer

1892

981

156

0

0

kontorartikler

0

228

0

0

1230

Telefon excl privat andel

5259

4300

4326

9467

4709

revisor

12560

9977

10687

9392

9943

vagtværn

1327

1919

0

1597

374

kontingenter

55

0

0

0

0

småanskaffelser

1316

4647

3038

1133

0

Afskrivning driftsmidler

76298

61216

86169

65146

62510

renter pengeinstitut

-12

-7

0

0

0

renter realkredit

24272

25303

13889

13709

13772

I alt udgifter

173348

133578

143938

132361

121443

Omsætning

salg skiltearbejde

-1100

-2556

0

-1017

-4500

Husleje udlejning

-67600

-43100

-44400

-56400

-56400

I alt omsætning

-68700

-45656

-44400

-57417

-60900

I alt selvangivet excl [virksomhed1]

104648

87922

99538

74944

60543

[virksomhed1] I/S 50 % andel

Resultat andel indtægt

-1439

3327

-9263

-4273

14032

renter

-4

-3

0

0

2522

Afskrivninger

6773

5080

3810

6263

4698

I alt [virksomhed1]

5330

8404

-5453

1990

21252

I alt selvangivet VSO

109978

96326

94085

76934

81795

Tekst

2013

2014

2015

2016

2017

I alt selvangivet VSO forrige side

109978

96326

94085

76934

81795

Renter ej forhøjet af skat

24256

25293

13889

13709

16294

Selvangivet ifølge skat

85722

71033

80196

63225

65501

Selvangivet vedr. skiltearbejde

forhøjelse hobbyvirksomhed

salg skiltearbejd

-1100

-2556

0

-1017

-4500

Varekøb folie skiltearbejde

0

1166

0

0

0

Databehandling, løn

0

0

0

0

0

Rep. Maskiner & inventar

0

116

319

0

215

It udgifter

0

10

0

0

0

andel autodrift

2261

1316

1527

2115

1735

husleje lade

750

0

0

0

0

Andel ejendomsskat og forsikr

1128

0

654

659

648

vedligeholdelse værksted

770

879

21

417

293

Rengøring

30

0

0

0

0

renovation

30

0

0

0

0

Andel vand

64

65

47

0

0

porto og gebyrer

189

98

16

0

0

kontorartikler

0

23

0

0

123

Telefon excl privat andel

526

430

433

947

471

revisor

1256

998

1069

939

994

vagtværn

133

192

0

160

37

kontingenter

6

0

0

0

0

småanskaffelser

132

465

304

113

0

Afskrivning driftsmidler

0

0

0

0

0

renter pengeinstitut

0

0

0

0

0

renter realkredit

0

0

0

0

0

I alt selvangivet vedr. skilte-

arbejde

6174

3200

4388

4334

16

"

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Klageren har siden den 1. februar 1976 været registreret med virksomheden [virksomhed2]. Virksomheden ændrede driftsform i 2012 i forbindelse med salget af malerforretningen, biler og lager m.v. til sønnen [person1]. Klageren har efterfølgende for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 selvangivet skattepligtige resultater af selvstændig virksomhed før finansielle poster på henholdsvis -85.722 kr., -71.033 kr., -80.196 kr., -63.225 kr. og -65.501 kr. Klageren har valgt beskatning efter reglerne i virksomhedsordningen.

SKAT har efter en vurdering af klagerens tilbageværende aktiviteter i indkomstårene 2013-2017 opdelt de selvangivne regnskabsresultater i tre driftsgrene. Indtægter og udgifter er således fordelt på aktiviteterne; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning. I den forbindelse er langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber henført til skilte-aktiviteten, der er anset for en ikke erhvervsmæssig virksomhed, hvilket repræsentanten under klagesagen har accepteret. De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen, idet udgifterne vedrørende liftudlejningen er medtaget i særskilte regnskaber for [virksomhed1] I/S. SKAT har samtidig foretaget nogle ligningsmæssige korrektioner vedrørende vedligeholdelsesudgifter, ejendomsskatter, ejendomsværdiskat samt huslejeindtægter for de omhandlede indkomstår. SKAT har flyttet de regulerede driftsresultater af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning til anden kapitalindkomst.

SKAT opgjort de regnskabsmæssige driftsresultater af skiltearbejdet for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -113.929 kr., -91.303 kr., -117.495 kr., -102.174 kr. og -88.792 kr.

SKAT har endvidere opgjort de skattemæssige driftsresultater af ejendomsudlejningen for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 60.078 kr., 37.464 kr., 50.591 kr., 51.704 kr. og 51.429 kr.

SKAT har endelig opgjort klagerens skattemæssige driftsresultater vedrørende hans andel i interessentskabets liftudlejning for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -5.333 kr., -8.407 kr., 5.453 kr., -1.990 kr. og -18.730 kr.

Landsskatteretten finder, at SKAT har været berettiget til at opdele klagerens indtægter og udgifter for indkomstårene 2016 og 2017 i tre forskellige driftsgrene, der skattemæssigt skal behandles uafhængigt af hinanden. Der er herved henset til, at klagerens hidtidige selvstændige virksomhed i betydelig grad ændrede driftsform i 2012 i forbindelse med overdragelsen af malerforretningen, og at klagerens tilbageværende aktiviteter; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning må anses for artsfremmede aktiviteter.

Spørgsmålet er herefter, om driftsresultaterne vedrørende de tre driftsgrene er opgjort korrekt, og om SKAT har været berettiget til at overføre driftsresultaterne af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning til anden kapitalindkomst. Der skal endvidere tages stilling til repræsentantens anmodninger om omgørelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Udlejningsvirksomhed

SKAT har opgjort resultaterne af ejendomsudlejningen for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 60.078 kr., 37.464 kr., 50.591 kr., 51.704 kr. og 51.429 kr. I den forbindelse er langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber henført til skilteaktiviteten. De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen. De regulerede driftsresultater af udlejningsejendommen er flyttet til beskatning som anden kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Landsskatteretten bemærker, at der i klagerens virksomhedsregnskaber er fratrukket meget betydelige udgifter, når der henses til arten af klagerens aktiviteter med meget beskeden skilteaktivitet og udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], hvor klageren og hans ægtefæll har bolig. Ejendommen har siden den 1. januar 2000 været vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed. En ejendom kan først vurderes som en blandet beboelses- og erhvervsejendom, når mindst 25 % af ejendommens værdi kan henføres til erhvervsdelen. Retten lægger ejendommens vurderingsmæssige status til grund for den skattemæssige behandling af indtægter og udgifter vedrørende ejendommen, hvorfor SKAT har været berettiget til at nægte fradrag for vedligeholdelsesudgifter og ejendomsskatter m.v. Da ejendommen er omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1, skal indkomst fra udlejning af en del af ejendommen beskattes som kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Klagerens repræsentant er uenig i SKATs opgørelse af, hvilke driftsudgifter der henhører til henholdsvis skiltearbejdet og udlejningsejendommen. Repræsentanten har opgjort underskuddene vedrørende skiltearbejdet for indkomstårene 2013-2017 til henholdsvis -6.174 kr., -3.200 kr., -4.388 kr., -4.334 kr. og -16 kr., idet han har henført de øvrige udgifterne i klagerens virksomhedsregnskaber til udlejning af lokaler og driftsmidler. Der er eksempelvis for 2016 blandt andet henført udgifter til afskrivninger på driftsmidler 65.146 kr., autodrift 21.152 kr., revisor 9.392 kr., telefon 9.467 kr. og vedligeholdelse værksted 4.171 kr.

De konkrete udgifter vedrørende udlejning af to maskiner fremgår af regnskabet for [virksomhed1] I/S, hvor klageren har medtaget 50 % af driftsresultatet som sekundære indtægter i regnskabet/selvangivelsen. Klagerens virksomhed har i betydelig grad ændret driftsform i 2012, men efter salget af malerforretningen er der fortsat medtaget meget betydelige udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber. Landsskatteretten finder, at klagerens erhvervsmæssige virksomhedssfære efter 2012 reelt kun har omfattet delvis udlejning af bygninger og deltagelse i [virksomhed1] I/S.

Landsskatteretten finder, at repræsentanten ikke har godtgjort, at den delvise udlejning af ejendommen til sønnerne malermester [person1] og tømrermester [person2] har medført yderligere driftsudgifter i klagerens udlejningsvirksomhed end de af SKAT godkendte, herunder 50 % af revisorregningen. Der er er herved særligt henset til, at arten af klagerens udlejning af erhvervsareal ikke kan betinge afholdelse af så betydelige driftsudgifter, som der fremgår af regnskaberne. Retten finder således, at kun en mindre del af de fratrukne udgifter angår udlejningsvirksomheden, og at langt hovedparten af de fratrukne udgifter reelt vedrører skiltearbejde og ikke fradragsberettede private udgifter.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Skiltearbejde

Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst. Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Der henvises til Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og til Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

Landsskatteretten finder, at der ikke i de omhandlede indkomstår var udsigt til, at driftsgrenen skiltearbejde ville blive rentabel indenfor en kortere årrække og dermed give en fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for underskud vedrørende skiltearbejdet, idet aktiviteten ikke været drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende.

SKAT har opgjort de skattemæssige driftsresultater af skiltearbejdet for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -113.929 kr., -91.303 kr., -117.495 kr., -102.174 kr. og -88.792 kr., idet langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber er henført til skilteaktiviteten. De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen, idet udgifterne vedrørende liftudlejningen er medtaget i særskilte regnskaber for [virksomhed1] I/S.

Repræsentanten er uenig i SKATs opgørelse af, hvilke driftsudgifter der henhører til skilteaktiviteten. Repræsentanten har opgjort underskuddene vedrørende skiltearbejdet for indkomstårene 2016 og 2017 til henholdsvis -4.334 kr. og -16 kr., idet han har henført langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber til ejendomsudlejningen m.v.

Landsskatteretten bemærker, at det beskedne skiltearbejde ikke kan betinge afholdelse af så betydelige driftsudgifter, som SKAT har henført til virksomhedsgrenen skiltearbejde. Retten er således ikke enig med SKAT i størrelsen af de fratrukne udgifter, der er henført til virksomhedsgrenen skiltearbejde, idet en betydelig del af udgifterne må anses for ikke fradragsberettigede private udgifter.

Landsskatteretten tiltræder dog, at der for indkomstårene 2016 og 2017 er nægtet fradrag for henholdsvis -102.174 kr. og -88.792 kr., idet disse udgifter vurderes at skulle henføres til ikke erhvervsmæssig virksomhed og private udgifter. Retten finder således efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesættes SKATs vurdering af, hvilke udgifter der kan fratrækkes ved indkomstopgørelserne for de omhandlede indkomstår, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten stadfæster derfor SKAT afgørelse af, hvilke udgifter der ikke kan fratrækkes ved indkomstopgørelserne for de omhandlede indkomstår. Retten har foretaget samme konklusion i klagesagen for indkomstårene 2013, 2014 og 2015, der behandles under sagsnummer [...].

[virksomhed1] I/S

Personskattelovens § 4, stk. 1, har følgende ordlyd:

"Kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af

(...)

nr. 11. har følgende ordlyd: indkomst fra udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe uanset antal ejere, når den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang,"

[virksomhed1] I/S har kun to maskiner, som udlejes: 1 lift og 1 minilæsser. I regnskaberne for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 er medtaget omsætninger på henholdsvis 25.310 kr., 32.200 kr., 35.300 kr., 13.608 kr. og 15.200 kr.

Det er oplyst, at der er et tidsforbrug på ca. 21/2 - 3 timer pr. udlejning, og at der i 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 er sket udlejninger henholdsvis 13, 17, 15, 10 og 7 gange. Interessenterne, der i øvrigt selv har lejet maskinerne, deles om arbejdet, der består af aflevering og afhentning af maskiner, kørsel til service, udførelse af småreparationer samt vask og rengøring af maskinerne.

SKAT har beskattet klagerens skattepligtige andel af driftsresultaterne i [virksomhed1] I/S som kapitalindkomst, idet klagerens udlejning af driftsmidler er anset for omfattet af anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 11. Der er herved lagt til grund, at klageren ikke kan anses at have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang, hvilket forudsætter aktiv deltagelse i mindst 50 timer pr. måned, jf. Den juridiske vejledning, afsnit C.C.3.1.5.

Repræsentanten har anført, at klageren driver personlig virksomhed med hovedvægten på udlejning af de erhvervsmæssige lokaler samt stille driftsmateriel til rådighed for lejeren malermester [person1]. [virksomhed1] I/S er nært beslægtet med begge sønnernes virksomheder, der bruger driftsmidlerne. Han har henvist til Skatterådets dispensationsbeføjelse i personskattelovens § 4, stk. 6, hvorefter der kan dispenseres fra kravet om, at den skattepligtige skal have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Dispensationen omfatter efter hans opfattelse både generationsskifte eller særlige omstændigheder i klagerens situation.

Landsskatteretten bemærker, at anpartsreglerne finder anvendelse på alle indtægter og udgifter vedrørende udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler uanset antal ejere, når den skattepligtige ikke selv deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Retten finder det usandsynligt, at klageren har anvendt mindst 50 timer pr. måned i virksomheden i den omhandlede årrække. Der er herved henset til antallet af udlejninger, den begrænsede omsætning i årene 2013-2017 samt at der er to deltagere i virksomhedens aktiviteter. Underskuddene for 2016 og 2017 kan ikke fratrækkes i anden indkomst, jf. personskattelovens § 13, stk. 6, men kan fremføres til modregning i eventuelle fremtidige overskud.

Den omstændighed, at Skatterådet har dispensationsbeføjelse i personskattelovens § 4, stk. 6, kan ikke føre til et andet resultat, idet retten ikke kan dispensere fra arbejdskravet. Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Virksomhedsordningen

Virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1, har følgende ordlyd:

"Skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, kan anvende virksomhedsordningen efter reglerne i dette afsnit på indkomst fra virksomheden. Dette gælder dog ikke, hvis indkomst fra virksomheden er kapitalindkomst efter § 4, stk. 1, nr. 9 eller 11, i personskatteloven. Endvidere kan virksomhedsordningen ikke anvendes på konkursindkomst, jf. konkursskattelovens § 6."

Klageren har anvendt virksomhedsordningen i selvangivelserne for indkomstårene 2013-2017, ligesom ordningen har været anvendt i tidligere år, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I.

SKAT har nægtet klageren beskatning efter virksomhedsordningen under henvisning til, at aktiviteterne i [virksomhed1] I/S og indkomsten ved delvis ejendomsudlejning er kapitalindkomst, og at skiltearbejde ikke kan anses for at være erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende.

Landsskatteretten bemærker, at retten ovenfor har vurderet, at udlejningsaktiviteterne i [virksomhed1] I/S og indkomsten ved delvis ejendomsudlejning skal beskattes som kapitalindkomst uanset, at klageren driver selvstændig erhvervsvirksomhed. Efter salget af malervirksomheden driver klagerens således ikke nogen virksomhed, der kan beskattes efter reglerne i virksomhedsskatteloven.

Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.