Kendelse af 12-10-2020 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2020

Skattestyrelsen har pålagt [virksomhed1] A/S, herefter selskabet, at foretage ændring af indberetning til eIndkomst af værdi af fri bil for indkomståret 2017.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har kontrolleret selskabets regnskaber m.v. og har i den forbindelse foretaget en række ændringer, hvoraf selskabet har påklaget 1 forhold.

Selskabet er ejet af [virksomhed2] ApS, som er ejet af [person1] med 100 %.

[person1] har siden den 5. januar 2015 haft adresse på [adresse1], [by1]. I indkomståret 2017 bestod husstanden af en ægtefælle og 2 børn.

Ifølge [person1]s skatteoplysninger, har han ikke haft nogle biler indregistreret i eget navn i 2017. [person1]s ægtefælle har haft en bil indregistreret i eget navn i 2017, og hun har fået befordringsfradrag.

Selskabet er beliggende [adresse2], [by2].

Selskabets aktiviteter består i at drive fabrikation af og handel med plastprodukter som PE og PVC. Deres primære kunder er entreprenører, installatører og industrier.

Selskabet har i indkomståret 2017 været ejer af følgende biler:

Land Rover Defender 110, registrerings nr. [reg.nr.1]. Bilen er registreret 1. gang 6. september 2007. Tilgang 14. januar 2016 og afgang 29. december 2018.
Peugeot Partner varebil, registrerings nr. [reg.nr.2]. Bilen er registreret 1. gang 3. juli 2009. Tilgang 2. marts 2017 og afgang 25. juni 2018.

Begge biler var indregistreret som varebil, gods privat/erhverv.

Selskabets øvrige biler har været registreret som erhverv.

Selskabet har i forhold til varebilen oplyst, at den blev købt til 55.000 kr. den 22. september 2015 på guleplader med registrerings nr. [reg.nr.3]. Herefter blev den omregistreret til [reg.nr.2] til brug for en kontorelev den 2. marts 2017. Kontoreleven ønskede dog ikke at benytte bilen privat og har skrevet under på, at han ikke bruger bilen privat. Varebilen havde derfor alene været brugt til udkørsel af varer og kundebesøg.

I forhold til Land Rover Defender er det oplyst, at den blev købt for 230.000 kr. Bilen blev købt brugt og registreret med papegøjeplader- momsfri, da der var tale om en gammel bil. Bilen blev kun brugt til firmakørsel.

Det er ligeledes oplyst, at der ikke var udfærdiget nogle kørebøger, da der alene havde været tale om firmakørsel.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ændret selskabets indberetninger til indkomstregistret med i alt 97.857 kr., i relation til beskatning af [person1] af værdi af fri bil.

Til støtte herfor er anført:

”(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Med indsigelserne er der ikke fremlagt nye oplysninger eller dokumentation for brugen af bilerne. Selskabet har forklaret at bilerne udelukkende er blevet brugt til erhvervskørsel, men der er ikke noget kørselsregnskab eller lignende, der kan fremvise, at bilerne ikke er blevet brugt privat.

(...)

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at grundet mangel på dokumentation for erhvervsmæssig benyttelse af bilen Land Rover Defender 110¨, Registrerings nr. [reg.nr.1], skal direktør/hovedaktionær [person1] beskattet af bilens værdi 63.830 kr. Med indsigelserne er der ikke fremlagt nye oplysninger eller dokumenter, der ændre Skattestyrelsen opfattelse.

Skattestyrelsen har lavet følgende beregning for værdi af bil:

Bilen Land Rover Defender 110” [reg.nr.1]

Beskatningsgrundlaget 230.000 kr.

25 % af 230.000 kr. = 57.500 kr.

Grøn ejerafgift = 6.330 kr.

I alt = 63.830 kr.

Værdien af fri bil: 63.830 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at grundet mangel på dokumentation for erhvervsmæssig benyttelse af bilen Peugeot Partner Varebil, Registrerings nr. [reg.nr.2], skal direktør/hovedaktionær [person1] beskattet af bilens værdi 45.370 kr. Med indsigelserne er der ikke fremlagt nye oplysninger eller dokumenter, der ændre Skattestyrelsen opfattelse.

Skattestyrelsen har lavet følgende beregning for værdi af bil:

Bilen Peugeot Partner Varebil [reg.nr.3]

25 % af 160.000 = 40.00 kr.

Grøn ejerafgift = 5.370 kr.

I alt = 45.370 kr.

Værdi pr. måned = 45.370 kr./ 12 = 3.780 kr.

9 måneder af 3.780 kr. = 34.027 kr.

Værdien af fri bil: 34.027 kr.

Der er minimums beskatning af fri bil på 160.000 kr. jf. Ligningslovens § 16 stk. 4.

Det fremgår af ligningsvejledningen, afsnit C.A.5.14.1.1, at såfremt arbejdsgiveren stiller en bil til rådighed, som den ansatte kan anvende privat, er der tale om et skattepligtigt personale gode, jf. Ligningslovens § 16, stk. 4.

Det er rådigheden over den fri bil, der beskattes. Det skattepligtige beløb fastsættes derfor uafhængigt af privatkørslens omfang.

Der er skærpede krav til bevisbyrden for, at bilen ikke bruges privat, når sagen drejer sig om en person, som har bestemmende indflydelse på virksomhed. Ifølge LSR 2019.14-4607808 følger ”Hvis en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en skærpet formodning for, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, men også for privat kørsel. Det skyldes, at der er tale om interesseforbunde parter. Det er op til hovedaktionæren, der ønsker at undgå beskatning af rådighed over firmabil, at sandsynliggøre at den ikke bruge til privat kørsel” ”Formodning at f.eks. afkræftes ved hjælp af et korrekt ført kilometerregnskab”.

Bevisbyrden kan i visse tilfælde løftes, hvis der fremlægges dokumentation i form af daglige registreringer med specificeret angivelse af dagens kørsel, som viser, at der alene er tale om erhvervsmæssig kørsel. En sådan dokumentation er ikke fremlagt i sagen. Der er ingen forskel på selskabets redegørelse for brugen af bilerne før og efter den fremlagte indsigelse.

Uagtet det oplyste vedrørende anvendelsen af bilerne efter indsigelsen, er det Skattestyrelsen opfattelse, at når selskabet har indregistrere bilen til blandet benyttelse samt betale privatbenyttelsesafgift, er den til rådighed for privat kørsel.

Selskabet har ikke haft indsigelser vedrørende ændringen af beskatningsgrundlaget for bilen Land Rover Freelander 2, Registrerings nr. [reg.nr.4], som [person2] er blevet beskattet af fri bil for. Det er aftalt med selskabets bogholder [person3], at Skattestyrelsen selv vil indberette tallene til eIndkomst (indkomstregistreret) for indkomstårene 2017 og 2018. Selskabet skal være opmærksomme på at de selv skal indberette for 2019.

Vedrørende bilerne Land Rover Defender 110¨, Registrerings nr. [reg.nr.1] og Peugeot Partner Varebil, Registrerings nr. [reg.nr.2], skal selskabet inden den 14. oktober 2019 indberette til eIndkomst (indkomstregisteret) værdien af fri bil for perioden 1.1.2018 til 31.12.2018 og for perioden 01.01.2019 til dags dato i felt 13 og felt 19 jf. Skattekontrollovens § 7 C og indkomst-registerlovens § 3.

(...)”

Skattestyrelsen har endvidere udtalt:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

[virksomhed1] A/S har klaget over Skattestyrelsens afgørelse, af den 25. september 2019 i forbindelse med direktør/hovedaktionær [person1] beskatning af to biler, der i indkomståret 2017 var indregistreret som erhverv/privat. Klagen vedrører punkt 5 i afgørelsen, "Medarbejdere er blevet beskattet af fri bil”. Klagen er næsten identisk med tidligere indsendte indsigelser. Selskabet gjorde indsigelse til forslaget mht. [person1]s beskatning af de to biler "Land Rover Defender 110", [reg.nr.1]" og "Peugeot Partner Varebil, [reg.nr.2]", men Skattestyrelsen ændrede ikke forslaget til afgørelsen, da indsigelserne ikke indeholdte nye oplysninger, der kunne begrunde, at [person1] ikke skulle beskattes.

I afgørelsen er der blevet lagt vægt på, at selskabet ikke har kunnet fremlægge dokumentation, et kørselsregnskab eller lignende, der kan påvise at bilerne ikke er blevet brugt privat. Selskabet har indregistreret bilerne som erhverv/privat, dvs. til blandet benyttelse, samt at der er betalt privatbenyttelsesafgift, der betyder at bilerne er til rådighed for privat kørsel. Ifølge retspraksis er der skærpede krav til bevisbyrden for, at en bil ikke bruges privat, når sagen drejer sig om en person, som har bestemmende indflydelse i selskabet.

I klagen til Skatteankestyrelsen er der stadig ikke fremlagt nye oplysninger, der kan dokumentere, at bilerne ikke er blevet brugt privat. [person1] oplyser i klagen til Skatteankestyrelsen, at han på samme tidpunkt for anskaffelsen af bilen, Land Rover [reg.nr.1] har haft to privat biler til privat benyttelse. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [person1] ikke haft en eller flere biler indregistreret i 2017.

I afgørelsen ligger Skattestyrelsen endvidere vægt på, at det er rådigheden over bilen, der beskattes.

I klagen skriver [person1] følgende "Jeg har jo yderligere 8 biler, som jeg har råderetten over, oghvis Jeres udgangspunk er, at jeg snyder hvorfor er de så ikke med her". [person1] er blevet beskattet af de to biler, idet de er indregistreret som erhverv/privat, hvorimod de andre biler er indregistreret som erhverv.

Hvad den oprindelige tanke har været med bilerne er ikke relevant i sagen. Hvis de er anskaffet til anden brug, er det selskabets ansvaratomregistrere bilerne til erhverv.

Bilernes tilgang og afgang:

Land Rover Defender 110-·, Registrerings nr. [reg.nr.1] - tilgang 14/01-2016 og afgang 29/12-2018

Peugeot Partner Varebil, Registrerings nr. [reg.nr.2] - tilgang 02/03-2017 og afgang 25/06-2018

Hvordan bilerne er registreret kan findes i selskabets R75, som er vedlagt både for 2017 og 2018.

(...)”

Skattestyrelsen har den 19. februar 2020 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen indstilling af 13. februar 2020:

”I den ovenfor anførte klagesag har Skatteankestyrelsen i brev dateret den 13. februar 2020 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse i sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen, der indstiller at den påklagede afgørelse skal stadfæstes.

Skattestyrelsen fastholder således, at der skal ske beskatning af værdi af de omhandlede frie biler, og selskabet derfor har pligt til at indberette værdi af de omhandlede frie biler til indkomstregistret.

Som det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse har de i sagen omhandlede biler begge været indregistreret til blandet benyttelse og der har været betalt privatbenyttelsesafgift, hvorfor begge biler har været til rådighed for privat kørsel.

Det fremgår også af Skattestyrelsens afgørelse, at det er selve rådigheden over fri bil der beskattes, og ikke værdien af den faktisk foretagne private kørsel. Beskatningen af værdi af fri bil er derfor uafhængig af privatkørslens omfang.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse også lagt vægt på, at selskabet ikke har kunnet fremlægge dokumentation i form af kørselsregnskab eller lignende, der kan påvise, at bilerne ikke har været brugt privat.

Fra retspraksis henviser Skattestyrelsen til byrettens dom offentliggjort som SKM2016.586.BR (og siden stadfæstet af Vestre Landsret, jf. SKM2018.337.VLR).

Af resumeet til byrettens dom fremgår blandt følgende:

”Retten fandt, at der på baggrund af registreringen til blandet benyttelse og betalingen af privatbenyttelsesafgift var en formodning for, at bilen var stillet til skatteyderens private rådighed. Da der ikke var ført kørebog og heller ikke udarbejdet fraskrivelseserklæring vedrørende bilen, fandt retten, at skatteyderen ikke havde løftet sin bevisbyrde.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at selskabet ikke er forpligtet til at indberette i alt 97.857 kr., i relation til beskatning af [person1] af værdi af fri bil i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017.

Til støtte herfor er anført:

”Jeg er blevet privat sat i skat af 2 biler som er erhvervet og brugt alene til Firma brug.

Der er tale om en Peugeot AZ 34870, som blev gjort klar til brug for en salgselev, han ønskede dog

Ikke at benytte den, da prisen for bilen var alt for høj for sådan et køretøj, og det faktum at han privat kunne benytte sine forældres biler - se vedhæftede bilag, hvor han skriver under på, at han ikke bruger bilen privat.

Jeg er ligeledes sat i skat af en Land Rover, som blev købt som billig erstatning for en Rang Rover" som jeg blev beskattet af da den var på hvide plader og blev benyttet privat", men hvor motoren gik i stykker, og at købe en ny og få den monteret ville overstige den samlede værdi af bilen, og derfor blev denne Land Rover [reg.nr.1] købt. At den havde kombi plader på, var ikke noget som jeg skænkede en tanke i forhold til min fremtidige beskatning. Jeg har på dette tidspunkt to private biler, som jeg benytter privat, men jeg har brug for en bil som kan trække 3500 KG. i mit arbejde, og derfor blev denne Land Rover købt.

Jeg har altid betalt skat at hvidplade biler og at de gulplade biler som jeg har benyttet privat, hvilket også er tilfældet af min nye bil som er købt i år.

At I sætter mig i skat pga. bilerne er til rådighed, kan jeg ikke accepter. Den ene bil [reg.nr.2] har jeg ikke engang flyttet her internt på pladsen, den har alene fungeret som reservebil for vores montører, for så at blive omregistreret til brug for en salgselev. Jeg har jo yderligere 8 biler, som jeg har råderetten over, og hvis Jeres udgangspunkt er, at jeg snyder hvorfor er de så ikke med her?

Jeg kan derfor ikke accepter Jeres generelle begrundelse for at de er til rådighed, og at I indtager den holdning, at der som udgangs punkt bliver snydt. Jeg er bange for at jeg så kan blive offer for jeres helt igennem urimelige antagelser og fejlagtige nærmeste desperate forsøg på at inddrive skatte kroner. ”

Landsskatterettens afgørelse

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16 A, stk. 5, 2. pkt. Det er selve rådigheden over bilen, der beskattes, og ikke omfanget af den private brug.

Selskabet har pligt til at indberettet værdi af fri bil til indkomstregistret, jf. § 7C i den dagældende skattekontrollov.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, skt. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 og 20 % af resten. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler der er anskaffet af arbejdsgiveren højest 3 år efter første indregistrering opgøres bilens værdi opgøres til 75 % af nyvognsprisen, når bilen er mere end 3 år. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

For hovedaktionærer gælder der en formodningsregel om, at en firmabil, som hovedaktionæren har råderet over, også er til rådighed for privat kørsel. Bevisbyrden anses for løftet, hvor der foreligger et behørigt kørselsregnskab som godtgør, at bilen ikke har været anvendt til privat kørsel eller på anden vis godtgør, at bilen ikke har været til rådighed. Der henvises til Højesterets dom i SKM2005.138, Vestre Landsrets dom i SKM2003.53 og Østre Landsrets dom i SKM2005.503. Bevisbyrden skærpes, hvis bilen er parkeret ved bopælen. Der henvises til Højesterets dom af 30. juni 2014, SKM2014.504.

De i sagen omhandlede biler har begge været indregistreret til blandet benyttelse og der har været betalt privatbenyttelsesafgift, hvorfor Landsskatteretten finder, at begge biler har været til rådighed for privat kørsel. Der lægges vægt på, at der i sagen ikke foreligger dokumentation i form af kørselsregnskab eller lignende, der kan påvise, at bilerne ikke har været brugt privat.

Det forhold, at [person1] har haft rådighed over flere andre biler i selskabet, kan ikke i sig selv afkræfte formodningen om, at han ikke har haft rådighed over de i sagen omhandlede biler. Det lægges vægt på, at selskabets øvrige biler har været indregistreret som erhvervsbiler.

Landsskatteretten bemærker i øvrigt, at det fremgår af [person1]s skatteoplysninger, at han ikke har haft en eller flere biler indregistreret i eget navn i 2017. Det forhold, at [person1]s ægtefælle har haft bil privat, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.