Kendelse af 20-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2022

Journalnr. 19-0109546

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Forhøjelse af overskud af virksomhed

130.696 kr.

Nedsættelse

Hjemvisning

Indkomståret 2016

Forhøjelse af overskud af virksomhed

230.862 kr.

Nedsættelse

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1], som er registreret med startdato 16. april 2012. Virksomheden er registreret under branchekoden 811000 Kombinerede serviceydelser.

Skattestyrelsen har i brev af 15. juni 2017 bedt klageren om at fremsende materiale til brug for opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015 og 2016. Skattestyrelsen har desuden rykket for klagerens bogføringsmateriale henholdsvis den 6. november 2017 og den 9. august 2018.

Skattestyrelsen har modtaget materiale for indkomstårene 2015 og 2016 fra klageren den 1. august 2017, den 4. december 2017, den 1. august 2018 og den 31. august 2018. Skattestyrelsen har modtaget følgende:

resultatopgørelse,
balance,
saldobalance,
underliggende bilag i form af købsbilag og udskrift fra kundekartotek,
bankkontoudtog for klagerens konto nummer [...39] og konto nummer [...75] i [finans1].

Skattestyrelsen har ikke modtaget klagerens bogføringsmateriale/kontokort, ligesom en række bilag ikke er modtaget.

Klageren har selvangivet et overskud af virksomhed på 82.190 kr. for indkomståret 2015 og på 132.818 kr. for indkomståret 2016.

I forbindelse med klagesagens behandling har klagerens repræsentant fremlagt følgende materiale:

Bilag 1.

Faktura af 2. april 2015 fra [virksomhed2] A/S. Fakturabeløbet udgør 12.083,50 kr. inkl. moms (9.666,80 kr. ekskl. moms.)

Dertil er vedhæftet en Dankortbon af 2. april 2015 [virksomhed2] vedrørende køb på 1.283,50 kr.

Bilag 2.

Værkstedsfaktura af 19. juni 2015 fra [virksomhed3] A/S. Fakturabeløbet udgør 17.206,50 kr. inkl. moms (13.765,12 kr. ekskl. moms).

Bilag 2A.

Værkstedsfaktura af 31. juli 2015 fra [virksomhed3] A/S. Fakturabeløbet udgør 6.800,50 kr. inkl. moms (5.440,34 kr. ekskl. moms).

Bilag 3.

Kontospecifikation fra klagerens virksomheden vedrørende konto 5910 – rengøring. Den 8. september 2015 er der bogført et bruttobeløb på 5.356,25 kr. med konteringsteksten ”Regning fra bauhaus: arbejdsbord og skab (...)”.

Bilag 4.

Faktura af 22. april 2015 fra [virksomhed4]. Fakturabeløbet udgør 3.671,88 kr. inkl. moms. (2.937,50 kr. ekskl. moms).

Bilag 5.

Print fra forsyningsselskabet [virksomhed5] A/S vedrørende el- og vandforbrug 2012 – 2015.

Bilag 6.

Salgsslutseddel af 14. september 2014 fra [virksomhed3] A/S, hvoraf det fremgår, at [virksomhed1] er køber af en Opel Vivaro kassevogn for 97.155 kr. (inkl. ekstraudstyr, levering og nummerplade), hvoraf købsmomsen udgør i alt 21.175 kr.

Bilag 7.

Håndskrevet aftale om handel med Opel Combo. Køretøjets stelnummer fremgår af aftalen. Handelsprisen fremgår ikke af aftalen.

Kontospecifikation fra klagerens virksomhed vedrørende konto 5840 – firmabil. Den 6. juli 2015 er der bogført et bruttobeløb på 21.875 kr. med konteringsteksten ”regning fra privat sælger af bil: firmabil nr. 2 (...)”.

Bilag 5A.

Print vedrørende elforbrug 2016 – 2019.

Bilag 8.

Aftale om leasing af 4. juli 2016 fra [virksomhed6] A/S, hvoraf det fremgår, at [virksomhed1] leaser en VW Transporter kassevogn. Det fremgår også af aftalen, at en Opel Combo indgår som byttebil.

Klagerens repræsentant har som bilag til sine bemærkninger til Skattestyrelsens supplerende udtalelse fremsendt følgende:

Klagerens foto af værkstedsvogn.
Print fra [virksomhed7].dk vedrørende en Bahco værkstedsvogn.
Mail af 16. oktober 2020 til klageren fra [virksomhed3] A/S vedrørende en vurderet brugtvognspris på en Opel Combo.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 130.696 kr. for indkomståret 2015 og 230.863 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Når Skattestyrelsen har gennemgået selvangivelsen og det skattemæssige årsregnskab, skal vi tage stilling til, om det bogførings- og regnskabsmateriale, der ligger til grund for regnskabet, udgør tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter selvangivelsen. Hvis der konstateres mangler i bogførings- og regnskabsmaterialet, skal der herefter tages stilling til, om manglernes omfang og karakter giver grundlag for at ændre indkomstansættelsen efter et skøn.

Hvis vi skal kunne anse et skattemæssigt årsregnskab for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab. Bogføringen skal desuden være foretaget løbende igennem indkomståret.

Dette indebærer, at vi ikke vil anse et regnskab, der kun er udarbejdet på grundlag af indtægts- og udgiftsbilag, som foreligger ved årets slutning, for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Regnskab med tilhørende oplysninger skal på en klar og overskuelig måde kunne danne grundlag for vores kontrol.

Efter at have gennemgået det af dig modtagne materiale er det vores opfattelse, at regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes efter skattekontrollovens § 3, stk. 4, da

vi kun har modtaget:

-Resultatopgørelse

-Balance

-Saldobalance

-Bankkontoudtog

vi ikke har modtaget kontokort, kontospecifikationer eller bogføring i øvrigt
der ikke er påført bilagsnumre på de underliggende bilag efter bogføringslovens § 7, stk. 2.
der modtages kontanter i virksomheden, og der ikke er foretaget effektive afstemninger efter bogføringslovens § 7, stk. 3. Dette underbygges af, at der er udgifter, der er betalt kontant.
der ikke foretages afstemning med banken løbende efter bogføringslovens § 7, stk. 3
transaktionerne ikke registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund for registreringer efter bogføringslovens § 7, stk. 1.

Det har derfor ikke været muligt for os – via dit indsendte regnskab - at efterprøve om det af dig indberettede overskud af virksomhed på 82.190 kr. for indkomståret 2015 og 132.818 kr. for indkomståret 2016 er korrekt.

Overskud af virksomhed opgøres derfor skønsmæssigt af Skattestyrelsen i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3, idet vi anser det fremsendte regnskabsgrundlag for værende mangelfuldt.

Vedrørende indtægter:

I henhold til statsskatteloven § 4 er indtægter fra virksomhedsdrift at betragte som skattepligtig indkomst. Indkomsten beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi har ved gennemgang af din erhvervskonto ([...75]) opgjort din samlede omsætning ekskl. moms til:

For indkomståret 2015: 457.327 kr.
For indkomståret 2016: 573.369 kr.

I vedlagte bilag 1 og 2 kan du se, hvilke indsætninger vi har betragtet som omsætning i henholdsvis 2015 og 2016.

Vi har anset alle indsætninger og overførsler for at være omsætning, da de er indgået på din erhvervskonto. Dog har vi set bort fra en mindre overførsel fra SKAT den 27. februar 2015. En stor del af indsætningerne/overførslerne er benævnt med et faktura nummer, hvorimod en mindre del kun er benævnt med et afsendernavn eller teksten ”overførsel”. Ved gennemgangen er det konstateret, at der er spring i fakturarækkefølgen, hvorfor vi forudsætter, at de indsætninger, der ikke er benævnt med fakturanummer, vedrører nogle af de manglende fakturanumre.

Vedrørende udgifter:

Du har på resultatopgørelsen opdelt dine udgifter på følgende kategorier:

Lagervarer
Andre direkte omkostninger.
Vareindkøb
Andre indtægter
Rykkergebyrer
Kundepleje
Moms
Rengøring
Renteudgifter firmabil
Sygeforsikring
Udlæg
Afgifter (varme, el, olie og lign.)
Afskrivninger
Alm. Personaleløn
Arbejdsbeklædning
Bankgebyrer
Diverse udgifter
Finansielle udgifter
Forplejning
Forsikring
Fragt
It
Konsulenter og freelancere
Kontorartikler
Lokaler og husleje
Personalepleje
Reklamer og markedsføring
Telefon og internet

Da vi ikke har modtaget kontokort, har vi ikke haft mulighed for at afstemme de enkelte kategorier af udgifter. Vi har derfor forholdt os til de samlede udgifter.

I henhold til statsskattelovens § 6 er der kun fradrag for de udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Derudover fremgår det af bogføringslovens § 9, stk. 1, at udgifter skal kunne dokumenteres ved bilag.

Ved gennemgang af kontoudtog fra dine konti i [finans1] er alle de hævninger, der skønnes at være driftsudgifter, som vedrører virksomheden, fordelt mellem:

”Fradragsberettigede driftsudgifter, betalt fra erhvervskonto”
”Fradragsberettigede driftsudgifter, betalt fra privatkonto”
”Fradragsberettigede driftsudgifter uden moms”

Vi har godkendt fradrag for de driftsudgifter, som ses hævet på dine konti og hvor der er underliggende bilag, der dokumenterer, at udgiften er en driftsudgift i henhold til statsskattelovens § 6.

De samlede fradragsberettigede udgifter kan ses i vedlagte bilag 1 og 2.

Ud over de udgifter, der fremgår af dine bankkonti, så har du den 24. juli 2017 oplyst til os, at du i 2016 har udbetalt løn til din hustru, [person1], med i alt 40.000 kr.

Såfremt der har været flere fradragsberettigede erhvervsmæssige udgifter forbundet med indtægten, bedes du indsende dokumentation herfor.

Overskud af virksomhed 2015:

Omsætning

457.327 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter betalt fra erhvervskonto

-135.790 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter betalt fra privatkonto

-108.341 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter (ikke momspligtige)

-310 kr.

Beregnet overskud

212.886 kr.

Selvangivet overskud 2015

- 82.190 kr.

Forhøjelse

130.696 kr.

For specifikation af ovennævnte, se bilag 1.

Overskud af virksomhed 2016:

Omsætning

573.369 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter betalt fra erhvervskonto

-169.063 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter betalt fra privatkonto

-400 kr.

Fradragsberettigede driftsudgifter (ikke momspligtige)

-225 kr.

Løn, [person1]

-40.000 kr.

Beregnet overskud

363.681 kr.

Selvangivet overskud 2016

- 132.818 kr.

Forhøjelse

230.863 kr.

For specifikation af ovennævnte, se bilag 2.

Skattestyrelsen forhøjer overskud af virksomhed for 2015 med i alt 130.696 kr. og overskud af virksomhed for 2016 med i alt 230.863 kr. efter skattekontrollovens § 5, stk. 3 sammenholdt med skattekontrollovens § 3, stk. 4, idet regnskabsgrundlaget er mangelfuldt.

Beløbet er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4 og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkning til klagen af 18. september 2019:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

(...)”

Efterfølgende har Skattestyrelsen den 17. september 2020 fremsendt følgende supplerende udtalelse til repræsentantens supplerende indlæg af 6. februar 2020:

”(...)

Vi har gennemgået brevet fra revisor, og vi har følgende kommentarer:

Vedrørende indkomståret 2015

Oplyst af revisor:

"Bogført 7/4 2015 [virksomhed8] under "Andre direkte omkostninger" -9.666

(bilag 1 vedhæftet i alt incl moms 12083-)"

Vores bemærkninger:

Af det fremsendte bilag fremgår det, at bilaget er stilet til virksomheden [virksomhed9] og at den

samlede sum på fakturaen udgør 12.083,50 kr. incl moms.

Af den vedhæftede dankortnota fremgår det, at der kun er betalt 1.283,50 kr. Om det er en fejl fra

trælastens side vides ikke, men idet virksomheden kun har haft en reel udgift på 1.283,50 kr. er det

ikke vores opfattelse, at der skal gives fradrag for 12.083,50 kr.

Oplyst af revisor:

"Bogført 19/6 [virksomhed3] under "Firmabil" -13.765

(bilag 2 vedhæftet i alt uncl moms 17.206,25 (hævet på [person1]s konto)"

Vores bemærkninger:

Kan godkendes til fradrag, selvom regningen er betalt af hustru.

Oplyst af revisor:

"Bogført 3/8 [virksomhed3] under "Firmabil" -5.440

(bilag 2 A vedhæftet i alt incl moms 6.800 (hævet på [person1]s konto)"

Vores bemærkninger:

Kan godkendes til fradrag, selvom regningen er betalt af hustru.

Oplyst af revisor:

"Bogført 9/8 2015 [virksomhed7] arbejdsbord under "Rengøring" -4.285

(Sandsynliggjort ved bilag 3 kontospecifikation fra [...]. Det originale bilag forventtes, at ligge i original papirerne som Skattestyrelsen fortsat ligger inde med og beløbet er alt incl moms 5.356,25"

Vores bemærkninger:

Originalbilag er ikke fundet ved gennemgang af de tilsendte plastiklommer med bilag for 2015.

Bogføringen er ikke fremsendt, ud over den halve side, der er afbilledet i bilag 3.

Betalingen fremgår ikke af bankkontoudtog.

Vi mener ikke at der kan gives fradrag for denne udgift.

Oplyst af revisor:

"Bogført 22/4 Advokat [virksomhed4] under "konsulenter" -2.937

(bilag 4 vedhæftet i alt incl moms 3671,88 (hævet på [person1]s konto)"

Vores bemærkninger:

Kan godkendes til fradrag, selvom regningen er betalt af hustru.

Oplyst af revisor:

"Vedr. ejendommen:

Skatteyder bor på et 3 længet husmandssted på i alt ca. 365 m2, hvoraf stuehuset udgør ca. 160 m2

og den resterende del på ca. 205 m2 anvendes erhvervsmæssigt. Den erhvervsmæssige anvendelse

bruges til værksted og lager/opmagasinering af havetraktor, trailer, motorsave og fliserensermaskine

mv. som bruges i virksomheden.

Der bruges både strøm og opvarmning (træpiller) til den erhvervsmæssige del og vi anser derfor

1/3 af forbruget som erhvervsmæssigt og ud fra en skønsmæssig fordeling er dette ansat til:

Forbrugt el jf. spec indhentet fra [virksomhed5] (bilag 5):

6.246 kwh reduceret med privat andel 4.000 i alt 2.246 af pris 2 kr. -4.492

Andel af varmeforbrug - skøn -3.000"

Vores bemærkninger:

Disse oplysninger har ikke tidligere været frembragt for os.

Vi har dermed ikke taget stilling til størrelsen af den erhvervsmæssige andel og/eller den erhvervsmæssige anvendelse.

Oplyst af revisor:

"Selskabet købte i 2014 en Opel Vivaro på gule plader for i alt 75.980 (bilag 6) og som anvendes

100 erhvervsmæssigt. Bilen blev afskrevet med 25 % i 2014 og hvorefter driftsmiddelsaldoen 1/1

2015 kan fastsættes til 56.985 og der kan derfor beregnes

Afskrivning for 2015 med i alt 25 % af 56.985 -14.246

Herfra skal dog trækkes

12 ydelser på lånet hos [finans2] som skat har fratrukket i deres opgørelse med brutto 2.090 -

reduceret for momsandel + 20. 064

Af ovennævnte ydelser 25 kr.gebyr som stadig kan fratrækkes -300

Der er endvidere købt en Opel Combo den 3/7 2015 for i alt 21.875 jf. bogføringen og et (bilag 7)

og denne bør ligeledes afskrives med 25 % svarende til -5.469

Bilen er betalt fra hustrus indkomst/formue"

Vores bemærkninger:

Disse oplysninger har ikke tidligere været frembragt for os.

Af det fremsendte bilag 6 fremgår et beløb til betaling på 77.155 kr.

Revisor oplyser, at bilen er købt for i alt 75.980 kr.

Købet er sket i 2014 og vi har ikke modtaget dokumentation for hvilket beløb, bilen er bogført med

og hvorvidt der er foretaget afskrivninger i 2014.

Vi kan dermed ikke foretage beregning af driftsmiddelsaldo pr. 1/1 2015.

Med hensyn til køb af Opel Combo i 2015 er der fremsendt en "købsaftale" uden prisangivelse.

Bilen er bogført med en pris på 21.875 kr. og det oplyses, at bilen er betalt kontant fra hustrus indkomst/formue.

Der er dermed en usikkerhed om størrelsen af eventuelle afskrivninger.

Vedrørende indkomståret 2016

Oplyst af revisor:

18/7 fakturanr. 533 indtægt 7.062,50 kr.

Denne betales fejlagtigt af kunden igen

25/7 med samme beløb 7.062,50 kr.

Og derfor tilbageføres beløbet til kunden 25/7, men denne placeres af Skat under ikke fradragsberettigede udgifter, men vi skal anmode om, at den flyttes til modregning under selskabets omsætning,

således der bliver korrigeret med beløbet på 7.063 - uden moms -5.650"

Vores bemærkninger:

Vi har ikke modtaget bogføring til brug for kontrollen.

Men godkender, at beløbet bør tilbageføres.

Oplyst af revisor:

"Vedr. ejendommen:

Skatteyder bor på et 3 længet husmandssted på i alt ca. 365 m2, hvoraf stuehuset udgør ca. 160 m2

og den resterende del på ca. 205 m2 anvendes erhvervsmæssigt. Den erhvervsmæssige anvendelse

bruges til værksted og lager/opmagasinering af havetraktor, trailer, motorsave og fliserensermaskine

mv. som bruges i virksomheden.

Der bruges både strøm og opvarmning (træpiller) til den erhvervsmæssige del og vi anser derfor

1/3 af forbruget som erhvervsmæssigt og ud fra en skønsmæssig fordeling er dette ansat til:

Forbrugt el jf. spec indhentet fra [virksomhed5] (bilag 5):

6.246 kwh reduceret med privat andel 4.000 i alt 2.246 af pris 2 kr. -4.492

Andel af varmeforbrug - skøn -3. 000"

Vores bemærkninger:

Disse oplysninger har ikke tidligere været frembragt for os.

Vi har dermed ikke taget stilling til størrelsen af den erhvervsmæssige andel og/eller den erhvervsmæssige anvendelse.

Oplyst af revisor:

"Driftsmiddelsaldo primo 2016 kan opgøres som:

Vivaro 42.739 og Combo 15.406 i alt 58.145

I forbindelse med leasing af VW Transporter, medio 2016 er Combo givet i bytte til en værdi på

3.000 kr.(bilag 8) og dermed kan restsaldoen på denne tabsføres 15.406-3.000 -12. 406

Afskrivning for 2016 bliver herefter 25 % af 42.739 -10.685

Herfra skal dog fratrækkes:

12 ydelser på lånet hos [finans2] som skat har fratrukket i deres opgørelse med brutto kr. 2.090

- reduceret for momsandel + 20.064

Af ovennævnte ydelse er 25 kr.gebyr som stadig kan fratrækkes -300"

Vores bemærkninger:

Disse oplysninger har ikke tidligere været frembragt for os.

Jævnfor 2015 er der ligeledes en usikkerhed om størrelsen af eventuelle afskrivninger i 2016.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016 nedsættes.

Klagerens repræsentant har anført følgende i klagen af 18. september 2019:

”(...)

Vi er opmærksom på, at klagen skal være begrundet og vi vil indenfor de nærmeste 14 dage komme med en mere detaljeret begrundelse og uddybning hertil. Vi kan dog allerede nu supplere med, at eftersom Skattestyrelsen har afvist skatteyders bogholderi og lavet en alternativ indkomstopgørelse jf. den vedhæftede afgørelse, så vil klagen vedrøre samtlige områder, ligesom vi vil fremlægge dokumentation for, at det eksisterende bogholderi med mindre tilpasninger kan anvendes til brug for skatteansættelsen.

(...)”

Repræsentanten har den 6. februar 2020 fremsendt følgende supplerende indlæg:

”(...)

På vegne af vores ovennævnte kunde, skal vi hermed fremkomme med de konkrete klagepunkter, i forhold til den af skattestyrelsen, foretagne skatteansættelse.

Indkomståret 2015

Skats beregnede overskud af virksomhed 212.886

Driftsudgifter som er registreret i virksomhedens bogholderi "[...]" og som vi ikke ser fremgår

af Skattestyrelsens regnskabsopstilling:

Bogført 7/4 2015 [virksomhed8] under "Andre direkte omkostninger" -9.666

(bilag 1 vedhæftet i alt incl moms 12083-)

Bogført 19/6 [virksomhed3] under "Firmabil" -13.765

(bilag 2 vedhæftet i alt incl moms 17.206,25 (hævet på [person1]s konto)

Bogført 3/8 [virksomhed3] under "Firmabil" -5.440

(bilag 2 A vedhæftet i alt incl moms 6.800 (hævet på [person1]s konto)

Bogført 9/8 2015 [virksomhed7] arbejdsbord under "Rengøring" -4.285

(Sandsynliggjort ved bilag 3 kontospecifikation fra [...].

Det originale bilag forventtes, at ligge i orginal papirerne

som Skattestyrelsen fortsat ligger inde med

og beløbet er alt incl moms 5.356,25

Bogført 22/4 Advokat [virksomhed4] under "Konsulenter" -2.937

(bilag 4 vedhæftet i alt ind moms 3671,88 (hævet på [person1]s konto)

Vedr. ejendommen:

Skatteyder bor på et 3 længet husmandssted på i alt ca. 365 m2, hvoraf stuehuset udgør ca.

160 m2 og den resterende del på ca. 205 m2 anvendes erhvervsmæssigt. Den erhvervsmæssige

anvendelse bruges til værksted og lager/opmagasinering af havetraktor, trailer, motorsave

og fliserensermaskine m.v. som bruges i virksomheden.

Der bruges både strøm og opvarmning (træpiller) til den erhvervsmæssige del og vi anser derfor

1 /3 af forbruget som erhvervsmæssigt og ud fra en skønsmæssig fordeling er dette ansat

til:

Forbrugt el jf. spec indhentet fra [virksomhed5] (bilag 5):

6.246 kwh reduceret med privat andel 4.000 i alt 2.246 af pris af 2 kr. -4.492

Andel af varmeforbrug - skøn -3.000

Selskabet købte i 2014 en Opel Vivaro på gule plader for i alt 75.980 (bilag 6) og som anvendes

100 % erhvervsmæssigt. Bilen blev afskrevet med 25 % i 2014 og hvorefter driftsmiddelssaldoen

1/1 2015 kan fastsættes til 56.985 og der kan derfor beregnes

Afskrivning for 2015 med i alt 25 % af 56.985 -14.246

Herfra skal dog fratrækkes

12 ydelser på lånet hos [finans2] som skat har fratrukket i deres

Opgørelse med brutto kr. 2.090 - reduceret for momsandel +20.064

Af ovennævnte ydelse er 25 kr.gebyr som stadig kan fratrækkes -300

Der er endvidere købt en Opel Combo den 3/7 2015 for i alt 21.875

jf. bogføringen og et (bilag 7) og denne bør ligeledes

afskrives med 25 % svarende til -5.469

Bilen er betalt fra hustrus indkomst/formue.

I alt korrigeret indkomst 169.350

(...)

Indkomståret 2016

Skats beregnede overskud af virksomhed 363.681

Driftsudgifter som er registreret i virksomhedens bogholderi "[...]" og som vi ikke ser fremgår

af Skattestyrelsens regnskabsopstilling:

I skats opgørelse fremgår:

18/7 fakturanr. 533 indtægt 7.062,50

Denne betales fejlagtigt af kunden igen

25/7 med samme beløb 7.062,50

Og derfor tilbageføres beløbet til kunden 25/7, men denne placeres af

Skat under ikke fradragsberettiget udgifter, men vi skal anmode om,

at den flyttes til modregning under selskabets omsætning, således

der bliver korrigeret med beløbet på 7.063 - uden moms -5.650

Vedr. ejendommen:

Skatteyder bor på et 3 længet husmandssted på i alt ca. 365 m2, hvoraf stuehuset udgør ca.

160 m2 og den resterende del på ca. 205 m2 anvendes erhvervsmæssigt. Den erhvervsmæssige

anvendelse bruges til værksted og lager/opmagasinering af havetraktor, trailer, motorsave

og fliserensermaskine m.v. som bruges i virksomheden.

Der bruges både strøm og opvarmning (træpiller) til den erhvervsmæssige del og vi anser derfor

1/3 af forbruget som erhvervsmæssigt og ud fra en skønsmæssig fordeling er dette ansat til

Forbrugt el jf. spec. indhentet fra [virksomhed5] (bilag 5 A):

4.174 kwh reduceret med privat andel 4.000 i alt 174 af pris af 2 kr. -348

Andel af varmeforbrug – skøn -3.000

Driftsmiddelsaldo primo 2016 kan opgøres som:

Vivaro 42.739 og Combo 15.406 i alt 58.145

I forbindelse med leasing af VW Transporter, medio 2016 er

Combo givet i bytte til en værdi på 3.000 kr.(bilag 8) og dermed kan

Restsaldoen på denne tabsføres 15.406-3.000 -12.406

Afskrivning for 2016 bliver herefter 25 % af 42.739 -10.685

Herfra skal dog fratrækkes:

12 ydelser på lånet hos [finans2] som skat har fratrukket i deres

Opgørelse med brutto kr. 2.090 - reduceret for momsandel +20.064

Af ovennævnte ydelse er 25 kr.gebyr som stadig kan fratrækkes -300

I alt korrigeret indkomst 351.356

(...)”

Klagerens repræsentant har den 23. oktober 2020 fremsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens supplerende udtalelse:

”(...)

Vi har modtaget skattestyrelsens supplerende udtalelse af 17. september 2020 og vil gerne kommentere på nedenstående:

Indkomståret 2015

Angående arbejdsbord til 4.285 excl moms, hvor bilaget ikke kan findes.

Det er stadig skatteyders opfattelse, at det originale bilag burde ligge i de fremsendte bilag til Skat, som endnu ikke er returneret. Skatteyder fastholder dermed, at bordet er købt og anvendes erhvervsmæssigt, som det er selvangivet. Til yderligere dokumentation har vi vedlagt et billede af det pågældende bord på klagers bopæl og derudover er der vedhæftet en udskrift fra [virksomhed7], som stadig forhandler varen. Den viste pris er normal prisen, men skatteyder har købt det på tilbud og dermed til en lavere pris.

Angående forholdsmæssig fordeling el, vand og varme m.v. til den erhvervsmæssige anvendelse, så forstår vi Skattestyrelsen kommentarer således, at de senere vil tage stilling til fordelingen.

Efter vores opfattelse har forholdet tidligere været behandlet, idet der er nægtet fradrag for enkelte bilag for træpiller m.v., som oprindelig var selvangivet og dog uden at det har resulteret i en drøftelse af den erhvervsmæssige fordeling, som dog nu er fremlagt af skatteyder.

Varebiler m.v.

På baggrund af de indrapporterede biloplysninger i skatteyders skattemappe fremgår det, hvornår de indkøbte gul plade biler er købt og solgt og det har derfor hele tiden været muligt at få drøftet driftsmiddelsaldoen med skatteyder. Den fremlagte opgørelse pr. 1/1 2015 er efter vores opfattelse fuldt ud sandsynliggjort og dokumenteret i form af købsbilag på den ene bil der indgår i saldoen og med maksimale afskrivninger for skatteåret 2014.

Skattestyrelsen påpeger, at vi har angivet en købspris på 75. 980, men at betalingen er på 77.155 og dette skyldes, at vi i købsprisen har korrigeret for moms, som er refunderet i skatteyders momsregnskab for 2014 og derudover også udbetalingen. Det hele fremgår af det tidligere fremsendte bilag 6.

Det er korrekt at der på det pågældende bilag på købet af Opel Combo ikke er angivet en købspris. Bilen blev købt af en privatperson og hvor dokumentationen ofte er mere tilfældig og skatteyder forklare, at han er sikker på, at beløbet fremgik på kvitteringen, men at det så kun må have stået på den genpart som sælger beholdte. Vi har ikke mulighed for at finde frem til sælger, men kan yderligere sandsynliggøre prisen ved, at der nu er indhentet en vurdering fra en autoriseret Opel forhandler, som vurderer, at prisen på 17.500 +moms virker sandsynligt.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (dagældende bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

En erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen, jf. skattekontrollovens § 6, stk. 1. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 6, jf. § 5, stk. 3.

Klagerens fremlagte regnskabsmateriale kan ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at virksomhedens regnskab opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse. Der er lagt vægt på, at Skattestyrelsen kun har modtaget et delvist regnskabsmateriale fra klageren samt dennes bankkontoudtog, men ikke bogføring/kontokort for klagerens virksomhed, ligesom klageren ikke har fremlagt en række bilag.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankkontoudtogene fra klagerens erhvervskonto samt det fremlagte bilagsmateriale opgjort klagerens omsætning og driftsudgifter for indkomstårene 2015 og 2016. Skattestyrelsen har herefter forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 130.696 kr. for indkomståret 2015 og 230.863 kr. for indkomståret 2016.

Under behandlingen af klagesagen har repræsentanten fremsendt nye oplysninger og bilagsmateriale, herunder vedrørende den erhvervsmæssige andel af el- og varmeforbrug på klagerens ejendom samt opgørelse og afskrivning på klagerens driftsmiddelsaldo.

Skattestyrelsen har i sin supplerende udtalelse af 17. september 2020 kommenteret repræsentantens nye oplysninger og bilagsmateriale. I relation til det af repræsentanten fremførte om den erhvervsmæssige andel af el- og varmeforbruget samt klagerens driftsmiddelsaldo, fremgår det af udtalelsen, at disse oplysninger ikke tidligere har været fremlagt for Skattestyrelsen, som derfor ikke har taget stilling hertil.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at oplysningerne og bilagsmaterialet vedrørende den erhvervsmæssige andel af el- og varmeforbrug på klagerens ejendom samt opgørelse og afskrivning på klagerens driftsmiddelsaldo kræver egentlig sagsbehandling, hvorfor sagen hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på fornyet afgørelse.