Kendelse af 21-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-07-2023

Journalnr. 19-0103397

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af resultat af virksomhed som følge af at bogførte kreditnotaer ikke er godkendt modregnet i omsætningen for indkomståret 2017.

526.916 kr.

225.971 kr.

526.916 kr.

Ændring af indkomståret 2016

Ikke ændret

Skal ændres

Afvist

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1], rådgivende Ingeniører med CVR nr. [...1].

Klageren har for indkomståret 2017 selvangivet et underskud af virksomhed før renter på 313.881 kr. Beløbet kan afstemmes til de indsendte kontospecifikationer, saldobalance og regnskab.

Af virksomhedens saldobalance er medregnet følgende beløb som omsætning, og som indgår i resultatet af virksomheden for indkomståret 2017:

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Varesalg/udført arbejde

428.606 kr.

107.151 kr.

535.757 kr.

Anden indtægt (debet/udgiftsført)

-536.776 kr.

-134.194 kr.

-670.970 kr.

Omsætning netto

-108.170 kr.

Debiteringen under ”Anden indtægt” på 536.776 kr. er ifølge kontospecifikationen bogført pr. 31. december 2017, og er angivet med teksten ”kreditnotaer”. Der er tilsvarende debiteret 134.194 kr. under kontoen udgående moms. Der er krediteret 670.970 kr. under debitorsamlekontoen. Klageren har til Skattestyrelsen forklaret, at han på grund af sygdom ville gennemgå alle kunder, som ikke havde betalt regninger m.v., for at få ryddet op. Dette skete ved at udstede kreditnotaer og reguleringer i regnskabet for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har i afgørelsen specificeret udstedte kreditnotaer. Der er tale om i alt 24 kreditnotaer, dateret 31. december 2017, som summeret udgør 670.970 kr. inkl. moms. Momsen heraf udgør 134.194 kr. som er modregnet i udgående moms. Indehaveren har fremlagt de 24 kreditnotaer. Heraf fremgår f.eks. kunde, job nr. kreditnota nummer og beskrivelse.

Indehaveren har forklaret, at angivelsen ”job nr. 14.10” refererer til, at opgaven er modtaget i indkomståret 2014, og at det er opgave nr. 10 i indkomståret. Af kreditnotaerne fremgår ikke oplysninger om, hvilken oprindelig fakturanr. kreditnotaen erstatter.

Skattestyrelsen har bedt indehaveren om at redegøre for udstedelse af kreditnotaer, og dokumentere hvor vidt der er foretaget retlige skridt i forhold til tab på debitorer. Der er fremlagt forklaringer på de forskellige kreditnotaer både overfor Skattestyrelsen og overfor Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsen har på baggrund af gennemgangen godkendt kreditnota 17.20 og 17.21, svarende til 9.860 kr. ekskl. moms.

Klageren har oplyst, at han ikke foretager retlige skridt vedrørende kunder der ikke betaler, når honoraret er under 50.000 kr., idet dette økonomisk set ikke kan svare sig.

Kreditnotaer med nummer 17-01 - 17.06, som er fratrukket/modregnet i omsætningen i 2017, er også modregnet i omsætningen for indkomståret 2016. Kreditnotaerne i 2016 er nummereret som 16.01 - 16.06, og fremgår af kontospecifikationerne. Nedenfor en oversigt over beløb og nr. som er medtaget i begge indkomstår:

Kreditnota nr. 2017

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Kreditnota nr. i 2016 / beløb modregnet i 2016 regnskabet

17.01

14.10

40.000 kr.

10.000 kr.

16.01

40.000 kr.

17.02

15.40

20.000 kr.

5.000 kr.

16.02

20.000 kr.

17.03

12.09

76.500 kr.

19.125 kr.

16.03

77.300 kr.

17.04

13.11

1.875 kr.

469 kr.

16.04

1.875 kr.

17.05

15.11

132.750 kr.

33.187 kr.

16.05

132.750 kr.

17.06

13.11

29.100 kr.

7.275 kr.

16.06

29.020 kr.

Sum

300.225 kr.

75.056 kr.

300.945 kr.

Klageren er enig i, at han ved en fejl ikke har fået taget kreditnotaerne fra 2016 ud af den mappe, som revisor har fået vedrørende 2017 bogføringen. Kreditnota 17.01 – 17.06 skal derfor reguleres tilbage.

Herudover er der udstedt følgende kreditnotaer:

Kreditnota nr.

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Bemærkninger fra indehaveren

17.07

07.05

17.502 kr.

4.375,50 kr.

Faktura nr. 08.01 - Kunde ikke betalt for arbejde. Rykker sendt, men kunde mente at arbejdet var udført for sent. Ikke foretaget retlige skridt

17.08

08.14

5.200 kr.

1.300 kr.

Kunde ikke betalt for arbejde. Var ikke tilfreds. For lille beløb til retssag

17.11

08.20

30.875 kr.

7.718,75 kr.

Fak nr. 08.15. Sendt flere rykkere til kunde. Fandt efterfølgende ud af at selskabet var tvangsopløst. Ikke foretaget retlige skridt efter kontakt til advokat

Kunde: [virksomhed2] ApS*

17.12

08.22

20.000 kr.

5.000 kr.

Fak nr. 08.21 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.13

[virksomhed2] ApS

08.22

20.000 kr.

5.000 kr.

Fak. nr. 08.22 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.14

[virksomhed2] ApS

08.21/22

25.000 kr.

6.250 kr.

Fak. nr. 10.31 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.15

[virksomhed2] ApS

08.22

8.000 kr.

1.750 kr.

Fak. nr. 10.08 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.16

09.02

7.000 kr.

1.750 kr.

Fak nr. 09.23 Advokat havde henvist til en af sine klienter, som ikke betalte. Efterfølgende betalte kunden alligevel, og der blev udstedt kreditnota til advokat.

17.17

11.27

3.000 kr.

750 kr.

Fak. nr. 13.15. Kunde havde indvendinger mod arbejdet. For lille sag til at føre en retssag

17.18

10.24

6.000 kr.

1.500 kr.

Fak. nr. 13.30. Kunde lavet en energirammeberegning for os for en nybygning. Da bygningen var færdigbygget, skulle energirammeberegningen ændres. Han var i mellemtiden gået på pension hvorfor han ikke reagerede. Vi fremsendte derfor en faktura til ham på det beløb, som vi skulle betale for en hel ny beregning.

17.20

Godkendt af Skattestyrelsen

14.01

7.472 kr.

1.868 kr.

Fak. nr. 16.15 I forbindelse med vores levering af gulvbrædder til nybygning [...] i [...] var der nogle brædder som var ubrugelige. Vi bestilte derfor nogle nye som vi blev faktureret for. Vi fremsendte derfor en modfaktura som de ikke ville betale.

17.21

Godkendt af Skattestyrelsen

14.01

2.964 kr.

741 kr.

Fak. nr. 16.16 Vi fremsendte i faktura til tømmerhandlen for det ekstraarbejde som deres leverance havde medført os.

17.22

08.22

8.000 kr.

2.000 kr.

Fak. nr. 09.13 Kunde: [virksomhed2] ApS

*Ifølge CVR.dk er selskabet gået konkurs og ophørt den 9. august 2016.

Kreditnotaer, hvor klageren har forklaret, at der er tale om fejlfakturering:

Kreditnota nr.

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Bemærkning fra indehaveren

17.09

08.04

8.200 kr.

2.050 kr.

Fak. Nr. 08.25 Fejlfaktureret, aldrig fremsendt da projektet blev droppet.

17.10

08.30

30.807 kr.

7.702 kr.

Fak. Nr. 09.22 Fejlfaktureret. Aldrig fremsendt da projektet blev droppet.

17.19

03.21

15.950 kr.

3.988 kr.

Beløb indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejde. Faktura blev aldrig fremsendt da

arbejdet ikke blev udført.

17.23

09.18

5.400 kr.

1.350 kr.

Fak. nr. 10.24. Indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejdet

17.24

09.18

15.038 kr.

3.759 kr.

Fak. nr. 10.07. Indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejdet

Indehaveren har efter mødet med Skatteankestyrelsen fremlagt rykkerskrivelser til nogle af ovenstående kunder, herunder flere rykkere til kunden [virksomhed2] ApS.

Bemærkninger fra klageren er ikke underbygget med yderligere materiale eller dokumentation ud over fakturaer og kreditnotaer.

For indkomståret 2016 har Skattestyrelsen ikke gennemført ændringer vedrørende indkomsten.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens resultat af virksomhed med 526.916 kr. for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for skattestyrelsen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen. Det står i skattekontrollovens § 3, stk. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 1.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1

Du har selvangivet overskud af virksomhed i overensstemmelse med det modtagne regnskab.

(...)

1.1.1. Overskud af virksomhed 2017

Regnskabet er gennemgået, og Skattestyrelsen har på den baggrund ændringer til opgørelsen af virksomhedens overskud.

Ændringen skyldes at de kreditnotaer der ikke godkendes fratrukket i momstilsvaret, jævnfør ovenfor afsnit 1.4.4 Moms 2017, heller ikke kan fratrækkes skattemæssigt.

Praksis om fradrag for tab på debitorer er udviklet på grundlag af reglerne i SL §§ 4 - 6. Tab på debitorer skal fradrages i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op. Kun under særlige omstændigheder kan det - f.eks. ved hjælp af en erklæring fra en bobestyrer - anses for sandsynliggjort, at en fordring eller en væsentlig del af fordringen er tabt. Særlige omstændigheder kan være debitors indtrådte konkurs, betalingsstandsning, akkord, likvidation på grund af insolvens, debitors forsvinden eller lignende. Således kan tabsfradrag foretages, selv om uerholdeligheden ikke er konstateret ved forgæves udlæg eller andre retsskridt.

Ved realisationsprincippet skal gevinst og tab på fordringer medregnes i den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori gevinsten eller tabet realiseres. Se KGL § 25, stk. 1.

Følgende ændringer til konto 1150

Kreditnotaer oprindeligt excl moms

536.776,16

Tabel 1

-300.945,00

Tabel 2

-91.577,00

Tabel 3

-75.394,10

Tabel 4

-6.000,00

Tabel 7

-25.000,00

Tabel 8

-28.000,00

Kreditnotaer godkendt

9.860,06

Omsætning hæves med

526.916,10

(...)

Da [person1] i forbindelse med indsendelsen af selvangivelsen for 2017, har ønsket at udtræde af virksomhedsskatteordningen, er den skattemæssige ændring for 2017 ikke behandlet i henhold til virksomhedsskatteordningen.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens resultat er forkert og skal nedsættes.

Klagerens repræsentant har anført følgende:

Som advokat for [person1], [adresse1], [by1], [by2] klages hermed over skattestyrelsens afgørelse af 30. august 2019 omhandlende styrelsens ændring af moms og skat for perioden 2015 – 2017 for så vidt angår min klients virksomhed.

Skattestyrelsens ændringer af skat og moms for skatteåret 2016 og 2017 kan ikke accepteres.

Min klients revisor – statsaut. revisor [person2] – [virksomhed3], [adresse2], [by3] – og jeg er af den opfattelse, at skattestyrelsen ikke har taget behørigt hensyn til de faktuelle oplysninger, der foreligger i sagen. Min klients revisor er i gang med at udarbejde bilag indeholdende konkrete faktuelle oplysninger og beregninger i relation til moms og virksomhedens overskud i den relevante periode. Dette materiale vil blive eftersendt i løbet af ganske kort tid til skatteankestyrelsen.

Med udgangspunkt i de oplysninger, der er tilgået mit kontor, herunder revisorens foreløbige beregninger vedrørende moms og virksomhedsoverskud, så er det min opfattelse, at det yderligere momstilsvar, der er beregnet, er væsentligt for højt, ligesom det er min opfattelse, at den ændring, der er foretaget af virksomhedens resultat, er forkert.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat med 526.916 kr. for indkomståret 2017, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt modregning i omsætningen af 22 udstedte kreditnotaer.

Erhvervsindtægter skal efter statsskattelovens § 4, stk. 1, som hovedregel medregnes på retserhvervelsestidspunktet jf. SKM2003.389.HR. Ved almindelig handel erhverves der som udgangspunkt ret til en indtægt, når der efter aftalelovens bestemmelser er sket levering af den aftalte ydelse/vare. Såfremt kunden ikke betaler på retserhvervelsestidspunktet, skal modposten til omsætningen bogføres under debitorer i balancen.

Af kursgevinstlovens § 17 fremgår det, at for tab på fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring, og for tab på fordringer, der i øvrigt er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, anvendelse. Det følger af kursgevinstlovens § 25, stk. 1, at tabet kan fratrækkes, når det er realiseret.

Ud fra praksis kan tab på debitorer fratrækkes i det indkomstår, hvor tabet er endeligt konstateret og kan gøres endeligt op. Det er som hovedregel en betingelse for fradragsret, at der er iværksat effektive inddrivelsesskridt og retsskridt. Kun under særlige omstændigheder kan det anses for sandsynliggjort, at en fordring eller en væsentlig del heraf er tabt uden udlægsforretning eller andre retsskridt. Særlige omstændigheder kan foreligge ved debitors indtrådte konkurs, betalingsstandsning, akkord, likvidation på grund af insolvens, debitors forsvinden eller lignende. Foreligger der særlige omstændigheder, kan fradrag for tab foretages, såfremt fordringen efter en konkret vurdering må anses for at være helt eller delvis uerholdelig. Der kan henvises til domme offentliggjort i SKM2004.138.ØLR, SKM2006.527.ØLR og SKM2012.31.ØLR.

I SKM2004.138 ØLR, godkendte Landsretten ikke fradrag for tab på fordringer. Landsretten lagde bl.a. vægt på, at skatteyderen ikke på noget tidspunkt havde udsendt skriftlige rykkere til de nævnte debitorer eller på anden måde havde iværksat tiltag i anledning af den manglende betaling. Der blev også lagt vægt på, at selskabet ikke havde anmeldt kravet i konkursboet.

Klageren har i indkomståret 2017 udstedt 24 kreditnotaer dateret den 31. december 2017. Kreditnotaerne udgør i alt 536.777 kr. ekskl. moms og er i kontospecifikationerne for indkomståret 2017 modregnet i årets omsætning. Skattestyrelsen har godkendt 2 af kreditnotaerne.

Kreditnotaer medtaget i 2016 regnskabet

Ud fra kontospecifikationerne for indkomståret 2016 og det foreliggende materiale for indkomståret 2017 er beløb, der er modregnet i omsætningen for 2016 med kreditnota nr. 16.01 – 16.06, de samme kreditnotaer, som også er modregnet i omsætningen for 2017 med kreditnota nr. 17.01 – 17.06. Klageren har forklaret, at han ved en fejl ikke fik rykket de udstedte kreditnotaer fra 2016 fra en specifik mappe, hvorfor de samme kreditnotaer ved en fejl blev bogført igen i 2017.

Skattestyrelsens reguleringer vedrørende kreditnota 17.01 – 17.06 stadfæstes derfor.

Kreditnotaer - tab på debitorer

En stor del af kreditnotaerne er udstedt på baggrund af, at kunderne ikke har betalt de oprindeligt udstedte fakturaer for udført arbejde. Der er tilfælde, hvor kunderne har haft indsigelser vedrørende arbejdet og derfor ikke har betalt, eller hvor kunderne ikke har betalt den fremsendte faktura. Klageren har generelt oplyst, at han ikke fører retssager for beløb under 50.000 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for retlige skridt, herunder inkassosager, med henblik på at konstatere tab på fordringer. Der er på nogle af kunderne fremlagt rykkere for manglende betaling.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at klageren har konstateret et tab vedrørende de opståede fordringer, der kan gøres endeligt op i indkomståret 2017. Der er lagt vægt på, at klageren ikke har forsøgt at inddrive fordringerne ved forgæves udlæg eller gennem andre retsskridt. Der er tillige lagt vægt på, at der ikke er fremlagt oplysninger, der sandsynliggør, at fordringerne trods de manglende inddrivelsesskridt kunne konstateres tabt i indkomståret 2017. Der henvises til SKM2004.138.ØLR, SKM2008.213.BR og SKM2010.62.BR. Det forhold, at klageren har rykket nogle af kunderne for betaling, er ud fra en konkret vurdering ikke nok til at opnå fradrag for tab på debitorer.

Der er en del ubetalte regninger til selskabet [virksomhed2] ApS for opgaver modtaget/udført i indkomståret 2008. Selskabet er gået konkurs og ophørt den 9. august 2016. Klageren har efter en drøftelse med advokat ikke foretaget yderligere tiltag for at anmelde krav eller lignende i konkursboet. Betingelserne for at opnå fradrag for tab på debitorer anses derfor ikke for opfyldt, jf. blandt andet SKM2004.138.ØLR.

Kreditnotaer - Fejlfakturering

En del af kreditnotaerne er ud fra det oplyste udstedt som fejlfakturaer, eller fakturaerne er indeholdt i andre fakturaer. Ud fra de anførte jobnumre kan det konstateres, at opgaverne oprindeligt er kommet ind/udført i virksomheden i indkomstårene 2003, 2007, 2008 og 2009.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren har dokumenteret at det skattemæssige resultat skal reguleres i indkomståret 2017 svarende til de udstedte kreditnotaer. Der er lagt vægt på, at fejl i fakturaer berigtiges og reguleres, så snart fejlen kan konstateres, og ikke må udskydes til forældelse er indtrådt. Der er i vurderingen henset til, at reguleringen først foretages 8-14 år efter, at opgaverne er modtaget/udført i virksomheden, og at klageren ikke har dokumenteret at fejlene først er konstateret i 2017.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter.

Indkomståret 2016

Det er en forudsætning for, at Landsskatteretten kan behandle en klage, at der er truffet afgørelse om det, der klages over, jf. skatteforvaltningslovens § 11. Skattestyrelsen har ikke ændret indkomsten for 2016, hvorfor der ikke foreligger en afgørelse, der kan klagebehandles.

Klagen over indkomsten for 2016 afvises derfor.