Kendelse af 26-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-09-2023

Journalnr. 19-0103008

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Forhøjelse af overskud af

virksomhed

307.864 kr.

48.632 kr.

216.336 kr.

Indkomståret 2016

Forhøjelse af overskud af virksomhed

93.116 kr.

12.428 kr.

93.116 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren i indkomstårene 2015 og 2016 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 471110 Købmand og døgnkiosker.

Det fremgår også, at klageren i indkomstårene 2015 og 2016 har været ejer af selskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nr. [...2]. Selskabets startdato var den 22. maj 2013.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om at fremsende regnskabsmateriale. Klageren har fremsendt virksomhedens regnskaber for 2015 og 2016, kontospecifikationer af omsætning, salgsmoms og købsmoms for 2015 og 2016, kontoudskrifter af klagerens bankkonti samt kapitalforklaring for 2015.

Det fremgår af kontospecifikationerne for 2015 og 2016, at virksomheden havde en samlet omsætning på henholdsvis 6.802.393,45 kr. inkl. moms og 5.659.593,23 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har sammenholdt indsætninger på klagerens Forretningskonto med den bogførte omsætning ifølge kontospecifikationerne og på baggrund heraf forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 10.432 kr. for 2015 og 80.688 kr. for 2016.

Det fremgår af kontospecifikationerne for [virksomhed1] for 2015, at der ikke er bogført omsætning den 1. januar 2015. Den 29. marts 2015 er der bogført omsætning på 20.416,75 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 4.083,35 kr.

Ifølge kontoudtog for Forretningskonto med kredit 6445-649749 er der indsat følgende beløb i 2015:

2. januar Dankort-salg 01.01 2.881,50 kr.

2. januar Dankort-salg 01.01 3.906,00 kr.

29. marts Dankort-salg 29.03 899,50 kr.

29. marts Dankort-salg 29.03 5.353,05 kr.

Af kontospecifikationerne for [virksomhed1] for perioden 1. januar – 30. november 2016 sammenholdt med kontoudtogene for Forretningskontoen kan det konstateres, at der er indsat beløb på følgende dage, hvor der ikke er bogført omsætning:

17. februar Dankort-salg 16.02 182,00 kr.

17. februar Dankort-salg 16.02 3.652,00 kr.

7. marts Dankort-salg 05.03 790,00 kr.

7. marts Dankort-salg 05.03 6.141,50 kr.

7. marts Dankort-salg 06.03 693,00 kr.

7. marts Dankort-salg 06.03 1.650,00 kr.

29. marts Dankort-salg 24.03 43,00 kr.

29. marts Dankort-salg 24.03 9.510,00 kr.

30. marts Dankort-salg 29.03 4.994,75 kr.

9. maj Dankort-salg 06.05 44,00 kr.

9. maj Dankort-salg 06.05 4.992,50 kr.

9. maj Dankort-salg 07.05 592,50 kr.

9. maj Dankort-salg 07.05 6.125,00 kr.

9. maj Dankort-salg 08.05 1.605,50 kr.

9. maj Dankort-salg 08.05 3.501,00 kr.

10. maj Dankort-salg 09.05 129,00 kr.

10. maj Dankort-salg 09.05 5.559,50 kr.

11. maj Dankort-salg 10.05 32,00 kr.

11. maj Dankort-salg 10.05 5.904,50 kr.

12. maj Dankort-salg 11.05 123,00 kr.

12. maj Dankort-salg 11.05 5.539,50 kr.

13. maj Dankort-salg 12.05 170,00 kr.

13. maj Dankort-salg 12.05 5.988,00 kr.

17. juni Dankort-salg 16.06 251,50 kr.

17. juni Dankort-salg 16.06 5.053,50 kr.

1. juli Dankort-salg 30.06 171,00 kr.

1. juli Dankort-salg 30.06 5.786,50 kr.

4. juli Dankort-salg 01.07 38,00 kr.

4. juli Dankort-salg 01.07 5.159,00 kr.

22. juli Dankort-salg 21.07 298,50 kr.

22. juli Dankort-salg 21.07 3.937,25 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 155,00 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 718,50 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 6.299,00 kr.

17. august Dankort-salg 16.08 69,00 kr.

17. august Dankort-salg 16.08 4.962,00 kr.

Klagerens repræsentant har oplyst, at virksomheden har en dankortmaskine tilknyttet.

Repræsentanten har fremlagt oversigt over antal dage med omsætning ifølge kontospecifikationen for de enkelte måneder i 2016. Det fremgår af kontospecifikationen for perioden 1. januar – 30. november 2016, at der mangler bogført omsætning for i alt 30 dage, og der er bogført dobbelt på i alt 31 dage.

I 2016 er der ifølge kontospecifikationen ikke bogført omsætning henholdsvis den 2. januar, den 16. og 17. februar, den 5., 6., 24. og 29. marts, den 6. – 12. maj, den 30. juni, den 1., 4., 6., 11., 21. og 26. juli, den 1., 3., 5., 12., 16., 22. og 24. august, den 21. september og den 1. oktober. På alle ovenstående dage fremgår der Dankort-salg på kontoudtogene for Forretningskontoen.

Af kontospecifikationen fremgår det, at der er bogført omsætning to gange på følgende dage den 16. og 17. januar, den 5. februar, den 21. og 27. marts, den 6. og 24. april, den 30. og 31. maj, den 1., 2., 3, 5., 13. og 26. juni, den 3., 5., 10., 17., 25., 30. og 31. juli, den 2., 4., 7., 14., 21. og 23. august, den 20. og 30. september og den 30. november.

Skattestyrelsen har desuden konstateret en bogføringsfejl den 16. maj 2015. Det fremgår af kontospecifikationen for denne dato, at omsætningen er bogført som en udgift. På baggrund heraf har Skattestyrelsen forhøjet klageren med i alt 48.632 kr. som overskud af virksomhed.

Det fremgår af kontospecifikationen, at der den 16. maj 2015 er bogført omsætning som udgift med 24.316,60 kr. inkl. moms.

Det fremgår af [virksomhed1]s årsregnskab for 2015, at egenkapitalen i 2015 udgjorde 65.753 kr. og i 2014 udgjorde 68.557 kr., og at Provision spilleautomater udgjorde 553.507 kr. i 2015.

Det fremgår af klagerens private bankkonti, at der den 4. marts 2015 er indsat 250.000 kr. med posteringsteksten [virksomhed3].

Skattestyrelsen har i afgørelsen også forhøjet klagerens personlige indkomst med 220.000 kr. for indkomståret 2015, idet klageren ikke har opfyldt betingelserne for at anvende virksomhedsordningen. Af klagerens personlige skatteoplysninger, R75, for 2015 fremgår det, at opsparet overskud i virksomhed fra tidligere indkomstår udgjorde 100.000 kr., og at indkomst til virksomhedsbeskatning udgjorde 120.000 kr.

Af klagerens årsopgørelse for 2015 fremgår det, at skattepligtig indkomst er beregnet til 423.413 kr.

I beløbet er fremtrukket 120.000 kr. som Indkomst til virksomhedsbeskatning. AM-bidrag udgjorde 39.879 kr. og beskæftigelsesfradraget 26.800 kr.

Det fremgår af klagerens R75 for 2015 under ”Betalte skatter”, at han i perioden har betalt 398.493 kr.

Der er fremlagt et gældsbrev dateret den 7. marts 2015, hvoraf det fremgår, at klageren har lånt 250.000 kr. af Handelsanpartsselskabet af 15. juni 1995. Renten er fastsat til 6 %, og beløbet skal tilbagebetales med 15.000 kr. om måneden med start den 1. juni 2015.

Det fremgår af klagerens private bankkonto, at der i 2015 er overført 1.245.000 kr. til selskabet [virksomhed2] ApS’ konto, og at klageren har modtaget 112.000 kr. i afdrag.

Skattestyrelsen har på baggrund af klagerens og dennes ægtefælles skatteoplysninger samt ovenstående indsætninger, gæld til [virksomhed3] og lån til selskabet beregnet husstandens privatforbrug i 2015 således:

Overskydende skat 0 kr.

Betalte skatter inkl. am-bidrag -398.493 kr.

Ejendomsskat -9.472 kr.

Skattepligtig indkomst før am-bidrag 463.292 kr.

Indkomst virksomhedsbeskatning 120.000 kr.

Beskæftigelsesfradrag 26.800 kr.

Indestående primo 907.385 kr.

Indestående ultimo -257.503 kr.

Gæld primo -363.911 kr.

Gæld ultimo 296.411 kr.

Egenkapital primo 68.557 kr.

Egenkapital ultimo -65.753 kr.

Privatforbrug 787.313 kr.

Vores reguleringer:

Indsætninger fra dankort 13.039 kr.

Omsætning krediteret 2 x 29.179 kr. 58.358 kr.

Lån til [virksomhed2] ApS -1.133.000 kr.

Gæld til [virksomhed3] primo 0 kr.

Gæld til [virksomhed3] ultimo 250.000 kr.

Indkomst virksomhedsbeskatning tilbageføres -120.000 kr.

Hævet opsparet overskud fra tidligere år -100.000 kr.

Privatforbrug reguleret til -244.290 kr.

Privatforbrug ægtefælle 87.479 kr.

Samlet privatforbrug -156.811 kr.

Klagerens husstand bestod i indkomstårene 2015 og 2016 af klageren, klagerens ægtefælle og et barn.

Skattestyrelsen har på baggrund af husstandens negative privatforbrug skønsmæssigt ansat udeholdt omsætning i klagerens virksomhed med 311.000 kr. inkl. moms og forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015 med 248.800 kr.

Skattestyrelsen har med udgangspunkt i de satser for rådighedsbeløb i 2015, der anvendes ved gældssanering, vurderet, at et antageligt privatforbrug som minimum skal være 154.800 kr., idet rådighedsbeløbet for ægtepar er 119.040 kr. årligt, og beløbet for hjemmeboende barn under 18 år er 35.760 kr. årligt.

Repræsentanten har til klagesagen fremlagt følgende formueopgørelser:

31. 12.2015 31.12.2014

Aktiver

[person1]

Bankkonti 257.503 kr. 907.385 kr.

Fast ejendom 1.000.000 kr. 1.000.000 kr.

Mellemregning [virksomhed2] 123.195 kr. 0 kr.

Egenkapital i virksomhed 65.753 kr. 68.557 kr.

1.446.451 kr. 1.975.942 kr.

[person2]

Bankkonti 230.078 kr. 230.532 kr.

Fast ejendom 1.000.000 kr. 1.000.000 kr.

1.230.078 kr. 1.230.532 kr.

Passiver

[person1]

Egenkapital i virksomhed 0 kr. 0 kr.

Lån i [virksomhed3] -250.000 kr. 0 kr.

Bankkonti -148.206 kr. -181.956 kr.

-398.206 kr. -181.956 kr.

[person2]

Gæld, vedr. ejendom -148.050 kr. -144.243 kr.

Lån jf. gældsbrev 0 kr. 0 kr.

-148.050 kr. -144.243 kr.

Egenkapital i alt 2.130.274 kr.2.880.276 kr.

Repræsentanten har også fremlagt følgende kapitalforklaring for indkomståret 2015.

Kapitalforklaring

Egenkapital den 1. januar 2015 2.880.276 kr.

Kontante bevægelser:

Overskydende skat 0 kr.

Betalte skatter -398.493 kr.

Bolig og Pantebrevområde 0 kr.

Skattepligtige indkomster

[person1] 610.219 kr.

[person2] 56.784 kr.

Betalte skatter:

[person1]

A-skat 0 kr.

Am-bidrag 0 kr.

SP-bidrag 0 kr.

Indbetalt skat 0 kr.

[person2]

A-skat -12.431 kr.

Am-bidrag 0 kr.

SP-bidrag 0 kr.

256.079 kr.

Privatforbrug, residuelt opgjort 1.006.081 kr. -750.002 kr.

Egenkapital den 31. december 2015 2.130.274 kr.

Vedrørende klagerens skattepligtige indkomst på 610.219 kr. har repræsentanten oplyst, at beløbet er beregnet ved at tage klagerens overskud af virksomhed ifølge årsopgørelsen på 619.824 kr. og fratrække bidrag til A-kasse på 2.850 kr., renteudgifter til offentlig gæld på 558 kr., renteudgifter til pengeinstitut på 2.998 kr. og renteudgifter til realkreditinstitut på 3.230 kr. samt tillægge renteindtægter på 31 kr.

Klagerens ægtefælles skattepligtige indkomst på 56.784 kr. har repræsentanten beregnet ved at tage den skattepligtige indkomst ifølge årsopgørelsen på 45.606 kr. og tillægge beskæftigelsesfradrag på 5.607 kr. og AM-bidrag på 5.571 kr. Ægtefællens betalte skatter på 12.431 kr. er ligeledes taget fra årsopgørelsen.

Det fremgår af Danmarks Statistik, at et gennemsnitligt privatforbrug i 2015 for en husstand på 2 voksne og børn udgør 424.821 kr.

Af bekendtgørelse nr. 1356 af 12. december 2014 fremgår det, at rådighedsbeløbet for et par udgør 10.060 kr. om måneden eller 120.720 kr. om året, og at rådighedsbeløbet for et barn over 6 år udgør 2.980 kr. om måneden eller 35.760 kr. om året.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 30. april 2019. Repræsentanten anmodede den 24. juni 2019 om fristforlængelse til den 1. september 2019 til at komme med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Skattestyrelsen imødekom repræsentantens anmodning og gav fristforlængelse til den 20. august 2019. Skattestyrelsen modtog bemærkninger fra klagerens repræsentant den 12. august 2019 og udsendte den påklagede afgørelse den 22. august 2019.

Repræsentanten har den 23. august 2022 indsendt revideret regnskab for [virksomhed2] ApS for 2015, hvoraf det fremgår, at langfristet gæld – mellemregning udgør 89.573,11 kr. Repræsentanten har oplyst, at han ikke har kontospecifikationerne for mellemregningskontoen.

Klagerens repræsentant har telefonisk oplyst, at klageren har anvendt selskabets konto til afholdelse af ikke fradragsberettigede private udgifter, eksempelvis til husleje eller til en kontorstol, hvorfor klagerens mellemregning med selskabet [virksomhed2] ApS udgør 89.573,11 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt med henholdsvis 307.864 kr. og 93.116 kr. for indkomstårene 2015 og 2016 som overskud af virksomhed.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

De faktiske forhold

(...)

Vi har modtaget din virksomheds regnskaber for 2015 og 2016, kontospecifikationer af omsætning, salgs- og købsmoms for 2015 og 2016, kontoudskrifter af dine bankkonti i [finans1] samt kapitalforklaring for 2015.

Vi har sammenholdt indsætningerne på dine bankkonti med selvangivne omsætning.

For indkomståret er det konstateret, at du ikke har selvangivet en omsætning den 1. januar 2015 og den 29. marts 2015. Men der er indgået betalinger fra dankort på henholdsvis 2.881,50 kr. og 3.906 kr., i alt 6.787 kr. den 1. januar 2015 og med henholdsvis 899,50 kr. og 5.352 kr., i alt 6.252 kr. den 29. marts 2015.

For indkomståret 2016 er der 18 dage, hvor du ikke har selvangivet en omsætning, men på disse 18 dage er der indgået i alt 100.860 kr. fra betalinger med dankort, jf. nedenstående opgørelse.

(Tabel)

Det er også konstateret, at den 16. maj 2015 er dagens omsætning på 24.316,60 kr. ekskl. moms debiteret som en udgift på kontospecifikationen for omsætningen. Momsbeløbet på 4.863 kr. er bogført på samme måde.

Din revisor oplyste telefonisk den 29. april 2019, at der var tale om en bogføringsfejl.

I 2016 har der på din bankkonto [...31] været 3 indsætninger med fakturanummer, henholdsvis den 10. marts 2016, fakturanr. 6061 på 3.709 kr., den 18. april 2016, fakturanr. 9528 på 3.415 kr. og den 4. november 2016, fakturanr. 74416 på 5.426 kr. Du har også modtaget 2.985 kr. i leje fra [person3]. I alt 15.535 kr.

Din revisor oplyste telefonisk den 29. april 2019, at fakturaerne eventuelt vedrører dit selskab [virksomhed2] ApS.

I 2015 har du netto udlånt 1.133.000 kr. til dit selskab [virksomhed2] ApS. Pr. 31. december 2016 udgør dit tilgodehavende 877.259 kr., jf. nedenstående opgørelse.

(Tabel)

I 2015 har du modtaget i alt 732.729 kr. fra [virksomhed3], jf. nedenstående opgørelse. Din revisor har oplyst, at bl.a. de 250.000 kr. var lån fra [virksomhed3]. I 2016 har du modtaget 373.882 kr. Beløbene er indsat på din private bankkonto [...31].

Vi har ikke modtaget lånedokumenterne, som vi har bedt om.

(Tabel)

Din revisor oplyste telefonisk den 29. april 2019, at beløbene fra [virksomhed3] var indtægtsført i regnskaberne under provision – spilleautomater, bortset fra et lån på 250.000 kr.

Vi har den 29. april 2019 modtaget din aftale med [virksomhed3] om opstilling af spilleautomater. Her fremgår det under særlig vilkår, at du har lånt 250.000 kr. (se betingelser på gældsbrevet). Vi har ikke modtaget gældsbeviset.

Vi kan ikke se, om du har lånt de 250.000 kr., da du underskriver aftalen med [virksomhed3] eller efter den 1. februar 2018, idet oplysning om lånet er noteret under ”Gældende fra 1/2-2018 – 31/1-2018”.

Vi har modtaget en kapitalforklaring (privatforbrugsopgørelse) for 2015 fra din revisor. I kapitalforklaringen fremgår bl.a. ikke dit tilgodehavende hos [virksomhed2] ApS eller modtagne beløb fra [virksomhed3].

Ud fra selvangivne indkomst sammenholdt med ovenstående konstateringer og oplysninger, har vi opgjort dit privatforbrug til -156.811 kr. for 2015 og til 289.775 kr. for 2016, jf. nedenstående opgørelse.

Privatforbrug:

År 2015

År 2016

Overskydende skat

128.653

Betalte skatter inkl. am-bidrag

-398.493

-224.898

Ejendomsskat

-9.472

-9.472

Skattepligtig indkomst før am-bidrag

463.292

486.577

Indkomst virksomhedsbeskatning

120.000

Beskæftigelsesfradrag

26.800

2.800

Indestående primo

907.385

257.503

Indestående ultimo

-257.503

-879.478

Gæld primo

-363.911

-296.411

Gæld ultimo

296.411

258.531

Kursnedskrivning lån

-497

Egenkapital primo

68.557

65.753

Egenkapital ultimo

-65.753

44.819

Privatforbrug [person1]

787.313

-166.120

Vores reguleringer:

Indsætninger fra dankort

13.039

100.860

Omsætning krediteret 2 x 29.179 kr.

58.358

Indsætninger på bankkonto

15.535

Lån til [virksomhed2] ApS primo

-

1.133.000

lån til [virksomhed2] ApS ultimo

-1.133.000

-877.259

Gæld til [virksomhed3] primo

-

-250.000

Gæld til fra [virksomhed3] ultimo

250.000

250.000

Indkomst virksomhedsbeskatning tilbageføres

-120.000

Hævet opsparet overskud fra tidligere år

-100.000

Privatforbrug reguleret til

-244.290

206.016

Privatforbrug ægtefælle

87.479

83.759

Samlet privatforbrug

-156.811

289.775

(...)

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som skattepligtig indkomst betragtes den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder, jf. statsskattelovens § 4. Indtægter fra selvstændig virksomhed er skattepligtig efter statsskattelovens § 4a.

Et regnskab skal være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab. Bogføringen skal være foretaget løbende igennem indkomståret. Hvis regnskabet kun er udarbejdet på grundlag af indtægts- og udgiftsbilag, kan vi anse, at regnskabet ikke er tilstrækkelig som dokumentation for opgørelse af virksomhedens indkomst, jf. Den Juridiske Vejledning afsnit A.B.5.3.1.

Ved gennemgang af regnskabet for din virksomhed sammenholdt med bankkontoudtogene for konto [...31] – Grundkonto og for konto [...49] – Forretningskonto med kredit, er det konstateret at virksomhedens regnskab kun er udarbejdet ud fra udleveret bilag til revisor.

Efter bogføringslovens § 6, skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Efter bogføringslovens § 7 skal alle transaktioner registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb og salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Vi mener ikke, at du har overholdt bogføringslovens § 6 og § 7, da bogføringen ikke er tilrettelagt på en sådan måde, at det sikres mod fejl. Der henvises bl.a. til de dage, hvor der indgået indbetalinger fra dankort, men hvor du ikke har selvangivet nogen omsætning.

Ligeledes fremgår der ikke en kontant kassebeholdning primo/ultimo indkomståret, hvilket anses for at være usandsynligt for en købmandsvirksomhed. Der henses her til, at omsætningen overstiger indbetalinger fra dankort og at du jævnligt har indsat kontanter på forretningskontoen, konto [...49].

Likvid beholdning på 2.834 kr. pr. 31. december 2015 og på 2.846 kr. pr. 31. december 2016 vedrører saldoen på forretningskontoen.

Vi har opgjort den ægtefælle og dit privatbrug til henholdsvis -156.811 kr. for 2015 og til 289.775 kr. for 2016, jf. opgørelsen på side 6 og 7. Vi mener ikke, at du har haft et acceptabelt privatforbrug i 2015, da beløbet er negativt.

Som målestok for et minimum antageligt privatforbrug kan der henses til de satser for rådighedsbeløb, der anvendes ved gældssanering, jf. Den Juridiske Vejledning afsnit A.B.5.3.3.3.

Rådighedsbeløbet efter § 11 i gældssaneringsbekendtgørelsen reguleres årligt.

For 2015 udgør rådighedsbeløbet for ægtepar 9.920 kr. pr. måned eller 119.040 kr. årligt. Hertil skal tillægges et rådighedsbeløb for hvert hjemmeboende barn under 18 år.

Du har i 2015 haft 1 hjemmeboende barn mellem 6 og 18 år. Rådighedsbeløbet for børn over 6 år er i 2015 sat til 35.760 kr.

For at din hustand skal have et antageligt privatforbrug, skal det som minimum være på 154.800 kr.

(119.040 kr. + 35.760 kr.). Da vi har beregnet din hustands privatforbrug til -156.811 kr., mener vi at du har haft en udeholdt omsætning i 2015 på minimum 311.611 kr. inkl. moms. Den skønsmæssige opgørelse af den udeholdte omsætning nedrundes til nærmeste 1.000 kr., dvs. ned til 311.000 kr.

Herefter udgør din hustands beregnet privatforbrug 154.189 kr., hvilke vi anser for at være et mere acceptabelt privatforbrug.

Skat

Vi mener, at nedenstående beløb er udeholdt omsætning, som er skattepligtig efter statsskattelovens § 4a:

Indkomstår 2015:

Indsætninger fra dankort den 1. januar 2015, i alt 6.787 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbet 5.430 kr.

Indsætninger fra dankort den 29. marts 2015, i alt 6.252 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbet 5.002 kr.

Den 16. maj 2015 er dagens omsætning på 24.316 kr. ekskl. moms debiteret

som en udgift/fratrukket i omsætningen. Beløbet skal tillægges 2 gange for

at være indtægtsført 48.632 kr.

Udeholdt omsætning er skønsmæssigt opgjort til 311.000 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør den udeholdte omsætning 248.800 kr.

”Lån” fra [virksomhed3] er ikke dokumenteret som lån. Beløbene på i alt

732.729 kr. anses for at været modtaget provision. Din revisor har oplyst, at

provisionen er angivet i regnskabet. Ej selvangivet beløb fra [virksomhed3]

nedsættes til 0 kr.

Udeholdt omsætning for indkomståret 2015 er opgjort til 307.864 kr.

Indkomstår 2016:

Indsætninger fra dankort for 18 dage udgør i alt 100.860 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbene 80.688 kr.

Indsætninger på konto [...31] udgør i alt 15.535 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbene 12.428 kr.

Hvis der er tale om fakturaer, som vedrører dit selskab [virksomhed2] ApS,

vil indsætningerne fra fakturaerne være skattepligtigt for dig som en

udlodning fra din selskab efter ligningslovens § 16 A. Dette er dog ikke

dokumenteret.

”Lån” fra [virksomhed3] er ikke dokumenteret som lån. Beløbene på i alt

373.882 kr. anses for at været modtaget provision. Din revisor har oplyst, at

provisionen er angivet i regnskabet. Ej selvangivet beløb fra [virksomhed3]

nedsættes til 0 kr.

Udeholdt omsætning for indkomståret 2016 er opgjort til 93.116 kr.

Kommentar til din revisors bemærkninger

Din revisor oplyser, at omsætningen den 29. marts 2015 er selvangivet.

Der er selvangivet 4.083,35 kr. ekskl. moms den 29. marts 2015.

Indsætningerne i banken den 29. marts 2015 er på 899,50 kr. og 5.352 kr. inkl. moms. Ekskl. moms udgør indsætningerne 5.001,60 kr.

Hvis indsætningen på 899,50 kr. vedrører Dankort Elektron fra dagen før, udgør indsætningen fra Dankort 4.281,60 kr. ekskl. moms, dvs. et højere beløb end der er selvangivet. Samtidigt er kontantbetalingerne den 29. marts 2015 ikke blevet selvangivet/bogført.

For 2016 oplyser din revisor, at dagene i kalenderåret samt posteringerne i banken er samme antal, som udvises i bogføring af omsætningen.

I perioden 10. februar 2016 til 20. februar 2016, begge dage inkl., er der bogført en omsætning for 9 dage og ikke for 11 dage.

I perioden 1. marts 2016 til 10. marts 2016, begge dage inkl., er der bogført en omsætning for 8 dage og ikke for 11 dage.

Den 21. marts 2016 er der bogført omsætning med 2 beløb. Den 20. marts 2016 og den 22. marts 2016 er der også bogført en omsætning.

I perioden fra den 6. maj 2016 til 12. maj 2016, begge dage inkl., er der ikke bogført en omsætning. Dog har der været indsætninger fra Dankort/Dankort Elektron alle dage i denne periode.

Såfremt regnskabet overholdt bogføringslovens bestemmelser, ville disse uoverensstemmelser ikke have været opstået.

Lånet til [virksomhed3] på 250.000 kr. er medtaget ved opgørelsen af dit privatforbrug, selvom vi ikke tidligere havde modtaget gældsbrevet.

Det fremgår af gældsbrevet, at gælden skal afdrages med 15.000 kr. pr. måned, første gang den 1. juni 2015. Lånet forrentes med 6 % pr. år.

Afdragene på 15.000 kr. pr. måned har vi ikke taget hensyn til ved opgørelsen af dit privatforbrug.

Dette betyder, at gælden pr. 31. december 2015 ikke skal medtages med 250.000 kr., men kun med ca. 145.000 kr. (250.000 kr. – afdrag i 7 måneder på i alt 105.000 kr.)

Husstandens samlede privatforbrug for 2015 vil herefter udgøre -261.811 kr. i stedet for på -156.811 kr., jf. side 6. (-156.811 kr. + 250.000 kr. – 145.000 kr.)

Gælden til [virksomhed3] pr. 31. december 2016 vil udgøre ca. 0 kr. (145.000 kr. – afdrag i 12 måneder på maks. 180.000 kr.)

Hustandstandens samlede privatforbrug for 2016 vil herefter udgøre 144.775 kr. i stedet for 289.775 kr., jf. side 6. (289.775 kr. – 145.000 kr. + 0 kr.)

2015:

Vi mener ikke, at det er behørigt dokumenteret, at indsætningerne den 1. januar 2015 og den 29. marts 2015 er indtægtsført.

Når der henses til opgørelsen af husstandens samlede privatforbrug for 2015 på -156.811 kr. med reguleringer af gælden til [virksomhed3], så er privatforbruget opgjort til -261.811 kr. Vi mener ikke, at den skønsmæssige forhøjelse på 248.800 kr. er urealistisk, når der også henses til rådighedsbeløbet, som anvendes ved gældssaneringer.

Den foreslåede forhøjelse i vores brev af 30. april 2019 fastholdes.

2016:

Vi mener ikke, at det er behørigt dokumenteret, at indsætningerne for de 18 dage er indtægtsført.

Vi har ikke modtaget nogen bemærkninger til indsætningerne på konto [...31].

Den forslåede forhøjelse i vores brev af 30. april 2019 fastholdes.

(...)

Virksomhedsordningen

Efter § 19 i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, skal virksomhedens bogføring tilrettelægges således, at virksomhedens økonomi og den erhvervsdrivende private økonomi regn- skabsmæssigt er adskilt.

Det er også en betingelse for at anvende virksomhedsordningen, at der udarbejdes et selvstændigt regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav, jf. § 2 i virksomhedsskatteloven.

Hvis virksomhedsordningen ikke kan anvendes, skal indestående på konto for opsparet overskud tillagt virksomhedsskat medregnes til den personlige indkomst, jf. virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1 samt Vestre Landsrets afgørelse af 22. november 2002.

Vi mener ikke, at du har overholdt bogføringslovens bestemmelser, herunder § 6 og § 7, da bogføringen ikke er tilrettelagt på en sådan måde, at det er sikret mod fejl og alle transaktioner er ikke registreret. Der henvises bl.a. til den manglende kassebeholdning og at der ikke er selvangivet for 2 dage i 2015 og 18 dage i 2016, hvor du har modtaget betalinger fra dankort.

Ligeledes mener vi ikke, at du har holdt virksomhedens økonomi og din egen økonomi adskilt. Der henvises bl.a. til indsætningerne fra [virksomhed3] på din private bankkonto.

Vi mener ikke, at du har overholdt betingelserne for at virksomhedens indkomst kan beskattes efter virksomhedsskattelovens regler. Der skal derfor ske en ophørsbeskatning efter virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1.

Du har opsparet 100.000 kr. inkl. virksomhedsskat for indkomståret 2014. Beløbet skal medregnes til den personlige indkomst for indkomståret 2015, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3, da ophørsbeskatningen sker for indkomståret 2015.

For indkomståret 2015 har du opsparet 120.000 kr. inkl. virksomhedsskat. Beløbet skal medregnes til den personlige indkomst for indkomståret 2015, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3.

For indkomståret 2016 kan du ikke anvende reglerne i virksomhedsskatteloven, da du ikke har over- holdt betingelserne herfor, jf. ovenstående begrundelse.

Kommentar til din revisors bemærkninger

Din revisor oplyser i brev af 12. august 2019, at indkomst til virksomhedsbeskatning ikke skal tilbageføres.

Vi har ikke modtaget en redegørelse på, at du overholder betingelserne i mindstekravsbekendtgørelsen § 19 og § 2 i virksomhedsskatteloven, herunder om § 3, § 4, § 6 og § 7 i bogføringsloven er overholdt, som vedrører regnskabsmaterialet, transaktionssporet, god bogføringsskik samt at alle transaktioner skal registreres nøjagtigt.

Når din virksomhed ikke kan anvende reglerne i virksomhedsskatteloven, er der henset til uoverensstemmelser mellem bogføring af indtægter og indsætninger på bankkonto, negativt privatforbrug og manglende daglige kasseafstemninger.

Virksomhedens likvide beholdning i regnskabet vedrører indestående på bankkonto [...49] pr. 31. december. Din virksomhed har således ikke opgjort en kassebeholdning dagligt/pr. 31. december. Vi anser det ikke for sandsynlig, da din virksomhed ikke har en kassebeholdning, når virksomheden er en dagligvarebutik.

Vi mener derfor, at der skal ske en ophørsbeskatning efter virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1. Opsparet overskud i 2015 på 120.000 kr. tilbageføres og tidligere opsparet overskud fra 2014 på 100.000 kr. skal medregnes til din personlige indkomst for 2015, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3.

Øvrige punkter

Din skat for indkomstårene 2015 og 2016 er ændret efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Forslag skal være sendt senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, dvs. senest den 1. maj 2019 for indkomståret 2015 og den 1. maj 2020 for indkomståret 2016. Forslag nr. 2 blev sendt den 30. april 2019.

Afgørelsen skal være sendt senest 3 måneder efter. Denne frist kan forlænges, hvis den skattepligtige anmoder herom. Din revisor har i brev af 24. juni 2019 bedt om yderligere frist til den 1. september 2019. Denne afgørelse er sendt inden den 1. september 2019.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Revisors bemærkninger i klagen af 21. november 2019 er identisk med revisors bemærkninger (bilag 13) til Skattestyrelsen.

I revisors opgørelse af klagerens privatforbrug for 2015, er der ikke taget hensyn til overførslerne til klagerens selskabs bankkonto. Netto har klageren et tilgodehavende pr. 31. december 2015 hos [virksomhed2] ApS, jf. side 4 i Skattestyrelsen afgørelse af 22. august 2019.

(...)”

Skattestyrelsen har den 17. februar 2023 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til en ændring af forhøjelse af klagers overskud af virksomhed i indkomståret 2015, og stadfæster den påklagede afgørelse for indkomståret 2016.

Faktiske forhold

Klager har i indkomstårene 2015 og 2016 været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]. Virksomheden er registreret under branchekoden Købmand og døgnkiosker.

Det fremgår desuden af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klager i indkomstårene 2015 og 2016 har været ejer af selskabet [virksomhed2] ApS.

Indkomståret 2015

Genoptagelse af skatteansættelsen

Skattestyrelsen har den 30. april 2019 udsendt forslag til afgørelse for indkomståret 2015. Fristen for at afsende varsel om ændring af klagers skatteansættelse for indkomståret 2015 udløb den 1. maj 2019, og Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dermed foretaget inden udløbet af den ordinære ansættelsesfrist.

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. pkt., skal ansættelsen senest foretages den 1. august i det fjerde indkomstår efter det pågældende indkomstårs udløb. Efter skatteyderens anmodning kan myndighedernes frist til at gennemføre den varslede ændrede ansættelse forlænges.

Klagers repræsentant har den 24. juni 2019 anmodet om fristforlængelse til den 1. september 2019 til at komme med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Skattestyrelsen har imødekommet denne anmodning, og har truffet afgørelse inden udløb af fristforlængelsen. Skattestyrelsen finder herefter, at fristen for udsendelse af afgørelsen er overholdt, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 4. pkt., hvorfor ansættelsen er rettidigt foretaget.

Virksomhedsordningen 2015

Skattestyrelsen finder ikke, at klager opfylder betingelserne for at anvende virksomhedsordningen for indkomståret 2015. Der er henset til, at klager ikke opfylder bogføringskravet, herunder kravet om at bogføringen skal tilrettelægges, så der sker en regnskabsmæssig opdeling af privatøkonomien og virksomhedsøkonomien, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1.

Det følger af virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1, at hvis den skattepligtige ophører med at anvende virksomhedsordningen, skal indestående på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes til den personlige indkomst i indkomståret efter det indkomstår, hvor den skattepligtige senest har anvendt virksomhedsordningen.

Skattestyrelsen finder fortsat, at der skal ske ophørsbeskatning efter virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1. Opsparet overskud i 2015 på 120.000 kr. og tidligere opsparet overskud fra 2014 på 100.000 kr. skal medregnes til klagers personlige indkomst for 2015, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3.

Indsætninger og bogføring for indkomståret 2015

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse forhøjet klagers overskud af virksomhed med 5.430 kr. ekskl. moms og 5.002 kr. ekskl. moms som følge af manglende bogføring henholdsvis den 1. januar 2015 og den 29. marts 2015.

Skattestyrelsen finder, at klagers regnskab ikke opfylder regnskabskravene, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og foretage en skønsmæssig ansættelse af klagers skattepligtige indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Der er henset til, at klagers manglende bogføring bevirker, at regnskabet ikke kan lægges til grund for klagers skattepligtige indkomst, da det ikke er muligt at foretage en kontrol og afstemning af virksomhedens indtægter. Derudover er der ikke fremlagt daglige kasseafstemninger, som omsætningen kan afstemmes med.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i, at der ikke er grundlag for at forhøje klagers overskud af virksomhed med 5.002 kr. på baggrund af indsætningerne den 29. marts 2015. Der er henset til, at der er bogført omsætning samme dag på 20.416,75 kr. inkl. moms, hvorfor Skattestyrelsen finder det sandsynliggjort, at indsætningerne er indeholdt i den samlede bogførte omsætning.

Skattestyrelsen finder herefter, at klagers overskud af virksomhed skal nedsættes med 5.002 kr. i forhold til den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har som følge af fejlagtig bogføring den 16. maj 2015 forhøjet klagers overskud af virksomhed med 48.632 kr. Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at i den påklagede afgørelse er klager forhøjet beløbet inkl. moms, men at klager skal forhøjes med omsætningen ekskl. moms, hvorfor klager skal forhøjes med i alt 38.906 kr.

Skattestyrelsen er herefter enig i Skatteankestyrelsens indstilling, hvorefter klagers overskud af virksomhed skal nedsættes med 9.726 kr. (48.632 kr. – 38.906 kr.)

Privatforbrug for 2015

I den påklagede afgørelse har Skattestyrelsen på baggrund af klagers husstands negative privatforbrug skønsmæssigt forhøjet klagers overskud med 248.800 kr., som udeholdt omsætning.

Skattestyrelsen finder fortsat, at det samlede lån på 1.133.000 kr. til selskabet skal indgå ved beregningen af klagers privatforbrug for 2015.

Skattestyrelsen finder, at på baggrund af det fremlagte gældsbrev, hvoraf det fremgår, at klager skal afdrage med 15.000 kr. om måneden med start den 1. juni 2015, kan gæld til [virksomhed3] ultimo 2015 opgøres til 145.000 kr.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling vedrørende at hævet opsparet overskud på 100.000 kr. og indkomst til virksomhedsbeskatning på 120.000 kr. ikke skal indgå under reguleringer i privatforbrugsberegningen. Der er henset til, at Skattestyrelsen særskilt har forhøjet klagers personlige indkomst med disse beløb.

Skattestyrelsen er herefter i enige med Skatteankestyrelsen i, at det samlede privatforbrug i 2015 er -57.789 kr.

Hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt, kan Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver den skattepligtige mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Der kan henvises til SKM2002.70.HR.

Klager har et negativt privatforbrug, og Skattestyrelsen finder som følge heraf, at der kan foretages en skønsmæssig beregning af den yderligere indkomst, som klager må have oppebåret.

Skattestyrelsen finder fortsat, at der ved skønnet skal tages udgangspunkt i de satser for rådighedsbeløb, der anvendes ved gældssanering pr. 1. januar 2015. Det fremgår af Bekendtgørelse nr. 1363 af den 19. december 2008 om gældssanering med ændring ved bekendtgørelse nr. 1356 af 12. december 2014, at i 2015 er rådighedsbeløbet 120.720 kr. om året, og at rådighedsbeløbet for et barn over 6 år udgør 35.760 kr. om året. På baggrund heraf finder Skattestyrelsen, at klagers privatforbrug skaludgøre i alt 156.480 kr. efter forhøjelsen.

På baggrund af ovenstående er Skattestyrelsen enig i Skatteankestyrelsens indstilling, hvorefter den udeholdte omsætning skønsmæssigt, efter afrunding, kan fastsættes til 215.000 kr. ekskl. moms (156.480 kr. + 57.788 kr.) eller 172.000 kr. inkl. moms, som klager skal beskattes af.

Skattestyrelsen finder herefter, at klagers overskud af virksomhed vedrørende udeholdt omsætning skal ændres med 76.800 kr. (248.800 kr. – 172.000 kr.).

Sammenfattende for indkomståret 2015

På baggrund af ovenstående finder Skattestyrelsen, at klagers overskud af virksomhed skal nedsættes fra 307.864 kr. til 216.336 kr. (307.864 kr. – 76.800 kr. – 5.002 kr. – 9.726 kr.)

Indkomståret 2016

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse for indkomståret 2016 forhøjet klagers overskud af virksomhed med 93.116 kr. på baggrund af indsætninger på klagers forretningskonto.

Klagen vedrører alene forhøjelsen på baggrund af indsætninger fra 18 dage, der udgør 80.688 kr. ekskl. moms.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers regnskab ikke opfylder regnskabskravene, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og foretage en skønsmæssig ansættelse af klagers skattepligtige indkomst, jf. dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af klagers regnskab og indsætningerne på klagers bankkonto konstateret, at der for 18 dage er indgået dankortindbetalinger på klagers bankkonto, som ikke ses at være indtægtsført i virksomheden.

Hvis det konstateres, at en skattepligtig har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, påhviler det som udgangspunkt den skattepligtige at godtgøre, at indtægterne stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Skattestyrelsen finder fortsat ikke, at klager har tilstrækkelig godtgjort, at dankortindbetalingerne er bogført som omsætning en anden dag. Der er henset til, at der ikke er fremlagt underbilag, der dokumenterer, at indsætningerne er indtægtsført i virksomheden.

Skattestyrelsen fastholder herefter, at indsætningerne udgør udeholdt omsætning, der er skattepligtig efter statsskattelovens § 4.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige forhøjelser af klagerens overskud af virksomhed skal nedsættes til 48.632 kr. for indkomståret 2015 og nedsættes til 12.428 kr. for indkomståret 2016.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Det gøres overordnede gældende at SKATs privatforbrugsberegning er behæftet med fejl.

Eftersom momsansættelsen er afledt af skatteansættelserne gælder påstand og bemærkningerne også momsansættelserne.

PÅSTAND

Vi nedlægger påstand om:

Indkomståret 2015

SKATs forhøjelse af skatteansættelsen nedsættes med 259.232 kr.

(...)

Indkomståret 2016

SKATs forhøjelse af skatteansættelsen nedsættes med 80.688 kr.

(...)

FAKTA

SKAT har i forbindelse med en kontrolaktion indkaldt skatteyders regnskab og bankkontoudtog vedrørende indkomstårene 2015 og 2016. Ydermere har SKAT spurgt til familiens privatforbrug da SKAT ikke anså privatforbruget for realistisk. SKAT har efterfølgende anset husstandens privatforbrug værende lavt for 2015. Der er fra revisionskontoret fremsendt en indsigelse over privatforbruget men SKAT fastholdte deres privatforbrugsberegning ved afgørelse af den 22. august 2019.

Bemærkninger

Privatforbruget for 2015

SKAT har beregnet privatforbruget på baggrund af skatteyders regnskab m.v. SKAT er flere gange blevet gjort opmærksom på at SKATs beregnede privatforbrug er ikke korrekt. Der vedlægges privatforbrugsberegning for 2015 – bilag 2.

Vi anser ikke at privatforbrugsberegningen fra Skat er korrekte for indkomståret 2015 og beder om nedsættelse af skatte- og momsansættelsen på baggrund af ovenstående.

Skatteansættelserne for indkomstårene 2016

SKAT anfør for indkomståret 2016 at de ikke mener, at det er behørigt dokumenteret, at indsætningerne for 18 dage ikke er indtægtsført.

Iflg, de fremsendte kontoudtog til Skat af omsætningen, kan man konstatere, at dette ikke er korrekt. Ved en sammentælling at de enkelte posteringer, er dagene i kalenderåret samt posteringerne i banken, samme antal som udvises i bogføringen af omsætningen.

(...)”

Der har været afholdt møde mellem klagerens repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 17. juni 2021. På mødet fremlagde repræsentanten en formueopgørelse for klageren og klagerens ægtefælle for ultimo 2014 og 2015 og redegjorde for de enkelte beløb. Derudover fremlagde repræsentanten en kapitalforklaring pr. 1. januar 2015 for klageren og klagerens ægtefælle.

Repræsentanten redegjorde for de fremlagte opgørelser og fremhævede, at de viser, at klageren og klagerens ægtefælle i 2015 samlet havde indtægter på i alt 256.079 kr. og en formuenedgang fra 2014 til 2015 på 750.002 kr., hvorefter de samlet har haft i alt 1.006.081 kr. til privatforbrug i 2015. Repræsentanten bemærkede hertil, at der ikke var grundlag for at forhøje klageren som følge af lavt privatforbrug, idet han har haft tilstrækkelige midler til privatforbrug i 2015. Repræsentanten påpegede, at han ikke var enig i, at klagerens regnskab for 2015 kunne tilsidesættes. Repræsentanten oplyste, at indsætningen på forretningskontoen den 29. marts 2019 var bogført i regnskabet og fremgik på kontospecifikationen, og at han var enig i, at der var sket en bogføringsfejl den 16. maj 2015.

Repræsentanten fremlagde derudover kontospecifikationer for bogført omsætning i virksomheden for 2016, hvorpå han for hver måned har noteret differencen mellem antallet af bogført omsætning og antallet af åbningsdage i måneden. Repræsentanten forklarede på mødet, at de af Skattestyrelsen beskattede indsætninger var bogført i regnskabet, idet at de dage, hvor der manglende bogføring på kontospecifikationen, efterfølgende er blevet bogført på andre dage, og at dette understøttes af de fremlagte kontospecifikationer, hvoraf det fremgår, at for perioden 1. januar til 30. november 2016 stemmer antallet af bogført omsætning overens med antallet af åbningsdage.

Repræsentanten nedlagde påstand om at regnskabet ikke kunne tilsidesættes, og at Skattestyrelsens forhøjelse derfor skulle nedsættes.

Repræsentanten er den 23. august 2022 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Skatteankestyrelsen har udarbejdet en privatforbrugsopgørelse der ligger til grund for forslag til afgørelse.

Det er vores opfattelse at den udarbejdede privatforbrugsopgørelse for 2015 indeholder fejl og kan derfor ikke ligges til grund for forslaget til afgørelse.

Skatteankestyrelsen fratrækker kr. 1.133.000 – lån til [virksomhed2] ApS i deres privatforbrugsopgørelse. Dette beløb er forkert. Af det vedlagte interne regnskab for 2015 – bilag A, fremgår det at gælden udgør kr. 89.573,11. Endvidere fratrækker Skatteankestyrelsen kr. 120.000 samt kr. 100.000 for henholdsvis – Indkomst virksomhedsbeskatning og hævet opsparet overskud fra tidligere år. Disse beløb/posteringer SKAL ikke indgå i privatforbrugsberegningen da det er skattetekniske reguleringsposter som ikke har ”kontant baggrund”.

Skatteankestyrelsen samlet privatforbrug udgør kr. -278.324.

Det korrekte samlet privatforbrug udgør således:

Samlet privatforbrug kr. -278.324

Korrektion af Lån – kr. 1.133.000 – 89.573 kr. 1.043.427

Indkomst virksomhedsbeskatning kr. 120.000

Hævet opsparet overskud fra tidligere år kr. 100.000

Nyt privatforbrug kr. 985.103

Skatteankestyrelsen anfører at det fremgår af Danmarks Statistik, at et gennemsnitligt privatforbrug for en husstand på 2 voksne og børn udgør 424.821 kr.

Det nye privatforbrug udgør kr. 985.103 og derved er Skatteankestyrelsens konklusion forkert. Der er således ikke hjemmel til de anførte forhøjelser.

For indkomståret 2016 fastholder skatteyderen at der ikke mangler omsætning som Skatteankestyrelse anfører – Der er bogført beløb i bogføringen som til svare det antal åbningsdage virksomheden har haft åben. Skatteankestyrelsen fordrejer dette i deres forslag til afgørelse det ved at oplyste at der mangler omsætning. Det er åbenlyst at der ikke bogføres så mange dobbelte omsætninger i den nævnte periode.

Vi fastholder derfor det anførte i skatteyderens klage.

Skatteyder ønsker retsmøde.”

Repræsentanten er den 29. september 2022 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens fornyede sagsfremstilling:

”(...)

Det er vores opfattelse at den udarbejdede privatforbrugsopgørelse udarbejdet af skattestyrelsen for 2015 stadigvæk indeholder fejl og kan derfor ikke ligges til grund for forslaget til afgørelse.

Skatteankestyrelsen fratrækker kr. 1.133.000 – lån til [virksomhed2] ApS i deres privatforbrugsopgørelse. Skatteyderen fastholder at det korrekte beløb er 89.573,11.

Skatteankestyrelsen begrunder det fratrukken beløb kr. 1.133.000 med at det ikke er underbygget af kontospecifikationer eller lignende. DETTE ER USANDT . Der er ved min skrivelse 23. august 2022 fremsendt internt regnskab for 2015 hvor bl.a. ultimo saldoen for mellemregningen kr. 89.573,11 fremgår af.

Endvidere forhøjer Skatteankestyrelsen opsparet overskud i virksomhedsordningen med kr. 120.000 samt kr. 100.000 i alt kr. 220.000. Det fremgår af skatteyderens årsopgørelse (bilag B9 at skatteyderen bliver beskattet med kr. 100.000 for opsparet overskud og de kr. 120.000 ikke er fratrukket på årsopgørelsen – beløbene er heller IKKE klaget – Skatteyderen skal ikke beskattes 2 gange af opsparet overskud – og såfremt, har Skatteankestyrelsen ikke redegjort for denne forhøjelse i deres fornyet sagsfremstilling, hvorfor 2 gange ???.

Skatteankestyrelsen har heller ikke redegjort for den nye post ”Privatforbrug reguleret til kr. 145.803” i deres fornyet sagsfremstilling. Hvordan eller hvor fremkommer dette beløb fra ????
På det forlæggende fastholder skatteyderen at dette beløb ikke skal indgå i privatforbrugsberegningen samt at de samlede kr. 220.000 ikke yderliger skal forhøjes da de allerede er indeholdt på skatteyderens årsopgørelse (bilag B)

Vi fastholder derfor det anførte i skatteyderens klage.

Skatteyder ønsker retsmøde.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har tilsidesat klagerens regnskab, og på baggrund af indsætninger på klagerens forretningskonto har forhøjet klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016. Der skal også tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen i forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 har inddraget negativt privatforbrug.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 1-3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb og salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Stk. 2: Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3: Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

§9. Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsdommen refereret i SKM2011.208.H.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Det fremgår af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1, at det er en betingelse for anvendelse af virksomhedsordningen, at den skattepligtige udarbejder et selvstændigt regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav.

Ifølge virksomhedsskattelovens § 15b, stk. 1, skal indestående på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes i den personlige indkomst i indkomståret efter det indkomstår, hvor den skattepligtige senest har anvendt virksomhedsordningen.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel efter skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Landsskatterettens bemærkninger

Retten finder, at klagerens regnskab ikke opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtig indkomst. Den manglende løbende bogføring betyder, at det ikke er muligt at foretage kontrol og afstemning af virksomhedens indtægter, og der foreligger derfor ikke et reelt grundlag for at vurdere, hvorvidt virksomhedens omsætning er opgjort korrekt. Det kan samtidig konstateres, at der har været en stor kontant omsætning i virksomheden, men at der ikke er fremlagt daglige kasseafstemninger, og at det derfor ikke er muligt at sikre, at alle transaktioner er blevet bogført.

Det er herefter rettens opfattelse, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Indsætninger og bogføring for 2015

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed som følge af manglende bogføring henholdsvis den 1. januar 2015 og 29. marts 2015 med henholdsvis 5.430 kr. og 5.002 kr.

Det fremgår af kontospecifikationen for 2015, at der ikke er bogført omsætning den 1. januar 2015, og at der er bogført omsætning den 29. marts 2015 med 20.416,75 kr. inkl. moms. Af kontoudtog for klagerens Forretningskonto fremgår det, at der den 1. januar 2015 er indsat 6.787,50 kr. inkl. moms ved Dankort salg, og den 29. marts 2015 er der indsat 6.252,55 kr. inkl. moms ved Dankort salg.

Retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed som følge af manglende bogført omsætning den 1. januar 2015. Retten finder, at indsætningen på 6.787,50 kr. inkl. moms eller 5.430 kr. ekskl. moms udgør skattepligtig omsætning i virksomheden.

Retten finder desuden, at der ikke er grundlag for at forhøje klagerens overskud af virksomhed med 5.002 kr. på baggrund af indsætningerne den 29. marts 2015 på Forretningskontoen. Retten har lagt vægt på, at indsætningerne udgør 6.252,55 kr. inkl. moms, og at der er bogført omsætning samme dag på 20.416,75 kr. inkl. moms. Retten finder det således for sandsynliggjort, at indsætningerne er indeholdt i den samlede bogførte omsætning.

På baggrund heraf ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter klagerens overskud af virksomhed med 5.002 kr. for indkomståret 2015.

Skattestyrelsen har som følge af fejlagtig bogføring den 16. maj 2015 forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 48.632 kr. Retten bemærker, at det fremgår af kontospecifikationen for 2015, at der den 16. maj 2015 er bogført 24.316,60 kr. inkl. moms som en udgift.

Retten er enig med Skattestyrelsen i, at der er tale om en bogføringsfejl. Retten bemærker, at Skattestyrelsen har forhøjet klageren med beløbet inklusive moms, men at klageren rettelig skal forhøjes med omsætningen eksklusive moms. Omsætningen udgør ekskl. moms 19.453 kr. (afrundet). Klageren skal derfor forhøjes med i alt 38.906 kr. (19.453 kr. x 2).

Retten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter klagerens overskud af virksomhed med 9.726 kr. (48.632 kr. – 38.906 kr.)

Privatforbrug for 2015

Skattestyrelsen har på baggrund af klagerens husstands negative privatforbrug skønsmæssigt forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 248.800 kr. som udeholdt omsætning.

Skattestyrelsen har i deres beregning under reguleringer indsat lån til [virksomhed2] ApS på 1.133.000 kr., idet det er summen af de hævninger og indsætninger, som klageren har foretaget til selskabets konto. Repræsentantens anbringende om, at mellemregningen mellem klageren og selskabet udgør 89.573,11 kr., idet klageren har anvendt selskabets konto til afholdelse af private udgifter, kan ikke føre til et andet resultat. Der er lagt vægt på, at det fremgår af klagerens kontoudtog, at han har overført 1.245.000 kr. til selskabet og modtaget 112.000 kr. i afdrag. Der er også lagt vægt på, at mellemregningen på 89.573,11 kr. ikke er underbygget af kontospecifikationer eller lignende, der viser, hvordan mellemregningen er opgjort.

Retten finder af den grund, at der ved beregning af klagerens privatforbrug for 2015 skal indgå det samlede lån til selskabet på 1.133.000 kr.

Skattestyrelsen har vedrørende lån fra [virksomhed3] på 250.000 kr. til klageren angivet lånets værdi ultimo til 250.000 kr. Retten finder på baggrund af det fremlagte gældsbrev, hvoraf det fremgår, at klageren skal afdrage med 15.000 kr. om måneden med start den 1. juni 2015, at gæld til [virksomhed3] ultimo 2015 kan opgøres til 145.000 kr.

Skattestyrelsen har i privatforbrugsberegningen under reguleringer inddraget hævet opsparet overskud på 100.000 kr. og indkomst til virksomhedsbeskatning på 120.000 kr. Eftersom Skattestyrelsen særskilt har forhøjet klagerens personlige indkomst med disse beløb, finder retten, at de ikke også skal indgå i privatforbrugsberegningen under reguleringer.

Som følge af ovenstående ændringer vedrørende indsætninger og [virksomhed3] finder retten, at klagerens husstands privatforbrug kan beregnes således:

Overskydende skat 0 kr.

Betalte skatter inkl. am-bidrag -398.493 kr.

Ejendomsskat -9.472 kr.

Skattepligtig indkomst inkl. am-bidrag 463.292 kr.

Indkomst virksomhedsbeskatning 120.000 kr.

Beskæftigelsesfradrag 26.800 kr.

Indestående primo 907.385 kr.

Indestående ultimo -257.503 kr.

Gæld primo -363.911 kr.

Gæld ultimo 296.411 kr.

Egenkapital primo 68.557 kr.

Egenkapital ultimo -65.753 kr.

Privatforbrug 787.313 kr.

Vores reguleringer:

Indsætning fra dankort den 1. januar 6.787,50 kr.

Omsætning den 16. maj krediteret 2 x 24.316 kr. 48.632 kr.

Lån til [virksomhed2] ApS -1.133.000 kr.

Gæld til [virksomhed3] primo 0 kr.

Gæld til [virksomhed3] ultimo 145.000 kr.

Privatforbrug reguleret til -145.267,50 kr.

Privatforbrug ægtefælle 87.479 kr.

Samlet privatforbrug -57.788,50 kr.

Retten finder, at det beregnede privatforbrug ikke er acceptabelt, idet beløbet er negativt, og at der er tilgået klageren yderligere midler, som ikke har været indberettet til Skattestyrelsen, og som derfor ikke har været undergivet beskatning. Som følge deraf finder retten, at der kan foretages en skønsmæssig beregning af den yderligere indkomst, som klageren må have oppebåret, og som må anses for at udgøre udeholdt omsætning i klagerens virksomhed i indkomståret 2015.

Det fremgår af Danmarks Statistik, at et gennemsnitligt privatforbrug i 2015 for en husstand på 2 voksne og børn udgør 424.821 kr.

Af bekendtgørelse nr. 1356 af 12. december 2014 fremgår det, at rådighedsbeløbet for et par udgør 10.060 kr. om måneden eller 120.720 kr. om året, og at rådighedsbeløbet for et barn over 6 år udgør 2.980 kr. om måneden eller 35.760 kr. om året.

Retten finder, at uanset Danmarks Statistik viser et væsentlig højere privatforbrug, så er der ikke anledning til at ændre Skattestyrelsens skøn over et rimeligt privatforbrug. Retten finder derfor, at der ved skønnet skal tages udgangspunkt i de satser for rådighedsbeløb, der anvendes ved gældssanering gældende pr. 1. januar 2015 og anser herefter klagerens husstands privatforbrug for at skulle udgøre i alt 156.480 kr. (120.720 kr. + 35.760 kr.) efter forhøjelsen.

På baggrund af en samlet vurdering finder retten, at den udeholdt omsætning skønsmæssigt, efter afrunding, kan fastsættes til 215.000 kr. inkl. moms eller 172.00 kr. ekskl. moms, som klageren skal beskattes af.

Repræsentantens fremlagte formueopgørelse og kapitalforklaring kan ikke føre til et andet resultat. Der er lagt vægt på, at opgørelserne ikke indeholder alle indtægter, som klageren har haft i 2015, herunder lånet til selskabet [virksomhed2] ApS på 1.133.000 kr. og omsætning i virksomheden den 1. januar og 16. maj 2015.

Endvidere er der ikke fremlagt materiale, der sandsynliggør, at klagerens husstands privatforbrug har været lavere end det ovenfor fastsatte, eller at klageren har haft midler til rådighed til finansiering af privatforbruget, der ikke skal undergives beskatning.

Retten finder herefter, at klagerens overskud af virksomhed vedrørende udeholdt omsætning skal ændres med 76.800 kr., fra 248.800 kr. til 172.000 kr.

Retten nedsætter således klagerens overskud af virksomhed med i alt 91.528 kr. (76.800 kr. + 5.002 kr. + 9.726 kr.)

Fristen for at afsende varsel om ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2015 udløb den 1. maj 2019. Skattestyrelsen har for indkomståret 2015 udsendt forslag til afgørelse den 30. april 2019. Skattestyrelsens varsling om ændringer er dermed foretaget inden udløbet af den ordinære ansættelsesfrist.

Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 22. august 2019, hvilket er efter den 1. august 2019, som er fristen for at træffe afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. pkt. Klagerens repræsentant anmodede den 24. juni 2019 imidlertid på eget initiativ om fristforlængelse til den 1. september 2019 til at komme med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Skattestyrelsen imødekom repræsentantens anmodning og gav fristforlængelse til den 20. august 2019. Skattestyrelsen modtog bemærkninger fra klagerens repræsentant den 12. august 2019 og udsendte den påklagede afgørelse den 22. august 2019.

Henset til at Skattestyrelsen har imødekommet anmodningen om fristforlængelse, og at Skattestyrelsen har truffet afgørelse inden udløbet af fristforlængelsen, finder retten, at fristen for udsendelse af afgørelsen er overholdt, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 3. pkt., jf. 2. pkt.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 er opfyldt.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 fra 307.864 kr. til 216.336 kr.

Indsætninger for 2016

Skattestyrelsen har på baggrund af indsætninger på klagerens Forretningskonto for 18 dage på i alt 100.860,50 kr. inkl. moms forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 80.688 kr.

En gennemgang af kontospecifikationen for den bogførte omsætning viser, at der i perioden 1. januar til 30. november 2016 mangler bogføring for i alt 30 dage, og at der er 31 dage, hvor der er bogført omsætning to gange.

Retten finder i lighed med Skattestyrelsen, at indsætningerne på Forretningskontoen skal beskattes som yderligere ikke bogført omsætning i virksomheden. Der er lagt vægt på, at det fremgår af kontospecifikationen, at der ikke er bogført omsætning de 18 dage, men at der er indgået beløb på Forretningskontoen.

Repræsentantens forklaring kan ikke føre til et andet resultat, idet retten finder, at det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at manglende bogført omsætning er bogført en anden dag. Der er herved lagt vægt på, at der ikke er fremlagt underliggende bilag, der dokumenterer, at indsætningerne på i alt 100.860,50 kr. er indtægtsført i virksomheden. Der er således ikke en tidsmæssig sammenhæng mellem de dage, hvor der mangler bogført omsætning, og de dage, hvor der er bogført to gange.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2016.