Kendelse af 04-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2022
Klagepunkt | Skattestyrelsen s afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatteretten s afgørelse |
Perioden den 1. januar 2016 til den 31. december 2016 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 1.249.706 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 197.582 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Perioden den 1. januar 2017 til den 31. december 2017 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 1.449.472 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 229.166 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Perioden den 1. januar 2018 til den 30. september 2018 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 1.456.124 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 230.217 kr. | 0 kr. | Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse |
Hjemvisning af den beløbsmæssige opgørelse skal ske i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse i sagsnr. [sag1].
[virksomhed1] v/[person1], herefter virksomheden, er en anden udenlandsk virksomhed, som blev registreret den 28. februar 2015 af [person1] under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Der er ikke oplyst et formål for virksomheden i Det Centrale Virksomhedsregister. Virksomheden er den 15. september 2020 opløst.
[person1], herefter indehaveren, har været bosiddende i Danmark frem til den 28. februar 2019. I 2017 har indehaveren ikke haft nogen indtægt og har ikke selvangivet sin indkomst til Skattestyrelsen. Derudover oplyser Skattestyrelsen, at indehaveren er bosiddende i Sverige, og ikke har et dansk CPR-nr..
I forbindelse med klagesagen har Skattestyrelsen takseret indehaverens indkomst med i alt 300.000 kr. for indkomståret 2017, og i den forbindelse har Skattestyrelsen anbefalet at beregningsgrundlaget nedsættes med i alt 300.000 kr. for indkomståret 2017 og med i alt 225.000 kr. for indkomståret 2018.
Virksomheden har fra 2. kvartal 2016 til og med 3. kvartal 2018 haft registreret ansatte kvartalsvis som følgende:
Periode | Antal ansatte |
2016 | |
2. kvartal | 2-4 |
3. kvartal | 2-4 |
4. kvartal | 2-4 |
2017 | |
1. kvartal | 2-4 |
2. kvartal | 5-9 |
3. kvartal | 2-4 |
4. kvartal | 5-9 |
2018 | |
1. kvartal | 5-9 |
2. kvartal | 5-9 |
3. kvartal | 5-9 |
Virksomheden er arbejdsgiverregistreret for A-skat og AM-bidrag fra den 1. maj 2016.
Virksomheden har i perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018 oppebåret en omsætning på 12.101.182 kr. eksklusive moms og har indberettet 2.045.108 kr. til eIndkomst.
I indkomståret 2017 har virksomheden modtaget 1 faktura fra underleverandør som følgende:
Fakturadato | Fakturanr. | Modtager | Faktura tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.10.2017 | 553 | [virksomhed2] ApS (nu: [virksomhed3] ApS) | Samlet | 85.000,00 | 21.250,00 | 106.250,00 |
I alt | 85.000,00 | 21.250,00 | 106.250,00 |
Virksomheden har ifølge kontokortet for 2018 på [virksomhed4] udstedt følgende 5 fakturaer i indkomståret 2018, der ikke ses betalt til virksomhedens bankkonto eller krediteret til virksomhedens bankkonto:
.
Periode | Fakturadato | Fakturanr. | Modtager | Faktura tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
3. kvartal 2018 | 19.08.2018 | 49 (147) | [virksomhed5] ApS | Rengøring fra 15/8-13/9/2018 | 162.357,95 | 40.589,49 | 202.947,44 |
2. kvartal 2018 | 22.05.2018 | 30 | [virksomhed5] ApS | Rengøring fran 15/4-14/05/2018 | 103.098,60 | 25.774,65 | 128.873,25 |
2. kvartal 2018 | 19.04.2018 | 34 (136) | [virksomhed5] ApS | Rengøring fran 15/5-14/6/2018 | 122.571,55 | 24.514,31 | 153.214.,44 |
1. kvartal 2018 | 21.03.2018 | 28 (133) | [virksomhed5] ApS | Rengøring fran 15/4-14/05/2018 | 103.098,60 | 25.774,65 | 128.873,25 |
1. kvartal 2018 | 20.02.2018 | 20 (126) | [virksomhed5] ApS | Rengøring fran 15/02-14/03/2018 | 82.764,65 | 20.691,16 | 103.455,81 |
I alt | 573.891,35 | 137.344,26 | 564.149,75 |
*Fakturaen er enslydende med andre fakturaer til samme modtager, specifikt fakturanr. 28 og 32 (133), udstedt af virksomheden til [virksomhed5] ApS.
Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation til understøttelse af ovennævnte.
[virksomhed5] ApS, cvr-nr. [...1], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 27. juni 2005 af [person2]. [virksomhed5] er indtil den 31. december 2007 registreret med branchekoden 747010 ”almindelig rengøring”. Herefter er [virksomhed5] registret med branchekoden 812100 ”almindelig rengøring i bygninger”. [virksomhed5] har til formål ”at udøve ejendomsservice, rengørings- og serviceydelser i øvrigt”.
[virksomhed5] har i 1.-3. kvartal 2018 været registreret med 20-49 medarbejdere.
[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev registreret den 30. april 1981. Fra den 15. marts 2017 til og med den 6. november 2017 var [virksomhed3] registreret med navnet ”[virksomhed2] ApS”. [virksomhed3] var fra den 19. november 2011 til og med den 14. marts 2017 registreret med branchekoden 855900 ”anden undervisning i.a.n.”, hvorefter [virksomhed3] er registreret med branchekoden 411000 ”gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchekoderne 463200 ”engroshandel med kød og kødprodukter” og 164310 ”engroshandel med hårde hvidevarer”. Derudover var [virksomhed3] fra den 15. marts 2017 til og med den 27. august 2017 registreret med bibranchekoden 475220 ”byggemarkeder og værktøjsmagasiner”. Fra den 1. november 2011 til den 27. august 2017 havde [virksomhed3] til formål ”at drive kursus og undervisningsvirksomhed samt dermed beslægtet virksomhed”, hvorefter [virksomhed3] har til formål, at ”at gennemføre byggeprojekter og engroshandel med byggematerialer beslægtet virksomhed”. [virksomhed3] er under konkurs og konkursdekretet blev afsagt den 19. april 2018.
[virksomhed3] har i 2. kvartal 2017 været registreret med 20-49 medarbejdere og har derefter ikke været registreret med ansatte.
Ifølge virksomhedens bankkontoudtog har virksomheden betalt fakturanr. 553 den 24. oktober 2017 med det på fakturaen angivne beløb inklusive moms.
Skattestyrelsen har oplyst, at der foreligger usædvanlige omstændigheder i [virksomhed3]’s indberetninger til Skatteforvaltningen, idet [virksomhed3] blandt andet udsteder salgsmoms på fakturaer, men ikke indberetter det til Skatteforvaltningen.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed3]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3] for at bekræfte samhandlen.
Nyt materiale til 2016
Virksomhedens repræsentant har den 31. maj 2022 fremsendt yderligere materiale til klagesagen. Der er fremsendt i alt 112 bilag til 1. halvår 2016, herunder 37 bilag til 1. kvartal 2016 og 75 bilag til 2. kvartal 2016.
Skattestyrelsen har den 9. juni 2022 fremsendt høringssvar til de supplerende oplysninger.
De følgende bilag har relation til opgørelsen over virksomhedens salgsmoms:
Bilag | Beskrivelse og begrundelse | Periode | Beløb inklusive moms |
Bilag 98 | Fakturanr. 41 [virksomhed5] ApS Forkert periodisering af fakturanr. 41. Fakturaen skal flyttes til 2. kvartal 2016, jf. fakturaens udstedelsesdato. | 2. kvartal 2016 | 29.386,40 kr. |
Bilag 15 | Fakturanr. 30 [virksomhed6] ApS Yderligere beløb ift. til tidligere opgørelse. | 1. kvartal 2016 | 125,00 kr. |
Bilag 81 | Fakturanr. 42 [virksomhed6] ApS Restafregning for fakturaen. | 2. kvartal 2016 | 20.000,00 kr. |
Bilag 6 | Fakturanr. 23 [virksomhed5] ApS Beløbet er ikke ses indgået på virksomhedens bankkonto og har derfor ikke tidligere været medtaget i opgørelsen. | 1. kvartal 2016 | 480,00 kr. |
Total | 49.991,40 kr. |
Virksomheden har desuden fremlagt dokumentation for købsmoms på i alt 201.598 kr. for 1. halvår 2016, herunder bilag fra [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] A/S, [virksomhed10] ApS, [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13], [virksomhed14], [virksomhed15], Lønseddel, Phonecenter, [virksomhed16], [virksomhed17], [finans1], [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20], [virksomhed21], [virksomhed22], SKAT, [virksomhed23], [virksomhed24], [virksomhed25], [finans2], Taxi, Teknik, [virksomhed26], [virksomhed27] IVS, [virksomhed28], [virksomhed29] ApS, [...]broen og bilag nr. 42, 3, 11, 22, 23 og 103. Flere af bilagene er ulæselige.
Virksomheden har som dokumentation for købsmoms fremlagt følgende fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed27] IVS, [virksomhed21] og [virksomhed29] ApS. Enkelte bilag er vedlagt to gange:
Faktura dato | Faktura- nr. | Bilags-nr. | Faktura tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed27] IVS | ||||||
02.03.2016 | 254 | 20 | rengørins ass. i følge aftale trappevask fra 15 januar til 14 februar 2016 | 42.900,00 | 10.725,00 | 53.625,00 |
03.03.2016 | 258 | 21 | [virksomhed30] a/s [virksomhed31] gulv | 41.500,00 | 10.375,00 | 51.875,00 |
31.03.2016 | 308 | 35 | rengørins ass. i følge aftale Rengøring og vinduespudsning fra 15-02 til 14-03-2016 | 34.980,00 | 8.745,00 | 43.725,00 |
31.03.2016 | 311 | 36 | Arbejdudført følgene timer [adresse1]. 43 tim. Flyttning 70 tim. [adresse2]. 66 tim. | 43.890,00 | 10.972,50 | 54.862,50 |
02.04.2016 | 317 | 41 | Arbejdudført følgene timer [adresse1]. 85 tim. Flyttning 70 tim. [adresse2]. 66 tim [adresse3] [person3]. rengørins ass. i følge aftale [virksomhed31] og extra rengøring | 69.390,00 | 17.347,50 | 86.737,50 |
29.04.2019 | 429 | 58 | Rengøring [virksomhed31] Udført arbejder for april mdr Rengøring [virksomhed32] i [by1] udført arbejder for april mdr Rengøring [universitet1] Rengøring Arbejdes timer for 215*165 | 97.975,00 | 24.493,75 | 122.468,75 |
17.05.2016 | 388 | 74 | Rengøring Rengøring vedr. tonsbakken | 23.000,00 | 5.750,00 | 28.750,00 |
31.05.2016 | 430 | 82 | Rengøring Skadeservice for maj mdr. | 93.000,00 | 23.250,00 | 116.250,00 |
01.06.2016 | 430 | 90 | * | 93.000,00 | 23.250,00 | 116.250,00 |
13.06.2016 | 478 | 96 | Rengøring Udført arbejde af maj. mdr. | 20.000,00 | 5.000,00 | 25.000,00 |
I alt | 139.908,75 (139.909 kr.) | |||||
[virksomhed21] Vikar | ||||||
30.04.2016 | 136 | 62 | Rengøring kælder rengøring i [by2]. Marts mdr | 40.000,00 | 10.000,00 | 50.000,00 |
04.05.2016 | 141 | 66 | Rengøring Rengøring af april mdr | 20.000,00 | 5.000,00 | 25.000,00 |
28.04.2016 | 134 | 56 | Rengøring Rengøring af april mdr Arbjedstimer til [universitet1] 248 timer *165kr | 40.920,00 | 10.230,00 | 51.150,00 |
I alt | 25.230,00 (25.230 kr.) | |||||
[virksomhed29] ApS | ||||||
13.01.2016 | 59 | 4 | Rengøring trappen vask i [by2] | 18.000,00 | 4.500,00 | 22.500,00 |
20.01.2016 | 72 | 5 | Rengøring rengøring Rengøring vindues pudsning 128*165 | 34.620,00 | 8.655,00 | 43.275,00 |
02.02.2016 | 85 | 10 | Rengøring rengøring fra 15/12-12/01/2016 | 33.000,00 | 8.250,00 | 41.250,00 |
I alt | 21.405,00 (21.405 kr.) | |||||
Bilag | ||||||
** | 9 | Betalingsservice vedr. [virksomhed26] betaling [...]110 | 1.033,20 | 258,30 | 1.291,50 | |
** | 38 | Betalingsservice vedr. [virksomhed26] betaling [...]110 | 2.532,40 | 633,10 | 3.165,50 | |
I alt | 891,40 (891 kr.) |
*Der er fremlagt kopi af en godkendt overførsel fra virksomheden til [virksomhed27] IVS på i alt 116.250 kr. for ”F: 430”.
**Virksomheden har i materialet fremlagt to bilag vedrørende aftalenr. [...]92, betaling [...]110, fra [virksomhed26], herunder bilag 9 og 38, der begge har relation til bilag 2 og 38 fra [virksomhed26]. Bilag 9 har direkte sammenhænge med bilag 2 og bilag 38 har direkte sammenhænge med bilag 26.
Følgende gør sig gældende for de angivne underleverandører:
[virksomhed27] IVS, cvr-nr. [...3], herefter [virksomhed27], blev registreret den 1. september 2015 under branchekoden 463900 ”ikke specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer”, samt bibrancherne 474200 ”detailhandel med telekommunikationsudstyr”, 782000 ”vikarbureauer” og 431100 ”nedrivning”. [virksomhed27] har til formål ”at drive virksomhed med import og eksport af fødevarer, med rengøring og godstransport samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”. [virksomhed27] er den 21. august 2018 opløst efter konkurs.
[virksomhed27] har ikke været registreret med ansatte.
Fakturanr. 430 er fremsendt to gange af virksomheden i henholdsvis bilag 74 og 82, og er bogført to gange af virksomheden.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed27] ikke har indberettet moms fra 4. kvartal 2015 og frem.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed27]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed27] for at bekræfte samhandlen.
[virksomhed21] , cvr-nr. [...4], herefter [virksomhed21], er en enkeltmandsvirksomhed, der blev registreret den 24. december 2014. [virksomhed21] er indtil den 30. juni 2015 registreret under branchekoden 494100 ”vejgodstransport”, hvorefter [virksomhed21] er registreret med branchekoden 431900 ”agenturhandel med blandet sortiment” til og med den 31. august 2018. [virksomhed21] har ikke oplyst et formål i Det Centrale Virksomhedsregister. [virksomhed21] er den 3. april 2017 ophørt.
[virksomhed21] har i 1. og 3. kvartal 2016 ikke været registreret med ansatte. I 2. kvartal 2016 har [virksomhed21] været registreret med 2-4 medarbejdere.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed21] har unddraget Skattestyrelsen 4 millioner kroner i moms og 6,8 millioner kroner i A-skat og AM-bidrag, hvorfor det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed21] er anvendt til kædesvig.
Derudover har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed21] har indberettet negative momsangivelser og har manglende angivelser.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed21]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed21] for at bekræfte samhandlen.
[virksomhed29] ApS, cvr-nr. [...5], herefter [virksomhed29], blev registreret den 16. november 2016. [virksomhed29] er indtil den 17. december 2015 registreret under branchekoden 532000 ”andre post og kurertjenester”, hvorefter [virksomhed29] er registreret med branchekoden 81100 ”kombinerede serviceydelser”. [virksomhed29] er registreret med bibrancherne 433900 ”anden bygningsfærdiggørelse” og 431100 ”nedrivning” og har til formål at beskæftige sig med transport af aviser og blade. [virksomhed29] er den 5. juli 2018 opløst efter konkurs.
[virksomhed29] har ikke været registreret med ansatte.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed29] ikke har angivet moms i 1. kvartal 2016.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed29]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed29] for at bekræfte samhandlen.
Formalitet
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse dateret den 14. december 2018.
Forslag til afgørelse er poststempler den 17. december 2018.
Virksomheden har i klagen anført, at forslag til afgørelse først er modtaget den 4. januar 2019.
Fristen for at fremsende bemærkninger til forslag til afgørelse er den 7. januar 2019.
Den 13. januar 2019 kontakter virksomhedens repræsentant Skattestyrelsens sagsbehandler og anmoder om fristforlængelse til at komme med bemærkninger til forslag til afgørelse. Skattestyrelsens sagsbehandler afviser denne anmodning og henviser til klagevejledningen, idet fristen for bemærkninger er løbet og der allerede er fremsendt afgørelse i nærværende sag.
Skattestyrelsen har truffet afgørelse den 8. januar 2019.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 1.249.706 kr. og AM-bidrag til 197.582 kr. for indkomståret 2016, A-skat til 1.449.472 kr. og AM-bidrag til 229.166 kr. for indkomståret 2017, samt A-skat til 1.456.124 kr. og AM-bidrag til 230.217 kr. for indkomståret 2018, herunder i perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018.
Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen anser det for usandsynligt, at [virksomhed1] med en lønudgift på kr. 2.045.108 samt én betaling til underleverandør af fremmed assistance på kr. 85.000, kan have genereret en omsætning i perioden på ekskl. moms kr. 12.101.182, hvoraf Skattestyrelsen anser kr. 549.377 for at være fiktiv omsætning.
Virksomhedsindehaver er ikke bosiddende i Danmark og har ikke været det i kontrolperioden. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedsindehaver derfor ikke har været arbejdsudførende i kontrolperioden. Resultat af virksomhed ansættes til kr. 0.
Skattestyrelsen har på baggrund heraf, beregnet nedenstående forhøjelse af [virksomhed1]s A-skat og am-bidrag.
Fordeling resultat | 2018 | ||
Omsætning inkl. moms | 5.884.829 | ||
Salgsmoms | -1.176.006 | ||
4.708.823 | |||
Driftsudgifter inkl. moms | 588.003 | ||
Købsmoms | -117.601 | ||
Bruttoresultat | 4.238.421 | ||
Fradrag: | |||
Løn jf. eIndkomst | 811.329 | ||
Salgsmoms opkrævet jf. ML § 46 stk. 7 (Omsætning uden realitet ekskl. moms) | 549.377 | 1.360.706 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 2.877.715 | ||
Beregnet am-bidrag | 2.877.715 * 8 % | 230.217 | |
2.877.715 | |||
-230.217 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 2.647.498 * 55 % | 1.456.124 | |
Beregnet A-skat og am-bidrag i alt | 1.686.341 |
Fordeling resultat | 2017 | ||
Omsætning inkl. moms | 5.338.984 | ||
Salgsmoms | -1.067.797 | ||
4.271.187 | |||
Driftsudgifter inkl. moms | 533.898 | ||
Købsmoms | -106.780 | ||
Bruttoresultat | 3.844.068 | ||
Fradrag: | |||
Løn jf. eIndkomst | 894.499 | ||
Underleverandørfaktura fra [virksomhed2], hvorfra der er sket levering, men nægtet momsfradrag iht. beskrivelser i sagsfremstilling afsnit 1.4.2. | 85.000 | 979.499 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 2.864.569 | ||
Beregnet am-bidrag | 2.864.569 | * 8 % | 229.166 |
2.864.569 | |||
-229.166 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 2.635.404 | * 55 % | 1.449.472 |
Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt | 1.678.638 |
Fordeling resultat | 2016 | ||
Omsætning inkl. moms | 3.901.465 | ||
Salgsmoms | -780.293 | ||
3.121.172 | |||
Driftsudgifter inkl. moms | 390.147 | ||
Købsmoms | -78.029 | ||
Bruttoresultat | 2.809.055 | ||
Fradrag: | |||
Løn jf. eIndkomst | 339.280 | 339.280 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 2.469.775 | ||
Beregnet am-bidrag | 2.469.775 | * 8 % | 197.582 |
2.469.775 | |||
-197.582 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 2.272.193 | * 55 % | 1.249.706 |
Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt | 1.447.288 |
I alt udgør forhøjelse A-skat og am-bidrag følgende:
Indkomstår | 1/1 – 30/9 2018 | 2017 | 2016 |
Forhøjelse am-bidrag | 230.217 | 229.166 | 197.582 |
Forhøjelse A-skat | 1.456.124 | 1.449.472 | 1.249.706 |
Forhøjelse A-skat og am-bidrag | 1.686.341 | 1.678.638 | 1.447.288 |
...”
Skattestyrelsen har i høringssvar til Skatteankestyrelsen den 13. august 2019 anført følgende (uddrag):
”...
Ændret beregningsgrundlag – nedsættelse A-skat og am-bidrag
Sagen vedr. [virksomhed1] v/[person1] blev oprindeligt gennemført, ud fra den betragtning, at [person1] ikke var bosat i Danmark. Dette lagde Skattestyrelsen bl.a. til grund, på baggrund af oplysninger i Skattestyrelsens interne systemer. Dette har efterfølgende vist sig ikke at være korrekt, idet [person1] var bosiddende i Danmark frem til den 28. februar 2019. [person1] har i perioden 2017 ingen indtægt, og har ikke selvangivet sin indkomst til Skattestyrelsen. På denne baggrund har Skattestyrelsen takseret [person1]s indkomst for indkomståret 2017 med i alt kr. 300.000.
Skattestyrelsen anbefaler at beregningsgrundlaget for manglende A-skat og am-bidrag i [virksomhed1] v/[person1] nedsættes med kr. 300.000 for indkomståret 2017 og med kr. 25.000 pr. måned i perioden 1. januar 2018 til 30. september 2018.
Beregning vises i nedenstående:
2018 | |||
Beregnet AM-bidrag | 2.652.715 | * 8 % | 212.217 |
Forhøjelse jf. afgørelse af den 8. januar 2019 | 230.217 | ||
Nedsættelse am-bidrag i alt | -18.000 | ||
2.652.715 | |||
-212.217 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 2.440.498 | * 55 % | 1.342.274 |
Forhøjelse jf. afgørelse af den 8. januar 2019 | 1.456.124 | ||
Nedsættelse A-skat i alt | -113.850 | ||
Nedsættelse A-skat og am-bidrag | -131.850 |
2017 | |||
Beregnet AM-bidrag | 2.564.569 | * 8 % | 205.166 |
Forhøjelse jf. afgørelse af den 8. januar 2019 | 229.166 | ||
Nedsættelse am-bidrag i alt | -24.000 | ||
2.564.569 | |||
-205.166 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 2.359.404 | * 55 % | 1.297.672 |
Forhøjelse jf. afgørelse af den 8. januar 2019 | 1.449.472 | ||
Nedsættelse A-skat i alt | -151.800 | ||
Nedsættelse A-skat og am-bidrag | -175.800 |
...”
Derudover har Skattestyrelsen den 9. juni 2022 til Skatteankestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
I har den 3. juni 2022 anmodet om Skattestyrelsens bemærkninger til nyt materiale I har modtaget fra klager.
Skattestyrelsen bemærker at der fortsat ikke er fremlagt regnskab fra [virksomhed1].
Klager har fremsendt bilag for 1. halvår 2016. Skattestyrelsen har gennemgået disse.
Omsætning / Salgsmoms
I det fremsendte er nedenstående omsætning dokumenteret ved bilag. Skattestyrelsen har sammenholdt de fremsendte bilag med anført fakturadato, med betalingsdato jf. oprindelig opgjort omsætning for 1. og 2. kvartal 2016.
Tabel 1:
Betalingsdato jf. kontoudtog | Fakturadato | Bilags nr. | Fakt. nr. | Faktura modtager | Beløb inkl. moms | Moms heraf | Beløb ekskl. moms |
01-03-2016 | 06-01-2016 | 1 | 25 | [virksomhed6] ApS | 40.625,00 | 8.125,00 | 32.500,00 |
24-01-2016 | 6 | 23 | [virksomhed5] ApS CVR.nr. [...1] | 2.400,00 | 480,00 | 1.920,00 | |
04-03-2016 | 31-01-2016 | 8 | 26 | [virksomhed6] ApS | 22.777,00 | 4.555,40 | 18.221,60 |
03-03-2016 | 17-02-2016 | 13 | 27 | [virksomhed5] ApS | 86.943,75 | 17.388,75 | 69.555,00 |
07-04-2016 | 29-02-2016 | 14 | 28 | [virksomhed6] ApS | 17.937,00 | 3.587,40 | 14.349,60 |
04-04-2016 | 29-02-2016 | 15 | 30 | [virksomhed6] ApS | 57.926,00 | 11.585,20 | 46.340,80 |
07-04-2016 | 29-02-2016 | 16 | 31 | [virksomhed6] ApS | 11.907,50 | 2.381,50 | 9.526,00 |
04-04-2016 | 10-03-2016 | 25 | 29 | [virksomhed6] ApS | 42.818,75 | 8.563,75 | 34.255,00 |
01-04-2016 | 21-03-2016 | 31 | 32 | [virksomhed5] ApS | 78.271,00 | 15.654,20 | 62.616,80 |
29-04-2016 | 31-03-2016 | 33 | 33 | [virksomhed6] ApS | 59.775,00 | 11.955,00 | 47.820,00 |
27-04-2016 | 31-03-2016 | 34 | 34 | [virksomhed6] ApS | 68.465,00 | 13.693,00 | 54.772,00 |
04-05-2016 | 21-04-2016 | 49 | 35 | [virksomhed5] ApS | 65.206,00 | 13.041,20 | 52.164,80 |
31-05-2016 | 30-04-2016 | 60 | 37 | [virksomhed6] ApS | 104.612,00 | 20.922,40 | 83.689,60 |
01-06-2016 | 30-04-2016 | 61 | 38 | [virksomhed6] ApS | 59.775,00 | 11.955,00 | 47.820,00 |
31-05-2016 | 25-05-2016 | 79 | 39 | [virksomhed5] ApS | 151.575,00 | 30.315,00 | 121.260,00 |
30-06-2016 | 31-05-2016 | 81 | 42 | [virksomhed6] ApS | 167.813,00 | 33.562,60 | 134.250,40 |
16-06-2016 | 08-06-2016 | 91 | 40 | [virksomhed5] ApS | 27.750,00 | 5.550,00 | 22.200,00 |
14-07-2016 | 16-06-2016 | 98 | 41 | [virksomhed5] ApS | 146.932,00 | 29.386,40 | 117.545,60 |
30-06-2016 | 30-06-2016 | 107 | 43 | [virksomhed6] ApS | 26.087,00 | 5.217,40 | 20.869,60 |
=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 1.239.596,00 | =SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 247.919,20 | =SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 991.676,80 |
Klagers bilagsnr. 6 / faktura 23 ses ikke indgå på bankkonto, og er derfor ikke tidligere medtaget i Skattestyrelsens opgjorte omsætning. Klagers bilag 81 / faktura 42 afregnes delvist 30/6-2016 med 67.813 kr. Restbeløb 100.000 kr. afregnes 4/7-2016. Klagers bilag 98 / faktura 41 medtages i Skattestyrelsens afgørelse i 3. kvartal 2016, men faktura er dateret 16. juni 2016 og skal medregnes i 2. kvartal 2016. Klagers bilag 15 / faktura 30 afregnes med 57.301 kr. og er i Skattestyrelsens tidligere opgørelse medregnet med indsat beløb.
I oprindelig afgørelse til klager, har Skattestyrelsen medregnet nedenstående beløb til omsætning for 1. halvår 2016:
Tabel 2:
Betalingsdato jf. kontoudtog | Fakturadato | Bilags nr. | Fakt. nr. | Faktura modtager | Beløb inkl. moms | Moms heraf | Beløb ekskl. moms |
11-01-2016 | Fakt 20 | 48.422,00 | 9.684,40 | 38.737,60 | |||
22-01-2016 | 0022-MFGFAK 20016 | 23.693,00 | 4.738,60 | 18.954,40 | |||
25-01-2016 | Fakt. 0022 | 29.703,00 | 5.940,60 | 23.762,40 | |||
02-02-2016 | [person4] | 5.000,00 | 1.000,00 | 4.000,00 | |||
03-02-2016 | Fakt. 23 | 54.564,00 | 10.912,80 | 43.651,20 | |||
02-03-2016 | Fakt. 0024 | 24.943,00 | 4.988,60 | 19.954,40 | |||
17-05-2016 | Fakt. 36 | 31.250,00 | 6.250,00 | 25.000,00 | |||
07-06-2016 | Room 1006 | 967,71 | 193,54 | 774,17 | |||
=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 218.542,71 | =SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 43.708,54 | =SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 174.834,17 |
Det er Skattestyrelsens opfattelse at klagers materiale er mangelfuldt, henset til bl.a. at faktura 36 ikke indgår i klagers materiale. Skattestyrelsen anser ovenstående for momspålagt omsætning jf. momslovens § 4. Uagtet Skattestyrelsen tidligere har sendt opgørelse over opgjort omsætning til klager, har denne ikke dokumenteret at en del af ovenstående enten ikke er momspålagt omsætning, eller at ovenstående skal medregnes i en anden momsperiode. I henhold til momslovens § 23, stk. 3, indtræder afgiftspligten på leveringstidspunktet. Fakturadatoen anses som udgangspunktet at være lig leveringstidspunktet. Da Skattestyrelsen for ovenstående transaktioner kun har modtaget bankkontoudtog og vi ikke har modtaget fakturaer, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.
Modtaget materiale fra klager giver følgende ændring af Skattestyrelsens tidligere opgjorte salgsmoms:
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | |
Dokumenteret af klager | 97.969,20 | 149.950,00 | |
Indsat ej dokumenteret tabel 2 | 37.265,00 | 6.443,54 | |
I forhold til tidligere afgørelse | |||
Opgjort af skattestyrelsen | 67.334,00 | 174.302,00 | 289.559,00 |
Faktura 41 medtaget 3. kvartal 2016 | 29.386,40 | -29.386,40 | |
Yderligere jf. bilag 15 | 125,00 | ||
Restafregning faktura 42 | 20.000,00 | -20.000,00 | |
Bilag 6 ej indsat på konto | 480,00 | 0,00 | 0,00 |
Salgsmoms i alt | 67.939,00 | 223.688,40 | 240.172,60 |
Driftsudgifter / Købsmoms
Klager har fremsendt dokumentation for momsfradragsberettigede udgifter. Skattestyrelsen har opstillet dokumenterede driftsudgifter i BILAG A. I alt har klager fremsendt dokumentation for købsmoms med kr. 201.598. Der er ligeledes fremsendt dokumentation for transaktioner på virksomhedskonto med kr. 1.125.943 inklusive moms.
Adskillige af bilagene er ikke læselige, henset til at der er tale om bon-udskrifter, som er blevet utydelige.
En del af bilagene udgøres af betaling i svenske kroner. Skattestyrelsen har i vedlagte BILAG A skønnet en kurs på 80 kr.
Skattestyrelsen har gennemgået bilagene, og vurderet fradragsret i forbindelse hermed, gennemgået i nedenstående.
Bilag 105: Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for at opfylde kravene jf. momsbekendtgørelsens § 81.
Klager har fremlagt dokumentation for sin brug af fremmed assistance ved bilag fra følgende underleverandører af fremmed assistance:
• [virksomhed21], CVR.nr. [...4]
• [virksomhed27] IVS, CVR.nr. [...3]
• [virksomhed29] ApS, CVR.nr. [...5]
[virksomhed21], CVR.nr. [...4]:
Fakturaer fra [virksomhed21] er anført med følgende specifikationer:
Faktura 134: ”Rengøring af april mdr. Arbejdstimer til [universitet1] 218 timer * 165 kr.”
Faktura 136: ”Rengøring kælder rengøring i [by2]. Marts mdr. 1 stk. 40.000 kr.”
Faktura 141: ”Rengøring af april mdr. 1 stk. 20.000 kr.”
Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for udgifter vedr. [virksomhed21] for at opfylde momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1 nr. 5 at mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom § 57 stk. 1, nr. 6 ikke anses for opfyldt, da dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato ikke fremgår af fakturaen.
Skattestyrelsen har forgæves indkaldt materiale hos [virksomhed21], og har inddraget virksomhedens registreringer. Skattestyrelsen har gennemgået den moms, A-skat og am-bidrag [virksomhed21] har angivet for periode 18. september 2015 til 17. juli 2016. Som følge af Skattestyrelsens kontrol, har Skattestyrelsen konstateret at virksomheden har unddraget Skattestyrelsen 4 mio. i moms og 6,8 mio. i A-skat og am-bidrag. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har været anvendt til kædesvig, og at virksomhedens eneste formål er at unddrage Staten for moms, A-skat, AM-bidrag m.v.
Skattestyrelsen anser følgende forhold for at være grundlag for at anse [virksomhed21] for fiktiv:
• 3. mand råder og administrerer over virksomheden, men [person5] er ind sat som indehaver.
• Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at komme i kontakt med virksomheden.
• Virksomheden har indberettet A-skat og am-bidrag til Skattestyrelsen, men skyldige beløb afregnes ikke.
• Virksomheden har indberettet nogle negative momsangivelser, men er ellers foreløbigt fastsat for moms grundet manglende angivelse.
[virksomhed27] IVS:
Klager har fremsendt følgende vedr. [virksomhed27] IVS:
Faktura dato | Bilags nr. | Faktura nr. | Beløb inkl. moms | Moms heraf | Beløb ekskl. moms | Bemærkning: |
02-03-2016 | 20 | 254 | 53.625,00 | 10.725,00 | 42.900,00 | |
03-03-2016 | 21 | 258 | 51.875,00 | 10.375,00 | 41.500,00 | |
31-03-2016 | 35 | 308 | 43.725,00 | 8.745,00 | 34.980,00 | |
31-03-2016 | 36 | 311 | 54.862,50 | 10.972,50 | 43.890,00 | |
02-04-2016 | 41 | 317 | 86.737,50 | 17.347,50 | 69.390,00 | |
29-04-2016 | 58 | 429 | 122.468,75 | 24.493,75 | 97.975,00 | |
17-05-2016 | 74 | 388 | 28.750,00 | 5.750,00 | 23.000,00 | |
31-05-2016 | 82 | 430 | 116.250,00 | 23.250,00 | 93.000,00 | |
01-06-2016 | 90 | 430 | 116.250,00 | 23.250,00 | 93.000,00 | Bogført x 2 - ligeledes bilag 82. |
13-06-2016 | 96 | 478 | 25.000,00 | 5.000,00 | 20.000,00 |
Skattestyrelsen har gennemført adskillige kontroller af [virksomhed27] IVS’ momsangivelser. [virksomhed27] IVS har for 4. kvartal 2015 og fremadrettet, undladt at indberette moms til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at indkalde materiale hos [virksomhed27] IVS.
Selskabet er ikke arbejdsgiverregistreret.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der i [virksomhed27] IVS er indsat en stråmand som direktør.
Selskabet er brancheregistreret som: Ikke- specialiseret engroshandel med føde-, drikke-, og tobaksvarer. Selskabets formål er drive virksomhed med import og eksport af fødevarer, med rengøring og godstransport samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
[virksomhed21] overfører penge til [virksomhed27] IVS.
[virksomhed29] ApS:
Fakturaer fra [virksomhed29] ApS er anført med følgende specifikationer;
Faktura 59: ”Rengøring 15-11 til 15-12/2015. Trappen vask i [by2]. 1 stk. 18.000.”
Faktura 72: ”Rengøring. 1 stk. 13.500 kr. Vindues pudsning 128 * 165. 1 stk. 21.120 kr.”
Faktura 85: ”Rengøring fra 15/12-12/01/2016. 1 stk. 33.000 kr.”
I alt udgør købsmoms jf. fakturaer fra [virksomhed29] ApS 21.405 kr.
Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for udgifter vedr. [virksomhed29] ApS for at opfylde momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1 nr. 5 at mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom § 57 stk. 1, nr. 6 ikke anses for opfyldt, da dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato ikke fremgår af fakturaen.
Skattestyrelsen har gennemført kontrol af [virksomhed29] ApS’ momsangivelser for perioden november 2015 til februar 2016.
[virksomhed29] ApS har ikke angivet moms for 4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016.
Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at indkalde materiale hos selskabet. Da Skattestyrelsen ikke har modtaget materiale fra [virksomhed29] ApS, har Skattestyrelsen opkrævet salgsmoms hos selskabet på baggrund af selskabets bankkontoudtog. Skattestyrelsen har ikke indrømmet et fradrag for købsmoms, ligesom der ikke er opkrævet A-skat og am-bidrag hos [virksomhed29] ApS.
Henset til ovenstående anser Skattestyrelsen der for at være grundlag for købsmomsfradrag hos [virksomhed1] med følgende:
I alt udgør dokumenteret købsmoms følgende:
Dokumenteret købsmoms 201.598 kr.
[virksomhed27] IVS (heraf 23.250 kr. bogført dobbelt) - 139.909 kr.
[virksomhed21] - 25.230 kr.
[virksomhed29] ApS - 21.405 kr.
Bilag vedlagt dobbelt - 891 kr.
Købsmoms opgjort 14.163 kr.
Tidligere indrømmet købsmomsfradrag skønnet til 10 % 24.164 kr.
...”
Virksomheden har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 8. januar 2018 vedrørende efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag for i alt 4.812.267 kr. i indkomstårene 2016, 2017 og 2018. I forbindelse hermed har virksomheden nedlagt påstand om, at efterbetalingerne for 2016, 2017 og 2018 skal nedsættes til 0 kr.
Til støtte for sin påstand har virksomheden den 10. april 2019 anført følgende (uddrag):
”...
Jeg vil gerne klage over den af Skattestyrelsen trufne afgørelse dateret 8. januar 2019.
Jeg mener fristen for min klage er overholdt, da jeg modtog afgørelsen den 15. januar 2019. Afgørelsen er jf. kopi af vedhæftet konvolut poststemplet 9. januar 2019 (Bilag 1).
Jeg vil principalt nedlægge påstand om at sagen henvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen , da forslaget fra Skattestyrelsen dateret 14. december 2018 og poststemplet 17. december 2018 (bilag 2) er modtaget af mig den 4. januar 2019. Skattestyrelsen havde sat fristen for mine bemærkninger til 7. januar 2019.
Da min revisor (bilag 3) pr. mail den 13. januar 2019 gjorde sagsbehandleren opmærksom på, at det ikke havde være muligt at overholde fristen 7.1.2019 og anmodede om fristforlængelse, oplyste sagsbehandleren at afgørelsen (dateret 8.1.2019) vedrørende sagen allerede var fremsendt!
Jeg mener derfor, at jeg på grund af postgangen og juleferie har fået forslaget forsent og at jeg derfor ikke havde den fornødne tid til at gennemgå og svare på forslaget fra Skattestyrelsens side.
Subsidiært vil jeg nedlægge påstand om forhøjelserne vedrørende moms, A-skat og AM-bidrag sættes til nul.
Skattestyrelsen har ikke haft adgang til alle min salgs- og købsbilag og har på baggrund af bankudtog og nogle få fakturaer fra underleverandører lavet nogle beregninger, som overhovedet ikke passer og udfra disse beregninger foretaget forhøjelser, der ikke er grundlag for.
Jeg anmoder Landsskattereten om ti dages frist til at jeg kan skrive nærmere om de enkelte klagepunkter, herunder kan samle alle de nødvendige bilag, herunder salgs- og købsfakturaer og balancer, scanne dem og sende dem til Landsskatteretten eller Skattestyrelsen.
...”
Virksomhedens repræsentant har på et telefonmøde den 17. november 2021 med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at virksomheden er i besiddelse af nyt materiale i form af blandt andet fakturaer og uddybende forklaringer til nærværende klagesag.
Repræsentanten har i svarskrivelse til Skatteankestyrelsen den 27. maj 2022 anført følgende (uddrag):
”...
Desuden vedhæfter jeg bilagsmaterialet, som Skattestyrelsen tidligere har efterspurgt.
Skattestyrelsens afgørelse fra 8. januar 2019 bygger på gennemgang af virksomhedens bankudtog og derfra udledes tal for salgsmoms. Disse beløb er ikke virkelige og stemmer ikke overens med beløbene fra bogføringen som bygger på det faktiske bilagsmateriale.
..
Skattestyrelsen har også beregnet nogle fiktive tal for yderligere A-skat og AM-bidrag til betaling, da Skattestyrelsen mener, at virksomheden må have gjort brug af ikke-registreret arbejdskraft!
Skattestyrelsen mener nemlig, at der er grundlag for denne fremgangsmåde hvis man sammenligner virksomhedens omsætning med virksomhedens udgifter til personale. Skattestyrelsen er af den opfattelse at omsætningen, som dog er sat fiktiv højt af Skattestyrelsen, ikke kan opnås ved hjælp af virksomhedens ansatte som er indberettet til myndighederne. Men Skattestyrelsen tager i den forbindelse ikke hensyn til at virksomheden også har gjort brug af underleverandører til at udføre arbejde og at disse underleverandører har udstedt fakturaer for det udførte arbejde, som virksomheden har betalt via bank overførsel.
Det skal også noteres, at virksomheden har lavet nogle fejl ved faktureringen via [virksomhed4], da virksomheden ikke var fuldt bekendt med programmet og har ikke oprettet kreditnotaer for de forkert udstedte fakturaer. Disse ved fejl udstedte fakturaer har Skattestyrelsen dog også indregnet som omsætning, selvom der ikke foreligger nogen betalinger fra kunderne på virksomhedens bankkonto.
På denne måde har Skattestyrelsen genereret fiktive forhøjede tal for moms, A-skat og AM-bidrag som virksomheden pålægges.
Det mener jeg ikke er korrekt, da som nævnt er underleverandørerne har udført arbejde for virksomheden og har i den forbindelse fået deres betaling via bankoverførsler.
Jeg vil derfor anmode om sagen behandles på ny ud fra det vedhæftede bilagsmateriale samt udskrifter fra bogføringen.
...”
Virksomhedens repræsentant har den 31. maj 2022 fremsendt bilag til 1. og 2. kvartal 2016. Der er fremlagt 37 bilag til 1. kvartal 2016 og 75 bilag til 2. kvartal 2016, i alt 112 bilag for 1. halvår 2016. Bilagene er bestående af blandt andet afregningsbilag, gebyrnota og betalingsoversigter fra [finans2], lønafregninger, indbetalingskort fra SKAT, togbilletter, forskellige fakturaer fra blandt andet [virksomhed6] ApS, [virksomhed26], [virksomhed24], [virksomhed29] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed27] IVS, [virksomhed21] m.v., samt kvitteringer for diverse køb fra eksempelvis [virksomhed25] og [virksomhed13].
Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag med i alt 4.812.267 kr. for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018.
Formalitet
Virksomheden har nedlagt principal påstand om, at afgørelsen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen. Begrundelsen herfor er, at virksomheden ikke har fået fristforlængelse til at komme med bemærkninger til forslag til afgørelse inden Skattestyrelsen traf endelig afgørelse.
Landsskatteretten finder ikke, at det forhold, at virksomhedens repræsentant ikke har reageret før fristen for bemærkninger, kan begrunde en hjemvisning. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at virksomheden har modtaget forslaget den 4. januar 2019, at fristen for at fremsende bemærkninger til forslaget var den 7. januar 2019, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse den 8. januar 2019 og at virksomhedens repræsentant den 13. januar 2019 har anmodet om fristforlængelse for at komme med bemærkninger til forslaget.
Det er ved domspraksis fastslået, at der ikke er en lovfæstet pligt eller administrativ praksis for Landsskatteretten til hjemvisning ved sagsbehandlingsfejl eller nye oplysninger, idet retten kan ”helbrede” sådanne fejl ved en intensiv realitetsbehandling. Der henvises til Retten i [by3] dom af den 10. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.553.BR.
Retten finder, at høringen, der grundet modtagelsen den 4. januar 2019 har en kort frist for bemærkninger, ikke udgør en sagsbehandlingsfejl i den konkrete sag. Manglende partshøring kan generelt udgøre en sagsbehandlingsfejl. Partens indsigelsesmuligheder er dog ikke blevet væsentligt forringet, idet disse kan varetages i forbindelse med klagesagen. Landsskatteretten afviser dermed at tage virksomhedens principale påstand om hjemvisning til følge og foretager således klagebehandling af de påklagede forhold.
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Virksomheden har nedlagt subsidiær påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens A-skat og AM-bidrag skal nedsættes til 0 kr.
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.
Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt., fremgår, at i forbindelse med en enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8.
Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 i lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471 og lovbekendtgørelse 2020-02-07 nr. 121.
Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre det godtgøres, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Skattestyrelsen har i afgørelsen af den 8. januar 2019 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde og at der er omsætning uden realitet, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandørerne til virksomheden, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive, samt at der ikke er indbetalt salgsmoms i overensstemmelse med momslovens § 46, stk. 7 ved udstedelse af fakturaer fra virksomheden til [virksomhed5]. Som konsekvens har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for udført af anden og de udstedte fakturaer til [virksomhed5] er omsætning uden realitet og er fiktive. Landsskatteretten har ændret den nævnte afgørelse vedrørende underleverandører og fiktive fakturaer i sagsnummer [sag1].
Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens forpligtelser i relation til indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for sort løn.
Henset til, at virksomheden alene har anvendt én underleverandør, [virksomhed3], i den påklagede periode, at underleverandøren alene er anvendt en gang med et beløb på 85.000 kr. eksklusive moms, at virksomheden har oppebåret en omsætning på over 12 millioner kroner i perioden og at virksomheden ikke har indbetalt salgsmoms, der er påført fakturaer, finder retten, at virksomheden har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne og ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til nyt materiale fremsendt den 31. maj 2022 for 2016, fakturaerne fra underleverandøren [virksomhed3] i 2017 og udstedte fakturaer til [virksomhed5] i 2018. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % af arbejdsmarkedsbidrag.
Indehaveren har i den påklagede periode været bosiddende i Danmark. Skattestyrelsen har den 13. august 2019 anbefalet at nedsætte beregningsgrundlaget af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med 300.000 kr. i indkomståret 2017 og 225.000 kr. i indkomståret 2018, hvilket giver en beregnet nedsættelse på i alt 307.650 kr. for indkomstårene 2017 og 2018. Landsskatteretten tiltræder denne nedsættelse med begrundelse i, at det er sandsynligt, at indehaveren i perioden har været arbejdsudførende i virksomheden.
Virksomheden den 31. maj 2022 har fremsendt nyt materiale vedrørende indkomståret 2016, der ifølge Landsskatterettens afgørelse i sagsnr. [sag1] har givet anledning til ændring af virksomhedens indgående og udgående moms, herunder beregningsgrundlaget for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i indkomståret 2016. I samme afgørelse har Landsskatteretten ændret beregningsgrundlaget for indkomstårene 2017 og 2018, idet virksomhedens købsmoms er nedsat.
Den beløbsmæssige opgørelse af beregningsgrundlaget for indeholdelsespligten i 2016, 2017 og 2018 overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4 i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden for Landsskatteretten til SKAT (nu Skattestyrelsen).
Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse.