Kendelse af 31-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 23-04-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Forhøjelse af overskud af virksomhed

353.988 kr.

0 kr.

353.988 kr.

Indkomståret 2017

Forhøjelse af overskud af virksomhed

395.589 kr.

0 kr.

395.589 kr.

Indkomståret 2018

Forhøjelse af overskud af virksomhed

29.598 kr.

0 kr.

29.598 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren den 22. august 2016 startede enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], med CVR-NR. [...1]. Virksomheden, der ophørte den 29. august 2018, var registreret under branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”.

I indkomstårene 2016 og 2017 har klageren oplyst virksomhedens resultat til 0 kr. Klageren har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har på baggrund af oplysninger fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) udtaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 til kontrol som følge af atypiske transaktioner på klagerens bankkonti.

Skattestyrelsen har i brev af 22. november 2018 anmodet klageren om at indsende regnskabsoplysninger med underliggende bilag.

Ved e-mail af henholdsvis 14. januar 2019, 13. februar 2019 og senest ved e-mail af 5. marts 2019 har klagerens daværende repræsentant anmodet om fristudsættelse. Ved brev af 5. marts 2019 fastsatte Skattestyrelsen en endelig frist for indsendelse af materiale til den 20. marts 2019.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte materiale.

Skattestyrelsen har herefter anmodet [finans1] om at fremsende kontoudtog for perioden 1. januar 2016 til og med 31. december 2018 for bankkonti [...37] (privatkonto) og [...01] (erhvervskonto).

Ved en gennemgang af kontoudtogene på ovenstående bankkonti har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på i alt 2.095.007 kr. i 2016, 4.638.787 kr. i 2017 og 2.781.094 kr. i 2018. Af posteringsteksterne fremgår det, at indsætningerne er fordelt mellem indsætninger fra [virksomhed2] ApS og diverse fakturaindsætninger.

I 2016 er der registreret 7 indsætninger fra [virksomhed2] ApS og 10 diverse fakturaindsætninger. I 2017 er der registreret 17 indsætninger fra [virksomhed2] ApS og 8 diverse fakturaindsætninger. I 2018 er der registreret 9 indsætninger fra [virksomhed2] ApS. Der er ikke registreret øvrige fakturaindsætninger i 2018.

Af kontoudtoget for erhvervskontoen fremgår, at der blandt andet er registreret indsætninger fra [virksomhed2] ApS på følgende datoer og med følgende beløb:

Posteringsdato

Beløb

30.01.2017

369.953 kr.

27.04.2017

362.615 kr.

25.08.2017

368.381 kr.

27.10.2017

380.486 kr.

22.02.2018

347.521 kr.

29.05.2018

406.201 kr.

12.07.2018

363.174 kr.

27.08.2018

368.232 kr.

Endvidere har Skattestyrelsen anmodet [virksomhed2] ApS om at fremsende oplysninger vedrørende samhandlen med [virksomhed1].

Ved e-mail af 1. juli 2019 fremsendte [virksomhed2] ApS 10 fakturaer udstedt af [virksomhed1] til [virksomhed2] ApS. Det fremgår af fakturaerne, at beløbene er indsat på henholdsvis konto [...35] i [finans2] og konto [...01] i [finans1]. Endvidere fremgår følgende beløb og datoer af fakturaerne:

Udstedelsesdato

Faktureret beløb inkl. moms

Bank

29.11.2016

357.387 kr.

[finans2]

01.08.2016

354.250 kr.

[finans2]

30.01.2017

369.953 kr.

[finans1]

27.04.2017

362.615 kr.

[finans1]

25.08.2017

368.381 kr.

[finans1]

27.10.2017

380.486 kr.

[finans1]

22.02.2018

347.521 kr.

[finans1]

29.05.2018

406.201 kr.

[finans1]

12.07.2018

363.174 kr.

[finans1]

27.08.2018

368.232 kr.

[finans1]

Ved gennemgangen af klagerens kontoudtog har Skattestyrelsen endvidere konstateret, at der har været foretaget lønoverførsler til forskellige personer. Lønoverførslerne beløber sig til i alt 1.322.018 kr. i 2016, 3.315.171 kr. i 2017 og 2.195.277 kr. i 2018. I 2016 er der registreret 142 lønoverførsler, i 2017 er der registreret 340 lønoverførsler, og i 2018 er der registreret 231 lønoverførsler.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har klagerens virksomhed ikke været registreret som arbejdsgiver i den kontrollerede periode.

Yderligere fremgår det af kontoudtogene, at der er foretaget kontante hævninger med i alt 463.600 kr. i 2016, 914.000 kr. i 2017 og 375.700 kr. i 2018. Der er foretaget 50 hævninger på mellem 2.300 kr. og 15.000 kr. i 2016, 89 hævninger på mellem 200 kr. og 15.000 kr. i 2017 og 33 hævninger på mellem 4.000 kr. og 15.000 kr. i 2018.

Klageren har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagesagens behandling.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 353.988 kr. for indkomståret 2016, 395.589 kr. for indkomståret 2017 og 29.598 kr. for indkomståret 2018.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Det følger helt overordnet af statsskattelovens § 4, at som skattepligtig indkomst skal henregnes med undtagelse af særlig fastsatte begrænsninger - alt hvad den skattepligtige har af samlede årsindtægter, hvad enten de er her fra landet eller ikke. Du har overtrådt skattekontrollovens bestemmelser ved ikke at selvangive din fulde indtægt senest den 1. juli i indkomståret efter indkomstårets udløb.

Vi har flere gange forsøgt at få udleveret dine regnskabsmaterialer for årene 2016, 2017 og 2018 efter skattekontrollovens bestemmelser. Du har ikke efterlevet vores anmodninger, hvorfor vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af din skattepligtige indkomst efter skattekontrollovens § 5, stk. 3 (dagældende) og § 53, stk. 3 (nugældende).

Du har ikke opfyldt betingelserne ved at føre et regnskab efter bestemmelserne i mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven, som kan ligges til grund for den selvangivne indkomst.

Vi tilsidesætter derfor dit regnskabsgrundlag, og kan på den baggrund ændre din indkomst for 2016, 2017 og 2018 skønsmæssigt efter skattekontrollovens§ 5, stk. 3 (dagældende) og § 53, stk. 3 (nugældende).

Omsætning

Vi har som nævnt under punkt 1.1 opgjort indsætninger på dine konti, fordelt efter posteringsteksten, som fakturaindsætninger og indsætninger fra [virksomhed2].

Vi anser indsætningerne for at være omsætning i din enkeltmandsvirksomhed. Vi har indhentet samhandels oplysninger, hvor det er dokumenteret, at du fakturerer med moms. Vi kan på den baggrund opgøre din omsætning for de enkelte indkomstår således:

2016

Indsætninger i alt 2.095.007 kr.

Moms 419.001 kr.

Omsætning ekskl. moms 1.676.006 kr.

2017

Indsætninger i alt 4.638.787 kr.

Moms 927.757 kr.

Omsætning ekskl. moms 3.711.030 kr.

2018

Indsætninger i alt 2.781.094 kr.

Moms 556.219 kr.

Omsætning ekskl. moms 2.224.875 kr.

Det kan på det foreliggende ikke udelukkes, at der også kan have været en kontant omsætning. Virksomheden hæver mange kontanter, og det fremgår af dine bankkontoudtog, at de første fakturaer udstedes i maj måned 2016, det vil sige 3 måneder før du lader dig momsregistrere. Ligesom fakturaindsætninger (ikke [virksomhed2]) stopper spontant i september 2017. Det kan derfor ikke udelukkes, at der er udstedte fakturaer, hvor betaling er sket kontant.

Det er jævnfør SKM2008.905.HR og SKM2007.214.ØLR den skattepligtige som har bevisbyrden for at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler, eller midler som er undtaget fra beskatning.

Lønninger

Det fremgår af de modtagne kontoudtog, at du udbetaler løn til ansatte. Du har som tidligere nævnt ikke været arbejdsgiver registreret, hvorfor den udbetalte løn ikke er indberettet, ligesom vi ikke kan identificere de ansatte udover, at du ved posteringsteksten på dine bankkontoudtog har angivet et fornavn.

Det kan ikke udelukkes, at de kontante hævninger, du har foretaget, også kan have været anvendt til lønninger.

Det er vores opfattelse, at du har været arbejdsgiver i indkomstårene 2016, 2017 og 2018, og at du udbetalt løn omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, litra 1, uden at indberette og indbetale den tilhørende A-skat og am-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 på dine ansatte.

Det er ligeledes konstateret, at du ikke har indberettet A-skat og am-bidrag til Skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 7, stk. 1 (dagældende) og skatteindberetningslovens§ 1 stk. og 2 (nugældende) på dine ansatte.

Det er vores opfattelse, at du hæfter for de manglende indeholdte A-skatter og am-bidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, da du fejlagtigt ikke har indeholdt og afregnet A-skat og am-bidrag, på dine ansatte.

Der godkendes skattemæssigt fradrag for lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Den manglende A-skat og am-bidrag for alle år ansættes herefter skønsmæssigt, ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, til følgende beløb:

2016

Lønudgifter opgjort på konto1.322.018 kr.

- Heraf 8 % til am-bidrag - 105.761 kr.

1.216.257 kr.

- Heraf 55 % til A-skat - 668.941 kr.

I alt vedrørende A-skat og am-bidrag (105.761 kr.+668.941 kr.) 774.702 kr.

2017

Lønudgifter opgjort på konto 3.315.171 kr.

- Heraf 8 % til am-bidrag - 265.214 kr.

3.049.957 kr.

- Heraf 55 % til A-skat-1.677.476 kr.

I alt vedrørende A-skat og am-bidrag (265.214 kr.+1.677.476 kr.) 1.942.476 kr.

2018

Lønudgifter opgjort på konto 2.195.277 kr.

- Heraf 8 % til am-bidrag - 175.622 kr.

2.019.655 kr.

- Heraf 55 % til A-skat-1.110.810 kr.

I alt vedrørende A-skat og am-bidrag (175.622 kr.+1.110.810 kr.) 1.286.432 kr.

Det følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7, at der skal indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden skattefradrag, når den indeholdelsespligtige hverken har modtaget skattekort, bikort eller frikort. Ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 udgør arbejdsmarkedsbidraget 8 %.

Du hæfter for den manglende tilbageholdte A-skat og am-bidrag med i alt 4.003.824 kr. jævnfør kildeskattelovens § 69.

Du har udvist forsømmelighed ved ikke at opkræve og afregne A-skat og am-bidrag, og dermed udbetalt løn uden indberetning til elndkomst, hvorfor den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag opkræves hos dig. Der henvises til SKM2014.581.BR.

Øvrige driftsudgifter

Der fremgår ikke af dine kontoudtog. at du har haft andre erhvervsmæssige driftsomkostninger, hvorfor der ikke godkendes fradrag herfor. Såfremt du indsender dokumentation for driftsudgifter, kan der godkendes fradrag efter reglerne i statsskattelovens § 6.

Såfremt du har anvendt nogle af dine kontante hævninger til driftsudgifter, skal du være opmærksom på, at reglerne i ligningslovens § 8Y, ikke giver fradragsret ved kontante varekøb på over 10.000 kr. medmindre der er sket indberetning.

Overskud af virksomhed

Dit skattepligtige overskud af virksomhed kan herefter opgøres således:

2016

Omsætning ekskl. moms1.676.006 kr.

Fradrag løn 1.322.018 kr.

Skattepligtig overskud 353.988 kr.

2017

Omsætning ekskl. moms3.711.030 kr.

Fradrag løn 3.315.171 kr.

Skattepligtig oversigt 395.859 kr.

2018

Omsætning ekskl. moms 2.224.875 kr.

Fradrag løn 2.195.277 kr.

Skattepligtig overskud 29.598 kr.

De skattemæssige resultater er opgjort efter reglerne i statsskattelovens § 4 og § 6, samt skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Resultaterne beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, at selvstændige erhvervsdrivende er omfattet af denne lov, og der skal afregnes 8 % i am-bidrag efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Dog vil jeg gerne understrege, at det brev, som advokaten både i sin klage samt i hans anmodning om aktindsigt, henviser til, ikke har været fremlagt mig under min sagsbehandling. Dels er det sendt til inddrivelsescentret, og dels korresponderer jeg med [M.B.H], som skatteyders repræsentant på det tidspunkt brevet skulle være indsendt. Det skal endvidere understreges, at skatteyder ikke på noget tidspunkt overfor undertegnede har tilkendegivet, at hans konto var blevet misbrugt af [virksomhed2]. Det fremgår heller ikke af det brev, som er sendt til Inddrivelsescentret. Derimod har undertegnede rekvireret og modtaget samhandelsoplysninger fra [virksomhed2].

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 nedsættes til 0 kr.

Som begrundelse herfor har klagerens daværende repræsentant anført følgende:

”(...)

Klienten påklager Skattestyrelsen ændringer for årene 2016, 2017 og 2018, herunder for forhøjelse af overskud af virksomhed, moms, AM-bidrag og A-skat.

(...)

Jeg skrev til Skattestyrelsen på vegne klienten den 1. marts 2019 og redegjorde derfor, at klienten ikke havde drevet virksomhed, men tværtimod var syg, og at han var blevet narret til at lade beløb indgå på egen erhvervskonto fra anden virksomhed, der derefter kunne udbetale løn til nogle medarbejdere. Klienten havde ikke nogen fornemmelse af, at noget skulle være ”galt".

Klienten var i en tid i Cameroun, og i den periode er der sket væsentlig misbrug af hans konto.

Klienten har ikke udstedt fakturaer, og har ikke samhandlet med firma [virksomhed2].

Klienten har til Skattestyrelsen oplyst, at den, der har snydt og misbrugt klientens konto, navn m.v., er [virksomhed2] ApS, [adresse1], [by1], og at vedkommende har tlf.nr. [xx xx xx xx].

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Skatteydere skal selvangive deres indkomst og kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1. Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt regnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006 og lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Dokumentationspligten for selvstændige erhvervsdrivende fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 1, og heraf fremgår videre af § 6, stk. 6, at hvis en begæring efter stk. 1 ikke efterkommes, finder skattekontrollovens §, 5 stk. 3, tilsvarende anvendelse med mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, er der fradragsret for de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Det er en forudsætning for fradrag, at udgiften vedrører driften af virksomheden. Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt klageren, jf. SKM2004.162.HR.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af byrettens dom af 28. februar 2017, der er offentliggjort i SKM2017.233.BR.

Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgangen af klagerens kontoudtog konstateret bankindsætninger på klagerens bankkonti med i alt 2.095.007 kr. i 2016, 4.638.787 kr. i 2017 og 2.781.094 kr. i 2018. Endvidere har Skattestyrelsen konstateret overførsler til lønudgifter på i alt 1.322.018 kr. i 2016, 3.315.171 kr. i 2017 og 2.195.277 kr. i 2018.

Klageren har oplyst virksomhedens resultat i indkomstårene 2016 og 2017 til 0 kr. Klageren har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2018. Skattestyrelsen har efterspurgt regnskabsmateriale for klagerens virksomhed, men har ikke modtaget dette.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre virksomhedens resultat skønsmæssigt.

Klagerens overskud af virksomhed er forhøjet med henholdsvis 353.988 kr. i 2016, 395.859 kr. i 2017 og 29.598 kr. i 2018.

Klageren har oplyst, at klageren ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed, og at klagerens konto er blevet anvendt af en anden virksomhed. Endvidere har klageren oplyst, at klageren ikke har udstedt fakturaer og ikke har haft samhandel med virksomheden [virksomhed2] ApS.

Retten finder, at indsætningerne på klagerens konti skal anses som omsætning i klagerens virksomhed. Ved afgørelsen har retten lagt lægt på, at flere af indsætningerne fra [virksomhed2] ApS kan afstemmes med fakturaer udstedt af klagerens virksomhed, der er momsbelagte, og at de øvrige konstaterede indsætninger på klagerens bankkonti er angivet med posteringsteksten ”faktura”. Endvidere bemærker retten, at klagerens forklaringer ikke er understøttet ved objektive konstaterede forhold. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at hans konti er blevet misbrugt af en anden virksomhed, ligesom der ikke er fremlagt dokumentation for, at indsætningerne ikke er tilgået klageren. Klageren har derfor ikke løftet bevisbyrden for, at klageren ikke er rette indkomstmodtager.

Retten finder herefter, at Skattestyrelsen med rette har anset bankindsætningerne på i alt 2.095.007 kr. i 2016, 4.638.787 kr. i 2017 og 2.781.094 kr. i 2018 som omsætning i klagerens personligt ejede virksomhed og dermed som skattepligtig indkomst for klageren, jf. statsskattelovens § 4, litra a.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har klagerens virksomhed ikke været registeret som arbejdsgiver i indkomstårene 2016, 2017 og 2018. Det fremgår imidlertid af klagerens bankkonti, at der i den kontrollerede periode har været foretaget en række lønoverførsler til forskellige personer. På denne baggrund har Skattestyrelsen anses lønoverførslerne fra klagerens bankkonti som udgifter til betaling af uregistreret arbejdskraft i klagerens virksomhed.

Klageren har oplyst til Skattestyrelsen, at klagerens bankkonti er blevet misbrugt af en anden virksomhed, som derfra har udbetalt løn til deres medarbejdere.

Retten bemærker, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for sin forklaring om, at klagerens bankkonti er blevet udsat for misbrug af tredjemand.

På denne baggrund finder retten, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har anset overførslerne fra klagerens bankkonti på i alt 1.322.018 kr. i 2016, 3.315.171 kr. i 2017 og 2.195.277 kr. i 2018 som aflønning af uregistreret arbejdskraft i klagerens virksomhed. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på overførslernes kontinuitet samt de dertilhørende specifikationer, ligesom retten har henset til, at klagerens virksomhed i de kontrollerede indkomstår har oppebåret en sådan omsætning, at det ikke kan udelukkes, at virksomheden har haft ansatte i perioden.

Retten finder herefter, at Skattestyrelsen med rette har opgjort lønudgifterne som værende fradragsberettigede lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.