Kendelse af 14-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 19-0098292

Skattestyrelsen har ikke imødekommet [virksomhed1] ApS´ anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS´ hovedaktivitet er at foretage erhvervsmæssige investeringer i virksomheder, som vurderes at have et interessant udviklingspotentiale. Herudover varetager selskabet rådgivningsopgaver.

Selskabet anmodede den 13. september 2017 om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012. Af ansøgningen fremgår bl.a.:

”(...)

Indkomståret 2012

Den faktiske skattepligtige indkomst for 2012 er opgjort til kr. -1.334.557, mens Skattestyrelsen har fastsat indkomsten til kr. 275.000. Det er vores opfattelse, at den skattepligtige indkomst for 2012 ud fra Skattestyrelsens egen metode anvendt for 2013 skal fastsættes til følgende på baggrund af årsrapporten:

Resultat før skat

9.574.747

Tilbageførsel, indtægter tilknyttede

80.000

virksomheder

Tilbageførsel, indtægter associerede

-12.558.772

virksomheder

Tilbageførsel, nedskrivning tilknyttede

1.536.755

virk., jf. note 2

Skattepligtig indkomst

-1.367.270

Ud fra årsrapporten er det vores vurdering, at skatteansættelsen skulle have været fastsat til kr. -1.367.270 (eller den faktiske skattepligtige indkomst på kr. -1.334.557) og ikke kr. 275.000. Vi har vedhæftet årsrapporten for 2012 og markeret ovenstående beløb til regulering i den skattepligtige indkomst med gult.

(...)”

Vedrørende indkomståret 2012 har Skattestyrelsen den 1. juli 2014 sendt forslag til selskabet om at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst, idet selskabet ikke har indsendt selvangivelser for det pågældende indkomstår. Skattestyrelsen har skønnet selskabets skattepligtige indkomst til 275.000 kr. Ved udøvelsen af skønnet har Skattestyrelsen henset til selskabets regnskab indsendt til Erhvervsstyrelsen, tidligere års skønsmæssige ansættelser og oplysninger indsendt til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen blandt andet anført følgende:

Skattestyrelsen afslår at genoptage selskabets skat for 2012, og Skattestyrelsen foreslår at genoptage selskabets skat delvist for 2013- afgørelse

Vi kan ikke genoptage grundlaget for selskabets skat for indkomståret 2012, fordi vi har fået jeres ansøgning for sent. Fristen for ansøgningen var den 1. maj 2016. Reglerne om genoptagelse står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Jeres sag er ikke omfattet af undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Vi kan genoptage grundlaget for selskabets skat for indkomståret 2013 delvist, idet betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt for det ene forhold, der ønskes genoptaget. Det andet forhold kan vi ikke genoptage, da fristen for at anmode om genoptagelse for 2013 var den 1. maj 2017. Dette forhold er ikke omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 1-8 og stk. 2.

(...)

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet anmoder nu om sambeskatning fra og med indkomståret 2012. Samtidig anmoder selskabet om at selskabets resultat for 2012 ændres til -1.334.557 kr. og for 2013 til -547.726 kr.

En anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen omfattes af skatteforvaltningslovens § 26. Det fremgår heraf, at fristen for at anmode om genoptagelse for indkomståret 2012 var 1. maj 2016 og at fristen for at anmode om genoptagelse for indkomståret 2013 var 1. maj 2017.

Anmodningen om genoptagelse er sket ved mail af 13. september 2017.

Som følge heraf er anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for 2012 og 2013 en anmodning om ekstraordinær genoptagelse, og den skal behandles efter skatteforvaltningslovens § 27.

Indkomståret 2012 skal behandles for sig. Indkomståret 2013 vedrører to forskellige forhold, og de to forhold – hhv. sambeskatning og skattepligtig indkomst – skal behandles hver for sig.

De objektive betingelser for en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 1-7 anses ikke for opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8 åbner mulighed for, at Skattestyrelsen kan give tilladelse til en ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 foreskriver, at en skatteansættelse kun kan foretages, hvis genoptagelsesanmodningen er fremsat af den skattepligtige senest 6 måneder efter at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen i skatteforvaltningslovens § 26.

I Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.3 beskrives retspraksis på området.

Det fremgår heraf, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse når der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Endvidere kan bestemmelsen finde anvendelse i tilfælde hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Derimod kan der ikke ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8, hvis den skattepligtige har glemt et fradrag eller som følge af egne fejl ikke har selvangivet korrekt.

SKM2003.288HR refererer en dom afsagt af Højesteret, hvor der ikke blev anset at være grundlag for at genoptage en skønsmæssig forhøjelse, fordi anmodningen var støttet på omstændigheder, som den skattepligtige hele tiden havde været bekendt med, og da anmodningen først blev indgivet 11/2 år efter foretagelse af den skønsmæssige ansættelse.

I vejledningen refereres endvidere SKM2008.902BR, hvor det af Byretten blev sidestillet med glemt fradrag, at den skattepligtiges revisor havde bogført en indkomst 2 gange. Ekstraordinær genoptagelse blev derfor nægtet.

I relation til spørgsmålet om sambeskatning, beskriver SKM2013.425.SKAT, at selvom der er tvungen sambeskatning, vil en sambeskatning ikke kunne etableres for et indkomstår omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, medmindre betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt.

Skattestyrelsen finder som følge heraf, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan medføre, at selskabet kan få genoptaget sine skatteansættelser for 2012 i det hele og for 2013 i relation til sambeskatningsspørgsmålet.

De oplysninger, der ønskes lagt til grund for skatteansættelsen, er oplysninger som selskabet var bekendt med allerede på selvangivelsestidspunktet.

I relation til sambeskatningsspørgsmålet var begge selskaber bekendt med oplysningerne.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 på 6 måneder er således overskredet, hvilket SKM2003.288HR understøtter, idet ekstraordinær genoptagelse nægtes som følge af at der er tale om oplysninger, som den skattepligtige hele tiden havde været bekendt med.

Da en tvungen sambeskatning er glemt er der således ikke tale om særlige omstændigheder. Forholdet anses for sammenligneligt med at et glemt fradrag ikke kan anses for en særlig omstændighed, jf. den anførte byretsdom i SKM2008.902BR.

Skattestyrelsen ses i øvrigt ikke at have foretaget en urimelig skønsmæssig ansættelse af indkomsten for de 2012.

Skattestyrelsen finder dog at der ved den skønsmæssige ansættelse af indkomsten for 2013 er sket en efter forholdene urimelig skønsmæssig ansættelse, idet selskabets indkomst er skønnet ud fra selskabets resultat inklusive associerede selskaber m.v. i årsrapporten.

Skattestyrelsen kan således ikke godkende anmodningen om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2012.

Skattestyrelsen kan derimod godkende anmodningen om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2013 for så vidt angår ændringen i selskabets skattepligtige indkomst, men ikke for så vidt angår sambeskatningen.

Denne afgørelse svarer til forslaget for så vidt angår at sambeskatningen ikke anerkendes, idet selskabets revisor ved mailen har oplyst at de accepterer, at sambeskatning ikke godkendes for årene 2012-2013.

Ligeledes svarer afgørelsen til forslaget vedrørende indkomståret 2013 jf. ændringen af indkomsten nedenfor.

Vedrørende 2012 fastholder Skattestyrelsen, at der ikke kan ske genoptagelse af den skattepligtige indkomst, idet Skattestyrelsen ikke finder, at selskabets revisors argumenter kan medføre en anden stillingtagen til anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af den skattepligtige indkomst for 2012.

Selskabets revisor anfører, at der kan opgøres en negativ skattepligtig indkomst, hvis der tages højde for regnskabets udvisende og foretages reguleringer heri.

Skattestyrelsen finder ikke, at der ved den skønsmæssige skatteansættelse i for 2012 alene skal lægges vægt på regnskabets udvisende. Der er tale om en skønsmæssig ansættelse af selskabets indkomst baseret på samtlige foreliggende forhold. Regnskabet er en del heraf, men regnskabet viser ikke de skattemæssige korrektioner til den regnskabsmæssige indkomst, og derved vil det ikke være muligt for Skattestyrelsen fuldt ud at lægge regnskabet til grund ligesom det ikke er muligt for Skattestyrelsen at vurdere, hvilke reguleringer der skal foretages til det regnskabsmæssige resultat.

Skattestyrelsen har ved den skønsmæssige skatteansættelse for indkomståret 2012 lagt det regnskabsmæssige resultat for selskabet selv til grund.

Der er dermed ikke tale om en urimelig ansættelse, og der er således ikke hjemmel til at genoptage skatteansættelsen for 2012.

Fristen for at anmode om genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 på 6 mdr. fra kundskabstidspunktet anses ligeledes ikke for overholdt, idet oplysningerne om den skønsmæssige ansættelse har været selskabet bekendt siden brevet herom blev sendt og siden årsopgørelsen for indkomståret blev udsendt.

Sammenfattende kan Skattestyrelsen således fortsat ikke genoptage indkomståret 2012.

Konsekvensen heraf er at det underskud, der nu opgøres for 2013, ikke kan anvendes til modregning i overskuddet i datterselskabet.

SKM2013.425.SKAT anfører følgende om underskuddet: ”For så vidt angår de indkomstår, hvor fristreglerne ikke muliggør gennemførelse af sambeskatningen, vil eventuelle underskud få karakter af særunderskud, der alene kan fremføres til fradrag i det samme selskabs overskud.”

Underskud opstået i indkomstår hvor sambeskatning ikke anerkendes, vil som følge heraf være særunderskud.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af selskabet nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse ændres således, at anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012 imødekommes.

Som begrundelse for påstanden har repræsentanten blandt andet anført følgende:

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1]

Som revisor for [virksomhed1] ApS påklages herved på vor klients vegne Skattestyrelsens afgørelse af 14. august 2019 vedrørende indkomståret 2012.

Skattestyrelsen har den 14. august 2019 afslået at genoptage den skønsmæssig fastsættelse af selskabets skattepligtige indkomst men har samtidig accepteret at genoptage indkomståret 2013. Det er vores vurdering, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt for begge indkomstår, hvorfor vi påklager Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2012.

For 2013 havde SKAT først ansat den skattepligtige indkomst til kr. 4.214.426 uden hensyntagen til ikke fradragsberettigede og ikke skattepligtige finansielle poster. Vi gjorde indsigelse vedr. dette forhold, da det er åbenbart for enhver, at der naturligvis skal korrigeres for disse poster. En korrektion medfører nedenstående skønsmæssige opgørelse af indkomsten på baggrund af det indleverede årsregnskab for 2013:

Resultat før skat

4.214.426

Tilbageførsel af af-/nedskrivninger

43.935

Tilbageførsel af indtægter fra kapitalandele i tilknyttede virksomheder

0

Tilbageførsel af indtægter fra kapitalandele i associerede virksomheder

-5.021.532

Tilbageførsel nedskrivning af finansielle aktiver på koncern, iht. note 2

275.189

I alt

-487.982

SKAT accepterede vor indsigelse og anerkendte vor opgørelsesmetode for den skattepligtige indkomst for 2013 nemlig resultat før skat korrigeret for ikke fradragsberettigede / skattepligtige omkostninger og indtægter. Når SKAT har godkendt denne opgørelsesmetode for 2013 er det urimeligt, at den tilsvarende metode ikke anvendes for 2012.

Det er derfor vores vurdering, at den skattepligtige indkomst for 2012 kan opgøres til følgende på baggrund af den offentliggjorte årsrapport for 2012:

Resultat før skat

9.574.747

Tilbageførsel af af-/nedskrivninger

0

Tilbageførsel af indtægter fra kapitalandele i tilknyttede virksomheder

80.000

Tilbageførsel af indtægter fra kapitalandele i associerede virksomheder

-12.558.772

Tilbageførsel nedskrivning af finansielle aktiver på koncern, iht. note 2

1.536.755

I alt

-1.367.270

Skattestyrelsen kunne med rimelighed og på baggrund af det offentliggjorte årsregnskab have fastsat den skattepligtige indkomst for indkomståret 2012 til kr. -1.367.270, hvilket i lighed med 2013 stort set modsvarer den faktiske skattepligtige indkomst opgjort til kr. -1.334.557.

Det er derfor vores påstand, at den skattepligtige indkomst for indkomståret 2012 skal fastsæt tes til kr. -1.334.557. Klagegebyret indbetales elektronisk.

Årsrapport for 2012 og 2013 samt Skattestyrelsens afgørelse af 14. august 2019 er vedlagt som bilag.”

Landsskatterettens afgørelse

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, om ekstraordinær genoptagelse.

Den ordinære frist i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er udløbet på tidspunktet for anmodningen om genoptagelse. Anmodningen skal derfor behandles som en anmodning om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27. Der ses ikke at være grundlag for genoptagelse efter de objektive grunde i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7. Anmodningen behandles efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der gives tilladelse til en ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelsen er en videreførelse af skattestyrelseslovens § 35 indført ved lov nr. 410 af 6. februar 2003. Efter forarbejderne til lovforslaget (LFF 2003-03-12 nr. 175) (herefter ”forarbejderne”) finder skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, anvendelse, hvor der er tale om særlige omstændigheder, der medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Særlige omstændigheder kan for eksempel være myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. Bestemmelsen finder derimod ikke anvendelse ved glemt fradrag.

Det følger endvidere af forarbejderne, at det påhviler den skattepligtige at godtgøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig skatteansættelse for indkomståret 2012, da selskabet ikke har indsendt selvangivelse for det pågældende år.

Den skønsmæssige ansættelse er sket på baggrund af blandt andet selskabets årsregnskab og tidligere års skønsmæssige ansættelser. Resultatet af selskabets ordinære primære drift for indkomståret 2012 var 274.000 kr. Den skattepligtige indkomst er af Skattestyrelsen skønnet til 275.000 kr.

På denne baggrund finder Landsskatteretten ikke, at der tale om en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse i forhold til de tilgængelige oplysninger på tidspunktet, hvor Skattestyrelsen foretog den skønsmæssige ansættelse.

Det er ikke godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Det følger herudover af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en genoptagelsesanmodning efter § 27, stk. 1, skal fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Dog kan der dispenseres fra 6-månedersfristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatteretten finder, at selskabet blev bekendt med den skønsmæssige ansættelse den 1. juli 2014, hvor Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse om skønsmæssig ansættelse. Da regnskabet allerede var godkendt på dette tidspunkt, findes selskabet at have haft kendskab til Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse siden den 1. juli 2014. Der kan blandt andet henvises til Retten i [by1] dom af 22. februar 2016, offentliggjort i SKM2016.180.BR.

På baggrund af det tidsmæssige forløb finder Landsskatteretten ikke, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt. Landsskatteretten lægger vægt på, at selskabet hele tiden har været bekendt med forholdene, herunder den skønsmæssige ansættelse.

Det er ikke godtgjort, at der er særlige omstændigheder, der kan begrunde en dispensation fra 6-månedersfristen.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012.