Kendelse af 25-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 13-06-2023

Journalnr. 19-0093479

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Yderligere overskud af virksomhed, jf. ændring af momstilsvar

890.288 kr.

0 kr.

890.288 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed med 335.157 kr.

Klageren ejede i perioden 1. januar 2017 til 30. september 2017 blandt andet virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden er en grossistvirksomhed med salg af diverse madvarer til restaurationsbranchen. Den 1. oktober 2017 er virksomheden overtaget af [person1] under CVR-nr. [...2], som tidligere har ejet virksomheden.

[virksomhed1] anmodede den 8. november 2017 om at få udbetalt 450.777 kr. i negativ moms for momsperioden 1. juni 2017 – 30. september 2017.

I den forbindelse indkaldte Skattestyrelsen virksomhedens bogføring. Bogføringen viste, at virksomhedens kassebeholdning, konto 5810, svingede mellem -183.134 kr. den 19. februar 2017 og 876.263 kr. den 30. september 2017, samt at kassebeholdningen i perioden fra den 5. februar 2017 til den 2. marts 2017 var negativ med undtagelse af få dage.

Blandt andet på denne baggrund udvidede Skattestyrelsen gennemgangen af momsregnskabet til at gælde perioden 1. januar 2017 – 30. september 2017.

Skattestyrelsen konstaterede i forbindelse med kontrollen huller i fakturanummerrækkefølgen. Skattestyrelsen opgjorde, at der manglede 2.294 salgsfakturaer ud af 6.976 mulige.

Skattestyrelsen forhøjede på denne baggrund virksomhedens momstilsvar med 222.572 kr. for perioden 1. januar 2017 til 30. september 2017.

Den manglende salgsmoms er beregnet af, dels indsendte salgsfakturaer, dels antallet af manglende salgsfakturaer:

Måned

Antal manglende salgsfakturaer

Fundne/bogførte salgsfakturaer

Salgsmoms fundne/bogførte salgsfakturaer

Gennemsnitlig salgsmoms

Fundne/bogførte fakturaer

Beregnet manglende salgsmoms*1

Januar

187

392

356.037 kr.

908,26 kr.

169.84 kr.

Februar

208

594

448.451 kr.

754,97 kr.

157.033 kr.

Marts

288

703

551.115 kr.

783,95 kr.

225.777 kr.

April

277

554

517.097 kr.

933,39 kr.

258.547 kr.

Maj

280

545

547.522 kr.

1.004,63 kr.

281.296 kr.

Juni

278

476

529.289 kr.

1.111,95 kr.

309.123 kr.

Juli

277

452

448.170 kr.

991,53 kr.

274.653 kr.

August

241

483

575.453 kr.

1.191,41 kr.

287.131 kr.

September

258

483

491.089 kr.

1.016,75 kr.

262.32 kr.

I alt

2.294

2.225.726 kr.

*1: Antal manglende salgsfakturaer ganget gennemsnitlig salgsmoms = Beregnet manglende salgsmoms.

Skattestyrelsen ansatte endvidere et vareforbrug skønsmæssigt til 90 % af det beregnede mersalg på 2.225.725/25 * 100 = 8.902.900 kr. Købsmoms heraf er beregnet som 90 % af 8.902.900 kr. = 8.012.610 kr. x 25 % = 2.003.152 kr.

Ved skønnet var der henset til den gennemsnitlige bruttoavance for branchekode 46003 Engrosh. med føde-, drikke- og tobaksvarer ifølge Danmarks Statistik i 2016 var på 16,2 %.

Dette medførte et yderligere momstilsvar for perioden 1. januar 2017 – 30. september 2017 på 2.225.725 kr. – 2.003.152 kr. = 222.573 kr. og dermed et yderligere virksomhedsoverskud på 890.288 kr.

Klage over denne ændring, Skatteankestyrelsens sagsnr. [sag1], er tilbagekaldt.

Repræsentanten har i bemærkninger til sagsfremstillingen på vegne af klagerens revisor oplyst følgende:

”Hver handel indeholder 2 transaktioner/ordre-linjer.

  1. Ved bestilling af ordren fortages fakturering på en ordre linje kredit salg debet debitor
  2. Ved betaling af fakturaen dannes en ny transaktion/ordre kredit debitor og debet bank

Det medfører at hver handel giver 2 registreringer på kasseapparatet.

Jeg har i min dokumentation vist at alle de ordrenumre SKAT angiver som salg vedrører indbetalinger fra debitorer.”

Skatteankestyrelsen har den 19. maj 2023 modtaget materiale fra revisoren i form af kopi af boner fra [virksomhed1] vedrørende kundeindbetalinger den 2. og 3. januar 2017, samt udskrift af Konto 5600 Debitorer for perioden 1. januar 2017 – 30. september 2017.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens overskud med skønsmæssigt 890.288 kr.

Som begrundelse er anført følgende:

”(...)”

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har i brev af 31. oktober 2018 og i mail af 25-01-2019 til ejers revisor anmodet om

at få tilsendt ejers skattemæssige regnskab for indkomståret 20017. Anmodningen er sket med henblik på bl.a. at kontrollerer hvorledes salget af de tre virksomheder er angivet og en eventuel avance

er korrekt medtaget i det skattemæssige resultat for 2017.

Regnskabet er ikke indsendt.

Skattestyrelse har som følgende af den manglende indsendelse af det skattemæssige regnskab for 2017 ansat virksomhedens resultat herunder avancen ved salg af de tre virksomheder, på baggrund af den indsendte balance for [virksomhed1], de tre salgskontrakter for virksomhederne samt de foretagne ændringer af momstilsvaret for [virksomhed1] som nævnt ovenfor under punkterne 1 og 2.

Tekst

Balancen

Skattestyrelsen

Bemærkninger

Udgifter

Indtægter

Omsætning

18.086.898

17.856.892

Skattestyrelsens indtægter er lavet på baggrund af korrigerede

salgsmoms

Direkte omkostninger

15.847.995

15.847.995

Lønninger

631.250

631.250

Salgs- og rejseomkostninger

9.136

9.136

Autodrift

317.914

317.914

Lokaleomkostninger

547.467

547.467

Administrationsomkostninger

133.625

133.625

Afskrivninger

0

0

Resultat før renter

599.511

369.505

Ekstraordinære udgifter

49.680

49.680

Yderligere overskud

890.288

Jævnfør ændring af moms tilsvar 222.572 * 4

Salg [virksomhed2]

480.000

Salg [virksomhed3]´

1.000.000

Salg [virksomhed1]

600.000

*1

Resultat før renter

3.290.113

Renteudgifter

19.082

19.082

Renteindtægter

-6.598

6.298

Resultat efter renter

537.347

3.277.329

*1: Jævnfør den indsendte salgskontrakt er der ikke beregnet Goodwill i forbindelse med salg afvirksomheden over til den tidligere ejer [person2]. Det virker ikke umiddelbart korrekthenset til virksomhedens art og omfang. Der foretages dog intet videre på nuværende tidspunkt,som følge af den manglende indsendelse af dit skattemæssige regnskab for 2017

...”

Skattestyrelsen har udtalt følgende i forbindelse med Skatteankestyrelsen indstilling om stadfæstelse:

...

Skattestyrelsen finder at virksomhedens regnskab er mangelfuldt. Det er ved vurderingen lagt vægt på at kasseafstemningerne på flere tidspunkter er negative samt at der er huller i nummerrækkefølgen for fakturaerne. Skattestyrelsen finder som følge heraf, at vi har været berettiget til at foretage en skønsmæssig fastsættelse af indkomsten efter den daværende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen finder, at det yderligere overskud i virksomheden er udeholdt om- sætning, der er tilgået klageren. Klageren er skattepligtig af det yderligere overskud fra virksomheden efter statsskattelovens § 4.

Skattestyrelsen finder hverken, at klageren har dokumenteret at skattestyrelsens skøn hviler på et forkert grundlag eller at skønnet er åbenbart urimeligt. Skattestyrelsen fastholder vores skøn.

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt principal påstand om, at der ikke skal ske forhøjelse af klagerens indkomst.

Subsidiært med et mindre beløb.

Som begrundelse er anført følgende:

”Faktum og begrundelse

Det er grundlæggende Skattestyrelsens opfattelse, at der har været udeholdt omsætning i den omhandlede periode og at der som følge heraf ikke har været angivet en korrekt skattepligtig omsætning, ligesom der ikke er betalt moms heraf.

Det er vores opfattelse, at dette ikke er korrekt, idet det af virksomhedens bogholderisystem fremgår, hvilke indbetalinger, der har været foretaget, ligesom der pt. er ved at blive tilvejebragt bilag for disse salg, hvilket vil blive eftersendt til Skatteankestyrelsen. Der forefindes således dokumentation for, hvilken omsætning, der har været i virksomheden i den omhandlede periode, hvorfor der ikke er grundlag for en forhøjelse af hverken skatten eller momstilsvaret.

Dette vil blive uddybet ved et senere indlæg.

”(...)”

Repræsentanten har på vegne af klagerens revisor oplyst, at hver handel indeholder 2 transaktioner/ordre-linjer. Ved bestilling af ordren fortages fakturering på en ordre linje kredit salg debet debitor og ved betaling af fakturaen dannes en ny transaktion/ordre kredit debitor og debet bank. Det medfører at hver handel giver 2 registreringer på kasseapparatet.

Revisoren mener desuden, at han i sin dokumentation har vist at alle de ordrenumre, SKAT angiver som salg vedrører indbetalinger fra debitorer.

Retsmødet den 22. maj 2023

Repræsentanten fastholdt tidligere fremsatte påstande og anbringender. Vedkommende gjorde således gældende, at der ikke var grundlag for en forhøjelse af den skattepligtige indkomst, subsidiært at forhøjelsen skulle nedsættes til et mindre beløb.

Der blev på mødet udleveret bilag 1 og bilag 1 a, samt en udskrift af konto ”5600 debitorer”. De udleverede bilag var eksempler fra det indsendte bilagsmateriale modtaget i Skatteankestyrelsen den 16. maj 2023.

Revisor forklarede, at de to bilag kunne findes under debitorer og gennemgik beløb og dato. Han oplyste, at virksomheden havde mange ordrenumre, som også kunne anses for transaktioner i bogføringen. Et ordrenummer i virksomheden var ikke det samme som et fakturanummer. Skattestyrelsen havde taget udgangspunkt i ordrenumre og ikke fakturanumre, så der var risiko for, at Skattestyrelsen i deres skøn havde medtaget transaktioner, som både var indtægter, og som var andre transaktioner i bogføringen som f.eks. bogførte indbetalinger på debitorer.

Repræsentanten var enig i, at der som følge af regnskabsmanglerne var grundlag for at foretage et skøn, men at der med henvisning til revisors oplæg var tale om et åbenbart urimeligt skøn.

Skattestyrelsen fastholdt, at afgørelsen skulle stadfæstes. Der blev henvist til, at regnskabsgrundlaget var mangelfuldt, og at ansættelsen kunne fastsættes skønsmæssigt. Skattestyrelsen havde konstateret huller i fakturarækkefølgen og havde ud fra dette foretaget et skøn ud fra de manglende fakturaer.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med en skønnet yderligere omsætning, samt størrelsen af skønnet.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 1-3, § 8 og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.

Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Den konkrete sag

Det fremgår af virksomhedens bogføring, konto 5810, at virksomhedens kassebeholdning er negativ, eksempelvis den 19. februar 2017, samt at også faktureringen er mangelfuld, idet der er ”huller” i nummerrækkefølgen i fakturaerne.

Landsskatteretten finder herefter, at virksomheden ikke har foretaget effektive, daglige kasseafstemninger, samt at virksomheden har udeholdt omsætning.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt i medfør af dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Der er ikke redegjort for de manglende 2.294 fakturer. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at ændre Skattestyrelsens skøn, hvor der er lagt et gennemsnitlig salgsmomsbeløb til grund for de manglende fakturer, og efter et skønnet yderligere vareforbrug er beregnet et yderligere momstilsvar, der har medført en forhøjelse af resultat af virksomhed på 890.288 kr.

Det bilagsmateriale, som blev modtaget i Skatteankestyrelsen den 16. maj 2023, og revisors forklaringer hertil under retsmødet kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.