Kendelse af 11-11-2021 - indlagt i TaxCons database den 14-12-2021

Journalnr. 19-0091329

Skattestyrelsen har pålagt Fonden [...]s Familielegat at ændre den foretagne indberetning af uddeling af 20.000 kr. til [person1], da Skattestyrelsen ikke finder, at legatet er skattefrit for modtageren.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, jf. nedenfor.

Faktiske oplysninger

Fonden [...]s Familielegat (herefter fonden) er ifølge Det centrale virksomhedsregister (CVR) registreret stiftet den 29. september 2004.

Fondens regnskabsår udgør perioden 1. juli 2016 - 30. juni 2017.

Af fundatsens § 3 fremgår følgende:

”Legatets årlige nettoindtægt skal primært anvendes som understøttelse til efterkommere af legatstifternes nedennævnte forældre, så længe de pågældende efterkommere er under uddannelse til en livsgerning. Understøttelse ydes efter ansøgning for et år ad gangen og under forudsætning af, at ansøgerne på ansøgningstidspunktet ikke er fyldt 25 år. Udover nettoindtægten skal årligt anvendes et beløb af legatets kapital, således at kapitalen ved regnskabsårets udgang er nedbragt som anført i § 4. I det omfang den årlige nettoindtægt med tillæg af den herved fastsatte nedbringelse af kapitalen ikke har kunnet udnyttes i et regnskabsår, kan beløbet hensættes på en særlig passivpost på status til anvendelse i det følgende år.

I det omfang det ikke bliver nødvendigt at tilsidesætte berettigede ansøgere, der er omfattet af forannævnte, kan også andre efterkommere af legatstifternes familie under særlige omstændigheder og uanset alder opnå understøttelse fra legatet.

(...)”

Fonden har i 2017 uddelt 20.000 kr. til [person1]. Fonden har indberettet beløbet til elndkomst den 13. marts 2018. Beløbet er indberettet i felt 38 bidragsfri B-indkomst samt indtægtsart felt 68 med 0097 som skattefri uddeling/legater fra fonde.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har pålagt fonden at ændre den foretagne indberetning til indkomstregisteret, således at uddelingen bliver skattepligtig for modtageren, da uddelingen ikke er omfattet af ligningslovens § 7 K, da fonden ikke har til formål at foretage uddelinger til studierejser.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

1.5 Skattestyrelsens afgørelse

Det er fortsat vores opfattelse, at fonden pålægges at ændre den foretagne indberetning til indkomstregisteret for [person1] 040396-XXXX således at indberetning af indtægtsart i felt 068 med 0097 slettes, hvilket bevirker, at uddelingen er skattepligtig for modtageren, da uddelingen ikke er omfattet af ligningslovens § 7 K, stk. 1 om legater til studierejser.

Efter fondslovens § 29, stk. 1 påhviler det bestyrelsen at anvende årets overskud til de formål, der er fastsat i vedtægten.

Efter § 3 i fundatsen er fondens primære formål, efter ansøgning, at uddele til efterkommere af legatstifternes forældre eller familie.

For at komme i betragtning til en uddeling efter legatstifternes forældre indeholder fundatsen yderligere betingelser, der skal være opfyldt:

? den pågældende efterkommer er under uddannelse til en livsgerning
? ansøgeren ikke må være fyldt 25 år på ansøgningstidspunktet.

I det omfang det ikke bliver nødvendigt at tilsidesætte berettigede ansøgere, der er omfattet af forannævnte, kan også andre efterkommere af legatstifternes familie under særlige omstændigheder og uanset alder opnå understøttelse fra legatet.

Da fondens primære formål er at yde understøttelse til efterkommere af legatstifternes forældre så længe de pågældende efterkommere er under uddannelse til en livsgerning, bygger den skattemæssige kvalifikation af uddelingen på dette formål.

Da fondens formål ikke indeholder betingelser om hvad understøttelse fra fonden skal anvendes til, ses fondsbestyrelsens øremærkning af legater ikke at kunne tillægges betydning ved den skattemæssige kvalificering, idet fondsbestyrelsens øremærkning til studieophold i Kina rækker videre end fondens formål.

Efter vores vurdering, ses fundatsen ikke at indeholde formål om uddeling til studierejser, men alene uddelinger til efterkommere af legatstifternes forældre eller familie.

På denne baggrund kan uddelingen til [person1] ikke kvalificeres som omfattet af ligningslovens § 7 K, stk. 1 om legater til studierejser.

Vi fastholder, at fonden pålægges at ændre den foretagne indberetning til indkomstregisteret for [person1] 040396-XXXX således at indberetning af indtægtsart i felt 068 med 0097 slettes, hvilket bevirker, at uddelingen er skattepligtig for modtageren.

(...)”

Klagerens opfattelse

Fondens repræsentant har på vegne af fonden nedlagt påstand om, at afgørelsen ændres således, at legatet ikke pålægges at ændre indberetningen vedrørende uddelingen til [person1].

Som begrundelse har fondens repræsentant anført følgende:

Vedr. klage over afgørelse j.nr. [...] - sagsid: [...] - [...] Familielegat.

Skattestyrelsens afgørelse af 24. juli 2019 påklages hermed til Skatteankestyrelsen med påstand om, at afgørelsen ændres i overensstemmelse med det af Fonden indberettede og af modtageren [person1] selvangivne, idet Fonden/Legatet er af den opfattelse, at fundatsen giver bestyrelsen ret til suverænt at afgøre, hvem der skal modtage et legat i kredsen af ansøgningsberettigede.

Ingen i kredsen af ansøgningsberettigede har retskrav på at få et legat, og fondens bestyrelse kan derfor udover frit at vælge i kredsen af berettigede stille ethvert vilkår for modtagelsen. Bestyrelsen kan derfor eksempelvis øremærke et legat til indkøb af en pc, og bestyrelsen kan derfor også øremærke er legat til et udlandsophold, således som det er sket i den konkrete sag.

Da bestyrelsen dels har sikret sig, at [person1] opfylder grundbetingelserne for at få et legat og herudover har sikret sig, at hun var på studieophold i Kina, er det skatteretlige spørgsmål alene om legatet er omfattet af Ligningsloven § 7K, stk. 1.

Da der er tale om et legat (uden modydelse) fra en Fond, og da legatet er ydet til studierejsen, skal legatet ikke medregnes i [person1]s indkomstopgørelse.

(...)”

Skattestyrelsens udtalelse på baggrund af klagen

Af Skattestyrelsens høringssvar af 1. november 2019 til klagen fremgår bl.a.:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til den nye oplysning, som ikke står i sagsfremstillingen:

I klage fra [...] Familielegat står anført at:

(...)

Da der er tale om et legat (uden modydelse) fra en Fond, (...)

(...)

Skattestyrelsens kommentar til denne nye oplysning:

Fonden har i regnskabsåret 2017 uddelt 20.000 kr. til [person1]. Uddelingen er indberettet til elndkomst, som en skattefri uddeling omfattet af ligningslovens § 7 K.

Fondens nye oplysning om at uddelingen er uden modydelse, har ikke indflydelse på hvorvidt uddelingen er omfattet af ligningslovens § 7 K. Vi er fortsat af den opfattelse, at uddelingen til [person1] ikke er omfattet af ligningsloven § 7 K.

Vi anser uddelingen til [person1] som en ekstern uddeling. En ekstern uddeling er karakteriseret ved, at det er en uddeling til en person/selskab uden for fonden og at uddelingen er uden forventning om en modydelse jf. juridisk vejledning afsnit C.D.9.9.1.1. Generelt om uddelinger.

Den nye oplysning, hvor fonden anfører, at der er tale om et legat uden modydelse ændrer derfor ikke ved vores opfattelse af, at fondens uddelingen til [person1] er skattepligtig og at fondens indberetning af uddelingen til elndkomst skal ændres.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af ligningslovens § 7 K, stk. 1, 1. pkt., at legater, som er betinget af, at de anvendes til studierejse i udlandet, Færøerne eller Grønland, ikke medregnes ved indkomstopgørelsen for modtageren i det omfang, de medgår til dækning af sædvanlige udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet eller til dækning af omkostninger til logi, kost og småfornødenheder på studiestedet, jf. ligningslovens § 7 K, stk. 1, 2. pkt.

Af forarbejderne til bestemmelsen (LFF 1992-01-23 om forslag til lov om ændring af ligningslovens og kildeskatteloven) fremgår, at skattefriheden forudsætter, at legatet er klausuleret. Det vil sige, at det er en betingelse for modtagelse af legatet, at det anvendes til et bestemt formål. Dette formål skal være

studierejse i udlandet.

Det fremgår af uddelingsskrivelsen, at beløbet er ”øremærket studieophold i Kina”.

Landsskatteretten finder, at legatet er klausuleret i overensstemmelse med bestemmelsen. Fondens uddeling på 20.000 kr. til [person1] opfylder derfor betingelserne i ligningslovens § 7 K, stk. 1.

Det fremgår herudover ikke af bestemmelsens ordlyd eller af forarbejderne, at det er en betingelse for skattefrihed, at det skal være angivet som fondens formål at uddele legater til studierejser i udlandet.

Efter Fondslovens § 29, stk. 1 påhviler det imidlertid bestyrelsen at anvende årets overskud til de formål, der er fastsat i vedtægterne.

Af fundatsens § 3 fremgår bl.a.:

Legatets årlige nettoindtægt skal primært anvendes som understøttelse til efterkommere af legatstifternes nedennævnte forældre så længe de pågældende efterkommere er under uddannelse til en livsgerning. Understøttelse ydes efter ansøgning for et år ad gangen og under forudsætning af, at ansøgerne på ansøgningstidspunktet ikke er fyldt 25 år. (...)”

Det lægges til grund, at [person1] opfylder grundbetingelserne for at være ansøgningsberettiget.

Landsskatteretten finder herefter, at uddelingen af studierejselegatet er omfattet af fondens formålsbeskrivelse. Der er tale om en bred formålsbeskrivelse, hvor uddeling af studierejselegater findes at kunne henføres under begrebet ”understøttelse” som anvendt i fundatsens § 3.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således, at indberetningen ikke pålægges ændret.