Kendelse af 12-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2022

Journalnr. 19-0086984

Skattestyrelsen har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed og forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016 – 2018 med henholdsvis 109.374 kr., 285.538 kr. og 93.400 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har modtaget en anmeldelse om, at klageren igennem flere internetsider har solgt licensnøgler til spil, uden at der er blevet afregnet dansk moms eller skat.

I den forbindelse har Skattestyrelsen foretaget en internetanalyse, hvorefter det på baggrund af flere anmeldelser på [virksomhed1] er blevet konstateret, at der er blevet solgt licensnøgler til spil fra internetsiderne [x1].dk, [x2].dk og [x3].dk.

I Skattestyrelsens konklusion for internetanalysen den 19. december 2018 står følgende:

”Umiddelbart ser det ud til at der hovedsageligt sælges licens nøgler til spil. Ofte brugte/ugyldige nøgler jf. [virksomhed1] Alene [x1].dk er aktivt pt. Generelt negative anmeldelser. Manglende koder, ugyldige koder osv. Salg af Apps (IOS) og e-bøger. Formentligt meget begrænset salg. Det er ikke noget der ses promoveret. Jf. [socialmedie] er [person1] ved at uddanne sig til erhvervspilot. Intet videre.”

Ifølge domæneudbyderen [x4].dk har klageren stået som registrant af internetsiderne [x2].dk og [x1].dk siden henholdsvis den 2. juni 2018 og 6. juni 2018.

Skattestyrelsen har oplyst, at internetsiden [x3].dk er oprettet med [virksomhed2] Limited som ejer af domænet.

Selskabet [virksomhed2] Limited er registreret hos [virksomhed3] og er beliggende i [...] på Marshall-øerne, og Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af yderligere oplysninger om selskabet, herunder oplysninger om ejerforholdet.

Klageren har i et indlæg på hjemmesiden [x5].dk den 22. december 2015 skrevet følgende:

”Feedback på en seriøs webshop der sælger spil


(...)

Jeg har sammen med en god ven arbejdet på https://[x3].dk i et par måneder. Vi ”offentliggjorde” siden her for ca. en uges tid siden. Tingene kører stille og roligt og vi arbejder stadigvæk hårdt på den.
Hvad synes I om den? Er der noget som kunne gøres bedre? Kom gerne med kriti også.”

Skattestyrelsen har indhentet klagerens kontoudskrifter i [finans1] ([...27]), [finans2]([...75]) og [finans3] ([...31]), hvorefter Skattestyrelsen kunne konstatere følgende indsætninger, der, ifølge Skattestyrelsen, ikke stammer fra løn, feriepenge, SU og befordringsrabat og lignende:

Samlede overførsler

2016

2017

2018

I alt

Mobilepay-overførsler

202.407

157.073

97.789

457.269

Kontooverførsler

172.869

653.503

34.117

860.489

375.276

810.576

131.907

1.317.758

2016
Skattestyrelsen har opgjort indsætningerne på 375.276 kr. på baggrund af følgende overførsler:

[finans1]-kontoen

Indgående overførsler

Beløb

Antal indsætninger

$

993,00 kr.

1

000MBAIT

4,72 kr.

1

100U5IK4

4,61 kr.

1

ATM payment [adresse1] Afdeling

275,00 kr.

2

[person2]

7.847,98 kr.

3

Bøsse

5.138,00 kr.

1

Client card [...]22

302,50 kr.

1

Client card [...]31

100,00 kr.

1

Client card [...]43

385,00 kr.

1

Client card [...]47

535,00 kr.

1

Client card [...]63

190,00 kr.

1

Client card [...]79

327,50 kr.

1

Client card [...]87

150,00 kr.

1

Client card [...]31

292,50 kr.

1

Client card [...]57

3.000,00 kr.

1

[virksomhed4] Com

304,59 kr.

1

[virksomhed4] Transaction

677,62 kr.

1

[x6].Com

1.514,18 kr.

10

[x7].Com/Bill

39,00 kr.

1

Luder PR

10.025,00 kr.

1

MobilePay: AOS

25,00 kr.

1

Partner-ads, udb.

468,48 kr.

2

Payment

1.000,00 kr.

1

Payment [...43]

18,46 kr.

1

[x8]

730,54 kr.

1

[virksomhed5]

24.800,00 kr.

2

Skr*[virksomhed6].Com

20,48 kr.

1

[virksomhed6] Limited

421,48 kr.

2

[x3]

1.508,27 kr.

3

[x3]

8.530,00 kr.

1

[x3] - [x9]

71.942,00 kr.

8

[x3] - [x9]

3.720,00 kr.

1

[x3] [x9] Credits

7.500,00 kr.

1

tak for lån..

11.836,05 kr.

1

Transfer

7.341,92 kr.

6

Z

900,00 kr.

1

Indgående overførsler, i alt (beløb afrundet)

172.869 kr.

65

Mobilepay

Mobilepay-indbetalinger med transaktionsnavnet ”[person2]” over og under 100 kr.

65.904,88 kr.

69

Mobilepay-indbetalinger med transaktionsnavnet ”[person3]” over og under 100 kr.

49.279,58 kr.

54

Mobilepay-indbetalinger fra 90 øvrige navne over 100 kr.

75.534,50 kr.

172

I alt (beløb afrundet)

190.719 kr.

Mobilepay-overførsler under 100 kr., der ikke er angivet med navnene ”[person3]” eller ”[person2]”

11.688,00 kr.

311

I alt, både Mobilepay og indgående overførsler (beløb afrundet)

375.276 kr.

I alt, når der ses bort fra Mobilepay-overførsler under 100 kr., der ikke er angivet med navnene ”[person3]” eller ”[person2]” (beløb afrundet)

363.588 kr.

2017

Skattestyrelsen har opgjort det samlede antal indsætninger på 810.576 kr. på baggrund af følgende overførsler:

[finans1]-kontoen

Indgående overførsler

Beløb

Antal indsætninger

[...]

4,50 kr.

1

Ac to sep advice [...]

7.423,90 kr.

1

ATM payment [adresse1] Afdeling

1.000,00 kr.

1

2.299,00 kr.

1

Cjs [x10]

216,48 kr.

1

Client card [...]12

15.000,00 kr.

1

Client card [...]90

3.400,00 kr.

1

[...]

286,53 kr.

1

[...]

890,00 kr.

1

[virksomhed7] [...58]

1.523,24 kr.

1

Overførsel

259,00 kr.

1

[finans4] *[x10].Com

429,10 kr.

1

[finans4] *[...]

59,18 kr.

1

Skr*[virksomhed6].Com [...]

9,82 kr.

1

[x3]

8.460,00 kr.

1

[x3]dk

640,66 kr.

4

Så er vi kvit

1.500,00 kr.

1

Transfer

3.134,00 kr.

1

Indgående overførsler, i alt (beløb afrundet)

46.535 kr.

21

Indgående overførsler fra konto nr. [...73], [finans5] (beløb afrundet)

606.968 kr.

234


Mobilepay-overførsler


Beløb


Antal indsætninger

Mobilepay-indbetalinger med transaktionsnavnet ”[person3]” over og under 100 kr.

37.994,50 kr.

23

Mobilepay-indbetalinger med transaktionsnavnet ”[person2]” over og under 100 kr.

4.650,00 kr.

3

Mobilepay-overførsler fra 31 øvrige navne over 100 kr.

80.885,49 kr.

111

I alt (beløb afrundet)

123.530 kr .

137

Mobilepay.overførsler under 100 kr., der ikke er angivet med navnene ”[person3]” eller ”[person2]”

7.296,84 kr.

163

[finans3]-kontoen

Mobilepay-overførsler

Beløb

Antal indsætninger

MOBILEPAY: [person2]

2.200,00 kr.

1

MOBILEPAY: [person4]

2.994,66 kr.

4

MOBILEPAY: [person5]

103,00 kr.

1

MOBILEPAY: [person6]

650,00 kr.

2

MOBILEPAY: [person7]

1.640,00 kr.

4

MOBILEPAY: [person8]

201,00 kr.

2

MOBILEPAY: [person3]

16.548,48 kr.

5

I alt (beløb afrundet)

24.337 kr.

19

Mobilepay-indbetalinger under 100 kr., der ikke er angivet med navnene ”[person3]” eller ”[person2]” (beløb afrundet)

1.909,00 kr.

55

I alt for [finans1]-kontoen og [finans3]-kontoen (beløb afrundet)

810.576 kr .

I alt for [finans1] og [finans3]-kontoen, når der ses bort fra Mobilepay-overførsler under 100 kr., der ikke er angivet med navnene ”[person3]” eller ”[person2]” (beløb afrundet)

801.370 kr.

Indkomståret 2018

Skattestyrelsen har opgjort det samlede antal indsætninger på 131.907 kr. på baggrund af overførsler:

[finans1] kontoen

Beløb

Antal indsætninger

Mobilepay

Mobilepay-overførsler fra 19 transaktionsnavne over 100 kr.

23.798,50 kr.

46

Mobilepay-overførsler fra 29 transaktionsnavne under 100 kr.

2.934,40 kr.

66

Indgåede overførsler

Beløb

Antal indsætninger

[...]80829

86,56 kr.

1

[...]90788

64,21 kr.

1

[...]60029

131,02 kr.

1

[...]90289

175,93 kr.

1

[...]9

4,21 kr.

1

[person9]

400,00 kr.

1

ATM payment [...]

8.900,00 kr.

2

faktura nr. 1

6.000,00 kr.

1

Fra [person10]

5.650,00 kr.

1

MobilePay: [person11]

90,00 kr.

1

Overførsel

203,00 kr.

2

Payment [...67]

5.933,12 kr.

1

Transfer

6.479,16 kr.

12

I alt, indgåede overførsler (beløbet afrundet)

34.117 kr.

26

[finans2] kontoen

Mobilepay

Beløb

Antal indsætninger

Mobilepay-overførsler fra 47 transaktionsnavne over 100 kr.

61.241,00 kr.

141

Mobilepay-overførsler fra 42 transaktionsnavne under 100 kr.

9.815,59 kr.

222

I alt for begge konti i 2018 (beløb afrundet)

131.907 kr.

I alt for begge konti, når der ses bort fra overførsler under 100 kr. (beløb afrundet)

119.157 kr.

Skattestyrelsens fordeling af indsætningerne

Skattestyrelsen har fordelt indsætningerne i 2016 – 2018 mellem skattepligtig omsætning og moms.

Skattestyrelsen har på baggrund af udklip af internetsiderne [x1].dk, [x11].dk og [x12].dk, oplyst, at priserne på licensnøgler til download af spil typisk ligger fra lige under 100 kr. og op til 550 – 600 kr.
Skattestyrelsen har ved opgørelsen over klagerens omsætning derfor set bort fra Mobilepay-overførsler under 100 kr., der ikke stammer fra navnene ”[person2]” og ”[person3]”.

Hævninger

I indkomstårene 2016 – 2018 fremgår flere overførsler fra klagerens konto i [finans1], som Skattestyrelsen har anset for at være relateret til virksomhedens drift.

Herunder er der blandt andet foretaget flere overførsler til internetsiderne [x13].com ([...]) og [x9].com. Skattestyrelsen har oplyst, at disse internetsider sælger licensnøgler til online download af spil, og ifølge Skattestyrelsen har selskaberne bag de to hjemmesider været hjemmehørende i henholdsvis Israel og Hong Kong.

På baggrund af kontoudtogene har Skattestyrelsen endvidere konstateret flere overførsler til [virksomhed6], [x6], [virksomhed4] og [finans4]. Skattestyrelsen har oplyst, at der er tale om betalingsplatforme, der blandt andet benyttes til sikker betaling via internetsiderne [x13].com og [x9].com.

Skattestyrelsen har i klagerens kontoudtog desuden konstateret overførsler til blandt andet [virksomhed8], [virksomhed1], og forskellige [virksomhed9]/webhotel-services.

Skattestyrelsen har på den baggrund fundet, at en del af overførslerne vedrører udgifter i form af vareindkøb uden for EU. Endvidere har Skattestyrelsen vurderet, at en del af udgifterne er relateret til vareindkøb fra danske leverandører.
Klageren har ikke fremlagt fakturaer for afholdelsen af de pågældende udgifter.
Skattestyrelsen har opgjort udgifterne som følger:


Indkomståret 2016:

Vareindkøb uden for EU

Transaktionsnavn

Beløb

Antal hævninger

[...]

-120,59 kr.

1

[virksomhed4] Transaction

-6.676,18 kr.

10

[x6]

-201,47 kr.

4

[x6].Com

-17.914,11 kr.

84

[x9] credits

-100.488,46 kr.

12

[x9] credits ([x9])

-3.776,15 kr.

1

[x14].Com/Hd

-14,08 kr.

2

[finans4] *[virksomhed4]comlimit

-1.433,03 kr.

5

[finans4] *[...]

-276,80 kr.

1

[finans4] *[...]

-18.192,58 kr.

15

[finans4] *[...]

-13,97 kr.

1

Skr*[x13].Com

-15.591,08 kr.

8

Skr*[x9]

-6.320,18 kr.

42

Skr*[virksomhed6].Com

-20,66 kr.

1

[virksomhed6] Limited

-424,96 kr.

2

[virksomhed6] Ltd

-441,37 kr.

4

[x3]dk

-5,00 kr.

1

Udlandsbetaling

-5.569,99 kr.

2

[x6].Com

-299,62 kr.

2

[x6].Com ([x9])

-213,87 kr.

1

I alt (beløb afrundet)

-177.994 kr.

199

Vareindkøb hos danske leverandører

Transaktionsnavn

Beløb

Antal hævninger

DK [x4] As

-45,00 kr.

1

[virksomhed8] *[...]

-2.817,14 kr.

1

[finans4] *[x15].Net

-687,00 kr.

1

[x8] ([x8].com - [by1]?)

-738,40 kr.

1

[virksomhed9] As

-89,34 kr.

2

I alt (beløb afrundet)

-4.377 kr.

6

Indkomståret 2017

Vareindkøb uden for EU

Transaktionsnavn

Beløb

Antal af hævninger

[x10]

-5.035 kr.

2

[x10].Com

-5.796,19 kr.

5

Cjs [x10]

-4.900,04 kr.

3

[virksomhed4] Com

-1.697,34 kr.

4

[virksomhed4]

-24.327,11 kr.

47

[virksomhed4] (Hong Kong)

-1.106,34 kr.

2

Gamers

-35.222,93 kr.

4

Gamers credit

-18.674,50 kr.

1

[...]

-61,42 kr.

1

[x6].Com

-24.844,93 kr.

111

HP *[x9]

-4.088,86 kr.

19

[x9] credits

-63.650,21 kr.

7

[virksomhed10] S

-320,16 kr.

1

[x9]

-82.194,02 kr.

275

[virksomhed11]

-199,98 kr.

1

MobilePay: [person12]

25,00 kr.

1

[finans4] *[x10].Com

-2.315,35 kr.

8

[finans4] *cjs [x10]

-4.767,44 kr.

1

[finans4] *[virksomhed4]comlimit

-38.554,76 kr.

42

[finans4] *[...] Ltd

-6.140,28 kr.

8

[finans4] *[...]

-437,04 kr.

1

[finans4] *[...]

-35,14 kr.

1

[finans4] *[...]

-862,43 kr.

5

[finans4] *[...]

-9.805,03 kr.

5

[finans4] *[...]

-212,34 kr.

1

[x16].Com

-258,01 kr.

1

Skr*[x13].Com

-8.453,86 kr.

1

Skr*[virksomhed6].Com [...]

-9,97 kr.

1

Vip [virksomhed4] Shield Member

-130,87 kr.

6

I alt (beløb afrundet)

-344.077 kr.

565

Vareindkøb fra danske leverandører

Transaktionsnavn

Beløb

Antal hævninger

[virksomhed12] As

-750,00 kr.

2

[x17]dk

-375,00 kr.

1

DK [x4] As

-45,00 kr.

1

[...]

-291,59 kr.

1

[virksomhed8] *[...]

-6.862,97 kr.

9

[virksomhed1]

-4.800,00 kr.

2

[x18]dk

-111,60 kr.

1

[x18]dk ([virksomhed9])

-1.116,00 kr.

1

I alt (beløb afrundet)

-14.352 kr.

18

Indkomståret 2018

Vareindløb uden for EU

Transaktionsnavn

Beløb

Antal hævninger

[x9]

-906,84 kr.

3

[finans4] *[virksomhed4]comlimit

-135,38 kr.

6

[finans4] *[...] Ltd

-622,85 kr.

1

[finans4] *[...]

-195,35 kr.

1

Vip [virksomhed4] Shield Member

-65,01 kr.

3

I alt (beløb afrundet)

-1.925 kr.

14

Materiale fra klageren fremsendt til Skattestyrelsen den 1. juni 2019

Den 1. juni 2019 fremsendte klageren kontoudskrifter fra [finans1] kontoen [...27] vedrørende indkomståret 2017, et excel-ark samt en redegørelse for indholdet af det fremsendte materiale.
Af klagerens redegørelse fremgår følgende:

”Jeg vedhæfter hermed mine private kontoudtog med specificering af de midlertidige udlæg og indbetalinger jeg har håndteret på vegne af selskabet:

[virksomhed2] LIMITED lokaliseret [adresse2], [virksomhed3], [...], [reg.nr.1], Marshall Islands med registreringsnummer [reg.nr.2].

Posteringer markeret med grøn er indbetalinger og røde er udlæg. De resterende posteringer er af rent privat karakter.

Selskabets direktør, [person13], har efterfølgende etableret selskabets egen erhvervskonto.

Mellemværendet mellem selskabet og jeg blev herefter justeret til nul.

Jeg har ikke, direkte eller indirekte, modtaget løn eller haft anden personlig indkomst fra selskabet hvorfor min personlige selvangivelser hos SKAT er korrekte.

Det er oplyst fra selskabets advokat, at selskabet etableret på Marshall Islands if. den lokale lovgivning ikke har pligt til at opkræve andre landes lokale skatter, herunder dansk moms for danske forbrugere.

Hvis SKAT ønsker yderligere afklaring, bedes SKAT kontakte selskabets direktør direkte på Marshall Islands.

Til oplysning har det danske selskab [virksomhed2] IVS, som jeg har været eneejer af, med CVR nummer [...1], har ikke været aktivt og ej heller været eller involveret i aktiviteterne fra Marshall Islands.

Bekræft venligst at sagen, for mit personlige vedkommende, er afsluttet.”

For så vidt angår indbetalingerne, som klageren har markeret med grøn i det pågældende kontoudskrift, fremgår det, at hovedparten af markeringerne relaterer sig til indsætninger med transaktionsteksten ”[virksomhed13]”. I Skattestyrelsens opgørelse af klagerens kontoudtog for indkomståret 2017 har disse indbetalinger været benævnt med transaktionsteksten ”Transfer”.

Ifølge Skattestyrelsen er ”[virksomhed13]” en online cloudbaseret betalingsplatform. Klageren har ikke oplyst, hvem der har foretaget de pågældende indbetalinger.

For så vidt angår hævningerne, som klageren har markeret med rødt, og som ifølge klageren udgør udlæg for [virksomhed2] Limited, omfatter disse hævninger blandt andet betalinger til [x9], [virksomhed8] og [virksomhed14].
Endvidere er der blandt andet markeret hævninger vedrørende køb af en Macbook og hævninger til betalingsplatformene [x6] og [finans4].

Der er endvidere markeret hævninger til hjemmesiderne [virksomhed7], [finans6] AB og [virksomhed15]. Ifølge Skattestyrelsen driver disse hjemmesider handel med finansielle instrumenter, herunder aktier og cryptovaluta.

I det pågældende kontoudtog har klageren desuden markeret en række hævninger i form af Mobilepay-overførsler, kontante hævninger i hæveautomater, køb i 7-eleven samt hævninger til [virksomhed16].

Excel-arket vedrørende indkomståret 2017, som klageren har fremlagt, indeholder to kolonner med henholdsvis en indtægtsside og en udgiftsside. I kolonnerne fremgår en række beløb uden en forklaring på, hvad beløbene angår.
Indtægtssiden er opgjort til 667.810 kr., imens udgiftssiden er opgjort til 636.859 kr. Resultatet er opgjort til 30.951 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed og har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016 – 2018 med henholdsvis 109.374 kr., 285.538 kr. og 93.400 kr.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”Skattepligtige indsættelser

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, og alle der er skattepligtige her til landet, skal jf. skattekontrolloven § 1, selvangive deres indkomst, samt kunne dokumentere deres indtægts og formueforhold.

Der forligger ingen konkret dokumentation for, at de foretagne indbetalinger på din konto vedrører udlæg af dig for selskabet [virksomhed2] Limited eller, at selskabets direktør [person13], har benyttet din konto, i en periode til selskabets egen erhvervskonto er etableret. Se blandt andet afgørelse i sagen SKM2013.613.ØLR. Skønsmæssig ansættelse - rette indkomstmodtager - indsætninger på bankkonto, hvor Landsretten ikke fandt, at ejeren af kontoen havde løftet bevisbyrden for at han ikke var den rette indkomstmodtager. Se desuden også afgørelsen i SKM2013.363.BR - Skattepligtig indkomst - indbetalinger på bankkonto, som fastslår at låneforhold skal kunne dokumenteres, eksempelvis ved fremlæggelse af lånedokumentation.

Det kan også konstateres, at det er dig, som hos [x4].dk er registrant af internetsiderne [x2].dk og [x1].dk, hvilket vil sige, at du har indgået en aftale med [x4].dk samt, at du har brugsretten til domænenavnene (Bilag 10). Det er samtidigt Skattestyrelsen opfattelse, at det er dig som står bag internetsiden [x3].dk. Dette på baggrund af indsættelserne på din bankkonto, men også ud fra indlæg på [x5].dk, hvor du gør opmærksom på din nye internetside og efterspørger feedback til forbedringer.

På baggrund af ovenstående, samt under punkt 1.1 faktiske forhold, er det Skattestyrelsens vurdering, at du har drevet uregistreret virksomhed med salg af licensnøgler til spil, uden at der er afregnet dansk skat og moms.

Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af køb- og salgsfakturaer eller øvrigt regnskabsmateriale, og der tages derfor udelukkende udgangspunkt i kontoudskrift af dine konti i [finans1], [finans2] og [finans3].

Ved gennemgang af dine private konti i [finans1], [finans2] og [finans3], kan Skattestyrelsen konstatere, at der er foretaget indsættelser i årene 2016-2018 med samlet 1.317.758 kr. som ikke ses at være dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort at stamme fra midler, der ikke er underlagt beskatning. (bilag 7)

Der er foretaget ca. 1.500 Mobilepay indsættelser på dine konti i 2016-2018 og en del af disse vedrører mindre og mulige private indsættelser. Det ses ud fra salgspriser på blandt andet [x1].dk og andre internetsider som [x11].dk og [x12].dk at priserne på licensnøgler til download af spil typisk ligger fra lige under 100 kr. og op til 550-600 kr. (bilag 8)

Ud fra denne prissætning er det Skattestyrelsen vurdering, at vi ikke tager stilling til Mobilepay indsættelser under 100 kr., men udelukkende har medtaget indsættelser større end 100 kr.

I hele 2016 og i første kvartal 2017 kommer størstedelen indsættelserne på dine konti fra enten [person3] eller [person2] som konto og Mobilepay indsættelser. Vedrørende Mobilepay indsættelser fra [person3] og [person2], er det derfor Skattestyrelsen vurdering, at samtlige indsættelser er skattepligtige indsættelser. Dette underbygges af, at der fra 2. kvartal 2017 begynder at komme betydelige indsættelser fra [finans5] konto [...73], og samtidig falder aktiviteten i indsættelserne fra [person3] og [person2] betragteligt.

Skattestyrelsen har gennemgået kontoudskrifter af dine konti i [finans1][...27], [finans2] [...75] og [finans3] [...31], og har opgjort de skattepligtige indsættelserne på disse jf. statsskattelovens § 4 til samlet 1.027.292 kr. fordelt med 290.870 kr. i 2016, 641.096 kr. i 2017 og 95.325 kr. i 2018. (bilag 2 - 7)

Fradragsberettigede omkostninger

Ifølge statsskattelovens § 6 kan der ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ved gennemgang af din konto i [finans1] fremgår det, at der har været en række betalinger som bærer præg af at være fradragsberettige driftsomkostninger, og som er tekstet med et virksomhedsnavn ([x13], [x9], [...], [virksomhed8], [virksomhed1], [x4]) eller kan identificeres som betaling via online betalingsplatforme, som benyttes af flere af disse virksomheder ([finans4], [x6], [virksomhed4], (bilag 2 – 4, varekøb 3. lande og andre udgifter)

Der ses ikke at være afholdt omkostninger fra dine konti i [finans2] og [finans3] ved gennemgang af disse.

Hovedparten af omkostningerne på kontoen stammer fra køb fra 3. lande, som er underlagt omvendt betalingspligt (importmoms) og er opgjort til -177.994 kr. i 2016, -344.077 kr. i 2017 og -1.925 kr. i 2018 og medtages med de fulde beløb.

De resterende omkostninger er diverse udgifter som efter Skattestyrelsens vurdering, stammer fra danske leverandører/hjemmesider og som derfor formodes at være pålagt dansk moms. Afgiftsgrundlaget for leverancer her i landet er jf. momslovens § 27, stk. 1., svarende til 80 % af det fakturerede beløb. De fradragsberettige omkostninger kan herefter opgøres til (-4.377 kr. * 0,8) = -3.502 kr. i 2016 og (-14.352 kr. * 0,8) = -11.482 kr. i 2017 (bilag 2, 3 og 4)

Skattestyrelsen har gennemgået kontoudskrifter af din konto i [finans1][...27] og opgjort de fradragsberettigede omkostninger jf. statsskattelovens § 6 til samlet -538.979 kr. fordelt med (177.994 + 3.502) -181.496 kr. i 2016, (344.077 + 11.482) -355.558 kr. i 2017 og -1.925 kr. i 2018. (bilag 7)

Skattepligtig indkomst

Den skattepligtige indkomst kan herefter jf. skattekontrollovens § 5, Stk. 3. opgøres som følgende:

2016

2017

2018

Skattepligtige indsættelser

290.870 kr.

641.096 kr.

95.325 kr.

Fradragsberettigede omkostninger

-181.496 kr.

-355.558 kr.

-1.925 kr.

Resultat

109.374 kr.

285.538 kr.

93.400 kr.

(...)

Fristregler

Det følger af bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, at ændring af skatteansættelsen for personer med enkle økonomiske forhold skal varsles senest den 30. juni i det andet år efter indkomståret. Efter denne regel vil indkomståret 2016 være forældet.

Du anses dog ikke for at have enkle økonomiske forhold, fordi du har drevet uregistreret virksomhed i 2016-2018. Vi kan derfor efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 ændre 2016, da du ikke er omfattet af reglerne om kort frist.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens skattepligtige indkomst i indkomstårene 2016 – 2018 nedsættes med henholdsvis 109.375 kr., 285.538 kr. og 93.400 kr.

Som begrundelse for påstanden har klagerens repræsentant anført følgende:

”Sagens faktiske omstændigheder: Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse af 30. august 2019. Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

Anbringender: Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med Skattestyrelsen i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen. Vi mener ikke der er grundlag for at foretage den af Skattestyrelsen gennemførte ændring af Klagers indkomst og momstilsvar idet Klager, efter sin opfattelse ikke har haft momspligtig aktivitet og at Klager efter sin opfattelse ikke haft en skattepligtig indkomst svarende til forhøjelsen foretaget af Skattestyrelsen.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren kan anses for at have drevet uregistreret virksomhed, om klageren kan anses for at være rette indkomstmodtager af indsætningerne på bankkontiene, og om der foreligger grundlag for nedsættelse af de af Skattestyrelsen opgjorte skattepligtige resultater for indkomstårene 2016 – 2018.

Indsætninger

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Dette følger af den dagældende skattekontrollovs § 6 B, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der kan i den forbindelse henvises til SKM2008.905.H.

Ifølge [x4].dk har klageren stået som registrant af internetsiderne [x2].dk og [x1].dk siden henholdsvis den 2. juni 2018 og 6. juni 2018.

På hjemmesiden [x5].dk har klageren i et indlæg den 22. december 2015 gjort opmærksom på hjemmesiden [x3].dk og i den forbindelse oplyst, at han sammen med en god ven har arbejdet på hjemmesiden i et par måneder. Indlægget har titlen ”Feedback på en seriøs webshop der sælger spil”.

Der er foretaget et betydeligt antal indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2016 – 2018. En væsentlig del af indsætningerne sker løbende og stammer fra samme personer eller konti, herunder indsætningerne med angivelsen ”[person3]” og ”[person2]” eller indsætningerne fra kontonr. [...73] fra [finans5], ligesom teksten på flere af indsætningerne indikerer en relation til spil. Herunder er der flere indsætninger, der blandt andet benævnes med transaktionsteksten ”[x3]”.

Videre foretages der et betydeligt antal indsætninger på klagerens bankkonti af mindre beløbsmæssig karakter, herunder via Mobilepay. Skattestyrelsen har blandt andet på baggrund af et udklip af hjemmesiden [x1].dk oplyst, at prisen for spilnøgler ligger imellem lige under 100 kr. og op til 550 – 600 kr. Landsskatteretten finder således, at indsætningernes karakter er i overensstemmelse med omsætning relateret til salg af spilnøgler.

I forhold til indsætningerne via Mobilepay fra andre personer end [person3] og [person2] bemærker Landsskatteretten desuden, at Skattestyrelsen alene har valgt at medtage indsætninger over 100 kr., hvilket er i overensstemmelse med oplysningerne om salgspriserne for spilnøgler.


På baggrund af disse forhold finder Landsskatteretten, at det påhviler klageren at godtgøre, at indsætningerne ikke er en skattepligtig indtægt, der stammer fra uregistreret virksomhed, og at beløbene på anden måde ikke skal beskattes hos klageren.


I den forbindelse har klageren markeret en række ind- og udbetalinger på [finans1]-kontoen for 2017 og oplyst, at det er beløb, som klageren har håndteret på vegne af selskabet [virksomhed2] Limited. Klageren har hertil oplyst, at mellemværendet mellem klageren og selskabet herefter er justeret til 0 kr. Denne forklaring ses imidlertid ikke at være understøttet af nogle objektive konstaterbare forhold, og klageren findes derfor ikke på denne baggrund at have godtgjort, at indsætningerne i 2017 ikke tilhører ham.


Skattestyrelsen har i indkomståret 2018 anset én indsætning via Mobilepay på 90 kr. fra [person11] for at være relateret til virksomhedens omsætning. Henset til, at Skattestyrelsen i sin vurdering generelt har set bort fra indbetalinger via Mobilepay på under 100 kr. fra andre personer end [person3] og [person2], nedsættes indtægten for dette indkomstår med 90 kr.


For så vidt angår indkomstårene 2016 og 2017, finder Landsskatteretten, at klageren ikke har fremlagt oplysninger, der godtgør, at indsætningerne ikke er skattepligtige indtægter fra uregistreret virksomhed.

Driftsomkostninger

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.


Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige.

Skattestyrelsen har foretaget en ansættelse af klagerens driftsomkostninger på baggrund af klagerens kontoudtog, hvor der blandt andet er konstateret hævninger til flere hjemmesider, der formidler licensnøgler til online spil. Desuden har Skattestyrelsen anset overførsler til diverse online betalingsplatforme som fradragsberettigede driftsudgifter, idet disse betalingsplatforme kan benyttes til sikker betaling hos internetsiderne, der formidler licensnøglerne. Videre har Skattestyrelsen vurderet, at overførsler til [virksomhed8], [virksomhed1] og forskellige webhosting/webhotel services har været relateret til virksomhedens drift.

Klagerens opgørelse af resultatet i det tilsendte excel-ark, hvor udgifterne for indkomståret 2017 er opgjort til 667.910 kr., og hvor resultatet er opgjort til 30.951 kr., ses ikke at være understøttet af nogen forhold, der kan begrunde et yderligere fradrag, ligesom der for indkomstårene 2016 og 2018 heller ikke er fremlagt dokumentation for et yderligere fradrag.

Efter en samlet vurdering finder Landsskatteretten herefter ikke noget grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens opgørelse af driftsomkostninger i de påklagede indkomstår.

Det skattepligtige resultat

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2016 og 2017, hvor det skattepligtige resultat er opgjort til henholdsvis 109.375 kr. og 285.538 kr.
For indkomståret 2018 nedsættes Skattestyrelsens opgørelse af klagerens indtægter med 90 kr., og det skattepligtige resultat for dette indkomstår ændres derfor til 93.310 kr. (93.400 kr. – 90 kr.)

Genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at skattemyndigheden ikke kan afsende varsel om ændring af en skatteyders skatteansættelse senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, gælder ikke for personer med enkle økonomiske forhold. Varsling for denne personkreds skal ske senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, hvilket følger af § 1 i dagældende bekendtgørelsen om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold (bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013).

Af § 2 i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 fremgår, at en skattepligtig ikke anses for at have enkle økonomiske forhold, hvis den skattepligtige ikke modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse efter § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse (bekendtgørelse nr. 535 af 22. maj 2013).

Af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 535 af 22. maj 2013 står, at fysiske personer ikke modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse, hvis de driver selvstændig erhvervsvirksomhed.


Da det lægges til grund, at klageren har drevet virksomhed med salg af spilnøgler, har klageren ikke skullet modtage en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse, og klageren har for indkomstårene 2016 – 2018 derfor ikke været omfattet af den korte ligningsfrist.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2016 – 2018 i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.