Kendelse af 16-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-04-2022
Skattestyrelsen har ekstraordinært genoptaget indkomstårene 2010 til 2015.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Klageren er fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren har i de påklagede indkomstår boet på adressen [adresse1], [by1].
Klager har i samtlige indkomstår modtaget løn fra Sverige fra firmaet [virksomhed1] AB. Lønnen er ikke oplyst til SKAT i Danmark af arbejdsgiveren, ligesom der ikke er betalt skat i Sverige af indkomsten.
I forbindelse med projekt Money Transfer har Skattestyrelsen indhentet oplysninger fra danske banker om pengeoverførsler til og fra udlandet.
Af oplysningerne i årsopgørelsen for 2010, opgørelse nr. 1, fremgår det, at klager ikke har haft en skattepligtig indkomst, samt at overskydende skat er udbetalt med 80.000 kr. Det fremgår endvidere af klagen, at klager ikke har betalt skat for 2010 og har fået tilbagebetalt skat.
Af Money Transfer-oplysningerne fremgår det, at klager i årene 2010 - 2015 sammen med sin månedlige lønudbetaling har modtaget et beløb på ca. 9.000 kr., bestående af hhv. 5.000 kr. til pensionshensættelse og 4.000 kr. til Soc. AVG. Disse beløb er der ikke betalt skat af.
Ifølge Skattestyrelsens afgørelse af den 24. juni 2019 har klager i henhold til oplysninger fra [finans1] og Money Transfer-oplysninger modtaget følgende løn, bonus, pensionsbidrag m.v. fra [virksomhed1] AB i danske kroner:
År | Løn | Andet Skattepl. | Soc. AVG | Pensions- Beløb | Skattefrie beløb | Udbetalt |
2010 | 536.400 | 41.940 | 55.000 | 633.340 | ||
2011 | 592.463 | 47.397 | 60.000 | 699.860 | ||
2012 | 592.606 | 47.408 | 60.000 | 700.014 | ||
2013 | 580.520 | 46.441 | 60.000 | 686.961 | ||
2014 | 592.808 | 47.425 | 60.000 | 700.233 | ||
2015 | 586.655 | 46.932 | 60.000 | 30.000 | 723.587 |
Klageren har accepteret Skattestyrelsens forslag til den talmæssige opgørelse, og har accepteret at indkomstårene 2016-2017 kan genoptages efter de ordinære genoptagelsesfrister.
Af afgørelsen fra Skattestyrelsen fremgår det, at klager tidligere har fået genoptaget sine skatteansættelser for 2014-2017.
Afgørelserne fra 2014-2017 er truffet på foranledning af klagerens indsendte årslønsedler fra de svenske myndigheder, herunder på baggrund af ønske om fradrag for børnepenge. I denne forbindelse har klager indsendt en lønoversigt for 2014, hvoraf pensionsbeløb og Soc. AVG ikke fremgår.
Skattestyrelsen har genoptaget indkomstårene 2010-2015 ekstraordinært og forhøjet klagerens udenlandske indkomst.
Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:
”Sagsfremstilling og begrundelse
(...)
? | Tidligere gennemgang af dine skatteansættelser |
Dine skatteansættelser for indkomstårene 2014 - 2017 er tidligere gennemgået af Skattestyrelsen. I brev af 16. juni 2016 er din selvangivne lønindkomst for 2014 forhøjet med 28.808 kr. Forhøjelsen for 2014 er sket på baggrund af en af dig indsendt erklæring fra din arbejdsgiver på størrelsen af den udbetalte løn.
I brev af 6. februar 2019 er dine selvangivne indkomster for årene 2015 og 2016 forhøjet med henholdsvis 74.000 kr. og 55.129 kr. For indkomståret 2017 er den selvangivne indkomst nedsat med 88.230 kr. Forhøjelsen/nedsættelsen af indkomsten for indkomstårene 2015 - 2017 er sket på baggrund af de af dig indsendte KU14 (årslønsedler fra de Svenske Skattemyndigheder).
Årsindkomsterne i henhold til arbejdsgivererklæringen og KU14 (årslønsedlerne) indeholder alene lønindkomsterne. Beløb udbetalt til pensionshensættelser og Soc Avg m.v. er således ikke medtaget. I forbindelse med sagsbehandlingen af dine skatteansættelser for indkomstårene 2014 - 2017 har du ikke oplyst, at du har modtaget skattepligtige beløb til pensionshensættelser og Soc Avg m.v
(...)
1. 5. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Din indkomst fra [virksomhed1] AB er skattepligtig i Danmark, i henhold til statsskattelovens § 4, litra c og kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Til indkomsten skal også henregnes udbetalinger til pensionshensættelser, bonus m.v.
Du har ikke betalt skat af indkomsten i Sverige.
I henhold til de foreliggende oplysninger har du ikke selvangivet din fulde løn (løn, pensionsbidrag, ferietillæg, biltilskud og bonus) i indkomstårene 2010 - 2017. Din skattepligtige indkomst (personlig indkomst) forhøjes derfor således:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Løn | 536.400 | 592.463 | 592.606 | 580.520 | 592.808 | 586.655 | 592.067 | 739.986 |
Andet skattepl | 6.000 | 45.147 | ||||||
SocAVG | 41.940 | 47.397 | 47.408 | 46.441 | 47.425 | 46.932 | 47.845 | 23.612 |
Pensionsbeløb | 55.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 25.000 |
I alt | 633.340 | 699.860 | 700.014 | 686.961 | 700.233 | 693.587 | 705.912 | 833.745 |
-selvangivet/ tidligere ansat | 0 | 600.000 | 578.000 | 578.000 | 592.808 | 600.000 | 600.129 | 659.770 |
Forhøjelse af indkomsten | 633.340 | 99.860 | 122.014 | 108.961 | 107.425 | 93.587 | 105.783 | 173.975 |
1. 5. Ligningsfrister
Reglerne om skattemyndighedernes frister for ændring af skatteansættelser findes i skatteforvaltningsloven.
Ordinær ansættelse
Hovedreglen er skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, som bestemmer, at der ikke kan afsendes varsel om ændring af skatteansættelsen senere end den 1. maj i det 4 år efter indkomstårets udløb. Skatteansættelsen skal være foretaget senest 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb. Det betyder, at fristen for at ændre din skatteansættelse for indkomstårene 2010 - 2015 som udgangspunkt er overskredet på nuværende tidspunkt. Indkomstårene 2016 - 2017 behandles efter de ordinære genoptagelsesregler.
Kort ligningsfrist
Fristerne for fysiske personers skatteansættelser suppleres af en særlig kort ligningsfrist. Denne korte ligningsfrist er reguleret i Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 (fra 2013), og gælder kun for personer, der har enkle økonomiske forhold. Da du har indkomst fra udlandet, anses du ikke for at have enkle økonomiske forhold, jf. bekendtgørelsernes § 1, stk. 1, hvorfor du derfor ikke er omfattet af den korte ligningsfrist.
Ekstraordinær ansættelse
En skatteansættelse kan uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 ændres af Skattestyrelsen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. l, nr. 5, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Det er vores opfattelse, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelsen for ekstraordinær ansættelse, af årene 2010 - 2015, jævnfør skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt. Dette begrundes med, at du i 2010 ikke har selvangivet nogen del af din løn fra [virksomhed1] AB og i årene 2011 - 2015 ikke har selvangivet den fulde løn fra [virksomhed1] AB.
Efter forarbejderne til skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5, er begreberne fortsæt og grov uagtsomhed identiske med de tilsvarende begreber i skattekontrollovens afsnit 3. Dvs. at anvendelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, forudsætter, at der foreligger et strafbart forhold. Uanset dette er anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ikke betinget af, at der gøres strafansvar gældende, eller at en gennemført straffesag resulterer i en fastsættelse af straf. Begrundelsen er, at frifindelse i straffesagen kan hænge sammen med en straffesags særlige karakter, f.eks. at der gælder andre krav til bevisets styrke end i skatteansættelsessagen.
Afgørende for spørgsmålet om der er handlet groft uagtsomt, er de forudsætninger du havde på tidspunktet, hvor handlingen blev udført.
Det er vores opfattelse at du ved kontrol af din årsopgørelse og dine lønsedler burde have bemærket, at hele din løn ikke var beskattet. Din manglende og fejlagtige selvangivelse af beløbene anses som minimum groft uagtsom. Skatteansættelserne for 2010 - 2015 kan derfor genoptages ekstraordinært.
6 måneders reaktionsfrist
Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær ansættelsesændring af din indkomst for årene 2010 - 2015 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter vi har fået viden om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.
Det følger af domspraksis at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor vi har det nødvendige grundlag, til at foretage en korrekt ansættelse.
Den 13. juni 2019 har vi modtaget mail fra dig med de sidste oplysninger om din løn m.v. fra [virksomhed1] AB. Vi har derfor tidligst den 13. juni 2019 modtaget tilstrækkelige oplysninger, til at foretage en korrekt skatteansættelse. 6 måneders fristen er derfor overholdt.”
Klagerens repræsentant har gjort gældende, at klageren ikke har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, og at der derfor ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse.
Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført følgende i klagen:
”1. SAGENS PROBLEMSTILLING
Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt [person1] for indkomstårene kan beskattes i Danmark af lønindkomst m.v. fra hans svenske arbejdsgiver, [virksomhed1] AB.
Det anerkendes, at nævnte lønindkomst m.v. i princippet kan beskattes i Danmark, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. litra c, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Det gøres imidlertid gældende, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at genoptage indkomstårene 2010-2015, idet [person1] ikke groft uagtsomt eller forsætligt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget ansættelsen af de pågældende indkomstår på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, 5. Herefter kan Skattestyrelsen alene genoptage indkomstårene 2016-2017 efter reglerne om ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26.
2. FAKTUM
Der henvises til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1. Herudover skal jeg foreløbigt fremhæve følgende:
[person1] forskudsregistrerede for indkomståret 2010 og indbetalte herefter 10 x kr. 14.500 (B-skat) til Skattestyrelsen. Beløbet blev efterfølgende tilbagebetalt af Skattestyrelsen. Der vil blive fremskaffet dokumentation herfor.
Han kontaktede herefter Skattestyrelsen i december 2010 pr. telefon og oplyste sin samlede skattepligtige indkomst for 2010 inkl. løn, pensionsbeløb m.v. fra sin svenske arbejdsgiver, jf. nærmere nedenfor. Der kom herefter ikke yderligere krav eller opkrævninger fra Skattestyrelsen vedrørende indkomståret 2010. Jeg vil forsøge at fremskaffe nærmere dokumentation for eksistensen og indholdet af denne telefonsamtale.
[person1] har været af den overbevisning, at pensionsbeløbet på ca. kr. 9.000 pr. måned (Soc. AVG ca. kr. 4.000 og ”pensionsbeløb” ca. kr. 5.000) alene har kunnet beskattes i Sverige, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande. Denne overbevisning skyldes tillige ovenstående forhold – altså at de indbetalte B-skatterater blev tilbagebetalt af Skattestyrelsen – og at Skattestyrelsen ikke opkrævede yderligere skatter på trods af telefonsamtalen i december 2010.
Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg i sagen.
3. JURIDISK VURDERING AF DEN FORELIGGENDE SAG
Det gøres gældende, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at genoptage indkomstårene 2010-2015, idet [person1] ikke groft uagtsomt eller forsætligt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget ansættelsen af de pågældende indkomstår på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, 5. Det gøres således gældende, at [person1] alene har handlet simpelt uagtsomt.
Der henvises til de faktiske forhold som gengivet ovenfor.
oooOOOOooo
Simpel og almindelig uagtsomhed er som nævnt oven for ikke en tilstrækkelig "positiv fejl" til at kunne begrunde suspension, jf. princippet i TfS 1992 19 ØLD.
Der henvises i øvrigt til følgende afgørelser:
SKM 2016.104 LSR: Manglende indgivelse af selvangivelse var ikke mindst groft uagtsomt, og der var derfor ikke hjemmel i ekstraordinær ansættelse i henhold til SFL § 27, stk. 1, nr. 5. En borger, bosat i udlandet, var fuldt skattepligtig til Danmark ved ophold i et sommerhus, der ifølge planloven kunne anvendes som helårsbolig. Landsskatteretten lagde vægt på, at der var tale om en tilflytningssituation, at skattepligtens indtræden skyldtes et samspil mellem planloven og KSL, og at dette alene var beskrevet i Ligningsvejledningens afsnit om fraflytning og ikke beskrevet i afsnittet om tilflytning. Den forkerte selvangivelse var derfor kun simpelt uagtsomt.
SKM 2016.471 LSR: En firmabil var placeret på hovedaktionærens bopæl, og hvor det derfor påhvilede hovedaktionæren at løfte bevisbyrden for manglende rådighed. Denne bevisbyrde var ikke løftet. Under de foreliggende omstændigheder, hvor klageren dog havde selvangivet beskatning af en anden fri bil i de omhandlede indkomstår, og derudover ejede flere private biler, fandt Landsskatteretten, at det var betænkeligt at fastslå, at den manglende medtagelse af den pågældende bil var udtryk for grov uagtsomhed.”
Repræsentanten er efterfølgende fremkommet med følgende oplysninger:
”I forlængelse af min mail af 18. november 2021 kan jeg oplyse, at vi ikke har kunnet fremskaffe noget relevant materiale.
Jeg skal samtidig oplyse, at vi frafalder retsmøde i sagen.”
Klageren har i 2010 ikke betalt skat af hele sin skattepligtige indkomst fra [virksomhed1] AB i Sverige, og i årene 2011 - 2015 har klager ikke selvangivet en ekstra månedlig udbetaling på 9.000 kr. bestående af ca. 5.000 kr. til pensionshensættelse og ca. 4.000 kr. til Soc. AVG.
Klageren har anført, at indkomstårene 2010 - 2015 ikke kan genoptages efter de ekstraordinære genoptagelsesfrister, idet der ikke har været tale om grov uagtsomhed, men blot simpel uagtsomhed. Klageren har accepteret den talmæssige opgørelse.
Klageren har i klageperioden 2010 - 2015 boet på adressen [adresse1], [by1], hvorfor klageren i perioden har været fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
SKAT har ved agterskrivelse af 24. juni 2019 og afgørelse af 9. juli 2019 ændret klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2010 - 2015.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat dog foretages eller ændres på told- og skatteforvaltningens initiativ i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.
I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan den skattepligtiges skatteansættelse ekstraordinært genoptages, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Vedrørende forsæt og grov uagtsomhed fremgår følgende af afsnit A.C.3.2.4 i Den Juridiske Vejledning:
”Uagtsomhed er som udgangspunkt en bebrejdelsesværdig adfærd. Der foreligger uagtsomhed, når en person ikke har udvist den agtpågivenhed, som vedkommende har pligt til at udvise over for andres rettigheder.
(...)
Uagtsomheden kan både være bevidst og ubevidst. Den ubevidste uagtsomhed er karakteriseret ved manglende omtanke eller ren tankeløshed, mens den bevidste uagtsomhed omfatter gerningsmandens forståelse af risikoen for, at hans handling er strafbar, men uden han har accepteret risikoen som en konkret mulighed.
Den bevidste uagtsomhed adskiller sig kun fra eventualitetsforsættet ved, at der ikke foreligger en accept af det negative resultat.
Den grove uagtsomhed er en særlig bebrejdelsesværdig afvigelse fra normal handlemåde. Det kan i bestemte sammenhænge være mere bebrejdelsesværdigt, at gerningsmanden slet ikke ulejliger sig med at tænke over risikoen ved sin handling, end at gerningsmanden når frem til en fejlslutning.”
Skatteansættelserne vedrørende indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015 forudsætter, at klageren groft uagtsomt eller forsætligt har bevirket, at SKAT har foretaget skatteansættelserne på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Repræsentanten har oplyst i klagen, at klager forskudsregistrerede for 2010 og indbetalte 10 x 14.500 kr. i B-skat, som ifølge klager senere blev tilbagebetalt af SKAT. Klager har oplyst, at han i december 2010 kontaktede SKAT telefonisk for at oplyse sin samlede skattepligtige indkomst for 2010 inkl. løn, pensionsbeløb m.v. fra sin svenske arbejdsgiver. Herefter kom der ikke yderligere krav eller opkrævninger fra SKAT, hvorfor klager ikke gjorde yderligere.
Endvidere har klager oplyst, at han mente, at pension og Soc Avg kun kunne beskattes i Sverige, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande, hvorfor beløbet på samlet omkring 9.000 kr. om måneden ikke blev oplyst til SKAT.
Repræsentanten har ikke været i stand til at fremskaffe bevismateriale fra klager vedrørende ovenstående punkter.
Klager har tidligere fået genoptaget sin skatteansættelse for årene 2014 - 2017, i hvilken forbindelse han heller ikke har oplyst SKAT om de ekstra månedlige udbetalinger.
Løn er skattepligtig indkomst, uanset om den modtages fra en dansk eller udenlandsk arbejdsgiver, når klageren er fuld skattepligtig efter kildeskattelovens § 1. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Af skattekontrollovens § 1 fremgår, at den skattepligtige har pligt til at selvangive sine indkomster. Dette har klageren ikke gjort. Klageren har i 2010 ikke betalt skat af nogen del af sin skattepligtige indkomst fra [virksomhed1] AB, og i årene 2011 - 2015 har klager ikke selvangivet den fulde løn fra [virksomhed1] AB. Uden dokumentation herfor kan det ikke lægges til grund, at klager i december 2010 kontaktede SKAT telefonisk for at oplyse sin samlede skattepligtige indkomst for 2010 inkl. løn, pensionsbeløb m.v. fra sin svenske arbejdsgiver.
Det må anses som en skærpende omstændighed, at klager allerede i 2010 har været opmærksom på, at han skulle betale skat af sin skattepligtige indkomst. Af den første årsopgørelse for 2010 fremgår det ligeledes, at klageren ikke har en skattepligtig indkomst ud over ejendomsværdiskat. Klagers manglende reaktion på, at han ikke modtog en opkrævning for indkomståret 2010, understøtter dette.
Derudover er der ikke fremlagt oplysninger, som understøtter, at klagerens modtagne udbetalinger i form af Soc. AVG og pensionsbeløbet reelt er beskattet i Sverige. Det må derfor anses for mindst groft uagtsomt, at klageren ikke har oplyst de danske skattemyndigheder om disse beløb.
Desuden anses det for en skærpende omstændighed, at klager ved tidligere genoptagelse af årene 2014 - 2017 ikke oplyste SKAT (Skattestyrelsen) om det udbetalte pensionsbeløb og Soc. AVG.
På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at der i det hele foreligger i hvert fald grov uagtsomhed. Betingelsen for ekstraordinær ansættelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er opfyldt, hvorfor Skattestyrelsen ekstraordinært kunne genoptage indkomstårene 2010 - 2015.
Retten finder, at princippet i TfS 1992,19 ØLD samt afgørelserne fra Landsskatteretten i SKM2016.104.LSR og SKM2016.471.LSR, som klagerens repræsentant har henvist til, ikke kan føre til et andet resultat. TfS 1992,19 ØLD omhandler en sag for indkomståret 1980 vedrørende manglende selvangivelse af fri bil på 350 kr. om måneden. SKM2016.104.LSR omhandler bestemmelser i planloven i forbindelse med en tilflytningssituation til Danmark. SKM2016.471.LSR omhandler en hovedaktionær, som ikke kunne løfte bevisbyrden for manglende rådighed over bil placeret på egen adresse. Klager havde selvangivet beskatning af anden fri bil. Afgørelserne vedrører således andre konkrete situationer, der ikke er sammenlignelige med den foreliggende.
Det er en forudsætning, at skatteforvaltningen foretager ansættelsen inden for fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Ændringerne skal således varsles senest 6 måneder efter, at forvaltningen har fået kundskab om forholdet, og ydermere skal der træffes afgørelse senest 3 måneder efter varslingen.
Skattestyrelsen må anses at have fået tilstrækkelig kundskab om forholdene den 13. juni 2019, hvor klager indsendte de sidste relevante oplysninger til behandling af sagen. Da ansættelserne er varslet den 24. juni 2019 og afgørelse truffet den 9. juli 2019, er ansættelserne foretaget rettidigt. 6 måneders fristen er derfor overholdt.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.