Kendelse af 26-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 30-01-2021

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til varekøb

3.686 kr.

67 kr.

3.686 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til personale

38.625 kr.

0 kr.

38.625 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til småanskaffelser

18.608 kr.

9.310 kr.

18.608 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til driftsmidler

47.625 kr.

0 kr.

47.625 kr.

Indkomståret 2017

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til varekøb

88.369 kr.

77.087 kr.

88.051 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til personale

72.134 kr.

0 kr.

72.134 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS vedrørende udgifter til småanskaffelser

16.116 kr.

8.618 kr.

16.116 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren ejer selskabet [virksomhed2] ApS, som ejer datterselskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1]. Datterselskabet er startet den 1. juli 2016.

Datterselskabets aktivitet bestod i service, maling og reparationer af lokaler.

[person1] var direktør i datterselskabet, og hendes ægtefælle [person2] var lønansat i selskabet. De er forældre til klageren, som ikke var lønansat i selskabet.

Der er afsagt konkursdekret over selskabet [virksomhed1] ApS den 13. maj 2020.

Varekøb

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for udgifter til varekøb med i alt 73.922 kr. samt købsmoms med 18.133 kr.

Klageren har fremsat påstand om, at følgende udgifter, i alt 14.901 kr. inkl. moms, ikke skal anses som maskeret udlodning:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb ekskl. moms.

Moms

Beskrivelse

05.11.16

893

[virksomhed3]

636,72 kr.

159,18 kr.

Montageskruer, rørbærer, vinkeljern, hobbyplade, træskruer, nippelrør, spånskrue, uni bor

06.11.16

896

[virksomhed3]

768,84 kr.

192,21 kr.

Forrammetræ, hobbyplade, lige snit savværk, stakitholder, vinkeljern, pladeskruer

06.12.16

1082

[virksomhed3]

920,80 kr.

230,20 kr.

Træbøjle, stikdåse, lampe, el-pærer, plisségardiner

26.12.16

1162

[virksomhed4]

571,82 kr.

142,96 kr.

Træbøjler, tesaflex, smartstore, wisent

27.01.17

1482

[virksomhed5]

2.930,94 kr.

732,74 kr.

Stolper, vindpap, reglar, beslag skrue, skrue udendørs, vinkelbeslag

31.01.17

1537

[virksomhed6]

1.694,40 kr.

423,60 kr.

Beklædningsplader, skruer

14.02.17

1720

[virksomhed3]

1.079,20 kr.

269,80 kr.

Copenhagen M9x20

17.02.17

1759

[virksomhed6]

482,00 kr.

120,50 kr.

Havefliser, klæbeasfalt, strandsand

18.02.17

1775

[virksomhed6]

188,40 kr.

47,10 kr.

Strandsand, havefliser

02.03.17

1926

[virksomhed7]

254,69 kr.

63,67 kr.

5 x 21 mm hvidmalet fyr forkant m/ 1 runding

17.06.17

2851

[virksomhed6]

2.396,00 kr.

599,00 kr.

Gasgrill

Der er fremlagt følgende fakturaer vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS, som ovenstående udgifter ifølge klageren er afholdt i forbindelse med:

Klagerens bilagsnr.

Bilagstype

Udført arbejde

2

Faktura dateret den 8. november 2016 udstedt til [virksomhed8] A/S på 6.250 kr. inkl. moms.

”Rengøring af forretning; Aftørring af vindues rammer i indgangsparti. Pudsning af vinduer, indvendigt. Aftørring af pvc plader i forretning samt på lager og i flaskerum. Aftørring af porte samt døre. Rengøring af kontor, toilet samt køkken. Støvsugning / aftørring af køkken skabe. Rengøring af toilet; nedvaskning af fliser. Rengøring af sanitet.”

3

Faktura dateret den 18. december 2016 udstedt til [person3] på 26.500 kr. inkl. moms.

”Maling af lejlighed:

Køkken: Maling af vægge samt loft. Maling af vægge med 10 maling, vaskbart. Maling af dør og dør karme. Afslibning af gulv inkl. 3 gange lakering.

Gang: Reparation af væg. Maling af loft og vægge. Maling af dør og dørkarme. Afslibning af gulv inkl. 3 gange lakering.

Stuen: Maling af loft. Maling af terrassedør, hvid. Maling af dør og dørkarme. Afslibning af gulv inkl. 3 gange lakering.

Lille gang til badeværelse: Maling af loft og vægge. Maling af træværk. Maling af dør og dørkarme. Afslibning af gulv inkl. 3 gange lakering.

Soveværelse: Maling af loft og vægge. Maling af dør og dørkarme.

Ekstra: afslibning af gulv inkl. 3 gange lakering.

Badeværelse: Afskrabning af loft. Maling af loft og vægge. Maling af dør og dørkarme.”

4

Faktura dateret den 12. december 2016 udstedt til [virksomhed9] 24413, [by1] på 1.550 kr. inkl. moms.

”Levering samt opsætning af reoler på lager if. Aftale med [person4].”

5

Faktura dateret den 18. december 2016 udstedt til [person3] på 26.500 kr. inkl. moms.

Fakturaen er identisk med fakturaen fremlagt som bilag 3.

6

Faktura dateret den 3. februar 2017 udstedt til [virksomhed9] 24471, [by2] på 2.325 kr. inkl. moms.

”Nedtagning af glasvæg.

Medtagning af glasvæg til container plads.”

7

Faktura dateret den 27. februar 2017 udstedt til [virksomhed10] på 5.000 kr. inkl. moms.

”Afslibning samt lud / oliebehandling.

Rep. af mærker på køkken gulv inkl. 2 gange lak.”

8

Faktura dateret den 2. maj 2017 udstedt til [virksomhed9] 24460, [by3] på 1.968,75 kr. inkl. moms.

”Flytning af kundevognføring.

Fastgørelse af skraldespand i flise.”

9

Faktura dateret den 2. maj 2017 udstedt til [virksomhed9] 24460, [by3] på 1.968,75 kr. inkl. moms.

Fakturaen er identisk med fakturaen fremlagt som bilag 8.

10

Faktura dateret den 13. marts 2017 udstedt til [Stiftelse] på 2.625 kr.

”Afslibning samt lakering af gulve.

Pris for afslibning lakering kr. 1.800,00

Køb af lister / opsætning af lister kr. 300,00 (...)”

Personaleudgifter

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for personaleudgifter med 110.759 kr.

De fratrukne udgifter vedrører i vidt omfang udgifter til indkøb af mad og drikkevarer i diverse dagligvarebutikker samt bespisning på restauranter. Det fremgår ikke af bilagene i hvilken anledning eller overfor hvem, udgifterne er afholdt.

Derudover er der fratrukket udgifter til tøj samt udgifter til fartbøder med i alt 4.500 kr. (1.000 kr. i indkomståret 2016 og 3.500 kr. i indkomståret 2017) som bilag 853, 2149, 2785 og 3360.

Klageren har fremlagt følgende redegørelse for udgifternes tilknytning til selskabet [virksomhed1] ApS:

Dato

Bilagsnr.

Forklaring

20.08.16

158

Sommerfest i firmaet

Deltagere: [person2], [person1], [person5] og [person6]

25.08.16

176

Afskedsreception, [person7]

02.09.16

256

I anledning af strukturændringer i firmaet

Deltagere: [person1], [person2], bogholder, rådgiver og [person8] (ejer)

04.09.16

285

I forbindelse med arbejde, faktura 201741, [by4]

Deltagere: [person2] og [person1]

12.09.16

347

I anledning af fordeling af arbejdsopgaver; ny mandag

Deltagere: [person1], [person2] og [person9]

25.09.16

2047

I forbindelse med arbejde, efter arbejde i [by5], faktura 201793

Deltagere: [person2] og [person1]

03.10.16

549

I anledning af møde ang. nye regler i firmaet

Deltagere: [person2], [person1] og bogholder

05.10.16

573

I anledning af præsentation af nye regler i firmaet for medarbejdere

Deltagere: [person5], [person6]

28.10.16

789

I anledning af præsentation af nye regler for ny mandag Deltagere: [person2], [person1] og [person9]

31.10.16

816

Repræsentationsudgift, [virksomhed11], uddelers 20 års jubilæum

04.11.16

874

I anledning af møde vedr. arrangering af julefrokost

Deltagere: [person1], [person2] og [person8]

15.11.16

944

I forbindelse med arbejde, overarbejde i [virksomhed12], faktura 201889

Deltagere: [person2], [person1], [person6] og [person10]

25.11.16

1021

I anledning af møde vedr. firmaets personale

Deltagere: [person2] og [person1]

03.12.16

1076

Julefrokost i firmaet

Deltagere: [person1], [person8], [person5], [person9], [person6], [person10], [person11] + 2 medarbejdere

22.12.16

1157

Diverse tøj købt til medarbejder (julegave)

30.12.16

1174

Forretningsforbindelse: Julegave, repræsentationsudgift, [person12]

06.01.17

1292

I anledning af præsentation af ny bogholder

Deltagere: [person2], [person1] og bogholder

10.01.17

1317

I anledning af møde vedr. nyt arbejdstøj

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

11.01.17

1354

I anledning af møde vedr. indkøb af ny bil

Deltagere: [person1], [person2] og [person8]

15.01.17

1374

I anledning af møde vedr. nye arbejdsopgaver

Deltagere: [person1], [person2] og [person8]

01.02.17

1564

I anledning af møde vedr. indkøb af nyt system til regnskabet

Deltagere: [person1], [person2], [person8] og revisor

03.02.17

1607

I forbindelse med overarbejde, faktura 202029

Deltagere: [person2], [person1] og [person13]

14.02.17

1722

I anledning af møde vedr. ansættelse af ny medarbejder

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

16.02.17

1752

I anledning af overarbejde, faktura 202033

Deltagere: [person2], [person1] og [person13]

23.02.17

1849

I anledning af overarbejde, faktura 202034

Deltagere: [person2], [person1] og [person14]

27.02.17

1873

I anledning af møde i forbindelse med indkøb af nye støvsugere

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

13.03.17

1996

I anledning af møde vedr. nye procedurer i forbindelse med nye kunder

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

11.04.17

2291

I anledning af møde vedr. indkøb af firmatøj (logo)

Deltagere: [person2], [person1] og [person15]

18.04.17

2346

I anledning af møde vedr. rengøring af firmaets lokaler

Deltagere: [person1], [person2] og [person16]

19.05.17

2601

I anledning af nye procedurer vedr. klargøring af firmabiler

Deltagere: [person2], [person1] og [person15]

30.06.17

2982

I anledning af planlægning af sommerfest

Deltagere: [person2], [person15], [person1] og [person16]

07.07.17

3066

Forretningsforbindelse: I anledning af [person17] fødselsdag

08.07.17

3079

Sommerfest i firmaet for medarbejdere, nuværende samt fremtidige kunder

Deltagere: [person2], [person1], [person8], [person15], [person18], [person19] + 2 børn, [person17], [person20], [person21], [person22], [person23], [person16] og [person24]

14.08.17

3373

I anledning af generalforsamling

Deltagere: [person2], [person1], [person8] og revisor

15.08.17

3396

I anledning af erhvervelse af nye kunder

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

11.09.17

3636

I anledning af overarbejde, faktura 202334

Deltagere: [person2], [person1], [person15] og [person16]

26.09.17

3745

I anledning af overarbejde i [virksomhed13], faktura 202351

Deltagere: [person2], [person1], [person15] samt medarbejder

26.09.17

3747

Samme som bilag 3745

30.09.17

3795

I anledning af firmaets fødselsdag

Deltagere: [person2], [person1], [person8], [person15] samt kunder

28.11.17

4388

I anledning af kommende måneds arbejde

Deltagere: [person2], [person1], [person8], [person15], [person16], [person18] og [person19]

02.12.17

4452

I anledning af 40 års jubilæum, [person20]

14.12.17

4586

I anledning af arrangering af julefrokost den 20. december

Deltagere: [person2], [person1] og [person8]

20.12.17

4619

I anledning af julefrokost for firmaets medarbejdere og familie samt kunder

Deltagere: [person2], [person1], [person8], [person15], [person19], [person18], [person21], [person25] og [person20]

Udgifterne vedrørende de øvrige bilag er ifølge klageren afholdt til indkøb af brød, kaffe, ost, pålæg og kager, så medarbejderne selv kunne gå i selskabets køleskab og tage noget mad, inden de kørte videre.

Småanskaffelser

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for udgifter til småanskaffelser med 34.724 kr. inkl. moms.

Klageren har fremsat påstand om, at følgende udgifter, i alt 16.796 kr. inkl. moms, ikke skal anses som maskeret udlodning:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb ekskl. moms.

Moms

Beskrivelse

14.11.16

2

[virksomhed14]

2.479,20 kr.

619,80 kr.

3 par fodtøj

15.11.16

943

[virksomhed15]

2.400,00 kr.

600,00 kr.

Jakke

15.12.16

1113

Fak. 2286

2.559,20 kr.

639,80 kr.

Stereoanlæg

24.09.17

3726

[virksomhed16]

1.199,20 kr.

299,80 kr.

Kaffemaskine

07.11.17

4199

[virksomhed17]

4.799,20 kr.

1.199,80 kr.

TV

Afskrivninger

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS ændret afskrivningsgrundlaget på Konto 1721 Inventar. Der er således blandt andet nægtet fradrag for afskrivninger vedrørende bilag 341, 342 og 343, i alt 47.625 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for bilag 341, 342 og 343.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens aktieindkomst med 108.544 kr. for indkomståret 2016 og 176.619 kr. for indkomståret 2017 vedrørende maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS.

Som begrundelse for afgørelsen er følgende anført:

”1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du er gennem selskabet [virksomhed2] ApS kapitalejer og den ultimative ejer af [virksomhed1] ApS, og besidder herved den bestemmende indflydelse over selskabets transaktioner. Du har udpeget din mor som direktør og lønansat begge dine forældre i selskabet.

Som anført under punkt 1.1 er der fundet udgifter afholdt i selskabet, som har karakter af at være private udgifter, enten for dig eller for dine forældre. Udgifterne anses udelukkende afholdt i selskabet som følge af din bestemmende indflydelse som den ultimative ejer af selskabet.

(...)

1.5. Skattestyrelsens afgørelse, bemærkninger og begrundelse

Efter vores gennemgang af selskabets bemærkninger til vores forslag til ændring af selskabets moms og skattepligtige indkomst korrigerer vi de skattepligtige beløb vedrørende renovering af kolonihavehus, private udgifter til fortæring og småanskaffelser.

Som kapitalejer i selskabet [virksomhed1] ApS er du herefter skattepligtig af nedenstående udgifter efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2.

Udgifterne fordeler sig på årene 2016 og 2017 således:

Indkomstår

2016

2017

Leje/tømning af affald på adressen [adresse1], [by6]

Udgifter afholdt på adressen for din mors private kolonihavehus

4.961 kr.

5.475 kr.

Renovering af kolonihavehus og øvrige private varekøb

Udgifter der ikke er normale udgifter for selskabets aktivitet og har karakter af at være renoveringsudgifter på din mors kolonihavehus

3.686 kr.

88.369 kr.

Private udgifter til fortæring ol.

Udgifter til fortæring er som hovedregel altid private udgifter

38.625 kr.

72.134 kr.

Småanskaffelser

Udgifter til tøj, sko, møbler og elektronik

Har karakter af at være private udgifter

18.608 kr.

16.116 kr.

Driftsmidler

Det er ikke dokumenteret at udgifterne er erhvervsmæssige

47.625 kr.

Øvrig privat udgifter

Udgiften har karakter af at være en privat udgift

441 kr.

I alt

113.946 kr.

182.094 kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse vedrørende maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS skal nedsættes til 9.377 kr. for indkomståret 2016 og til 85.705 kr. for indkomståret 2017.

Som begrundelse for påstanden er følgende anført:

”Ad pkt. 3 – Varekøb

Følgende omkostninger er fradragsberettigede driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6a hhv. momsloven § 37.

05.11.16

893

[virksomhed3]

632,72

159,18

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 2.

06.11.16

896

[virksomhed3]

768,84

192,21

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 3.

06.12.16

1082

[virksomhed3]

920,80

230,20

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 4.

26.12.16

1162

[virksomhed4]

571,82

142,96

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 5.

27.01.17

1482

[virksomhed5]

2.930,94

732,74

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 6.

31.01.17

1537

[virksomhed6]

1.694,40

423,60

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 6.

14.02.17

1709

[virksomhed3]

1.079,20

269,80

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 7.

17.02.17

1759

[virksomhed6]

482,00

120,50

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 8.

18.02.17

1775

[virksomhed6]

188,40

47,10

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 9.

02.03.17

1926

[...]

254,69

63,67

Driftsomkostninger ved udførelse af arbejdsopgaver omhandlet i bilag 10.

17.06.17

2851

[virksomhed6]

2.396,00

599,00

Driftsomkostninger til køb af grill til firmafest

I alt

11.919,81

2.980,96

(...)

Ad pkt. 6 – Personaleomkostninger

Der er underkendt driftsomkostninger med 110.759 kr. for udgifter til bespisning af selskabets medarbejdere under arbejdsopgaver. Oversigt over personaleomkostningerne samt selve bogføringsbilagene fremlægges som bilag 12. Videre fremlægges som bilag 13 en oversigt over, hvad de enkelte udgifter er afholdt til.

Det gøres gældende, at der er tale om fradragsberettigede driftsomkostninger, jf. statsskattelovens § 6a.

(...)

Ad pkt. 8 – Småanskaffelser

Skattestyrelsen har underkendt fradrag for driftsomkostninger for småanskaffelser (konto 1511) med 27.799 kr. samt momsfradrag med 6.945 kr. Oversigt over de underkendte småanskaffelser fremlægges som bilag 16.

Der fremlægges som bilag 17 oversigt over fem af de underkendte poster, svarende til et samlet beløb på 13.436,80 kr. samt moms 3.359,20 kr., idet det gøres gældende, at der er fradrag herfor.

Ad pkt. 10 – Afskrivninger

Skattestyrelsen har reguleret tilgang af driftsmidler/auto med 29.750 kr. samt moms heraf med 7.437 kr.

Der er sket underkendelse ifht. bilag 60, da købet er sket i holdingselskabet, [virksomhed18] ApS. Som det fremgår af bilag 18 er det korrekt at bilen blev erhvervet af [virksomhed18] ApS, og bilen er i R75 også registreret hos [virksomhed18] ApS. [virksomhed19] ApS er derfor enig i afgørelsen, men gør gældende, at bilen skulle have været medtaget i den korresponderende afgørelse for holdingselskabet.

Der er sket underkendelse af køb af udgift på 12.750 kr. samt moms heraf med 3.187 kr. Der er fremlagt dokumentation herfor i bilag 14 ovf., hvorfor der skal gives fradrag herfor.

Klageren vender tilbage vedrørende ændringerne ifht. konto 1721 inventar.

(...)

Videre påklages Skattestyrelsens afgørelse for [person8], jf. bilag 20, i relation til de korresponderende ændringer som klagesagen mod [virksomhed1] ApS måtte medføre.”

Landsskatterettens afgørelse

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes udbytte af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer. Til udbytte henregnes alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærer eller andelshavere, jf. ligningslovens § 16A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1. Maskeret udlodning statueres, hvis udgiften ikke kan anses for at være en erhvervsmæssig udgift for selskabet, men udgiften i stedet er afholdt i anpartshaverens interesse.

Varekøb

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for udgifter til varekøb.

Landsskatteretten finder, at udgiften vedrørende bilag 1926, i alt 318 kr. må anses for at være en driftsudgift i selskabet [virksomhed1] ApS, idet der er sammenhæng mellem det indkøbte og den udførte opgave. Udgiften vedrørende dette bilag udgør derfor ikke maskeret udlodning for klageren, hvorfor Skattestyrelsens forhøjelse skal nedsættes med 318 kr.

Vedrørende de øvrige omhandlede udgifter finder Landsskatteretten det ikke godtgjort, at der er en forbindelse mellem selskabets afholdelse af udgifterne og erhvervelsen af selskabets indkomst, idet der ikke er sammenhæng mellem indkøbene og de fakturaer, som disse er henført til.

Henset til, at de pågældende genstande har en karakter, som er egnet til privat brug, finder Landsskatteretten, at udgifterne hertil må anses som afholdt i klagerens personlige interesse og i kraft af hendes bestemmende indflydelse i selskabet. Klageren er således skattepligtig af beløbet som maskeret udlodning.

Skattestyrelsens afgørelse ændres på dette punkt, idet forhøjelsen af klagerens aktieindkomst nedsættes med 318 kr. i indkomståret 2017. Skattestyrelsens forhøjelse for indkomståret 2016 stadfæstes.

Personaleudgifter

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for personaleudgifter.

De fratrukne udgifter vedrører i vidt omfang udgifter til indkøb af mad og drikkevarer i diverse dagligvarebutikker samt bespisning på restauranter. Derudover er der fratrukket udgifter til tøj og fartbøder.

Landsskatteretten finder det ikke godtgjort, at der er en forbindelse mellem selskabets afholdelse af de omhandlede udgifter til indkøb af mad og drikkevarer og tøj samt bespisning på restauranter og erhvervelsen af selskabets indkomst, idet det ikke er noteret på bilagene overfor hvem eller i hvilken anledning, udgifterne er afholdt.

Den fremlagte redegørelse, hvor det er anført i hvilken anledning og overfor hvem, udgifterne er afholdt, kan ikke ændre på ovenstående vurdering, idet redegørelsen er udarbejdet til brug for skattesagen, og da forklaringerne ikke er understøttet af objektivt konstaterbare forhold.

Henset til, at der er tale om indkøb af mad og drikkevarer samt tøj og bespisning på restauranter, som alle er udgifter, der normalt har karakter af at være private, da de afholdes, uanset om der udøves erhverv eller ej, finder Landsskatteretten, at udgifterne hertil må anses som afholdt i klagerens personlige interesse og i kraft af hendes bestemmende indflydelse i selskabet. Klageren er således skattepligtig af beløbet som maskeret udlodning.

Skattestyrelsen har endvidere i afgørelsen vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for udgifter til fartbøder med 1.000 kr. indkomståret 2016 og 3.500 kr. i indkomståret 2017, da bøder som udgangspunkt er private udgifter og dermed ikke fradragsberettigede.

Det fremgår ikke af bøderne, om det er klageren eller medarbejdere, der har ført bilen. Såfremt det er en medarbejder, skal denne beskattes af værdien, hvis arbejdsgiveren betaler en bøde på dennes vegne. Der foreligger ikke oplysninger om, at der er medarbejdere, som er blevet beskattet af bødernes værdi. På det foreliggende grundlag finder Landsskatteretten derfor, at det må lægges til grund, at det er klageren, der har modtaget bøderne. Da selskabet således har afholdt en privat udgift for klageren, er det med rette, at Skattestyrelsen har anset værdien af bøderne for maskeret udlodning til klageren.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Småanskaffelser

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS nægtet fradrag for udgifter til småanskaffelser.

Landsskatteretten finder, at det ikke er godtgjort, at der er en forbindelse mellem selskabets afholdelse af udgifterne til tøj, TV/stereoanlæg og kaffemaskine og erhvervelsen af selskabets indkomst.

Henset til, at de pågældende genstande har en karakter, som er egnet til privat forbrug, finder Landsskatteretten, at udgifterne hertil må anses som afholdt i klagerens personlige interesse og i kraft af hendes bestemmende indflydelse i selskabet. Klageren er således skattepligtig af beløbet som maskeret udlodning.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Afskrivninger

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens aktieindkomst med 47.625 kr. vedrørende udgifter bogført som tilgang på Konto 1721 Inventar.

Landsskatteretten finder, at det ikke kan anses for dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgifterne vedrørende bilag 341, 342 og 343 vedrører selskabet, idet udgifterne ikke er dokumenterede. Da der således ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne, kan det ikke med sikkerhed fastslås, at de indkøbte genstande ikke er kommet klageren til gode.

Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset beløbet som maskeret udlodning til klageren.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.