Kendelse af 19-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-02-2023

Journalnr. 19-0078441

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Skønsmæssig forhøjelse på overskud i virksomhed

349.025 kr.

130.392 kr.

349.025 kr.

Indkomståret 2014

Skønsmæssig forhøjelse på overskud i virksomhed

831.096 kr.

152.404 kr.

831.096 kr.

Indkomståret 2015

Skønsmæssig forhøjelse på overskud i virksomhed

679.469 kr.

101.980 kr.

679.469 kr.

Faktiske oplysninger

Klagerens enkeltmandsvirksomhed [virksomhed1] v/[person1], har været registreret siden den 1. oktober 1994 med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er ophørt den 4. november 2021. Virksomheden var momsregistreret i kontrolperioden den 1. januar 2013 til den 31. december 2015.

Skattestyrelsen har modtaget oplysninger fra Statsadvokaten for særlig økonomisk og international kriminalitet om, at der var foretaget større indsætninger på klagerens bankkonti. Skattestyrelsen har opgjort kontante indsætninger på klagerens konti i pengeinstitutter til i alt 3.931.434 kr. i løbet af de påklagede indkomstår 2013, 2014 og 2015.

Det fremgår af virksomhedens fremlagte regnskaber i indkomstårene 2013, 2014 og 2015, at virksomheden havde en omsætning på henholdsvis 1.124.300 kr., 1.406.454 kr. og 1.512.692 kr. Virksomheden havde i årene driftsresultater før renter på henholdsvis 48.655 kr., 179.287 kr. og 210.515 kr.

Skattestyrelsen bad den 22. oktober 2018 [virksomhed2] om klagerens spillekontoudtog for 2013, 2014 og 2015. Det fremgår af de sendte kontoudtog fra [virksomhed2], som Skattestyrelsen modtog senest den 16. november 2018, at det var klagerens virksomhed, som var registreret som forhandler hos [virksomhed2]. Skattestyrelsen sendte forslag om at ændre klagerens skatte- og momsansættelse den 25. februar 2019.

Regnskabsgrundlaget

Det fremgår af det regnskabsmateriale Skattestyrelsen har gennemgået, at klageren ikke har ført regnskab over kontante transaktioner i sin virksomhed, idet der ikke er en bogføringskonto for kontant beholdning i regnskabsmaterialet. For indkomstårene 2013 og 2014 fremgår det af kontospecifikationerne for konto 5020Bank, at der ikke er foretaget løbende posteringer i indkomståret. For indkomståret 2015 fremgår ikke bogføringskonto for banktransaktioner i de fremlagte kontospecifikationer.

For indkomståret 2015 har Skattestyrelsen endvidere konstateret, at tallene i regnskabet og tallene i bogføringen på kontospecifikationerne ikke stemmer overens med hinanden. Det fremgår endvidere af forsiden på det regnskab for 2015, som klageren har fremlagt, at det vedrører en anden virksomhed med et andet cvr-nummer, som ikke tilhører klageren. Skattestyrelsen har konstateret, at de samme regnskabstal er indberettet til Skattestyrelsen for både klagerens virksomhed og den anden virksomhed.

Skattestyrelsen har, ud fra de fremlagte kontospecifikationer for indkomståret 2015, opgjort klagerens resultat af virksomhed til 104.312,13 kr. med en negativ bruttoavance på -6,4 % på varesalg. Aviser, telefonkort, spil og huslejeindtægt er undtaget. Klageren har selvangivet 212.641 kr.

Skattestyrelsen har endelig konstateret, at

der krediteres omsætning og debiteres varekøb hver dag, uden at dette modsvares af en postering på enten bank eller kasse.
bank, kassekredit, indgående moms og udgående moms er ikke bogført og afstemt løbende, men reguleres kun i slutningen af året.

Skattestyrelsens opgørelse af de påklagede forhøjelser

Skattestyrelsen har beregnet klagerens privatforbrug således for de påklagede indkomstår:

”Indkomståret

Indkomståret

Indkomståret

2013

2014

2015

Indestående primo

3.801.864

4.148.651

3.384.625

Indestående ultimo

-4.148.651

-3.384.625

-2.065.143

Renter, bankindestående

3.201

679

768

Gæld bank primo

0

0

0

Gæld bank ultimo

0

0

3.747

Renter, gæld

0

-1

-152

[finans1] primo

0

0

-2.052.631

[finans1] ultimo

0

2.052.631

0

Renter, realkredit

0

-17.052

-40.522

Ejendom [adresse1], købesum

0

-1.545.000

0

Ejendomsskat

0

0

0

Ejendom [adresse2], købesum

0

-2.232.000

0

Ejendomsskat

0

0

-16.256

Underholdsbidrag

-26.428

-24.648

-29.564

Arbejdsløshedsforsikring

0

0

-4.942

Overskydende skat

17.896

20.719

0

Betalt skatter inklusiv AMB

-23.000

-24.809

-36.655

Ydet børnebidrag

-3.424

-3.200

-3.836

Hævning fra virksomhed

75.641

104.485

110.985

Beregnet privatforbrug

-302.901

-907.170

-749.576”

Klageren har den 1. maj 2014 købt en ubebygget grund på adressen [adresse1], [by1], og har den 8. oktober 2014 købt ejendommen på adressen [adresse2], [by2].

Klageren har boet på adressen [adresse3], [by1] siden den 22. juli 1994. Virksomheden er registreret på samme adresse fra den 1. oktober 1994 til den 19. oktober 2018. Ifølge CPR-registeret har [person2] født i 1981 og [person3] født i 1992 været tilmeldt samme adresse som klageren.

Skattestyrelsen har lavet et samlet skøn over klagerens privatforbrugsbehov i de påklagede indkomstår fordelt på faste udgifter og øvrige udgifter.

Skattestyrelsens skøn over de faster udgifter er baseret på bankkontoudtog indhentet for 2013, 2014 og 2015:

”Faste udgifter skøn

2013

2014

2015

Husleje

36.000

36.000

-

El, varme og vand

10.000

10.000

10.000

Forsikringer

10.000

10.000

10.000

Mobilabonnement

1.200

1.200

1.200

Internet

2.000

2.000

2.000

TV-pakke

3.000

3.000

3.000

Licens

2.300

2.300

2.400

I alt

64.500

64.500

28.600”

Skattestyrelsens skøn over klagerens øvrige udgifter til blandt andet mad og andre fornødenheder udover de faste udgifter er baseret på rådighedsbeløbet efter inddrivelsesbekendtgørelsen:

”Antal

2013

2014

2015

Skatteyder pr. måned

1

5.740

5.850

5.930

Pr. år

68.880

70.200

71.160”

Skattestyrelsen har herefter opgjort det samlede skøn over klagerens privatforbrugsbehov til:

2013

2014

2015

Faste udgifter

64.500

64.500

28.600

Øvrige udgifter

68.880

70.200

71.160

Samlet skønnet privatforbrug

133.380

134.700

99.760”

Skattestyrelsen var ikke i besiddelse af oplysninger om klagerens konkrete privatforbrug forud for 2013.

Skattestyrelsen har herefter opgjort den skønsmæssige forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed på følgende måde:

2013

2014

2015

Beregnet privatforbrug

-302.901 kr.

-904.170 kr.

-749.576 kr.

Skønnet privatforbrug

133.380 kr.

134.700 kr.

99.760 kr.

Skønnet forhøjelse af indtægt

436.281 kr.

1.038.870 kr.

849.336 kr.

Salgsmoms heraf 20 %

-87.256 kr.

-207.774 kr.

-169.867 kr.

Skønnet forhøjelse eksklusive moms

349.025 kr.

831.096 kr.

679.469 kr.

Selvangivet resultat af virksomhed

48.655 kr.

179.287 kr.

212.641 kr.

Resultat af virksomhed efter forhøjelse

397.680 kr.

1.010.383 kr.

892.110 kr.

Indsætninger på bankkonti

I forbindelse med klagesagens behandling har klagerens repræsentant fremlagt bilag 1, som viser indsætninger på konto nr. [...28] (1.183.748 kr. og 200.461,78 kr.), konto nr. [...18] (392.869 kr.), konto nr. [...13] (19.422,50 kr.) og konto nr. [...63] (374.937,50 kr.) fra indkomståret 2013 til indkomståret 2015.

Repræsentanten har fremlagt bilag 1 med tilknyttede kommentarer fra klageren og med sammenholdelse af indbetalinger og udbetalinger for 131 poster.

De typiske tekstbeskrivelser for indsætningerne er Indbetaling , Kundekort , Udbetalt [virksomhed2] eller netbank overførsler fra f.eks. [person4].

Ifølge repræsentanten stammer indsætningerne fra kundernes indbetalinger i forbindelse med spil, ligesom der er tale om gevinster, møntindbetalinger, tilbagebetaling af lån m.v.

Klageren har ikke fremlagt lånedokumenter.

Indsætningerne med tekstbeskrivelsen Indbetaling , er indsætninger fra [virksomhed2] til klageren, hvor i mod udbetalingerne fra bankkonto med tekstbeskrivelsen Lev. Serv. Betal 10995 [...], er klagerens indbetalinger til [virksomhed2].

Repræsentanten har med klagen vedlagt kopi af præmiekvitteringer fra [virksomhed2]. Klagerens navn fremgår i præmiekvitteringernes felt Vinderens navn:

Dato

Beløb

Ønskes indsat på konto

23.06.2014

3.900 kr.

...5228

23.06.2014

3.900 kr.

...5228

20.01.2014

5.053 kr.

...5228

09.07.2014

2.750 kr.

...5228

09.07.2014

5.100 kr.

...5228

07.04.2014

7.987 kr.

Ikke læseligt

13.10.2014

38.400 kr.

...5228

20.05.2014

3.450 kr.

Ikke læseligt

Ikke læseligt

3.800 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

2.050 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

3.350 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

3.800 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

3.500 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

4.900 kr.

Ikke læseligt

31.03.2014

2.450 kr.

Ikke læseligt

14.10.2014

6.900 kr.

...5228

23.12.2014

9.500 kr.

...5228

Skattestyrelsen har i udtalelsen til klagen oplyst, at følgende udbetalinger fra [virksomhed2], kan anses for at være skattefrie:

Dato for udbetaling

Beløb

20.01.2014

5.053 kr.

31.03.2014

4.850 kr.

07.04.2014

7.987 kr.

20.05.2014

7.950 kr.

23.06.2014

45.300 kr.

09.07.2014

7.850 kr.

13.10.2014

38.400 kr.

14.10.2014

6.900 kr.

23.12.2014

9.500 kr.

I alt

133.790 kr.

moms

-26.758 kr.

Indsætninger ekskl. moms

107.032 kr.

Øvrige oplysninger

Det fremgår af brev fra repræsentanten den 14. maj 2019 til Skattestyrelsen, at Skattestyrelsens frist for at træffe afgørelse blev forlænget til den 14. juli 2019.

Skattestyrelsens forhøjelser af virksomhedens momstilsvar på baggrund af den skønsmæssige forhøjelse er behandlet af Landsskatteretten under sagsnr. [sag1].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed i indkomståret 2013 til 349.025 kr., i indkomståret 2014 til 831.096 kr., og i indkomståret 2015 til 679.469 kr.

Skattestyrelsens begrundelse for disse ændringer er således:

”Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Den skattepligtige skal selvangive sin indkomst og kunne dokumentere sin indtægts- og formueforhold. Dette følger af skattekontrollovens § 1.

Ved gennemgang af dine kontoudtog fra dine pengeinstitutter er det konstateret, at der har været flere indsætninger og overførsler til dine konti. Der er tale om flere overførsler fra flere forskellige afsendere. Det er konstateret, at du har haft kontant indsætning i alt 3.931.434 kr. i løbet af 2013, 2014 og 2015. Disse kontante indsætninger ses ikke bogført i virksomhedens regnskab, da der ikke er ført en konto for kasse, og der ikke er fortaget kasseafstemning i løbet af de tre år. Det kan ikke konstateres, at disse kontante indsætninger er medregnet i virksomhedens omsætning.

Din revisor har tilkendegivet, at kontante indsætninger er fra omsætning/spil for kiosken, og overførsler fra [person5], [person6] og [person4] er til at spille.

Bilag 1, kontoudtog fra dit pengeinstitut vedrørende konto nr. [...18] viser, at der er flere indsætninger med en tekst, som ”[virksomhed2]” og ”gevinst”. Vi har fået oplysning fra [virksomhed2], at du ikke har haft en konto hos dem personligt under dit CPR nr., og du alene har haft en konto hos dem, som forhandler under din virksomheds CVR nr.

Det fremgår blandt andet af Højesterets dom SKM2008.905HR og Vestre Landsrets dom SKM2018.46.VLR, at det er den skattepligtige, der har bevisbyrden for, at indsættelser over en længere periode stammer fra allerede beskattede eller ikke skattepligtige midler. Det fremgår af Højesterets dommen refereret i SKM.2008.905.HR, at Skattestyrelsen kan foretage en skønsmæssig indkomstforhøjelse på baggrund af indsættelser på en persons konti, såfremt personen ikke kan godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra allerede beskattede midler.

Du har ikke fremlagt dokumentation for, at indsætningerne, med teksten ”gevinst” stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget for beskatning.

For at et regnskab skal kunne lægges til grund ved opgørelsen af indehavers skattepligtige indkomst, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på baggrund af løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, i overensstemmelse med lovgivningens bestemmelser jf. bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006). De nærmere skattemæssige krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i skatteministeriets bekendtgørelser nr. 593 og 594 af 12. juni 2006.

Vi har gennemgået virksomhedens regnskabsmateriale, og det er vores vurdering, at regnskaberne kan tilsidesættes, da:

regnskaber ikke er udarbejdet på baggrund af løbende bogføring, idet det er konstateret, at

- der krediteres omsætning hver dag, men uden at debitere enten bank eller kasse.

- der debiteres varekøb næsten hver dag, men uden at kreditere enten bank eller kasse.

- bank, kassekredit, indgående moms og udgående moms er ikke bogført og afstemt løbende, men kun reguleret i slutningen af året.

der ikke er ført en konto for kasse, og der er ingen dokumentation for, at der er foretaget daglige effektive kasseafstemninger.

Regnskab for 2015

Som tidligere anført er regnskabstallene fejlagtigt indberettet. Det er vores opfattelse at balancen reelt bør opgøres således:

Aktiver

Passiver

Deposita, ifølge 2014 regnskab

13.500

Varebeholdninger, ifølge 2014 regnskab

258.898

Likvide beholdninger, ifølge bankkontoudskrif-

ter

40.651

Skyldig moms og afgifter, ifølge Skattekonto

9.275

Formue ultimo

303.774

Sum aktiver og passiver

313.049

313.049

Kapitalforklaring:

Egenkapital primo, ifølge 2014 egenkapital ul-

timo

310.447

Årets resultat

104.312

Beregnet hævninger

-110.985

Egenkapital ultimo

303.774

Opstillingen viser, at du har hævet 110.985 kr. fra virksomheden i løbet af 2015.

Dit reelle privatforbrug

(...)

På grund af de modtagne regnskaber og øvrige oplysninger for 2013, 2014 og 2015 har vi beregnet det beløb, du har haft til rådighed til privatforbrug til - 302.901 kr. for 2013, - 904.170 kr. for 2014 og - 749.576 kr. for 2015.

Ifølge skattekontrolloven § 5 stk. 3, jævnfør § 3, stk. 4, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet.

Domspraksis giver skattemyndighederne hjemmel til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, hvor privatforbruget er negativt eller så lavt, at det ikke giver grundlag for en antagelig levevis. Det gælder uanset om skattemyndighederne påviser formelle eller reelle mangler i den skattepligtiges bogførings- og regnskabsmateriale.

Dit samlede skønnede privatforbrug

Som grundlag for den skønsmæssige ansættelse af resultat af virksomhed har vi taget udgangspunkt i dine faste udgifter med tillæg af øvrige private udgifter som fastsat i inddrivelsesbekendtgørelsen. Ved skønsudøvelsen har vi således ikke været i stand til at tage hensyn til dit konkrete privatforbrug for tidligere år, idet vi ikke har det fornødne oplysninger til at fastsætte dit konkrete privatforbrug for de indkomstår, der ligger forud for 2013.

Vi har herefter skønsmæssigt beregnet dine faste udgifter som følger:

Ud fra kontoudtog vi har modtaget, har vi skønnet din faste udgifter for 2013, 2014 og 2015 til henholdsvis 64.500 kr., 64.500 kr. og 28.600 kr.

(...)

Husleje er skønnet til 36.000 kr. for 2013 og 2014, 0 kr. for 2015. Der er i skønnet henset til, at du har bopæl hos din virksomhed i 2013 og 2014, og har betalt husleje 3.000 kr. pr. måned til virksomheden. Du har købt ejendom på [adresse2], [by2] den 8. oktober 2014. Du er tilmeldt på virksomhedsadressen [adresse3], [by1] siden den 22. juli 1994. Der er ikke andre der er tilmeldt folkeregisteret på adressen [adresse2]. Vi formoder derfor, at du har boet på [adresse2], [by2] i 2015, og du ikke betaler husleje til virksomheden.

El, varme og vand er skønnet i alt til 10.000 kr., der er i skønnet henset til, at du er en person i husstanden.

Forsikringer, mobilabonnement, internet, TV-pakke og licens er i skønnet henset til, at du er en person i husstanden.

Hertil kommer private udgifter til mad, tøj, tandlæge, fritidsaktiviteter, gaver m.v.

Ifølge Inddrivelsesbekendtgørelsen BEK nr. 1129 af 27/11/2012, BEK nr. 1263 af 05/11/2013, og BEK nr. 1356 af 12/12/2014 er der fastsat et rådighedsbeløb pr. måned for indkomståret 2013, 2014 og 2015 ud over de faste udgifter.

Rådighedsbeløbet er opgjort til:

Antal

2013

2014

2015

Skatteyder pr. måned

1

5.740

5.850

5.930

Pr. år

68.880

70.200

71.160

Dit samlede skønnede privatforbrug er herefter fastsat således:

2013

2014

2015

Faste udgifter

64.500

64.500

28.600

Øvrige private udgifter

68.880

70.200

71.160

Samlet skønnet privatforbrug

133.380

134.700

99.760

Da din selvangivne indkomst ikke giver plads til et antageligt privatforbrug ansætter vi resultat af virksomhed skønsmæssigt således:

2013

2014

2015

Samlet skønnet privatforbrug

133.380

134.700

99.760

Det beløb vi har beregnet du har til rådighed efter de indsendte årsregnskaber og øvrige oplysninger

-302.901

-904.170

-749.576

Forskel, som anses for yderligere omsætning

436.281

1.038.870

849.336

Ved gennemgang af din selvangivelse, er det konstateret, at du ikke har nogen anden indkomstkilde i de omhandlede indkomstår.

Det er herefter vores opfattelse, at forskellen mellem det beløb, som vi har skønnet som privatforbrug, og det beløb, som vi har beregnet, du har til rådighed efter de indsendte årsregnskaber og øvrige oplysninger, udgør yderligere omsætning inklusiv moms.

Forskellen udgør henholdsvis 436.281 kr., 1.038.870 kr., samt 849.336 kr. for henholdsvis 2013, 2014 og 2015.

Yderligere omsætning eksklusiv moms udgør henholdsvis 349.025 kr., 831.096 kr., samt 679.469 kr. i 2013, 2014 og 2015 er således, jf. statsskattelovens § 4, skattepligtig indkomst for dig. Din indkomst forhøjes derfor med 349.025 kr., 831.096 kr., samt 679.469 kr. i 2013, 2014 og 2015.

Momsen af beløbene udgør 87.256 kr. for 2013, 207.774 kr. for 2014, 169.867 kr. for 2015.

For indkomståret 2013:

Selvangivet resultat af virksomheden

48.655

Forhøjelse inkl. moms

436.281

Moms forhøjelse

-87.256

Forhøjelse ekskl. moms

349.025

Nyt resultat

397.680

For indkomståret 2014:

Selvangivet resultat af virksomheden

179.287

Forhøjelse inkl. moms

1.038.870

Moms forhøjelse

-207.774

Forhøjelse ekskl. moms

831.096

Nyt resultat

1.010.383

For indkomståret 2015:

Selvangivet resultat af virksomhede

212.641

Forhøjelse inkl. moms

849.336

Moms forhøjelse

-169.867

Forhøjelse ekskl. moms

679.469

Nyt resultat

892.110

1.4. Dine bemærkninger

Din advokat har den 4. april 2019 indsendt skrivelse om, at du ikke kan anerkende vores forslag, han bad samtidig om aktindsigt i sagen. Den 28. april 2019 modtog vi foreløbige bemærkninger til forslaget og der blev givet yderligere frist til den 15. juni 2019 med dine bemærkninger og frist for afgørelse den 14. juli 2019.

Der er den 14. juni 2019 modtaget supplerende bemærkninger til det udsendte forslag.

Din advokat har anført, at det er dokumenteret, at du har være en storspiller og har vundet en række store pengebeløb, som har bevirket at du har kunnet købe en villa i forbindelse med en tvangsaktion, du har ligeledes givet betydelige kreditter til dine kunder.

Der er anført, at SKAT ikke har undersøgt sagen tilstrækkeligt, herunder hvorfra de indsatte beløb stammer, hvilket efter din advokats opfattelse medfører, at vores skøn uden tvivl er behæftet med alvorlige fejl, da din revisor har redegjort for sagen, herunder at du har vundet store gevinster i perioden.

Ligeledes er det jeres opfattelse, at der højst kan foretages en forhøjelse med 15 % af varekøbet, ud fra en bruttoavanceprocent på ca. 15 %. Kopi af indsigelserne er vedlagt som bilag 2.

1.5. Den endelige konklusion og begrundelse

For at et regnskab skal kunne lægges til grund ved opgørelsen af virksomhedens afgiftstilsvar, efter momslovens § 55, og indehavers skattepligtige indkomst, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på baggrund af løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, i overensstemmelse med lovgivningens bestemmelser efter bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), samt hertil også årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse 1580 af 10 december 2015). De nærmere skattemæssige krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i skatteministeriets bekendtgørelser nr. 594 af 12. juni 2006.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 5 stk. 3.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag kan tilsidesættes, idet der ikke er foretaget daglige effektive kasseafstemninger. At der ikke er ført og afstemt et kasseregnskab, kan blandt andet ses ved, at der ifølge bogføringen ikke er en kassekonto, ligesom der ikke er registreret kassedifferencer i løbet af årene.

Da virksomhedens regnskabsgrundlag tilsidesættes, foretages et skøn over virksomhedens resultat samt momstilsvar. Ved skønnet er der taget udgangspunkt i privatforbruget, som er beregnet til at være negativt.

Din advokat har i brev af 14. juni 2019 anført at der kan foretages en forhøjelse ud fra en bruttoavance på 15 %. Det er vores opfattelse, at der ikke kan foretages en beregning på denne måde når regnskabsgrundlaget er tilsidesat. Ved en forhøjelse af indkomsten, som anført af advokat, vil privatforbruget stadig være negativt.

Din advokat har oplyst, at der skal tages højde for at indsætningerne på kontoen hidrører fra spil og tips.

Der er ikke fremlagt dokumentation for gevinster, spilkonto eller andet.

Indsætningerne som ifølge teksten vedrører spil er ikke modtaget fra [virksomhed2], selv om det fremgår af teksten, men [virksomhed2] har over for skattestyrelsen oplyst, at du ikke har en spilkonto.

Ifølge praksis, er der en skærpet bevisbyrde for, at man har oppebåret nettooverskud ved spil, der henvises til SKM2014.134BR. Det er vores opfattelse, at du ikke har løftet bevisbyrden for, at der har været et nettooverskud ved spil.

Det er således ikke dokumenteret, at de indsatte beløb på dine bankkonti stammer fra allerede beskattede midler, eller er undtaget fra beskatning, efter SKM.2008.905.HR.

Vi fastholder herefter, at indkomsten skal ændres med:

Overskud af virksomhed vedrørende indkomståret 2013 ændres med 349.025 kr.

Overskud af virksomhed vedrørende indkomståret 2014 ændres med 831.096 kr.

Overskud af virksomhed vedrørende indkomståret 2015 ændres med 679.469 kr.”

Skattestyrelsen har haft følgende kommentarer i en udtalelse til klagen:

”Udbetalinger fra [virksomhed2] som anses for at være skattefrie:

20.01.2014

5.053 kr.

31.03.2014

4.850 kr.

07.04.2014

7.987 kr.

20.05.2014

7.950 kr.

23.06.2014

45.300 kr.

09.07.2014

7.850 kr.

13.10.2014

38.400 kr.

14.10.2014

6.900 kr.

23.12.2014

9.500 kr.

I alt

133.790 kr.

moms

-26.758 kr.

Indsætninger ekskl. moms

107.032 kr.

Overskud af virksomhed for indkomståret 2014 nedsættes med 107.032 kr. og momstilsvaret for 2014 nedsættes med 26.758 kr.

Udbetalingerne er dokumenteret med bilag fra [virksomhed2], de øvrige indsætninger er ikke dokumenteret, at de kommer fra spil.”

Skattestyrelsen har supplerende oplyst følgende:

”(...) den nedsættelse, som Skattestyrelsen efterfølgende meddeler Skatteankestyrelsen, tager udgangspunkt i de modtagne bilag i forbindelse med klagen.

Her er indsætninger på bankkontoen sammenholdt med datoer og beløb på kvitteringer fra [virksomhed2]. Derudover fremgår der også af de indsendte bilag en række indsætninger udbetalt fra kontonummer [...18]. Af kvitteringer fra [virksomhed2] fremgår det, at dette er er kontonummeret for udbetaling af [virksomhed2] præmier.

Følgende to beløb har jeg ikke kunnet afstemme uden videre:

31.03.2014 4.850 kr. (Lige umiddelbart er der mange kvitteringer fra den 31.03.2014, men er for mig ulæselige, men formodes at indsætningen stammer fra [virksomhed2] pga. præmiekvitteringer fra datoen)

23.06.214 45.300 kr. (Lige umiddelbart er der ikke et bilag på dette beløb, udover at det er indsætning via kundekort. Det er skønnet, at beløbet vedrører [virksomhed2])”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om at, forhøjelsen af ansættelsen skal svare til en bruttoavance på 15 % for virksomheden, svarende til forhøjelser på henholdsvis 130.392 kr., 152.404 kr. og 101.980 kr. for indkomstårene 2013, 2014 og 2015.

Repræsentanten har begrundet klagen således:

”(...)

Som det fremgår af sagen, har Statsadvokaten kontaktet SKAT, der ved gennemgang af min klients kontoudtog, har konstateret at der har været indsætninger på i alt kr. 3.931.434,00 i løbet af 2013, 2014 og 2015.

Det fremgår ikke af sagen, at Statsadvokaten har foranstaltet en politimæssig efterforskning af sagen, selv om det er konstateret at der er indsat kr. 3.931.434,00 på min klients bankkonti.

Uanset beløbets størrelse, har politiet ikke fundet anledning til at undersøge sagen nærmere. Som det fremgår af Skats afgørelse har SKAT heller ikke fundet anledning til at undersøge sagen, forinden SKAT forhøjede min klients indkomst.

I SKATs afgørelse henvises til følgende afgørelser:

SKM 2008.905 HR

Skønsmæssig forhøjelse på baggrund af indsættelser på personers konti, idet det ikke kunne godtgøres, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

SKM 2018.46 VLR

Skønsmæssig indkomstforhøjelse på baggrund af indsættelse på personers konti, idet lånedokumenterne ikke udgjorde bevis for et gældsforhold, og det ikke kunne godtgøres, at de indsatte beløb ikke var skattepligtig indtægt.

Herefter henviser SKAT til ekstraordinært lavt privatforbrug, som et selvstændigt grundlag for ændring efter skøn.

Til brug for skønnet beregner SKAT et privatforbrug, delvist på baggrund af indsættelserne på min klients bankkonti efter princippet primo ultimo, dette uden at tage højde for, at de på kontiene indsatte beløb, hidrører fra spil og tips.

SKAT har ikke undersøgt sagen, herunder hvorfra de indsatte beløb stammer, hvilket efter min opfattelse medfører, at SKATs skøn uden tvivl er behæftet med alvorlige fejl.

Min klients revisor har redegjort for sagen, herunder at min klient selv har vundet store gevinster i perioden, ligesom min klient har givet kredit til personer som har spillet og tipset i hans forretning. · Denne kreditgivning har medført, at låntagerne efterfølgende har indsat store beløb på min klients konti.

Jeg vedlægger min klients redegørelse samt dokumentation for gevinster.

De selvangivne overskud i forbindelse med driften af min klients forretning, er naturligvis til genstand for en mulig forhøjelse, ud fra en bruttoavanceberegning, hvor der efter min opfattelse, kan anvendes en bruttoavanceprocent på ca. 15 %.

Indkomståret 2013

SKAT har ændret virksomhedens overskud med kr. 349.025,00.

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 25 % af kr. 349.025,00 i alt kr. 87,256,00.

SKAT har foretaget en forhøjelse på baggrund af en privatforbrugsberegning, hvor der ikke er taget tilstrækkelig højde for de store gevinster, min klient har modtaget.

Af min klients årsregnskab for 2013 fremgår det på side 9, at der er købt varer for kr. 869.283,00, ligesom det fremgår at der har været en omsætning på kr. 756.701,00.

Det er min opfattelse, at der højst kan foretages en forhøjelse med 15 % af kr. 869.283,00, svarende til kr. 130.392,00 plus 25 % i moms her af, svarende til kr. 32.598,00.

Indkomståret 2014

SKAT har ændret virksomhedens overskud med kr. 831.096,00.

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 25 % af kr. 831.096,00 i alt kr. 207.774,00.

SKAT har foretaget en forhøjelse på baggrund af en privatforbrugsberegning, hvor der ikke er taget tilstrækkelig højde for de store gevinster, min klient har modtaget.

Af min klients årsregnskab for 2014 fremgår det på side 9, at der er købt varer for kr. 1.016.029,00, ligesom det fremgår, at der har været en omsætning på kr. 1.008.549,00.

Det er min opfattelse, at der højst kan foretages en forhøjelse med 15 % af kr. 1.016.029, svarende til kr. 152.404,00 plus 25 % i moms her af, svarende til kr. 38.101,00.

Indkomståret 2015

SKAT har ændret virksomhedens overskud med kr. 679.469,00.

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 25 % af kr. 679.469,00 i alt kr. 169.868,00.

SKAT har foretaget en forhøjelse på baggrund af en privatforbrugsberegning, hvor der ikke er taget tilstrækkelig højde for de store gevinster, min klient har modtaget.

Af min klients årsregnskab for 2015 fremgår det på side 9, at der er købt varer for kr. 679.867,00, ligesom det fremgår at der har været en omsætning på kr. 638.814,00.

Det er min opfattelse, at der højst kan foretages en forhøjelse med 15 % af kr. 679.867,00 svarende til kr. 101.980,00 plus 25 % i moms her af, svarende til kr. 25.495,00.

(...)”

Repræsentanten har den 23. marts 2020, sendt supplerende bemærkninger og materiale:

”Idet jeg henviser til mit brev af 12. september 2019, fremsender jeg yderligere dokumentation i form af bankkontoudtog (Bilag A), som skal sammenholdes med de til skatteforhøjelser, der fremgår bilag 1.

Det er min opfattelse, at beløbene (forhøjelserne) skal nedsættes til kr. 0,00, jf. vedlagte liste.

Beløbene stammer fra kundernes indbetalinger i forbindelse med spil, ligesom der er tale om gevinster, møntindbetalinger, tilbagebetaling af lån m.v.

Alle beløb der fremgår af bilag 1 er blevet nummereret, og under hvert nummer fremgår, hvortil beløbene er overført, eller hvor beløbene stammer fra.

Jeg skal særligt henvise til de mange indbetalinger til [virksomhed2] m.v., der under ingen omstændigheder kan antages at udgøre skattepligtige indtægter.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Det følger af den dagældende skattekontrollov § 3, stk. 4 med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse, at enhver erhvervsdrivende virksomhed skal udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen og herunder om det regnskabsmæssige grundlag for dette årsregnskab. Kravene til regnskabet fremgik af dagældende mindstekravsbekendtgørelse for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og dagældende bogføringslov (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

Hvis den skattepligtige ikke har udarbejdet et skattemæssigt årsregnskab efter reglen i dagældende skattekontrollov § 3, stk. 4, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Landsskatteretten finder, at klagerens fremlagte regnskabsmateriale ikke kan dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at klagerens regnskab opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4 med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse.

Der er lagt vægt på, at klageren ikke har foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Klageren har ikke i nogen af de påklagede indkomstår i sin bogføring, ført et afstemt kasseregnskab, jf. dagældende bogføringslovens § 7, stk. 3.

Bogføringen har endvidere ikke kunnet afstemmes til virksomhedens likvide beholdninger i forhold til klagerens bankkontoudtog, og Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Det fremgår af den privatforbrugsopgørelse, som Skattestyrelsen har udarbejdet, at klagerens privatforbrug i indkomståret 2013, 2014 og 2015 udgjorde henholdsvis -302.901 kr., -904.170 kr., og -749.576 kr. Dette privatforbrug giver ikke mulighed for, at klageren kan have haft et rimeligt privatforbrug i de påklagede indkomstår.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage skønsmæssige forhøjelser af klagerens virksomhedsresultat i indkomstårene 2013, 2014 og 2015 på henholdsvis 349.025 kr., 813.096 kr., og 679.469 kr.

Landsskatteretten lægger vægt på, at klagerens privatforbrug efter forhøjelserne udgør henholdsvis 133.380 kr., 134.700 kr. og 99.760 kr. i de påklagede indkomstår 2013, 2014 og 2015. Skattestyrelsen har beregnet klagerens privatforbrugsbehov konkret på baggrund af klagerens faste udgifter, som de fremgår af klagerens bankkontoudtog. Skattestyrelsen har herefter tillagt et beløb til f.eks. mad og øvrige fornødenheder, som er baseret på satser for rådighedsbeløb efter inddrivelsesbekendtgørelsen i hvert af indkomstårene. Landsskatteretten finder, at klagerens privatforbrug herefter udgør et rimeligt privatforbrug for klageren i de påklagede indkomstår.

Landsskatteretten kan ikke imødekomme repræsentantens påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse i stedet kan beregnes på grundlag af en bruttoavance for virksomheden på 15 %, svarende til forhøjelser på henholdsvis 130.392 kr., 152.404 kr. og 169.868 kr.

Landsskatteretten lægger vægt på, at forhøjelser beregnet ud fra virksomhedens bruttoavance ikke vil medføre et rimeligt privatforbrug for klageren, da privatforbruget fortsat ville være negativt i de påklagede indkomstår.

Det er endvidere ikke dokumenteret, at klageren har opnået spilgevinster og tilbagebetaling af tidligere udlån i et omfang, der ville kunne bidrage til klagerens privatforbrug i de påklagede indkomstår. Eventuelle låneforhold er således ikke dokumenterede ved lånedokumenter, ligesom der hverken for låneforhold eller spilgevinster er fremlagt materiale, der dokumenterer pengestrømmen. Det er således ikke godtgjort, at klageren har opnået skattefrie nettogevinster ved spil eller nettotilbagebetaling af udlån i et omfang, der kunne dække klagerens privatforbrugsbehov i de påklagede indkomstår. Landsskatteretten finder, at dette også gælder for de spilgevinster, der af Skattestyrelsen er opgjort til 107.032 kr. i indkomståret 2014.

I Vestre Landsrets dom af 21. september 2015, SKM2015.642.VLR, kunne en skattepligtig ikke godtgøre, at der ved spil var opnået et nettooverskud, der kunne finansiere hans eller familiens privatforbrug, ved kun at have godtgjort opnåede spillegevinster.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens indkomst i indkomståret 2013 med 349.025 kr., i indkomståret 2014 med 831.096 kr. og i indkomståret 2015 med 679.469 kr.

Ekstraordinær genoptagelse

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan Skattestyrelsen ikke sende varsel om ændring af indkomstansættelsen senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Fristen for ordinær genoptagelse af indkomstårene 2013, 2014 og 2015 udløb således henholdsvis den 1. maj 2017, 1. maj 2018 og 1. maj 2019.

Skattestyrelsen sendte den 25. februar 2019 forslag til ændring af skatteansættelserne for indkomstårene 2013-2015. Ændringen af indkomstansættelserne for 2013 og 2014 er derfor ikke varslet inden for den ordinære frist, jf. skattekontrolloven § 26, stk. 1.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 kan Skattestyrelsen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, foretage ændring af en indkomstansættelse, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsom har bevirket, at indkomstansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Landsskatteretten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet indkomst fra sin virksomhed i fuldt omfang under de foreliggende omstændigheder, hvor han ikke har ført et regnskab, der kan dokumentere en korrekt tilrettelæggelse af virksomhedens bogføring i indkomstårene 2013, 2014 og 2015. Dermed kan den ordinære frist i skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 suspenderes, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1. nr. 5.

Skattestyrelsen modtog det sidste bilagsmateriale fra [virksomhed2] den 16. november 2018 og sendte forslag til ændring af skatteansættelse for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 den 25. februar 2019. 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. punktum er derfor overholdt. Skattestyrelsen sendte afgørelsen den 28. juni 2019. Da repræsentanten havde søgt om og opnået fristforlængelse for Skattestyrelsen til den 14. juli 2019 er 3-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. og 4. punktum, overholdt.

Landsskatteretten stadfæster hermed Skattestyrelsens afgørelse.