Kendelse af 09-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-09-2022

Journalnr. 19-0074689

Faktiske oplysninger

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Yderligere skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for 2017

1.881.846 kr.

Nedsættelse

1.881.846 kr.

Yderligere skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for 2018

1.475.311 kr.

Nedsættelse

1.475.311 kr.

Klagen vedrører en skønsmæssig forhøjelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for årene 2017 og 2018 på henholdsvis 1.881.846 kr. og 1.475.311 kr.

Forhøjelserne er en afledt følge af et skønsmæssigt ansat overskud af virksomhed vedrørende [virksomhed1] v/ [person1] (herefter benævnt virksomhedsejeren).

Klagen i sagen er indgivet af [virksomhed2], der er udtrådt under klagebehandlingen.

Beskrivelse af virksomheden

Virksomhedsejeren drev i indkomstårene 2017 og 2018 virksomhed i personligt regi med virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nummer [...1].

Ifølge CVR- Det centrale Virksomhedsregister har virksomheden startdato den 22. juli 2010 og ophørsdato den 25. april 2019.

Virksomheden var registreret for A-skat, AM-bidrag, ATP og moms.

Virksomhedens branchekode var 821100 Kombinerede administrationsserviceydelser og bibranchekode 692000 Bogføring og revision: skatterådgivning.

Resultat af virksomhed

Virksomhedsejeren har for indkomståret 2017 selvangivet et overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed på 214.182 kr.

Ifølge Skattestyrelsen har virksomhedsejeren ikke indsendt en selvangivelse for indkomståret 2018.

Skattestyrelsens sagsbehandling

Skattestyrelsen har den 23. august 2018 indkaldt det samlede regnskabsmateriale for virksomheden for perioden 1. januar 2017 – 30. juni 2018.

Ifølge Skattestyrelsen har virksomhedsejeren ikke indsendt dette regnskabsmateriale.

Skattestyrelsen har anmodet [finans1] og [finans2] om at fremsende kontoudskrifter vedrørende virksomhedsejerens konti, samt underbilag vedrørende udvalgte posteringer.

Skattestyrelsen har modtaget følgende kontoudskrifter:

[finans1] [...18], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018

[finans1] [...39], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018

[finans2] [...41], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018

[finans2] [...36], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018

Skattestyrelsen har også modtaget underbilag vedrørende de udvalgte posteringer.

Skattestyrelsen har endvidere anmodet om og fra [virksomhed3] A/S modtaget kopi af samarbejdskontrakt og samtlige fakturaer.

Skattestyrelsens opgørelse af resultat af virksomhed

Skattestyrelsen har herefter beregnet virksomhedens omsætning og momstilsvar med udgangspunkt i bevægelser på disse bankkonti.

Skattestyrelsen har fundet, at virksomhedens kunde, [virksomhed4] ApS, CVR. nr. [...2], hæfter for A-skat/AM-bidrag af udbetalt sort løn på henholdsvis 3.435.580 kr. i 2017 og 1.405.322 kr. i 2018, idet selskabet er anset for at være hovedentreprenør.

Disse beløb, samt en skønsmæssig opgjort udgift på 10 % af omsætningen i driftsudgifter, svarende til 885.911 kr. i 2017 og 494.419 kr. i 2018, er godkendt som fradragsberettigede udgifter.

Der er endvidere godkendt fradrag for udbetalt løn, der er indberettet til e-indkomst med 761.134 kr. i 2017 og 379.185 kr. i 2018.

Skattestyrelsen har herefter ansat overskud af virksomhed skønsmæssig til 300.000 kr. for både 2017 og 2018 med udgangspunkt, i hvilket overskud klageren kunne skabe alene med sin arbejdskraft.

Det resterende beløb er anset som udbetalt sort løn, hvor klagerens virksomhed er anset som indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag.

Resultatet er fordelt således:

Indkomståret 2017

Omsætning inkl. moms 8.859.111 kr.

Salgsmoms -1.771.822 kr.

7.087.289 kr.

Driftsudgifter inkl. moms -885.911 kr.

Købsmoms -177.182 kr.

Bruttoresultat 6.378.560 kr.

Fradrag

Løn, jf. e-indkomst 761.134 kr.

Indeholdelse pålagt

[virksomhed4] 3.435.580 kr. -4.196.714 kr.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed 300.000 kr.

Beregningsgrundlag, A-skat og AM- bidrag 1.881.846 kr.

Beregnet AM-bidrag 1.881.846 * 8 % 150.548 kr.

Beregnet A-skat 55 % 1.881.846 kr.

-150.548 kr.

1.731.298 kr. * 55 % 952.214 kr.

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 1.102.762 kr.

Indkomståret 2018

Omsætning inkl. moms 4.944.192 kr.

Salgsmoms -988.838 kr.

3.955.353 kr.

Driftsudgifter inkl. moms - 494.419 kr.

Købsmoms -98.884 kr.

Bruttoresultat 3.559.818 kr.

Fradrag

Løn, jf. e-indkomst 379.185 kr.

Beskattet (krav pålagt)

[virksomhed4] 1.405.322 kr. 1.784.507 kr.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed 300.000 kr.

Beregningsgrundlag, A-skat og AM- bidrag 1.475.311 kr.

Beregnet AM-bidrag 1.475.311 * 8 % 118.025 kr.

Beregnet A-skat 55 % 1.475.311 kr.

-118.025 kr.

1.357.286 kr. * 55 % 746.507 kr.

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 864.532 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for årene 2017 og 2018 med henholdsvis 1.881.846 kr. og 1.475.311 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

’’(...)

Som det fremgår af vedlagte bilag 2 underbilag 3 + 5 har Skattestyrelsen opgjort den samlede omsætning ekskl. moms således:

2017: 7.087.289 kr.

2018: 3.955.353 kr.

Virksomheden har ifølge Skattestyrelsens opfattelse ikke kunnet generere en omsætning af den størrelse uden yderligere ansatte i dette indkomstår end det til Skattestyrelsen oplyste.

Skattestyrelsen er ikke bekendt med, hvem de yderligere ansatte er.

Skattestyrelsen har valgt at gøre virksomhedens "kunde" [virksomhed4], cvr. [...2] hæftende for A-skat/am-bidrag, idet selskabet anses som værende hovedentreprenør. Det drejer sig om 3.435.580 kr. i 2017 og 1.405.322 kr. i 2018. (bilag 5)

Skattestyrelsen har herefter jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 skønnet, at det overskud der resterer efter fradrag af 10 % i skønnede driftsudgifter, angivne lønudgifter, overskud af virksomhed samt beskatning hos [virksomhed4] har udgjort sorte lønninger til personer der ikke er kendt af Skattestyrelsen.

Skønsmæssig opgjort A-skat og am-bidrag af disse sorte lønninger er opgjort til:

2017: 1.102.762kr.

2018: 864.532 kr.

Der henvises til bilag 2 underbilag 5 for yderligere specifikationer af beregningen.

Da du har været forpligtet til at indeholde denne A-skat og am-bidrag af de sorte lønninger uden at have opfyldt denne forpligtigelse hæfter virksomheden for efterbetaling af denne opgjorte A-skat og am-bidrag.

A-skatten er beregnet til 55 % og am-bidrag er beregnet som 8 % jf. ovenfor under punkt 2.3. Det opgjorte grundlag for udbetalt sort løn kan herefter opsummeres således:

Det opgjorte grundlag for udbetalt sort løn kan herefter opsummeres således:

Indkomståret 2017.

Opgjort omsætning ekskl. moms

7.087.289 kr. kr. kr.

Godkendte driftsudgifter og varekøb ekskl. moms

-708.729

Angivet lønudgift

-761.134

Hæftelsesansvar lagt hos [virksomhed4]

-3.435.580

Overskud af virksomhed

-300.000

Opgjort ikke angivet lønudgift i alt

1.881.846

Indkomståret 2018.

Opgjort omsætning ekskl. moms

3.955.353

Godkendte driftsudgifter og varekøb ekskl. moms

-395.535

Angivet lønudgift

-379.185

Hæftelsesansvar lagt hos [virksomhed4]

-1.405.322

Overskud af virksomhed

-300.000

Opgjort ikke angivet lønudgift i alt

1.475.311

(...)’’

Klagerens opfattelse

Den tidligere repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for årene 2017 og 2018 med henholdsvis 1.881.846 kr. og 1.475.311 kr. nedsættes til 0 kr. for begge år.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

’’(...)

Sagens faktiske omstændigheder

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse af 7. august 2019. Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

Anbringender

Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med Skattestyrelsen i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen.

Der er ikke grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af Klagers indkomst, idet Klager, efter sin opfattelse har haft driftsrelaterede udgifter i sin virksomhed, som både indeholder momsbelagte og ikke momsbelagte udgifter.

Resultatet af denne aktivitet kan på ingen måde relatere sig til nærheden af det, af Skattestyrelsens opfattelse.

Overførsler fra virksomhedens konto samt indbetalinger omfatter reelle leverede ydelser og er ikke af fiktive karakter som Skattestyrelsen desuden hævder.

Der vil fra Klager fremsendes dokumentation på at lovgivning og retningslinjer er overholdt og fulgt samt at der ikke er hjemmel til forhøjelse af Klagers moms, betaling af A-skat og AM-bidrag samt forhøjelse af Klagers indkomst.

(...)’’

Brev af 14. marts 2022 fra klagerens tidligere repræsentant:

’’(...)

Vi har over en længere periode ikke kunne komme i kontakt med klager, og heller ikke modtaget det materiale som skulle fremlægges i sagen.

Vi forventer ikke at samarbejdet mellem os og klager genoptages. På baggrund af dette fratræder vi som rådgivere i klagesagen.

(...)’’

Landsskatterettens afgørelse

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. i de påklagede indkomstår af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471.

Arbejdsgiveren er indeholdelsespligtig af arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med udbetalingen af A-indkomsten. Dette følger af arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, der undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag eller indeholder det med et for lavt beløb, er over for told- og skatteforvaltningen umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, med mindre den pågældende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Det fremgår af sagen, at Skattestyrelsen har anset det opgjorte overskud, som er baseret på indsætninger på virksomhedsindehaverens konto, for urealistisk, grundet beløbets størrelse. Skattestyrelsen anser det således for usandsynligt, at det har været muligt at drive virksomheden uden ansatte, og baseret på et konkret skøn har SKAT ansat overskuddet af virksomheden til 300.000 kr. pr. år. Forskellen mellem den opgjorte bruttoavance og det skønnede overskud af virksomheden fratrukket krav pålagt selskabet [virksomhed4] ApS anser Skattestyrelsen for at være løn til uregistreret arbejdskraft

For årene 2017 og 2018 har SKAT skønsmæssigt ansat yderligere udgifter til lønninger til henholdsvis 1.881.846 kr. og 1.475.311 kr.

Baseret herpå har Skattestyrelsen udregnet den manglende A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 1.102.762 kr. og 864.532 kr. for årene 2017 og 2018.

Landsskatteretten har i afgørelse i den sammenholdte sag med sagsnr. 19-0071649 stadfæstet Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af virksomhedsindkomsten for indkomstårene 2017 og 2018. Retten har herved vurderet, at indsætningerne på virksomhedsindehaverens konto er at anse for et urealistisk overskud af virksomheden, og at dele af overskuddet skal anses for anvendt til lønninger til uregistreret arbejdskraft i virksomheden.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke alene har kunnet oppebære en omsætning på henholdsvis 8.859.111 kr. og 4.944.192 kr. i indkomstårene 2017 og 2018, og det derfor er med rette, at Skattestyrelsen har anset dele af omsætningen for anvendt til betaling af uregistreret arbejdskraft i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at det urealistisk, at klageren ved salg af bogføringsydelser har kunnet genere den opgjorte omsætning alene.

Retten finder på dette grundlag, at virksomheden i overensstemmelse med Skattestyrelsens opgørelse må anses for at have afholdt yderligere udgifter til lønninger med henholdsvis 1.881.846 kr. og 1.475.311 kr. i årene 2017 og 2018.

Landsskatteretten tiltræder ligeledes, at virksomheden er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag heraf med henholdsvis 1.102.762 kr. og 864.532 kr. i årene 2017 og 2018.

Virksomheden hæfter for den manglende indeholdelse, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Landsskatteretten finder, at der er udvist forsømmelighed i forhold til den manglende indeholdelse. Retten har herved henset til, at der ikke har foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar.

På denne baggrund stadfæstes Skattestyrelsens afgørelse.