Kendelse af 29-01-2020 - indlagt i TaxCons database den 29-02-2020

test

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Forhøjelse vedrørende værdi af fri bil (Audi A6)

5.635 kr.

0 kr.

5.635 kr.

Indkomståret 2018

Forhøjelse vedrørende værdi af fri bil (jan-okt.) (Audi A6)

46.057 kr.

0 kr.

46.057 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er direktør og hovedanpartshaver i [virksomhed1] ApS, cvr nr. [...1], herefter selskabet.

Selskabet har den 22. juni 2016 anskaffet en Audi A6 Avant, 3,0 reg. nr. [reg.nr.1] for 668.580 kr.. Bilen havde på dette tidspunkt kørt 66.000 km.. Bilen blev første gang indregistreret den 1. marts 2013.

Selskabet har den 29. september 2017 solgt bilen til klageren for 375.000 kr. og har tilbagekøbt den igen den 8. november 2017 for 370.000 kr. Der har været anmeldt ejerskifte på motorkontoret ved begge handler, og beløbene har ligeledes været betalt. Bilen havde på overdragelsestidspunktet kørt 125. 000 km.

I forbindelse med selskabets salg til klageren har der været foretaget en vurdering af [person1] fra [virksomhed2]. Bilen blev vurdereret til 375. 000 kr. På tidspunktet, hvor selskabet tilbagekøbte bilen har der ikke været foretaget en vurdering af 3. mand, men klageren har vurderet et værditab på 5.000 kr. for perioden den 29. september 2016 til den 8. november 2017.

Det er oplyst, at klageren både før og efter salg og tilbagesalg har rådet over bilen. Siden selskabets anskaffelse af bilen, har klageren været beskattet af værdi af fri bil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens personlige indkomst med henholdsvis 5.635 kr. i 2017 og 53.451 kr. i 2018:

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med:

”(...)

1.5 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at bilens beskatningsgrundlag efter overdragelsen til dig og selskabets efterfølgende tilbagekøb, ikke ændres som følge af den foretagne disposition.

Ud fra de foreliggende oplysninger finder Skattestyrelsen, at dit køb fra selskabet og dit tilbagesalg til selskabet alene er sket ud fra en betragtning om at opnå et lavere beskatningsgrundlag.

Herved er henset til

at den korte periode, hvor du ejer bilen 29/9 – 8/11 2017
at du både før købet og tilbagesalget af bilen har den til rådighed.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse af beskatningsgrundlaget skal udgøre kr. 668.580 (selskabets oprindelige anskaffelsessum).

Værdi af fri bil kan herefter opgøres således:

Kr. 300.000 x 25 %kr.75.000

Kr. 368.580 x 20 %-73.716

I altkr.148.716

+ grøn ejerafgift + 50 %-4.440

Værdi af fri bilkr.153.156

11 mdr. af ovenståendekr.140.393

- medregnet-134.758

Yderligere værdi af fri bilkr.5.635

Det bemærkes, at udligningsafgift ikke medregnes i værdi af fri bil.

For 2018 udgør værdi af fri bil følgende

Værdi af fri bil, jf. ovenståendekr.148.716

+ grøn ejerafgift + 50 %-4.710

I altkr.153.426

Svarende til kr. 12.785 pr. måned.

Skattestyrelsen vil tilskrive [virksomhed1] APS vedrørende korrektion af lønoplysninger for 2018.

Efterfølgende sagsforløb:

Din revisors bemærkninger i mail af 27. februar 2019 har ikke ændret Skattestyrelsens opfattelse af sagen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at uanset om bilen er omregistreret og der er pengestrøm der dokumenterer handlen, så skal en handel mellem interesseforbundne parter ikke tillægges skattemæssigt vægt, når handlerne ligger tidsmæssigt tæt på hinanden. I sagen er bilen handlet mellem parterne indenfor 40 dage, med den virkning at selskabets hovedaktionær opnår, at bilens beskatningsgrundlag ændres fra kr. 668.580 til kr. 370.000.

Din revisor henviser til byretsdom SKM2019.5 BR. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke kan konkluderes af dommen, at det udelukkende skal vurderes om overdragelser finder sted på sædvanlige og markedsbestemte vilkår. Hver enkelt sag skal bedømmes på baggrund af alle foreliggende oplysninger.

Af SKM2019.150.BR fremgår under rettens begrundelse og resultat:

”Om koncerninterne overdragelser eller overdragelser mellem interesseforbundne parter af biler, der er stillet til rådighed som fri bil og som derfor beskattes efter ligningslovens § 16, stk. 4, fremgår af Den Juridiske Vejledning 2012-1, afsnit C,A.5.14.1.10, at:

”En bil skal anses for anskaffet på det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren første gang erhvervede eller leasede den pågældende bil. Når der er tale om beskatning efter ligningslovens § 16, stk. 4, lægger told- og skatteforvaltningen som udgangspunkt ikke vægt på, at der sker koncerninterne overdragelser og overdragelser mellem interesseforbundne parter, der ikke er begrundet i en rent forretningsmæssige dispositioner.

Anskaffelsestidspunktet bliver derfor ikke påvirket af koncerninterne overdragelser med tilbagekøb eller lejeaftaler, der reelt ikke medfører ændringer i arbejdsgiverens rådighed over bilen.” om koncerninterne overdragelser.”

Denne beskrivelse må anses som værende i overensstemmelse med Landsskatterettens praksis i sager om den skattemæssige betydning af koncerninterne overdragelser eller overdragelser mellem interesseforbundne parter.

Uanset ordlyden i Den Juridiske Vejledning 2018-2 er ændret således, at koncerninterne overdragelser og overdragelser mellem interesseforbundne parter vil blive lagt til grund i skattemæssig henseende, såfremt overdragelsen sker på sædvanlige og markedsbestemte vilkår, og ikke er af ren formel karakter uden reelt indhold, har der ikke herved været tiltænkt en realitetsændring, hvilket skatteministerens svar på spørgsmål nr. 287 af 15. marts 2017, sammenholdt med skatteministerens svar på spørgsmål 135 fra 2006, underbygger.

Det er således et krav til en koncernintern overdragelse eller en overdragelse mellem interesseforbundne parter, at overdragelsen sker på sædvanlig og markedsmæssige vilkår, og at handlen har været reel. Bevisbyrden herfor påhviler de nærtstående parter.”

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at overdragelserne ikke har været sket på sædvanlige og markedsmæssige vilkår.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at for at vurdere ”sædvanlige vilkår”, skal begge handler vurderes samlet og ikke handel for handel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er meget usædvanligt, at en bil handles mellem uafhængige parter, for at den sælgende part køber bilen tilbage 40 dage senere. Dette indikerer over for Skattestyrelsen, at såvel selskabets salg til dig og selskabets tilbagekøb af bilen fra dig, har været handler der er foretaget udfra dine personlige forhold og ikke med selskabets drift for øje.

Bilen ikke er handlet på markedsmæssige vilkår:

Den 29. september 2017 hvor du køber bilen af selskabet er der jf. Bilinfo 9 stk. Audi A6 3,0 tdi avant 245 årgang 2013 til salg i Danmark. Skattestyrelsen har anvendt de 9 biler til en beregning af en aktuel pris for selskabets/din bil. Det fremgår af sagen, at bilen på overdragelsestidspunktet havde kørt 125.000 km, hvilket Skattestyrelsen har lagt til grund i nedenstående beregning.

Som det fremgår nedenfor har selskabets/din bil en beregnet markedspris på kr. 474.923.

click to open picture in new window

Du har købt bilen for kr. 375.000. Du har således købt selskabets bil til en pris der ligger kr. 100.000 under det, du skulle give for bilen hos en forhandler. Tilsvarende når du sælger bilen tilbage til selskabet for kr. 370.000 opnår du således et beskatningsgrundlag på bilen der er ca. kr. 100.000 lavere end hvis du skulle have købt en tilsvarende bil hos en forhandler.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at bilen ikke er handlet på markedsmæssige vilkår, idet det alene er dig, i kraft af din position som hovedaktionær og ved handel mellem egne selskaber, kan opnå dette beskatningsgrundlag.

Skattestyrelsen har endvidere bemærket, at i de 15 måneder (juni 2016 - september 2017) selskabet har bilen taber bilen kr. 19.572 i værdi pr. måned. I den ca. 1 måned du privat har bilen taber du 5.000 kr.

Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke har været lovgivers hensigt i Ligningslovens § 16, stk. 4, at hovedaktionærer kunne foretage kontrollerede handler og løbende, ved gentagne handler, opnå et beskatningsgrundlag, der modsvarer bilens aktuelle markedspris. Dette ville gøre bestemmelserne i Ligningslovens § 16, stk. 4 for indholdsløs, idet beskatningsgrundlaget udgør arbejdsgiverens købspris og ikke den til enhver tid gældende markedspris.

Bilens beskatningsgrundlag er således efter Skattestyrelsens opfattelse uændret kr. 668.580.

For indkomståret 2018 udgør værdi af fri bil for Audi A6 kr. 12.785 pr. mdr. Du har bilen til rådighed for perioden januar – oktober. Værdi af fri bil for denne periode udgør kr. 127.850.

Du har den 5. november 2018 fået stillet en Audi Q5 med reg. nr. [reg.nr.2] til din rådighed. Bilen er registreret 1. gang den 28. december 2016. Din revisor oplyser, at bilens beskatningsgrundlag udgør kr. 716.685.

Ifølge foreliggende oplysninger har leasingselskabet til motorregistret oplyst bilens nyvognspris til kr. 938.502. Bilen er på anskaffelsestidspunktet under 3 år gammel, hvorfor det er bilens nyvognspris kr. 938.502 der udgør beskatningsgrundlaget.

Bilens årlige beskatning udgør kr. 202.700 (300.000*25 %+638.502*20 %). Hertil skal tillægges bilens miljøtillæg, som for indkomståret 2018 udgør kr. 6.360. Årlig beskatning er således i alt kr. 209.060.

For månederne november og december 2018 udgør beskatningen, kr. 34.843.

Værdi af fri bil for 2018 udgør herefter:

Audi A6kr. 127.850

Audi Q5 kr. 34.843

I altkr. 162.693

Selvgivet fri

bil kr. 109.242

Ændring kr.53.451

Skattestyrelsen vil foretage ændringer af dine skatteansættelser for indkomstårene 2017 og 2018 med henholdsvis kr. 5.635 og kr. 53.451.

1.6 Skattestyrelsens endelige afgørelse

Din revisors bemærkninger i mail af 14. juni 2019 har ikke ændret Skattestyrelsens opfattelse af sagen.

Skattestyrelsen finder ikke, at de faktiske forhold i sagen kan sidestilles de faktiske forhold i afgørelsen din revisor henviser til (SKM2019.5.BR).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Byretten har henset til, at der efter bevisførelsen i sagen ikke er tale om rent formelle overdragelser uden reelt indhold.

I din sag, finder Skattestyrelsen ikke, at der er fremført bevis/holdepunkter for, at overdragelserne af bilen har været foretaget udfra selskabets driftsmæssige forhold. Det er derfor fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at overdragelserne af bilen udelukkende har været foretaget udfra dine personlige forhold.

Overdragelserne af bilen har fundet sted mellem interesseforbundne parter, hvorfor der er en skærpet bevisbyrde for, at de foretagne overdragelser af bilen har fundet sted på armslængde vilkår.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at begge overdragelser af bilen med 40 dages mellemrum skal bedømmes samlet, henset til at overdragelserne finder sted mellem interesseforbundne parter der ikke har modsatrettede interesser.

Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at det er usædvanligt, at et selskab sælger en bil og køber den samme bil tilbage efter 40 dage. Dette vil efter Skattestyrelsens opfattelse som udgangspunkt kun finde sted mellem interesseforbundne parter, i forbindelse med at en eller begge parter kan opnå noget ved at gennemføre handlerne.

I denne sag, finder overdragelserne af bilen efter Skattestyrelsens opfattelse udelukkende sted, med det formål, at du opnår et væsentligt lavere beskatningsgrundlag for bilen.

Det fremgår bl.a. af Højesterets dom SKM2006.402HR, at der skattemæssigt kan bortses fra overdragelser, hvis der ikke kan påvises en forretningsmæssig begrundelse for disse.

Det fremgår ligeledes af Byrettens afgørelse SKM2019.150:

”Uanset ordlyden i Den Juridiske Vejledning 2018-2 er ændret således, at koncerninterne overdragelser og overdragelser mellem interesseforbundne parter vil blive lagt til grund i skattemæssig henseende, såfremt overdragelsen sker på sædvanlige og markedsbestemte vilkår, og ikke er af ren formel karakter uden reelt indhold, har der ikke herved været tiltænkt en realitetsændring, hvilket skatteministerens svar på spørgsmål nr. 287 af 15. marts 2017, sammenholdt med skatteministerens svar på spørgsmål 135 fra 2006, underbygger.

Det er således et krav til en koncernintern overdragelse eller en overdragelse mellem interesseforbundne parter, at overdragelsen sker på sædvanlig og markedsmæssige vilkår, og at handlen har været reel. Bevisbyrden herfor påhviler de nærtstående parter.”

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt, at bilen er handlet, at der er pengestrøm og at bilen er omregistreret.

Der skal i en hver henseende være foretaget overdragelser som uafhængige parter ville have gennemført.

Skattestyrelsen finder udfra en samlet bedømmelse af de i sagen værende oplysninger ikke, at uafhængige parter ville have gennemført overdragelser af bilen på tilsvarende vilkår som sket i sagen. Der er herved lagt særlig vægt på, at der kun er 40 dage mellem de 2 handler.

Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at bilen ved overdragelse mellem selskabet og dig for kr. 375.000 ikke er handlet til en pris som uafhængige parter ville have handlet til, når der henses til de faktiske udbudte bilers markedspriser, der fremgår oven for pr. 29. september 2017 (samme dag du køber bilen).

Der er fremlagt en vurdering af bilen på kr. 375.000 foretaget af [virksomhed2] den 5. september 2017. Det fremgår af vurderingen, at ”vores tilbud er gældende 8 dage fra dags dato”.

Du har handlet bilen den 29. september 2017 mellem selskabet og dig. At der foreligger en vurdering/købstilbud på bilen dokumenterer efter Skattestyrelsen opfattelse ikke, at du havde været villig til at sælge bilen til 3. mand til denne pris.

Efter Skattestyrelsens opfattelse har dit formål med, at indhente en vurdering af bilen ikke været at sælge bilen til 3. mand, men været at opnå en for bilen meget lav vurdering.

Der er herved henset til, at du skulle bruge en så lav pris som muligt som grundlag for beskatning af værdi af fri bil, idet du efter Skattestyrelsens opfattelse, allerede på det tidspunkt du køber bilen af selskabet, havde til hensigt at sælge den tilbage til selskabet.

Skattestyrelsen afgør således sagen i overensstemmelse med det fremsendte forslag til afgørelse af 16. maj 2019.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren ikke skal beskattes af værdien af fri i indkomstårene 2017-2018.

Der er til støtte for påstanden anført:

”(...)

SKAT har ændret beskatning af fri bil for [person2] for året 2017 med 5.635 kr. og for året 2018 med 53.451 kr. Sagen drejer sig om beskatningen af 2 biler.

Forhøjelsen vedr. den ene bil (en Audi Q5) udgør for året 2018 7.394 kr. Denne forhøjelse ønskes ikke påklaget.

Det er således udelukkende forhøjelsen vedr. den anden bil (en Audi A6) klagen vedrører.

Klagen vedrører således en forhøjelse på 5.635 kr. for året 2017 og på 46.057 kr. for året 2018.

Vedrørende bilen AUDI A6 fastholdes alle vore tidligere argumenter.

Især er det uforståeligt, at SKAT blot tilsidesætter en byretsdom af 30. november 2018 (SKM2019.150.BR).

Denne dom er både nyere og afgørelsen truffet af en højere instans end de afgørelser som SKAT henviser til. Byrets-dommen er 100 % analog, med de faktiske forhold der gælder for omtalte Audi A6.

Der er ingen formelle fejl.

Bilens ejerskab er omregistreret, og der er modtaget betaling ved salget og betalt for købet.

Af side 9 i SKATs afgørelse skriver SKAT:

"Det er skattestyrelsens opfattelse, at Byretten har henset til, at der efter bevisførelsen i sagen ikke er tale om rent formelle overdragelser uden reelt indhold".

Alt er efter vor opfattelse gennemført både reelt og med indhold.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for en hovedaktionærs private benyttelse som nævnt i ligningslovens § 16 A stk. 5, sættes i medfør af ligningslovens § 16, stk. 4, til en årlig værdi på 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 % af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes fra 2010 et miljøtillæg. Miljøtillægget udgør den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 % af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.

Det er et krav til koncernintern overdragelse eller en overdragelse mellem interesseforbundne parter, at overdragelsen sker på sædvanlig og markedsmæssige vilkår, og at handlen har været reel. Bevisbyrden påhviler de nærtstående parter. Der kan herved henvises til Byrettens afgørelse af 3. januar 2019, offentliggjort i SKM2019.150.BR, hvor retten fandt at den oprindelige anskaffelsespris skulle anvendes ved beregning af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4. Det forhold, at klageren havde søgt at opnå et lavere beskatningsgrundlag ved at købe bilen fra selskabet og efter 5 måneder tilbagesælge den til en lavere pris, kunne efter en realitetsvurdering ikke føre til et andet resultat. Overdragelsen til klager var i øvrigt ikke registreret i motorregisteret, hvilket understøttede den manglende realitet i overdragelserne, der alene ansås for foretaget af hensyn til en lavere beskatning af fri bil.

Modsat fandt retten det bevist i Byrettens afgørelse af 30. november 2018, offentliggjort i SKM2019.5.BR, at overdragelserne skete på sædvanlige og markedsbestemte vilkår, og at der var tale om reelle overdragelser, hvorved bilen skiftede ejer. Efter bevisførelsen lagde retten også til grund, at overdragelserne var forretningsmæssigt begrundede. Det forhold, at overdragelserne tillige kunne have været begrundet i skattemæssige overvejelser, kunne herefter ikke føre til, at overdragelserne ikke skulle tillægges skattemæssig virkning.

Da bilen på overdragelsestidspunktet er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering er spørgsmålet, om der er grundlag for at tilsidesætte overdragelserne heraf mellem klageren og selskabet.

Klageren er direktør og hovedanpartshaver i [virksomhed1] ApS. Handler mellem selskabet og klageren er på den baggrund at betragte som handler mellem interesseforbundne parter.

Selskabet erhvervede den 22. juni 2016 en Audi A6 til en pris på 668.580 kr., og stillede bilen til rådighed for klageren. Klageren har herefter været beskattet af værdien af fri bil således, at beskatningen er sket på baggrund af en værdi på 668.580 kr. jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 7. pkt., idet der er forløbet mere end 3 år fra bilens første indregistrering, 1. marts 2013, ved dens erhvervelse.

Selskabet sælger den 29. september 2017 bilen til klageren for 375.000 kr., svarende til vurdering foretaget af [person1] fra [virksomhed2] den 5. september 2017.

40 dage senere, den 8. november 2017, bliver bilen tilbagekøbt af selskabet for 370.000 kr. Der foreligger ikke en vurdering af 3. mand på dette tidspunkt, men klageren har vurderet et værditab på 5.000 kr. for perioden den 29. september 2016 til den 8. november 2017.

Fælles for klagerens køb af bilen den 29. september 2017 og for tilbagekøbet af bilen den 8. november 2017 er, at der er sket omregistrering af bilen og beløbene er ligeledes blevet betalt.

Om koncerninterne overdragelser eller overdragelser mellem interesseforbundne parter af biler, der er stillet til rådighed som fri bil og som derfor beskattes efter ligningslovens § 16, stk. 4, fremgår af Den Juridiske Vejledning 2012-1, afsnit C.A.5.14.1.10, at:

”En bil skal anses for anskaffet på det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren første gang erhvervede eller leasede den pågældende bil. Når der er tale om beskatning efter ligningslovens § 16, stk. 4, lægger told- og skatteforvaltningen som udgangspunkt ikke vægt på, at der sker koncerninterne overdragelser og overdragelser mellem interesseforbundne parter, der ikke er begrundet i en rent forretningsmæssige dispositioner.

Anskaffelsestidspunktet bliver derfor ikke påvirket af koncerninterne overdragelser med tilbagekøb eller lejeaftaler, der reelt ikke medfører ændringer i arbejdsgiverens rådighed over bilen.” om koncerninterne overdragelser.”

Det fremgår af rettens begrundelse i SKM.2019.150 BR, at denne beskrivelse må anses som værende i overensstemmelse med Landsskatterettens praksis i sager om den skattemæssige betydning af koncerninterne overdragelser eller overdragelser mellem interesseforbundne parter.

Uanset ordlyden i Den Juridiske Vejledning 2018-2 er ændret således, at koncerninterne overdragelser og overdragelser mellem interesseforbundne parter vil blive lagt til grund i skattemæssig henseende, såfremt overdragelsen sker på sædvanlige og markedsbestemte vilkår, og ikke er af ren formel karakter uden reelt indhold, har der ikke herved været tiltænkt en realitetsændring, hvilket skatteministerens svar på spørgsmål nr. 287 af 15. marts 2017, sammenholdt med skatteministerens svar på spørgsmål 135 fra 2006, underbygger.

Det er således et krav til en koncernintern overdragelse eller en overdragelse mellem interesseforbundne parter, at overdragelsen sker på sædvanlig og markedsmæssige vilkår, og at handlen har været reel. Bevisbyrden herfor påhviler de nærtstående parter.

Der foreligger ikke holdepunkter for at fastslå, at handlerne den 29. september 2017 og den 8. november 2017 har haft et reelt indhold, idet det på baggrund af værditabet navnlig mellem selskabets købspris på 668.580 kr. i juni 2016, købsprisen på 375.000 kr. vedrørende klagerens køb af bilen, og købsprisen den 8. november 2017 i forbindelse med at selskabet køber bilen tilbage, lægges til grund, at det egentlige formål med handlerne har været, at nedbringe beskatningsgrundlaget fra de 668.580 kr. til den pris på 300.000 kr., som selskabet skulle betale for bilen ved tilbagekøbet den 8. november 2017. Der er herved navnlig lagt vægt på, at handlerne tidsmæssigt ligger tæt på hinanden, samt at klageren både før købet og efter tilbagesalget af bilen har den til rådighed.

Hertil kommer, at den foreliggende vurdering fra [person1] fra [virksomhed2] ikke i sig selv findes at understøtte, at handlerne henholdsvis den 29. september 2017 og den 8. november 2017 er sket på sædvanlige og markedsmæssige vilkår, og navnlig ikke, at der er tale om reelt begrundede overdragelser.

På den baggrund har klageren ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at hans køb den 29. september 2017 af Audi A6 til en pris af 375.000 kr., som han indtil da har haft stillet til rådighed af sit selskab, og det efterfølgende tilbagesalg den 8. november 2017 for 370.000 kr., dels er indgået på sædvanlige og markedsmæssige vilkår, og dels er udtryk for en reel handel.

Den omstændighed, at bilen ved begge handler bliver om registreret, kan ikke i sig selv føre til et andet resultat.

Landsskatteretten finder derfor, at den oprindelige anskaffelsespris skal anvendes ved fastsættelse af bilens skattepligtige værdi.

Landsskatteretten bemærker, at nærværende sag ikke kan sidestilles med SKM2019.5.BR. I SKM2019.5.BR lagde retten til grund, at overdragelserne var forretningsmæssigt begrundede. Salget var bl.a. begrundet i et ønske om at styrke likviditeten under finanskrisen. I nærværende sag har klageren ikke løftet bevisbyrden for, at der ikke er tale om rent formelle overdragelser uden reelt indhold. Der er ikke fremført holdepunkter for at overdragelserne af bilen har været foretaget ud fra selskabets driftsmæssige forhold. Det er ikke tilstrækkeligt, at bilen er handlet, at der er pengestrøm, og at bilen er omregistreret. Der skal i en hver henseende være foretaget overdragelser som uafhængige parter ville have gennemført, og det skal være godtgjort, at handlen for selskabet er reel og ikke rent formel, jf. herved dommen i SKM2019.150.BR.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes.