Kendelse af 13-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

117.300 kr.

0 kr.

117.300 kr.

Indkomståret 2014

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

117.300 kr.

0 kr.

117.300 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

18.567 kr.

0 kr.

18.567 kr.

Indkomståret 2015

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

118.200 kr.

0 kr.

118.200 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

14.873 kr.

0 kr.

14.873 kr.

Indkomståret 2016

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

118.200 kr.

0 kr.

118.200 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

9.904 kr.

0 kr.

9.904 kr.

Indkomståret 2017

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

96.073 kr.

0 kr.

96.073 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

13.706 kr.

0 kr.

13.706 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er eneanpartshaver i [virksomhed1] ApS, der ejer 100 % af [virksomhed2] ApS, hvor klageren er ansat som direktør.

Fri bil

Selskabet har i perioden 2. december 2009 til den 10. februar 2017 haft en Opel Insignia ([reg.nr.1]) registreret. Denne afløses af en Opel Insignia ([reg.nr.2]) fra den 31. januar 2017 og frem. Begge køretøjer ses på Motorregistrets hjemmeside registreret til personkørsel.

Skattestyrelsen bemærker, at det er dem oplyst, at klageren er den primære bruger af disse Opel Insignia, og selskabets brændstofkort nr. 1 hører til disse køretøjer. Ligeledes er det oplyst Skattestyrelsen, at køretøjerne har været parkeret ved [virksomhed2] ApS’ adresse på [adresse1], [by1], ligesom køretøjerne i forbindelse med klagerens arbejde, hvor der er 24 timers tilkaldevagt, har været parkeret ved klagerens bopæl på [adresse2], [by2].

Klageren har i klagen oplyst, at det omhandlende arbejde består i at servicere og sikre strøm til større arrangementer som festivaler, koncerter, sportsarrangementer, men også til eksempelvis boligforeninger m.v. I forbindelse med disse arrangementer m.v. har klageren enten tilkaldevagt eller opholder sig på stedet.

Der forligger en række fotos af selskabets Opel Insignia ([reg.nr.2]) – billederne viser et køretøj, der bærer præg af at blive brugt erhvervsmæssigt, idet der ses skader på bagkofangeren, køretøjet er støvet og tilsmudset, ligesom bagagerummet er fyldt med el-artikler til erhvervsmæssig brug. Der er ikke foretaget nogen form for modifikationer på køretøjets indretning.

På brændstofkort nr. 1 fremgår der at være tanket brændstof i perioden 2014-2017 206 gange, hvor 80 af disse takninger er nær selskabets adresse, 56 af tankningerne er på trækningen mellem klagerens bopæl og selskabets adresse, og 39 af tankningerne er nær klagerens bopæl.

Der foreligger ikke vagtplaner for klagerens arbejde med tilkaldevagt og fysisk tilstedeværelse, ligesom der ikke foreligger kørebøger for selskabets Opel Insignia.

Det er ved kontormøde oplyst, at der er et faktuelt behov for, at klageren enten er på stedet for arrangementet eller kan være til stede inden for meget kort tid. Det er et krav inden for denne branche, og hvis klageren ikke kan tilbyde dette, vil han miste sit gode renomme og dermed kunder.

Klagerens hustru har i sit navn registeret en Opel Mokka [reg.nr.3] frem til den 17. august 2015. Der ses ikke at være registreret et køretøj fra denne periode og frem til den 24. november 2015, hvor en ny Opel Mokka registreres til klagerens hustru.

Klageren har i sit navn haft en Adria Super Sonic ([reg.nr.4]) registreret fra 4. december 2013 til 4. maj 2017 og efterfølgende en Mercedes -Benz/Hymer (BJ 68 551) fra den 15. maj 2017 og frem.

Brændstof

[virksomhed2] ApS har brændstofkort nr. 5 og har oplyst, at dette anvendes til køb af diesel til selskabets generatorer i forbindelse med servicering og sikring af strøm til nævnte arrangementer m.v. Tillige er det fra selskabets side oplyst, at der anvendes egne mindre generatorer, men selskabet lejer også større generatorer hos [virksomhed3] ApS.

Det fremgår af oversigt over brændstofforbruget på brændstofkort nr. 5, at der i perioden 2014 – 2017 har været tanket for i alt 57.051,04 kr. fordelt således: 2014 for 18.567,34 kr., 2015 for 14.873,10 kr., 2016 for 9.904,22 kr. og 2017 for 13.706,38 kr.

Eksempelvis kan det nævnes, at der i 2014 ses fire tankninger ved grænsen til Tyskland og 8 tankninger på Fyn/i Jylland, i 2015 er der fem tankninger nær den Tyske grænse, i 2016 ses der to tankninger nær den Tyske grænse og tre på Fyn/i Jylland, og i 2017 ses der to tankninger nær grænsen ved Tyskland og to tankninger på Fyn/i Jylland. En stor andel af disse tankninger finder sted i eller op imod en weekend.

Klageren har på Skattestyrelsens anmodning fremsendt faktura for leje af generatorer, men kun for indkomståret 2017, og der foreligger dermed ikke dokumentation for leje af generatorer for indkomstårene 2014-2016. Skattestyrelsen bemærker i den sammenhæng, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem tankninger i 2017 og leje af generatorer.

Klageren ejede en autocamper Adria Super Sonic ([reg.nr.4]) fra den 4. december 2013 til 4. maj 2017, hvor det er oplyst fra Skattestyrelsen, at denne har kørt 47.000 km i perioden fra 11. december 2013 til 16. april 2017. Efterfølgende erhverver klageren en Mercedes -Benz/Hymer (BJ 68 551) fra den 15. maj 2017 og frem. Der foreligger ikke oplysninger om antal kørte kilometer for den nye autocamper. Skattestyrelsen antager dog, at den cirka har kørt 10.000 km i 2017, idet Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i, at den tidligere autocamper cirka kørte 15.000 km årligt.

Klageren har oplyst at benytte egen autocamper i forbindelse med udførelsen af sit arbejde og nogle gange få brændstof betalt af selskabet i forbindelse med udført arbejde. Klageren har oplyst, at mængden af brændstof påfyldt for selskabets regning imidlertid ikke er i det omfang, som Skattestyrelsen anfører.

Der er ikke indsendt kørselsregnskab herfor eller en oversigt over udført arbejde, ligesom der ikke er indsendt dokumentation for køb af brændstof til autocamperen i de pågældende indkomstår. Der er derimod indsendt en oversigt over brændstofforbrug på familiens private bil, hvor det fremgår, at forbruget udgør 22.706, 36 kr. for de omhandlede indkomstår, og at der hovedsageligt er tanket nær familiens bopæl.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med samlet 624.123 kr. for indkomstårene 2013-2017 med følgende begrundelser:

Fri bil for indkomstårene 2013-2017:

”(...)

Det er vores opfattelse, at der skal ske beskatning af fri bil ved dig vedrørende ovennævnte personbiler.

Det begrundes med følgende:

Der er tale om personbiler, der er velegnet til privat kørsel.
De omtalte biler har været stillet til rådighed for dig.
Du har som eneanpartshaveren og direktør haft bestemmende indflydelse på bilernes brug.
Bilerne har uden for arbejdstid befundet sig på din private bopæle.
Der er ikke udarbejdet kørebøger eller andet, som kan sandsynliggøre, at bilerne ikke anvendes privat.
Der er ikke udarbejdet vagtplan, og det anses ikke sandsynligt, at du altid har vagt året rundt.
Det er ikke lavet regnskab over 25 dages reglen for at medbringe biler til bopælen for at køre direkte ud dagen efter.
Det anses ikke for sandsynliggjort, at du altid møder ind direkte ved kunderne og kører hjem direkte fra kunderne. Der er ikke indsendt arbejdssedler eller aftalebøger, som kan underbygge denne påstand. Det er også oplyst, at du bruger selskabet varebiler, hvilket kræver, at du møder på selskabets adresse.
Det, at du har haft en privat bil i husstanden, betyder ikke nødvendigvis, at selskabets biler ikke er til rådighed for privat kørsel. Det kan i den forbindelse nævnes, at ifølge motorregistret har din husstand slet ikke haft en privat bil i perioden fra 17/8 2015 til 24/11 2015.
Der er ved gennemgang af brændstofkøbet konstateret tankningssteder og tidspunkter, som ligger uden for det normale område og tidspunkter for en el-forretningen.

Beregning fri bil

Den ”gamle” Opel Insignia[reg.nr.1] er fra den 1/5 2009. Den blev købt den 2/12 2009 og afmeldt den 10/2 2017.

Da bilen på købstidspunktet var under 3 år, er det markedsprisen ved første indregistrering, der skal anvendes som beskatningsgrundlag, jf. SKM2018.331.BR.

Nyprisen for en tilsvarende 2,8 V6 4x4 med 260 hk var i 2009 ifølge [virksomhed4] bildatabase på 589.100 kr. Købsprisen for den 7 måneder gamle bil var i 2009 ifølge det indsendte bilag på 600.000 kr.

Selv om nyprisen 7 måneder tidligere sandsynligvis har været højere end 600.000 kr., anvendes dette beløb alligevel som beregningsgrundlag, da den af os fundne nypris er lidt lavere, hvilket kan skyldes, at det er prisen uden tillæg for metallak og fabriksmonteret udstyr.

Beregningsgrundlag herefter 600.000 kr. x 75 %, da bilen i 2013 er over 36 måneder = 450.000 kr.

Beskatning: 300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr. + 20 % af 150.000 kr. = 30.000 kr. I alt 105.000 kr. årligt.

Miljøtillæg 2013-2014 = 12.300 kr. årligt og 2015-2017 = 13.200 kr. årligt.

Årlig samlet beløb til beskatning 117.300 kr. i 2013-2014 og 118.200 kr. i 2015-2017.

Der blev købt en ny Opel Insignia for 390.000 kr. inkl. levering og nummerplade den 30/1 2017. Heraf ikke afgiftspligtig udstyr if. slutseddel 13.443,80 kr. og anhængertræk 7.800 kr. Beregningsgrundlag herefter på 368.756 kr.

Beskatning: 300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr. + 20 % af 68.756 kr. = 13.751 kr. I alt 88.751 kr. årligt.

Miljøtillæg 2017 = 5.310 kr. årligt. og 2018-2019 = 5.610 kr. årligt.

Årlig samlet beløb til beskatning 94.061 kr. i 2017 og 94.361 kr. i 2018 og 2019.

Oversigt over beskatningsbeløb i henhold til ovenstående:

2013:117.300 kr.

2014:117.300 kr.

2015:118.200 kr.

2016:118.200 kr.

2017: 96.073 kr.(118.200 kr. x 1/12 = 9.850 kr. + 94.061 kr. x 11/12 = 86.223 kr.)

Du beskattes af ovenstående beløb i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 og skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5. Beløbene anses for personlig indkomst i henhold til personskattelovens § 3.

(...)”

Maskeret udlodning for indkomstårene 2014-2017:

”(...)

Det anses ikke for dokumenteret eller på anden måde sandsynliggjort, at tankningerne på kort nr. 5 er til de generatorer, som selskabet udlejer.

Ved en gennemgang af de indsendte fakturaer for 2017 ses der ikke sammenhæng mellem tidspunkter/steder for tankningerne og selskabets udlejning af generatorer.

Der er ikke indsendt dokumentation for udlejning af generatorer i 2014-2016, så det har ikke været muligt at udføre en kontrol af sammenhængen for disse år.

Det er samtidig blevet oplyst, at kort nr. 5 er anvendt til tankning af din private autocamper, når den har været anvendt i forbindelse med opgaver for selskabet, men at dette ikke kan dokumenteres med køresedler eller lignende.

Der er trods vores forespørgsel ikke modtaget dokumentation for dine egne betalinger for brændstof til autocamperen, da du har skiftet bankforbindelse i september 2017, og at du derfor ikke har adgang til de gamle kontoudtog. Det kan i den forbindelse bemærkes, at du har brugt brændstofkort til din husstands anden private bil, hvor der er indsendt dokumentation.

Din autocamper har i perioden 11/12 2013 – 16/4 2017 kørt ca. 47.000 km.

Der er i samme periode tanket 4.584 liter brændstof på kort nr. 5, og hvis det forudsættes, at alt det købte brændstof på kort nr. 5 er brugt af autocamperen, giver det gennemsnitlig 10,25 km pr. liter.

Autocamperen skulle i henhold til registreringsattesten kunne køre 12,6 km pr. liter under optimale forhold, så det anses for sandsynligt, at den under normale forhold kører omkring 10 km på literen.

Der er i perioden 7/6 – 12/12 2017 købt 1.023 liter brændstof på kort nr.5. Det anses for sandsynligt, at det er anvendt i den nye autocamper, der blev købt den 15/5 2017.

Vi har ikke oplysninger om det kørte antal kilometer i den nye autocamper, men henset til at der tidligere køres gennemsnitlig ca. 15.000 km årlig, anses det for sandsynligt, at den nye autocamper har kørt mindst 10.000 km i perioden 7/6 – 12/12 2017. Den nye autocamper kan i henhold til registreringsattesten køre 10,6 km pr. liter under optimale forhold.

Da det efter en samlet vurdering ikke anses for dokumenteret eller sandsynliggjort, at brændstofkøbet på selskabets kort nr. 5 vedrører påfyldning af de udlejede generatorer, og da det samtidig er oplyst, at kortet i nogle tilfælde reelt er anvendt til påfyldning af autocamperen, er det vores opfattelse, at kort nr. 5 i overvejende grad er anvendt ved kørsel i autocamperen.

Da eventuel godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel for selskabet i autocamperen kun kan udbetales skattefrit ved fyldestgørende køresedler og kilometergodtgørelse med maksimal statens takster, vil det ikke føre til et andet resultat, når disse betingelser ikke er opfyldt.

Det er herefter vores opfattelse, at de samlede udgifter i forbindelse med brug af tankkort nr. 5 på 57.050 kr. skal anses for maskeret udlodning til dig, jf. ligningslovens § 16A, stk. 1 og skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, da alt det indkøbte diesel anses for anvendt i din autocamper. Udlodningerne beskattes som aktieindkomst, jf. personskattelovens § 4A.

Beløbene fordeler sig over årene således:

Indkomstår Udlodning

201418.567 kr.

201514.873 kr.

20169.904 kr.

201713.706 kr.

I alt57.050 kr.

(...)”

Skattestyrelsen er fremkommet med følgende udtalelse af 2. december 2019 til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

I klagesagen har Skatteankestyrelsen i brev fra 18. november 2019 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Følgende er indstillet:

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Indkomståret 2013

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

117.300 kr.

0 kr.

117.300 kr.

117.300 kr.

Indkomstårene 2014

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

117.300 kr.

0 kr.

117.300 kr.

117.300 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

18.567 kr.

0 kr.

18.567 kr.

18.567 kr.

Indkomståret 2015

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

118.200 kr.

0 kr.

118.200 kr.

118.200 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

14.873 kr.

0 kr.

14.873 kr.

14.873 kr.

Indkomståret 2016

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

118.200 kr.

0 kr.

118.200 kr.

118.200 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

9.904 kr.

0 kr.

9.904 kr.

9.904 kr.

Indkomståret 2017

Beskatning af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4

96.073 kr.

0 kr.

96.073 kr.

96.073 kr.

Maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16A

13.706 kr.

0 kr.

13.706 kr.

13.706 kr.

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling.

Materielt

1.Fri bil

Klager anses at have bestemmende indflydelse på egen aflønning fra [virksomhed2] ApS, selskabet ejes af [virksomhed5] ApS. [virksomhed5] ApS ejes af Klager, der er ultimativ hovedaktionær i selskaberne.

En ansat aktionær er personlig skattepligtig af alt, hvad han måtte modtage som vederlag for sin arbejdsindsats i selskabet, uanset om det udbetales kontant eller i naturalier i form af fri bolig, bil m.v. Se SL § 4a og PSL § 3, stk. 1.

Klager har været ansat i [virksomhed2] ApS i alle indkomstårene, og selskabet anses at have stillet bil til rådighed for klager.

Det er dog uden betydning for beskatningen af klager, om han var ansat i selskabet. Klager skal beskattes af rådigheden og værdien af bilen som personlig indkomst. Se LL §§ 16 og 16 A, stk. 5 og PSL §§ 3, stk. 1 og 4A, stk. 2. Værdien af fri bil opgøres jf. ligningslovens § 16, stk. 4.

Der henvises til cirkl 1996 72 pkt. 12.4.6 og til Den juridiske vejledning afsnit C.A.5.14.1. Arbejdsgiver er pligtig til at indberette skattepligtige personalegoder jf. skattekontrollovens § 7 a, stk. 3.

Klager har ikke tidligere været beskattet af fri bil, idet værdien ikke er indberettet fra [virksomhed2] ApS. Endvidere anser Klager sig ikke omfattet af det skattemæssige regelsæt vedrørende fri bil. Klager gør gældende, at privat benyttelse ikke har fundet sted.

Indretningen af bilen har ifølge Klager været erhvervsmæssig i et omfang der ikke gør, at privat benyttelse har fundet sted. Klager har ikke dokumenteret, at bilen kun blev erhvervsmæssigt benyttet. Der er hverken fremlagt kørselsregnskab, arbejdssedler, tilkaldevagtplaner eller andet der dokumenterer, at bilen kun har været erhvervsmæssigt benyttet. Bevisbyrden for at privat benyttelse ikke har fundet sted påhviler Klager. Der henvises til SKM 2018.312 HR.

Bilen er indregistreret til privat befordring. Klager har oplyst, at bilen har været parkeret dagligt ved bopælen. Der er oftest sket tankning af bilen i nærheden af Klagers bopæl med anvendelse af arbejdsgivers tankkort nr. 5.

Skattestyrelsen finder ikke, at bilen er specialindrettet i skatteretlig forstand. Indretningen af bilen, anses ikke at have ændret bilens karakter afgørende fra en normal personbil, til at være en bil udelukkende egnet til erhvervsmæssig brug. Der skal foretages en konkret vurdering af hvert køretøj for at vurdere om køretøjet kan anvendes til privat benyttelse. Der henvises til SKM 2018.312 HR og SKM 2011.367 BR.

Ved beskatning af fri bil er det værdien af rådigheden over arbejdsgivers formuegode, der beskattes. Værdiansættelsen er således ikke afhængig af omfanget af den private benyttelse. Værdien opgøres i henhold til ligningslovens § 16, stk.4.

Skattestyrelsen finder ikke, at Klager har dokumenteret at bilen ikke har været stillet til rådighed for ham.

Skattestyrelsen tiltræder således Skatteankestyrelsens indstilling om, at Klager skal beskattes af rådigheden af fri bil for indkomstårene 2013 -2017.

2.Maskeret udlodning

Aktionærer beskattes af alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærerne. Se LL § 16 A. Dette gælder, hvad enten udbyttet formelt er deklareret eller ikke.

Alt hvad den ansatte aktionær i øvrigt modtager fra selskabet er som udgangspunkt udbytte og beskattes som aktieindkomst. Se PSL § 4A, stk. 1 nr. 1, LL § 16 A, stk. 1.

[virksomhed2] ApS har afholdt udgifter til brændstof til Klagers autocamper, idet Klager har benyttet selskabets brændstofkort nr. 5 ved tankning af autocamperen. Udgiften anses ikke at være en driftsudgift for selskabet.

[virksomhed2] ApS kan således ikke opnå fradrag for udgiften jf. driftsomkostningsbegrebet i statsskattelovens § 6, stk.1, litra a. Denne bestemmelse hjemler fradragsretten for udgifter, der er afholdt for at sikre, vedligeholde og erhverve indkomsten.

De afholdte udgifter anses at udgøre maskeret udlodning for Klager, da udgifterne anses at være private. Klager har haft mulighed for at afholde udgiften i hans egenskab af hovedaktionær og direktør i selskabet. Beløbene anses derfor at være tilgået Klagers privatsfære økonomisk og derved statueres der skattemæssigt maskeret udlodning. Der henvises til den juridiske vejledning afsnit C.B.3.5.2.1.

Skattestyrelsen tiltræder således Skatteankestyrelsens indstilling om, at Klager skal beskattes af maskeret udlodning.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske beskatning af fri bil for indkomstårene 2013 – 2017 samt at forhøjelsen vedrørende maskeret udlodning for indkomstårene 2014-2017 nedsættes til 0 kr. med følgende begrundelse:

”(...)

3. Sagens faktiske forhold

Sagens faktum er således, at [person1] arbejder i [virksomhed2] ApS, der er et selskab, der er 100 % ejet af [person1], igennem holdingselskabet [virksomhed1] ApS.

[virksomhed2] ApS er grundlæggende en virksomhed, der overordnet består af 2 grene.

1. Levering af ydelser til koncert- og festivalbranchen samt scoringstavler

[person1] er primus motor på den del af virksomhedens aktiviteter der relaterer sig til koncerter, festivaler, øvrige arrangementer og scoringstavler rundt om i de danske haller.

[person1] har siden [...] stået for at trække kabler / strøm til utallige arrangementer i Danmark, og alene i 2018 har virksomheden forestået følgende arrangementer:

Koncerter 2018:

I forbindelse med disse arrangementer kræves der enten fuld tilstedeværelse eller tilkaldevagt, idet evt. fejl / udfald skal løses med det samme, idet det ellers risikeres at arrangementerne ikke kan gennemføres – hvilket der i sagens natur ikke er råd til i denne branche.

I forbindelse hermed har [person1] ofte overnattet i sin private autocamper, som således i perioder har været anvendt i forbindelse med virksomhedens drift, hvilket selskabet grundlæggende ikke har betalt for, ud over i begrænset omfang diesel til camperen.

Selskabet har derved sparet mange penge til overnatning – og kørsel, idet selskabet, såfremt campren ikke kunne benyttes skulle have afholdt ret betydelige udgifter til overnatning og forplejning.

Nedenfor fremgår et af de, mange, tilfælde, hvor camperen har været anvendt.

(...)

I forbindelse med større arrangementer benytter virksomheden sig af materiel, der afviger meget markant fra traditionelle kabler m.v., hvilket relaterer sig til de meget betydelige mængder strøm, der anvendes til store arrangementer f.eks. [...] koncerterne i [...], som virksomheden har trukket strøm til.

Der kan henvises til nedenstående oversigt, der illustrerer hvilket materiel, der konkret er tale om:

Oversigt over kabler:

(...)

Virksomheden har kabellængder fra 3 m til 50 m.

Alm. 230V – 5G1,5. Vægt: 0,15g pr. m.

Blå 16A – 5G2,5. Vægt: 0,22g pr. m.

Rød 16A – 5G2,5. Vægt: 0,22g pr. m.

32A – 5G6. Vægt: 0,557g pr. m.

63A – 5G16. Vægt: 1kg pr. m.

125A – 5G35 Vægt: 1,68kg pr. m.

Power Lock/400A – 1x150 Vægt: 1,44kg pr. m. (her skal man bruge 5 kabler til et sæt).

***

Til illustration af det materiel, som virksomheden råder over til disse aktiviteter kan henvises til følgende fotos, fra virksomhedens adresse, hvor materiellet opbevares

(...)

Virksomheden har derudover et fjernlager, hvor der opbevares materiel.

I forbindelse med arrangementerne anvendes dieselgeneratorer, enten virksomhedens egne, eller generatorer som lejes af tredjemand.

Der kan i den forbindelse være tale om meget store generatorer med et meget betydeligt dieselforbrug og en betydelig lejepris jf. sagens bilag 2, der er kopi af lejepriserne, samt kopi af [virksomhed2] ApS fakturaer til kunderne, hvoraf udgifterne til diesel fremgår.

Til illustration af hvor store enheder der er tale om kan henvises til fotos på de følgende sider.

(...)

For så vidt angår scoringstavler, er der tale om tavler i sportshaller med videre, og det er naturligvis oplagt, at der er krav om, at måtte der opstå fejl på en sådan tavle, vil den skulle udbedres omgående.

(...)

2. Traditionelt installations- og servicearbejde

Virksomhedens anden gren består af traditionelt elinstallatørarbejde, og det er et meget vigtigt faktuelt forhold til forståelse af nærværende sag, at det er [person2] – [person1]s datter, der er autoriseret installatør, og at virksomheden således alene kan levere sine ydelser iht. gældende lovgivning, såfremt det er [person2] der forestår de lovpligtige installationer. Der vedlægges som sagens bilag 3 kopi af [person2]s autorisation.

[person2] sidder således ikke på kontoret, men arbejder som aut. Installatør på de opgaver, som virksomheden udfører, sammen med de øvrige ansatte. Derudover er det [person2], der besigtiger arbejder og afgiver tilbud, ligesom [person2] udskriver fakturaer.

[person2] forestår derudover gennemførelse af de lovpligtige Elsyn, som i sagens natur gennemføres på skiftende adresser.

Der fremlægges som sagens bilag 4 et eksempel på et gennemført Elsyn.

Dette betyder også, at [person2]s bil er indrettet på en sådan vis, at den indeholder de nødvendige værktøjer og komponenter, således at [person2] kan køre direkte ud til kunderne i forbindelse med udførelsen af sit primære arbejde, som installatør.

Der kan vedrørende indretning af [person2]s bil henvises til klagen i [person2]s sag, hvoraf der fremgår fotos, der viser bilens særlige indretning, ligesom der i [person2]s personlige sag er redegjort meget præcist for [person2]s eksakte opgaver.

***

Der er således en relativ klar opdeling i opgaverne og [person2] og [person1]s roller i virksomhedens drift, idet opgaverne dog naturligvis overlapper i de tilfælde, hvor der er behov for akut assistance, idet såvel [person1] som [person2] forestår akut tilkald, når der er behov herfor.

Virksomheden har således 24 timers tilkaldevagt i forhold til de eksisterende kunder, der har et akut opstået behov for assistance, f.eks. de kunder virksomheden har i restaurationsbranchen, foreninger f.eks. [...], Boligforeninger m.v.

Det er endvidere klart, at i de perioder, hvor der er koncerter og andre arrangementer skal virksomheden kunne rykke ud straks, men det er lige så oplagt at servicering af scoringstavler i sportshaller i forbindelse med sportsarrangementer m.v. skal løses straks, hvorfor der principielt altid er en åben telefon, således at der kan rykkes ud, hvis behovet opstår. Tilsvarende gør sig gældende i relation til boligforeninger m.v., som virksomheden servicerer.

Virksomhedens karakter er således anderledes end en traditionel installatør, idet virksomheden er specialiseret inden for brancher, der kræver øjeblikkelig assistance / udbedring.

Dette faktum er særdeles væsentligt i forhold til forståelsen af denne sag, og det kørsels-mønster, der har været i virksomheden, idet vagttelefonen altid er bemandet, og enten svares af [person1] eller [person2].

***

For så vidt angår den ”seneste” Insignia, som sagen vedrører er den ikke, som [person2]s bil, specialindrettet, men bilen bærer klart præg af, at være anvendt erhvervsmæssigt, jf. nedenstående fotos.

(...)

Som det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse side 2 pkt. 1.1. parkeres bilen på selskabets adresse [adresse1], [by1], og at den alene er med på den private adresse i de tilfælde, hvor der er tilkaldevagt.

Der er allerede redegjort for hvordan dette har fungeret fra [person1]s advokat, jf. Skattestyrelsens afgørelse side 3 andet afsnit, ligesom det i øvrigt skal fremhæves, at [person1] i privat regi anvender sin private bil, en Opel Mokka, og selvfølgelig autocamperen. Det er endelig ikke korrekt, at der skulle have været en periode fra 17/8 2015 – 24/11 2015, hvor der ikke i privat regi har været rådighed over en privat bil.

Det faktuelle er, at den bil, der blev bestilt ikke indeholdt det ønskede udstyr hvorfor handlen gik tilbage. Opel stillede i den pågældende periode en bil til rådighed, ligesom camperen selvfølgelig har været til disposition.

4.Begrundelse for klagen

Det gøres gældende, at der ikke på nogen som helst vis er grundlag for at gennemføre nogen beskatning i denne sag, da bilerne ikke har været til rådighed for privat benyttelse og ikke har været benyttet til privat kørsel.

***

Det er faktuelt vigtigt at holde sig for øje, at der alene køres til privatadressen i bilen i de tilfælde, hvor [person1] har tilkaldevagt, f.eks. i forbindelse med koncerter, kampe hvor det er afgørende, at scoringstavlen kører, hvor der er udlejet en af de store generatorer jf. ovenfor m.v. I disse tilfælde skal der mødes straks, der måtte være et problem med strømmen.

Alle øvrige dage parkeres bilen på virksomhedens adresse, som ikke er sammenfaldende med [person1]s private adresse.

Dertil kommer, at [person1] privat råder over en personbil, samt en autocamper, således at [person1] ikke har noget privat behov for at have rådighed over selskabets bil, ligesom den selvfølgelig ikke er anvendt privat.

Som det fremgår af de fremlagte fotos bærer bilen temmelig klart præg af erhvervsmæssig anvendelse, og fremtræder således på ingen som helst vis, som et køretøj, der anvendes privat.

Det er således et faktum i denne sag, at virksomheden har en karakter der kræver at der kan rykkes ud med meget kort varsel, og at virksomheden i øvrigt har tilkaldevagt, som deles mellem [person2] og [person1].

I de tilfælde er det således afgørende for virksomhedens drift, at det er muligt at kunne rykke ud og løse den konkrete opgave.

Der er således tale om kørsel til mange enkeltstående kunder i de tilfælde, hvor bilen står på privatadressen, hvilket medfører, at der ikke er tale om privat kørsel, da det ikke er i [person1]s private interesse, at bilen anvendes, men alene i relation til virksomhedens drift.

I de tilfælde, hvor [person1] ikke i erhvervsmæssig sammenhæng har brug for bilen, parkeres den på virksomhedens adresse.

***

Af Skatteministeriets cirkulære nr. 202 af 13. december 1993 punkt 2.4.5.7 fremgår:

"

Personer med vagt fra hjemmet til "uvisse adresser" uden for normal arbejdstid kan i for-bindelse med vagten køre mellem hjemmet og virksomheden, uden at det udløser beskatning efter § 16, stk. 4, af fri bil. Det er dog en betingelse, at kørsel fra hjemmet til de adresser, som den pågældende bliver kaldt til, må forventes at kunne henføres under ligningslovens § 9 B."

Højesteret har tidligere udtalt sig om ordninger, der omfatter tilkaldevagt, jf. SKM2006.481.HR

”...

Det må som ligeledes anført af landsretten lægges til grund, at A som en del af sine almin-delige arbejdsopgaver kunne tilkaldes døgnet rundt af virksomhedens kunder.

Ordningen indebar, at han kunne benytte firmabilen til kørsel mellem sit hjem og arbejds-pladsen i ..., ligesom bilen var på hans bopæl hele året bortset fra ferieperioder, enkelte weekends og under andet fravær.

En sådan ordning kan ikke anses for omfattet af skattemyndighedernes praksis som beskre-vet i pkt. 12.4.6.4 i cirkulære nr. 72 af 17. april 1996(personer med vagt fra hjemmet til "uvisse adresser" uden for normal arbejdstid), hvorefter kørsel mellem hjemmet og virksom-heden uden for normal arbejdstid ikke udløser beskatning efter ligningslovens § 16, stk. 4. As tilkaldeordning kan således ikke begrunde en undtagelse fra denne beskatning.”

I nærværende sag er bilen alene taget hjem, når [person1] har haft tilkaldevagt, og alene i tilfælde, hvor der køres til midlertidige arbejdssteder. Alle øvrige dage har bilen holdt på virksomhedens adresse.

Det skal videre bemærkes, at bilen indeholdt det fornødne grej, som var nødvendigt for at [person1] kunne håndtere det pågældende udkald.

Der forekommer således ikke privat kørsel i denne sag, ligesom bilen på ingen som helst vis har stået til rådighed for [person1], der i øvrigt, ej heller har haft noget behov for at kunne disponere over bilen i privat regi, qua [person1]s husstand i forvejen har haft to køretøjer til disposition.

***

For så vidt angår sagens andet spørgsmål, spørgsmålet omkring maskeret udlodning, er det væsentligt at holde sig for øje, at [person1]s private autocamper i en lang række tilfælde har været anvendt i firmaets interesse f.eks. i forbindelse med [festival], som firmaet igennem mange år har arbejdet for.

Selskabet betaler ikke særskilt herfor, udover at der afregnes delvist for den diesel, der er forbrugt.

Det er fuldstændig samme systematik, der f.eks. har været anvendt i forbindelse med en række af de øvrige arrangementer, som selskabet har udført arbejde for, således at selskabet har sparet mange penge til overnatninger, kørselsgodtgørelse m.v.

Reelt set er der alene tale om at selskabet betaler en del af den meget betydelige erhvervsmæssige kørsel, der har været til stævner, koncerter, festivaler m.v. overalt i Danmark.

Det er dog korrekt, som anført af Skattestyrelsen, at der ikke har været ført eksakt regnskab, men dette ændrer ikke ved, at udgifterne er erhvervsmæssige.

Det skal endelig erindres om, at der intet steds af selskabets regnskaber ses at være fratrukket udgifter til overnatning, når [person1] f.eks. er på [ø1] i flere dage. I og med at [person1] nødvendigvis må have et eller andet sted at overnatte illustrerer dette anvendelsen af camperen, som en god og billig løsning for selskabet.

Det er dog klart, at [person1] selvfølgelig ikke skal betale for den diesel, der anvendes i denne sammenhæng, hvilket udgifter selskabet naturligvis har afholdt - i og med at der er tale om erhvervsmæssig kørsel, der alene er afholdt i selskabets interesse.

Sagen har således intet med udbetaling af godtgørelse af gøre, som Skattestyrelsen omtaler i afgørelsen side 8, 4. afsnit, men alene at selskabet afholder sine egne udgifter, på fuldstændig samme vis, som hvis [person1] havde taget selskabets Opel.

(...)”

Klageren er fremkommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse.

Følgende fremgår heraf:

”(...)

Fri bil

Som anført i klagen har [person1] alene haft bilen med hjem i de tilfælde, hvor der har være tilkaldevagt til særlige opgaver, alle andre dage, har bilen været parkeret på selskabets adresse. Derudover har bilen selvfølgelig indeholdt det nødvendige grej til at [person1] har kunnet udføre de opgaver, han blev kaldt ud til.

I relation til spørgsmålet om, hvem der herefter har bevisbyrden i denne sag henviser Skatteankestyrelsen til SKM 2017,504 0, hvilket kan undre, idet sagen for Landsretten alene angik spørgsmålet om hvorvidt bilen var specialindrettet eller ej, og særligt idet at der mellem parterne i sagen var enighed om, at der skulle ske beskatning, såfremt retten nåede frem til, at bilen - en Toyota Hilux - ikke var specialindrettet.

Højesteret stadfæstede afgørelsen jf. SKM 2018,312 H, dog med en tilføjelse omkring, at det var uden betydning om der var en lille reol i bilen eller ej.

SKM 2016,586 vedrørte en gulpladebil, hvor der var betalt privatbenyttelsesafgift, der i sig selv skaber en kraftig formodning for privat anvendelse og dermed i sagens natur også af rådighed.

Det fremgår dog videre, i overensstemmelse med praksis, at det er udgangspunktet, at det er skattemyndighederne, der har bevisbyrden for rådighed, når selskabets adresse ikke er sammenfaldende med skatteyderens adresse.

I den konkrete sag havde Skattestyrelsen dog godtgjort, at der var en formodning for privat rådighed henset til at der var betalt privatbenyttelsesafgift, som skatteyderen om­ vendt ikke havde afkræftet.

Udgangspunktet er således det modsatte jf. SKM:2014.504.HR, med mindre det forhold, at [person1] har hjemtaget bilen, når han har tilkaldevagt til arrangementer ændrer dette udgangspunkt.

I relation hertil er det, som allerede anført i klagen, en helt grundlæggende forudsætning for, at selskabet kan udføre sine opgaver, at [person1] kan rykke ud omgående, hvis der er udfordringer med strømmen til de arrangementer, som selskabet har udført arbejde for.

Det er oplagt, at [person1] som ejer af selskabet og ansvarlig for opgaverne ikke har udarbejdet vagtplaner for sig selv, der viser eksakt hvornår, han har haft tilkaldevagt, idet det følger direkte af de opgaver, som selskabet udfører.

Der kan henset til virksomhedens karakter og opgaver dårligt være tvivl om, at det er nødvendigt og relevant for [person1] at kunne rykke ud prompte der er behov derfor i forbindelse med arrangementer m.v. og derved adskiller sagen sig da også væsentligt fra SKM 2009.239 H, hvor bilen konsekvent var parkeret på privatadressen.

***

Som det videre fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling bærer bilen præg af at være anvendt erhvervsmæssigt, da den er smudset, bulet og i øvrigt fremtræder med el-artikler i bagagerummet. Disse forhold underbygger, at det er tale om en erhvervsmæssigt anvendt bil, og ikke en bil, der anvendes privat, uagtet den efter sin karakter er egnet til privat benyttelse.

Maskeret udbytte

Der kan indledningsvist henvises til det anførte i klagen, idet de arrangementer, som selskabet har udført arbejde for, i sagens natur har været rundt omkring i Danmark, som tidligere anført.

Dermed har selskabet også haft behov for at [person1] har kunnet have et sted at overnatte, i hvilken forbindelse med man har brugt [person1]s private camper, og det eneste selskabet har betalt herfor, har været diesel, idet der ikke er betalt kørepenge, eller i øvrigt betalt for benyttelse af camperen.

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Fri bil

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt.

Når der ikke er sammenfald af adresse mellem selskabet og klageren som direktør og hovedanpartshaver i selskabet, påhviler det som udgangspunkt Skattestyrelsen at løfte bevisbyrden for, at selskabet har stillet en bil til rådighed for klagerens private brug. Bevisbyrden kan dog overgå til klageren, når der af Skattestyrelsen er skabt en formodning for privat rådighed. Det følger af Retten i [by3] dom af 23. juni 2016, offentliggjort som SKM2016.586.BR.

Klageren har oplyst, at de omhandlede biler ([reg.nr.1] og [reg.nr.2]) har været parkeret ved hans bopæl i forbindelse med, at klageren har haft 24 timers tilkaldevagt på sit arbejde.

Henset til, at de omhandlede biler i perioder har været parkeret ved klagerens bopæl, finder Landsskatteretten, at der foreligger en formodning for, at bilerne har været til rådighed for klagerens private brug.

Det påhviler herefter klageren at afkræfte denne formodning.

Efter retspraksis kan klageren løfte denne bevisbyrde, hvis han fremlægger et behørigt kørselsregnskab, som godtgør, at bilerne ikke har været anvendt til privat kørsel, eller han fremlægger konkrete oplysninger, som på anden vis godtgør, at bilerne ikke har været til rådighed for hans private brug. Der henvises til Retten i [by3] dom af 23. juni 2016, offentliggjort som SKM2016.586.BR.

I denne sag har klageren ikke fremlagt et behørigt kørselsregnskab eller anden dokumentation for, at bilerne ikke har været til rådighed for hans private brug. Klageren har derfor ikke løftet bevisbyrden for, at bilerne ikke har været til rådighed for hans private brug.

Klageren har gjort gældende, at hans kørsel i bilerne mellem arbejdspladsen og hjemmet ikke nødvendigvis udløser beskatning, idet kørslen alene sker i forbindelse med, at han har 24 timers tilkaldevagt på sit arbejde. Der er herved henvist til Højesterets dom af 30. juni 2006, offentliggjort som SKM2006.481.HR.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at hans kørsel mellem arbejdspladsen og hjemmet sker i forbindelse med, at han har 24 timers tilkaldevagt på sit arbejde. Der er herved henset til, at klageren ikke har dokumenteret, at han er omfattet af en 24 timers tilkaldevagt på sit arbejde, og at klageren heller ikke har dokumenteret, at kørsel sker i forbindelse med en eventuel vagtordning for eksempel i form af fremlæggelse af vagtplaner eller arbejdssedler for vagtordningen, der kan dokumentere den erhvervsmæssige benyttelse af bilerne uden for almindelig arbejdstid.

Klageren har endelig gjort gældende, at bilerne bærer præg af at være anvendt til erhvervsmæssig kørsel. Det følger imidlertid af SKATS meddelelse offentliggjort som SKM2008.354.SKAT samt af retspraksis med henvisning til Østre Landsrets dom af 14. juni 2017, offentliggjort som SKM2017.504.ØLR, der blev stadfæstet ved Højesterets dom af 27. juni 2018, SKM2018.312.HR, at der skal foretages en konkret vurdering af hver enkelt bil, herunder en vurdering af bilens egnethed til privat kørsel.

Landsskatteretten finder, at de omhandlede biler nok bærer præg af at blive anvendt til erhverv, men det forhold, at der ses skader på kofanger, at der ligger el-artikler i bagagerummet, og at bilerne generelt fremstår tilsmudset, er ikke ensbetydende med, at bilerne er uegnet til privat kørsel. Der er herved tillige lagt særlig vægt på, at bilerne er personbiler indregistreret til privat personbefordring.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at bilerne har været til rådighed for klagerens private brug, og at bilerne er egnet til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse om beskatning af fri bil for indkomstårene 2013-2017.

Maskeret udlodning
Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærer, medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Klageren har oplyst, at selskabets brændstofkort nr. 5 benyttes til påfyldning af lejede generatorer, men også at klageren ved benyttelse af egen autocamper i forbindelse med udførelse af sit arbejde for selskabet har benyttet brændstofkort nr. 5 til at tanke autocamperen.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at hans private autocamper har været anvendt i forbindelse med udførelse af hans arbejde, og at benyttelsen af brændstofkort nr. 5 derfor må anses for at dække klagerens private udgift i forbindelse med tankning af autocamperen. Der er herved henset til, at klageren ikke har fremlagt dokumentation i form af for eksempel køresedler, arbejdssedler eller vagtplaner, der dokumenterer et erhvervsmæssigt behov for brug af klagerens private autocamper. Der er endvidere henset til, at klageren ikke har fremlagt eksempelvis en skriftlig aftale mellem selskabet og klageren, der dokumenterer brugen af og det erhvervsmæssige behov for, at klageren anvender sin private autocamper. Endelig er der henset til, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for leje af generatorer, der kan sammenholdes med oversigten over tankninger og dermed brugen af brændstofkort nr. 5 til påfyldning af brændstof på generatorer.

Det forhold, at det måtte have været dyrere for selskabet at leje autocamperen af klageren eller at betale for et hotelværelse, og at klageren har oplyst, at der er tale om væsentlig færre tankninger, end Skattestyrelsen gør gældende, ændrer ikke herved.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2014-2017 angående maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.