Kendelse af 17-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-09-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Yderligere overskud af virksomhed

1.184.893 kr.

0 kr.

1.184.893 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2014 virksomheden [virksomhed1] v/[person1] . Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden blev etableret i 1991 og stadig er aktiv under CVR-nummeret [...1].

Det fremgår af de erhvervsmæssige skatteoplysninger, at virksomheden i indkomståret 2014 havde en omsætning på 763.796 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før renter på 440.064 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af klagerens bankkontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonto [...35] i [finans1] og bankkonto [...13] i [finans2], som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens regnskabsmateriale.

På klagerens bankkonto [...35] i [finans1] fremgår blandt andet følgende bankindsætninger:

Dato

Tekst

Beløb

04.02.2014

Moms m.m.

284.102,00 kr.

01.05.2014

fakt 104/014

62.500,00 kr.

01.05.2014

Fakt 105/014

62.500,00 kr.

01.05.2014

fakt. 106/014

62.500,00 kr.

07.05.2014

[virksomhed2]..

82.783,00 kr.

07.05.2014

[virksomhed2]..

200.000,00 kr.

11.07.2014

[...] MOMS

70.218,75 kr.

31.10.2014

fakt 309/014

62.500,00 kr.

31.10.2014

fakt 315/014

62.500,00 kr.

I alt

949.603,75 kr.

Det fremgår af overførselsmeddelelserne, at de 70.218,75 kr., som blev overført den 11. juli 2014, var fra [virksomhed3] ApS. De resterende overførsler var fra [virksomhed2] ApS c/o [virksomhed1].

Det fremgår endvidere af kontoudtoget, at der den 3. april 2014 blev hævet 20.000 kr., og den 6. maj 2014 blev der hævet 150.000 kr.

På klagerens bankkonto [...13] i [finans2] fremgår følgende bankindsætninger:

Dato

Tekst

Beløb

12.08.2014

[virksomhed2]

251.700 kr.

11.11.2014

For payment

270.000 kr.

12.11.2014

[virksomhed2]

9.812 kr.

I alt

531.512 kr.

Overførslerne er fra [virksomhed2] ApS c/o [virksomhed1].

De konkrete bankindsætninger udgør i alt 1.481.115,75 kr., som Skattestyrelsen ved forslag af 1. marts 2019 henførte til klagerens virksomhed. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 1.184.893 kr. (1.481.115*0,80).

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt en oversigt med angivelse af kontanthævninger og hævninger via Eurocard som udlæg for [virksomhed2] ApS på samlet 879.379,09 kr. Klageren har endvidere fremlagt en overførselskvittering, hvoraf det fremgår, at [virksomhed4] ApS overførte 100.000 kr. til [virksomhed3] A/S den 13. november 2018.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation på trods af flere opfordringer hertil.

Skattestyrelsen modtog oplysninger indeholdende klagerens kontoudtog den 4. september 2018 og fremsendte udkast til afgørelse den 1. marts 2019. Den påklagede afgørelse blev fremsendt den 24. maj 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2014 forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 1.184.893 kr., hvoraf 250.000 kr. vedrører bankindsætninger med henvisning til konkrete fakturaer, 878.718 kr. vedrører bankindsætninger uden henvisning til faktura, og 56.175 kr. vedrører en bankindsætning fra [virksomhed3] ApS.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1. Overførsler vedrørende diverse fakturer

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af dit brev af 26. april 2019 at overførelserne på i alt 324.500 kr. fra selskaberne [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed7] ApS til din bankkonto vedrører betaling af fakturaer udskrevet af selskabet [virksomhed2] ApS. Derudover har du ifølge dine bankkontoudskrifter i alt fået overført 1.098.397 kr. (jf. afsnit 2) fra selskabet [virksomhed2] ApS.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at fakturaerne er udskrevet af selskabet [virksomhed2] ApS.

Af afsnit 2.1 fremgår oplysninger om bl.a. din tilknytning til selskabet [virksomhed2] ApS.

Ifølge det oplyste har du i alt fået overført 1.410.897 kr. (1.098.397 kr. + 324.500 kr.) enten direkte fra selskabet [virksomhed2] ApS eller fra 3. part, som har udført arbejde for selskabet.

Det fremgår ligeledes af dit brev af 26. april 2019, at overførelserne udelukkende er betalinger for udlæg og a/conto udbetalinger for fremtidige udlæg til selskabet [virksomhed2] ApS.

Du har lavet en opgørelse over dine udlæg til selskabet [virksomhed2] ApS. Det fremgå af opgørelsen at du har haft udlæg for i alt 879.379,09 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for at hævningerne er udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Du oplyser at ind- og udbetalinger er poster som er en del af mellemregninger mellem selskabet og dig personligt. Du har ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om mellemregninger mellem dig og selskabet.

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til din opgørelse:

Bankkonto [...35] – i alt 490.280,50 kr.

Ifølge din bankkonto har du kontant hævet de opgjorte beløb, som du har anført er hævet ”til PL

arbejder” – i alt 490.280,50 kr. Du har ikke fremlagt dokumentation for, at de kontante hævninger er blevet brugt til betaling af ” PL arbejder” for selskabet [virksomhed2] ApS.

Bankkonto [...13] – i alt 273.829,63 kr.

Ifølge din bankkonto er der foretaget betaling til Eurocard og Skattekontoen samt foretaget kontante hævninger i overensstemmelse med det opgjorte beløb på 273.829,63 kr. Det skal dog bemærkes, at hævning den 28. august 2014 på 16.519,00 kr. anført med teksten ”skattekonto” (Skattekonto moms, [finans3] [...31], jf. bankkontoudskriftet) ikke vedrører en indbetaling til selskabets [virksomhed2] ApS’s skattekonto hos Skattestyrelsen. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at betaling til Eurocard, skattekontoen og de kontante hævninger vedrører udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Bankkonto [...04] – i alt 115.268,96 kr.

Ifølge din bankkonto er der foretaget betaling til Eurocard i overensstemmelse med det opgjorte beløb på 115.268,96 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at betaling til Eurocard vedrører udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Selskabet [virksomhed2] ApS har været under opløsning fra den 21. august 2014, under likvidation fra den 27. november 2014 og er gået konkurs den 21.janaur 2015. Der er ikke indsendt Årsregnskabet for 2014.

Du har i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], der er registreringspligtig efter momslovens § 47, stk. 1.

Det fremgår, at din virksomhed [virksomhed1] v/ [person1] har udført arbejde og været kontaktperson for selskabet [virksomhed2] ApS.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for at ind- og udbetalinger vedrører mellemregninger mellem dig og selskabet [virksomhed2] ApS, anses indbetalingerne for at være betaling for arbejde, som din virksomhed [virksomhed1] og revision har udført enten for [virksomhed2] ApS eller de selskaber som fremgår af teksten på dine bankkontoudskrifter. Da du driver momspligtig virksomhed anses overførslerne for at være momspligtig omsætning, jf. momslovens § 4. Din virksomhed er skattepligtig af overførslerne, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for eventuelle udgifter herunder udlæg, du har afholdt for selskabet [virksomhed2] ApS, kan der ikke på det foreliggende grundlag gives fradrag herfor.

Ifølge momslovens §§ 27 og 33 udgør momsen 25 % af grundlaget. De overførte beløb uden moms udgør derfor i alt 250.000 kr. (312.500 kr. x 0,80) og momsen udgør 62.500 kr. (312.500 kr. x 0,20).

Skattestyrelsen anser på det foreliggende grundlag, de 5 overførelser af 62.500 kr. i alt 312.500 kr. (moms heraf 62.500 kr.), for ikke at være selvangivet i dit overskud af virksomhed og at salgsmomsen ikke er angivet, da:

Beløbene ikke er indsat på din virksomheds bankkonti.
Omsætningen ifølge de indberettede regnskabsoplysninger kun udgør 763.763 kr. uden moms sammenholdt med, at du udover ovenstående fakturaer minimum må have udskrevet over 200 andre fakturaer, når der henses til hullerne i fakturaer rækkefølgen: 104, 105, 106, 309 og 315. Dette svarer til at de øvrige fakturaer kun har udgjort omkring 4.000 kr. uden moms i gennemsnit pr. fakturering. Det anses derfor ikke for sandsynligt, at de 5 overførelser allerede skulle indgå, i det selvangivne resultat af virksomhed og den angivet moms.
Ingen af dine andre udstedte fakturaer, som anses for at være medregnet i dit selvangivne overskud af virksomhed og angivne salgsmoms er indsat på dine private konti.

Endvidere fremgår det af din indsigelse, at fakturaerne ikke er medregnet i dit selvangivet overskud af virksomhed, og at du ikke har angivet salgsmoms heraf.

Skattestyrelsen fastholder derfor vores forslag af 1. marts 2019.

Skat

Skattestyrelsen forhøjer derfor dit overskud af virksomhed med i alt 250.000 kr., jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 4.

(...)

2. Overførsler fra [virksomhed2] ApS

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har ifølge dine bankkontoudskrifter i alt fået overført 1.098.397 kr. fra selskabet [virksomhed2] ApS. Derudover fremgår det af dit brev af 26. april 2019, at du har fået overført i alt 324.500 kr. fra selskaberne [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed7] ApS til din bankkonto, jf. afsnit 1. Du har oplyst at indbetalingerne på de i alt 324.500 kr. vedrører betalinger af fakturaer som er udskrevet af selskabet [virksomhed2] ApS. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at fakturaerne er udskrevet af selskabet [virksomhed2] ApS.

Ifølge det oplyste har du i alt fået overført 1.410.897 kr. (1.098.397 kr. + 324.500 kr.) enten direkte fra selskabet [virksomhed2] ApS eller fra 3. part, som [virksomhed2] ApS har udført arbejde for selskabet.

Det fremgår ligeledes af dit brev af 26. april 2019, at overførelserne udelukkende er betalinger for udlæg og a/conto udbetalinger for fremtidige udlæg til selskabet [virksomhed2] ApS.

Du har lavet en opgørelse over dine udlæg til selskabet [virksomhed2] ApS. Det fremgå af opgørelsen at du har haft udlæg for i alt 879.379,09 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for at hævningerne er udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Du oplyser at ind- og udbetalinger er poster som er en del af mellemregninger mellem selskabet og dig personligt. Du har ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om mellemregninger mellem dig og selskabet.

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til din opgørelse:

Bankkonto [...35] – i alt 490.280,50 kr.

Ifølge din bankkonto har du kontant hævet de opgjorte beløb, som du har anført er hævet ”til PL arbejder” – i alt 490.280,50 kr. Du har ikke fremlagt dokumentation for, at de kontante hævninger er blevet brugt til betaling af ” PL arbejder” for selskabet [virksomhed2] ApS.

Bankkonto [...13] – i alt 273.829,63 kr.

Ifølge din bankkonto er der foretaget betaling til Eurocard og Skattekontoen samt foretaget kontante hævninger i overensstemmelse med det opgjorte beløb på 273.829,63 kr. Det skal dog bemærkes, at hævning den 28. august 2014 på 16.519,00 kr. anført med teksten ”skattekonto” (Skattekonto moms, [finans3] [...31], jf. bankkontoudskriftet) ikke vedrører en indbetaling til selskabets [virksomhed2] ApS’s skattekonto hos Skattestyrelsen. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at betaling til Eurocard, skattekontoen og de kontante hævninger vedrører udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Bankkonto [...04] – i alt 115.268,96 kr.

Ifølge din bankkonto er der foretaget betaling til Eurocard i overensstemmelse med det opgjorte beløb på 115.268,96 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at betaling til Eurocard vedrører udlæg for selskabet [virksomhed2] ApS.

Selskabet [virksomhed2] ApS har været under opløsning fra den 21. august 2014, under likvidation fra den 27. november 2014 og er gået konkurs den 21.janaur 2015. Der er ikke indsendt Årsregnskabet for 2014.

Endvidere stemmer din forklaring og teksten som fremgår af selskabets bankkontoudskrifter (moms m.v.) ikke overens.

Du har i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], der er registreringspligtig efter momslovens § 47, stk. 1.

Det fremgår, at din virksomhed [virksomhed1] v/ [person1] har udført arbejde og været kontaktperson for selskabet [virksomhed2] ApS.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for at ind- og udbetalinger vedrører mellemregninger mellem dig og selskabet [virksomhed2] ApS, anses overførelserne (i alt 1.098.397 kr.) fra selskabet [virksomhed2] for at være betaling for arbejde, som din virksomhed [virksomhed1] og revision har udført for [virksomhed2] ApS. Da du driver momspligtig virksomhed anses overførslerne for at være momspligtig omsætning, jf. momslovens § 4. Din virksomhed er skattepligtig af overførslerne, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for eventuelle udgifter herunder udlæg, du har afholdt for selskabet [virksomhed2] ApS, kan der ikke på det foreliggende grundlag gives fradrag herfor.

Skattestyrelsen anser på det foreliggende grundlag, overførelserne på i alt 16.500 kr. til din virksomhedskonto [...01] for at være selvangivet uden moms i det selvangivne overskud af din virksomhed og at du har angivet salgsmomsen.

Ifølge momslovens §§ 27 og 33 udgør momsen 25 % af grundlaget. Det overførte beløb uden moms udgør derfor 878.718 kr. (1.098.397 kr. x 0,80) og momsen udgør 219.679 kr. (1.097.397 kr. x 0,20).

Skattestyrelsen anser på det foreliggende grundlag, overførslerne på i alt 1.098.397 kr. (moms heraf 219.679 kr.) til dine bankkonti [...35] og [...13], for ikke at være selvangivet i overskud af din virksomhed og at salgsmomsen heraf ikke er angivet, da:

Beløbene ikke er indsat på din virksomheds bankkonti.
Det hverken fremgår af teksten på dine bankkontoudskrifter eller [virksomhed2] ApS, at det er betaling for fakturaer udskrevet af din virksomhed.
Det ikke kan være betaling af [virksomhed2] ApS momstilsvar, da deres momstilsvar ikke stemmer overens med overførelserne og kun udgør i alt 12.740 kr., og er betalt løbende.
Beløbet ikke kan rummes i omsætningen i din virksomhed og i den angivne salgsmoms. Ifølge indberettede regnskabsoplysninger udgør omsætningen 763.796 kr. sammenholdt med at der jf. afsnit 1, er udskrevet over 200 fakturaer i virksomheden, hvilket vil svare til en gennemsnitlig fakturering på omkring 4.000 kr. uden moms pr. fakturaer, anses det ikke for sandsynligt at en del af de 1.098.397 kr. allerede skulle indgå, i det selvangivne resultat af virksomhed og den angivne salgsmoms.

Endvidere fremgår det af din indsigelse at indbetalingerne ikke er medregnet i dit selvangivet overskud af virksomhed og at du ikke har angivet salgsmoms heraf.

Skattestyrelsen fastholder derfor vores forslag af 1. marts 2019.

Skat

Skattestyrelsen forhøjer derfor overskud af din virksomhed med i alt 878.718 kr., jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 4.

(...)

3. Overførsel fra [virksomhed3] ApS

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[virksomhed3] A/S har den 11. juli 2014 overført 75.000 kr. til din ægtefælle [person2]’s konto og 70.218,75 kr. til din konto. I teksten på kontoudskrifterne er anført henholdsvis ”A conto moms betaling” og ”[...] MOMS”.

I brev af 26. april 2019 oplyser I, at de 75.000 kr. er udlæg til køb af materiel, der foreligger ikke dokumentation herfor.

Der er den 13. november 2018 overført 100.000 kr. fra [virksomhed4] ApS til [virksomhed8] A/S. Af det medsendte bilag fra [finans1] fremgår det af tekst til modtager ”Til [...] ark”.

I brev af 26. april 2019 oplyser I, at de 100.000 kr. dækker tilbagebetaling af de 75.000 kr. og en del indbetaling på 25.000 kr. af de 70.218,75 kr. De 100.000 kr. er bogført på jeres mellemregning med dit selskabet [virksomhed4] ApS, der forligger ikke dokumentation for ovenstående forklaring, endvidere er de 75.000 kr. refunderet 2 gange. Du har ikke dokumenteret hvad indbetalingen til dig på de 70.218,75 kr. vedrører.

Endvidere stemmer jeres forklaring og teksten som fremgår af bankkontoudskrifter i 2014 og 2018 ikke overens (”A conto moms betaling”/”[...] Moms” og ”Til [...] ark”).

Du har i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], der er registreringspligtig efter momslovens § 47, stk. 1.

Det fremgår, at din virksomhed har udført arbejde for [virksomhed3] ApS i form af bl.a. indberetning af årsopgørelser til Erhvervsstyrelsen. Overførelsen fra [virksomhed3] ApS anses derfor på det foreliggende grundlag at vedrøre betaling for arbejde som din virksomhed har udført for selskabet. Da du driver momspligtig virksomhed anses overførslen for at være momspligtig omsætning, jf. momslovens § 4. Din virksomhed er skattepligtig af overførelserne, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens §§ 27 og 33 udgør momsen 25 % af grundlaget. Det overførte beløb uden moms udgør derfor 56.175 kr. (70.218,75 kr. x 0,80) og momsen udgør 14.043,75 kr. (70.218,75 kr. x 0,20).

Skattestyrelsen anser på det foreliggende grundlag, overførslen på de 70.218,75 kr. til din bankkonti [...35], for ikke at være selvangivet i overskud af din virksomhed og at salgsmomsen ikke er angivet, da:

Beløbene ikke er indsat på din virksomheds bankkonti.
Det ikke fremgår af teksten på dit bankkontoudskrift, at det er betaling for en fakturaer udskrevet af din virksomhed.
Det ikke kan være betaling af [virksomhed3] ApS moms, da deres momstilsvar ikke stemmer overens med overførslen og udgør et negativt beløb på i alt -83.629 kr.
Omsætningen ifølge de indberettede regnskabsoplysninger kun udgør 763.763 kr. uden moms sammenholdt med, at der jf. afsnit 1, er udskrevet over 200 fakturaer i virksomheden. Dette svarer til at de øvrige fakturaer kun har udgjort omkring 4.000 kr. uden moms i gennemsnit pr. fakturering. Det anses derfor ikke for sandsynligt, at de 70.218,75 kr. allerede skulle indgår i det selvangivne resultat af virksomhed og den angivne salgsmoms.

Endvidere fremgår det af din indsigelse at indbetalingen ikke er medregnet i dit selvangivet overskud af virksomhed og at du ikke har angivet salgsmoms heraf.

Skattestyrelsen fastholder derfor vores forslag af 30. marts 2019.

Skat

Skattestyrelsen forhøjer derfor dit overskud af virksomhed med i alt 56.175 kr., jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 4.

(...)

6. Genoptagelse af skatteansættelsen og momsangivelser

(...)

Skatteansættelsen

Skattestyrelsen anser den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26 for suspenderet i henhold til reglerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da Skattestyrelsen mener, at du som mindst groft uagtsomt har bevirket en forkert ansættelse af dine skattepligtige indtægter ved ikke at have selvangivet ovestående indkomster, jf. afsnit 1-4.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 skal Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, varsle en ændring af skatteansættelsen.

(...)

Kundskabstidspunktet

Kundskabstidspunktet er det tidspunkt, hvor der foreligger tilstrækkeligt grundlag for, at kunne foretage en ændring af skatteansættelsen/momsangivelserne.

Skattestyrelsen har først ved modtagelsen af bankkontoudskrifterne den 4. september 2018 haft et tilstrækkeligt grundlag for at ændre dine skatte- og momsansættelser for indkomståret 2014.

Da forslaget er sendt inden 4. marts 2019 (inden 6-måneders fristen) er fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (...) overholdt.

3 måneders fristen

Da afgørelsen er sendt senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, er fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (...) overholdt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2014 skal nedsættes.

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Jeg [person1] er ikke enige I Skattestyrelsens afgørelse til ansættelser af moms og skattepligtig indkomst og klager hermed over alle punkterne da disse overførsler og mellemregningsposter er udelukkende betalinger for udlæg samt a/conto indbetalinger for fremtidige udlæg og betalinger til [virksomhed2] ApS.

Disse ind og udbetalinger er poster som er en del af mellemregninger mellem selskaber mig personligt samt vores daværende klient [virksomhed2] ApS.

Vi kan konstatere, at skat kun har set på indbetalinger på vores private konti og ikke set på de udlæg der har været på samme konti. Vi har lavet et foreløbigt excel ark der viser under første gennemgang, at vi har haft et udlæg på kr. 879.379,09.if.vedlagte excel.

Det er sådan at vi har hjulpet klienten med betalinger samt udlagt til køb af materialer m.m. Man kan ikke kun se på hvad der er indbetalt på Vores konti men når man har med en mellemregning at gøre også må se på udlæg.

Vi har endnu ikke gennemgået alle Vores firmaers udlæg som vi har udlagt for klienten over disse konti.`

Vi fremsender hermed foreløbig dokumentation/oplysninger på deres skrivelse ;

(...)
De kr.75.000,00 der er indsat på [person2] konto er udlæg til køb af materiel som bliver tilbagebetalt til [virksomhed3] A/S den 13.11.2018 med kr.100.000,00 fra [virksomhed4] ApS, som er bogført over vores mellemregning med selskabet plus kr. 25.000,00 som en del af indbetalingen på de kr.70.218,75 der tidligere er overført til min konto.
Overførslerne på de kr.312.500,00 fra Selskaberne [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed9] ApS er ikke henvisninger til mine faktura numre men til faktura numre fra [virksomhed2] ApS som havde udført en arbejdsopgaver for de respektive selskaber disse er indbetalt til mig på min klient vegne fordi, at min klient skulle bruge kontante midler til aflønning af Deres medarbejdere, man kan også se at jeg har hævet den 6/5 kr.150,000,00 og lidt før kr.20.000,00, dette har vi gjort som tjeneste idet vores klient grundet sit udenlandske ejerskab havde meget svært ved, at få kontante midler hævet fra banken. (Terror paragraffen samt med hensyntagen hvidvaskningsloven)

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Yderligere overskud af virksomhed

Skattestyrelsen har forhøjet overskuddet i klagerens virksomhed med 1.184.893 kr. for indkomståret 2014 på baggrund af de samlede indsætninger på klagerens bankkonti.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke på tilstrækkelig vis har godtgjort, at bankindsætningerne udgør allerede beskattede midler og dermed ikke skal indtægtsføres i virksomheden. Det er således rettens opfattelse, at indsætningerne skal beskattes som yderligere overskud af virksomhed. Retten har lagt vægt på, at det af kontoudtogene for klagerens bankkonto fremgår, at nogle af indsætningerne vedrører konkrete fakturanumre, og at indsætningerne tidsmæssigt kan henføres til en periode, hvor klageren drev erhvervsmæssig virksomhed.

Det er rettens opfattelse, at opgørelsen over udlæg og hævning af 20.000 kr. og 150.000 kr. på klagerens bankkonto ikke udgør tilstrækkelig dokumentation til at underbygge klagerens forklaring om, at bankindsætningerne fra [virksomhed2] ApS angår tilbagebetaling af udlæg for materialer på vegne af klienter samt modtagelse af midler til kontant aflønning af en klients medarbejdere.

Retten har lagt vægt på, at beløbene på udlægsopgørelsen ikke stemmer overens med overførslerne til klagerens bankkonti, og at der ikke fremgår oplysninger om, at hævningerne blev anvendt til aflønning

Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at de 70.218,75 kr., som blev overført til klageren, udgør en del af en mellemregning mellem klagerens selskab [virksomhed4] ApS og [virksomhed3] ApS. Det er rettens opfattelse, at overførselskvitteringen, hvoraf det fremgår, at [virksomhed4] ApS overfører 100.000 kr. til [virksomhed3] A/S, ikke godtgør, at bankindsætningen på 70.218,75 kr. fra [virksomhed3] ApS var regulering af en mellemregning mellem [virksomhed4] ApS og [virksomhed3] ApS.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Det er endvidere et krav, at ændringen er varslet af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, og ændringen er foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. § 27, stk. 2

Fristen for at afsende varsel om ordinær genoptagelse for indkomståret 2014 udløb den 1. maj 2018. Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse den 1. marts 2019, og ændringen af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014 er dermed varslet efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse.

Genoptagelse af ansættelsen for indkomståret 2014 vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved at undlade at selvangive de væsentlige beløb, som er indsat på hans bankkonti. Det er uden betydning for vurderingen, at klageren var af den opfattelse, at beløbene ikke var skattepligtige, jf. praksis herom i SKM2019.61.BR. Betingelsen for ekstraordinær genoptagelse i § 27, stk. 1, nr. 5, er således opfyldt.

Skattestyrelsen modtog de sidste oplysninger fra [finans1] den 4. september 2018. Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse den 1. marts 2019 og den påklagede afgørelse den 24. maj 2019, hvorfor Skattestyrelsen har overholdt fristreglerne i § 27, stk. 2.

Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2014 er opfyldt.