Kendelse af 12-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 19-0066767

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2014

Forhøjelse af momstilsvar

280.221 kr.

Nedsættelse

268.426 kr.

Afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2015

Forhøjelse af momstilsvar

366.223 kr.

Nedsættelse

350.680 kr.

Afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2016

Forhøjelse af momstilsvar

212.641 kr.

Nedsættelse

207.654 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden ”[virksomhed1] I/S” (herefter interessentskabet) havde startdato den 15. august 2012. Interessentskabet er registreret i det Centrale Virksomhedsregister med CVR-nr. [...1], under branchekoden 479119 ”Detailhandel med andre varer i.a.n. via internettet”. Interessentskabet har været registreret med c/o-adresse på [adresse1] [by1], i perioden fra den 23. juni 2013 til den 24. august 2015, og på [adresse2], [by2], i perioden fra den 25. august 2015 og frem.

[person1], [person2] og [person3] (herefter interessenterne) er registreret som fuldt ansvarlige deltagere i interessentskabet.

Det fremgår af interessentskabets regnskaber, at det i indkomstårene 2014-2016 havde en omsætning på henholdsvis 1.026.139 kr., 813.640 kr. og 658.888 kr. Interessentskabet havde i årene driftsresultater før renter på henholdsvis -22.594 kr., -290.597 kr. og -169.085 kr. Regnskaberne er først blevet fremlagt under klagesagens behandling.

Virksomheden har været momsregistreret til og med den 12. oktober 2015, på hvilket tidspunkt SKAT tvangsafmeldte interessentskabet grundet manglende momsangivelser. Der er ikke angivet momstilsvar for interessentskabet for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2014 og indtil tvangsafmeldelsen den 12. oktober 2015. Derfor har Skattestyrelsen foreløbigt fastsat interessentskabets momstilsvar til 8.000 kr. pr. kvartal, svarende til 32.000 kr. pr. år.

SKAT har i flere omgange indkaldt regnskab, regnskabsmateriale og virksomhedens bankkontoudtog for årene 2014, 2015 og 2016. Interessenterne har ikke fremlagt alt det efterspurgte, hvorfor SKAT har indhentet bankkontoudtoget fra [finans1]. SKAT modtog de sidste kontoudtog fra [finans1] den 10. juli 2018.

Den 8. januar 2019 udsendte Skattestyrelsen et forslag til afgørelse vedrørende ændring af momstilsvar i interessentskabet.

På vegne af interessentskabet blev der ved e-mail af 11. marts 2019 fremsendt en række bilag (13 forskellige PDF-filer med numrene 1854-1866) og anmodet om forlængelse af fristen for at indsende yderligere bilag. Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at det samme dag telefonisk blev aftalt, at der skulle sendes en anmodning om fristforlængelse, således at interessenterne skulle aflevere materiale senest den 10. april 2019, og Skattestyrelsen skulle træffe afgørelse senest den 30. april 2019.

Der fremgår af sagen ikke en sådan specificeret skriftlig anmodning om fristforlængelse.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af interessentskabets kontoudtog opgjort momstilsvaret ud fra indsætningerne på virksomhedens konto nr. [...15], jf. bilag 1-3 til Skattestyrelsens afgørelse, og på baggrund af de fremlagte bilag opgjort fradrag for købsmoms i bilag 4 til Skattestyrelsens afgørelse af 26. april 2019 (den påklagede afgørelse):

År

Indsætninger

20 % moms heraf, medfører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar på

Godkendt momsfradrag

Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvar

2014

1.646.853 kr.

297.371 kr.

17.150 kr.

280.221 kr.

2015

2.094.933 kr.

386.987 kr.

20.754 kr.

366.233 kr.

2016

1.217.427 kr.

243.485 kr.

30.844 kr.

212.641 kr.

Den 30. april 2019 fremgår det af E-mail, at interessenterne var blevet overraskede over at få nye årsopgørelser samme dag, da det efter deres opfattelse var aftalt, at de skulle sende regnskaber inden for de næste to uger, og at de modtagne årsopgørelser ikke var endelige.

Bilag fremlagt den 11. marts 2019

Mailen fra interessenterne til Skattestyrelsen den 11. marts 2019 var vedhæftet 13 forskellige PDF-filer med fakturaer, bankoverførsler og mailkorrespondancer vedrørende virksomhedens udgifter for indkomstårene 2014-2016. De 13 forskellige PDF-filer er af navnet 1854, 1855, 1856, 1857, 1858, 1859, 1860, 1861, 1862, 1863, 1864, 1865 og 1866. Disse PDF-filer består af en række kvitteringer med og uden moms, fakturaer med og uden moms, kontobevægelser, korrespondancer om levering m.m.

Heraf har Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende:

1854:

1854 består af 55 sider, hvoraf der blandt andet fremgår en kvittering fra [virksomhed2] af 29. januar 2015 med 5 klip til termiske bade på 2.950 kr., hvoraf moms udgør 580 kr. Yderligere fremgår der en kvittering fra [virksomhed3] af 9. januar 2014 vedrørende Netgear wifi range og dualband USB micro på 698 kr., hvoraf moms udgør 139,60 kr.

1857:

Består af 78 sider, hvoraf der blandt andet fremgår 43 sider af interessenten [person3]s konto [...45] fra [finans2] bank i år 2014.

1859:

1859 består 12 sider, hvoraf der blandt andet fremgår en faktura 3533345 fra [virksomhed4] af 17. januar 2015 med udstyr til internet på 13.744 kr., hvoraf moms udgør 2.748,80 kr.

1860:

1860 består af 54 sider. Der fremgår blandt andet en bankoverførsel og et screenshot af en rejsebekræftelse fra [virksomhed5] af 27. maj 2015 på 5.398 kr. inkl. afgifter. Af rejsebekræftelsen fremgår der at der er tale om fly og hotel. Der er bestilt til 2 voksne i [person2]s navn. Yderligere fremgår der en kvittering 63039 fra [virksomhed6] af 18. maj 2015 vedrørende en lædermåtte på 499 kr., hvoraf moms udgør 99,80 kr.

1861:

1861 består af 90 sider. Der fremgår blandt andet en faktura fra [virksomhed7] af 30. september 2015 vedrørende et sengetæppe på 1.099 kr., hvoraf moms udgør 219,80 kr., en faktura fra [virksomhed8] af 5. oktober 2015 vedrørende en garageport på 13.723,75 kr., hvoraf moms udgør 2.744,75 kr., en faktura fra [virksomhed9] af 24. september 2015 udstedt til [person4] på 2.753,75 kr., hvoraf moms udgør 550,75 kr., og to fakturaer fra [virksomhed10] af 15.- og 18. november 2015 vedrørende forskellige rammer på henholdsvis 1204 kr. og 477 kr., hvoraf moms udgør 230,80 kr. og 95,40 kr.

1862:

1862: består af 50 sider. Der fremgår blandt andet en faktura fra [virksomhed3] af 16. december 2015 vedrørende en IPhone på 5.548 kr., hvoraf moms udgør 1.109,60 kr.

1863:

1863 består af 37 sider. Der fremgår blandt andet en faktura (invoice PDK-023000) fra [virksomhed11] af 27. januar 2016 vedrørende Capture one pro 9på 348,75 euro, hvoraf moms udgør 69,75 euro, omregnet til 520 kr. Yderligere er der to betalingsbekræftelser fra [virksomhed12] af 26. maj 2016 regning [...03] og [...02] på henholdsvis 1545,20 kr. og 927,95 kr., hvoraf moms udgør 309,04 kr. og 185,59 kr. Det fremgår ikke af betalingsbekræftelserne fra [virksomhed12], hvad de betalte regninger vedrører.

1864:

1864 består af 45 sider. Der fremgår en faktura fra [virksomhed13] af 15. januar 2016 vedrørende [virksomhed14] Living Connect RA elek, [virksomhed14] Link CC, central contr, [virksomhed14] Living connect rumterm og [virksomhed14] adapter RAW/RAVL med ppå 8.253,98 kr., hvoraf moms udgør 1.626,40 kr., og en faktura fra interessentskabet af 18. august 2015 på 639 kr., 511,20 kr. ekskl. moms.

1865:

1865 består af 44 sider. Der fremgår en faktura fra [virksomhed13] af 3. marts 2016 vedrørende klemrørbærer på 492,28 kr., hvoraf moms udgør 97 kr., en faktura fra [virksomhed15] af 4. februar 2016 vedrørende udskiftning af faldstamme på toilet og i kælder på 24.569,83 kr., hvoraf moms udgør 4.913,93 kr., en faktura nr. 112109 (side 1 af 2) fra [virksomhed16] af 10. marts 2016 vedrørende Macbook pros på 18.270 kr., hvoraf moms udgør 3.654 kr., og to fakturaer nr. 4121077 og 4123235 fra [virksomhed4] af henholdsvis den 16. og 17. marts 2016 vedrørende Ram, harddisk og Apple magic mousepå henholdsvis 1275,86 kr. og 1.988,38 kr., hvoraf moms udgør 255,17 kr. og 397,68 kr.

1866:

1866 består af 81 sider. Der fremgår blandt andet en faktura nr. 29445 af 22. marts 2016 fra [virksomhed15] vedrørende montering af toilet på 4.026,16 kr., hvoraf moms udgør 805,23 kr., en faktura nr. 105164157 af 12. februar 2016 fra [virksomhed17] vedrørende udvidelse af sikringsanlæg på 1.632,24 kr., hvoraf moms udgør 326,45 kr., en faktura af 25. juni 2016 fra [virksomhed18] vedrørende Office 365 home på 799 kr., hvoraf moms udgør 159,80 kr., og en kvittering [...99] fra [virksomhed3] vedrørende højtalere på 4.697 kr., hvoraf moms udgør 939,40 kr.

Der foreligger også to kvitteringer fra [virksomhed19] af 6. februar 2019 med afhentningsdato henholdsvis den 27. maj 2016 på 2.029,34 kr., og den 26. februar 2016 på 471,18 kr. Der foreligger en faktura vedrørende [virksomhed20] på 355 amerikanske dollars, faktura fra light11.de vedrørende IC lights på 288,87 euro. Der fremgår ikke moms af kvitteringerne.

Udover ovenstående fremgår der også flere bankoverførsler fra interessentskabets konto til bl.a. [virksomhed19] af 16. februar 2016, fakturanr. 111621 af 25. februar 2016, [virksomhed21] af 29. februar 2016, [virksomhed22] af 2. marts 2016, Re [...] af 3. februar 2016 + bestillinger til [Kina] [...], [...] af 9. marts 2016, [lufthavn] af 18. marts 2016 og CN-Kina af 22. marts 2016.

Mange af interessenternes fremsendte bilag er bankoverførsler, udenlandske kvitteringer eller mailkorrespondancer.

Bilag fremlagt den 30. november 2021

Under klagesagens behandling er der fremlagt følgende yderligere bilag:

Fakturanr. 30118 fra [virksomhed23], vedrørende pressarbejde dateret den 10. marts 2014 på 2.500 kr., hvoraf moms udgør 500 kr.
Fakturanr. 30130 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde dateret 10. april 2014 på 2.500 kr., hvoraf moms udgør 500 kr.
Betalingskvittering med referencenr. 24884206 fra [virksomhed24] Customer Service vedrørende DVD converter til Mac – dateret den 28. februar 2014 på 193,52 kr., hvoraf moms udgør 33,59 kr.
Fakturanr. 403190 fra [virksomhed25] vedrørende fornyelse af domænet [virksomhed1] – dateret den 07. april 2014 på 93,38 kr., hvoraf moms udgør 18,68 kr.
Fakturanr. 414295 fra [virksomhed25] vedrørende fornyelse af guld suite– dateret den 23. maj 2014 på 671,40 kr., hvoraf moms udgør 134,28 kr.
Fakturanr. 19183636 fra [virksomhed26] vedrørende TV pakke 3- dateret den 19. februar 2014 på 1.588,52 kr., hvoraf moms udgør 288,82 kr.
Fakturanr. 19511931 og 19613303 fra [virksomhed26] – dateret den 24. marts 2014. Fakturanr. 19511931 vedrører leje af film, internet, skift af bredbåndsabonnement og faktureringsgebyr. Den del af fakturaen, som vedrører internet skift af bredbåndsabonnement og faktureringsgebyr, beløber sig til 865 kr., hvoraf moms udgør 173 kr. Fakturanr. 19613303 vedrører tv og film.
Fakturanr. 21419693 og 21530963 fra [virksomhed26] – dateret den 23. december 2014, fremgår to fakturaer, en på 606 kr. vedrørende bredbånd og faktureringsgebyr, hvoraf moms udgør 121,20 kr., og en på 303 kr. vedrørende leje af [virksomhed26] boks og film, hvoraf moms udgør 60,60 kr.
Fakturanr. 19938884 fra [virksomhed26] vedrørende film – dateret den 23. maj 2014 på 281 kr., hvoraf moms udgør 56,20 kr.
Fakturanr. 20144949 og 20252557 fra [virksomhed26] – dateret den 20. juni 2014, fremgår to fakturaer, en på 365 kr. vedrørende bredbånd, hvoraf moms udgør 73 kr., og en på 225 kr. vedrørende tv, hvoraf moms udgør 45 kr.
Fragtudlæg [post]
Liste med udlæg til varekøb [virksomhed27] m.v. fra privatkonto
Fakturanr. DNK-027759 fra [virksomhed28] vedrørende bokse med [virksomhed1] logo - dateret den 08. december 2014 på 32.595 kr., hvoraf moms udgør 6.519 kr.
Fakturanr. DNK-027839 fra [virksomhed28] vedrørende [virksomhed1] tissue paper– dateret den 9. december 2014 på 1.171,88 kr., hvoraf moms udgør 234,38 kr.
Fakturanr. 300003833 fra [virksomhed29] vedrørende et værdiskab – dateret 31. juli 2015 på 3.323,86 kr., hvoraf moms udgør 654,80 kr.
Fakturanr. 1924 fra [virksomhed30] vedrørende to små skabe, ifølge håndskrift tilføjet fakturaen til lager/kontor – dateret den 19. august 2015 på 6.196 kr., hvoraf moms udgør 1239,20 kr.
Fakturanr. 8165695 fra [virksomhed31] vedrørende kaffe – dateret den 9. september 2015 på 1.819,30 kr., hvoraf moms udgør 363,86 kr.
Ordrenr. 786766490 fra [virksomhed32] – udateret på 6.020 kr., fremgår ingen moms.
Fakturanr. DNK-035109 fra [virksomhed28] vedrørende låg og sorte bokse – dateret den 2. juli 2015 på 43.849,70 kr., hvoraf moms udgør 8.769,94 kr.
Fakturanr. 914017700 fra [virksomhed33] vedrørende et tv – dateret den 28. september 2015 på 2.890 kr., hvoraf moms udgør 578 kr.
Fakturanr. 3104855 fra [virksomhed9] – dateret den 24. september 2015, er tidligere indsendt, men interessenterne har tilføjet med kuglepen ”Rabat via bekendt Nabo til gammel lager add.” Er ikke udstedt til interessentskabet eller interessenterne.
Ordrenr. 103123 fra [virksomhed34] vedrørende kontorartikler – dateret den 12. oktober 2015 på 1.648,50 kr., hvoraf moms udgør 329,70 kr.
Mail fra den ene af interessenterne, [person2], til [person5], dateret den 31. maj 2015. Vedrører et skyldigt beløb, som [virksomhed1] har til gode. Det er med håndskrift tilføjet, at beløbet er tabt.
Bestillinger med PO-nummer 7009, 8009, 7011, 8011 og 1056 til [Kina] [...] vedrørende køb af tøj - dateret den 28. november 2015 diverse udskrifter, der fremgår ingen moms af disse.
Udskrift fra [finans1] vedrørende betaling til [virksomhed35] dateret den 21. oktober 2016 på 1.277,50 kr. med egen bilagsreference ”lager hylder” fra interessentskabets konto, fremgår ingen moms af denne. Betalingsid’et er identisk med kontoudtog fra [virksomhed35] til den ene af interessenterne af 5. oktober 2016 med forfaldent et tilgodehavende på 1.117,54 kr. Der fremgår ikke moms af kontoudtoget.
Fakturanr. 30142 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 12. maj 2014 på 2.500 kr.. Moms udgør 500 kr.
Fakturanr. 30158 [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 10. juni 2014 på 2.500 kr.. Moms udgør 500 kr.
Ordreid 276096. Materiale til printer – screenshot dateret den 7. august 2014 på 3.023 kr., hvoraf moms udgør 604,60 kr. Sælger fremgår ikke af screenshottet. Der er betalt et identisk beløb til printerpatronerdk på interessentskabets konto den 8. august 2014.
[virksomhed36], screenshot af bestilling af hotelværelse fra den 26. til den 27. september 2014, bekræftelsesnr. [...]. Der fremgår ingen pris, bestiller eller andet.
Fakturanr. 001017 fra [virksomhed37] vedrørende IPhone 4s – dateret den 25. september 2014 på 1.999 kr. Prisen fremgår at være den samme både inklusive og eksklusive moms
Fakturanr. 40002 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 10. juli 2014 på 2.500 kr., moms udgør 500 kr.
Fakturanr. 40009 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 10. august 2014 på 2.500 kr., moms udgør 500 kr.
Fakturanr. 40020 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 10. september 2014 på 2.500 kr., moms udgør 500 kr.
Fakturanr. 40040 fra [virksomhed23] vedrørende pressarbejde – dateret den 10. oktober 2014 på 2.500 kr., moms udgør 500 kr.
Udskrift af diverse posteringer og excel-ark.

Under klagesagens behandling er der fremlagt kopi af interessentskabets regnskaber for 2014, 2015 og 2016. Det fremgår heraf, at interessentskabets regnskabsår følger kalenderåret, at interessentskabet i alle tre regnskabsår har haft adresse på [adresse2], [by2], og at regnskaberne for alle tre regnskabsår er klargjort til interessenternes underskrifter med 2019 som fortrykt underskriftsår. Ingen af regnskaberne er underskrevet af interessenterne.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet interessentskabets momstilsvar med i alt 280.221 kr. for afgiftsperioderne 1. kvartal 2014 – 4. kvartal 2014, 366.223 kr. for afgiftsperioderne 1. kvartal 2015 – 4. kvartal 2015 og 212.641 kr. for afgiftsperioderne 1. kvartal 2016 – 4. kvartal 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens ændringer

01.01.2014 – 31.12.2014

Foreløbigt fastsat til

32.000 kr.

Skønnet momstilsvar

329.371 kr.

Skønnet yderligere momstilsvar

297.371 kr.

Godkendt købsmoms i henhold til indsendt dokumentation

-17.150 kr.

Samlet ændring vedrørende 2014

280.221 kr.

280.221 kr.

01.01.2015 – 31.12.2015

Foreløbigt fastsat til

32.000 kr.

Skønnet momstilsvar

418.987 kr.

Skønnet yderligere momstilsvar

386.987 kr.

Godkendt købsmoms i henhold til indsendt dokumentation

- 20.754 kr.

Samlet ændring vedrørende 2015

366.233 kr.

366.233 kr.

01.01.2016 – 31.12.2016

Skønnet momstilsvar (ureg. periode)

243.485 kr.

Godkendt købsmoms i henhold til

indsendt dokumentation

-30.844 kr.

Samlet ændring vedrørende 2016

212.641 kr.

212.641 kr.

Samlet yderligere momstilsvar

859.095 kr.

(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3 og 4, da I driver selvstændig økonomisk virksomhed. Vi har i forbindelse med vores kontrol indkaldt jeres regnskab med videre, som I har pligt til at føre efter momslovens § 55.

I den periode I var registreret for moms, havde I pligt til, at angive virksomhedens købs- og salgsmoms ifølge momslovens § 57, stk. 1.

I har ikke indsendt nogen del af jeres regnskabsmateriale som I har pligt til efter momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4. Vi kan derfor ikke opgøre virksomhedens momstilsvar ud fra regnskabsmaterialet, og vi kan derfor ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt. Det står i opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Det fremgår af Skatteforvaltnings importsystem, at I har importeret tøjvarer fra blandt andet Kina ved brug af interessentskabets CVR-nr. I har ikke angivet importmoms eller købsmoms. Da den importmoms I selv skal beregne samtidig kan trækkes fra som købsmoms, vil en ændring af indberetning af importmoms og købsmoms ikke ændre i det momstilsvar, som vi har skønnet.

Vi har herefter gennemgået virksomhedens kontoudskrifter og har ud fra indsætningerne på disse beregnet virksomhedens salgsmoms. Ifølge momslovens § 27, stk. 1 er afgiftsgrundlaget 80 % af det modtagne beløb. Vi har beregnet virksomhedens moms som følgende:

Salgs moms:

År

Indsætninger inkl. moms

Moms heraf (Salgsmoms)

2014

1.646.853 kr.

329.371 kr.

2015

2.094.933 kr.

418.987 kr.

2016

1.217.427 kr.

243.485 kr.

I alt

4.959.213 kr.

991.843 kr.

Se bilag 2 for specifik opgørelse fordelt på kvartaler i 2014, 2015 og 2016.

Købsmoms:

Ifølge momslovens § 37, stk. 1, er der mulighed for fradrag for fradrag for de udgifter, der er afholdt udelukkende i forbindelse med virksomheden.

Efter momsbekendtgørelsens § 82 skal et momsfradrag dokumenteres i form af godkendt faktura med videre. I har ikke indsendt materiale til os, og har derfor ikke krav på momsfradrag. I har imidlertid efterfølgende mulighed for at fremlægge dokumentation, der berettiger til momsfradrag.

Momstilsvaret er herefter skønsmæssigt opgjort til:

År

2014

2015

2016

Salgsmoms

329.371 kr.

418.987 kr.

243.485 kr.

Indgående moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvaret

329.371 kr.

418.987 kr.

243.485 kr.

Foreløbig fastsat

32.000 kr.

32.000 kr.

Ureg. Virk.

Momstilsvaret efter korrektion af fastsættelse

297.371 kr.

386.987 kr.

243.485 kr.

Se bilag 3 for kvartalsvis opgørelse.

Perioden 13. oktober 2015 – 31. december 2015, perioden i 2015 efter tvangsafmeldelse, er ikke særskilt opgjort, men indgår i det skønnede momstilsvar for oktober kvartal 2015.

1.4. Jeres bemærkninger

I har indsendt nogle bilag til os, men har ikke indsendt egentlige regnskaber og specifikationer, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret.

På grund af nogle særlige omstændigheder har I anmodet om forlængelse af indsigelsesfristen, hvilket blev indrømmet, således at I senest skulle indsende materiale hertil den 10. april 2019, således at der kunne træffes afgørelse i sagen senest den 30. april 2019.

Vi har ikke modtaget det aftalte materiale inden for den aftalte frist.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger og endelige afgørelse

I har ikke som aftalt indsendt specifikationer eller regnskaber, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret, hvorfor det må fastholdes, at salgsmomsen skal ansættes i overensstemmelse med det tidligere fremsendte forslag.

Der er dog indsendt et antal købsfakturaer, som indeholder moms, og som derfor kan danne grundlag for opgørelse af købsmoms for de omhandlede perioder. Modsætningsvis er der ikke medtaget de bilag, der ikke vurderes at indeholde en købsmoms, der kan fratrækkes ved opgørelse af afgiftstilsvaret.

På grundlag af de modtagne fakturaer kan vi godkende følgende købsmoms, som er specificeret i bilag 4:

  1. 1. kvartal 2014

2.772 kr.

  1. 2. kvartal 2014

5.194 kr.

  1. 3. kvartal 2014

1.852 kr.

  1. 4. kvartal 2014

7.332 kr.

I alt 2014

17.150 kr.

  1. 1. kvartal 2015

6.075 kr.

  1. 2. kvartal 2015

2.368 kr.

  1. 3. kvartal 2015

7.312 kr.

  1. 4. kvartal 2015

4.999 kr.

I alt 2015

20.754 kr.

  1. 1. kvartal 2016

5.056 kr.

  1. 2. kvartal 2016

3.731 kr.

  1. 3. kvartal 2016

3.016 kr.

  1. 4. kvartal 2016

19.041 kr.

I alt 2016

30.844 kr.

Den opgjorte købsmoms godkendes fratrukket ved opgørelsen af momstilsvaret i henhold til momslovens § 37, således at momstilsvaret ændres således:

2014:

Yderligere fastsat momstilsvar ifølge forslag

297.371 kr.

Opgjort købsmoms i henhold til ovenstående

-17.150 kr.

Efterbetaling

280.221 kr.

2015:

Yderligere fastsat momstilsvar ifølge forslag

386.987 kr.

Opgjort købsmoms i henhold til ovenstående

-20.754 kr.

Efterbetaling 2015

366.233 kr.

2016:

Yderligere fastsat momstilsvar ifølge forslag

243.485 kr.

Opgjort købsmoms i henhold til ovenstående

-30.844 kr.

Efterbetaling 2016

212.641 kr.

Øvrige punkter - Frister og forældelse

Ændringer af afgiftstilsvar skal som udgangspunkt ske inden 3 år efter udløb af angivelsesfristen ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

I nærværende sag er fristen overskredet for momsperioderne indtil 30.09.2015, hvor sidste rettidige angivelsesfrist er den 01.12.2015.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan fristen i § 31 fraviges, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at I har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at føre momsregnskab, angive salgs-, købs- og importmoms, begrundet i stort misforhold mellem de omsætninger der fremkommer fra indsætningerne på jeres bankkonto og de foreløbige fastsættelser vi har foretaget. Disse forhold begrunder suspension af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, jf. § 32, stk. 1, nr. 3.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, indeholder en reaktionsfrist i fristreglerne, således at varslingen af den ekstraordinære ansættelse af afgiftstilsvaret skal ske inden 6 måneder fra kundskabstidspunktet, og endelig indeholder Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4 en bestemmelse om, at forældelsesfristen er 10 år for krav afledt af en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar ifølge § 32, stk. 1.

Vi modtog det fulde kontoudtog den 10. juli 2018 fra banken. Først på dette tidspunkt havde Skattestyrelsen tilstrækkelige oplysninger til, at kunne varsle en korrekt ansættelse og derfor regnes 6 måneders fristen fra denne dato. Forslag til vores ansættelsesændring sker derfor inden for 6 måneders fristen.

På grund af særlige omstændigheder har I anmodet om yderligere frist til at fremlægge jeres synspunkter udover fristen i skattestyrelseslovens § 32, stk. 2. Der blev derfor givet yderligere frist for indsendelse af materiale til 10. april 2019, således at der kan træffes afgørelse i sagen senest den 30. april 2019.

(...)”

Skattestyrelsen har den 17. november 2021 sendt følgende yderligere bemærkninger:

”(...)

Hermed mine bemærkninger til de bilag du har fremsendt med anmodning om mine bemærkninger. Mine bemærkninger kommer i samme rækkefølge, som bilagene lå i det dokument, du fremsendt med bilagene.

Jeg har følgende bemærkninger til de nævnte bilag:

Dato

Leverandør

Bemærkninger

27.01.2016

[virksomhed11]

Godkendes

12.09.2016

[virksomhed38]

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

12.04.2016

[virksomhed39]

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

17.01.2015

[virksomhed4]

Godkendes

29.01.2015

[virksomhed2]

Forekommer umiddelbart som værende en privat udgift

22.03.2016

[virksomhed15]

Vedrører privatbolig

12.02.2016

[virksomhed17]

Vedrører privatbolig

16.12.2015

[virksomhed3]

Godkendes

15.01.2016

[virksomhed13]

Vedrører privatbolig

03.03.2016

[virksomhed13]

Vedrører privatbolig

09.01.2014

[virksomhed3]

Godkendes

25.06.2016

[virksomhed18]

Godkendes

04.02.2016

[virksomhed15]

Vedrører privatbolig

26.05.2016

[virksomhed12] 1.545,20

Ingen faktura

18.08.2015

[virksomhed1]

Fremstår som en salgsfaktura

26.05.2016

[virksomhed12] – 927,95

Ingen faktura

03.06.2015

[finans1] – ovf til [person2]

Ingen specifikation, der viser hvad der er købt. Formentlig heller ikke momsbelagt

10.03.2016

[virksomhed16]

Godkendes – dog er bilag ikke fuldstændigt

27.05.2016

[virksomhed19]

Udgift i Spanien – uden moms, og ikke formentlig ingen erhvervsmæssig relation

01.11.2016

[virksomhed40] domæne

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

10.06.2016

[virksomhed41]

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

09.09.2016

[virksomhed41]

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

26.05.2016

[virksomhed12]

Ingen faktura

26.05.2016

[virksomhed12]

Ingen faktura

12.09.2016

[virksomhed38]

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

12.04.2016

[virksomhed4]

Der er givet fradrag i henhold til bilag 4

03.02.2016

[virksomhed20]

Ingen egentlig faktura, men der er samme dag givet fradrag vedrørende [virksomhed42] i henholt til bilag 4

16.02.2016

[virksomhed19]

Alene en pengeoverførsel – ingen dokumentation

25.02.2016

Vognmand

Der er givet fradrag for udgiften 29.01.2016 i henhold til bilag 4

25.02.2016

Fakt 111621

Alene en pengeoverførsel uden faktura

29.02.2016

[virksomhed19]

Ingen oplysninger om erhvervsmæssig tilknytning – ingen moms på faktura

29.02.2016

[virksomhed21] 2000,00

Alene en pengeoverførsel uden faktura

29.02.2016

[virksomhed21] 1.733,60

Alene en pengeoverførsel uden faktura

02.03.2016

[virksomhed22]

Alene en pengeoverførsel uden faktura

04.03.2016

[virksomhed13]

Er tidligere anført ovenfor. Kan være fra faktura som nævnt ovenfor og som vedrører privatboligen.

07.03.2016

[virksomhed43]

Indkøb i Tyskland uden dansk moms. Designer lampe, hvor den erhvervsmæssige anvendelse ikke er oplyst

08.03.2016

[virksomhed15]

Vedrører privatbolig. Udgiften er også anført ovenfor.

09.03.2016

Overførsel fra Tyrkiet

Import uden moms – fakturaer stemmer ikke umiddelbart overens med pengeoverførslen

14.03.2016

[virksomhed23], Sverige

Der er givet fradrag for udgiften i henhold til bilag 4

14.03.2016

[virksomhed16]

Er med ovenfor – se under den 10.03.2016

16.03.2016

[virksomhed4]

Godkendes

17.03.2016

[virksomhed4]

Godkendes

18.03.2016

[lufthavn]

Alene en pengeoverførsel uden faktura

22.03.2016

CN – Kina

Alene en pengeoverførsel uden faktura

17.03.2016

[virksomhed4]

Godkendes

18.05.2015

[virksomhed6] gulvmåtte

Godkendes

25.11.2016

[virksomhed3]

Musik anlæg. Ikke oplyst om nogen erhvervsmæssig tilknytning til udgiften

30.09.2015

[virksomhed7]

Sengetæppe. Faktura udstedt til [person2]. Ikke oplyst om nogen erhvervsmæssig tilknytning til udgiften

05.10.2015

[virksomhed8]

Garageport ved den private bolig

24.09.2015

[virksomhed9]

Byggematerialer – faktura udstedt til [person4] – ikke oplyst om nogen erhvervsmæssig tilknytning til udgiften, og moms kan ikke fratrækkes, når faktura ikke er udstedt til virksomheden

15.11.2015

[virksomhed10]

Godkendes

Der er i nogle tilfælde sket fejl ved tilknytning af mails modtaget via [virksomhed44] til sagsbehandlingssystemet, således at disse ikke længere er tilgængeligt. Jeg vedlægger derfor mail modtaget fra [person3], som er modtaget den 30. april 2018. Her anfører han, at han mener vi har truffet afgørelse for tidligt, ligesom han henviser til 1. maj fristen, som er den dato det var aftalt, at vi senest skulle træffe afgørelse i sagen. Aftalen om afgørelse senest den 30. april 2019 fremgår også af sagsnotatet, hvor der er refereret telefonsamtale den 11. marts 2019. Derudover vedlægges mail fra [person3], som er modtaget den 11. marts 2021.

(...)”

Skatteankestyrelsen har den 30. november 2021 modtaget en række nye bilag fra interessentskabet. Disse bilag er blevet sendt til Skattestyrelsen, som på den baggrund er kommet med følgende supplerende udtalelse den 13. december 2021:

”(...)

[virksomhed1] I/S – bemærkninger til bilag modtaget 10. december 2021.

Bilagene kommenteres i samme rækkefølge som de er modtaget i den fremsendte fil.

[virksomhed23] – dateret 10.03.2014 – kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.04.2014 – kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed24] Customer Service – dateret 28.02.2014 kr. 193,52

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten

[virksomhed25] domæne – dateret 07.04.2014 kr. 93,38

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed25] webhosting – dateret 23.04.2014 kr. 671,40

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed26] TV-pakke - dateret 19.02.2014

Umiddelbart virker det som en privat udgift.

[virksomhed26] TV, film og bredbånd – dateret 24.03.2014

TV og film må være en privatudgift. Måske fradrag for en del af udgiften til bredbånd.

[virksomhed26] TV, film og bredbånd – dateret 23.12.2014

TV og film må være en privatudgift. Måske fradrag for en del af udgiften til bredbånd.

[virksomhed26] film – dateret 23.05.2014

Filmleje på være en privat udgift.

[virksomhed26] TV og bredbånd – dateret 20.06.14

TV må være en privatudgift. Måske fradrag for en del af udgiften til bredbånd.

Fragtudlæg [post]

Intern opgørelse. Ikke noget eksternt bilag.

Udlæg [virksomhed27] m.v.

Intern opgørelse. Ikke noget eksternt bilag.

[virksomhed28] - dateret 08.12.2014 kr. 32.595

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed28] – dateret 09.12.2014 kr. 1.171,88

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed29] – dateret 31.07.2015 kr. 3.323,86

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed30] – dateret 19.08.2015 kr. 6.196

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed31] – dateret 09.09.2015 kr. 1.819,30

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed32] – dateret ? kr. 6.020

Køber fremgår ikke af bilaget, ligesom datoen ikke fremgår. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed28] – dateret 02.07.2015 kr. 43.849,70

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed33] – dateret 28.09.2015 kr. 2.890

Bilag godkendes, såfremt udgiften skønnes erhvervsmæssig. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed9] – dateret 24.09.2015

Bilag ikke udstedt til firma/interessenter. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed34] – dateret 12.10.2015 kr. 1.648,50

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

Mail fra [person2] til [person5], dateret 31.05.2015.

Der er ikke tale om en faktura, men alene en rykker vedrørende et tidligere mellemværende.

[virksomhed13] – dateret 15.01.2016 kr. 8.253,98

VVS dele til privat bopæl. Se nedenfor.

[Kina] [...] dateret 28.11.2015 diverse udskrifter

Der er ikke tale om fakturaer, men må være følgesedler eller bekræftelse på bestillinger.

Betaling til [virksomhed35] 21.10.2016 kr. 1.277,50

Betaling af en underliggende regning, som ikke foreligger.

[virksomhed23] – dateret 12.05.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.06.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

Materiale til printer – dateret 07.08.2014

Udsteder fremgår ikke af bilaget, hvorfor dette ikke kan godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed36] 26.09.2014

Ingen dokumentation for udgiften Ingen oplysning om erhvervsmæssig tilknytning til udgiften.

Brugte Iphones – dateret 25.09.2014

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.07.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.08.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.09.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

[virksomhed23] – dateret 10.10.2014 kr. 2.500

Bilag godkendes. Der er ikke tidligere givet fradrag for posten.

Udskrift af diverse posteringer og excel-ark.

Udgør ikke særskilt dokumentation, hvorfor der ikke er kommenteret på dette.

[adresse2] er [person3]s private bopæl. Selvom der afholdes udgifter til indretning på denne adresse, må det være indretning i en ikke afskrivningsberettiget bygning, med mindre arealkravene for at gøre bygningen afskrivningsberettiget opfyldes, hvilket formentlig ikke er tilfældet med kælderen i et parcelhus. Der kan være en særlig momsmæssig problemstilling, se juridisk vejledning D.A.11.4.4.7.”

Klagerens opfattelse

Interessentskabet har nedlagt påstand om nedsættelse af de skønsmæssige forhøjede momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2014 – 4. kvartal 2014, 1. kvartal 2015 – 4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 – 4. kvartal 2016.

Interessentskabet har anført følgende:

”(...)

Vi ønsker at klage over afgørelsen og fastsættelsen af overskus samt moms da afgørelsen ikke er truffet med korekte oplysninger da desse mangler grundet vi ikke nåede at indsende dem grundet sygsdom.

Virkosomheden er udelukkende en hobby virksomhed som drives om aftene og omsætningen er ikke så høj som fastsat da de beløb vi har måtte skyde ind i virksomheden er blevet ført som omsætning.

Der for er moms og indtægter i virksomheden helt forkert.

Der ud over er alle de udgifter vi har i virksomheden heller ikke medregnet.

Vi har efterfølgende ønsket at få dem til at kigge på sagen igen sammen med alt det vi efterfølgende sendte ind, men det ønskede de ikke.

Brevet om afgørelsen kom først os i henne 16 juni langt efter det var udstet fra jer og efter vi havemodtaget nye årsopgørelser.

Der for ønsker vi at indsende alt matriale og dokumentation så beregningen kan blive korrekt.

(...)”

Trods opfordring har interessentskabet ikke specificeret, hvilke beløb det gøres gældende, der er indskud fra interessenterne eller fremsendt dokumentation herfor.

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb. Det følger af momslovens § 27.

Momsregistrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter. Det følger af momslovens § 37, stk. 1.

For varer og ydelser, som af en registreret virksomhed benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed. Det følger af momslovens § 38, stk. 2.

Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det følger af momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Det følger af momslovens § 48, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

Momsregistrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det følger af momsbekendtgørelsen, dagældende bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 § 84 og bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 82. Kravene til fakturaernes indhold fremgår af de dagældende momsbekendtgørelsers §§ 61 og 58.

E[...]mstolen har i sag C-516/14 (Barlis) fastslået, at en streng anvendelse af det formelle krav om fremlæggelse af fakturaer er i strid med princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet, eftersom det på en uforholdsmæssig måde forhindrer, at en afgiftspligtig person indrømmes afgiftsmæssig neutralitet i forbindelse med sine transaktioner.

Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vedrørende skønsmæssig ansættelse

Interessentskabet har ikke efter udløbet af hver afgiftsperiode angivet størrelsen af interessentskabets indgående og udgående merværdiafgift i perioden til skatteforvaltningen efter momslovens § 57, stk. 1.

Da interessenterne ikke har indsendt regnskabsmateriale til Skattestyrelsen, er det rettens vurdering at Skattestyrelsen med rette har ansat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vedrørende indsætninger/indskud

Ud fra interessentskabets kontoudtog sendt fra [finans1] kan det konstateres, at der er sket indsætninger på virksomhedens konto som opgjort nedenfor. Indsætningerne antages at udgøre interessentskabets omsætning inkl. moms:

År

Indsætninger inkl. moms

2014

1.646.853 kr.

2015

2.094.933 kr.

2016

1.217.427 kr.

Ud fra momslovens § 27 udgør salgsmomsen

År

Salgsmoms

2014

329.371 kr.

2015

418.987 kr.

2016

243.485 kr.

Retten finder det ikke dokumenteret, at nogle af indsætningerne skulle være indskud fra interessenterne. Retten har lagt vægt på, at interessentskabet/interessenterne ikke har fremsendt dokumentation for, hvilke indsætninger der er tale om.

Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms stadfæstes på den baggrund.

Vedrørende fakturaer med moms

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for købsmoms som opgjort i bilag 4 til den påklagede afgørelse.

Retten finder, at der yderligere kan gives fradrag for købsmoms af følgende fakturaer:

Afgiftsperioderne 2014

Faktura/kvitterings dato

Faktura /kvitteringsnummer

Underleverandør

Fradragsberettiget købsmoms i kr.

09-01-2014

3038x7yzy85

[virksomhed3] (fra pdf 1854)

139,60

28-02-2014

24884206

[virksomhed24] customer service

33,59

10-03-2014

30118

[virksomhed23]

500

24-03-2014

19511931

[virksomhed26]

51,90

1. kvartal i alt (afrundet)

725

07-04-2014

403190

[virksomhed25]

18,68

10-04-2014

30130

[virksomhed23]

500

12-05-2014

30142

[virksomhed23]

500

23-05-2014

414295

[virksomhed25]

134,28

10-06-2014

30158

[virksomhed23]

500

20-06-2014

20144949

[virksomhed26]

21,90

2. kvartal i alt (afrundet)

1.675

10-07-2014

40002

[virksomhed23]

500

07-08-2014

276096

Materiale til printer

604,60

10-08-2014

40009

[virksomhed23]

500

10-09-2014

40020

[virksomhed23]

500

3. kvartal i alt (afrundet)

2.105

10-10-2014

40040

[virksomhed23]

500

08-12-2014

DNK-027759

[virksomhed28]

6.519

09-12-2014

DNK-027839

[virksomhed28]

234,38

23-12-2014

21419693

[virksomhed26]

36,36

4. kvartal i alt

7.290

Fradragsberettiget beløb i alt i 2014 (Afrundet tal)

11.795

Afgiftsperioderne 2015

Faktura/kvitteringsdato

Faktura/kvitteringsnummer

Underleverandør

Fradragsberettiget købsmoms i kr.

17-01-2015

3533345

[virksomhed4] (fra pdf 1859)

2.748,80

1. kvartal i alt (afrundet)

2.749

02-07-2015

DNK-035109

[virksomhed28]

8.769,94

31-07-2015

300003833

[virksomhed29]

654,80

19-08-2015

1924

[virksomhed30]

1.239,20

09-09-2015

8165695

[virksomhed31]

363,86

3. kvartal i alt (afrundet)

11.028

12-10-2015

103123

[virksomhed34] A/S

329,70

15-11-2015

75049826

[virksomhed10]

230,80

18-11-2015

20213530

[virksomhed10]

95,40

16-12-2015

[...60]

[virksomhed3] (fra pdf 1862)

1.109,60

4. kvartal i alt (afrundet)

1.766

Fradragsberettiget beløb i alt i 2015 (afrundet tal)

15.543

Afgiftsperioderne 2016

Faktura/kvitteringsdato

Faktura/kvitteringsnummer

Underleverandør

Fradragsberettiget købsmoms i kr.

27-01-2016

PDK-023000

[virksomhed11] (fra pdf 1863)

520

10-03-2016

112109

[virksomhed16] (fra pdf 1865)

3.654

16-03-2016

4121077

[virksomhed4] (fra pdf 1865)

255,17

17-03-2016

4123235

[virksomhed4] (fra pdf 1865)

397,68

1. kvartal i alt (afrundet)

4.828

25-06-2016

Ordrebekræftelse

[virksomhed18] store (fra pdf 1866)

159,80

2. kvartal i alt (afrundet)

160

Fradragsberettiget beløb i alt i 2016 (afrundet tal)

4.988

Retten har lagt vægt på, at ovenstående bilag er tilstrækkelig dokumentation efter momsbekendtgørelsen (dagældende bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 § 61 og bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 58). Med undtagelse af udgifterne fra [virksomhed26] anses det for dokumenteret, at udgifterne har været afholdt udelukkende for virksomhedens leverancer. Der kan på denne baggrund gives fradrag efter momslovens § 37, stk. 1.

Vedrørende fakturaerne fra [virksomhed26] er der lagt vægt på, at internettet både kan anvendes privat og i virksomheden, og der kan således gives fradrag for den andel af købsmomsen, som angår virksomheden. Der kan efter rettens vurdering skønsmæssigt fradrages 30 % af købsmomsen for de fremlagte udgifter vedrørende internet efter momslovens § 38, stk. 2, og det er den andel af købsmomsen, som er medregnet i opgørelsen ovenfor.

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1, for følgende fakturaer:

[virksomhed2] ordrebekræftelse af 29. januar 2015 (fra pdf 1854)
[virksomhed17] fakturanr. 105164157 af 12. februar 2016 (fra pdf 1866)
[virksomhed15] fakturanr. 29445 af 22. marts 2016 og 29213 af 4. februar 2016 (fra pdf 1866 og pdf 1865)
[virksomhed13] faktura 647739 af 15. januar 2016 (fra pdf 1864) og 662111 af 3. marts 2016 (fra pdf 1865)
[virksomhed8] faktura 1375387 af 5. oktober 2015 (fra pdf 1861)
[virksomhed26] faktura 19183636 af 19. februar 2014, 19511931 af 24. marts 2014, 19613303 af 24. marts 2014, 19938884 af 23. maj 2014 og 21530963 af 23. december 2014 for så vidt angår den del, der vedrører TV pakke og leje af film. (fremlagt den 30. november 2021)
Bankoverførsel og screenshot af rejsebekræftelse for udlæg for fly og hotel af 27. maj 2015 (fra pdf 1860)
[virksomhed6] kvittering 63039 af 18. maj 2015 (fra pdf 1860)
[virksomhed3] kvittering [...99] af 25. november 2016 (fra pdf 1866)
[virksomhed7] faktura 1041282 af 30. september 2015 (fra pdf 1861)
[virksomhed33] faktura nr. 914017700 af 28. september 2015. (fremlagt den 30. november 2021)
Screenshot vedrørende [virksomhed45] med indtjekning fredag den 26. september 2014, bekræftelsesnr. [...82]42. (fremlagt den 30. november 2021)

Retten har lagt vægt på, at ovenstående fakturaer har mere privat karakter, og at det ikke anses for dokumenteret, at disse udgifter er afholdt udelukkende for virksomhedens leverancer.

Vedrørende andre fakturaer

Vedrørende køb fra [virksomhed9] faktura 3104855 fremgår det, at fakturaen ikke er udstedt til interessentskabet eller nogen af interessenterne.

Retten finder, at der ikke kan gives fradrag for dette køb. Retten har lagt vægt på, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms, når fakturaen ikke er udstedt til enten interessenterne eller interessentskabet.

Vedrørende faktura 001017 fra [virksomhed37] fremgår det af fakturaen, at enhedsprisen er 1.999 kr. ekskl. moms og prisen er 1.999 inkl. moms.

Retten finder på denne baggrund, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms. Retten har lagt vægt på, at det ikke er dokumenteret, at der er betalt moms af dette køb.

Vedrørende fakturaer uden moms

Retten finder, at for følgende fakturaer kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms:

[virksomhed19] kvitteringerne af 6. februar 2019 på henholdsvis 2.029,34 og 471,18 kr.
Fakturaen vedrørende [virksomhed20]
Fakturaen fra Light11.de
Kvittering fra [virksomhed32], ordrenr. 786766490
Bestillinger til [Kina] [...].
Betalingsbekræftelserne fra [virksomhed12] vedrørende regning [...03] og [...02]
Kontoudtog fra [virksomhed35] af 5. oktober 2016 og bankoverførsel til samme af 21. oktober 2016.

Retten har lagt vægt på, at det ikke er dokumenteret, at interessentskabet har afholdt udgifter i form af købsmoms på disse fakturaer.

Andre udgifter

Klageren har ikke fremlagt fakturaer, som opfylder betingelserne efter dagældende momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 § 61 og bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 58 for følgende:

Bankoverførsel [virksomhed19] bil 16.02.2016
Bankoverførsel vedrørende fakturanr. 111621
Bankoverførsel til [virksomhed21]
Bankoverførsel til [virksomhed22]
Bankoverførsel til [...]
Bankoverførsel til [...]
Bankoverførsel til [lufthavn]
Bankoverførsel til CN-Kina
Vedrørende fragtudlæg og liste over udlæg til varekøb [virksomhed27] m.v. fra privatkonto
Mailkorrespondance med [person5]

Retten finder på baggrund heraf, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1.

Retten har lagt vægt på, at Landsskatteretten i afgørelse af 05. november 2021, offentliggjort som SKM 2021.692.LSR har udtalt

”at der i de tilfælde – hvor der ikke er fremlagt fakturaer – skal fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms.”

Landsskatteretten fandt, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval, ikke i sig selv opfyldte dette krav til dokumentation

Ovenstående dokumentation opfylder derfor ikke kravet for dokumentation af købsmoms.

Formalitet

Told- og skatteforvaltningen kan som udgangspunkt ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, og fastsættelse af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter varslingsfristens udløb. Hvis det har betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for fastsættelse af afgiftstilsvaret forlænges, skal en anmodning om rimelig fristforlængelse imødekommes. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltnings § 32 er opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 32 har følgende ordlyd:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

1) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Stk. 3. Et forhold i opgørelsen af et afgiftstilsvar eller godtgørelsen af afgift kan, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede ikke udtaler sig imod ændringen, ændres af de grunde, der er nævnt i stk. 1, af told- og skatteforvaltningen, selv om skatteankeforvaltningen, Skatterådet eller Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet.”

Interessentskabet skulle afregne moms kvartalsvis og angivelsesfristen var i de omhandlede afgiftsperioder senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 3, jf. § 57, stk. 1.

Skattestyrelsen varslede ændring af momstilsvaret den 8. januar 2019 og traf afgørelse den 26. april 2019.

Ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret

Den sidste af fristerne for varsling af ordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne fra og med den 1. januar 2014 til og med den 30. september 2015 udløb den 1. december 2018. Fristen for varsling af ordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for disse perioder var derfor overskredet, da der blev sendt varsel om ændring den 8. januar 2019, da det var mere end 3 år efter angivelsesfristernes udløb. Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Dette betyder, at afgiftsperioderne i 2014 og 1., 2. og 3. kvartal i 2015 alene kan ændres ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.

Retten finder, at der er handlet mindst groft uagtsomt, idet der ikke er ført et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse efter momslovens § 55, og idet størrelsen af interessentskabets udgående og indgående momsafgift i perioden ikke er angivet til told- og skatteforvaltningen efter udløb af hver afgiftsperiode efter momslovens § 57. På baggrund heraf, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at ændre afgiftsperioderne fra 1. januar 2014 – 30. september 2015 ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen anses at være kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, den 10. juli 2018, tidligst på det tidspunkt, styrelsen modtog de sidste kontoudskrifter fra banken. Varslingen om ændring af momstilsvaret den 8. januar 2019 ligger således inden for fristen på 6 måneder fra kundskabstidspunktet, jf. momslovens § 32, stk. 2, 1. punktum.

Fristen for fastsættelse af afgiftstilsvaret udløber som udgangspunkt 3 måneder efter ændringen blev varslet, dvs. i dette tilfælde den 8. april 2019. Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. punktum.

På vegne af interessentskabet blev der den 11. marts 2019 anmodet om forlængelse af fristen til at indsende yderligere bilag. Ifølge SKATs/Skattestyrelsens sagsnotat blev det samme dato aftalt telefonisk, at der skulle sendes en skriftlig anmodning om udsættelse af fristen for indsendelse af materiale til den 10. april 2019 og udsættelse af fristen for at træffe afgørelse til den 30. april 2019. En sådan skriftlig anmodning ses ikke på sagen. Det fremgår af e-mail af 30. april 2019 fra den ene af interessenterne, at de var blevet overraskede over at få nye årsopgørelser samme dag, fordi det var aftalt, at de skulle sende regnskaber inden for de næste 2 uger, og at de ikke anså årsopgørelserne for endelige.

På den baggrund finder retten, at der har foreligget en anmodning om forlængelse af ansættelsesfristen, som er blevet imødekommet af Skattestyrelsen af hensyn til interessentskabets mulighed for at varetage sine interesser, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. punktum. Der henvises til Østre Landsrets dom af 12. februar 2019, offentliggjort i SKM2019.159.ØLR.

De tidsmæssige betingelser for ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, anses derfor for opfyldt for afgiftsperioderne fra og med den 1. januar 2014 til og med den 30. september 2015.

Ordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret

Den første af fristerne for varsling af ordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne fra den 1. oktober 2015 til og med den 31. december 2016 udløb den 1. marts 2019. Fristen for varsling af ordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for disse perioder var således overholdt, da der blev sendt varsel om ændring den 8. januar 2019, som var tidligere end 3 år efter angivelsesfristernes udløb. Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Den første af fristerne for fastsættelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne fra den 1. oktober 2015 til og med den 31. december 2016 udløb 3 måneder efter fristen for varsling, dvs. den 1. juni 2019. Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. punktum. Denne frist var således overholdt for afgiftsperioderne fra den 1. oktober 2015 til og med den 31. december 2016 ved Skattestyrelsens afgørelse af 26. april 2019.

Sammenfatning

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms, men godkender yderligere fradrag for købsmoms.

På den baggrund kan interessentskabets momstilsvar opgøres til:

Afgiftsperiode

Den af Skattestyrelsen opgjorte forhøjelse af momstilsvar

Nedsættelse af momstilsvar, som følge af yderligere godkendt fradrag for købsmoms, med

Ny forhøjelse af momstilsvar

Momstilsvar 2014

1. kvartal 2014

94.127 kr.

725 kr.

93.402 kr.

2. kvartal 2014

19.615 kr.

1.675 kr.

17.940 kr.

3. kvartal 2014

57.474 kr.

2.105 kr.

55.369 kr.

4. kvartal 2014

109.005 kr.

7.290 kr.

101.715 kr.

I alt 2014

280.221 kr.

11.795 kr.

268.426 kr.

Momstilsvar 2015

1. kvartal 2015

36.190 kr.

2.749 kr.

33.441 kr.

2. kvartal 2015

45.290 kr.

0 kr.

45.290 kr.

3. kvartal 2015

142.441 kr.

11.028 kr.

131.413 kr.

4. kvartal 2015

142.312 kr.

1.766 kr.

140.546 kr.

I alt 2015

366.223 kr.

15.543 kr.

350.680 kr.

Momstilsvar 2016

1. kvartal 2016

111.106 kr.

4.828 kr.

106.278 kr.

2. kvartal 2016

17.984 kr.

160 kr.

17.824 kr.

3. kvartal 2016

27.486 kr.

0 kr.

27.486 kr.

4. kvartal 2016

56.066 kr.

0 kr.

56.066 kr.

I alt 2016

212.642 kr.

4.988 kr.

207.654 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.