Kendelse af 09-06-2021 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Forhøjelse af virksomhedsoverskud

868.209 kr.

Hjemvisning

617.770 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2017 blomsterbutikken ”[virksomhed1]” med cvr-nr. [...1]. Det fremgår af virksomhedens resultatopgørelse, at virksomheden i 2017 havde en omsætning på 476.889 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af klagerens bankkontoudtog konstateret bank-indsætninger på klagerens konto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens overskud på baggrund af klagerens indberettede salgsmoms på 254.961 kr., hvorefter Skattestyrelsen har fastsat omsætningen til 1.019.844 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 868.209 kr., hvoraf 839.509 kr. udgør forhøjelse af overskud af virksomhed og 28.700 kr. udgør et ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed. Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår følgende talmæssige opgørelse:

Ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed

28.700 kr.

Skønsmæssig opgjort overskud af virksomhed

Du har selvangivet overskud af virksomhed med

869.178 kr.

-29.669 kr.

839.509 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelsen opgjort indsætninger på klagerens bankkonti nr. [...98] og [...18] til samlet 683.305 kr. som tilknyttet til virksomheden og som yderligere omsætning inkl. moms.

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 23. marts 2021 foreslået den skønsmæssige forhøjelse af overskud af virksomhed nedsat til 676.667 kr., som er opgjort således:

Omsætning, ekskl. moms

1.019.844 kr.

Udgifter afholdt via bankkonto, ekskl. moms

- 168.861 kr.

Udgifter afholdt via bankkonto, momsfri

- 82.178 kr.

Udgifter afholdt via [virksomhed2]

-92.138 kr.

Overskud, ekskl. moms

676.667 kr.

Skattestyrelsen har opgjort udgifter betalt fra bankkonti, hvor der er tilknyttet et udgiftsbilag, der kan knyttes til virksomheden, til 251.039 kr. ekskl. moms. Det fremgår af skattestyrelsens opgørelse, at momspligtige udgifter udgjorde 211.076 kr., heraf moms på 42.215 kr., og momsfri driftsudgifter i form af husleje udgjorde 82.178 kr.

Skattestyrelsen har i opgørelsen medregnet klagerens erhvervsforsikring på 7.685,70 kr. til driftsudgifter med moms.

Skattestyrelsen har ved udtalelsen af 23. marts 2021 beregnet fradrag for udgifter afholdt via [virksomhed2] på 92.138 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021, at udgifter, der er betalt kontant, og hvor der er tilknyttet et udgiftsbilag, der knytter udgiften til virksomheden, udgør sammenlagt 70.490 kr., inkl. moms. Købsmomsen for kontant afholdte udgifter er opgjort til 14.099 kr.

Af bilag 1 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021 fremgår en postering på 664 kr., som vedrører tilbagebetaling af depositum til klageren fra [virksomhed3] d. 18. september 2017 med referencen ”Dankortnota [...]”. Skattestyrelsen har inddraget denne indsætning ved opgørelse af skattepligtige indsætninger.

Til udtalelsen har Skattestyrelsen, i sit bilag 2, fremlagt en oversigt over udgifter, der er afholdt kontant og, i bilag 3, en oversigt over udgifter, som ikke kan ses at være tilknyttet virksomheden.

Af oversigten over udgifter, der ikke ses at være tilknyttet virksomheden, fremgår bl.a. udgifter til diesel og vægtafgift, samt udgiftsbilag, hvor der ikke er anført et modtagernavn.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger – R75 – at han er registreret ejer og bruger af en Seat Ibiza og en Skoda Fabia. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at virksomheden som klageren driver, er registreret som ejer af en bil.

Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at udgifterne anført i bilag 3 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021 er tilknyttet virksomheden.

I forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt resultatopgørelse, opgørelse over aktiver og passiver samt kontokort for virksomheden.

Følgende fremgår af resultatopgørelsen:

Saldobalance for perioden 01.01.17 - 31.12.17

(NB! Indeholder muligvis ikke-bogførte posteringer i kassekladderne.)

Nr.

Navn

Perioden

År til dato

RESULTATOPGØRELSE

1010

Omsætning

Salg af varer/ydelser m/moms

-476.888,80

-476.888,80

Omsætning i alt

-476.888,80

-476.888,80

1310

Direkte omkostninger

Direkte omkostninger m/moms

259.727,67

259.727,67

1311

Transport

3.400,00

3.400,00

1312

Emballage

4.746,30

4.746,30

1320

Direkte omkostninger varer u/moms indenfor EU

962,75

962,75

1330

Vareforbrug (lagermodul)

-67.500,00

-67.500,00

Direkte omkostninger i alt

201.336,72

201.336,72

Dækningsbidrag

-275.552,08

-275.552,08

2241

Lønninger

Personaleudgifter

553,45

553,45

Lønninger i alt

553,45

553,45

Kapacitetsomkostninger

Salgs- og rejseomkostninger

3110

Autodrift - personbiler

Brændstof

6.134,08

6.134,08

3130

Vægtafgift

2.360,00

2.360,00

3140

Reparation/vedligeholdelse

572,95

572,95

Autodrift - personbiler i alt

9.067,03

9.067,03

3420

Lokaleomkostninger

El, vand og gas

906,98

906,98

3421

Elafgift

-468,24

-468,24

3430

Vedligeholdelse og rengøring

732,76

732,76

Lokaleomkostninger i alt

1.171,50

1.171,50

3604

Administrationsomkostninger

Edb-udgifter / software

3.583,25

3.583,25

3617

Mindre anskaffelser

24.401,34

24.401,34

3620

Telefon

2.145,54

2.145,54

3650

Forsikringer

7.685,70

7.685,70

Administrationsomkostninger i alt

37.815,83

37.815,83

Resultat før afskrivninger

-226.944,27

-226.944,27

Afskrivninger

Resultat før renter

-226.944,27

-226.944,27

Af kontospecifikationerne i virksomhedens bogføring fremgår følgende:

Direkte omkostninger

259.728 kr.

Transport

3.400 kr.

Emballage

4.746 kr.

Personaleudgifter

553 kr.

Brændstof

6.134 kr.

Vægtafgift

2.360 kr.

Reparation/vedligeholdelse

573 kr.

Eludgifter

907 kr.

Vedligeholdelse og rengøring

733 kr.

Edb/software

3.583 kr.

Mindre anskaffelser

24.401 kr.

Telefon

2.146 kr.

Alle udgifter er påført bilagsnummer og de underliggende bilag er fremlagt til Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagens behandling.

Der er endvidere fremlagt bilag, som omhandler indkøb af diesel, cigaretter, kirsebærsauce, vin, slik, te og øl.

Der er ikke anført kundenavn på alle fremlagte kvitteringer.

Af kontospecifikationerne – konto 5810: Kassebeholdning – fremgår endvidere, at der frem til 30. juni 2017 var negativ kassebeholdning. Kassebeholdningen var på -45.169,02 kr. den 30. juni 2017. Samme dag blev der registreret et kontant salg på 117.250 kr., hvorefter kassebeholdningen var positiv resten af 2017.

Der er ikke fremlagt oplysninger, der viser, hvordan regnskabet, z-boner, udgiftsbilag afstemmes med klagerens bankkonti, herunder kasseafstemning, der viser det kontante varesalg, eller redegjort nærmere for den negative kassebeholdning.

Det fremgår af Skattestyrelsens Debitor Restancesystem, at der i 2017 for virksomheden var indberettet salgsmoms med 62.035 kr. for første kvartal, 26.360 kr. for andet kvartal, 72.024 kr. for tredje kvartal og 94.542 kr. for fjerde kvartal. For afgiftsperioden 2017 var der således indberettet salgsmoms på 254.961 kr., svarende til en omsætning på 1.019.844 kr.

Det fremgår af klagerens TastSelv-oplysninger, at klageren har indberettet et virksomhedsoverskud på 29.669 kr. og et virksomhedsunderskud på 28.700 kr.

I forbindelse med bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 8. marts 2021 har klageren den 16. marts 2021 fremsendt kontoudtog fra [virksomhed2], hvoraf det fremgår, at der fra [virksomhed2] i indkomståret 2017 blev overført 194.888,76 kr. til klagerens konto. I dette beløb er der bl.a. fratrukket udgifter til varekøb via [virksomhed2] og provision til [virksomhed2]. Det fremgår af opgørelserne, at klagerens køb via [virksomhed2] udgjorde 113.813,65 kr.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 forhøjet klagerens indkomst med 868.209 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for os årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen. Det står i skattekontrollovens § 3, stk. 1 og bogføringslovens § 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 1.

Det fremgår endvidere af skattekontrollovens § 3, stk. 4 at skatteansættelsen kan foretages skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, hvis der ikke er selvangivet fyldestgørende.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter, og det er uden betydning, om indtægten stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i skatskattelovens § 4, stk. 1.

Du har ikke sendt os regnskabsoplysningerne, og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 6 og § 5, stk. 3.

Du har selvangivet resultater af din virksomhed for 2017 med henholdsvis et underskud på 28.700 kr. og et overskud på 29.669 kr.

Du har indberettet udgående moms med 254.961 kr. svarende til en omsætning på 1.019.844 kr.

ekskl. moms.

Via TastSelv har du angivet omsætning til 410.599 kr.

En gennemgang af dine bankkonti i [finans1] viser, at du har haft indsætninger med i alt 683.305,37 kr. Vi anser disse indsætninger for at være omsætning inkl. moms, da vi anser, at der er tale om indsætninger, som stammer fra salg af blomster med videre betalt med Dankort, indsætninger fra afregning med [virksomhed2]. Vi anser ligeledes indbetalingerne med MobilePay for at være omsætning, da du ikke er kommet med nogle oplysninger om, at der er tale om indbetalinger, der stammer fra allerede beskattede midler. Omsætningen udgør ekskl. moms 546.644,30 kr.

Vi anser differencen mellem indsætninger på bankkonti ekskl. moms og beregnet omsætning på

baggrund af indberettede momstal, som kontant omsætning på 473.200 kr.

Specifikation af kontant omsætning:

Ekskl. moms

Udgående moms indberettet med 254.961 kr. svarende til omsætning på

1.019.844 kr.

Indsætninger på bankkonti med 683.305 kr., svarende til ekskl. moms

·546.644 kr.

Kontant omsætning udgør differencen

473.200 kr.

Omsætning er med udgangspunkt i indberettet udgående moms på

1.019.844 kr.

(254.961 kr./ 25 % = 1.019.844 kr.)

Vi anser omsætningen som skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Vi har opfordret dig til at indsende dokumentation for dine indsætninger på bankkontiene, hvis du ikke mener, at beløbene er skattepligtige. Vi har ingen dokumentation modtaget.

Du har ikke sendt os bogføring og udgiftsbilag vedrørende afholdte udgifter i din virksomhed [virksomhed1].

Virksomhedens udgifter kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst, såfremt de er fradragsberettigede efter reglen i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgifterne skal dokumenteres. Det står i bogføringslovens § 9, stk. 1.

En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget. Det fremgår af SKM.2004.162.HR.

Hvis du ikke kan fremlægge dokumentation for, at du har afholdt udgifter til køb af varer og ydelser, har du som hovedregel ikke ret til fradrag for de pågældende udgifter. Det fremgår af SKM.2008.4.HR.

Vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af udgiften, hvis vi finder det konkret sandsynliggjort, at der er afholdt fradragsberettigede udgifter, hvis størrelse den skattepligtige ikke kan dokumentere på regulær vis.

Vi har dog ikke pligt til at udøve et skøn over størrelsen af fradragsberettigede udgifter. Det fremgår af SKM.2013.493.VLR.

Ved gennemgang af kontoudskrifter fra [finans1], er hævninger og betalinger, som ud fra posteringsteksten skønnes, at være driftsudgifter, som vedrører virksomheden, fordelt på bilag 1 i kolonnen "skønnede driftsudgifter med moms" og "skønnede driftsudgifter uden moms".

Der er givet fradrag for udgifter, som vi, ud fra bankkontienes posteringstekst, anser for køb til din butik, f.eks. køb fra [person1] ApS og [virksomhed4]. Vi har givet fradrag for moms, idet vi har anset det for sandsynligt, at der er tale om momsbelagte køb. Købene fremgår af bilag 1 i kolonnen "skønnede driftsudgifter med moms".

Endvidere er der givet fradrag for udgifter benævnt f.eks. Huslejer og Overførsel til [virksomhed5], beløbene anses for at være husleje for butikken [virksomhed1] på 6.763,33 kr. pr. måned. Vi har ikke givet fradrag for moms, idet vi ikke ved, om huslejen indeholder moms. Købene fremgår af bilag 1 i kolonnen "skønnede driftsudgifter uden moms".

Beløbet for skønnede driftsudgifter med moms fremgår med 69.506 kr. ekskl. moms og skønnede

driftsudgifter uden moms fremgår med 81.160 kr.

Posteringer, som ikke kan fordeles på omsætning eller skønnede driftsudgifter, er placeret som enten overførsel mellem egne konti eller om privat/ikke skattepligtig.

Vi har anbefalet, at du sender regnskab, saldobalance, kontospecifikationer og bilag til os. Såfremt der har været flere fradragsberettigede erhvervsmæssige udgifter forbundet med indtægten, har vi bedt dig indsende dokumentation herfor. Vi har ingenting modtaget.

Herefter opgøres overskud af virksomhed for indkomståret 2017: (Specifikation fremkommer i teksten oven for og i bilag 1):

Omsætning, indsætninger i bank ekskl. moms

546.644 kr.

Beregnet kontant omsætning, se ovenfor

473.200 kr.

Omsætning i alt

1.019.844 kr.

Skønnede driftsudgifter med moms, ifølge bilag 1

-69.506 kr.

Skønnede driftsudgifter uden moms, ifølge bilag 1

-81.160 kr.

Ansat overskud af virksomhed for 2017

869.178 kr.

Du har selvangivet overskud i din virksomhed for 2017 på

29.669 kr.

Du har selvangivet underskud i din virksomhed for 2017 på

-28.700 kr.

Du har selvangivet overskud i din virksomhed, netto

-969 kr.

Skønsmæssig ansat overskud af virksomhed

869.178 kr.

Forhøjelse

868.209 kr.

Vi ændrer ifølge skattekontrollovens § 5, stk. 3 og § 6, stk. 6 overskud af virksomhed skønsmæssigt for 2017 med 868.209 kr.

Virksomhedens overskud er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og beskattes, som personlig indkomst. Det står i personskattelovens § 3, stk. 1.

(...)”

Skattestyrelsen har fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen:

”(...)

Klagens nye oplysninger påvirker ikke vores afgørelse, idet f.eks.:

Der er ikke indsendt bilag, så bogføringen, der er indsendt i forbindelse med klagen, kan ikke efterprøves.
Der er ikke indsendt regnskab.
Der er indberettet salgsmoms i 2017 med 254.961 kr., hvilket svarer til en omsætning på 1.019.844 kr. De indberettede momstal svarer derfor til en omsætning på mere en million kr.
Omsætning ifølge saldobalance er 476.888 kr., momsbeløbet heraf udgør 25 %, svarende til 119.222 kr.
Der er indberettet købsmoms i 2017 med 320.727 kr., men der er kun bogført købsmoms med 74.571,04 kr.
De ovenstående punkter viser, at der ikke er sammenhæng mellem bogføring og den indberettede salgs- og købsmoms.
Ifølge kontokort er omsætning opgjort samlet og bogført hvert halve år for henholdsvis salg indgået på bankkonto og kontantsalg, det vil sige i fire beløb for hele året i 2017. Det har dermed ikke været muligt at foretage løbende kasseafstemning.
På bankkontiene [...18] og [...98] er der i alt indsættelser ifølge akt 027 med i alt 683.305,37 kr. Den bogførte bogføring på 476.888,80 kr. ekskl. moms udgør inkl. moms 596.111 kr. Der er dermed en difference på (683.305,37 kr. - 596.111 kr. = 87.194,37) 87.194,37 inkl. moms.

Virksomhedens bilag er derfor nødvendige for afklaring af, hvorvidt de indberettede momstal er korrekte eller om den bogføring, der modtaget sammen med klagen, er korrekt, idet der ikke er sammenhæng mellem bogføring og den indberettede salgs- og købsmoms.”

Skattestyrelsen har den 8. januar 2021 endvidere fremsendt følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

Regnskabsmaterialet tilsidesættes fortsat, idet der er følgende bemærkninger:

Den bogførte omsætning på 476.888,80 kr. i regnskabsmaterialet svarer ikke til den indberettede udgående afgift på 254.961 kr., der omregnet svarer til en omsætning på 1.019.844 kr.
Der er indsætninger på bankkonti med i alt 681.941,37 kr. inkl. moms.

Dato

Bilag nr.

Tekst

Beløb ekskl.

moms

30.06.2017

547

Omsætning 1. halvår 2017

136.664,40

30.06.2017

550

Kontant salg

93.800,00

31.12.2017

548

Omsætning 2. halvår 2017

133.676,40

31.12.2017

551

Kontant salg

112.748,00

Bogført omsætning i alt

476.888,80

Den bogførte omsætning består følgende posteringer:
Vedrørende ovennævnte bilag nr. 547 og 548 for omsætning, findes specifikation meddaglige beløb, der svarer til Z-bons.
Z-bonner består af ét beløb pr. dag. Kun i få tilfælde kan dette beløb afstemmes til indsætning til bankkonto. Vi har ingen information om hvilke beløb, der blev indsat i bank pr. dag og hvilke beløb, der er blevet liggende i kassen, idet vi ikke har modtaget daglige kasseafstemninger.
Eksempel på Z-bon den 16. juni 2017 viser et bruttosalg på 40.330 kr. og retur beløb på -38.540 kr. og nettosalg på 1.790 kr. Beløbet 1.790 kr. ses ikke indgå den 16. juni 2017 eller dagen efter, men flere andre beløb indsættes.
Vi har ingen information om, eller hvordan afregninger fra [virksomhed2] indgår i z-bons. Det ses af bankkonto, at [virksomhed2] afregner cirka en gang om måneden med en indsætning på bankkonto.
Indsætninger fra [menighedsråd] indsættes på [person2]s konto nr. [...98]. Virksomhedens bankkonto er konto [...18]. Det kan ikke af bogføringen udledes, hvordan indsætninger fra [kirken] indgår i omsætningen.
Bogføringsmæssigt flyttes halvårsvis kontantsalg fra ”konto 5810 Kassebeholdning” til omsætningskonto ved bilag 550 og 551 med henholdsvis 117.250 inkl. Moms (93.800 kr. ekskl. moms) og 140.935 kr. inkl. moms, (112.748 kr. ekskl. moms). Bilag 550 og 551 findes ikke i bilagsmaterialet, hvorfor vi ingen oplysninger har om, hvilke beløb der indgår i sumposterne.
Fra ”konto 5820 Kassebeholdning” (overføres ifølge bogføring 180.000 kr. til ”konto 6130 Årets hævninger, kontant” ved bilag 552. Bilag 552 ses ikke i bilagsmaterialet, men posteringen viser, at en andel af kontanter modtaget i virksomheden, er hævet privat.
Saldo ifølge bogføring på konto 5820 Bankkonto er 91.745,02 kr. Ifølge R75 er bankkonto i [finans1], konto [...18] på 12.717 kr. Vi har ingen information om, hvad differencen mellem saldo ifølge bogføring og saldo ifølge bank skyldes, idet vi har ikke modtaget en afstemning af bankkontoen pr. 31. december 2017.
Bilag 122 fra [person1] er på 677,50 kr. inkl. moms.

Bilag 122 er fejlbogført på ”konto 1310 Direkte omkostninger” med 54.200 kr., momsen af fejlbeløbet er konteret på ”konto 6903 Indgående (køb) moms” med 13.550 kr. og som gæld på ”konto 6805 Kreditor” med 67.750 kr.

Ifølge saldobalance er periodens resultat 226.944,27 kr.

Fejlbogføring for omkostningen på bilag 122 på 53.658 kr. ((67.750 kr. – 677,50 kr.)/1,25 = 53.658 kr.) skal derfor øge periodens bogførte resultat fra 226.944,27 kr. + 53.658 kr. = 280.602,27 kr.

Den indgående afgift af bilag 122 udgør 135,50 kr. Ifølge bogføring er der konteret 13.550 kr. på konto 6903 Indgående moms. Difference på 13.414,50 kr. er dermed fejlbogført.

Bilag 188 og 191 fra [virksomhed6] er ens, har samme fakturanummer (dublet) og er bogført to gange. Beløbet er 343,75 kr. inkl. moms.
Bilag 452 og 455 fra [virksomhed4] er ens, har samme fakturanummer (dublet) og er bogført to gange. Beløbet er 750 kr. inkl. moms.
Der er ikke bogført husleje i regnskabsmaterialet, og der er ingen huslejeopkrævninger i bilagsmaterialet. Vi har ikke modtaget kopi af huslejekontrakt for blomsterforretningen.

I bilag 1 til afgørelse af 26. april 2019 indgår en skønnet husleje med 12 x 6.763,33 kr. (81.159,96 kr.), som ses hævet på bankkonti for henholdsvis erhvervskonto og privatkonto.

Sandsynligvis er overførslerne med i alt 81.159,96 kr. husleje, idet der er et navnesammenfald mellem ejer af den ejendom, hvori virksomheden har et lejemål, og det navn som fremgår teksterne på bankkontoen. Vi har ikke modtaget huslejekontrakt eller bilag, så vi har ingen information om, der er moms på huslejen, hvorfor huslejen betragtes som momsfri. Der gives skønsmæssigt fradrag for huslejeudgiften ifølge bilag 1 i kolonnen ”Driftsomkostninger, ingen momsfradrag”.

På konto 5520 Varelager er der bogført 67.500 kr. pr. 31. december 2017. Vi har ikke modtaget en specifikation over beløbet, der er bogført på denne konto.

To bilagsmapper modtaget fra Skatteankestyrelsen er gennemgået og opdelt i tre omkostningsgrupper:

1. Bilag fra bilagsmapperne, som ses hævet på bankkonto, hvor der er noteret bilagsnummer og i bemærkningsfeltet, hvilken virksomhed bilag stammer fra. (se bilag 1)

Skønnet husleje, der ses hævet på bankkonto (bilag 1)

Der er ikke givet fradrag for udgifter til bil, idet der ikke er registreret en bil til virksomheden.

2. Bilag fra bilagsmapper, som ikke ses hævet fra bankkonto, men hvor det af fakturaen fremgår, at det er udstedt til virksomheden [virksomhed1]. (bilag 2)
3. Bilag fra bilagsmapper, som der ikke gives fradrag for. Det fremgår af bilag 3, hvorfor der ikke gives fradrag, f.eks. af følgende årsager:

-Køb af diesel, grøn ejerafgift, vask med videre til bil (Der gives ikke fradrag for omkostning, idet biler i 2017 (Seat Ibiza og Skoda Fabia) ikke er registreret til virksomheden [virksomhed1], men til [person2]).

-Bilag, hvor det ikke fremgår, hvem faktura eller kvittering er udstedt til, og som ikkeses betalt fra bankkonto.

-Bilag 6 fra [virksomhed7] er betalt kontant og er udstedt til [person3]. Bilaget ses ikke at være knyttet til virksomhedens drift for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

-Bilag 381 er fra [virksomhed8] for køb af to vasketøjskurve og tablet-holder for i alt 724,85 kr. inkl. moms. Det fremgår ikke af bilaget, hvem modtager af tingene er, men beløbet er betalt kontant. Udgifterne for dette bilag ses ikke umiddelbart at være afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er afholdt en række omkostninger til brug for renovering, f.eks. ny vask, bordplader, maling, møbler fra [virksomhed9]. Vi har ingen oplysninger om, hvor maling med videre er udført, men foreløbig er der givet fradrag for disse oplysninger. På konto 3617 ”Mindre nyanskaffelser” er bogført omkostninger med i alt 24.401,34 kr.

Vi har anset, at den kontante omsætning har dækket de kontant betalte omkostninger.

Skønnet resultat af virksomhed:

Omsætning beregnet på baggrund af virksomhedens indberetning af udgående afgift med 254.961, hvilket svarer til en omsætning på

Driftsomkostninger ifølge bilag 1, afrundet

-211.076

1.019.844 kr.

Heraf moms

Driftsomkostninger, momsfri, heraf skøn på husleje, ifølge bilag 1

Skønsmæssig opgjort resultat for 2017

42.215

-168.861 kr.

-82.178 kr.

768.805 kr.

Skønsmæssig opgjort overskud af virksomhed ifølge afgørelse af 26. april 2019

Ændring af skøn i virksomhed

869.178 kr.

-100.373 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har den 23. marts 2021 fremsendt følgende udtalelse til de fremsendte oplysninger fra [virksomhed2]:

”(...)

Som svar på Skatteankestyrelsens mail af 17. marts 2021 vedrørende nye oplysninger, sendes et nyt skønnet resultat af virksomhed for 2017 og en ændring vedrørende den indgående afgift. De nye oplysninger stammer fra et kontoudtog fra [virksomhed2], hvor omsætning og varekøb herfra er opgjort.

I bilag A er varesalg og varekøb fra [virksomhed2]s kontoudtog indtastet i et regneark.

Skønnet resultat af virksomhed for 2017:

Omsætning beregnet på baggrund af virksomhedens indberetning af udgående afgift med 254.961, hvilket svarer til en omsætning på

Driftsomkostninger ifølge bilag 1, afrundet

-211.076

1.019.844 kr.

Heraf moms

Driftsomkostninger, momsfri, heraf skøn på husleje, ifølge bilag 1

Omkostninger fra kontoudtog fra [virksomhed2], ekskl. moms,

(91.050,92 kr. + 1.087,50 kr.) ifølge bilag A

42.215

-168.861 kr.

-82.178 kr.

-92.138 kr.

Skønsmæssig opgjort resultat for 2017

676.667 kr.

Skønsmæssig opgjort overskud af virksomhed ifølge afgørelse af 26. april 2019

Ændring af skøn i virksomhed

869.178 kr.

-192.511 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens overskud for indkomståret 2017 hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

SKAT har den 26-04-2019 Skønsmæssigt forhøjet resultatet for år 2017 med 868.209 kr.

Vi sender hermed saldobalancen og kontokort for virksomhedsregnskab år 2017.

Som udgangspunkt er det umuligt for en blomsterbutik i [by1] at omsætte for millioner.

I det at der ikke er den enorme køberdygtighed, herudover er der flere og større konkurrenter i

samme område. Der er også en [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12] mm. Som også har blomster afdeling.

Der giver ingen mening.

Bebor i [by1] / [by2] er på 44.376 personer

Hvis vi siger at 10 % bor i området [adresse1] = 11.094 personer

og de alle brugt 1 kr. pr. dag på blomster = 11.094 kr.

og man deler den omsætning over 10 butikker i området der har blomster afdeling = 1109,4 kr.og man gang det med 365 = 404.931 kr. omsætning månedligt i gennemsnit pr. afdeling.

Det er ikke realistisk at [virksomhed1] har en omsætning på over 1 million kr. år 2017.

Det er som om, SKAT samlinger [virksomhed1] med blomsterbutikker på strøet eller [by3].

Der er en kæmpe forskel på båd købedygtigheden og segmentet af bebor.

Vi vil derfor gerne have at SKAT gennemgår deres skønsmæssige faktor og genvurder sagen.

Vi har båd bilag og regnskab klar til gennemgang.

(...)”

Klageren har den 16. marts 2021 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 8. marts 2021:

”(...)

Det er som om at SKAT ikke har set på Balancen og kontokortene og de godkender heller ikke at [virksomhed2]'s gebyr

Det er klart at omsætning stemmer ikke til hvad der går i banken.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Skattepligtige skal ifølge dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol, skattekontrollovens § 1, selvangive deres indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 med senere ændringer) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3 og § 9, stk. 1 fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatteretten finder, at klagerens fremlagte regnskabsmateriale ikke opfylder kravene til udarbejdelse af regnskab, således at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst. Der er lagt vægt på, at det fremgår af virksomhedens kontospecifikation, at virksomhedens kassebeholdning var negativ i første halvår af indkomståret 2017. Virksomheden har dermed ikke foretaget effektive kasseafstemninger, og virksomhedens regnskabsgrundlag opfylder således ikke bogføringslovens regler. Der er endvidere lagt vægt på, at ind- og udbetalinger på klagerens bankkonto ikke har kunnet afstemmes til virksomhedens bogføring og årsrapport.

Retten finder, at Skattestyrelsen herefter har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på klagerens bankkonti i indkomståret 2017 med 683.305 kr. Retten bemærker, at Skattestyrelsen har henført en tilbagebetaling af depositum den 18. september 2017 på 664 kr. til virksomhedens omsætning. Det er rettens opfattelse, at der ikke er tale om en skattepligtig indsætning, men i stedet tilbagebetaling af et depositum. Indbetalingen skal således ikke indgå i virksomhedens omsætning.

Der er således indsat 682.641 kr. på klagerens bankkonto som efter rettens opfattelse kan henføres til virksomhedens omsætning. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at dette beløb ikke er tilknyttet virksomheden, hvorfor retten finder, at beløbet skal anses som omsætning i virksomheden.

Det er rettens opfattelse, at der ved skønnet over virksomhedens samlede omsætning kan tages udgangspunkt i den af virksomheden indberettede salgsmoms.

Retten har ved denne vurdering lagt vægt på, at det er virksomheden selv, der har indberettet salgsmomsen på 254.961 kr. Retten har endvidere lagt vægt på, at virksomhedens kassebeholdning, i henhold til kontospecifikationerne, var negativ i første halvår 2017. Da det ikke er muligt at have en negativ kassebeholdning, må der have været omsætning i virksomheden, som ikke er blevet registreret. Der er endvidere en del udgiftsbilag i virksomheden, som er betalt kontant. Det er herefter rettens opfattelse, at forskellen mellem de indsætninger på klagerens bankkonti, der anses for at være tilknyttet virksomheden og den omsætning, der fremkommer på baggrund af den indberettede salgsmoms udgøres af kontant omsætning, der ikke er blevet registreret.

Retten finder på denne baggrund, at virksomhedens omsætning kan fastsættes til 1.019.844 kr. Klagerens oplysninger om konkurrenter, befolkningstæthed og købersegmentet i området, hvor virksomheden ligger, kan ikke føre til et andet resultat.

De kontante udgifter på samlet 70.490 kr. inkl. moms, svarende til 56.391 kr. ekskl. moms, skal fratrækkes ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige overskud. Det er dokumenteret, at de udgifter, der fremgår af bilag 2 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021, udgør fradragsberettigede erhvervsmæssige udgifter, og retten finder således, at der ved opgørelsen af virksomhedens overskud tillige kan fratrækkes de beregnede kontant afholdte udgifter på 56.391 kr. ekskl. moms.

Retten finder således, at både udgifter afholdt kontant og udgifter afholdt via klagerens bankkonto, der i henhold til fremlagte udgiftsbilag kan knyttes til virksomheden, skal fratrækkes ved fastsættelse af virksomhedens overskud.

I forhold til udgifter afholdt via klagerens bankkonto fremgår det af Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021, at Skattestyrelsen har henført klagerens erhvervsforsikring på 7.686 kr. til driftsudgifter, der var inkl. moms. Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, at forsikringsydelser ikke skal pålægges moms, og beløbet skal derfor i stedet indgå under udgifter, som er momsfri.

De fradragsberettigede udgifter afholdt via klagerens bankkonto udgør herefter 203.390 kr. inkl. moms og 89.864 kr., der er momsfri, idet klagerens erhvervsforsikring og husleje ikke er pålagt moms.

Samlet udgør de fradragsberettigede udgifter 308.967 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 54.777 kr. De samlede udgifter kan herefter opgøres således:

Kontante udgifter, inkl. moms

70.490 kr.

Udgifter afholdt via bankkonto, inkl. moms

203.390 kr.

Moms af (70.490 kr. + 203.390 kr.)

-54.777 kr.

Udgifter afholdt via bankkonto, momsfri

89.864 kr.

Udgifter i alt, ekskl. moms

308.967 kr.

I det fremlagte materiale, herunder underbilag til regnskabet, er der en del udgiftsbilag, hvor retten ikke finder, at det er dokumenteret, at disse kan tilknyttes virksomheden. Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at udgifterne har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden. Der er blandt andet fremlagt nye underbilag til regnskabet for udgifter til bil, herunder udgifter til diesel og vægtafgift. Det fremgår ikke af sagens oplysninger, at virksomheden var registreret som ejer af en bil. Klageren er derimod registreret som ejer af to biler. Retten anser derfor udgifterne til diesel og vægtafgift for at udgøre klagerens private udgifter og de kan derfor ikke fratrækkes som driftsudgifter i virksomheden.

Det er således udgifterne nævnt i bilag 3 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021, som retten ikke finder, er dokumenteret som værende tilknyttet virksomheden og derfor ikke kan fratrækkes som driftsudgifter ved opgørelse af virksomhedens skattepligtige overskud. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at klageren ikke i tilstrækkelig grad har løftet bevisbyrden for, at udgifterne er anvendt i virksomhedens drift.

På baggrund af de fremlagte kontoudtog fra [virksomhed2] finder retten, at der er grundlag for at godkende et yderligere fradrag for driftsomkostninger på 92.138 kr. Det er rettens opfattelse, at klageren via [virksomhed2] har afholdt udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er således grundlag for at fratrække udgifterne ved den skønsmæssige opgørelse af virksomhedens overskud, hvilket er tiltrådt af Skattestyrelsen. De samlede fradragsberettigede udgifter udgør således 401.105 kr.

På baggrund af ovenstående finder retten, at virksomhedens skattepligtige overskud kan opgøres således:

Omsætning, ekskl. moms

1.019.844 kr.

Udgifter, ekskl. moms

-401.105 kr.

Overskud, ekskl. moms

618.739 kr.

Klageren har indberettet både overskud af virksomhed på 29.669 kr. og et ikke godkendt underskud på 28.700 kr. Der er således indberettet et samlet overskud på 969 kr.

Virksomhedens overskud skal dermed forhøjes med (618.739 kr. -969 kr.), i alt 617.770 kr.

Landsskatteretten nedsætter Skattestyrelsens forhøjelse fra 868.209 kr. til 617.770 kr.