Kendelse af 23-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-01-2023

Journalnr. 19-0062476

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Resultat af virksomhed

82.249 kr.

-72.769 kr.

82.249 kr.

Indkomståret 2015

Resultat af virksomhed

93.063 kr.

-99.731 kr.

93.063 kr.

Indkomståret 2016

Resultat af virksomhed

124.988 kr.

-3.114 kr.

102.988 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren fra den 7. november 2010 og frem til den 31. december 2015 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1]. Virksomheden var i indkomstårene 2014 - 2015 registreret under branchekoden 960400 ”Aktiviteter vedrørende fysisk velvære” og under CVR-nr. [...1]. Det fremgår endvidere, at klageren er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 1. maj 2016.

Klageren har for indkomstårene 2014 – 2016 indberettet resultat af virksomhed på henholdsvis -72.769 kr., -99.731 kr. samt -3.114 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 27. februar 2018 forhøjet klagerens resultat af virksomhed for indkomståret 2016 med i alt 186.406 kr. fra -3.114 kr. til 183.292 kr. Skattestyrelsen har endvidere i den påklagede afgørelse nedsat klagerens resultat af virksomhed for indkomståret 2016 fra 186.406 kr. til 128.102 kr.

Der er på klagerens thailandske bankkonto foretaget følgende hævninger i Thai Bath:

Dato

Hævet

9. december 2014

10.000 THB

11. december 2014

748.000 THB

11. december 2014

27.200 THB

15. december 2014

35.000 THB

I alt

820.200 THB

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse omregnet 820.200 THB til ca. 162.000 kr.

Klagerens tidligere repræsentant har oplyst, at de 162.000 kr. løbende er tilgået klagerens økonomi i Danmark i indkomstårene 2015 og 2016.

Der er fremsendt kontoudskrift for klagerens konto ved [finans1], hvoraf fremgår, at der i perioden fra den 4. februar 2016 til den 9. marts 2016 er hævet 271.000 kr. og indsat 218.600 kr.

Der er fremlagt bankkontoudtog fra klagerens [finans2] konto med kontonr. [...40], hvoraf fremgår, at der i perioden fra den 4. februar 2016 til den 9. marts 2016 er indsat 210.000 kr. fra klagerens konto ved [finans1]. Det fremgår endvidere, at der i perioden er hævet 188.000 kr. på bankkontoen, der tilsvarende er indsat på klagerens konto ved [finans1].

Klagerens repræsentant har oplyst, at faderen til klagerens børn har hjulpet klageren økonomisk i form af bidrag til gaver, mad, tøj m.v., dog under det gaveafgiftsfrie beløb for gaver til børn.

Det er oplyst, at klageren har været samlevende med [person2] fra den 15. februar 2016 og året ud. Repræsentanten har oplyst, at klageren og [person2] fra og med ca. den 1. januar 2016 i fællesskab har bidraget økonomisk til husstanden.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 26. april 2018 beregnet klagerens privatforbrug til henholdsvis -44.373 kr., -84.872 kr. samt 16.992 kr. for indkomstårene 2014 – 2016 og har henset til primo formue, skattepligtig indkomst, ikke skattepligtige indkomster samt formue ultimo.

Skattestyrelsen har beregnet klagerens privatforbrug på baggrund af, hvad et rådighedsbeløb skal udgøre ved en gældssanering for en enlig med tillæg pr. barn samt boligomkostninger. For 2014 har rådighedsbeløbet været fastsat til 5.850 kr. og tillæg pr. barn på 1.600 kr., for 2015 har rådighedsbeløbet været fastsat til 5.930 kr. og tillæg pr. barn på 2.080 kr., samt for 2016 har rådighedsbeløbet været fastsat til 6.020 kr. og tillæg pr. barn på 3.740 kr. Skattestyrelsen har skønsmæssigt fastsat boligomkostningerne til at udgøre 60.000 kr. årligt.

Skattestyrelsen har på baggrund af ovenstående opgjort, at klagerens privatforbrug skal udgøre henholdsvis 149.400 kr., 156.120 kr. samt 177.120 kr. for indkomstårene 2014 – 2016. Skattestyrelsen har på baggrund af ovenstående opgørelse af privatforbrug sammenholdt med privatforbrugsopgørelserne i afgørelsen dateret den 26. april 2018 opgjort klagerens overskud af virksomhed ekskl. moms til henholdsvis 82.249 kr., 93.063 kr. samt 124.988 kr. for indkomstårene 2014 – 2016.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst og fastsat klagerens overskud af virksomhed til 82.249 kr. for indkomståret 2014, til 93.063 kr. for indkomståret 2015 samt til 124.988 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for din skat og dine momsfastsættelser for 2014, 2015 og 2016.

Resultatet er, at vi nedsætter indkomsten med i alt 133.888 kr. og din momsbetaling nedsættes med 33.472 kr.

Selvom vi har gennemgået grundlaget for din skat, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

Skattestyrelsens ændringer

SKAT

Indkomståret 2014

Tidligere skønnet resultat af virksomhed

195.498 kr.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed fastsættes efter statsskattelovens § 4 stk. 1, litra a med

155.018 kr.

-40.480 kr.

Indkomståret 2015

Tidligere skønnet resultat af virksomhed

227.898 kr.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed fastsættes efter statsskattelovens § 4 stk. 1, litra a med

192.794 kr.

-35.104 kr.

Indkomståret 2016

Tidligere skønnet resultat af virksomhed

186.406 kr.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed fastsættes efter statsskattelovens § 4 stk. 1, litra a med

128.102 kr.

-58.304 kr.

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Thailandske Bath

Vi har ikke ændret i din indkomst eller moms til betaling vedrørende dette punkt, idet du ikke har dokumenteret, hvorledes pengene er indgået i din økonomi.

Vi anser det ikke for sandsynligt, at pengene er indført i Danmark i små portioner, idet hævningerne foretages i Thailand inden for en uge. Der foreligger ingen dokumentation for indsætning af beløbet på andre konti, og pengene er ikke deklareret ved indrejse fra Thailand.

Beløbet kan så ledes ikke antages at være en del af det opgjorte privatforbrug.

Konto hos [finans1]

Vi mener ikke, at en difference på 3.600 kr. vil påvirke det beregnede privatforbrug synderligt. Din revisor har ikke sendt yderligere kommentarer hertil.

Vi har derfor ikke ændret din indkomst eller moms til betaling vedrørende dette punkt.

Bidrag fra børnenes fader

Vi mener ikke, at ovenstående punkt kan indgå i beregningen af dit privatforbrug, idet der ikke fore- ligger dokumentation for, at børnenes far har bidraget til din økonomi.

Vi fastholder dette punkt, idet der stadig ikke foreligger dokumentation for påstanden.

Samlevers bidrag til en eventuel fælles økonomi

Vi mener ikke, at der foreligger dokumentation/sandsynliggørelse for, at I har haft fælles økonomi i 2016. Der foreligger ingen erklæring fra [person2], eller dokumentation for fælles budget/budgetkonto, fælles betaling af husleje m.m.

Vi fastholder derfor, at punktet ikke indgår i beregningen af dit privatforbrug, hvorfor punktet ikke påvirker din indkomst eller betaling af moms.

Sammenfattende kan anføres, at der ikke foreligger nyt materielt materiale, der kan begrunde ændring af indkomst efter statsskattelovens § 4 stk. 1, litra a, eller moms til betaling efter momslovens § 4.

Der foreligger således ej heller særlige omstændigheder, der kan begrunde en ændring af moms for de første 3 kvartaler i 2014 efter skatteforvaltningslovens § 32 stk.1. nr. 4.

3. Skønsmæssige ansatte resultater af virksomhed

3.1 De faktiske forhold

Skattestyrelsen har i tidligere udsendt afgørelse af 27. februar 2018 fastsat overskud af virksomhed og opkrævet moms med følgende beløb:

2014: Overskud af virksomhed 122.729 kr., manglende salgsmoms til opkrævning 48.875 kr.

2015: Overskud af virksomhed 128.167 kr., manglende salgsmoms til opkrævning 56.974 kr.

2016: Overskud af virksomhed 183.292 kr., manglende salgsmoms til opkrævning 46.602 kr.

De nævnte beløb fremkommer ved en beregning af privatforbrugets størrelse, sammenholdt med en vurdering i forhold til en forbrugsundersøgelse fra Danmarks Statistik.

3.2. Dine bemærkninger

Din revisor er ikke enig i vores forslag. Der anføres, at der ikke er foretaget en konkret og individuel vurdering af dit privatforbrug. Der anføres, at vi ikke har udbedt os om oplysninger om det konkrete forbrug, herunder omkostninger til bolig. I mener, at sagen således ikke er belyst tilstrækkeligt.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har gennemgået din sag igen, og har ændret at beregningsgrundlaget for et privatforbrug ikke skal have udgangspunkt i en forbrugerundersøgelse fra Danmarks Statistik. Vi har valgt at foretage en ny beregning, med udgangspunkt i de gældende satser for, hvad rådighedsbeløbet skal udgøre ved en gældssanering. Der henvises til Juridisk Vejledning afsnit G.A.3.1.7.9.

For året 2014 fastsættes rådighedsbeløbet til 5.850 kr. for en enlig, med tillæg på 1.600 kr. pr. barn under 2 år, tillagt boligomkostninger.

For 2015 fastsættes rådighedsbeløbet til 5.930 kr. for en enlig, med tillæg på 2.080 kr. pr. barn, tillagt boligomkostninger.

For 2016 fastsættes rådighedsbeløbet til 6.020 kr. for en enlig, med tillæg på 3.740 kr. for 2 børn, tillagt boligomkostninger.

Boligomkostningerne er skønsmæssigt fastsat til at udgøre 60.000 kr. årligt, idet vi ikke har oplysninger om den konkrete husleje.

Privatforbruget skal herefter udgøre henholdsvis 49.400 kr., 156.120 kr. og 177.120 kr.

De manglende beløb kan ved hjælp af de tidligere udregnede privatforbrugsopgørelser opgøres således:

Manglende indtægt 2014: 149.400 kr. – (-44.373 kr.) =

193.773 kr.

Manglende indtægt 2015: 156.120 kr. – (-84.872 kr.) =

240.992 kr.

Manglende indtægt 2016: 177.120 kr. – 16.992 kr. =

160.128 kr.

Beløbene er skattepligtige efter statsskatteloven § 4 stk. 1 litra a.

(...)

Vi har nedsat indkomsten for 2014 fra 195.498 kr. til 155.018 kr., i alt med 40.480 kr.

For indkomståret 2015 har vi nedsat indkomsten fra 227.898 kr. til 192.794 kr., i alt 35.104 kr. For 2016 har vi nedsat overskud af virksomhed fra 186.406 kr. til 128.102 kr., i alt 58.304 kr.

En samlet nedsættelse af indkomst med 133.888 kr.

Vi har tidligere, i skrivelse af 18. oktober 2018, bedt om redegørelse for de forhold, vi skulle tage højde for, når dit privatforbrug skulle bedømmes.

Endvidere har vi i skrivelse af 3. januar 2019 og 12. februar 2019 pointeret, at der ikke foreligger dokumentation/sandsynliggørelse for fælles økonomi, fælles husleje betaling eller lignende. Der er således ikke indsendt faktuelt materiale til bedømmelse af privatforbruget.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af overskud af virksomhed skal nedsættes for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Jeg skal på vegne af min ovennævnte klient hermed påklage afgørelsen af 17. april 2019.

Afgørelsen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed baseret på privatforbrug opgjort skønsmæssigt efter forbrugerundersøgelser fra Danmarks statistik og henvisning til gældssanering.

Der er ved opgørelsen af privatforbruget ikke foretaget en konkret og individuel vurdering, som det er påkrævet, jf. bl.a. Ombudsmanden.

Der vil blive fremsendt supplerende materiale.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til skønsmæssigt at fastsætte overskud af virksomhed med udgangspunkt i klagerens privatforbrug for indkomstårene 2014 – 2016.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Told- og skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovs §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Indkomsten kan forhøjes, hvis det oplyste privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Told- og skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Der henvises til SKM2002.70.HR.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver skatteyder har pligt til, på begæring af told- og skatteforvaltningen, at indsende sit regnskabsmateriale med bilag. Det følger af den dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Vægrer nogen sig ved at efterkomme en begæring efter dagældende skattekontrollovs § 6 stk. 1, jf. stk. 5, finder § 5, stk. 3, tilsvarende anvendelse. Det fremgår af lovens § 6, stk. 6.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Spilgevinster kan grundlæggende opdeles i skattefri spilgevinster og skattepligtige spilgevinster. De skattefrie spilgevinster er de, der hidrører fra spil, hvor udbyderen betaler afgift efter lov om afgifter af spil. Ligeledes skattefri er gevinster, der hidrører fra spil, som svarer til spil omfattet af spilleloven, og som udbydes eller arrangeres med tilladelse i et andet EU/EØS-land. De øvrige spilgevinster er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra f.

Den konkrete sag

Privatforbrug

Skattestyrelsens ændringer af klagerens indkomst er foretaget på baggrund af privatforbrugsberegninger, som efter det fremlagte udgør -44.373 kr. for indkomståret 2014, -84.872 kr. for indkomståret 2015 og 16.992 kr. for indkomståret 2016.

På baggrund heraf har Skattestyrelsen opgjort udeholdt omsætning på henholdsvis 155.018 kr., 192.794 kr. og 128.102 kr. og ansat virksomhedens resultat til henholdsvis 82.249 kr., 93.063 kr. og 124.988 kr. i indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Klageren har ikke godtgjort, at det af SKAT beregnede privatforbrug findes urimeligt eller urealistisk.

Det følger af privatforbrugsberegningerne for de pågældende år, at der var et negativt privatforbrug henholdsvis meget lavt privatforbrug, og det er dermed rettens opfattelse, at der må være udeholdt omsætning i klagerens virksomhed i disse år. Efter den skønsmæssige forhøjelse ligger privatforbruget på linje med det gennemsnitlige forbrug for en husstand svarende til klagerens beregnet efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsen for disse år (bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2013, kapitel 6). Der er således taget højde for, at klagerens forbrug ligger et stykke under gennemsnittet i henhold til tal fra Danmarks Statistik. Klageren har ikke indsendt nogen form for objektiv dokumentation for, at husstandens privatforbrug skulle afvige fra det ansatte.

Landsskatteretten kan efter en konkret vurdering tiltræde Skattestyrelsens afgørelse om, at klagerens privatforbrug, af forsigtighedshensyn samt ud fra en konkret og individuel vurdering, er opgjort efter principperne i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen.

Thai Bath og økonomiske tilskud fra børnenes fader og samleveren

Det er oplyst, at klageren har foretaget hævninger på i alt 820.200 Thai Bath og modtaget økonomiske bidrag fra sine børns fader og sin samlever. Retten bemærker, at der ikke er fremlagt dokumentation for, hvorledes disse beløb er indgået i klagerens økonomi.

Retten finder derfor, at klageren ikke har dokumenteret, at beløbet på i alt 820.200 Thai Bath løbende er overført til klageren i indkomstårene 2015 og 2016. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at samtlige hævninger er foretaget i perioden fra den 9. december 2014 til den 15. december 2014, og at der ikke er fremlagt dokumentation for indsætninger af beløbene på klagerens bankkonto.

Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, hvorvidt klageren og samleveren økonomisk har bidraget til deres fælles husholdning, siden de blev samlevende i begyndelsen af indkomståret 2016.

Retten finder på baggrund af ovenstående, at hævningerne af Thai Bath og de økonomiske bidrag fra børnenes fader eller samleveren ikke kan indgå i beregningen af klagerens privatforbrug.

Konto hos [finans1]

Der er på klagerens bankkonto [...40] i perioden fra den 4. februar 2016 til den 9. marts 2016 indsat 210.000 kr. og hævet 188.000 kr., dvs. der i perioden er indsat 22.000 kr. mere, end der er hævet. Retten finder, at det er godtgjort, at beløbene er overført mellem klagerens bankkonto og klagerens konto ved [finans1], og at klageren har anvendt differencen på 22.000 kr. til at dække sit privatforbrug.

Efter en samlet konkret vurdering finder retten, at klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2016 på 124.988 kr. skal nedsættes. Der er ved vurderingen henset til, at det er godtgjort, at klageren i indkomståret 2016 har haft yderligere midler til rådighed for at opretholde privatforbruget.

Retten finder, at klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2016 skal nedsættes med 22.000 kr.

For indkomstårene 2014 og 2015 er der ikke fremlagt dokumentation, der godtgør, at klageren har dækket sit privatforbrug med ikke skattepligtige midler.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2014 og 2015 og nedsætter Skattestyrelsens afgørelse fra 124.988 kr. til 102.988 kr. for indkomståret 2016.