Kendelse af 23-10-2019 - indlagt i TaxCons database den 23-11-2019

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Yderligere værdi af fri bil

44.054 kr.

12.188 kr.

44.054 kr.

Indkomståret 2014

Yderligere værdi af fri bil

30.869 kr.

1463 kr.

30.869 kr.

Indkomståret 2015

Yderligere værdi af fri bil

21.692 kr.

0 kr.

21.692 kr.

Indkomståret 2016

Yderligere værdi af fri bil

9.409 kr.

1337 kr.

9.409 kr.

Indkomståret 2017

Yderligere værdi af fri bil

9.262 kr.

4413 kr.

9.262 kr.

Faktiske oplysninger

Det er af parterne ubestridt, at klageren i indkomstårene 2013 og 2017 har været skattepligtig af værdi af fri bil. Det er ligeledes ubestridt, at beskatningsgrundlaget er bilens nyvognspris.

Klageren er 100 % hovedanpartshaver i selskabet, [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] (herefter selskabet).

Klageren og selskabet ejede i indkomstårene 2012-2016 en Ford S-max, reg.nr. [reg.nr.1]. Bilen blev indregistreret første gang den 27. juni 2011, og den havde kørt 11.000 km på købstidspunktet den 21. februar 2012. Købsprisen for bilen var 358.000 kr., herunder var monteret anhængertræk, måtter og p-ur til 5000 kr. Selve bilens pris inkl. levering og plader var herefter på 353.000 kr.

Klageren har fremlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed2], hvor der er anført en skatteværdi for bilen på 294.177 kr. På bilaget er der lavet en håndskrevet beregning af fri bil, der viser følgende beregning: 25 % = 73.544 kr. i 10 måneder = 61.287 kr. + ejerafgift 3-399 kr. = 64.686 kr.

Dette beløb svarer efter det oplyste til beskatningen af bilen i 2012, hvor der kun var tale om 10 måneders ejerskab. Beløbet ses dog også anvendt som beskatningsgrundlag i indkomstårene 2013-2015.

Klageren og selskabet købte endvidere den 17. december 2015 en Ford Kuga Titanium, reg.nr. [reg.nr.2]. Bilen blev indregistreret første gang den 29. september 2015, og den havde kørt 3.159 km på købstidspunktet. Købsprisen for bilen var 314.495 kr., heraf var anhængertræk og stænkklapper m.v. sat til 9.740 kr. Selve bilens pris inkl. nummerpladegebyr var herefter 304.755 kr.

Klageren har fremlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed3], hvor der er anført et beskatningsgrundlag for bilen på 290.912 kr., som ifølge bilag fra Ford Credit svarer til den registreringsafgiftspligtige værdi + registreringsafgift.

Da der ikke er anført en beregningsmetode, har Skattestyrelsen lagt til grund, at den beskatningsgrundlagt som klageren har anvendt svarer til følgende beregning: 25 % af 290.912 kr. = 72.728 kr. + ejerafgift på 2.380 kr. = 75.108 kr., svarende til det beløb klageren har anvendt som beskatningsgrundlag i 2017.

Selskabet har ikke indberettet fri bil, men klageren har på sin årsopgørelser som B-indkomst medregnet følgende beløb vedrørende fri bil:

2013 = 64.686 kr.

2014 = 64.686 kr.

2015 = 64.686 kr.

2016 = 74.961 kr.

2017 = 75.108 kr.

Ifølge motorregisteret har der været følgende årlige ejerafgifter/miljøtillæg for Ford S- max: 3330 kr. i 2013-2014 og 3.570 kr. i 2015.

Ifølge motorregisteret har der endvidere været følgende årlige ejerafgifter/miljøtillæg for Kuga: 3.570 kr. i 2015-2017.

Skattestyrelsen har via søgning på bilbasen.dk og FDMs bildatabase fastsat nyprisen for bilen Ford S-max til 452.052 kr. Skattestyrelsen har anvendt dette beløb som beskatningsgrundlag, da klageren ikke har fremlagt dokumentation eller lignende, som godtgøre, at den anvendte vejledende udsalgspris på 452.052 kr. er forkert.

Skattestyrelsen har ligeledes ved søgning på bilbasen.dk og FDMs bildatabase fastsat nyprisen for Ford Kuga til 399.738 kr. Skattestyrelsen har dog efterfølgende fastsat nyvognsprisen til 329.060 kr., svarende til Ford- forhandlerens vejledende udslagsprisliste, idet det ved en efterfølgende gennemgang af nyvognspriserne på FDMs bilbase har vist sig, at Ford i forbindelse med 2016 modellen af Kuga’en har nedsat priserne væsentligt.

Det fremgår om ovenstående, at nyprisen er listepris uden ekstraudstyr, leveringsomkostninger, rabatter og kampagnetilbud på tilsvarende modeller og årgange.

Skattestyrelsen s afgørelse

Skattestyrelsen har i afgørelsen skønsmæssigt fastsat bilens købspris på baggrund af vejledende priser.

Skattestyrelsen har til støtte herfor anført:

”(...)

2. Yderligere beskatning af fri bil
2.1 De faktiske forhold

I henhold til vores systemer har følgende biler været registreret i dit selskabet.

Ford S-max [reg.nr.1] Første registreringsdato 27/6 2011. Selskabet tilmeldt som ejer den 22/2 2012 og afmeldt den 13/1 2016.
Ford Kuga [reg.nr.2]. Første registreringsdato 29/9 2015. Selskabet tilmeldt som ejer den 16/12 2015 og fremadrettet.

Selskabet har ikke indberettet fri bil, men du har på din årsopgørelser som B-indkomst medregnet følgende beløb vedrørende fri bil:

2013 = 64.686 kr.

2014 = 64.686 kr.

2015 = 64.686 kr.

2016 = 74.961 kr.

2017 = 75.108 kr.

Der er indkaldt købsbilag vedrørende bilerne, som viser følgende:

Ford S-max.

Selskabet købte den 21/2 2012 en Ford S-Max 2,0 TDCI med 140 HK registreret første gang den 27/6 2011, og den havde kørt 11.000 km. Købsprisen for bilen var 358.000 kr., heraf var monteret anhængertræk + måtter + P-ur sat til 5.000 kr. Selve bilens pris inkl. levering og plader var herefter på 353.000 kr.

Der var vedlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed2], hvor der er anført en skatteværdi for bilen på 294.177 kr. På bilaget er der lavet en håndskreven beregning af fri bil, der viser følgende:

25 % = 73.544 kr. i 10 måneder = 61.287 kr. + ejerafgift 3.399 kr. = 64.686 kr.

Det er svarer til beskatningen i 2012, hvor der kun var 10 måneders ejertid, men det ser ud til, at dette beløb også er blevet anvendt som beskatningsgrundlag i årene 2013, 2014 og 2015.

Ford Kuga

Selskabet købte den 17/12 2015 en Ford Kuga Titanium 1,5 Ecoboost 150 HK SUV FWD Attack registreret første gang den 29/9 2015 og kørt 3.159 km. Købsprisen for bilen var 314.495 kr., heraf var anhængertræk og stænklapper m.v. sat til 9.740 kr. Selve bilens pris inkl. nummerpladegebyr var herefter på 304.755 kr.

Der var vedlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed3], hvor der er anført et beskatningsgrundlag for bilen på 290.912 kr., som kommer fra anden vedlagte bilag sendt fra Ford Credit.

Der er ikke anført beregningsmetode, men 25 % af 290.912 kr. = 72.728 kr. Hvis der hertil lægges 1 x ejerafgift/miljøtillæg 2.380 kr., giver det et beskatningsgrundlag på 75.108 kr. årligt, som er anvendt i 2017.

Ejerafgift/miljøtillæg

I henhold til motorregistret har der været følgende årlige ejerafgifter:

Årlig ejerafgift for Ford S-max 2.220 kr. i 2013-2014 og 2.380 kr. i 2015.
Årlig ejerafgift for Kuga: 2.380 kr. i 2015-2016-2017 og 2.520 kr. i 2018.

I henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 skal beskatningsgrundlaget for fri bil tillægges ejerafgiften + 50 % kaldet miljøtillæg.

Årlig miljøtillæg for S-Max er herefter 3.330 kr. i 2013-2014 og 3.570 kr. i 2015.
Årlig miljøtillæg for Kuga er herefter 3.570 kr. i 2015-2016-2017 og 3.780 kr. i 2018.

Nyprisen på bilerne

En søgning på bilbasen.dk og FDM’s bildatabase viser nypriser, som er udtryk for listeprisen uden ekstraudstyr, leveringsomkostninger, rabatter og kampagnetilbud, på tilsvarende modeller og årgange.

Ifølge hjemmesiderne var nyprisen for en Ford S-max 2,0 TDCI 140 HK Trend årgang 2011 på

452.52 ., og nyprisen for en Ford Kuga 1,5 SCTI Titanium 150 HK årgang 2015 var på 399.738 kr.

2.2. Dine bemærkninger

Der er fra din revisor modtaget følgende:

Omkring forholdet beskatning af fri bil er vor klient helt uenig i de af Skattestyrelsen anlagte betragtninger omkring værdiansættelserne af bilerne i beregningsgrundlagene.

Vor klient har fulgt de retningslinjer, som har været anført af Skat i en årrække, og som også har været publiceret på Skats hjemmeside under Juridisk Vejledning, hvorfor en anden betragtning i udgangspunktet ikke kan accepteres.

Det, at der er faldet dom i en anket byretsdom fra 2018, betyder efter vor opfattelse ikke, at der kan laves lovgivning med tilbagevirkende kraft!

Beskatningsgrundlaget, som det har været oplyst på Skats hjemmeside, er bilens nyvognspris, hvilket vil sige fakturapris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.

Det er også denne værdi, der har været brugt af vores klient for de pågældende år. Vi er enige i, at beskatningen ikke er selvangivet korrekt for 12 måneder i 2013, 2014 og 2015, hvorfor beskatningen af fri bil for disse år vedr. Ford S-max, erhvervet i 2012 bør se således ud:

2013

25 % af kr. 294.177 + kr. 3.330 76.874

2014

25 % af kr. 294.177 + kr. 3.330, i 5 måneder 32.031

25 % af kr. (294.177 * 75 %) + kr. 3.330, i 7 måneder 34.118

66.149

Jfr. vedlagte mailkorrespondance er Ford S-max indregistreret i 2011 første gang ved et salg til [virksomhed4], som derved er en handel indgået i et 3. parts forhold. Der er ikke tale om en bil, som Ford har indregistreret til sig selv til brug for udlejning, demokørsel el, hvorved et lavere beskatningsgrundlag har kunne opnås. Dette forhold kan Skat selv verificere i jeres systemer, hvor registreringsafgiften er berigtiget.

Den 17/12 2015 erhverves Ford Kuga, hvorfor beskatning for 2015, 2016 og 2017 kan opgøres således:

2015

25 % af kr. (294.177 * 75 %) + kr. 3.330), i 11 måneder 53.614

25 % af kr. 290.177 + kr. 3.570), i 1 måned - Ford Kuga 2015 6.343

59.957

2016

25 % af kr. 290.912 + kr. 3.570 76.298

2017

25 % af kr. 290.912 + kr. 3.570 76.298

Såfremt præmisserne SKM2018.331.BR skal lægges til grund ved beregningen af fri bil, som nu anført af Skat, kan der subsidiært accepteres en beskatning af den pris, som selskabet har erhvervet bilerne for. Dette er i tråd med SKM20I8.331.BR, hvor det skal bemærkes, at denne dom er anket af skatteyder. Da dommen er anket, mener vi i udgangspunktet ikke, at denne kan danne præcedens i nærværende sag.

I SKM2018.331.BR beskattes skatteyder med udgangspunkt i kr. 860.000, som er den pris, selskabet erhverver den pågældende bil for mere end 1 år efter første indregistreringsdato, og hvor bilen har kørt 24.000 km. Det fremgår af retsudskriften, at “den reelle nyvognspris formodentligt vil være over 1 million kr.”

Såfremt vores klient skal beskattes efter samme præmisser, som anlagt i SKM2018.331.BR, kan der som anført ovenstående accepteres en beskatning af fri bil således:

2013

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.330 78.330

20 % af kr. 53.000 10.60088.930

2014

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.330, i 5 måneder 32.031

20 % af kr. 53.000, i 5 måneder 4.417

25 % af kr. (353.000 * 75 %) + kr. 3.330, i 7 måneder 40.552

77.000

Den i 7/12 2015 erhverves Ford Kuga, hvorfor beskatning for 2015, 2016 og 2017 kan opgøres således:

2015

25 % af kr. (353.000 * 75 %) + kr. 3.330, i 11 måneder 63.724

25 % af kr. 300.00() + kr. 3.570, i 1 måned — Ford Kuga 2015 6.343

20 % af kr. 4.755, i 1 måned — Ford Kuga 2015 7970.146

2016

25 % af kr. 30.000 + kr. 3.570 7.570

20 % af kr. 4.755 95179.521

2017

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.570 78.570

20 % af kr. 4.755 951

79.521

Mere subsidiært vil kunne accepteres en beskatning i indkomstårene 2012 - 2017 med udgangspunkt i en prisfastsættelse på handler, som er foretaget direkte til 3. mand for lignede biler i de indkomstår, hvor vor klients biler er indkøbt. Dette er der dog ikke hjemmel til efter SKM201 8.331.BR!

Et alternativ for beskatning af Ford Kuga er den af Ford oplyste vejl. detailpris på kr. 329.060, som vedlægges til orientering, men her er der tale om vejledende priser før rabatter, som er meget typisk ved indgåelse af nyvognshandler, hvorfor vi ikke mener, at en beskatning herefter er korrekt.

Vor klient er af Skat telefonisk rådgivet til, at få forskellige Ford-forhandlere til at undersøge, hvad de i de pågældende indkomstår har indregistreret tilsvarende biler tit! Vor klient har herefter, ved autoriserede Ford forhandlere fået oplyst en række forskellige priser, hvorfor det bliver rent [hestemarked] omkring, hvem der får fundet den rigtige Ford forhandler med den laveste pris.

I stedet bør Skat i deres systemer undersøge, hvad biler lig dem vores klient har erhvervet, er indregistreret til i Skats systemer på de pågældende tidspunkter.

Såfremt alle skal sættes ens i skat i dette land, må der efter vor opfattelse heller ikke være forskel på, om den til rådighed stillede bil er købt eller leaset! Så såfremt der er indregistreret tilsvarende biler i Skats systemer til leasingselskaber, hvor beskatningen sættes efter den faktuelle indregistreringspris, bør denne alternativt også anvendes i vor klients tilfælde.

Vi imødeser Skat accept af enten vor klients primære eller subsidiære påstand omkring beskatning af fri bil i årene 2012-2017.

2.3. Retsregler og praksis

Personskattelovens § 3.

Al indkomst som ikke er kapitalindkomst beskattes som personlig indkomst.

Ligningslovens § 16, stk. 4.

Beskatning af firmabil.

Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5.

Den udvidede ligningsfrist for de kontrollerede transaktioner.

SKM2018.331.BR.

Afgørelse om markedspris mellem to uafhængige parter som beregningsgrundlag.

Juridiske vejledning C.A.5.14.1.7 Opgørelse af bilens værdi.

Den pris som en slutbruger skal betale hos en forhandler for køretøjet som nyt og dermed bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen.

Nyvognsprisen er ifølge den juridiske vejledning C.A.5.14.1.7 og byretsdommen gengivet i SKM2018.331.BR den pris, somen slutbruger skulle have betalt hos en forhandler for køretøjet som nyt og dermed bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.

Vedrørende Ford S-max

Selskabet købte den 21/2 2012 en Ford S-Max 2,0 TDCI med 140 HK registreret første gang den 27/6 2011 og kørt 11.000 km. Købsprisen for bilen var 358.000 kr., heraf var monteret anhængertræk + måtter + P-ur sat til 5.000 kr. Selve bilens pris inkl. levering og plader er herefter på 353.000 kr.

Der er vedlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed2], hvor der er anført en skatteværdi for bilen på 294.177 kr.

Bilen var på købstidspunktet under 3 år, så det er nyvognsprisen, der skal anvendes som beregningsgrundlag for bilens første 36 måneder efter første registrering, og herefter er beregningsgrundlaget 75 % af nyvognsprisen.

Den faktiske købspris for bilen i henhold til indsendte faktura udgør uden ekstraudstyr 353.000 kr., men på købstidspunktet var bilen allerede knap 8 måneder, og den havde kørt ca. 11.000 km.

Bilbasen.dk og FDM’s bildatabase viser en nypris for en tilsvarende model og årgang på 452.052 kr., som er udtryk for listeprisen uden ekstraudstyr, leveringsomkostninger, rabatter og kampagnetilbud. Dvs. uden ekstra betaling for metallak og fabriksmonteret udstyrspakker, samt uden eventuelle rabatter.

Da biler normalt taber forholdsvis meget de første kilometer, og især når de kører ud over kantstenen første gang, anses det for sandsynligt, at markedsprisen for bilen ved første registrering ville have udgjort 452.052 kr.

Din revisor har i bemærkningerne til vores forslag tilkendegivet, at der er sket en fejl i beregning, da der kun er beregnet fri bil for 10 måneder i 2013 – 2015. Det er samtidig anført, at det primært er den oplyste skatteværdi på 294.177 kr., der skal lægges til grund for beregning, hvilket vil give en stigning i beskatningsbeløbet fra det selvangivne på 64.686 kr. til 76.874 kr. i 2013.

Det er af revisor samtidig anført, at såfremt præmisserne SKM2018.331.BR skal lægges til grund ved beregningen af fri bil, kan der subsidiært accepteres en beskatning af den pris, som selskabet har erhvervet bilerne for. Selve bilen er erhvervet for 353.000 kr., hvilket giver en stigning i beskatningsbeløbet fra det selvangivne på 64.686 kr. til 88.930 kr. i 2013.

Det er af revisor mere subsidiært anført, at såfremt der skal ske beskatning efter markedsprisen ved første registrering, så bør Skat undersøge i systemerne, hvad biler lig ovennævnte bil er indregistreret til på de pågældende tidspunkter og anvende denne pris som grundlag for beskatning.

Det er fortsat vores opfattelse, at beskatningen skal ske af et beregningsgrundlag, der i henhold til SKM2018.331.BR og den juridiske vejledning svarer til markedsprisen mellem to uafhængige parter for en tilsvarende bil ved første registreringstidspunkt.

Med hensyn til at undersøge i vores systemer, hvad tilsvarende biler er registreret til, vil det ikke give et retvisende billede af markedsprisen mellem to uafhængige parter, da det også vil indeholde biler, der er indregistreret af leasingselskab og forhandler til eget brug. I disse tilfælde vil der ofte være opnået betydelige rabatter ved fabrikkerne/importørerne, og der er medtaget minimal avance.

Da der ikke er indkommet dokumentation eller lignende, som kan godtgøre, at den af os anvendte vejledende udsalgspris på 452.052 kr. er åbenbart forkert i forhold den faktiske markedspris, anvendes dette beløb som grundlag for den efterfølgende beregning for selskabets Ford S-max.

Hertil kommer årlig miljøtillæg på 3.330 kr. i 2013-2014 og 3.570 kr. i 2015.

Beregningen af beskatningsgrundlaget for fri bil ser herefter således ud:

De første 36 mdr. fra 27/6 2011:

25 % af 300.000 kr. = 75.000 kr. + 20 % af 152.052 kr. = 30.410 kr. I alt 105.410 kr. Hertil kommer miljøtillæg i på 3.330 kr. i 2013 og 2014 = 108.740 kr. årligt.

Efter 36 måneder med start i juni 2014 er det 75 % af beregningsgrundlaget på 452.052 kr. = 339.039 kr. Herefter beregnes 25 % af 300.000 kr. = 75.000 kr. + 20 % af 39.039 kr. = 7.808 kr. I alt 82.808 kr. Hertil kommer miljøtillæg i 2014 på 3.330 kr. = 86.138 kr. årligt og miljøtillæg i 2015 på 3.570 kr. = 86.378 kr. årligt.

Vedrørende Ford Kuga

Selskabet købte den 17/12 2015 en Ford Kuga Titanium 1,5 Ecoboost 150 HK SUV FWD Attack registreret første gang den 29/9 2015 og kørt 3.159 km. Købsprisen for bilen var 314.495 kr., heraf var anhængertræk og stænklapper m.v. sat til 9.740 kr. Selve bilens pris inkl. nummerpladegebyr var herefter på 304.755 kr.

Der er vedlagt et bilag fra bilforhandleren [virksomhed3], hvor der er anført et beskatningsgrundlag for bilen på 290.912 kr., som ifølge bilag fra Ford Credit svarer til den registreringsafgiftspligtige værdi + registreringsafgift.

Bilen var på købstidspunktet under 3 år, så det er nyvognsprisen, der skal anvendes som beregningsgrundlag for bilens første 36 måneder efter første registrering, og herefter er beregningsgrundlaget 75 % af nyvognsprisen.

Den faktiske købspris i henhold til indsendte faktura udgør uden ekstraudstyr 304.755 kr.

Bilbasen.dk viser en nypris for en tilsvarende model og årgang 2015 på 399.738 kr., som er udtryk for listeprisen uden ekstraudstyr, leveringsomkostninger, rabatter og kampagnetilbud. Dvs. uden ekstra betaling for metallak og fabriksmonteret udstyrspakker, samt uden eventuelle rabatter.

Din revisor har anført, at det primært er den oplyste skatteværdi på 290.912 kr., der skal lægges til grund for beregning, hvilket vil give en stigning i beskatningsbeløbet fra det selvangivne på 74.961 kr. til 76.874 kr. i 2016.

Det er af revisor samtidig anført, at såfremt præmisserne SKM2018.331.BR skal lægges til grund ved beregningen af fri bil, kan der subsidiært accepteres en beskatning af den pris, som selskabet har erhvervet bilerne for. Selve bilen er erhvervet for 304.755 kr., hvilket giver en stigning i beskatningsbeløbet fra det selvangivne på 74.961 kr. til 79.521 kr. i 2016.

Det er af revisor mere subsidiært anført, at såfremt der skal ske beskatning efter markedsprisen ved første registrering, så kan det alternativ ske til den af Ford-forhandleren oplyste vejledende detailpris på 329.060 kr., som er indsendt. Dog anfægtes denne pris af revisoren, da der typisk vil være rabatter ved indgåelse af nyvognshandler, hvorfor en beskatning efter denne pris heller ikke vil være korrekt.

Det er revisors opfattelse, at Skat i stedet bør undersøge i systemerne, hvad biler lig ovennævnte bil er indregistreret til på de pågældende tidspunkter og anvende denne pris som grundlag for beskatning.

Det er fortsat vores opfattelse, at beskatningen skal ske af et beregningsgrundlag, der i henhold til SKM2018.331.BR og den juridiske vejledning svarer til markedsprisen mellem to uafhængige parter for en tilsvarende bil ved første registreringstidspunkt.

Med hensyn til at undersøge i vores systemer, hvad tilsvarende biler er registreret til, vil det ikke give et retvisende billede af markedsprisen mellem to uafhængige parter, da det også vil indeholde biler, der er indregistreret af leasingselskab og forhandler til eget brug. I disse tilfælde vil der ofte være opnået betydelige rabatter, og der er medregnet minimal avance.

Det har ved efterfølgende gennemgang af nyvognspriserne på FDM’s bilbase vist sig, at Ford i forbindelse med 2016 modellen af Kuga’en har nedsat priserne væsentligt. Det kan derfor ikke afvises, at det allerede havde betydning for nyvognspriserne i slutningen af 2015.

Den modtagne dokumentation i form af Ford-forhandlerens vejledende udsalgsprisliste 2015 for samme model og årgang vil efter vores opfattelse derfor kunne danne grundlag for en markedspris. Det er korrekt, som revisor gør opmærksom på, at vi ikke kender mulige rabatter, men samtidig er det heller ikke oplyst hvilke tilvalg af udstyr, der er foretaget for den aktuelle bil.

Som det fremgår af forhandlerens vejledende udsalgsprisliste, så var grundprisen for en tilsvarende model på 329.060 kr. Hertil kommer evt. merpriser for metallak og udstyrspakker m.v., samt evt. nedslag for rabatter.

Set i forhold købspris på 304.775 kr. for bilen, der på købstidspunktet havde kørt 3.159 km og var knap 3 måneder gammel, skønnes det sandsynligt, at bilen ved første registrering den 29/9 2015 havde en markedspris mellem uafhængige parter på minimum 329.000 kr.

Hertil kommer årlig miljøtillæg på 3.570 kr. i 2015-2016-2017 og 3.780 kr. i 2018.

Beregningen af fri bil for Ford Kuga kommer herefter til at se således ud:

De første 36 mdr. fra 29/9 2015:

25 % af 300.000 kr. = 75.000 kr. + 20 % af 29.000 kr. = 5.800 kr. I alt 80.800 kr. Hertil kommer miljøtillæg i på 3.570 kr. i 2015, 2016 og 2017 = 84.370 kr. årligt, og miljøtillæg i 2018 på 3.780 kr. = 84.580 kr. årligt.

Efter 36 måneder med start i september 2018 er det 75 % af beregningsgrundlaget på 329.000 kr. = 246.750 kr. x 25 % = 61.688 kr. Hertil kommer miljøtillæg i 2018 på 3.780 kr. = 65.468 kr. årlig.

Samlet oversigt over beskatningsbeløb ved anvendelse af ovenstående beregningsgrundlag:

Ford S-max 2013: 108.740 kr.

Ford S-max i januar – maj 2014: 108.740 kr. x 5/12 = 45.308 kr.

Ford S-max i juni – december 2014: (75 %)86.138 kr. x 7/12 = 50.247 kr.95.555 kr.

Ford S-max 2015: (75 %)86.378 kr.

Ford Kuga 2016:84.370 kr.

Ford Kuga 2017:84.370 kr.

Ændringer i forhold til det selvangivne ved dig:

ÅrSelvangivet B-indkomstNy beregningYderligere til beskatning

2013:64.686 kr.108.740 kr. = 44.054 kr.

2014:64.686 kr.95.555 kr. = 30.869 kr.

2015:64.686 kr.86.378 kr. = 21.692 kr.

2016:74.961 kr.84.370 kr. = 9.409 kr.

2017:75.108 kr.84.370 kr. = 9.262 kr.

Ovennævnte yderligere værdi fri bil beskattes ved dig jf. ligningslovens § 16 stk. 4 og skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5. Beløbene tillægges din personlige indkomst jf. personskattelovens § 3.

Pålæg

Det pålægges selskabet at sørge for, at du beskattes af 78.210 kr. for rådigheden over fri bil i perioden januar – december 2018.

Beløbet fremkommer således:

Ford Kuga i januar – august 2018: 84.580 kr. x 8/12 = 56.387 kr.

Ford Kuga i september – december 2018: (75 %) 65.468 kr. x 4/12 = 21.823 kr.78.210 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har yderligere udtalt:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Men det kan oplyses, at byretsdommen SKM2018.133.BR blev stadfæstet af Østre Landsret den 7/6 2019 udsendt i SKM2019.338.ØLR.

Det præciseres samtidig, at Skattestyrelsen ikke er enig i revisors fortolkning af ovennævnte afgørelse med hensyn til, at anskaffelsessummen skal anvendes som beskatningsgrundlag for biler under 3 år, når Skattestyrelsen ikke accepterer en speciel lav indregistreringspris.

"3 års reglen" siger netop, at det er nyprisen ved første indregistrering, der skal danne grundlag for beskatningen de første 36 måneder, og at grundlaget herefter reduceres med 25 %, hvilket også fremgår af afgørelsen.

At der i ovennævnte afgørelsen er anvendt den faktiske købspris 860.000 kr. som nypris for en bil, der er over 1 år gammel og har kørt ca. 24.000 km, må anses som en venlighedsbetragtning i den konkrete sag, og det kan efter vores opfattelse ikke danne grundlag for en praksis, som går i mod loven.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at værdi af fri bil beregnes på basis af nyvognsprisen ifølge handelsprisen.

Klageren har til støtte herfor anført:

”(...)

Vi skal på vegne vores ovenstående klient påklage den af Skattestyrelsen pr. 12. april 2019

trufne afgørelse for det forhold, som drejer som om beskatning af fri bil. Vores klient har

gennem sit 100 % ejede selskab [virksomhed1] ApS, CVR-nr, [...1], haft fri bil

stillet til rådighed i årene 2012-2018.

Skattestyrelsen har, efter offentliggørelse af SKM2108.331.BR (vedlægges), valgt at ændre

værdiansættelse af fri bil for vores klient fra den oprindelige indregistreringspris på bilerne til

vurderet nyvognspris med udgangspunkt dels i oplysninger fra Bilbasen og dels fra en forhandler

dokumenteret listepris på købstidspunktet.

Vor klient er uenig i de af Skattestyrelsen anlagte betragtninger omkring værdiansættelserne af

bilerne.

Vor klient har fulgt de retningslinjer, som har været anført af Skat i en årrække, og som også har

været publiceret på Skats hjemmeside under Juridisk Vejledning, hvorfor en anden betragtning i

udgangspunktet ikke kan accepteres.

Det, at der er faldet dom i en anket byretsdom fra 2018, betyder efter vor opfattelse ikke, at der

kan laves lovgivning med tilbagevirkende kraft!

Beskatningsgrundlaget, som det har været oplyst på Skats hjemmeside, er bilens nyvognspris,

hvilket vil sige fakturapris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader og

leveringsomkostninger samt normalt registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.

Det er også denne værdi, der har været brugt af vores klient for de pågældende år. Vi er enige i,

at beskatningen ikke er selvangivet korrekt for 12 måneder i 2013, 2014 og 2015, hvorfor

beskatningen af fri bil for disse år vedr. Ford S-max, erhvervet i 2012 for kr. 358.000, hvoraf

ekstraudstyr udgør kr. 5.000, retteligt bør se således ud:

2013

25 % af kr. 294.177 + kr. 3.330 76.874

2014

25 % af kr. 294.177 + kr. 3.330, i 5 måneder 32.031

25 % af kr. (294.177 * 75 %) + kr. 3.330, i 7 måneder 34.118

66.149

Jfr. (vedlagte) mailkorrespondance er Ford S-max indregistreret i 2011 første gang ved et salg til

[virksomhed4] til kr. 294.177, som derved er en handel indgået i et 3. parts forhold. Der er ikke tale

om en bil, som Ford har indregistreret til sig selv til brug for udlejning, demokørsel e.l., hvorved

et lavere beskatningsgrundlag har kunne opnås. Dette forhold kan Skat verificere i deres

systemer, hvor registreringsafgiften er berigtiget.

Den 17/12 2015 erhverves Ford Kuga, hvorfor beskatning for 2015, 2016 og 2017 kan opgøres

således:

2015

25 % af kr. (294.177 * 75 %) + kr. 3.330, i 11 måneder 53.614

25 % af kr. 290.177 + kr. 3.570, i 1 måned- Ford Kuga 2015 6.343

59.957

2016

25 % af kr. 290.912 + kr. 3.570 76.298

2017

25 % af kr. 290.912 + kr. 3.570 76.298

Såfremt præmisserne SKM2018.331.BR skal lægges til grund ved beregningen af fri bil, som nu

anført af Skat, kan der subsidiært accepteres en beskatning af den pris, som selskabet har

erhvervet bilerne til. Dette er i tråd med SKM2018.331.BR, hvor det skal bemærkes, at denne

dom er anket af skatteyder. Da dommen er anket, mener vi i udgangspunktet ikke, at denne kan

danne præcedens i nærværende sag.

I SKM2018.331.BR beskattes skatteyder med udgangspunkt i kr. 860.000, som er den pris,

selskabet erhverver den pågældende bil for mere end 1 år efter første indregistreringsdato, og

hvor bilen har kørt 24.000 km. Det fremgår af retsudskriften, at "den reelle nyvognspris

formodentligt vil være over 1 million kr."

Såfremt vores klient skal beskattes efter samme præmisser, som anført i SKM2018.331.BR, kan

der som anført ovenstående accepteres en beskatning af fri bil således:

2013

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.330 78.330

20 % af kr. 53.000 10.600

88.930

2014

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.330, i 5 måneder 32.031

20 % af kr. 53.000, i 5 måneder 4.417

25 % af kr. (353.000 * 75 %) + kr. 3.330, i 7 måneder 40.552

77.000

Den 17/12 2015 erhverves Ford Kuga for kr. 314.495, hvoraf ekstraudstyr udgør kr. 9.740,

hvorfor beskatningsgrundlaget udgør kr. 304.755 og beskatningen for 2015, 2016 og 2017 kan

opgøres således:

2015

25 % af kr. (353.000 * 75 %) + kr. 3.330, i 11 måneder 63.724

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.570, i 1 måned - Ford Kuga 2015 6.343

20 % af kr. 4.755, i 1 måned-Ford Kuga 2015 79

70.146

2016

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.570 78.570

20 % af kr. 4.755 951

79.521

2017

25 % af kr. 300.000 + kr. 3.570 78.570

20 % af kr. 4. 755 951

79.521

Mere subsidiært vil kunne accepteres en beskatning i indkomstårene 2012 - 2017 med

udgangspunkt i en prisfastsættelse på handler, som er foretaget direkte til 3. mand for lignede

biler i de indkomstår, hvor vor klients biler er indkøbt. Dette er der dog ikke hjemmel til efter

SKM2018.331.BR!

Vor klient er af Skatstyrelsen telefonisk rådgivet til at få forskellige Ford-forhandlere til at

undersøge, hvad de i de pågældende indkomstår har indregistreret tilsvarende biler til! Vor klient

har herefter, ved en række autoriserede Ford forhandlere fået oplyst en række forskellige priser,

hvorfor det bliver rent [hestemarked] omkring, hvem der f'ar fundet den rigtige Ford

forhandler med den laveste pris.

I stedet bør Skat i deres systemer undersøge, hvad biler lig dem vores klient har erhvervet, er

indregistreret til i Skats systemer på de pågældende tidspunkter.

Såfremt alle skal være lige for loven og hermed også underforstået skal sættes ens i skat, må der

efter vor opfattelse heller ikke være forskel på, om den til rådighed stillede bil er købt eller

leaset! Så såfremt der er indregistreret tilsvarende biler i Skats systemer til leasingselskaber, hvor

beskatningen sættes efter den faktuelle indregistreringspris(!), bør denne alternativt også

anvendes i vor klients tilfælde.

Vi imødeser Landsskatterens accept af enten vor klients primære eller subsidiære påstand

omkring beskatning af fri bil i årene 2012-2017.

Såfremt der ønskes yderligere oplysninger eller dokumentationer, er vi gerne til disposition.”

Repræsentanten har fremsendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”Vi skal ved nærværende, såfremt Landsskatteretten ikke imødekommer vor klients forslag til

afgørelse i denne sag, anmode om, at Landsskatteretten præciserer/forklarer begrebet

"Venlighedsbetragtning" ved dens afgørelse af sagen, da dette jo tilsyneladende er et begreb der

anvendes ved såvel Landsskatteretten som ved By- og Landsret.

Det bedes samtidig præciseret, hvilke skatteydere der kan forvente at blive omfattet af dette

begreb, herunder hvorfor netop vores klient ikke kan.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for en hovedaktionærs private benyttelse som nævnt i ligningslovens § 16 A stk. 5, sættes i medfør af ligningslovens § 16, stk. 4, til en årligværdi på 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 % af resten. Bilensskattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes fra

2010 et miljøtillæg. Miljøtillægget udgør den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori førsteindregistrering er foretaget, og herefter til 75 % af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.

Da begge biler er anskattet tidligere end 3 år fra bilens første indregistrering skal beskatningsgrundlaget således opgøres med afsæt i ”nyvognsprisen”.

Forarbejderne til lov nr. 83 af 2. juni 1999, L 211 1998 definerer “nyvognsprisen” som følger:

“Nyvognsprisen” udgør den pris, som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen (inkl. forhandleravance) inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør. ”

Det følger af en ordlydsfortolkning af ligningslovens § 16, stk. 4, 3. pkt., og af lovens forarbejder, at der ved beregningen af den skattemæssige værdi af fri bil skal tages udgangspunkt i bilens “nyvognspris”, der må forstås som bilens pris i handel og vandel jf. SKM2004.18.VLR og Østre Landsretsdom SKM.2019.338, hvor det fastlås, at det er prisen til en slutbruger.

Hverken en administrativ praksis eller forarbejderne til en senere ændring af registreringsafgiftsloven indebærer, at der kan anlægges en anden forståelse af ”nyvognsprisen”.

Ud fra de foreliggende oplysninger, lægges det til grund, at de konkret anvendte handelspriser ikke svarer til bilernes reelle nyvognsværdi.

Landsskatteretten finder efter en samlet vurdering, at nyvognspriserne i de konkrete tilfælde kan fastsættes til henholdsvis 452.052 kr. for Ford S-max og 329.000 kr. for Ford Kuga’en.

Landsskatteretten bemærker afslutningsvis, at begrebet ”venlighedsbetragtning” alene er et begreb, som er anvendt af Skattestyrelsen og ikke af Landsskatteretten eller By- og Landsret.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens ansættelse af beskatningsgrundlaget for værdi af fri bil til rådighed i indkomstårene 2013-2017.