Kendelse af 04-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Forhøjelse af den personlige indkomst

851.986 kr.

0 kr.

851.986 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er schweizisk statsborger og flyttede i 2015 til Danmark. Klageren blev fuld skattepligtig til Danmark den 6. oktober 2015. I Schweiz havde klageren i 1996 og 1997 tegnet to private pensionsordninger, som han ved selvangivelsen i 2015 oplyste Skattestyrelsen om ved indsendelse af erklæring L. De to private pensionsordninger var tegnet hos to forskellige schweiziske pensionsselskaber, en hos [virksomhed1] og en hos [virksomhed2] (nu [virksomhed3]).

Klageren har oplyst, at fælles for begge ordninger er, at der ikke havde været fradrag for indbetalingerne til ordningerne i hverken Danmark eller Schweiz.

I 2016 ophørte pensionsordningerne, hvorfor klageren modtog følgende pengeoverførsler fra Schweiz:

[virksomhed3] (1996):303.634,95 CHF
[virksomhed1] (1997):119.262,20 CHF

Om pensionsordningen [virksomhed3] fremgår, at klageren i 1996 foretog et engangsindskud på 100.000 CHF.

Om pensionsordningen i [virksomhed1] fremgår, at indbetalingerne i alt udgjorde 125.684 CHF i perioden 1997-2015. Klageren havde ved udbetalingen heraf betalt 8.385 CHF i skat til Schweiz.

Skattestyrelsen henvendte sig den 10. juli 2018 i forbindelse med Projekt Money Transfer til klageren, og bad ham redegøre for pengeoverførslerne.

I brev af 31. oktober 2018 fremsendte klageren materiale vedrørende de to pensionsordninger.

Skattestyrelsen besvarede klagerens henvendelse den 7. november 2018, hvor Skattestyrelsen anførte, at for at de kunne afgøre om udbetalingerne af pensionsordningerne var skattepligtig indkomst, var det nødvendigt at fremsende dokumentation for, hvorvidt der havde været skattemæssigt fradragsret for indbetalingerne. Skattestyrelsen bad derfor klageren om at sende blanket 07.062 for hver af ordningerne.

Klageren fremsendte til Skattestyrelsen den 13. november 2018 en redegørelse for indskuddene på pensionsordningerne samt oplysninger om de schweiziske skatteopgørelser for 1996 og 1997. Der er ikke fremlagt skatteopgørelser eller lønsedler fra Schweiz for efterefterfølgende år.

På baggrund af det fremsendte materiale blev det vurderet, at klageren alene skulle beskattes af pensionsordningen i [virksomhed1].

Klageren oplyste under kontormødet i Skatteankestyrelsen, at de schweiziske myndigheder ikke ville skriver under på blanketten (blanket 07.062).

Under klagesagen har klageren endvidere bl.a. fremlagt police for pensionsordningen, samt oplysninger om indkomster og skatteopgørelser til Schweiz for indkomståret 2015.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har bl.a. truffet afgørelse om, at klagerens skattepligtig indkomst skal forhøjes med 851.986 kr. i henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Til støtte herfor er anført:

”(...)

3. Beløb modtaget fra udlandet, pensionsordningen hos [virksomhed1] - police [...1].

3.1.De faktiske forhold

Du har modtaget følgende overførsel fra Schweiz:

01.09.2016:119.262,20 CHF = 808.454 DKK

Beløbet er efter de foreliggende oplysninger indsat på din konto nr. [...34] i [finans1].

Vi har i vores breve af den 19. juli 2018 og 11. september 2018 bedt dig indsende materiale indeholdende redegørelse og dokumentation for pengeoverførslen.

Vi har modtaget brev af den 30. august 2018 fra din revisor [person1]. Din revisor har oplyst at beløbet vedrører pensionsudbetaling fra din pensionsordning i [virksomhed1]. Der er medsendt afregningsnota for beløbet, samt nota for afregning af skat til Schweiz i forbindelse med udbetalingen.

Vi har modtaget brev af den 31. oktober 2018 fra din revisor [person2] [virksomhed4]. I brevet er der fremsendt redegørelse for pensionsordningen i [virksomhed1]. Du oplyser at du er ved at fremskaffe oplysninger om hvorvidt der har været fradrag for indskuddene på din schweiziske selvangivelse. Endvidere oplyses følgende i brevet:

”[person3] har ved indgivelsen af sin selvangivelse for 2016 lagt oplysningen om, at udbetalingen
undergives endelig beskatning i Schweiz til grund, og har derfor ikke medtaget udbetalingerne fra ophævelsen i sin selvangivelse.

Desuden besvarede SKAT i september 2016, at ophævelsen af ordninger var registreret og at sagen var afsluttet, efter at være blevet informeret om, at pensionsordningerne var blevet ophævet.
Ved SKATs svar den 14. september 2016 til [person3] havde det været elegant, såfremt SKAT havde
opfyldt sin vejledningspligt og anført, at beløbet kunne være skattepligtigt og derfor formentligt skulle medtages på selvangivelsen, så [person3] ikke blev bibragt en forståelse af at sagen i det hele (inkl. spørgsmålet om hvorvidt beløbene var skattepligtige eller ej) var afsluttet.”

Ved sagsbehandlingen hos Skattestyrelsen i september 2016 er der alene tale om en registrering i Skattestyrelsens systemer. Der foregår ikke på dette tidspunkt en vurdering af de modtagne oplysninger, herunder skattemæssig virkning, idet dette beror på en ligningsmæssig gennemgang af selvangivelsen.

Efterfølgende har vi i brev af 7. november 2018 bedt dig om at indsende oplysninger om, hvorvidt der har været skattemæssigt fradrag for indbetalingerne. (Skattestyrelsens blanket 07.062 eller blanket 07.062EN). Vi har ikke modtaget oplysningerne inden for den angivne frist.

3.2 Dine bemærkninger

Vi har modtaget brev af den 6. marts 2019 fra din revisor [person2] [virksomhed4]. Vi har desuden modtaget mail af den 19. marts 2019 med oplysninger fra det schweiziske skattesystem om dine indkomster og fradrag i 1998. Din revisor har følgende kommentarer og indsigelser til skattestyrelsens foreslåede ændringer:

” Ad pensionsudbetaling fra [virksomhed1]

Som bilag B til vores brev af 13. november 2018 fremsendte vi en udskrift af en e-mail fra [person4] , Gemeindeverwaltung [by1], som er det lokale skattekontor i [by1]. I mailen er der et link til et dokument i en ”i-box”. Dette dokument var vedlagt som bilag C.

Det fremgår af nævnte bilag C i den med gult overstregede linje, at indkomsten (E) (Gesamt

Rein) i 1996 udgør 216,9 T CHF, og fradragene for 1996 udgjorde 16,9 T CHF. Linjen under er

mærket med ”V” for formue.

Af samme bilag, og overstreget med grønt, fremgår de tilsvarende værdier for 1997.

Vi oplyste endvidere, at fradraget for de to indkomstår er ens (16,9 T CHF), da der er tale om

et beregningsmæssigt fradrag med et maksimum – lidt a la det danske beskæftigelsesfradrag.

På samme grundlag, som det ud fra disse oplysninger konkluderedes, at [person3] ikke har haft

fradrag for engangsindbetalingen på de 100.000 CHF ved opgørelsen af sin indkomst i Schweiz

i 1996, kan det efter vores opfattelse tillige konkluderes, at [person3] ikke kan have haft fradrag

for de årlige indbetalinger til ordningen hos [virksomhed1].

Med fremlæggelsen af disse dokumenter og i vores egenskab af statsautoriseret revisionsaktieselskab, der er medlem af [forening1], er det vores opfattelse, at dette træder i stedet for påtegning af blanket 07.062.

På baggrund af ovenstående skal Skattestyrelsen efter vores opfattelse principalt anerkende,

at der ikke har været fradrag for nogen af de årlige indbetalinger, hvorfor ingen del af udbetalingen kan beskattes.

Såfremt Skattestyrelsen ikke anerkender vores principale opfattelse, skal vi subsidiært anføre,

at det er vores opfattelse, at [person3] har en berettiget forventning om, at når SKAT i brev

af 14. september 2016 meddeler ham, at SKAT har fået dokumentation for pensionsordningerne

i Schweiz samt registreret ophævelsen og lukningen af disse, samt at sagen er afsluttet,

så kan [person3] støtte ret på denne meddelelse om, at sagen er afsluttet, og SKAT dengang foretog

de nødvendige undersøgelser til at afgøre, at udbetalingen ikke var skattepligtig, og sagen

derfor meddeles for afsluttet.

Vi skal her pege på, at brevet fra SKAT bærer overskriften ”SKAT har registreret, at din pensionsordning er ophørt” samt at brevet af 14. september 2016 opfylder samtlige de krav, der

fordres opfyldt for, at en skatteyder kan påberåbe sig en berettiget forventning om, at det

der står i brevet fra SKAT også er gældende. Det drejer sig navnlig om:

1. Meddelelsen utvivlsomt er fra den på området kompetente myndighed, nemlig SKAT

2. Brevet, hvori tilkendegivelsen meddeles, er adresseret til og vedrører [person3]

3. Tilkendegivelsen er positiv (lukningen af pensionsordningen er registreret, og sagen er

afsluttet) og entydig i og med, at SKAT ikke nævner noget om, at der ikke er taget

stilling til, hvorvidt udbetalingen kan være skattepligtig

4. Forhåndstilkendegivelsen har haft indflydelse på [person3]s handlinger, da forhåndstilkendegivelsen bekræfter [person3]s egne tidligere undersøgelser samt en udtalelse, som han

havde fået fra [virksomhed5], og derfor undlader [person3] at selvangive pensionsudbetalingerne

5. Brevet fra SKAT er meget klart i sit budskab, da der står, at ”... sagen er afsluttet.”

Såfremt Skattestyrelsen ikke anerkender vores opfattelse af forventningsprincippet, er det

vores opfattelse, at det skal lægges til grund, at det samlede beløb til beskatning udgør

624.444 DKK.

Dette beløb fremkommer ved at foretage omregning af hvert års indbetaling med valutakursen

i september i det pågældende år. Herved beregnes en værdi, som er udtryk for beløbets

faktiske størrelse i danske kroner på det tidspunkt, det blev indbetalt og udgjorde et skattefradrag.

Dette princip svarer til princippet for omregning af værdien af udenlandske ejendomme, når

disse skal tilbageregnes til et beregningsgrundlag i henholdsvis 2001 og 2002, se Skattestyrelsen

hjemmeside herom (https://www.skat.dk/skat.aspx?oId = 2242313) samt SKM 2008.565 afsnit K.

Vi har anvendt Nationalbankens månedskurs for september måned ved omregningen af hvert

års indbetaling, da [person3] har oplyst, at indbetalingerne hvert år blev foretaget i september.

Vi har opgjort de samlede beløb til 624.444 DKK, som vi mest subsidiært mener skal udgøre

den skattepligtige beløb og derfor erstatte de 851.986 DKK som foreslået af Skattestyrelsen.”

(...)

3.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse og begrundelse

Ifølge de indhentede oplysninger om pengeoverførsler til og fra udlandet har du modtaget ovennævnte beløb fra udlandet. Beløbet vedrører udbetaling af din pensionsordning i Schweiz.
Det fremgår af de indhentede oplysninger, at beløbet er overført fra pensionsselskabet [virksomhed1].

Ifølge oplysningerne i de indsendte notaer er indbetalingerne til ordningen foretaget i perioden fra 1997 – 2015, mens du boede i Schweiz. Pensionsordningen er oprettet den 1. september 1997.

Ifølge oplysningerne i brev af 31. oktober 2018 fra revisor [person2] [virksomhed4] var du i færd med at fremskaffe oplysninger om, hvorvidt der har været fradrag for indskuddene på din schweiziske selvangivelse. Efterfølgende har vi bedt dig om at dokumentere, at der ikke har været fradragsret for indbetalingerne. Til brug for dokumentation blev du bedt om at indsende Skattestyrelsens blanket 07.062 eller blanket 07.062EN. Fristen for indsendelsen af blanketten var 31. januar 2019. Vi har endnu ikke modtaget dokumentationen fra dig.

Da vi ikke har modtaget dokumentationen fra dig inden for den angivne frist, anser vi derfor det modtagne beløb for skattepligtig indkomst ifølge pensionsbeskatningsloven §53A stk. 5. Det er kun indbetalingerne til ordningen som medregnes til den skattepligtige indkomst.

Det fremgår af den indsendte nota af 18. september 2018 fra [virksomhed1], hvor meget der er indbetalt til ordningen.

Følgende beløb er indbetalt på ordningen:

År

Beløb i CHF

1997

5.731

1998

5.731

1999

5.789

2000

5.789

2001

5.933

2002

5.933

2003

6.077

2004

6.077

2005

6.192

2006

6.192

2007

6.365

2008

6.365

2009

6.566

2010

6.566

2011

6.682

2012

6.682

2013

6.739

2014

6.739

2015

6.768

I alt

125.684

Indbetalingerne til pensionsordningen udgør i alt 125.684 CHF .


Ifølge den indsendte udbetalingsopgørelse har du betalt skat til Schweiz med 8.385,00 CHF.
Beløbene er omregnet til danske kroner med kurs 677,88. (Ifølge Danmarks Nationalbanks valutakurser pr. 1. september 2016).

Beløb til beskatning i DKK

851.986

Betalt skat i Schweiz. Der gives credit-lempelse for beløbet. Beløb i DKK

56.840

Du er skattepligtig til Danmark af din pensionsudbetaling ifølge pensionsbeskatningslovens §53A stk. 5, og dobbeltbeskatningsoverenskomsten Danmark/Schweiz artikel 18. Du er fuldt skattepligtig til Danmark. Credit-lempelse gives ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23 stk.1.

Skattestyrelsens bemærkninger til kommentarer og indsigelser i brev af 6. marts 2019 fra revisor [person2] [virksomhed4].

Blanket 07.062

Ifølge Lovbekendtgørelse 2015-09-03 nr.1088 Pensionsbeskatningsloven foreligger der en formodning for, at der har været enten fradragsret eller bortseelsesret for alle indbetalinger til en pensionsordning som den ovennævnte. For at få klarlagt hvorvidt der har været fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingerne har vi bedt om at få underskrevet skattestyrelsens blanket 07.062 eller blanket 07.062EN. Efter vores opfattelse kan dokumentationen i form af blanketten ikke erstattes af:

Udskriftet fra det schweiziske skattesystem fra 1996-1998 med oplysninger om dine
indkomster og fradrag i det pågældende år.
eller at
Forholdet bekræftes af [virksomhed4] medlem af [forening1] i jeres brev af 6. marts 2019.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at blanket 07.062 skal underskrives, såfremt det skal dokumenteres, at der ikke har været fradragsret eller bortseelsesret.

Tidligere behandling

Vi er af opfattelsen, at brevet fra SKAT af den 14. september 2016 med overskriften ”SKAT har registreret at din pensionsordning er ophørt” oplyser, at der alene er tale om en registrering i Skattestyrelsens systemer. Det vil sige at udbetalingen af pensionsordningen stadig kan beskattes.

Omregningskurs

Ifølge bestemmelserne i skattekontrollovens § 3 C, stk. 7 skal gennemsnitskursen for år 2016 anvendes. Det er valutakursen på udbetalingstidspunktet, som anvendes ved udregning af det skattepligtige beløb. Skattestyrelsen vurderer, at det er korrekt at anvende kursen på udbetalingsdagen, hvilket er kursen pr. 1. september 2016.

(...)”

Skattestyrelsen har yderligere udtalt:

”(...)

Vedrørende klagers principale påstand bemærkes. Det fremgår af pensionsbeskatningsloven § 53A stk. 5 at udbetalinger fra pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 til den personkreds, der er nævnt i § 55, 1 pkt. og som svarer til indbetalinger på ordningen, som der ved opgørelsen af ejerens skattepligtige indkomst har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes til den skattepligtige indkomst.

Skattestyrelsen finder at klager ikke har løftet bevisbyrden for hvorvidt der har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, fordi klager ikke har indsendt Skattestyrelsens blanket nr. 07.062.

(...)”

Skattestyrelsen har endvidere den 8. oktober 2019 fremsendt følgende bemærkninger til det yderligere fremsendte materiale i klagesagen:

”(...)

Ved beskatningen af udbetaling af pensionsordning police nr. [...1] i [virksomhed1] har vi lagt til

grund, at der har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til ordningen. Vi har med baggrund i formodningsreglen antaget, at der har været fradragsret eller bortseelsesret.

Formodningsreglen følger af Juridisk Vejledning afsnit C.A.10.4.2.3.4. Af dette afsnit fremgår også, at formodningsreglen også gælder når indbetalingerne ligger langt tilbage i tid.

Indbetalingerne til nævnte pensionsordning er foretaget i årene 1997 – 2015.

I forbindelse med sagsbehandlingen har Skattestyrelsen anmodet om at få underskrevet blanket 07.062. Skatteyder har ikke indsendt blanketten.

Det indsendte yderligere materiale fra skatteyders repræsentant omhandler oplysninger om skatteyders indkomster og skatteopgørelser til Schweiz i årene 2015 og 2016.

Det er stadig Skattestyrelsens opfattelse, at der har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, idet vi finder at skatteyder ikke har dokumenteret med det yderligere indsendte materiale, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Vi finder derfor, at udbetalingen fortsat skal beskattes.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt principalt påstand om, at det er sandsynliggjort og dokumenteres, at der ikke har været fradragsret for indbetalingerne til klagerens pensionsordning i [virksomhed1] i Schweiz i perioden 1997-2015.

Der er endvidere nedlagt subsidiært påstand om, at omregningen af det samlede beløb til beskatning udgør 624.444 kr., da omregningen af det samlede beløb foretages af hvert års indbetaling med valutakursen for september i det pågældende år.

Til støtte herfor er anført:

”(...)

Argumenter for den principale påstand

Der foreligger en formodning for, at der har været fradragsret for alle indbetalinger til pensionsordninger. Det er således op til indehaveren af pensionsordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrag for indbetalingerne, jf. juridisk vejledning C.A. 10.4.2.3.4.

I det nedenstående redegør vi for den manglende sammenhæng mellem indskud på pensionsordningen og fradrag på de schweiziske årsopgørelser.

Det fremgår af den indsendte nota af 18. september 2018 fra [virksomhed1], hvor meget der er indbetalt til pensionsordningen:

År

Beløb i CHF

Valutakurs

Omregnet til DKK

1997

5.731

462,81

26. 524

1998

5.731

463,59

26.568

1999

5.789

465,3

26.936

2000

5.789

488,77

28.295

2001

5.933

503,15

29.852

2002

5.933

508,34

30.160

2003

6.077

482,06

29.295

2004

6.077

479,36

29.131

2005

6.192

479,56

29.694

2006

6.192

469,59

29.077

2007

6.365

449,03

28.581

2008

6.635

473,00

30.106

2009

3.566

493,72

32.418

2010

6.566

560,84

36.825

2011

6.682

611,48

40.859

2012

6.682

616,21

41.175

2013

6.739

610,06

41.112

2014

6.739

617,02

41.581

2015

6.768

683,44

46.255

Total

125.684

624.444

Vedlagt fremsendes som bilag E udskrift af en e-mail fra [person4], Gemeindeverwaltung

[by1], som er det lokale skattekontor i [by1]. I mailen er der et link til et dokument i en "i-box". Dette dokument vedlægges tillige som bilag F.

Det fremgår af bilag F (side 1) i den med gult overstregede linje, at indkomsten (E) (Gesamt

Rein) i 1996 udgør 216,9 T CHF og fradragene for 1996 udgjorde 16,9 T CHF.

Af samme bilag (side 2) og overstreget med grønt fremgår, at indkomsten (E) (Gesamt Rein) i

1997 udgør 6 7, 1 T CHF og fradragene for 1997 udgjorde 15, 3 T CHF.

Fradraget de to år er stort set ens (16,9/15,3 T CHF) til trods for, at der ikke er indskudt et

beløb på pensionsordningen i 1996. Det kan derfor konkluderes, at [person3] ikke har haft

fradrag for indbetalingerne ved opgørelsen af sin indkomst i Schweiz i 1997.

Vi finder det således sandsynliggjort og dokumenteret, at [person3] ikke har haft fradrag

for sine løbende indbetalinger til pensionsordningen hos [virksomhed1], hvorfor

udbetalingen af pensionsordningen i 2016 derfor ikke er omfattet af pensionsbeskatningsloven

§ 53 A, stk. 5.

Argumenter for den subsidiære påstand

Såfremt Landsskatteretten finder, at [person3] har haft fradrag for sine løbende indbetalinger, skal vi nedlægge påstand om, at det samlede beløb til beskatning udgør 624.444 kr., da omregningen af det samlede beløb foretages af hvert års indbetaling med valutakursen i september i det pågældende år.

Det er kun den del af udbetalingen, der svarer til indbetalinger (opgjort efter et krone til

krone princip), som personen har foretaget, og som der har været fradrag for enten her eller i

udlandet, som skal beskattes. Den del af udbetalingen, der svarer til indbetalinger (opgjort

efter et krone til krone princip), som personen har foretaget, og som der ikke har været fradrag

for enten her eller i udlandet, skal ikke beskattes, jf. C.A. 10.4.2.3.4.

[person3] har oplyst, at han hvert år har foretaget indbetalingen i september. Ved at foretage

en omregning af hvert års indbetalinger med Nationalbankens månedskurs for september

beregnes en værdi, som er udtryk for den faktiske størrelse i danske kroner på det tidspunkt,

det blev indbetalt. Det samlede beløb er opgjort til 624.444 kr.

Det lægges til grund, at skattekontrollovens § 3 C, stk. 7, ikke skal finde anvendelse ved omregningen, da denne regel, jf. § 3 C, stk. 3, 1. pkt., som henviser til § 3 C, stk. 6, hvoraf det fremgår, at § 3 C kun gælder for personer, der skal opgøre indkomst fra selvstændig erhvervsvirksomhed

for det pågældende indkomstår.

Såfremt Landsskatteretten finder, at § 3 C skal finde anvendelse, så er det vores opfattelse,

at reglen tilsiger, at der skal ske omregning af resultatet til dansk mønt til en gennemsnitkurs

for det indkomstår, resultatet er opstået i. Den skattepligtige skal derfor omregne resultatet

med gennemsnitskursen hvert indkomstår for sig.

Dette understøtter vores synspunkt om, at ved udmåling af størrelsen af de fradrag, der kan

komme til beskatning, skal der ud fra pensionsbeskatningslovens krone-for-krone-princip ske

omregning med gennemsnitskursen for hvert år, da krone-for-krone-princippet netop tager

udgangspunkt i hvad et konkret fradrag det pågældende år ville have udgjort i danske kroner

det pågældende år.

En omregning med gennemsnitskursen for år 2016 vil betyde, at indbetalingerne opgøres til

851. 986 kr., som svarer til 227. 542 kr. mere end kroneværdien af de indbetalingerne [person3]

har foretaget de pågældende år og som ville have udgjort et konkret fradrag.

(...)”

Klagerens repræsentant har endvidere den 4. oktober 2019 fremsendt supplerende oplysninger:

”Som aftalt med min kollega [person5] indsender vi hermed supplerende og nye oplysninger der viser, at [person3] ikke har haft fradragsret i Schweiz for indbetalinger til pensionsordningen etableret hos [virksomhed1].

Det supplerende og nye materiale omfatter følgende:

1. Police for pensionsordningen, bilag 1

2. Schlussrechnung, dateret 18. februar 2016, bilag 2

3. Årsopgørelse for 2015 fra Schweiz, bilag 3

4. Årsoversigt over løn m.v. for 2015, bilag 4

5. Årsrapport for det schweiziske selskab [virksomhed6] AG, bilag 5

6. Information fra SCH-myndighed om pligten til at opbevare materiale, bilag 6

Vi medsender policen i mere læsbar kvalitet, som bilag 1

Som bilag 2 fremsender vi Schlusrechnung fra de schweiziske skattemyndigheder. [person3] fik ved fraflytningen fra Schweiz tilbage i 2015 afsluttet sine skatteforhold ved en afsluttende ansættelse. Det betyder, at [person3] derved kunne opnå sikkerhed for, at de schweiziske skattemyndigheder var bekendt med udflytningen, og derfor fik mulighed for at gennemføre en gennemgang af [person3]s skatteansættelser for de seneste år før flytningen.

Nederst på side 1 er der en opstilling af de beregnede og indbetalte skatter. Som det fremgår,

havde [person3] penge til gode, hvorfor han fik udbetalt ca. 29K CHF. Dette beløb var en del

af det beløb på 32.000 CHF, som senere blev overført til [person3]s danske konto, og som SKAT

udbad sig en forklaring om og senere godkendte.

Af opstillingen nederst side 1 ses tillige skatten for 2015 på 8. 752 CHF. Samme beløb fremgår

af bilag 3, som er en ligningsbeslutning (Einschätzungsentscheid) fra de schweiziske skattemyndigheder til [person3] for 2015. Af denne fremgår tillige et beløb på 84. 700 CHF, som er benævnt

Steuerbares Einkommen, hvilket udgør den skattepligtige indkomst.

Som bilag 4 fremsender vi årsoversigten over løn for 2015. I linje 11 findes den skattepligtige

løn på 83. 732 CHF, som udgør langt den største del af de 84. 700 CHF på årsopgørelsen (bilag

3). Som det ses på bilag 4 tillægges bruttolønnen på 89,455 CHF værdi af fri bil på 2.647 CHF

og reduceres i linje 9 med 5,756 CHF, som er de sociale bidrag til det offentlige, samt med

2.614 CHF i linje 10.

Beløbet på de 2.614 CHF er mindre end 2015 indbetalingen til ordningen på 6.768 CHF.

På den schweiziske årsopgørelse (bilag 3) indgår 25.000 CHF, hvilket er udbytte modtaget fra

selskabet [virksomhed6] AG. Som bilag 5 fremsendes årsrapporten for selskabet, og på den sidste

side fremgår udbyttet på de 25.000 CHF.

På baggrund af ovenstående er det således vores opfattelse, at vi nu har løftet bevisbyrden

for, at der ikke har været fradrag for indbetalinger til pensionsordningen etableret hos [virksomhed1].

Dette baseres på, at den schweiziske årsopgørelse for 2015 indeholder lønnen, og lønnen

fremgår af oversigten og kan ikke være reduceret med årets indbetaling på 6.768 CHF.

Som bilag 6 fremsender vi en udskrift fra en vejledning fra de schweiziske skattemyndigheder,

hvoraf det fremgår, at privatpersoner ikke har pligt til at gemme deres regnskabs- og skattepapirer. [person3] har oplyst, at da han dels flyttede til Danmark og dels fik den afsluttende ansættelse,

så har han ikke gemt flere årsopgørelser for tidligere år.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstbeskatning og fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige af den samlede indtægt, hvad enten den hidrører fra Danmark eller fra udlandet, jf. statsskatteloven § 4.

Udbetalinger fra ordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A er som udgangspunkt skattefri. Har pensionsopspareren haft hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne ved opgørelse af sin skattepligtige indkomst her i landet eller i udlandet, skal den del af udbetalingerne, der svarer til indbetalinger, som pensionsopspareren har haft hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, dog beskattes, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Har pensionsopspareren været skattepligtig til udlandet i hele eller dele af den periode, hvor der har været indbetalt på ordningen, er der en formodning for, at der har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til pensionsordningen. Det er derfor op til den, der er berettiget til udbetalingerne fra pensionsordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Dette gælder også, hvor indbetalingerne ligger langt tilbage i tid, hvor det imidlertid kan være vanskeligt for indehaveren at fremskaffe dokumentationen, som f.eks. kan være en erklæring herom fra udenlandske skattemyndigheder, udenlandske selvangivelser eller skatteopgørelser, revisorerklæring m.v.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren har dokumenteret eller sandsynliggjort, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til pensionsordningen i [virksomhed1]. Retten lægger vægt på, at klageren med det indsendte materiale i form af udskrift fra det schweiziske skattesystem fra 1996-1998 med oplysninger om klagerens indkomster og fradrag de pågældende år, ikke har godtgjort, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indskud på pensionsordningen. Klageren har heller ikke ved fremsendelse af blanket 07.062 godtgjort dette.

Retten finder endvidere ikke, at klagerens efterfølgende fremsendte materiale i form af police fra pensionsordningen, afsluttende erklæring, årsopgørelse for 2015, årsoversigt over løn for 2015, årsrapport fra det schweiziske selskab [virksomhed6] AG, samt information fra de schweiziske myndigheder om pligten til at opbevarer materiale, har godtgjort, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indskud på pensionsordningen. Retten lægger særligt vægt på, at årsoversigten over løn alene indeholder en opgørelse over klagerens skattepligtige løn. Der ses ingen oplysninger om pensionsbidrag. Der er således ikke fremlagt specificerede lønsedler fra arbejdsgiveren eller skatteopgørelser, som godtgør, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret.

Det forhold, at [forening1], efter det oplyste, har bekræftet, at det fremsendte materiale kan træde i stedet for blanketten, kan ikke føre til et andet resultat.

Det forhold, at man som privat person i Schweiz ikke har pligt til at gemme regnskabs- og skattepapirer, kan heller ikke føre til et andet resultat.

I forhold til omregning til danske kroner finder retten, at det ikke er den dagældende skattekontrollovs § 3 C, stk. 7, som finder anvendelse, da bestemmelsen omhandler selvstændig erhvervsvirksomhed. Retten finder i stedet, at omregningen sker efter den officielle valutakurs på erhvervelsestidspunktet, jf. Den juridiske vejledning, afsnit C.F.2.1

Retten finder således, at klageren i medfør af statsskattelovens § 4 og pensionsbeskatningslovens § 53 A må anses for indkomstpligtig af beløbet på 125.684 CHF, svarende til 851.986 kr.

Retten bemærker, at klageren har fået credit-lempelse for betalt skat til Schweiz med 56.840 kr.

Retten bemærker endvidere, at det forhold at klageren på baggrund af skattestyrelsens tidligere brev af 14. september 2016, var af den opfattelse at hele sagen var afsluttet, ikke kan føre til et andet resultat.