Kendelse af 10-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-09-2022

Journalnr. 19-0050040

Klagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt klagerens virksomhed er drevet fra et fast driftssted i Danmark.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fast driftssted. Retten finder ikke, at virksomheden er drevet og ledet fra lejemålet på [adresse1], [by1]. Retten finder, at virksomheden har haft fast driftssted på [adresse2], [by2], idet byggearbejdet på adressen har varet over 12 måneder.

Landsskatteretten nedsætter den manglende indeholdelse af A-skat fra 167.144 kr. til 66.857 kr. og den manglende indeholdelse af Am-bidrag fra 26.426 kr. 10.570 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] er den 4. april 2013 etableret som polsk virksomhed af [person1] og [person2] -CPR-nr..: [...]). Virksomheden har polsk momsnummer [...1].

Virksomheden er den 1. december 2013 anmeldt til Erhvervsstyrelsen som anden udenlandsk virksomhed og er registreret for moms fra samme dato. Branchen er opførelse af bygninger.

Virksomheden har siden 4. december 2013 været tilmeldt RUT-registeret (Register for udenlandske tjenesteydelser) og har frem til 9. juli 2018 foretaget 309 registreringer, jf. nedenfor (tjenesteydelser over 50.000 kr.).

Der foreligger entreprisekontrakt vedr. renovering af ejendommen [adresse2]. Kontrakten er indgået den 5. jan. 2016 mellem [virksomhed1] og [virksomhed2], [adresse3], [by3], og renoveringen er planlagt afsluttet 31.12.2016 og entreprisesummen er 3.350.000 kr.

Det fremgår af [virksomhed1]’s regnskab for 2016, at selskabet har haft en omsætning på 4.684.667 SLZ, svarende til ca. 8 mio. DKK ved kurs 170. Kontrakten med arbejdet på [adresse2] udgør i alt 3.350.000 DKK, svarende til ca. 42 % af selskabets omsætning.

Der foreligger tidsbegrænset erhvervslejekontrakt mellem [virksomhed3] ApS og [virksomhed1] af 7. september 2016, om leje af 300 m2 kontorlokaler beliggende sidebygningen 1. sal på ejendommen [adresse1], [by1] fra 1. april 2016. Den årlige leje udgør 192.000 kr. Lejemålet ophører pr. 1. april 2018, men kan opsiges af lejer fra 1. januar 2017 med 1 måneds varsel. Lejekontrakten er underskrevet af [person2].

Der foreligger aftale af 10. januar 2017 mellem [virksomhed4] ([virksomhed3] ApS) og [virksomhed1], om leje af et opbevaringsrum på 42 m2, beliggende på [adresse1] i [by1], samt leje af to parkeringspladser og et grundstykke på 70 m2 for opstilling af et campinghus med adgang til vand, kloakering og el. Den månedlige leje udgør 5.000 kr., og lejemålet er indgået for en periode på 2 år fra 10. januar 2017. Lejeaftalen er underskrevet af [person2].

Der foreligger en skriftlig erklæring fra [virksomhed1] om, at [virksomhed1] har lejet kontorlokaler på adressen [adresse4], 1. [by4], frem til den 31. december 2017, samt at firmaet ikke vil have arbejde i Danmark efter 1. januar 2018.

Der foreligger erhvervslejekontrakt mellem udlejer [virksomhed5] og lejer [virksomhed1], om leje af 340 m2 i ejendommen [adresse4], 1. sal i den gule bygning, [by4]. Det lejede skal benyttes til kontor, lager for maskiner, liberalt erhverv/administration. Lejemålet gælder hele 2017, og lejen er aftalt til 120.000 kr. Lejekontrakten er underskrevet af [person2].

[virksomhed1] har foretaget følgende registreringer i RUT-registeret vedrørende [adresse2], [by2]:

Periode: Oprettet: Antal personer:

12-04-2016 – 15-04-2016 12-04-2016 1

18-04-2016 – 18-04-2016 18-04-2016 1

21-04-2016 – 21-04-2016 21-04-2016 1

21-04-2016 – 29-04-2016 21-04-2016 1

25-04-2016 – 25-04-2016 25-04-2016 1

26-04-2016 – 26-04-2016 25-04-2016 1

27-04-2016 – 29-04-2016 27-04-2016 1

02-05-2016 – 06-05-2016 02-05-2016 2

09-05-2016 – 13-05-2016 09-05-2016 2

17-05-2016 – 20-05-2016 16-05-2016 2

23-05-2016 – 03-06-2016 23-05-2016 2

24-05-2016 – 03-06-2016 23-05-2016 2

06-06-2016 – 10-06-2016 05-06-2016 4

13-06-2016 – 15-06-2016 13-06-2016 2

16-06-2016 – 17-06-2016 16-06-2016 2

20-06-2016 – 24-06-2016 20-06-2016 2

21-06-2016 – 24-06-2016 20-06-2016 2

27-06-2016 – 01-07-2016 27-06-2016 3

04-07-2016 – 08-07-2016 04-07-2016 2

11-07-2016 – 15-07-2016 11-07-2016 2

25-07-2016 – 29-07-2016 25-07-2016 1

01-08-2016 – 05-08-2016 31-07-2016 1

08-08-2016 – 12-08-2016 08-08-2016 2

11-08-2016 – 12-08-2016 11-08-2016 1

15-08-2016 – 19-08-2016 14-08-2016 1

22-08-2016 – 26-08-2016 22-08-2016 1

24-08-2016 – 26-08-2016 24-08-2016 1

29-08-2016 – 02-09-2016 29-08-2016 2

05-09-2016 – 09-09-2016 05-09-2016 1

12-09-2016 – 16-09-2016 12-09-2016 1

13-09-2016 – 16-09-2016 13-09-2016 1

19-09-2016 – 23-09-2016 19-09-2016 1

20-09-2016 – 20-09-2016 20-09-2016 1

26-09-2016 – 30-09-2016 26-09-2016 1

03-10-2016 – 07-10-2016 03-10-2016 1

10-10-2016 – 14-10-2016 10-10-2016 1

10-10-2016 – 10-10-2016 10-10-2016 1

17-10-2016 – 21-10-2016 17-10-2016 1

24-10-2016 – 28-10-2016 23-10-2016 2

25-10-2016 – 28-10-2016 25-10-2016 1

31-10-2016 – 31-10-2016 30-10-2016 3

05-01-2017 – 06-01-2017 05-01-2017 1

05-01-2017 – 06-01-2017 05-01-2017 5

10-01-2017 – 10-01-2017 10-01-2017 1

13-01-2017 – 13-01-2017 13-01-2017 3

16-01-2017 – 20-01-2017 15-01-2017 5

23-01-2017 – 27-01-2017 22-01-2017 5

25-01-2017 – 27-01-2017 25-01-2017 1

27-01-2017 – 27-01-2017 26-01-2017 1

30-01-2017 – 03-02-2017 29-01-2017 6

31-01-2017 – 31-01-2017 31-01-2017 2

06-02-2017 – 10-02-2017 05-02-2017 2

06-02-2017 – 10-02-2017 05-02-2017 6

13-02-2017 – 17-02-2017 12-02-2017 2

13-02-2017 – 17-02-2017 12-02-2017 6

17-02-2017 – 17-02-2017 17-02-2017 1

20-02-2017 – 24-02-2017 19-02-2017 6

20-02-2017 – 24-02-2017 19-02-2017 1

22-02-2017 – 24-02-2017 22-02-2017 3

27-02-2017 – 03-03-2017 27-02-2017 2

01-03-2017 – 03-03-2017 28-02-2017 1

01-03-2017 – 03-03-2017 28-02-2017 1

06-03-2017 – 10-03-2017 06-03-2017 4

06-03-2017 – 10-03-2017 06-03-2017 1

07-03-2017 – 10-03-2017 07-03-2017 2

10-03-2017 – 10-03-2017 10-03-2017 1

13-03-2017 – 17-03-2017 13-03-2017 1

13-03-2017 – 17-03-2017 13-03-2017 6

20-03-2017 – 24-03-2017 20-03-2017 1

20-03-2017 – 24-03-2017 20-03-2017 6

27-03-2017 – 31-03-2017 27-03-2017 1

27-03-2017 – 31-03-2017 27-03-2017 4

03-04-2017 – 07-04-2017 03-04-2017 4

10-04-2017 – 11-04-2017 10-04-2017 4

20-04-2017 – 31-04-2017 20-04-2017 1

20-04-2017 – 21-04-2017 20-04-2017 5

24-04-2017 – 28-04-2017 24-04-2017 6

24-04-2017 – 28-04-2017 24-04-2017 1

02-05-2017 – 05-05-2017 01-05-2017 3

02-05-2017 – 05-05-2017 01-05-2017 6

08-05-2017 – 08-05-2017 08-05-2017 1

08-05-2017 – 08-05-2017 08-05-2017 1

08-05-2017 – 12-05-2017 07-05-2017 6

08-05-2017 – 12-05-2017 07-05-2017 2

09-05-2017 – 10-05-2017 09-05-2017 1

09-05-2017 – 10-05-2017 09-05-2017 1

15-05-2017 – 19-05-2017 15-05-2017 5

15-05-2017 – 19-05-2017 15-05-2017 2

16-05-2017 – 19-05-2017 16-05-2017 1

22-05-2017 – 26-05-2017 21-05-2017 6

29-05-2017 – 02-06-2017 28-05-2017 4

31-05-2017 – 02-06-2017 31-05-2017 1

06-06-2017 – 09-06-2017 06-06-2017 5

07-06-2017 – 09-06-2017 07-06-2017 1

07-06-2017 – 09-06-2017 07-06-2017 1

12-06-2017 – 14-06-2017 12-06-2017 1

12-06-2017 – 14-06-2017 12-06-2017 4

12-06-2017 – 16-06-2017 12-06-2017 1

13-06-2017 – 16-06-2017 12-06-2017 2

19-06-2017 – 23-06-2017 18-06-2017 4

19-06-2017 – 23-06-2017 18-06-2017 1

21-06-2017 - 23-06-2017 21-06-2017 1

21-06-2017 – 23-06-2017 25-06-2017 1

26-06-2017 – 30-06-2017 25-06-2017 4

26-06-2017 – 30-06-2017 25-06-2017 2

03-07-2017 – 07-07-2017 02-07-2017 4

03-07-2017 – 07-07-2017 02-07-2017 2

09-10-2017 – 13-10-2017 09-10-2017 1

16-10-2017 – 20-10-2017 16-10-2017 1

24-10-2017 – 27-10-2017 23-10-2017 1

08-11-2017 – 10-11-2017 08-11-2017 1

14-10-2017 – 17-11-2017 14-11-2017 1

20-11-2017 – 24-11-2017 20-11-2017 1

27-11-2017 – 01-12-2017 27-11-2017 1

04-12-2017 – 05-12-2017 04-12-2017 1

05-12-2017 – 05-12-2017 05-12-2017 1

06-12-2017 – 08-12-2017 06-12-2017 1

11-12-2017 – 15-12-2017 11-12-2017 1

15-01-2018 – 19-01-2018 14-01-2018 2

22-01-2018 – 26-01-2018 21-01-2018 2

29-01-2018 – 02-02-2018 28-01-2018 2

05-02-2018 – 09-02-2018 05-02-2018 2

12-02-2018 – 16-02-2018 12-02-2018 2

19-02-2018 – 23-02-2018 19-02-2018 2

05-03-2018 – 09-03-2018 05-03-2018 3

12-03-2018 – 16-03-2018 11-03-2018 3

19-03-2018 – 23-03-2018 18-03-2018 2

26-03-2018 – 27-03-2018 26-03-2018 1

05-04-2018 – 06-04-2018 05-04-2018 2

09-04-2018 – 13-04-2018 09-04-2018 2

16-04-2018 – 20-04-2018 16-04-2018 4

20-04-2018 – 20-04-2018 19-04-2018 2

23-04-2018 – 27-04-2018 22-04-2018 2

30-04-2018 – 04-05-2018 30-04-2018 2

07-05-2018 – 11-05-2018 07-05-2018 2

14-05-2018 – 18-05-2018 14-05-2018 1

16-05-2018 – 18-05-2018 16-05-2018 2

21-05-2018 – 25-05-2018 20-05-2018 3

28-05-2018 – 01-06-2018 28-05-2018 3

04-06-2018 – 08-06-2018 04-06-2018 3

11-06-2018 – 15-06-2018 11-06-2018 4

25-06-2018 – 29-06-2018 24-06-2018 2

02-07-2018 – 06-07-2018 01-07-2018 1

03-07-2018 – 06-07-2018 03-07-2018 1

09-07-2018 – 13-07-2018 08-07-2018 1

17-09-2018 – 21-09-2018 17-09-2018 1

19-09-2018 – 21-09-2018 19-09-2018 1

24-09-2018 – 28-09-2018 23-09-2018 2

01-10-2018 – 05-10-2018 01-10-2018 3

08-10-2018 – 12-10-2018 07-10-2018 3

15-10-2018 – 19-10-2018 14-10-2018 3

22-10-2018 – 26-10-2018 21-10-2018 2

29-10-2018 – 02-11-2018 28-10-2018 1

05-11-2018 – 09-11-2018 04-11-2018 1

12-11-2018 – 16-11-2018 12-11-2018 2

19-11-2018 – 23-11-2018 18-11-2018 2

26-11-2018 – 30-11-2018 25-11-2018 1

28-11-2018 – 30-11-2018 28-11-2018 1

03-12-2018 – 04-12-2018 03-12-2018 2

05-12-2018 – 06-12-2018 05-12-2018 2

Derudover har der bl.a. været følgende registreringer:

Adresse Periode Antal

[adresse5], [by5] 05-01-2016 – 10-01-2017 36

[adresse6], [by5] 05-01-2016 – 29-01-2016 5

[adresse7], [by5] 19-04-2016 – 27-05-2016 5

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomheden [virksomhed1] har opfyldt betingelserne for at have etableret fast driftssted i Danmark fra 1. april 2016 efter reglerne i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4 og artikel 5 i den dansk/polske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det begrundes med, at virksomheden i 2016 har haft rådighed over lejemålet [adresse1] i [by1], som består af 300 m² kontorlokaler samt et direktørkontor. Endvidere fremgår det af virksomhedens regnskab for 2016, at indkomsten udelukkende optjenes i Danmark.

Skattestyrelsen har bl.a. anført følgende:

”Vi har, til brug for vurdering af hvorvidt virksomheden er skattepligtig til Danmark, anmodet jer om at indsende oplysninger i form af regnskaber og redegørelser for lejemål. Materialet er modtaget for 2016.

Resultatet er, at virksomheden skal betale kr. 26.426 i am-bidrag og kr. 167.144 i A-skat. Der henvises til nedenstående sagsfremstilling, hvor de enkelte forhold er beskrevet.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, kan vi på et senere tidspunkt vælge at se på regnskabsmaterialet igen.

Skattestyrelsens afgørelse

Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag

Indkomståret 2016

Ansat am-bidrag på baggrund af opgjorte lønudgifter for virksomheden

[virksomhed1] (se pkt. 1.4 nedenfor) 26.426 kr.

Ansat A-skat på baggrund af opgjorte lønudgifter for virksomheden

[virksomhed1] (se pkt. 1.4 nedenfor) 167.144 kr.

Beskrivelse af virksomheden

[virksomhed1] er etableret som polsk virksomhed den 4/4-2013 af [person1] (NIP nr. [...88]) og [person2] (NIP nr. [...48] - CPR-nr. [...]). Virksomheden har polsk momsnummer [...1].

Virksomheden er anmeldt til Erhvervsstyrelsen den 1/12-2013 som anden udenlandsk virksomhed og er registreret for moms fra samme dato. Branchen er 41.20.00 Opførelse af bygninger. Virksomheden har været tilmeldt RUT-registret med RUT-nummer [...] siden den 4/12-2013 og har frem til 9/7-2018 foretaget i alt 309 registreringer.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Virksomheden opkræves for manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag

1.1. De faktiske forhold

[virksomhed1] er mødt på en aktion den 20/6-2016 på adressen [adresse2] i [by2]. SKAT mødte to personer fra virksomheden, [person3] (kontaktperson) og [person4]. Virksomheden var på denne adresse registreret første gang den 12/4-2016 og har frem til 12/6-2018 været registreret på adressen i alt 142 dage.

Ved brev af 20/6-2016 indkaldes kontrakt vedr. byggeriet på [adresse2], der modtages den 26/7-2016. Kontrakten er indgået den 5/1-2016 og er på kr. 3.350.000, og arbejdet forventedes færdigt den 31/12-2016.

Ved brev af 5/10-2016 indkaldes regnskaber for årene 2014-2016, og disse modtages den 26/10-2016. Regnskabet for 2016 indeholder dog kun indtægter og udgifter for de første 9 måneder af året.

Ved brev af 21/6-2017 indkaldes selvangivelser, regnskaber og opgørelse af lønninger for 2014-2016, samt oplysning om, hvor virksomheden og dens ansatte opholder sig, når de arbejder i Danmark.

Materialet modtages den 10/7-2017, bortset fra dokumentation for lønudgifter. Virksomheden oplyser, at de ikke vil have aktiviteter i Danmark fra 10/7-2017 til 10/9-2017 og oplyser samtidig, at der betales skat i Polen af de ydelser, der udføres i Danmark.

Der indkaldes dokumentation for lønudgifter for årene 2014-2016 i brev af 17/10-2017, og der modtages specificerede opgørelser fra virksomheden den 8/11-2017. Af materialet fremgår det, hvilke personer der har været ansat i virksomheden i de pågældende år og deres årsindtægt.

For at kunne afgøre, om virksomheden har fast driftssted i Danmark, er der indkaldt lejekontrakt vedr. ejernes og de ansattes bolig for perioden 2014-2016. Brevet blev sendt den 25/1-2018, og der modtages svar den 6/2-2018, hvor [virksomhed1] oplyste, at de havde indgået et lejemål på [adresse4] i [by4] frem til 31/12-2017 (lejemålet er indgået den 1/1-2017) og oplyste samtidig, at de fra 1/1-2018 ikke vil have nogen aktivitet i Danmark.

Da der fortsat ikke forelå redegørelse for evt. lejemål for perioden 2014-2016, indkaldtes der lejekontrakt vedr. adressen [adresse1] i [by1], idet denne adresse fremgår af virksomhedens regnskab. Lejekontrakten indkaldtes den 20/3-2018 fra ejendommens ejer, [virksomhed3] ApS. Lejekontrakten blev modtaget den 18/5-2018, og af lejekontrakten fremgik det, at lejemålet var indgået den 1/4-2016 og ophørte uden opsigelse den 1/4-2018. Det lejede udgør 300 m² kontorarealer på 1. sal samt direktørkontoret på 4. sal.

1.2. Retsregler og praksis vedr. statuering af fast driftssted

Kildeskatteloven

§ 2. Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler endvidere personer, der ikke er omfattet

af § 1:

...

4) Udøver et erhverv med fast driftssted her i landet, if. dog stk. 10. Udøvelse af erhverv om bord på et skib med hjemsted her i landet anses for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet, såfremt udøvelse af det pågældende erhverv, hvis det var udført i land, ville blive anset for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet. Skattepligten omfatter udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet eller deltagelse i en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her. Skattepligten omfatter endvidere indkomst i form af løbende ydelser hidrørende fra en sådan virksomhed eller fra afståelsen af en sådan virksomhed, når ydelserne ikke er udbytte, afdrag på et tilgodehavende, renter eller royalties. Skattepligten omfatter desuden bortforpagtning af en sådan virksomhed. Skattepligten omfatter endvidere fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der er knyttet til en sådan virksomhed. ...

Det fremgår af artikel 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen at begrebet fast driftssted defineres som ” et fast forretningssted, gennem hvilket et foretagendes virksomhed helt eller delvis udøves”. Udtrykket fast driftssted omfatter fx

Et sted, hvorfra et foretagende ledes
En filial
Et kontor
En fabrik
Et værksted

Som fortolkningsbidrag kan henvises til OECDs modeloverenskomst, artikel 5, stk. 1, der angiver, at et fast driftssted er et fast forretningssted, hvorfra en erhvervsvirksomhed helt eller delvis udøves fra. Nedenstående betingelser skal alle være opfyldt, for at der kan statueres fast driftssted:

Eksistensen af et forretningssted – hermed forstås et sted, hvorfra et foretagende ledes, en filial, et kontor, en fabrik eller andet lokale, indretning osv., der anvendes til at udøve aktiviteten. Det er uden betydning om foretagendet ejer, lejer, låner eller på anden måde har rådighed over lokalet.
Fast forretningssted, dvs. at virksomheden skal have en kommerciel og geografisk sammenhæng samt at virksomheden skal være af en vis varighed.
Virksomhedsudøvelsen for foretagendet skal ske gennem dette faste forretningssted.

1.3. Retsregler og praksis vedr. arbejdsgiverforhold

Personer, som modtager indkomst for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet, er pligtige til at svare indkomstskat til staten if. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

En virksomhed, der ændrer indeholdelsespligt, dvs. enten indtræder eller ophører med indeholdelsespligten, skal indenfor 8 dage efter ændringen give besked til told- og skatteforvaltningen. Dette fremgår af kildeskattelovens § 85.

Afsnit C.C.1.2.1 i Juridisk Vejledning angiver kriterierne for en lønmodtager:

Som lønmodtager anses den, der modtager vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold. En lønmodtager er desuden kendetegnet ved at udføre arbejde efter arbejdsgiverens anvisninger og for dennes regning og risiko.

Når der foreligger et juridisk ansættelsesforhold hos en arbejdsgiver, der er registreret her i landet, skal der indeholdes A-skat og am-bidrag ved udbetalingen af A-indkomst, uanset om den ansatte er fuldt- eller begrænset skattepligtig til Danmark if. kildeskattelovens § 46 og § 43 stk. 1. Den der udbetaler løn, omfattet af kildeskattelovens § 43, har ligeledes pligt til at indeholde am-bidrag if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Den indeholdelsespligtige, som udbetaler A-indkomst til den skattepligtige, skal elektronisk indhente skattekort, bikort eller frikort (e-skattekort) fra told- og skatteforvaltningen. Dette fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 1. Såfremt der ikke foreligger et skattekort m.v., skal den indeholdelsespligtige trække 55 % i A-skat. Dette fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Virksomheden har pligt til at foretage indberetninger til indkomstregistret if. indkomstregister-lovens § 2. Der henvises endvidere til dagældende skattekontrollovs § 7, stk. 1, hvoraf det fremgår, hvilke beløb der skal indberettes.

Reglerne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning og hæftelse ved betaling af A-skat gælder også for am-bidrag. if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden [virksomhed1] opfylder betingelserne for at have etableret fast driftssted i Danmark pr. 1/4-2016 efter reglerne i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4 og artikel 5 i den dansk/polske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det begrundes med, at virksomheden for perioden 1/4-2016 til 31/12-2016 har haft rådighed over lejemålet [adresse1] i [by1], som består af 300 m² kontorlokaler samt et direktørkontor. Endvidere fremgår det af virksomhedens regnskab for 2016, at indkomsten udelukkende optjenes i Danmark og at der, ud fra de foreliggende oplysninger, beregnes salgsmoms af den samlede omsætning. Der vil således ikke ske ændringer i forhold til fast driftssted for årene 2014 og 2015 og frem til 31/3-2016.

Det er vores vurdering, at ovenstående lejemål opfylder betingelserne i den dansk/polske dobbeltbeskatningsoverenskomst mht. at udgøre et fast driftssted samt at virksomheden ledes og udøves herfra, og at lejemålet betragtes som et fast forretningssted.

Da virksomheden anses for at have fast driftssted i Danmark og da alt arbejde er udført her, medfører det, at virksomhedens medarbejdere som minimum vil være begrænset skattepligtige til Danmark af deres lønindkomster fra virksomheden if. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1. Disse personers skattepligt er ikke yderligere behandlet her.

Når der etableres virksomhed med fast driftssted i Danmark, er virksomheden pligtig til at undersøge den foreliggende lovgivning omkring registreringen. Det skal bemærkes, at man er pligtig til at registrere sig som arbejdsgiver, når der er ansatte i virksomheden. Dette fremgår af kildeskattelovens § 85. Kriterierne for lønmodtagere fremgår af afsnit C.C.1.2.1 i Juridisk Vejledning.

Virksomhedens medarbejderes lønninger skal endvidere betragtes som A-indkomst if. kildeskattelovens § 43, stk. 1, og der indtræder forskellige pligter omkring dette. Der skal bl.a. indeholdes A-skat og am-bidrag i de ansattes bruttoløn (kildeskattelovens § 46 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1). Det er ligeledes pligtigt, at der skal anvende et skattekort ved beregning af A-skatten for de ansatte if. kildeskattelovens § 48, stk. 1, og er virksomheden ikke i besiddelse af den ansattes skattekort, er de pligtige til at trække 55 % i skat if. kildeskattelovens § 48, stk. 7 og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1. Der skal også indberette lønoplysningerne til eIndkomst systemet if. dagældende skattekontrollovs § 7.

Virksomheden er ikke registreret korrekt i forbindelse med at der etableres fast driftssted i Danmark. Der er bl.a. ikke angivet og indeholdt A-skat og am-bidrag af medarbejdernes bruttoløn.

Ved brev af 10/7-2017 har SKAT modtaget en specificeret opgørelse over lønudgifter for 2016. Da begrebet fast driftssted først er indtrådt den 1/4-2016, skal der ske en forholdsmæssig omregning af lønudgifterne. Omregning af lønudgifter til danske kroner er sket på baggrund af den gennemsnitlige kurs på Zloty for 2016, der fremgår af oplysninger fra Nationalbankens Statistikbank.

Koszty wynagrodzen pracownikow za lata 2016 (Zl)

(lønomkostninger for medarbejdere i 2016 Zl)

2016

(Zl)

1/4-31/12 2016 (Zl)

Kr.

(kurs 170,6762)

[person4] [...]

28.070

21.052

35.931 kr.

[person5] [...]

38.773

29.080

49.633 kr.

[person6] [...]

32.609

24.457

41.742 kr.

[person7] [...]

35.268

26.451

45.145 kr.

[person8] [...]

27.000

20.250

34.562 kr.

[person9] [...]

41.217

30.913

52.761 kr.

[person10] [...]

25.200

18.900

32.258 kr.

[person3] [...]

25.200

18.900

32.258 kr.

[person11] [...]

4.715

3.536

6.035 kr.

I alt

258.051

193.539

330.325 kr.

Arbejdsmarkedsbidraget er beregnet med 8 % if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og A-skatten beregnes med 55 % if. kildeskattelovens § 48, stk. 7 på grund af de manglende oplysninger. De nærmere opgørelser fremgår nedenfor.

Indkomståret 2016

Am-bidrag: 8 % af kr. 330.325 26.426 kr.

A-skat: 55 % af kr. 303.899 (kr. 330.325 – kr. 26.426) 167.144 kr.

Specifikation af de enkelte måneder fremgår af bilag 1 i dette brev.

1.5. Jeres bemærkninger til forslaget

Skattestyrelsen har den 27/9-2018 modtaget nedenstående indsigelse på vores forslag af 31/8-2018.

”Som svar på Deres skrivelse af den 31. august 2018, skal jeg fremsende følgende bemærkninger og forklaringer:

Vores selskab [virksomhed1] s.c. med adresse i Polen, ul. [adresse8], [by6], driver et bygge- og snedkerfirma, der er registreret i Polen og er skattepligtig i Polen, i henhold til polsk og europæisk lovgivning og direktiver. Vi betaler regelmæssigt skat i Polen — både selskabsskat og indkomstskat for vores medarbejdere (såkaldt PIT skat). Dokumentation vedlægges i form af skrivelse af den 18.09.2018 fra lederen af det polske skattekontor i [by7]. Skrivelsen er oversat til dansk af en statsautoriseret translatør i polsk. Af skrivelsen fremgår det, at [virksomhed1] i hver måned i 2016 har betalt skat på 19 % (A-skat), fratrukket de månedlige lønudbetalinger til sine medarbejdere. (se bilag 1)

I skrivelsens andet afsnit bekræftes det, at selskabsejerne [person2] og [person1] i 2016 har betalt selskabsskat, såkaldt NIP, med henholdsvis 90.105,00 PLN og 94.936,00 PLN.

Ydermere vedlægges der en liste over de medarbejdere, der har arbejdet for os både i Polen og i Danmark, med angivelse af antal arbejdsdage i hvert af disse lande.

Af listen kan det ses at de personer, som De nævner 2016 på side 5 i Deres skrivelse, nemlig [person10], [person3] og [person11] ikke har arbejdet for os i Danmark i 2016 og kun har arbejdet i Polen i en periode på to måneder i 2016. (se bilag 2 og 3)

Selskabet [virksomhed1] har fast driftssted i Polen, med fast kontor og bogholderi, og kun i perioder og i et begrænset omfang udfører opgaver for danske firmaer i Danmark, f.eks. i 2016 har vi arbejdet i kun ni måneder og i 2018 har vi indstillet vores aktiviteter i juli, august og i september.

De medarbejdere, der har arbejdet i Danmark, har været uddelegeret og [virksomhed1] har betalt alle deres forsikringer i den polske statslige forsikringsanstalt ZUS. Dokumentation for hver af de seks medarbejdere vedlægges. Oversættelser af disse dokumenter vil være meget bekostelige og derfor vedlægges disse som bilag i polsk sprog og vi håber at De kan se, hvem de enkelte dokumenter vedrører. (se bilag 4 - 9)

Angående lejekontrakter skal vi oplyse, at vi ikke har underskrevet nogen lejekontrakt med Firmaet [virksomhed3] ApS vedr. lokaler på 300 kvm. på [adresse1] i [by1], da disse lokaler ikke måtte benyttes til beboelse. Vores medarbejdere bor nu i et campinghus købt af [virksomhed1] og opstillet på en grund tilhørende [virksomhed3], på samme adresse. Lejeaftale om benyttelse af denne grund kan vi indsende i løbet af de nærmeste dage.

Som allerede nævnt, har [virksomhed1] aldrig haft direktørkontor hverken andre steder i Danmark og i særdeleshed ikke på [adresse1]. Jeg håber at dette er fyldestgørende for at hverken vores selskab eller vores medarbejdere betragtes som skattepligtige i Danmark. Vi fremsender gerne yderligere oplysninger og dokumenter, om nødvendigt.

Med venlig hilsen

[person2]”

1.6. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser

[virksomhed1] oplyser, at de ikke har indgået og underskrevet en kontrakt med [virksomhed3] ApS omkring leje af kontorlokaler på adressen [adresse1] i [by1]. Dette synes ikke korrekt, idet Skattestyrelsen, ved henvendelse til [virksomhed3] ApS, har modtaget en lejekontrakt den 18/5-2018. Lejekontrakten er ikke dateret, men lejemålet starter den 1/4-2016 og er underskrevet af [person2].

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at lejekontrakten er gældende for perioden 1/4-2016 og fremefter, hvorved [virksomhed1] anses for at have fast driftssted fra denne adresse.

Ansættelsen fastholdes derfor i sin helhed.

2. Virksomhedens hæftelse

2.1. Retsregler og praksis

Når der foreligger et juridisk ansættelsesforhold hos en arbejdsgiver, der er registreret her i landet, skal der indeholdes A-skat og am-bidrag ved udbetalingen af A-indkomst uanset om den ansatte er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark if. kildeskattelovens § 43 stk. 1. Den der udbetaler løn omfattet af kildeskattelovens § 43, har ligeledes pligt til at indeholde am-bidrag if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det fremgår af Juridisk Vejledning, afsnit G.A.3.3.7.2.2 at såfremt den indeholdelsespligtige har udvist forsømmelse i forbindelse med manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, kan de ikke-indeholdte beløb opkræves hos den indeholdelsespligtige under forudsætning af, at lønmodtageren ikke allerede har betalt. Den indeholdelsespligtige anses for at have udvist forsømmelig adfærd, hvis han undlader at indeholde A-skat og am-bidrag i udbetalinger til en person, der udfører arbejde af en sådan karakter, at det med rimelig tydelighed falder ind under bestemmelsen i kildeskattelovens § 43.

Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69.

Reglerne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning og hæftelse ved betaling af A-skat gælder også for am-bidrag if. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

2.2. Skattestyrelsens bemærkninger

Når virksomheden ikke har indeholdt A-skat og am-bidrag ved udbetaling af de ansattes løn kan hæftelse gøres gældende over for virksomheden, if. kildeskattelovens § 69. Virksomheden hæfter for manglende indeholdelse af skatter og bidrag, medmindre det godtgøres, at der ikke er udvist forsømmelighed i forbindelse med indeholdelsen. Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit G.A.3.3.7.2.2 om indeholdelse af A-skat, at efter praksis anses den indeholdelsespligtige for at have udvist forsømmelig adfærd i tilfælde, hvor denne undlader at indeholde A-skat og am-bidrag i udbetalinger, der med rimelig klarhed er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og 2.

Virksomheden anses at hæfte for de manglende indeholdte skatter og bidrag i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Det fordi den anses at have udvist forsømmelighed ved at undlade at indeholde skat og bidrag i udbetalingerne til de udenlandske arbejdere, selvom disse udbetalinger med rimelig tydelighed falder ind under kravene om indeholdelse efter reglerne i kildeskattelovens § 43. Det især med baggrund i, at de udenlandske arbejdere alene leverer arbejdsydelser, og at det er virksomheden, som har den overordnede styring og står for tilrettelæggelsen i forbindelse med arbejdets udførelse. Hertil kan endvidere tillægges, at den langt overvejende risiko og ansvaret for de udførte arbejder også ligger hos virksomheden.

Det forventes af jer som virksomhed, at I sætter jer ind i pligterne vedr. arbejdsgiverforhold, når der anvendes arbejdskraft i jeres virksomhed og, om nødvendigt, anvender ekstern rådgivning i forbindelse med registreringen som arbejdsgiver. At I ikke har haft kendskab til reglerne, herunder SKATs/Skattestyrelsens vejledninger, medfører ikke, at virksomheden ikke anses at have udvist forsømmelighed. Det er Skattestyrelsens vurdering, at I ikke har overholdt reglerne omkring pligterne som arbejdsgiver if. kildeskattelovens regler jf. ovenstående.

Den manglende indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som virksomheden hæfter for, er opgjort ovenfor under pkt. 1.3.

2.3. Jeres bemærkninger til forslaget

[virksomhed1] har ikke klaget over virksomhedens hæftelse for A-skat og am-bidrag, men udelukkende vedr. den generelle vurdering af skattepligt til Danmark.

2.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Da der ikke er modtaget indsigelse vedr. forslaget om virksomhedens hæftelse for A-skat og am-bidrag, fastholdes forslaget derfor i sin helhed.

3. Virksomhedens driftsform – interessenternes hæftelse

3.1. Retsregler og praksis

Af § 2 i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder fremgår det i denne lov, at et interessentskab betegnes som en virksomhed, hvor alle deltagerne hæfter personligt, uden begrænsning og solidarisk for virksomhedens forpligtelser.

Den generelle definition på et interessentskab efter dansk ret er et på aftale baseret samvirke mellem to eller flere deltagere om drift af en erhvervsvirksomhed og hvor deltagerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset. Som hovedregel vil resultatet af virksomheden blive delt lige mellem interessenterne.

3.2. Skattestyrelsens bemærkninger

Det fremgår af de foreliggende selvangivelser, at resultatet fra [virksomhed1] deles med 50 % til hver mellem [person1] og [person2]. Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at virksomheden, if. dansk skatteret, vil være at anse som et interessentskab, som er omfattet af § 2, stk. 1 i lov om visse erhvervsmæssige virksomheder samt den generelle definition af interessentskaber. Det er derfor virksomhedens ejere, [person1] og [person2], der hæfter personligt, solidarisk og uden begrænsning for virksomhedens forpligtelser.

Der vil senere blive udarbejdet et brev omkring ejernes skattepligt til Danmark for indkomståret 2016.

3.3. Jeres bemærkninger

[virksomhed1] har ikke klaget over fordelingen af hæftelsen vedr. A-skat og am-bidrag, men udelukkende vedr. den generelle vurdering af skattepligt til Danmark.

3.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Da der ikke er modtaget indsigelse vedr. vores forslag af 31/8-2018, fastholdes forslaget vedr. interessenternes hæftelse i sin helhed.

4. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen fastholder vores forslag af 31/8-2018, hvori vi anser [virksomhed1] for at have fast driftssted i Danmark, idet virksomheden har en fast adresse her i landet. Da virksomheden har fast driftssted i Danmark, bliver virksomhedens ansatte dermed, som minimum, begrænset skattepligtige til Danmark med beregning af A-skat og am-bidrag på baggrund af virksomhedens lønsum, for de personer, der har udført arbejde i Danmark. Det er Skattestyrelsens vurdering, at der, if. dansk skatteret, at [virksomhed1] anses for et interessentskab, hvorved virksomhedens ejere hæfter personligt, solidarisk og uden begrænsning for virksomhedens forpligtelser.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har gjort gældende, at den omhandlende virksomhed ikke har fast driftssted i Danmark, og derfor ikke er indeholdelsespligtig i Danmark af A-skat af løn udbetalt til de polske ansatte. Virksomheden drives udelukkende fra Polen og Skattestyrelsen har ikke godtgjort, at virksomheden har fast driftssted i Danmark, blot med henvisning til, at der er rådighed over lokaler.

Klagerens repræsentant har bl.a. anført følgende:

”Skattestyrelsen har ved afgørelse af 20. marts 2019 truffet afgørelse om, at ovennævnte virksomhed hæfter for A-skat, 167.144 kr. og am-bidrag. 26.426 kr. for 2016 i medfør af kildeskattelovens § 69.

Afgørelsen påklages i sin helhed.

Sagens oplysninger:

[virksomhed1] ([virksomhed1]) er en polsk registreret virksomhed, der driver en bygge- og snedkervirksomhed i Polen. [virksomhed1] er ejet af [person2] og [person1], der begge er bosat og fuldt skattepligtige i Polen. Den polske virksomhed består primært af produktion af møbler og døre, der sælges i Polen, men virksomheden udfører også renoveringsopgaver i og uden for Polen.

Virksomheden har sit kontor og produktion i Polen. I 2016 har [virksomhed1] indgået aftale med [virksomhed3] i Danmark om istandsættelse af enkelte bygninger her i landet.

I den forbindelse indgik virksomheden en lejekontrakt med [virksomhed3] ApS om leje af lokaler i en ejendom på [adresse1] i [by1]. Da lokalerne ikke kunne bruges til beboelse, blev lejemålet ændret til udleje af en grund på samme adresse, hvor der kunne opsættes en campingvogn til brug for indkvartering det polske mandskab.

Herudover har [virksomhed1] lejet lokaler på [adresse4] i [by4] ligeledes til indkvartering af medarbejdere.

Virksomheden har på intet tidspunkt haft kontor eller anden administration I Danmark. Virksomheden er drevet fra Polen, og virksomheden har alene haft mandskab her på de enkelte byggepladser.

Det kan oplyses, at virksomheden er fuldt ud skattepligtig i Polen, hvor der betales skat.

De medarbejdere, der har været udsendt til Danmark, har betalt skat i Polen.

Mine bemærkninger:

Skattestyrelsen har begrundet sin afgørelse med, at [virksomhed1] fra 1. april 2016 har fast driftssted i Danmark, da de ifølge lejekontrakten indgået med [virksomhed3] har rådighed over kontorlokaler på [adresse1] i [by1].

Hertil skal bemærkes følgende:

I medfør af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, er fysiske personer, der erhverver indkomst gennem udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed med fast driftssted, begrænset skattepligtige her i landet.

Skattepligten efter KSL § 2, stk. 1, nr. 4, forudsætter at den udenlandske virksomhed udøves fra et fast driftssted her i landet.

Ved fast driftssted forstås et fast forretningssted, hvor virksomheden helt eller delvis udøves i den hensigt at opnå fortjeneste. I medfør af den dansk-polske dobbeltbeskatningsaftale art.

I medfør af kommentarerne til art. 5 i OECD-Modeloverenskomstens har det ikke betydning, om hvorvidt der er rådighed over lokaler. Lokalerne skal rent faktisk benyttes som forretningssted, og virksomheden skal udøvers herfra, jf. ligeledes Den Juridiske Vejledning C.F. 8.2.2.5.2.:

”Et kontor eller en adresse er ikke i sig selv nok til at udgøre et fast driftssted. Det kræves også, at der aktivt foregår en eller anden form for virksomhed fra stedet.

...Tysk selskab fik ikke fast driftssted i Danmark i forbindelse med togdrift i Danmark. Det tyske selskab lejede et lokale i Danmark, hvor lokomotivførerne kunne holde pause. Lokalet blev anset for at udgøre et fast forretningssted, men aktiviteten blev anset for at være af forberedende og hjælpende karakter. Derfor fik selskabet ikke fast driftssted i Danmark. Se SKM2011.288.SR.”.

Det gøres gældende, at [virksomhed1]’s virksomhed alene drives og ledes fra Polen. Skattestyrelsen har ikke godtgjort, at der er fast driftssted i Danmark blot med henvisning til, at der er rådighed over lokaler.

Skattestyrelsen har ikke truffet afgørelse om, at virksomheden er skattepligtig til Danmark men alene, at den er indeholdelsespligtig af A-skat af løn udbetalt til de polske medarbejdere.

Det gøres i den forbindelse gældende, at [virksomhed1] som polsk virksomhed uden fast driftssted i Danmark ikke er indeholdelsespligtig i Danmark af løn udbetalt til de polske ansatte.

De medarbejdere, der har udført opgaver i Danmark har kun været her i kortere perioder, og de er hverken fuldt eller begrænset skattepligtige i Danmark. Medarbejderne er derimod alle fuldt skattepligtige i Polen, hvor der er betalt skat af den optjente løn.”

Klagerens repræsentant har på kontormødet den 29. marts 2022 bl.a. oplyst, at der skal meget til at statuere fast driftssted. Lejemålet på [adresse1] var et nedlagt kontor, og det var meningen, at de polske arbejdere skulle indkvarteres der. Men det blev ikke til noget, da det ikke var lovligt at bo der. I stedet fik de etableret et campinghus til indkvartering samme sted. [virksomhed1] har aldrig haft administration fra lokalerne.

Landsskatterettens afgørelse

Personer, der ikke er omfattet af fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1, og som udøver et erhverv med fast driftssted her i landet, er begrænset skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, jf. dagældende lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016.

Danmark har kun beskatningsretten til et fast driftssted i Danmark, såfremt der er tale om et driftssted i henhold til den konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og hjemlandet, jf. Østre Landsrets dom af 12. marts 2019, offentliggjort som SKM2019.185.ØLD.

Begrebet ”fast driftssted” skal fortolkes i overensstemmelse med artikel 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, samt OECD’s modeloverenskomst. Definitionen er den samme i de to overenskomster. Ifølge artikel 5, stk. 3 udgør en byggeplads eller et anlægs- eller monteringsarbejde kun et fast driftssted, hvis det varer mere end 12 måneder. En byggeplads foreligger fra den dato, på hvilken entreprenøren begynder sit arbejde, herunder et hvilket som helst forberedende arbejde, i det land, hvor arbejdet skal udføres, jf. nr. 19 i kommentarerne til OECD’s modeloverenskomst.

I henhold til artikel 5, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, betyder udtrykket ”fast driftssted”, et fast forretningssted, gennem hvilket et foretagendes virksomhed helt eller delvis udøves. Ifølge artikel 5, stk. 2 omfatter udtrykket ”fast driftssted” navnlig et sted hvorfra et foretagende ledes, en filial, et kontor, en fabrik, et værksted m.v.

Det fremgår af kommentarerne til OECD’s modeloverenskomst fra 2014, at et fast driftssted anses for at være et fast forretningssted, hvorfra et foretagendes virksomhed udøves helt eller delvist. Det vil sige et sted med indretning af lokaler, maskiner eller udstyr, og stedet skal være etableret med en vis grad af varighed. Udøvelsen af foretagendets virksomhed fra det faste driftssted, vil sædvanligvis sige, at personer, der er afhængig af foretagendet, udfører foretagendets virksomhed i den stat, hvor det faste sted er beliggende. Det faste driftssted skal være en væsentlig og betydelig del af foretagendets virksomhed i sin helhed.

Klageren har haft lejede lokaler til rådighed på adressen [adresse1] fra den 1. april 2016. Efter de foreliggende oplysninger, er lokalerne udelukkende anvendt til indkvartering af de ansatte polske arbejdere. Uanset det må anses for atypisk, at leje kontorlokaler til beboelse/overnatning, anses det ikke for godtgjort, at virksomheden er ledet og styret fra [adresse1], idet virksomheden også har aktiviteter i Polen, samt at de fremlagte fakturaer er udskrevet med adresse i Polen og med polsk bankkonto, jf. dom af 13. juni 2017 fra Retten i [by8], refereret i SKM2017.460.BR.

Landsskatteretten finder, ud fra de foreliggende oplysninger, at det ikke er godtgjort, at virksomheden er drevet og ledet fra lejemålet på [adresse1] som fast driftssted/forretningssted.

Klageren må anses for at have fået stillet er vist areal til rådighed på [adresse2]. Dette areal er fast idet klageren har haft byggeplads på området i over 12 måneder.

Retten finder, at virksomheden har haft et fast driftssted som byggeplads fra [adresse2]. Byggearbejdet på adressen har varet mere end 12 måneder, jf. virksomhedens registreringer i RUT-registeret. Mindre ophold i arbejdet på f.eks. 2-3 måneder, kan ikke anses for afbrydelse af 12 måneders perioden.

Virksomheden har fast driftssted i Danmark og ud fra oplysningerne om udbetaling af løn til de ansatte, samt virksomhedens registreringer i RUT-registeret, finder retten, at virksomhedens ansatte mindst er begrænset skattepligtige til Danmark af lønnen fra virksomheden, jf. kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar m.v. Det fremgår af kildeskatteloven § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Det fremgår af kildeskatteloven § 46, stk. 1.

Til brug ved indeholdelse af foreløbig skat i A-indkomst udarbejder told- og skatteforvaltningen skattekort, som bruges ved indeholdelsen, jf. kildeskatteloven § 48, stk. 1. Her den indeholdelsespligtige ikke et skattekort, skal der indeholdes 55 % af A-indkomst, jf. kildeskatteloven § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov. Det fremgår af kildeskatteloven § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragsloven § 7.

På ovennævnte grundlag, finder retten, at virksomheden er ansvarlig for indeholdelse og A-skat og Am-bidrag vedrørende løn til de ansatte, der kan henføres til det faste driftssted på [adresse2].

Skattestyrelsen har opgjort den manglende indeholdelse af A-skat til 167.144 kr. og Am-bidrag til 26.426 kr., med udgangspunkt i samtlige lønudgifter for hele 2016.

Retten finder, at opgørelsen af den manglende indeholdelse af A-skat og Am-bidrag der kan henføres til [adresse2], passende kan ansættes skønsmæssigt til 40 %. Skønnet er foretaget med udgangspunkt i virksomhedens samlede omsætning i 2016 på ca. 8.000.000 kr. og entreprisesummen på arbejdet på [adresse2] på 3.350.000 kr.

Retten ansætter den manglende indeholdelse af A-skat til 40 % af 167.144 kr. = 66.857 kr.

Retten ansætter den manglende indeholdelse af Am-bidrag til 40 % af 26.426 kr. = 10.570 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse med ovenstående.