Kendelse af 09-10-2020 - indlagt i TaxCons database den 21-11-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

34.240 kr.

34.240 kr.

Virksomhedsskatteordningen

Nej

Ja

Ja

Indkomståret 2017

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

21.491 kr.

21.491 kr.

Virksomhedsskatteordningen

Nej

Ja

Ja

Faktiske oplysninger

Virksomhedsaktiviteter

Klageren har drevet virksomheden [virksomhed1] siden 1. august 1997, hvor han erhverver ejendommen [adresse1], [by1], [by2].

Ejendommen er registret som Privat institutions- og serviceejendom.

I alt er der 3 boligenheder på ejendommen. Klageren bebor selv den ene med sin familie. De to øvrige er udlejet til 3. part.

Virksomheden har egen hjemmeside: [...dk]. Ifølge hjemmesiden er virksomheden beskæftiget med opdræt, køb og salg af heste, uddannelse og undervisning af heste/ryttere, udlejning af ridehal, rytterstue m.v. til [klub1] og udlejning af 2 lejligheder. SKAT har opdelt virksomheden i to virksomhedsgrene - ridecenter og udlejning af lejligheder. Klageren har ikke haft indsigelser herimod.

Ejendommen har et jordtilliggende på 8,3 ha. Yderligere lejes der 1,2 ha fra en nærliggende landbrugsejendom. Klageren har oplyst, at al jorden er udlagt i græs og dyrkes i omdrift. I 2015 blev der endvidere lejet ca. 30 ha fra den gamle kridtgrav ved den tidligere [virksomhed2]. Arealet i kridtgrav bliver ikke dyrket i omdrift.

Det er oplyst, at ejendommen består af følgende:

En ridehal på 1494 m2 opført i 1988.

Staldbygninger med fire sammenhængende afsnit.

Afsnit 1 er på ca. 120 m2, med fem store hestebokse.

Afsnit 2 er på ca. 220 m2 med fire små ponybokse samt 12 store hestebokse. Endvidere er der to små sadelrum samt depot og vaskerum.

Afsnit 3 på ca. 220 m2 med 11 store hesteboks samt to opsadlingssteder og solarium. Ovenpå afsnit 2 er der rytterstue med køkken, som anvendes i forbindelse med afholdelse af kurser, ligesom det anvendes af personalet som TV-stue.

Runddel på ca. 126 m2, med skridtmaskine.

Fyrrum på ca. 100 m2, som anvendes til tørring af diverse hesteting.

Maskinhus/halmlade, der anvendes til opbevaring af halm/halmpiller og træpillesmuld og gårdens maskiner.

Endvidere er der en dressurbane på 20x90 meter.

Det er oplyst, at der i perioden 2013-2015 var ca. 15 egne heste på ejendommen, mens 10 hestebokse var udlejet. Opstaldningen er i sommerperioden lidt mindre, da nogle af pensionærerne vælger at tage deres hest hjem på græs.

Klageren har oplyst at leje for opstaldning udgør 2.280 kr. for en hest og 1.700 kr. for en pony. Såfremt der ligeledes ønskes tilridning, er den månedlige leje 6.000 kr.

I december 2012 er der indgået en lejekontrakt mellem klageren som udlejer og [klub1]. Det fremgår af lejekontrakten, at rideklubben har adgang til ridehallen 4-5 timer tre dage ugentligt samt rytterstue, udendørs ridebaner, dommertårn, parkeringsplads. Lejen udgør inklusiv moms 105.600 kr. om året.

Klageren har ligeledes indgået en ansættelsesaftale med [klub1], hvorefter han varetager undervisning af klubbens elever. Aflønningen sker med provision, og udbetales som a-indkomst. Arbejdstiden er 10-16 timer pr. uge.

Herudover afholdes der kurser og undervisning på [...]. Dette er intensiveret som følge af finanskrisen. Den daglige drift af [virksomhed1] varetages i samarbejde med personalet. Selve rideundervisningen og ridning af salgsheste varetages primært af klageren.

Kursusaktiviteten er udbygget til også at omfatte aktiviteter i Norge og [...].

Virksomheden markedsføres via egen hjemmeside, Facebook, flyers, opslag mm.

Klageren er uddannet eksamineret berider, hvilket vil sige, at han har gennemgået og bestået først den 2-årige ridelæreruddannelse, dernæst den 2-årige rideinstruktøruddannelse og endeligt den 2-årige berideruddannelse.

Han har tidligere været ansat ved [klub2] og [klub3].

Klageren har været [...]. Desuden har han deltaget ved [...]. Endelig har han redet [...].

Desuden er det oplyst, at flere af hans ryttere i forbindelse med hans ansættelse ved [klub3] og [virksomhed1] har været [...].

Resultater

Der har i perioden 1997-2017 været selvangivet følgende resultat af selvstændig virksomhed. Bemærk tallene angiver det samlede resultat af udleje af lejligheder og ridecenter.

1997

-38.578

1998

114.873

1999

115.290

2000

-8.918

2001

126.926

2002

-47.556

2003

338.416

2004

-136.419

2005

65.315

2006

-124.591

2007

-200.422

2008

-130.983

2009

-75.594

2010

-1.686

2011

-117.653

2012

-242.398

2013

-207.679

2014

-109.325

2015

2.389

2016

42.290

2017

45.471

Klageren har selvangivet følgende resultat for 2011-2017. Opdeling af resultat i udleje af lejligheder og ridecenter er foretaget af SKAT. Klageren har ikke gjort indsigelser herimod:

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Selvangivet resultat

-117.653

-242.398

-207.679

-109.325

2.389

42.290

45.471

Fordeles således:

Ridecenter

-209.774

-309.142

-133.042

-174.302

-84.142

-34.240

-21.491

Udleje lejligheder

92.121

66.744

-74.638

64.977

86.531

76.530

66.962

SKAT har videre opgjort ridecenteret således for 2011-2015. Heller ikke denne opgørelse har klageren gjort indsigelser imod:

2011

2012

2013

2014

2015

Nettoomsætning:

Varesalg heste

87.508

41.687

83.161

48.000

320.000

Tilridning og klargøring

603.676

344.429

355.060

558.470

418.879

Kursus og konsulentbistand

-

152.847

158.987

217.335

287.823

Kursusindtægter udland

160.018

196.131

180.888

228.983

205.312

Præmier fra stævner

41.715

47.040

14.150

43.995

32.239

Lejeindtægt, Ridecenter

85.680

85.680

85.680

85.680

85.880

Hektarstøtte EU

11.927

12.158

12.162

10.715

43.318

Kørselsindtægter kursus

5.813

1.292

-

Nettoomsætning i alt

996.337

881.264

890.088

1.193.178

1.393.451

Vareforbrug:

Varekøb heste

50.000

-

68.000

100.000

Kursusudgifter

2.644

10.846

12.647

Dyrlæge, medicin m.v.

26.750

76.419

37.010

76.666

80.101

Smed

56.280

45.100

37.780

28.900

32.380

Opstaldning m.v.

66.171

69.957

34.829

15.495

60.528

Foder, hø, m.v.

171.194

129.351

73.112

145.777

155.905

Elevbetaling, hestehold

-9.000

-1.600

-

-2.400

Hesteafgift m.v.

1.000

-

Stævneudgifter

110.165

90.544

25.670

44.651

93.327

Salgsprovision

13.100

-

26.000

Varelager primo

145.800

166.800

129.100

118.000

191.800

Varelager ultimo

-166.800

-129.100

-118.000

-191.800

-195.600

Vareforbrug i alt

463.660

447.471

223.145

316.535

554.688

Andre Stykomkostninger:

Brændstof

281

227

775

1.185

939

Vedligeholdelse

5.348

10.931

2.098

15.579

25.230

Andre Stykomkostninger i alt

5.629

11.158

2.873

16.764

26.169

Dækningsbidrag

527.048

422.635

664.070

859.879

812.594

Personaleomkostninger:

Lønninger

131.744

89.945

119.228

122.501

252.999

ATP

5.400

3.780

5.130

1.890

5.400

ATP/FIB-bidrag

2.248

3.850

3.759

2.001

2.501

Arbejdsskadeforsikring

4.803

4.893

5.169

5.334

5.469

ATP-barsel

1.089

1.372

1.013

-

5.328

Lærlingeudgifter

11.738

3.836

-

-

Personalets velfærd

270

3.146

1.566

3.481

4.317

Periodeafgrænsning primo

2.744

2.802

2.854

3.015

3.112

Periodeafgrænsning ultimo

-2.802

-2.854

-3.015

-3.112

-3.190

Personaleomkostninger i alt

157.234

110.770

135.704

135.110

275.936

Salgsomkostninger:

Annoncer

1.108

8.969

2.000

3.568

-

Reklame

2.694

5.770

Blomster og gave

310

Restaurant

1.488

1.013

Salgsomkostninger i alt

1.108

8.969

2.000

8.060

6.783

Maskiner og varebiler:

Brændstof

48.448

41.547

43.847

47.252

33.363

Vedligeholdelse

35.704

49.987

43.520

54.433

98.241

Vedligeholdelse

-

4.690

-

5.342

Forsikring og vægtafgift

38.093

42.510

41.518

26.442

35.747

Periodeafgrænsning primo

14.146

14.544

15.730

10.042

8.990

Periodeafgrænsning ultimo

-14.544

-15.730

-10.042

-8.990

-9.146

Maskiner og varebiler i alt

121.847

137.548

134.573

129.179

172.537

Øvrige transportomkostninger:

Befordringsgodtgørelse

17.300

5.986

-

-

Rejseudgifter

5.818

10.915

9.774

9.648

6.738

Øvrige transportomkostninger i alt

23.118

16.901

9.774

9.648

6.738

Andre driftsmiddelomkostninger:

Mindre driftsmidler

39.891

52.621

19.805

57.137

72.593

Afhændet mindre driftsmidler

-

-5.000

-

-

Afhændet driftsmidler

-27.000

0

Vedligeholdelse driftsmidler

46.568

25.192

13.973

19.924

31.568

Andre driftsmiddelomkostninger i alt

86.459

72.813

6.778

77.061

104.161

Lokaleomkostninger:

Lokaleleje

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

Elektricitet

30.019

41.208

34.601

26.312

30.063

Elafgift til fradrag

-10.518

-15.667

-14.177

-12.546

-15.097

Vand

4.947

5.886

5.631

5.799

6.254

Vandafgift til fradrag

-3.160

-4.192

-3.923

-4.021

-4.773

Vedligeholdelse

59.661

109.936

171.663

37.287

100.815

Hegn, muld m.v.

13.435

25.358

19.945

72.860

22.949

Maskinstation, græssåning

4.000

-

19.834

13.428

16.292

Renholdelse

4.224

7.944

3.993

4.434

9.907

Lokaleomkostninger i alt

103.808

171.673

238.767

144.753

167.610

Administrationsomkostninger:

Kontorartikler

1.442

-

284

716

934

EDB-udgifter

5.594

744

19.666

3.660

3.624

Telefon

10.147

10.435

9.662

12.237

17.159

Mobiltelefon

4.078

4.366

3.824

5.129

817

Porto

80

49

80

412

835

Faglitteratur

878

-

439

2.148

Kontingenter

5.665

5.426

8.172

9.043

11.665

Kursusudgifter

1.600

Assurance

24.748

25.180

28.632

37.662

22.465

Revisorhonorar

59.000

35.300

46.265

46.500

55.765

Revisorhonorar, rådgivning m.v.

1.850

570

-

1.000

7.600

Servicebureauer

1.114

911

1.448

2.368

2.417

Gebyrer pengeinstitutter

475

764

619

1.741

1.134

Incassomomkostninger

830

-

Privat andel

-2.400

-2.000

-2.000

-2.080

-2.080

Periodeafgrænsning primo

2.000

2.000

-

1.284

16.751

Periodeafgrænsning ultimo

-2.000

-

-1.284

-16.751

-18.980

Administrationsomkostninger i alt

112.671

83.745

116.637

105.069

121.706

Kapacitetsomkostninger i alt

606.245

602.419

644.233

608.880

855.471

Resultat før afskrivninger

-79.197

-179.784

19.837

250.999

-42.877

Afskrivninger:

Driftsmidler

132.972

136.914

133.194

114.013

34.800

Afskrivninger i alt

132.972

136.914

133.194

114.013

34.800

Driftsøkonomisk resultat

-212.169

-316.698

-113.357

136.986

-77.677

Pr. 1. januar 2016 er samtlige egne heste overdraget til selskabet [virksomhed3] ApS. Overdragelsen sker for i alt 705.000 kr. ud fra en specificeret opgørelse af hver enkelt hests værdi.

Herefter er der ingen salg af heste i den personlige virksomhed. Hestene er stadig opstaldet på klagerens ejendom, og selskabet betaler for opstaldning og pasning mm. Når der er brug for heste til undervisningsbrug mm. lejer klageren disse af [virksomhed3] ApS.

På baggrund af regnskaberne for 2016-2018 kan man - med udgangspunkt i de samme principper som SKAT har anvendt for 2011-2015 - opgøre de driftsmæssige resultater af ridecenteret således:

2016

2017

2018

Omsætning

salg heste

705.000

tilridning og klargøring

483.594

425.788

268.902

kursus og konsulent

313.961

379.089

537.186

kursus udland

214.488

222.851

195.773

Præmier

46.980

46.901

32.206

Hektarstøtte

43.081

42.016

41.466

lejeindtægt ridecenter

89.400

99.704

97.040

Andet

1.000

6.998

i alt

1.896.504

1.217.349

1.179.571

Udgifter

Vareforbrug

762.640

422.178

320.782

Andre stykomkostninger

19.126

39.529

10.192

personaleomkostninger

255.931

192.355

110.256

salg og trasnport

155.394

117.669

123.488

Administration

111.365

104.037

116.667

Lokaleomkostninger

114.345

90.874

55.623

Driftsmidler

48.325

32.423

64.661

vedligehold bygninger

134.241

21.707

69.322

i alt

1.601.367

1.020.772

870.991

resultat før afskrivninger

295.137

195.577

308.580

Afskrivninger

32.793

31.160

32.560

Driftmæssigt resultat

262.344

164.417

276.020

I forbindelse med den afholdte syn og skønsforretning har syn og skønsmanden udarbejdet følgende opgørelse over resultaterne for 2013-2018 på baggrund af virksomhedens driftsregnskaber

Tabel 1: [by3] resultat efter driftsmæssige afskrivninger men før renter og driftsherreløn, (kr.)

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Salg af heste

83.161

48.000

320.000

705.000

-

-

Tilridning og klargøring

355.060

558.470

418.879

483.594

425.788

268.902

Kursus og konsulentbistand

Kursusindtægter udland

Lejeindtægt ridecenter

Andet vedr. heste

158.987

180.888

85.680

-

217.335

228.983

85.680

43.995

287.823

205.312

85.680

32.239

313.961

214.488

89.400

46.980

379.089

222.851

99.704

47.901

537.186

195.773

97.040

39.194

EU tilskud

12.162

10.715

43.318

43.081

42.016

41.466

Indtjening i alt

875.938

1.182.463

1.393.251

1.896.504

1.217.349

1.209.541

Stykomkostninger - ridecenter

223.920

317.720

555.627

762.458

422.178

320.782

Dækningsbidrag (I)

652.018

864.743

837.624

1.134.046

795.171

858.779

Personaleomkostninger Salg/transport/andet Vedligehold auto/maskiner

135.704

109.875

47.716

135.110

92.444

85.591

275.936

62.497

148.881

255.931

73.658

100.871

192.355

47.094

110.046

110.256

85.511

50.169

Vedligehold inv./bygninger

Vedligehold hegn

171.663

19.945

37.287

72.860

100.815

22.949

134.241

28.342

21.707

16.849

69.322

4.113

Vedligehold driftsmidler

13.973

19.924

31.568

16.918

13.581

17.082

Øvrige kapacitetsomkostniner

163.796

139.675

165.552

197.368

178.062

168.177

I alt kapacitetsomkostninger

653.526

567.322

808.198

807.320

579.752

502.630

Resultat primær drift

Driftsmæssige afskrivninger

Resultat efter afskrivninger og driftsherreløn, før renter

-1.508

162.900

-164.400

297.421

162.900

134.521

29.426

162.900

-1.500

326.726

162.900

163.826

215.419

162.900

52.519

386.129

162.900

223.229

Det bemærkes, at ovenstående talopgørelse er hentet direkte i syns- og skønsrapporten af 19. november 2019.

Efterberegning af opgørelsen viser, at der er flere sammentællingsfejl i opgørelsen.

For 2013 giver en korrekt sammentælling et resultat efter afskrivninger på -173.554 kr.

For 2014 giver en korrekt sammentælling et resultat efter afskrivninger på 129.667 kr.

For 2015 giver en korrekt sammentælling et resultat efter afskrivninger på -133.469 kr.

For 2018 giver en korrekt sammentælling et resultat efter afskrivninger på 191.249 kr.

Budgetter

I forbindelse med sagsbehandlingen ved SKAT er der indsendt budget for 2018 og i forbindelse med det afholdte syn og skøn er der indsendt budget for 2019. Begge er udarbejdet af klagerens revisor.

2018

2019

Omsætning

1.300.000

1.100.000

Vareforbrug

494.000

341.000

Dækningsbidrag

806.000

759.000

Personaleomkostninger

195.000

120.000

Lokaleomkostninger

120.000

100.000

Driftsmiddelomkostninger

35.000

65.000

Salgsfremmende omkostninger

5.000

5.000

Transportomkostninger

115.000

130.000

Administrationsomkostninger

105.000

120.000

Resultat før afskrivninger

231.000

219.000

Af- og nedskrivninger

31.000

33.000

Resultat primær drift

200.000

186.000

Ejendom indtægter

260.000

275.000

Ejendom udgifter

95.000

125.000

Nettoresultat før renter

395.000

386.000

Syn og skøn

Syn og skøn har været afholdt ved Retten i [by4]. Af skønsmandens rapport af 19. november 2019 fremgår følgende:

"(...)

Spørgsmål 1:

Skønsmanden bedes give en generel beskrivelse af virksomheden "[virksomhed1]" beliggende [adresse1], [by2], og den driftsform, under hvilken virksomheden blev drevet i perioden fra 2013-2017, således at der gives en udførlig og specificeret beskrivelse af ejendom- men med tilhørende bygninger og arealer, den anvendte arbejds- og kapitalindsats samt virksomhedens resultater i årene 2013-2017 og frem til i dag.

Svar på spørgsmål 1:

[person1] erhvervede i 1997 landbrugsejendommen [adresse2], [by2]. Der var ved erhvervelsen ca. 5 ha. til ejendommen, der er senere tilkøbt godt 3,3 ha. til ejendommen ligesom der er forpagtet/lejet 1,2 ha fra et nabo landbrug. I 2015 blev der lejet ca. 30 ha. fra den reetablerede gamle kridtgrav fra den tidligere [virksomhed2].

Ejendommens eget areal er udlagt med græs i omdrift hvor der hvert år omlægges en del af arealet, dels for at opretholde udbyttet, dels for at undgå/minimere ormeangreb, dels for at opretholde status som omdrift. Arealet i den reetablerede kridtgrav bliver ikke dyrket i omdrift. Ejendommens eget areal (9,5 ha.) er opdelt i 3 store folde, nogle mindre folde samt en hingste fold.

Ejendommen var ved overtagelsen indrettet som ridecenter med en ridehal på knapt 1.500 m2. [person1] er uddannet berider og er tidligere konkurrence rytter på landshold nivau. [person1] har siden overtagelsen drevet ridecentret videre som [virksomhed1]. I regi af [virksomhed1] tilbydes der en række forskellige ydelser så som:

· Opstaldning af heste og ponyer
· Tilridning
· Uddannelse af hest og rytter
· Klargøring til stævner og kåring m.m.
· Salg af heste og ponyer
· Kurser i ind- og udland

[virksomhed1]s aktiviteter markedsføres gennem egen hjemmeside, Ligeledes kan deltagelse i nationale og internationale stævner også betragtes som en vigtig markedsførings kanal. Den daglige drift af [virksomhed1] varetages af [person1] i samarbejde med personalet for så vidt angår opgaver som fodring, udmugning, rengøring, opsætning af springbaner

m.v. Selve rideundervisningen og ridningen af salgsheste varetages primært af [person1]. [person1] har siden 2014 været ansat som provsionslønnet ridelærer/instruktør af [klub1]. Arbejdstiden er 10 - 16 timer pr. uge.

[person1] afholder også eksterne kurser både i ind- og udland.

Jordtilligende

Der var ved erhvervelsen ca. 5 ha. til ejendommen, der er senere tilkøbt godt 3,3 ha., ligesom der er forpagtet/lejet 1,2 ha. fra et nabo landbrug. I 2015 blev der yderligere lejet ca. 30 ha. af den reetablerede kridtgrav fra den tidligere [virksomhed2]. Ejendommens eget areal er udlagt med græs i omdrift hvor der hvert år omlægges en del af arealet, dels for at opretholde udbyttet, dels for at undgå/minimere ormeangreb, men også for at opretholde status som omdrift. I forbindelse med omlægning anvendes også ridecentrets husdyrgødning. Arealet i den reetablerede kridtgrav bliver ikke dyrket i omdrift.

Ejendommens eget areal (ca 9,3 ha.) er opdelt i 3 store folde, nogle mindre folde samt en hingstefold.

Bygninger

Bygningerne på [virksomhed1] består af en ridehal (20x60 meter) opført i 1988 med et samlet areal på 1494 m2. Ridehallen har fiberbund og vandingsanlæg. Der er ovenlysvinduer og isoleret tag så vandingsanlægget delvist er frostsikret. Ridehallen har målene til afholdelse af konkurrencer og stævner og har spejle på en ene langside og publikumstribune.

Der er 4 sammenbyggede staldafsnit på i alt 600 m2 i tilknytning til ridehallen og sammenbygget med denne. Der er her tale om bygninger af forskellig alder, men man kan bevæge sig og træk- ke/flytte hestene under tag i hele bygningskomplekset, der samlet er på godt 2.200 m2.

De sammenbyggede stald afsnit rummer tilsammen 4 ponybokse og 33 store hestebokse. Alle bokse bortset fra de 4 ponybokse kan udmuges maskinelt. Der anvendes halm som strøelse. Alle bokse er i fin vedligeholdelsesstand og har godt lys. På første sal i er der indrettet kursusafdeling/ rytterstue med køkken, der anvendes i forbindelse med afholdelse af kurser på [virksomhed1], ligesom den anvendes af personalet som TV-stue.

Der er i forbindelse med staldkomplekset indrettet et fyrrum på ca. 100 m2, hvor der er opsat et stokerfyr. Dette anvendes hovedsageligt til tørring af dækner og andre hesteting, der enten er blevet våde, eller som er blevet vasket

Der er i 1998 opført en bygning (runddel) med en skridtmaskine og i 2010 blev der opført en la- de/maskinhus på 248 m2 til opbevaring af halm, løse træpiller/smuld og maskiner.

I forbindelse med ridehallens ene langside er der et halvtag hvor der kan stå en traktor og Merce- des heste transporteren.

Alle bygninger og anlæg fremstår meget velholdte og der er store gode befæstede aflæsnings-arealer hvor elever og stævnedeltagere også kan parkere deres trailere og biler.

I forbindelse med ridehal/staldkompleks er der udendørs spring - og ridebaner. Dressurbanen er på 30x90 meter, den bruges i den daglige træning af hestene samt til opvarmning forud for stævner om sommeren, banen er anlagt med stenmelsbund. Springbanen (70x95 meter) har fiber- bund, ligesom der er anlagt både lille og stor vandgrav, tørgrav og banket. Der er på begge baner installeret vandingsanlæg

Ridehallen samt udendørsfaciliteter er udlejet til [klub1] 4-5 timer 3 dage om ugen - svarende til 30 % af den tid faciliteterne er i brug. Yderligere anvendelse aftales særskilt mellem parterne.

Maskiner/inventar.

Der er de fornødne maskiner til intern transport af foder, grovfoder, udmugning, kørsel af møg i markstak og til transport af halm, træpiller mm. Der er også materiel til vedligeholdelse af rideba- ner mm. samt pleje/afpudsning af græsfolde. Der anvendes maskinstation til omlægning af folde (spredning af husdyrgødning, pløjning og såning af græs).

Da der bliver deltaget i mange stævner, nationale såvel som internationale er der dels en alm. Heste trailer (Humbauer) samt en Mercedes lastvogn opbygget som hestetransporter Den er indrettet til syv heste. Derudover er der soverum til fire personer, ligesom der er køleskab og koge- plade m.v., således at man både kan spise og sove i transporteren, når man er ude til stævner,der strækker sig over flere dage. til transport af flere heste (over længere afstande).

Besætning

Frem til 2016 havde [virksomhed1] en besætning på 22 heste og føl der var værdisat til 705.000 kr. Hestene blev solgt for 705.000 kr. solgt til selskabet [virksomhed3] ApS. Hestene er opstaldet på [virksomhed1] og bliver i et vist omfang udlejet til rideklubben.

Kapitalindsats:

Brugsværdien af det samlede bygningskompleks, stalde, ridehal, kursusfacilteter og faciliteter til pensionærer og ryttere o.a. samt ladebygning og runddel er vurderet til i alt 1.800.000 kr.

Brugsværdien af maskiner, redskaber og transportere er er samlet vurderet til 610.000 kr.

Spørgsmål 2:

Skønsmanden bedes vurdere, om virksomheden "[virksomhed1]" i perioden 2013-2017 ud fra en teknisk-landbrugsfaglig bedømmelse blev drevet forsvarligt under en for en virksomhed som den pågældende sædvanlig driftsform.

Svar på spørgsmål 2:

Det er skønsmandens vurdering, at "[virksomhed1]" i perioden blev drevet teknisk-landbrugsfagligt med en god udnyttelse af stedets muligheder.

Der dyrkes ca. 9,5 hektar med græs i omdrift. Arealet er opdelt i 3 store folde, nogle mindre folde samt en hingstefold. Der er yderligere forpagtet ca. 30 hektar der tidligere har været kridtgrav i tilknytning til [virksomhed2]. Dette areal ligger med græs, men er ikke med i omdrift. Der tages slæt på arealet.

Der omlægges hvert år en del af omdriftsarealet, dette sikrer en anvendelse af husdyrgødningen og samtidig nedsætter det orme trykket.

Omlægning af græsmarker inkl. spredning af husdyrgødning foretages af maskinstation. Maskin- stationen står også for slåning og bjergning af wrap hø og halm.

Ridecentrets faciliteter anvendes til: Opstaldning af heste og ponyer Tilridning

Uddannelse af hest og rytter Klargøring til stævner og kåring m.m. Salg af heste og ponyer

[person1] udnytter sin uddannelse og lange erfaring til Kurser i ind- og udland I forbindelse med indenlandske kurser Ovenpå afsnit 3 forefindes rytterstue med køkken, der anvendes i forbindelse med afholdelse af kurser på [virksomhed1], ligesom det anvendes af personalet som TV-stue.

Faciliteterne anvendes også til uddannelse og fremvisning af egne heste med salg for øje.

Der sikres at der er de rette faciliteter til at tiltrække pensionærer, elever og stævnedeltagere er tilstede.

[person1] har siden 2014 været ansat som provsionslønnet ridelærer/instruktør af [klub1]. Arbejdstiden er 10 - 16 timer pr. uge. Ridehallen samt udendørsfaciliteter er ligeledes udlejet til [klub1] 4-5 timer 3 dage om ugen - svarende til 30 % af den tid faciliteterne er i brug. Yderligere anvendelse aftales særskilt mellem parterne.

Spørgsmål 3:

Hvis spørgsmål 2 besvares benægtende, bedes skønsmanden besvare følgende spørgsmål:

· Var driften i perioden 2013-2017 præget af specielle forhold, således at disse år ikke kan karakteriseres som typiske driftsår?
· Har virksomheden i senere år ud fra samme kriterier som nævnt under spørgsmål 2 været drevet på en forsvarlig og for virksomheder af denne karakter sædvanlig måde?

Svar på spørgsmål 3 a + b:

Forsvarligt

Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 2, er det er skønsmandens vurdering, at "[virksomhed1]" i perioden blev drevet teknisk-landbrugsfagligt med en god udnyttelse af stedets muligheder.

[person1] har evnet at tilpasse ridecentrets aktiviteter til de ændrede forhold som været en følge af finanskrisen. [virksomhed1] havde tidligere stor aktivitet indenfor tilridning og uddannelse af heste/ungheste for avlere. En del af disse avlere måtte lukke i denne

periode og en del af aktiviteterne på [virksomhed1] er styret over i kurser og konsulentbistand.

Spørgsmål 4:

Skønsmanden bedes vurdere, om virksomheden, med den af [person1] i 2013-2017 valgte driftsform, kunne give et overskud på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn? I bekræftende fald bedes skønsmanden oplyse inden for hvilken tidshorisont.

Svar på spørgsmål 4:

Driftsmæssige afskrivninger, bygninger:

Brugsværdien af det samlede bygningskompleks, stalde, ridehal, kursusfacilteter og faciliteter til pensionærer og ryttere o.a. 1.500.000 kr.

Brugsværdien af ladebygning og runddel: 300.000 kr.

I alt med en afskrivningstid på 30 år. 1.800.000 kr.

Driftsmæssige afskrivninger, Maskiner og transportere:

Skønnet brugsværdi: (skønnet afskrivningstid 5 år)

Mercedes hestetransport 300.000 kr.

Scheffer minilæsser 40.000 kr.

Massey Ferguson traktor 25.000 kr.

Andre maskiner i alt 50.000 kr.

Ialt skønnet driftsmæssig afskrivningstid 5 år 415.000 kr.

Skønnet brugsværdi. (skønnet afskrivningstid 10 år)

New Holland traktor 175.000 kr.

Humbauer heste trailer 30.000 kr.

I alt skønnet driftsmæssig afskrivningstid 10 år 205.000 kr.

I alt skønnede driftsmæssige afskrivninger bygninger og maskiner

59.400 kr. + 83.000 kr. + 20.500 = 162.900 kr.

(...)(opgørelse over økonomiske resultater indsat under fakta)

Ovenstående tabel er viser de økonomiske resultater for [virksomhed1] i perioden 2013 - 2018.

Som det ses har der været en positiv indtjening i hele perioden fra knapt 876.000 kr. i 2013 over knapt 1.400.000 kr. i 2015 til godt 1.200.000 kr. i 2018.

Dækningsbidrag (1) har været jævnt stigende i hele perioden fra godt 650.000 kr. 2013 til knapt

890.000 kr. i 2018. Kapacitetsomkostningerne har svinget mellem godt 500.000 kr. i 2018 til 808.000 i 2015. Der har været brugt gennemsnitligt 90.000 kr. om året til vedligehold af bygninger.

Det er skønsmandens vurdering at virksomheden [virksomhed1], med den af [person1] i 2013-2017 valgte driftsform, kunne give et overskud på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn. Der har i årene 2014 og 2016 - 18 været positive resultater efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn. Et budget for 2019 (baseret på de seneste års resultater) viser også et positivt resultat på linje med de sidste års resultater. Det er skønsmandens vurdering at [virksomhed1] med den valgte driftsform også i de kommende år vil opnå et positivt resultat.

(...)"

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for virksomhedsunderskud på 34.240 kr. for indkomståret 2016 og 21.491 kr. for indkomståret 2017 idet klageren ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed.

Som følge af, at [virksomhed1] ikke er anset for erhvervsmæssig er det videre ikke fundet, at der er den fornødne adskillelse mellem økonomien i virksomheden med udlejning af lejligheder og privatøkonomien, hvorfor virksomhedsordningen ikke kan benyttes. Kapitalafkast for 2016 og 2017 er derfor tilbageført

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

1.Opdeling i flere virksomheder - administrationsomkostninger

(...)

1.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Jf. afgørelse af 30.03.2017 har Skattestyrelsen for indkomstårene 2012-2015 anset, at der foreligger 2 virksomheder:

· [virksomhed1] og
· Udlejning af 3 lejligheder [adresse3], [adresse4] og [adresse2].

Opdelingen begrundes med følgende:

-at virksomhederne har forskellige typer af ydelser, som ikke har noget med hinanden at gøre

· at aktiviteterne i dine virksomheder ikke er naturligt forbundne
· at aktiviteterne ikke udadtil fremstår som en enhed

-at en virksomhed med A) hestehold/udlejning af landbrugsbygninger/udlejning af hestebokse/kursusvirksomhed og B) udlejning af lejligheder normalt vil blive betragtet som flere særskilte virksomheder, både i almindeligt sprogbrug og i skattemæssig forstand, herunder retspraksis.

Af Juridisk vejledning 2016-2, afsnit C.C.6.3 fremgår om hvornår der er tale om en eller to virksomheder må afgøres ved en konkret vurdering.

"Ved den konkrete afgørelse af, om der er en eller flere virksomheder, må der tages udgangspunkt i, hvad der i almindeligt sprogbrug forstås ved en virksomhed.

Hvis den skattepligtige f.eks. driver landbrug samtidig med en fabrikationsvirksomhed, er der klart tale om flere virksomheder både i almindelig sprogbrug og i skattemæssig forstand. Se SKM2014.809.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at virksomhed med landbrug og virksomhed med udlejning var to forskellige virksomheder".

Ved gennemlæsning af de modtagne årsregnskaber for indkomstårene 2016 og 2017 er konstateret, at der er udarbejdet et samlet regnskab for de to virksomheder [virksomhed1] og udlejning af lejligheder [adresse3], [adresse4] og [adresse2].

I forhold til de tidligere år 2012-2015 har du i 2016 oprettet 2 selskaber:

· [virksomhed4] ApS - væsentligste aktivitet er at eje aktier og anparter i tilknyttede og associerede selskaber.
· [virksomhed3] ApS - væsentligste aktivitet består af at drive virksomhed med køb, salg og udlejning af heste.

Af regnskabet for 2016 fremgår, at du fra virksomheden [virksomhed1] har solgt din beholdning af heste - varelager pr. 31.12.2015 og herefter lejer heste.

Om der er tale om en eller flere virksomheden, må i lighed med Skattestyrelsens afgørelse af 30.03.2017 stadig være, at der er tale om to virksomheder:

· [virksomhed1] og
· Udlejning af lejligheder, [adresse3], [adresse4] og [adresse2].

Vi har ud fra modtagne regnskaber for 2016 og 2017 noterne 11 og 12 opgjort resultatet af virksomhederne således:

2016

2017

Selvangivet resultat før renter

42.290 kr.

45.471 kr.

Fordeles således:

[virksomhed1]

-34.240 kr.

-21.491 kr.

Udlejning [adresse3], [adresse4] og [adresse2].

76.530 kr.

66.962 kr.

Administrationsomkostninger:

I ovenstående opgørelser af resultat af udlejning lejligheder [adresse3], [adresse4] og [adresse2] er ikke fratrukket udgifter til administrationsudgifter til bl.a. revisor, kontorartikler, telefon og edb-udgifter m.v. I lighed med tidligere sagsbehandling af årene 2013-2015 godkendes skønsmæssigt et fradrag på 10.000 kr. i hvert af årene 2016 og 2017 jf. statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a.

Med henvisning til statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a nedsættes virksomhedens resultat af udlejning af [adresse3], [adresse4] og [adresse2] for 2016 med 10.000 kr. og for 2017 med 10.000 kr.

2.Underskud af [virksomhed1]

(...)

2.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

2016

2017

Driftsøkonomisk resultat:

Resultat før afskrivninger og renter

295.319 kr.

196.577 kr.

Driftsøkonomisk afskrivninger:

Driftsmidler

-32.793 kr.

-31.160 kr.

Driftsøkonomisk resultat før renter

262.526 kr.

165.417 kr.

Resultat af udlejning [adresse3], [adresse4] og [adresse2]

76.530 kr.

66.962 kr.

Driftsøkonomisk resultat i alt

339.056 kr.

232.379 kr.

Skattemæssigt resultat:

Resultat før afskrivninger og renter

295.319 kr.

196.577 kr.

Korrektioner:

Personaleomkostninger

-168 kr.

-164 kr.

Lastautodrift, periodeafgrænsning

-1.217 kr.

3.918 kr.

Administration, periodeafgrænsning

475 kr.

-355 kr.

Ej fradragsberettiget repræsentation

374 kr.

0 kr.

Skattemæssige afskrivninger:

Bygninger og installationer

-188.994 kr.

-116.695 kr.

Driftsmidler

-140.029 kr.

-104.772 kr.

Skattemæssigt resultat før renter

-34.240 kr.

-21.491 kr.

Resultat af udlejning [adresse3], [adresse4] og [adresse2]

76.530 kr.

66.962 kr.

Skattemæssigt resultat i alt

42.290 kr.

45.471 kr.

Som det fremgår af ovenstående, er der ikke foretaget driftsøkonomiske afskrivninger på ejendommens driftsbygninger og installationer, men kun for driftsmidler. Ved beregning af rentabiliteten i [virksomhed1] skal der medtages driftsøkonomiske afskrivninger på de driftsmidler, driftsbygninger og installationer, der benyttes i virksomheden.

Af Skattestyrelsens afgørelse af 30.03.2017 fremgår, at der for indkomståret 2015 kunne opgøres driftsøkonomisk afskrivning på ejendomme og installationer med 154.000 kr.

Det driftsøkonomiske resultat for indkomstårene 2016 og 2017 vil med en driftsøkonomisk afskrivning på bygninger og installationer på 154.000 kr. i både 2016 og 2017 herefter udgøre 108.526 kr. og 11.417 kr.

Herudover skal til bedømmelsen af virksomhedens rentabilitet medtages, at du i 2016 har oprettet 2 selskaber pr. 02.01.2016:

· [virksomhed4] ApS - væsentligste aktivitet er at eje aktier og anparter i tilknyttede og associerede selskaber.
· [virksomhed3] ApS - væsentligste aktivitet består af at drive virksomhed med køb, salg og udlejning af heste.

Omsætninger er i 2016 steget med 500.000 kr. i forhold til 2015. Den primære stigning i omsætningen vedrører salg af heste fra 320.000 kr. i 2015 til 705.000 kr. i 2016. Der skal hertil bemærkes, at i årene 2011-2014 har salg af heste være på under 100.000 kr. om året.

Vareforbruget er steget 230.000 kr. i forhold til 2015 på udgifter til køb af heste og den nye udgift leje af heste samt ændring af varelager. Netto en forøgelse af resultatet med 270.000 kr.

Af regnskabet for 2016 fremgår, at besætningen er solgt. Værdi pr. 01.01.2016 udgjorde 195.600 kr. og pr. 31.12.2016 udgør den 0 kr. Der er som anført ovenfor solgt heste for 705.000 kr. i 2016 mod 320.000 kr. i 2015. Der er ikke, i modsætning til tidligere år, fratrukket udgifter til køb af heste. I 2015 udgjorde køb af heste 100.000 kr. Derimod er der fratrukket udgift til hesteleje på 134.520 kr., som er en ny udgiftspost i regnskabet i forhold til tidligere år.

Hestene er værdiansat i regnskabet pr. 31.12.2015 til 195.600 kr. og solgt i 2016 til 705.000 kr. Det er ikke belyst

· hvilke heste virksomheden har solgt i 2016 - er der heste som er anset for private heste.
· hvilke heste virksomheden har solgt i 2016 og hvornår

-hvem hestene er solgt til og vilkårene for salget, herunder om de er solgt til markedsprisen

· hvem virksomheden har lejet heste hos i 2016 og vilkårene for lejemålet.

Af regnskabet fremgår at [virksomhed1] pr. 31/12 2016 har et udlån til [virksomhed3] ApS på 621.495 kr. og pr. 31.12.2017 på 655.870 kr.

Ved sammenholdelse af regnskaberne for 2016 og 2017 med de tidligere år, ses at virksomhedens udgifter til vedligeholdelse af maskiner og biler samt til vedligeholdelse af lokaler/bygninger er mindre end i de tidligere år. Dette er medvirkende til, at virksomhedens driftsøkonomiske resultat forbedres i 2016 og 2017, men på sigt vil disse omkostninger formentlig stige til samme niveau som i de tidligere år.

Resultat af virksomheden [virksomhed1] er forbedret i 2016 og 2017 på grund af ovenstående. Især på grund af salg af varelaget, som var værdiansat til 195.600 kr. og solgt i 2016 til en salgspris på 705.000 kr. Der ses ikke på sigt, at være forbedringer samlet set. Der er oprettet et selskab, hvor væsentligste aktivitet består af at drive virksomhed med køb, salg og udlejning af heste.

Driftsomkostningerne vil fortsatte være i ridecenteret, her vil virksomheden på sigt mangle indtjeningen fra salg af heste.

Du har påklaget Skattestyrelsens afgørelse for årene 2013- 2015 af 30.03.2017 og ønsket den behandlet i Landsskatteretten, hvor sagen ligger til behandling.

På baggrund af at virksomheden [virksomhed1] ikke anset som erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende, godkendes der ikke fradrag af underskud af virksomhed i 2016 på -34.240 kr. og i 2017 på -21.491 kr.

Indsigelser i mail af 29.03.2019:

Revisor har anført at virksomheden har driftsøkonomisk overskud i årene 2016 og 2017, at Skats argumentation ikke er holdbar.

Skattestyrelsen er enig i, at der driftsøkonomisk er overskud i 2016 og 2017 på henholdsvis 108.526 kr. og 11.417 kr. jf. ovenstående. Der er ligeledes redegjort for, at resultatet er forbedret på grund af salg varelager (heste) og tilbageholdelse med vedligeholdelse m.v. Dette er medvirkende til, at virksomhedens driftsøkonomiske resultat forbedres i 2016 og 2017, men på sigt vil disse omkostninger formentlig stige til samme niveau som i de tidligere år.

Der henvises til Højesterets dom af 22. december 2008 (SKM 2009.24.HR), hvoraf fremgår at enkelstående indkomstår med overskud ikke som udgangspunkt vil medføre, at virksomheden anses for erhvervsmæssig drevet. Dette vil afhænge af, om der også fremadrettet er udsigt til, at virksomheden vil blive overskudsgivende.

Henset til ovenstående er det skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden [virksomhed1] ikke kan anses for en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende, hvorfor fradrag for underskud ikke kan godkendes.

Med henvisning til statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a nedsættes virksomhedens resultat i 2016 med 34.240 kr. og i 2017 med 21.491 kr.

3.Virksomhedsordningen

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I lighed med indkomstårene 2013-2015 jf. Skattestyrelsens afgørelse af 30.03.2017 og ovenstående pkt. 2.4., anses din virksomhed [virksomhed1] ikke for erhvervsmæssigt drevet i skattemæssig henseende. Virksomheden kan derfor ikke indgå i virksomhedsordningen jf. virksomhedsskattelovens § 1.

Resultat af [virksomhed1] indgår i et fælles regnskab med din virksomhed med udlejning af lejligheder [adresse3], [adresse4] og [adresse2]. i både 2016 og 2017, hvorfor der reelt mangler en opdeling mellem virksomhedsøkonomien og privatøkonomien. Du opfylder derfor ikke betingelserne for at blive beskattet efter virksomhedsordningen.

Såfremt der modtages specifikationer til virksomhedsordningen, der alene omfatter udlejning af lejligheder [adresse3], [adresse4] og [adresse2], vil du kunne opretholde beskatning efter virksomhedsordningen for denne virksomhed.

Vi skal endvidere gøre opmærksom på, at du jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 2 har mulighed for at vælge beskatning efter kapitalafkastordningen for 2017, ved at indsende anmodning til Skattestyrelsen inden 30.06.2019.

Du vil ligeledes kunne vælge beskatning efter kapitalafkastordningen for 2016, men dette sker efter reglerne om omgørelse i skatteforvaltningslovens § 30, se herom nedenstående under punktet Omvalg.

For indkomståret 2016 og 2017 godkendes anvendelse af virksomhedsordningen ikke jf. virksomhedsskatteloven § 2 stk. 2. Beskatningen sker efter reglerne i personskatteloven.

Indsigelser i mail af 29.03.2019:

Revisor har oplyst, at hvis Skattestyrelsen fastholder afgørelsen, ønsker du at omgøre resultatfordelingen for begge år og anvende virksomhedsordningen. Revisor har pr. telefon den 02.04.2019 oplyst, athan senere vil indsende anmodning om genoptagelse vedrørende virksomhedsordningen.

Skattestyrelsen fastholder at virksomhedsordningen ikke kan anvendes for 2016 og 2017 jf. ovenstående.

Med henvisning til virksomhedsskatteloven § 7 nedsættes kapitalafkast med 52.073 kr. for 2016 og med 53.904 kr. for 2017.

(...)"

Skattestyrelsen er i udtalelse til klagen fremkommet med følgende bemærkninger:

"(...)

Der gøres opmærksom på, at årsregnskaberne for 2016-2018 vedlagt klagen fra advokaten er driftsøkonomiske og der er ikke afskrevet på bygningerne.

I klagen anføres, at [person1] opfylder rentabilitetskrav med driften af [virksomhed1], hertil henvises til skatteankestyrelsens begrundelse i afgørelsen af 03.04.2019 især side 7 og 8.

Der er oplyst at værdiansættelse på de 705.000 kr. på salg af heste til selskabet, er foretaget af [person1] selv, ikke en uvildig sagkyndig.

I klagen indgår en oversigt over salg af heste. Skattestyrelsen har ikke haft denne oversigt eller underliggende bilag. Der skal bemærkes, af hesten [x1] som er solgt for 375.000 kr. ikke er på listen. Hvilke heste er private?, hvilke heste er ikke medtaget i salg til selskabet?.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at denne er berettiget til fradrag for virksomhedsunderskud på 34.240 kr. for indkomståret 2016 og 21.491 kr. for indkomståret 2017.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

"(...)

I relation til regnskabet/driftsresultatet for 2016 bemærker Skattestyrelsen bl.a., jf. afgørelsen side 7, at Skattestyrelsen ikke er bekendt med, hvilke heste der er solgt i 2016, hvornår hestene er solgt, og til hvem hestene er solgt. I den forbindelse bemærkes, at der er redegjort nærmere herfor ved skrivelse af den 7. november 2017 til Skatteankestyrelsen i forbindelse med, at SKAT i en udtalelse af den 2. august 2017 netop havde pointeret, at de ikke var bekendt med ovennævnte forhold.

Hesten [x2]blev således solgt til slagtning den 31. august 2016, hvilket skyld­ tes, at den var drægtig, men desværre med et stenfoster. I betragtning af hestens alder kunne en operation ikke betale sig. Slagteprisen blev udregnet efter hestens vægt og udgjorde i alt 5.279 kr. inkl. moms.

Hesten [x3]blev solgt for 12.000 kr. inkl. moms den 4. maj 2016 til [person2], [adresse5], [by5].

Hesten [x4]blev solgt for 15.000 kr. inkl. moms den 15. september 2016 til [person3], [adresse6], [by6].

Hesten [x5]blev solgt for 15.000 kr. inkl. moms den 1. september 2016 til [person4], [Diverse], [by7], og [person5], [adresse7], [by7]. Forinden købet havde de hesten på prøve i ti dage, hvorefter den blev undersøgt af køber, som er pensioneret dyrlæge.

Hesten [x6]blev solgt for 80.000 kr. ekskl. moms den 17. januar 2016 til [person6], [adresse8], [Norge] i Norge. Forinden købet havde [person6] over to weekender prøvet hesten på [virksomhed1]. Hesten blev undersøgt af en dyrlæge i Danmark, og røntgenbilleder blev sendt til dyrlæge i Norge, forinden endelig købsaftale blev indgået.

Hesten [x7]blev solgt for 80.000 kr. ekskl. moms den 27. oktober 2016 til [person7], [adresse9], [by8] i Norge. Ligesom [person6] prøvede også [person7] den pågældende hest flere gange på [virksomhed1] forinden købet. Hesten blev undersøgt af dyrlæge i Danmark, og røntgenbilleder blev sendt til dyrlæge i Norge, forinden endelig købsaftale blev indgået.

Hesten [x1]blev solgt for 375.000 kr. inkl. moms. Hesten blev oprindeligt købt af tredjemand for 187.500 kr. inkl. moms.

(...)

Prisen på de enkelte heste er fastsat af [person1] ud fra hans indgående kendskab til markedet, og der er opkrævet den pris, som man mente, det var muligt at få tredjemand til at give for de pågældende heste.

I januar 2016 blev samtlige heste i [virksomhed1] v/[person1] overdraget til selskabet [virksomhed3] ApS. Hestene blev solgt for 705.000 kr. i overensstemmelse med en specificeret opgørelse af hver enkelt hests værdi, jf. bilag 2. De ovenfor anførte salg af heste til tredjemand er således foretaget af selskabet [virksomhed3] ApS.

I forbindelse med salget af heste til selskabet [virksomhed3] ApS opstod der et tilgodehavende hos [virksomhed3] ApS fra [virksomhed1] på 705.000 kr. svarende til den samlede købesum. Dette tilgodehavende bliver løbende nedbragt og forrentes med 4 %.

På nuværende tidspunkt ejer [virksomhed3] ApS samtlige heste. Selskabet betaler for opstaldning og pasning m.v. til [person1], [virksomhed1].

Når [person1] eksempelvis har brug for heste til undervisningsbrug, lejes hestene af [virksomhed3] ApS. Der lejes ikke heste hos andre.

ANBRINGENDER

Det gøres helt overordnet gældende, at det af [person1] drevne ridecenter i indkomstårene 2016 og 2017 blev drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende, hvorfor der bør indrømmes fradrag for underskud i virksomheden i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ligesom der bør indrømmes adgang til anvendelse af virksomhedsordningen.

Til støtte herfor gøres det for det første gældende, at [virksomhed1] blev drevet sædvanligt og forsvarligt bedømt ud fra en teknisk-landbrugsfaglig måle­ stok.

For det andet gøres det gældende, at ridecentret på sigt vil kunne give et overskud på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renteudgifter og driftsherreløn.

• • • • ••

Særligt i relation til rentabilitetsvurderingen af ridecentret skal der henvises til regnskaberne for de omhandlede indkomstår. Som bilag 3-4 fremlægges årsregnskaberne for 2016 og 2017. Regnskabet for 2018 er netop færdiggjort og fremlægges som bilag 5.

Som det fremgår, var der en nettoomsætning på henholdsvis 1.807.104 kr. i 2016 og 1.117.645 kr. i 2017. Driftsresultatet før afskrivninger var positivt med 205.919 kr. og 96.873 kr. I 2018 var der en nettoomsætning på 1.082.531 kr., og driftsresultatet før afskrivninger var positivt med 211.540 kr.

Det gøres gældende, at det realiserede resultat før afskrivninger giver plads til driftsmæssige afskrivninger på både driftsbygninger og driftsmidler, og dermed opfylder [person1] betingelserne for drift af erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende, jf. den særlige praksis på deltidslandbrugsområdet.

Skattestyrelsen anfører således også i afgørelsen af den 3. april 2019, side 8, at:

" Skattestyrelsen er enig i, at der driftsøkonomisk er overskud i 2016 og 2017... "

I forlængelse heraf henvises der til Højesterets dom af den 22. december 2008 - SKM 2009.24 HR - der drejede sig om, hvorvidt en forpagter af en landbrugsvirksomhed var berettiget til at fradrage underskud ved driften. Højesteret udtalte bl.a. følgende ved afgørelsen af sagen:

"Driften har herefter været underskudsgivende før renter i alle årene fra 1990 til 2004. Dette gælder bortset fra 1995 og 1997, selv om de foretagne afskrivninger nedsættes til det niveau på ca. 3.000 kr., som ifølge [person8] havde været det rigtige, hvis afskrivningerne alene var driftsmæssigt begrundet.

Heroverfor kan der ikke lægges afgørende vægt på, at driftsresultatet har været positivt i et enkelt af årene efter 2000, nemlig i 2005. I denne forbindelse bemærkes, at der ikke er fremlagt oplysninger om driftsresultatet i 2006, selv om driften først ophørte i 2007."

Det gøres gældende, at nærværende sag ikke er sammenlignelig med ovennævnte sag fra Højesteret, hvor der alene var overskud et enkelt år, 2005, og hvor driften ophørte i 2007, hvorfor det ikke var muligt at påvise at driften på sigt ville blive overskudsgivende.

Det gøres gældende, at det fortsat er Højesterets dom af den 15. april 1994, TfS 1994.364 HR, der er den ledende dom på deltidslandbrugsområdet, hvorfor det forsat er afgørende for den erhvervsmæssige status, at driften er tilrettelagt land­ brugsfagligt forsvarligt og at der tilsigtes et rimeligt driftsresultat, efter driftsmæssige afskrivninger, men før renteudgifter og driftsherreløn, på sigt, jf. Højesterets præmisser:

"I medfør af statsskattelovens § 6, litra a, kan underskud ved drift af en landbrugsejendom efter den mangeårige, særlige ligningspraksis vedrørende deltidslandbrug fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst på betingelse af, at driften af ejendommen bedømt ud fra en teknisk­ landbrugsfaglig målestok kan betegnes som sædvanlig og forsvarlig og tilsigter at opnå et rimeligt driftsresultat. I så fald ejendommen i skattemæssig henseende anses for drevet er­ hvervsmæssigt, medmindre det må lægges til grund, at driften selv efter en længere årrække ikke vil kunne blive overskuds­ givende."

Det gøres sammenfattende gældende, at [person1] både opfylder forsvar­ lighedskravet og rentabilitetskravet med driften af [virksomhed1], hvorfor virksomheden bør anerkendes som en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende.

(...)"

I forbindelse med fremsendelse af syn- og skønsrapport har klagerens repræsentant fremsat følgende supplerende bemærkninger:

"(...)

Formålet med afholdelse af et syn og skøn i nærværende sag har som bekendt

været at få belyst, hvorvidt det af [person1] drevne ridecenter, "[virksomhed1]", er at anse som en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig hen­ seende med heraf følgende ret til fradrag for det realiserede underskud samt adgang til anvendelse af virksomhedsskatteordningen i de omhandlede indkomstår 2013-2017, hvilket dels forudsætter en teknisk-landbrugsfaglig forsvarlig drift, dels en drift der på sigt kan give et resultat på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renteudgifter og driftsherreløn.

Indledningsvis blev skønsmanden bedt om at give en generel beskrivelse af den driftsform, under hvilken [person1]s virksomhed i 2013-2017 og frem til i dag blev drevet, jf. spørgsmål 1. I den forbindelse beskrev skønsmanden bl.a. jordtilliggende, bygninger, driftsmidler og besætning nærmere.

Skønsmanden blev ved spørgsmål 2 anmodet om at vurdere, hvorvidt [person1]s virksomhed "[virksomhed1]" i 2013-2017 ud fra en teknisk­ landbrugsfaglig bedømmelse blev drevet forsvarligt under en for en ejendom som den pågældende sædvanlig driftsform.

Skønsmanden vurderede, at virksomheden havde været drevet teknisk­landbrugsfagligt forsvarligt i de omhandlede indkomstår, jf. skønsmandens besvarelse af spørgsmål 2 i skønserklæringen på side 10. Som det fremgår af skønserklæringen, side 10, har skønsmanden nærmere forklaret denne vurdering med følgende:

"Det er skønsmandens vurdering, at "[virksomhed1]" i perioden blev drevet teknisk-landbrugsfagligt med en god udnvttelse af stedets muligheder.

Der dyrkes ca. 9,5 hektar med græs i omdrift. Arealet er opdelt i tre store folde, nogle mindre folde samt en hingstefold. Der er yderligere forpagtet ca. 30 hektar der tidligere har været kridtgrav i tilknytning til [virksomhed2]. Dette areal ligger med græs, men er ikke med i omdrift. Der tages slæt på arealet.

Der omlægges hvert år en del af omdriftsarealet, dette sikrer en anvendelse af husdyrgødningen og samtidig nedsætter det orme trykket.

Omlægning af græsmarker inkl. spredning af husdyrgødning foretages af maskinstation. Maskinstationen står også for slåning og bjergning af wrap hø og halm.

Ridecentrets faciliteter anvendes til: Opstaldning af heste og ponyer Tilridning

Uddannelse af hest og rytter Klargøring til stævner og kåring m.m. Salg af heste og ponyer

[person1] udnytter sin uddannelse og lange erfaring til Kurser i ind­ og udland I forbinde/se med indenlandske kurser Ovenpå afsnit 3 forefindes rytterstue med køkken, der anvendes i forbindelse med afholdelse af kurser på [virksomhed1], ligesom det anvendes af personalet som TV- stue.

Faciliteterne anvendes også til uddannelse og fremvisning af egne heste med salg for øje.

Der sikres at der er de rette faciliteter til at tiltrække pensionærer, elever og stævnedeltagere er tilstede.

[person1] har siden 2014 været ansat som provsionslønnet ridelærer/instruktør af [klub1]. Arbejdstiden er 10 - 16 timer pr. uge. Ridehallen samt udendørsfaciliteter er ligeledes udlejet til [klub1] 4-5 timer 3 dage om ugen - svarende til 30 % af den tid faciliteterne er i brug. Yderligere anvendelse aftales særskilt mellem parterne."

Endvidere anfører skønsmanden ved besvarelse af spørgsmål 3 a + b:

"Som det fremgår af besvare/sen af spørgsmål 2, er det er skønsmandens vurdering, at "[virksomhed1]" i perioden blev drevet teknisk-landbrugsfagligt med en god udnyttelse af stedets muligheder. [person1] har evnet at tilpasse ridecentrets aktiviteter til de ændrede forhold som har været en følge af finanskrisen. [virksomhed1] havde tidligere stor aktivitet indenfor tilridning og uddannelse af heste/ungheste for avlere. En del af disse avlere måtte lukke i denne periode og en del af aktiviteterne på [virksomhed1] er styret over i kurser og konsulentbistand."

Skønsmanden blev dernæst i spørgsmål 4 anmodet om at vurdere, om virksomheden, med den af [person1] i 2013-2017 valgte driftsform, kunne give et overskud på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn.

Efter en nærmere opgørelse af de driftsmæssige afskrivninger på henholdsvis bygninger og maskiner, jf. nærmere side 12 i skønserklæringen, har skønsmanden på side 13 udarbejdet en tabel med overskriften "[by3] resultat efter driftsmæssige afskrivninger men før renter og driftsherreløn (kr.)". Som det frem­ går af denne tabel, var "Resultat primær drift" positivt i fem ud af de seks medtagne indkomstår. Det ene indkomstår, hvor resultatet var negativt, var det med et mindre beløb på 1.508 kr.

Resultatet efter driftsmæssige afskrivninger var positivt i fire ud af de seks indkomstår, nemlig 2014 og 2016-2018 ifølge skønsmandens beregninger. I 2015 var der et mindre underskud på 1.500 kr. efter driftsmæssige afskrivninger. Det bemærkes i den forbindelse, at de driftsmæssige afskrivninger er fastsat meget højt efter vores opfattelse, idet skønsmanden for samtlige driftsbygninger har regnet med en afskrivningsperiode på 30 år og for maskiner på henholdsvis fem år og ti år, og samtidig ikke - hverken for driftsbygningerne eller for driftsmidlerne - har indregnet en scrapværdi, hvilket ellers er sædvanligt, jf. eksempelvis "God regnskabspraksis i DLBR" side 63.

Der skal i den forbindelse henvises til en anden afgiven skønserklæring i 2019 i en lignende sag, hvor skønsmanden ved fastsættelsen af bygningsafskrivninger for en ridehal anfører følgende:

"Scrapværdien er den værdi, bygningen forventes at have ved udløbet af den forudsatte brugstid i den påtænkte anvendelse. Ridehallen er en moderne ha/konstruktion af væsentlig størrelse, som kan forventes at have en vis brugsværdi i alternative anvendelser efter udløb af den forudsatte brugstid på 40 år. I tabel 4 er denne bygnings scrapværdi fastsat til 20 %..."

Såfremt der i nærværende sag f.eks. regnes med en afskrivningsperiode på 40 år for ridehallen, og denne værdiansættes til en værdi af 800.000 kr. ud af det samlede bygningskompleks vurderet til 1,5 mio. kr., vil det betyde en samlet afskrivning på driftsbygningerne på 49.333 kr. Såfremt der herudover også regnes med en scrapværdi af ridehallen på 20 % af den skønnede værdi på 800.000 kr., vil afskrivningsgrundlaget for ridehallen udgøre 640.000 kr., og de samlede driftsmæssige afskrivninger på driftsbygningerne vil udgøre 45.333 kr.

Dermed vil der også i 2015 være et positivt resultat efter driftsmæssige afskrivninger.

På side 13, sidste afsnit, har skønsmanden sammenfattet sin vurdering af rentabiliteten for "[virksomhed1]". I afsnittet anføres følgende:

"Det er skønsmandens vurdering at virksomheden [virksomhed1]. med den af [person1] i 2013-2017 valgte driftsform. kunne give et overskud på eller omkring kr. O efter driftsmæssige afskrivninger. men før renter og driftsherreløn. Der har i årene 2014 og 2016 - 18 været positive resultater ef­ ter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn. Et budget for 2019 (baseret på de seneste års resultater) viser også et positivt resultat på linje med de sidste års resulta­ ter. Det er skønsmandens vurdering at [virksomhed1] med den valgte driftsform også i de kommende år vil opnå et positivt resultat. "

• • • • ••

Det gøres gældende, at den foreliggende skønserklæring klart understøtter vores opfattelse af, at [person1]s virksomhed er at anse som en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende i de omhandlede indkomstår.

Skønsmanden har således for det første fastslået, at det er hans vurdering, at virksomheden i 2013-2017 ud fra en teknisk-landbrugsfaglig bedømmelse blev drevet forsvarligt under en for en virksomhed som den pågældende sædvanlig driftsform, jf. skønserklæringen side 10.

Derudover har skønsmanden for det andet fastslået, at det er hans vurdering, at virksomheden, med den af [person1] valgte driftsform, vil kunne give et overskud på eller omkring kr. 0 efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter og driftsherreløn, jf. besvarelsen af spørgsmål 4, skønserklæringen side 13.

(...)"

Som svar på Skattestyrelsens høringsvar er der endvidere fremlagt følgende bemærkninger til sagen, herunder med henvisning til det afsluttede syn og skøn:

"(...)

På nuværende tidspunkt foreligger der en skønserklæring, der konkret forholder sig til, hvorvidt den af [person1] valgte driftsform kunne give et overskud på eller omkring kr. 0, og der er tillige i skønserklæringen foretaget en gennemgang af både driftsbygninger og maskiner/inventar med henblik på fastsættelse af størrelsen af de driftsmæssige afskrivninger. Vi henviser derfor i det hele til skønsmandens besvarelse af spørgsmål 4 i skønserklæringen af den 19. november 2019.

Vedrørende det anførte omkring værdiansættelsen af hestene i 2016 bemærkes, at vi allerede den 7. november 2017 fremlagde den nævnte oversigt samt redegjorde nærmere for, hvilke heste der var solgt m.v. Dette skete på baggrund af Skattestyrelsens udtalelse af den 2. august 2017. Vi har derfor på nuværende tidspunkt ikke yderligere bemærkninger hertil, men står naturligvis til rådighed, såfremt der måtte være behov for nærmere uddybning eller lignende.

I relation til det i Skattestyrelsens udtalelse anførte vedrørende hesten [x1] kan det oplyses, at den blev købt af [virksomhed3] ApS i september 2016 og senere samme måned solgt af selskabet for 375.000 kr.

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2.

I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen. Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.

Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og af Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

I Højesterets dom af 2. februar 2007 havde der i de foreliggende år været en beskeden omsætning og negative driftsresultater, og da der heller ikke var udsigt til, at virksomheden fremover ville give en rimelig fortjeneste, tiltrådte Højesteret, at virksomheden ikke var erhvervsmæssigt drevet, hvorfor underskuddet ikke var fradragsberettiget.

Virksomheden skal derfor over en længere periode give overskud eller have udsigt til at give overskud på den primære drift, således at der er mulighed for forrentning af fremmedkapital og den investerede egenkapital samt en rimelig driftsherreløn.

Om virksomheden havde udsigt til senere at give en rimelig fortjeneste skal bedømmes ud fra driftsformen i de påklagede indkomstår.

I dom af 15. april 1994, offentliggjort i TfS 1994, 364, har Højesteret fastslået, at i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan underskud ved drift af en landbrugsejendom, efter den mangeårige, særlige ligningspraksis for deltidslandbrug, fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst på betingelse af, at driften af ejendommen bedømt ud fra en teknisk-landbrugsfaglig målestok kan betegnes som sædvanlig og forsvarlig samt tilsigter at opnå et rimeligt driftsresultat. I så fald må ejendommen i skattemæssig henseende anses for drevet erhvervsmæssigt, medmindre det må lægges til grund, at driften selv efter en længere årrække ikke har udsigt til at kunne give et regnskabsmæssigt resultat på 0 kr. eller derover efter driftsmæssige afskrivninger men før renter.

For landbrug er der ikke krav om, at virksomhedens resultat skal kunne dække driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital.

Der lægges vægt på de konkret opnåede driftsresultater, medmindre disse var præget af ekstraordinære begivenheder, eller af at virksomheden var i en start-/indkøringsfase. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 8. december 2005, offentliggjort i SKM2005.519.LSR. Om virksomheden havde udsigt til senere at give overskud skal bedømmes ud fra driftsformen i de påklagede indkomstår. Det følger af Retten i [by9] dom af 18. november 2009, offentliggjort i SKM2009.747.BR.

For virksomheder omfattet af praksis for deltidslandbrug er der, modsat andre virksomheder, ikke krav om, at virksomhedens resultat skal kunne dække driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital. Stutterier og hold af væddeløbsheste anses for omfattet af den særlige ligningspraksis for deltidslandbrug.

Ved vurderingen af om hold af væddeløbsheste eller et stutteri kan anses for at være erhvervsmæssigt drevet i skattemæssig henseende, lægges der bl.a. vægt på, at stutteriet drives teknisk-fagligt forsvarligt, om antallet af heste muliggør en rational drift, og om virksomheden er overskuds-givende eller har mulighed for at opnå et overskud inden for en årrække. Det følger af SKATs styresignal SKM2011.282.SKAT.

Klageren har frem til 2016 drevet et ridecenter, hvor der udover undervisning også skete tilridning og salg af heste. I 2016 overdrages alle klagerens heste til et nystiftet selskab, som han herefter lejer hestene af. Herefter er der ingen aktivitet som kan karakteriseres som landbrugs- eller stutterivirksomhed i den personlige virksomhed.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden med den foretagne omlægning, fremadrettet skal bedømmes efter de almindelige regler for erhvervsdrivende virksomheder, hvor der ikke blot skal nås et resultat før renter og driftsherreløn, men også være plads til disse poster i det driftsmæssige resultat.

I indkomstårene 2016-2018 har klageren haft et regnskabsmæssigt overskud. For 2016 gælder dog, at dette kun gør sig gældende som følge af at hele besætningen af heste er solgt til [virksomhed3] ApS. De efterfølgende år viser dog også en positiv tendens, hvor der gradvist realiseres større overskud, som findes at kunne rumme såvel driftsherreløn som forrentning.

Det findes derfor påvist, at der med den nye driftsform, hvor ejerskab og risiko vedrørende heste er flyttet fra den personlige virksomhed vil blive rentabel inden for en kortere årrække og give en fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital.

Der gives klageren medhold i, at virksomhedens skattemæssige underskud i de påklagede år kan fratrækkes.

Da virksomheden har været drevet erhvervsmæssigt i de påklagede indkomstår, kan virksomhedsordningen ligeledes anvendes jf. virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1.