Kendelse af 17-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 19-0040688

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomstår 2013

Overskud af virksomhed

50.000 kr.

14.650 kr.

38.000 kr.

Indkomstår 2014

Overskud af virksomhed

50.000 kr.

5.450 kr.

0 kr.

Indkomstår 2015

Overskud af virksomhed

15.000 kr.

5.000 kr.

15.000 kr.

Indkomstår 2016

Overskud af virksomhed

15.000 kr.

-25.000 kr.

15.000 kr.

Indkomstår 2017

Overskud af virksomhed

15.000 kr.

-219.201 kr.

15.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i perioden 01. juli 1986 til 01. december 2015 været registreret med virksomheden [virksomhed1] (CVR nr. [...1]). Virksomheden har været registeret under branchekoden ”011100 Dyrkning af korn (undtagen ris), bælgfrugter og olieholdige frø”.

Det er oplyst, at klageren har drevet erhvervsmæssig minkfarm siden 1993 på ejendommen [adresse1], [by1] og frem til 2012. Det fremgår af klagen, at [virksomhed2] a.m.b.a. den 19. maj 2007 har nægtet at levere foder til klageren og har ekskluderet klageren som andelshaver. Klageren har anlagt erstatningssag mod [virksomhed2] a.m.b.a. Klageren har ved landsretten tabt erstatningssagen og er blevet pålagt at betale sagsomkostninger på 164.051 kr. Klageren har i forbindelse med erstatningssagen og i perioden 2013-2017 haft omkostninger til advokat på i alt 200.050 kr. ekskl. moms.

Herudover er det oplyst, at klageren har drevet udlejning af fast ejendom til erhverv og beboelse i indkomstårene 2013-2017.

Klageren har ikke indberettet overskud af virksomhed i indkomstårene 2013-2017.

Som følge af, at klageren ikke har indberettet overskud af virksomhed i indkomstårene 2013-2017 har Skattestyrelsen ansat klagerens overskud af virksomhed således:

Indkomståret 2013: 50.000 kr.

Indkomståret 2014: 50.000 kr.

Indkomståret 2015: 15.000 kr.

Indkomståret 2016: 15.000 kr.

Indkomståret 2017: 15.000 kr.

Klageren har den 27. april 2017 anmodet Skatteankestyrelsen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 samt påklaget den skønsmæssige ansættelse for samme indkomstår. Skatteankestyrelsen afviste klagen, da klagefristen var overskredet, mens anmodningen om genoptagelse blev oversendt til Skattestyrelsen. I forbindelse med sagsbehandlingen af genoptagelsesanmodningen hos Skattestyrelsen har repræsentanten præciseret, at genoptagelsesanmodningen vedrører indkomstårene 2013-2017.

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 7. marts 2019 truffet afgørelse vedrørende genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013-2017. Skattestyrelsen har i afgørelsen fastholdt skønnet overskud af virksomhed for indkomstårene 2013-2017.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at overskud af virksomhed for indkomstårene 2013 og 2014 er skønnet ud fra klagerens privatforbrug. Det er oplyst, at privatforbrugsberegningen for indkomståret 2013 er maskinelt beregnet, og at oplysninger ikke er tilgængelige mere.

Det fremgår endvidere af afgørelsen, at Skattestyrelsen for indkomståret 2015 har fastsat overskud af virksomhed på baggrund af forskudsopgørelsen 2015. Klageren har haft forskudsregistreret overskud af virksomhed med 12.240 kr. Skattestyrelsen har i afgørelsen fastholdt, at overskud af virksomhed for indkomstårene 2016-2017 kan fastsættes på baggrund af tidligere års forskudsopgørelse og årsopgørelse.

Der er ikke oplyst øvrige personer udover klageren i dennes husstand i indkomstårene 2013-2017.

Skattestyrelsen har på baggrund af klagerens skatteoplysninger beregnet klagerens disponible beløb til privatforbrug således:

Privatforbrug 2013: 176.333 kr.

Privatforbrug 2014: 740.805 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen ved privatforbrugsberegningen for 2014 har foretaget en korrigeret beregning. Klagerens disponible beløb til privatforbrug er herefter beregnet til -78.412 kr. Skattestyrelsen har ved den korrigerede beregning rettet for køb af [adresse2], stigning i offentlig gæld og ændring af beregnet resultat af virksomhed.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt ændrede kapitalforklaringer for indkomståret 2013-2017. Klageren har ikke fremlagt nogen dokumentation for kapitalforklaringerne. Det er oplyst, at klagerens regnskaber med bilag er brændt den 20. marts 2017. Klageren har fremlagt brandrapport, som dokumentation for branden.

Repræsentanten har beregnet klagerens disponible beløb til privatforbrug således:

Privatforbrug 2013 beregnet til: 103.601 kr.

Privatforbrug 2014 beregnet til: 172.783 kr.

Privatforbrug 2015 beregnet til: 106.574 kr.

Privatforbrug 2016 beregnet til: 132.855 kr.

Privatforbrug 2017 beregnet til: 110.152 kr.

Skatteankestyrelsens privatforbrugsberegning

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagesagsbehandling udarbejdet privatforbrugsberegninger for indkomstårene 2013 og 2014, hvori der er taget udgangspunkt i klagerens R75 herunder et skønnet overskud af virksomhed på 50.000 kr. i hvert af indkomstårene:

Privatforbrug

2013

2014

Samlet formue 01.01.

1.956.784

2.370.254

Samlet formue 31.12.

2.370.254

2.251.506

Opsparing (negativ)/formueforbrug

-413.470

118.748

Samlet indkomst

367.521

282.890

Indeholdt A-skat

-85.951

-61.033

Indeholdt ambi

-24.543

-19.989

Overskydende skat

2.401

Ændring i ejendomsværdi

370.000

770.000

Ejendomsskat

-5.341

-5.994

Lønindeholdelse

-6.825

Regulering stigning offentlig gæld

-4.061

-346.177

Beregnet privatforbrug

199.731

738.445

Anvendelse

Køb [adresse2]

450.000

Rest til øvrige privatforbrug

199.731

288.445

Det fremgår af Danmarks Statistik (FU03), at et gennemsnitligt privatforbrug for 1 person under 60 år uden børn har udgjort 187.615 kr. i indkomståret 2013 og 185.615 kr. i indkomståret 2014.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2013-2017, men fastholdt den skønnede indkomst til 50.000 kr. i indkomstårene 2013-2014 og 15.000 kr. i indkomstårene 2015-2017. Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4.c indkomstår 2013

(...)

Den skønsmæssige ansættelse for 2013 er begrundet således:

Overskud af virksomhed/udlejningsejendom er skønnet ud fra dine personlige skatteoplysninger. Vi har især lagt vægt på, at resultatet giver plads til et passende privatforbrug. Som passende privatforbrug har vi brugt 205.000 kr. Vi har støttet os til gennemsnitligt årligt forbrug ifølge Danmarks Statistiks beregninger. De viser, at gennemsnitligt forbrug for 2011 prisfremskrevet til 2013 er på 205.065 kr. for en person. Der er ikke taget hensyn til eventuelt øvrige personer i husstanden, da SKAT (nuværende Skattestyrelsen) ikke ved, om der er fælles økonomi. Beregningerne er foretaget på Danmarks Statistiks hjemmeside i marts 2014. Danmarks Statistik har på daværende tidspunkt ikke taget højde for en eventuel udvikling i husstandsindkomsterne. Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk/fu10.

I forbindelse med beregning af dit privatforbrug for 2013, er alle dine indkomst-, fradrag- og formueforhold taget i betragtning. I henhold til modtaget kontoudtog (sagsforespørgsel) modtaget fra [virksomhed3], var der ikke noget mellemværende mellem dig og din advokat ved udgangen af 2013, da der foretages en indbetaling 25. marts 2013 svarende til restsaldoen. Advokatudgiften er således en del af opgørelsen af privatforbruget, da det indgår som en del af formuen. Privatforbruget er beregnet for at kunne skønne resultatet af virksomhed.

Da en skønsmæssig ansættelse indeholder alle indkomst-, fradrag- og formueforhold samt skattemæssige dispositioner jævnfør Landsskatterettens afgørelse LSR af 09.12.2013 Journalnr. 13-0105822 (vedlagt brev af 29. august 2018) anses udgiften til advokat, også for at være en del af det skønnede resultat. Derfor anses du ikke for at have fremlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af det skønnede resultat af virksomhed efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

(...)

Din revisors privatforbrugsberegninger anses ikke for at kunne anvendes til en fornyet gennemgang af det privatforbrug, der er lagt til grund for beregningen af resultat af virksomhed for 2013. Det oprindelige anvendte bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik.

Din revisor oplyser endvidere, at din mor har lånt dig 100.000 kr. til betaling af advokaten. Denne indbetaling er, i henhold til sagsforespørgsel fra [virksomhed3], foretaget den 8. marts 2017 og anses ikke for at skulle påvirke privatforbruget for 2013.

Skønnet overskud af virksomhed fastholdes med 50.000 kr.

1.4.d indkomstår 2014

(...)

Det skønnede resultat for 2014 har, ligesom de øvrige år hvor resultatet er skønnet, været vurderet på ny. Der er foretaget en beregning af privatforbruget (se nedenstående beregning). Beregningen viser, at såfremt privatforbruget var lagt til grund for taksationen, så ville resultat af virksomhed have været sat til 285.000 kr. Da resultatet oprindelig er sat til 50.000 kr. har Skattestyrelsen vurderet, at det ikke er urimeligt højt og fastholder derfor beløbet.

Resultat af virksomhed indgår i den skattepligtige indkomst, som er en del af det beregnede privatforbrug. Derfor beregnes et skønnet overskud af udlejning ud fra de oplysninger, der er til rådighed for Skattestyrelsen, da der ikke er fremsendt regnskab. Lejeindtægten anvendt i beregningen er oplyst af din revisor i dennes mail af 13. juni 2018. I beregningen af overskuddet er der desuden fradrag for dokumenterede udgifter, der er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a. Sådanne udgifter kan være ejendomsskat, forsikringer og vedligeholdelse.

Der er fra [by2] kommune ikke oplyst noget om størrelsen på ejendomsskatterne på ejendommen [adresse2]. Ejendomsskat betales, som grundskyld på jorden og dækningsbidrag af visse bygninger. Da der ikke er indberettet noget beløb, skønnes fradraget til 0 kr., da det er oplyst, at det udelukkende er driftsbygningerne, der er udlejet.

Der er fra [by3] kommune oplyst, at ejendomsskatten for [adresse3] udgør 927 kr. og for [adresse4] udgør 594 kr. for 2014.

I henhold til oplysninger fra kreditforeninger med flere, så er ejendommen [adresse2], [adresse4] og [adresse3] ikke belånt. Der er heller ikke fremsendt oplysninger om belåning andet sted. Da ejendommene ikke er belånt, er der ikke fra långivers side krav om, at ejendommen er forsikret. Derfor er fradrag for forsikringer skønnet til 0 kr.

Resultat af udlejning anses for at skulle opgøres således:

Udlejning driftsbygninger på [adresse2] 8.000 kr.

- ejendomsskat [adresse2] – skønsmæssig andel 0 -

- skøn erhvervsmæssig andel af forsikringer 0 -

Udlejning [adresse3] 41: 12 x 3.000 kr. 36.000 -

- ejendomsskat [adresse3] 41 927 -

- forsikringer 0 -

Udlejning [adresse4]: 12 x 3.500 kr. 42.000 -

- ejendomsskat [adresse4] 594 -

Overskud ved udlejning 84.479 kr.

Fradrag for udgift til advokat i henhold til sagsforespørgsel 59.100 kr.

Resultat af virksomhed for 2014 bliver herefter samlet 25.379 kr.

Efter fornyet gennemgang af det skønnede overskud, foretages der også en fornyet beregning af privatforbruget. Jævnfør nedenstående beregning er privatforbruget uden korrektion beregnet til 740.805 kr.

Vejledende privatforbrug 740.805

OPLYSNINGSSEDLER:

Indeholdt A-skat -61.033

Indeholdt arbejdsmarkedsbidrag -19.989

EJENDOMSOPLYSNINGER:

Ejendomsskat (heri indgår de 927 kr. og de 594 kr.) -5.994

Skattepligtig indkomst, aktieudbytte, udbytteskat m.v.:

Skattepligtig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag 262.085

Beskæftigelsesfradrag 23.165

Ekstra beskæftigelsesfradrag 0

Formue:

Indestående pengeinstitut, primo 492.600

Indestående pengeinstitut, ultimo -101.982

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, primo -198.285

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, ultimo 350.238

Kursnedskrivning realkreditlån, primo 0

Til ovenstående privatforbrugsberegning skal der foretages følgende korrektioner:

Overstående beregnet privatforbrug 740.805 kr.

- købspris for [adresse2] 450.000 -

- stigning i offentlig gæld (primo 4.061 kr. – ultimo 350.238 kr.) 346.117 -

- skønnet overskud jævnfør årsopgørelse nr. 1 for 2014 50.000 -

-105.312 kr.

+ ovenstående resultat af virksomhed efter fornyet gennemgang

korrigeret for ejendomsskat, da denne indgår i den skattepligtige indkomst 26.900 -

Korrigeret beregnet privatforbrug -78.412 kr.

Din revisor er, i mail af 4. maj 2018, blevet opfordret til at indsende et regnskab for 2014. Der er ikke modtaget et regnskab, og din revisor oplyser i dennes mail, at det ikke kan udarbejdes, da materialet er brændt, da det var beliggende i ejendommen [adresse2].

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Skatteydere skal selvangive deres indkomst. Erhvervsdrivende skal kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold, herunder den private økonomi. Det fremgår af skattekontrollovens § 1 og § 6.

Såfremt skattekontrollovens § 2 (tidligere § 1) og § 53 (tidligere § 6) ikke efterkommes kan skattekontrollovens § 74, stk. 1 (tidligere § 5, stk. 3) anvendes og resultat af virksomhed kan ansættes skønsmæssigt.

Skøn foretaget på baggrund af privatforbruget ville have været begrundet således:

Overskud af virksomhed/udlejningsejendom er skønnet ud fra dine personlige skatteoplysninger. Vi har især lagt vægt på, at resultatet giver plads til et passende privatforbrug. Som passende privatforbrug har vi brugt 203.000 kr. Vi har støttet os til gennemsnitligt årligt forbrug ifølge Danmarks Statistiks beregninger. De viser, at gennemsnitligt forbrug for 2012 prisfremskrevet til 2014 er på 203.400 kr. for en person. Der er ikke taget hensyn til eventuelt øvrige personer i husstanden, da Skattestyrelsen ikke ved, om der er fælles økonomi. Beregningerne er foretaget på Danmarks Statistiks hjemmeside i marts 2015. Danmarks Statistik har på daværende tidspunkt ikke taget højde for en eventuel udvikling i husstandsindkomsterne. Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk/statbank5a.

Jævnfør ovenstående udgør gennemsnitsforbruget i Danmark 203.400 kr. for en husstand bestående af en voksen uden børn. Dit privatforbrug er beregnet til -78.412 kr., hvilket ikke er muligt. For at nå et privatforbrug på 203.400 kr. skulle din virksomhedsindkomst/øvrig skattepligtig indkomst skønnes til 281.812 kr. Beløbet ville blive oprundet til 285.000 kr.

Vi har lagt vægt på, at det oprindelige skøn, i forhold til ovenstående beregnede overskud ikke anses for urealistisk højt. Din revisor har den 23. april 2018 oplyst, at det skønnede privatforbrug for 2013 kan godkendes. Privatforbruget for 2013 er ligeledes skønnet ud fra Danmarks Statistiks beregninger.

Da en skønsmæssig ansættelse indeholder alle indkomst-, fradrag- og formueforhold samt skattemæssige dispositioner jævnfør Landsskatterettens afgørelse LSR af 09.12.2013 Journalnr. 13-0105822 (vedlagt) anses udgiften til advokat, også for at være en del af det skønnede resultat. Derfor anses du ikke for at have fremlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af det skønnede resultat af virksomhed efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Din revisor skriver den 23. oktober 2018 (dateret den 22. oktober 2018), at gennemsnitsforbruget fra Danmarks statistik ikke kan lægges til grund for et skøn af dit resultat af virksomhed. Der er uanfægtet dette fortsat ikke indsendt dit/jeres forslag til, hvad resultatet bør skønnes til, da der ikke er selvangivet. Jævnfør ovenstående beregning af privatforbruget er privatforbruget negativt med 78.412 kr. efter korrektion for skønnet overskud. Et negativt privatforbrug er ikke muligt og har været dækket af en eller anden form for indtægt i form af overskud af virksomhed, løn/honorar, afkast, renter eller lån. Da overskud tidligere har været fastsat til 50.000 kr. og der ikke er ændrede forudsætninger for det skøn Skattestyrelsen skal foretage, så ændres skønnet ikke.

Skønnet overskud af virksomhed fastholdes med 50.000 kr.

1.4.e indkomstår 2015

Skattestyrelsens mail af 4. maj 2018 til din revisor:

Indkomståret 2015 er skønsmæssigt ansat og grundlaget er forskudsopgørelsen for 2015. Rigtigheden af forskudsopgørelsen er [person1]s ansvar og SKAT (nuværende Skattestyrelsen ) må kunne støtte ret på, at den er korrekt. Advokatudgiften for 2015 er delvis forskudsindbetalt september 2015, hvorfor det må antages at [person1] har taget fradrag for udgiften på forskudsopgørelsen. Derfor anses udgiften for at være omfattet af den foretagne taksation og indeholdt i det beregnede overskud. Indkomståret 2015 anses derfor ikke for at skulle ændres.

(...)

Da det oprindelige skøn tager udgangspunkt i forskudsopgørelsen, og der ikke er fremsendt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af det skønnede resultat af virksomhed eller, som kan dokumentere, at forskudsopgørelsen er forkert, anses skønnet for at være korrekt og derfor fastholdes dette og der gives ikke yderligere fradrag for udgifter til advokat. En skønsmæssig ansættelse indeholder alle indkomst-, fradrag- og formueforhold samt skattemæssige dispositioner jævnfør Landsskatterettens afgørelse LSR af 09.12.2013 Journalnr. 13-0105822 (vedlagt brev af 29. august 2018). Derfor anses udgiften til advokat, også for at være en del af det skønnede resultat. Der henvises endvidere til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skønnet overskud af virksomhed fastholdes med 15.000 kr.

1.4.f indkomstår 2016

Skattestyrelsens mail af 4. maj 2018 til din revisor:

Indkomståret er omfattet af genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Da den nuværende årsopgørelse er dannet som en ”direkte årsopgørelse for skatteydere med forenklede forhold”, kan indkomståret genoptages via tast-selv. En fornyet indberetning med korrektion vedrørende fradrag for advokatudgiften, skal også indeholde en korrekt opgørelse af resultat af samtlige virksomheder.

Din revisors svar:

Indkomståret 2016. OK med forbehold af måske brændte bilag.

Jævnfør ovenstående svar fra din revisor, anses skønnet overskud ikke for at skulle ændres. En skønsmæssig ansættelse indeholder alle indkomst-, fradrag- og formueforhold samt skattemæssige dispositioner jævnfør Landsskatterettens afgørelse LSR af 09.12.2013 Journalnr. 13-0105822 (vedlagt brv af 29. august 2018). Derfor anses udgiften til advokat, også for at være en del af det skønnede resultat. Da der ikke er fremsendt regnskab eller anden opgørelse for 2016, anses du ikke for at have fremlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af det skønnede resultat af virksomhed efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skønnet overskud af virksomhed fastholdes med 15.000 kr.

1.4.g indkomstår 2017

(...)

Din revisor har den 13. juni 2018 svaret:

Jævnfør ovenstående svar fra din revisor samt, at denne ikke har indsendt yderligere eller foretaget en indberetning af selvangivelsen inden selvangivelsesfristen, anses skønnet overskud på årsopgørelse nr. 1 for 2017 ikke for at skulle ændres. En skønsmæssig ansættelse indeholder alle indkomst-, fradrag- og formueforhold samt skattemæssige dispositioner jævnfør Landsskatterettens afgørelse LSR af 09.12.2013 Journalnr. 13-0105822 (vedlagt brev af 29. august 2018). Derfor anses udgiften til advokat, også for at være en del af det skønnede resultat. Da der ikke er fremsendt regnskab eller anden opgørelse for 2017, anses du ikke for at have fremlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af det skønnede resultat af virksomhed efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Din revisor skriver den 22. oktober 2018 (modtaget den 23. oktober 2018), at din mor har lånt dig 100.000 kr. til betaling til [virksomhed3]. Et sådan lån har en indvirkning på privatforbruget for indkomståret 2017. Det skønnede overskud af virksomhed er foretaget på baggrund af tidligere års resultat samt forskudsopgørelsen for 2017. Privatforbruget er ikke lagt til grund. Af samme grund anses der ikke for at skulle foretages et fornyet skøn af overskuddet på baggrund af de nye oplysninger.

Ifølge modtaget opgørelse er der også indbetalt 40.000 kr. [virksomhed4] ApS den 8. marts 2017. Det er tidligere oplyst, at du ikke har noget med dette selskab at gøre. Det er oplyst, at selskabet udelukkende lejer lokaler af dig. Der gøres opmærksom på, at såfremt der ikke er tale om et lån, er beløbet skattepligtigt for dig.

Skønnet overskud af virksomhed fastholdes med 15.000 kr.

(...)

Med henvisning til bemærkninger i mail af 24. februar 2019 (se punkt 1.4) samt, at der ikke er modtaget kapitalforklaringer og regnskaber for årene 2013 – 2017 som aftalt pr. telefon den 27. februar 2019, fastholdes ovenstående nægtelse af fradrag for advokatudgifter for årene 2013 - 2017.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Indkomståret 2013

Resultat af virksomhed er skønsmæssigt sat til 50.000 kr. – begrundelse ”passende privatforbrug”.

For indkomståret 2013 er der anvendt 205.065 kr. (afrundet til 205.000), som passende privatforbrug. Grundlaget er det gennemsnitlige privatforbrug beregnet af Danmarks Statistik.

Privatforbruget, som er anvendt til grundlag for 2013, er maskinelt beregnet og disse oplysninger er ikke tilgængelige mere. Skatteyders privatforbrug blev beregnet til 176.333 kr. og deraf kommer beløb til beskatning på 28.732 kr., som af pågældende medarbejder blev oprundet til 50.000 kr.

Der henvises til Skattestyrelsens afgørelse af den 7. marts 2019 punkt 1.4.c.

Indkomståret 2014

Der henvises til Skattestyrelsens afgørelse af den 7. marts 2019 punkt 1.4.d. Heraf fremgår det beregnede privatforbrug og begrundelse for hvorfor, det ikke kan lægges til grund.

Indkomståret 2015

Overskud af virksomhed 2015 er skønnet ud fra oplysninger om overskud af virksomhed fra forskudsopgørelsen 2015. På forskudsopgørelsen var overskud af virksomhed oplyst til 12.240 kr. og dette er, i henhold til vejledning om skønsmæssige ansættelser, oprundet til 15.000 kr., som et skønnet overskud.

Der henvises i øvrigt til Skattestyrelsens afgørelse af den 7. marts 2019 punkt 1.4.e.

Indkomståret 2016

Skatteyder er omfattet af ordningen med forenklede forhold og derfor er overskud af virksomhed fortrykt på årsopgørelsen for indkomståret 2016 til 15.000 kr., svarende til det skønnede overskud for 2015. Der er ikke yderligere underliggende beregninger for skønnets størrelse.

Da genoptagelsesanmodningen behandles, er ligningsfristen ikke udløbet, og skatteyder/revisor kunne have ændret overskud af virksomhed via tast-selv. Som svar på Skattestyrelsens mail af 4. maj 2018 svarer revisor, i forhold til skønnet overskud, ”OK med forbehold af måske brændte bilag” – se punkt 1.4.f i afgørelse af 7. marts 2019.

Indkomståret 2017

Skatteyder er omfattet af ordningen med forenklede forhold og derfor er overskud af virksomhed fortrykt på årsopgørelsen for indkomståret 2017 til 15.000 kr. svarende til det skønnede overskud for 2016. Der er ikke yderligere underliggende beregninger for skønnets størrelse.

Da genoptagelsesanmodningen behandles, er ligningsfristen ikke udløbet, og skatteyder/revisor kunne have ændret overskud af virksomhed via tast-selv. Som svar på Skattestyrelsens mail af 4. maj 2018 svarer revisor, i forhold til skønnet overskud, ”Indkomståret 2017. Tilsvarende som 2016, men jeg undersøger og vender snarlig tilbage” – se punkt 1.4.g i afgørelse af 7. marts 2019.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser for indkomstårene 2013-2017 nedsættes i overensstemmelse med vedlagte kapitalforklaringer. Repræsentanten har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens afgørelse ifl. styrelsens meddelelse d. 7. marts 2019, side 18, 1.5: Citat - "Skattestyrelsens endelige afgørelse: Med henvisning til bemærkninger i mail af 24. februar 2019 - (se punkt 1.4) samt, at der ikke er modtaget kapitalforklaringer og regnskaber for årene 2013-2017, som aftalt pr. telefon den 27. februar 2019, fastholdes ovenstående nægtelse af fradrag for advokatudgifter for årene 2013-2017. Årene 2011-2012 er af din revisor anerkendt i henhold til din revisors bemærkninger".- citat slut. Skattestyrelsens af 7/ 3-2019 vedlagt.

NB . Det er tidligere meddelt Skattestyrelsen og dokumenteret, at regnskaberne med bilag, som bliver efterlyst, er brændt den 20/ 3-2017 - se vedlagte brandrapport. Kapitalforklaringer 2013 - 2017 er fremsendt til Skattestyrelsen den 7/ 3-2019. Vedlagt meddelelse. Disse er efterfølgende gennemgået i samarbejde med [person1] (nødvendigt grundet brand). De således gennemgåede vedlægges.

Påstand: De til Skatteankestyrelsen her vedlagte kapitalforklaringer, med opgjorte advokatudgifter til fradrag og privatforbrugsudgifter bør anerkendes.

Advokatudgifterne : Se vedlagte bilag fra [virksomhed3] i [by1].

[person1] har, siden sit køb i 1993 af ejendommen [adresse1], [by1], drevet erhvervsmæssig minkfarm. [person1]s erhvervsdrift med minkproduktion var indtil omkring 2005/2006 præget af stabilitet og pæn indtjening. Det var generelt gældende for minkproduktion, men derefter opstod nogen afsætningsusikkerhed m.v. Minkfarmene faldt i pris. [person1], som var godt inde i pågældende produktion, så en god mulighed i, at købe en større minkfarm ultimo 2007, som var beliggende i [by4], [by5] Kommune.

Den erhvervsmæssige minkdrift foregik også der planmæssigt, indtil [virksomhed2] a.m.b.a. den 19. maj 2011 nægtede, at levere foder til minkene og ekskluderede [person1] som andelshaver. [person1] anlagde erstatningssag mod [virksomhed2] ved Retten i [by6]. Den 10 juli 2015 tilkendte retten [person1] 225.000 kr. i erstatning.

Denne bortfaldt da [virksomhed2] appellerede til Vestre Landsret, med anmodning om udpegning af syn og skøn. Den 16. januar 2017 blev afholdt retsmøde. Landsretten tilkendegav, at [virksomhed2], ved dom i sagen, ville blive frifundet.

[person1] tog, efter overvejelse, bekræftende til genmæle. Landsretten bestemte derefter, at [person1] skal betale sagsomkostningerne for begge retter til [virksomhed2] i alt 164.051 kr., som er uden moms.

Alle [person1]s udgifter til advokat- og sagsomkostninger i pågældende sag, er afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i den erhvervsvirksomhed, som han igennem en årrække har opbygget og ønskede (ønsker) at videreføre. Jf. Statsskattelovens§ 6, stk. 1, a). Alle de pågældende udgifter har en direkte og umiddelbar forbindelse til indkomsterhvervelse. Endvidere er udgifterne afholdt i selvstændig erhvervsvirksomhed. Enkelte fradragsberettigede driftsomkostninger er opsatte (udskudte). Jf. også UfR.19 42.3 35 H, fradrag uanset tabt den underliggende dom.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1. Er oplysningerne efter skattekontrollovens § 6B, stk. 1 og 2 ikke indsendt rettidigt, finder lovens § 5, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse, og Skatteforvaltningen kan dermed ansætte indkomsten skønsmæssigt.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsafgørelsen refereret i SKM2011.208H.

Indkomstårene 2013 og 2014

Skattestyrelsen har fastholdt en skønsmæssig forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed, der levner plads til et passende privatforbrug. Skattestyrelsen har opgjort klagerens privatforbrug til 176.333 kr. for indkomståret 2013 og -78.412 kr. for indkomståret 2014, og har forhøjet klagerens indkomst med 50.000 kr. for hvert indkomstår.

Repræsentanten har opgjort klagerens privatforbrug til 103.601 kr. for indkomståret 2013 og 172.783 kr. for indkomståret 2014. Klageren har alene fremlagt oplysninger om advokat- og sagsomkostninger, men ellers ingen dokumentation for kapitalforklaringerne.

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagens behandling efterprøvet hhv. Skattestyrelsen og repræsentantens privatforbrugsberegninger. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen og repræsentantens privatforbrugsberegningerne er fejlbehæftede, og tiltræder de af Skatteankestyrelsen udarbejdede privatforbrugsopgørelser, således at klagerens privatforbrug kan opgøres til 199.731 kr. for indkomståret 2013 og 288.445 kr. for indkomståret 2014. Landsskatteretten bemærker, at der ved privatforbrugsopgørelserne er medregnet Skattestyrelsens skøn over overskud af virksomhed.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik (FU03) finder anvendelse i nærværende sag. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik udgør et vægtet gennemsnit af befolkningen. Klageren har ikke godtgjort, at klagerens husstand ikke skulle være omfattet af en sådan gennemsnitsbetragtning, og klageren har ikke fremlagt en opgørelse samt dokumentation for husstandens faktiske privatforbrug i indkomstårene 2013-2014. Desuden anses klageren ikke for at have godtgjort, at husstanden har haft et mere beskedent forbrug.

Landsskatteretten bemærker, at det af Danmarks Statistik (FU03) fremgår, at et gennemsnitligt privatforbrug for en husstand af samme størrelse som klagerens udgjorde 187.615 kr. i indkomståret 2013 og 185.615 kr. for indkomståret 2014.

Landsskatterettens finder, at den skønsmæssige forhøjelse i indkomståret 2013 skal nedsættes til 38.000 kr. således, at klagerens privatforbrug er på linje med et gennemsnitligt privatforbrug for en husstand af samme størrelse i indkomståret 2013. Landsskatteretten bemærker, at der ved en skønsmæssig ansættelse er indeholdt alle indkomst-, fradrag-, og formueforhold samt skattemæssige dispositioner, hvormed klagerens advokat- og sagsomkostninger anses for at være en del af det skønnede resultat af overskud af virksomhed. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 09.12.2013, j.nr. 13-0105822.

Landsskatterettens finder, at den skønsmæssige forhøjelse i indkomståret 2014 skal nedsættes til 0 kr. Landsskatteretten bemærker, at klagerens privatforbrug kan opgøres til 238.445 kr., såfremt Skattestyrelsens skøn over overskud af virksomhed på 50.000 kr. ikke medregnes ved klagerens privatforbrugsopgørelse. Klagerens privatforbrug overstiger dermed det gennemsnitlige privatforbrug for en husstand af samme størrelse i indkomståret 2014. Landsskatteretten finder på den baggrund ikke, at der er grundlag for at opretholde Skattestyrelsens skøn over yderligere overskud af virksomhed i indkomståret 2014.

Indkomståret 2015

Skattestyrelsen har fastholdt, at klagerens overskud af virksomhed skal fastsættes på baggrund af forskudsopgørelsen for indkomståret 2015. Klageren har forskudsregistreret 12.240 kr. som overskud af virksomhed.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til skønsmæssigt at ansætte klagerens overskud af virksomhed med udgangspunkt i forskudsopgørelsen for 2014. Klageren har fremlagt kapitalforklaringer for indkomståret 2014 samt oplysninger omkring advokat- og sagsomkostninger. Klageren har ikke fremlagt regnskab eller i øvrigt dokumentation for kapitalforklaringerne. Landsskatteretten finder på den baggrund, at klageren ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, hvad overskud af virksomhed reelt burde have udgjort for indkomståret 2014. Landsskatteretten finder dermed ikke, at Skattestyrelsens skøn over overskud af virksomhed skal tilsidesættes for indkomståret 2014.

Indkomstårene 2016-2017

Klageren har i indkomstårene 2016-2017 været omfattet af ordningen med direkte årsopgørelse, hvormed årsopgørelsen har været dannet på baggrund af tidligere års forskudsopgørelse eller årsopgørelse.

Landsskatteretten har lagt til grund, at klageren har drevet registreret virksomhed frem til 1. december 2015, og herefter drevet uregistreret virksomhed med udlejning af fast ejendom.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til skønsmæssigt at ansætte klagerens overskud af virksomhed, da klageren ikke har indberettet overskud af virksomhed for de pågældende indkomstår. Klageren har fremlagt kapitalforklaringer for indkomstårene 2016-2017 samt oplysninger omkring advokat- og sagsomkostninger. Klageren har ikke fremlagt regnskab eller i øvrigt dokumentation for kapitalforklaringerne. Landsskatteretten finder på den baggrund, at klageren ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, hvad overskud af virksomhed reelt burde have udgjort for indkomstårene 2016-2017. Landsskatteretten finder dermed ikke, at Skattestyrelsens skøn over overskud af virksomhed skal tilsidesættes for indkomstårene 2016 og 2017.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2013-2014 nedsættes til hhv. 38.000 kr. og 0 kr. For indkomstårene 2015-2017 stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens skøn over klagerens overskud af virksomhed.