Kendelse af 03-11-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-11-2022

Journalnr. 19-0031436

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

131.230 kr.

0 kr.

104.913 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

830.031 kr.

0 kr.

663.577 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1], herefter virksomheden, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 27. september 2004 og registreret under branchekoden 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". Virksomhedens stifter og administrerende direktør var [person1]. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har virksomheden ikke haft medarbejdere i 1. og 2. kvartal af 2014. I 3. og 4. kvartal af 2014 har virksomheden haft 2-4 medarbejdere. Virksomheden ophørte den 23. juli 2018.

Virksomheden blev registreret for moms med virkning fra den 27. september 2004, samt A-skat og AM-bidrag med virkning fra den 1. juli 2008.

Af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 fremgår det, at virksomheden har haft en omsætning på 3.682.890,48 kr. og samlede udgifter på i alt 1.298.238,04 kr. Virksomhedens resultat blev opgjort til 899.900,25 kr.

Det fremgår af SKATs oplysninger, at virksomhedens indehaver for den pågældende periode har selvangivet overskud af virksomhed med 406.990 kr. Det fremgår videre, at virksomheden for den pågældende periode har angivet løn på i alt 797.978 kr. for nedenstående personer:

Navn Ansættelsesperiode Antal timer Løn i kr.

[person2] 16.03.2014 - 31.12.2014 575 80.590,85

[person3] 16.02.2014 - 14.06.2014 206 27.639,86

[person4] 01.01.2014 - 31.12.2014 750 108.325,70

[person5]. 16.01.2014 - 15.02.2014 22 2.844,82

[person6] 15.05.2014 - 14.07.2014 120 17.091,60

[person7] 15.10.2014 - 14.12.2014 120 17.091,60

[person8] 01.01.2014 - 15.01.2014 160 20.599,60

[person9] 15.09.2014 - 14.11.2014 120 16.274,40

[person10] 01.01.2014 - 31.12.2014 910 131.036,20

[person11] 01.01.2014 - 31.12.2014 1.838 291.020,28

[person12] 16.02.2014 - 14.07.2014 300 42.729,00

[person13] 16.02.2014 - 14.07.2014 30042.729,00

I alt 5.421 797.978,91

Af virksomhedens bogføringskonto 2210 "Lønninger" fremgår lønningerne med 878.093,73 kr.

SKAT har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 961.261 kr.

SKAT har opgjort beregningsgrundlaget for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag som følger:

Opgørelse af overskud (2014) Indtægt/udgift Moms

Indtægt ekskl. moms 3.682.891 kr. 920.723 kr.

Godkendte udgifter ekskl. moms 837.544 kr. 209.386 kr.

Bruttoavance 3.682.891 kr. - 837.544 kr. = 2.845.347 kr.

Angivet løn 797.979 kr.

Overskud til fordeling 2.845.347 kr. - 797.979 kr. = 2.047.368 kr.

Fordeling af overskud (2014) 12 mdr. af 33.916 kr. = 406.990 kr.

Lønudgift heraf 2.047.368 - 406.990 kr. 1.640.378 kr.

Opgørelse af AM-bidrag og A-skat (2014)

AM-bidrag 8 % af 1.640.378 kr. = 131.230 kr.

A-skat 55 % af 1.509.148 kr. = 830.031 kr.

Efterbetaling af AM-bidrag og A-skat i alt 961.261 kr.

SKAT har nægtet fradrag for udgifter til købsmoms for følgende fakturaer for 2014, som vedrører virksomhedens underleverandører:

Fakturadato:

Faktura nr.

Underleverandør

Beløb i kr. ekskl. moms:

Moms i kr.

Beløb i kr. inkl. moms:

Tekst

01-01-2014

97

[virksomhed2]

****

110.330

27.582,50

137.912,50

Leje af mandskab

Vikar fremsendt

01-02-2014

139

[virksomhed2]

****

113.880

28.470

142.350

Leje af mandskab

Vikar fremsendelse

01-04-2014

308

[virksomhed3]

***

78.824

19.706

98.530

Institutionsrengøring

02-06-2014

107

[virksomhed4] ApS

****

120.400

30.100

150.500

Hovedrengøring

Institutionsrengøring

01-07-2014

25

[virksomhed5]

***+****

101.200

23.300

126.500

Hovedrengøring

Periode 01.01.14-30.06.14

18-08-2014

216

[virksomhed4] ApS

***+*****

+****

132.400

33.100

165.500

Rengøringsopgaver

Hovedrengøring

Div. Vinduspolering

01-09-2014

216

[virksomhed6]

***+*****

148.100

37.025

185.125

Rengøringsopgaver 1-aug- 31 august 2014

Hovedrengøring

Div Vinduespolering

01-10-2014

361

[virksomhed6]

*****

124.020

31.005

155.025

Rengøringsopgaver 1-sept- 30 september 2014

Hovedrengøring

Div Vinduespolering

01-12-2014

199

[virksomhed7]**

112.481,25

37.492,75

149.975

Rengøring

Div. Hovedrengøring

(Fast aftalt pris 31.481,25)

I alt

1.041.635

267.781

1.311.417

** Ukorrekt momsbeløb. Det korrekte momsbeløb er 29.995 kr.

*** Antal timer * pris pr. enhed stemmer ikke overens med prisen

**** Fakturaerne er blevet betalt lang tid efter den anførte betalingsfrist på fakturaerne

***** Fakturaen er betalt før fakturaen blev udstedt

***** Fakturaerne angiver ikke de sædvanlige betalingsbetingelser

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation til understøttelse af fremlagte fakturaer i form af time-, arbejdssedler eller mailkorrespondance m.v.

Virksomheden har som dokumentation for betaling af fakturaerne fremlagt kontoudtog for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 vedrørende konto nummer [...52].

Følgende forhold gør sig gældende for de anvendte underleverandører:

[virksomhed2] , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 24. september 2013 og registreret under branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser". Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] ikke haft medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed2] ophørte den 16. marts 2016.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed2] fremlagt to fakturaer for 2014. Fakturaerne vedrører "leje af mandskab og vikar fremsendelse". Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

[virksomhed3] , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 10. december 2013 og registreret under branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed3] var i perioden registreret under følgende bibranche 582900 "Anden udgivelse af software". Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] haft 2-4 medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed3] ophørte den 15. april 2015.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed3] fremlagt en faktura for 2014. Fakturaen vedrører "Institutionsrengøring". Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

World og Service, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 8. januar 2014 og registreret under branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed4] var i perioden registreret under følgende bibranche 466900 "Engros med andre maskiner og andet udstyr". [virksomhed4]´s formål var at drive virksomhed med bygge- og vikarservice og herunder kombinerede serviceydelser. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ikke haft ansatte medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed4] blev taget under konkurs den 27. november 2014 og blev opløst den 1. november 2018.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed4] fremlagt to fakturaer for 2014. Fakturaerne vedrører "hovedrengøring og institutionsrengøring" og "Rengøringsopgaver og div. Vinduspolering". Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

[virksomhed5], CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 18. februar 2014 og registreret under branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed5] var i perioden registreret under følgende bibranche 463100 "Engroshandel med frugt og grøntsager". Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed5] haft 5-9 medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed5] ophørte den 14. juni 2015.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed5] fremlagt en faktura for 2014. Fakturaen vedrører "Hovedrengøring periode 01.01.14-30.06.14". Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

Det fremgår af SKATs oplysninger, at [virksomhed5] ikke har angivet moms.

[virksomhed6] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 1. juli 2014 og registreret under branchekoden 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". [virksomhed6] var i perioden registreret under følgende bibranche 811000 "Kombinerede serviceydelser". Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed6] ikke haft ansatte medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed6] ophørte den 23. marts 2015.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed6] fremlagt to fakturaer for 2014. Fakturaerne vedrører "Rengøringsopgaver" og " Hovedrengøring og div vinduespolering". Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

Det fremgår af SKATs oplysninger, at beløb på [virksomhed6]´s bankkonto er blevet overført til [person14], som var indehaver af [virksomhed8]. Det fremgår videre, at [virksomhed6] ikke har angivet moms og A-skat.

[virksomhed7] , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 1. juli 2014 og registreret under branchekoden 411000 "Gennemførelse af byggeprojekter". [virksomhed7] har været registreret med følgende bibrancher 812290 "Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler", 463410 "Engroshandel med øl, mineralvand, frugt- og grøntsagssaft", 811000 "Kombinerede serviceydelser", 649900 "Anden finansiel formidling undtagen forsikring og pensionsforsikring" og 812290 "Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler". Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed7] ikke haft ansatte medarbejdere i den påklagede periode. [virksomhed7] ophørte den 23. marts 2015.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed7] fremlagt en faktura for 2014. Fakturaen vedrører "Rengøring og div. Rengøring". Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde.

Generelt om underleverandørerne

Det fremgår af SKATs oplysninger, at virksomheden har overført beløb til [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed3] kort tid efter at [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed3] blev etableret. Det fremgår videre, at indsætninger på [virksomhed2]´s, [virksomhed5]´s, [virksomhed4]´s og [virksomhed3]´s bankkonti er blevet anvendt til køb af telekort i [virksomhed9], og at [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed3] har overført store beløb til udenlandske konti.

Det fremgår derudover, at der ikke fremgår almindelige løbende driftsudgifter på [virksomhed2]´s, [virksomhed6]´s, [virksomhed5]´s, [virksomhed4]´s og [virksomhed3]´s bankkonti.

Det fremgår yderligere, at [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed3] ikke har angivet løn i 2013 og 2014, og at [virksomhed2], [virksomhed6], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed3] er ubekendte på de registrerede adresser. Indehaverne af [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed5] og [virksomhed6] er indrejst fra Rumænien kort tid før opstart af virksomhed. [virksomhed4] og [virksomhed6] anvender samme fakturanummer.

Fakturaerne fra [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed4] og [virksomhed6] er ikke angivet med en korrekt samlet pris for ydelserne.

SKATs afgørelse

SKAT har for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 foretaget skønsmæssig ansættelse af virksomhedens manglende indeholdelse af AM-bidrag til 131.230 kr. og A-skat til 830.031 kr., i alt 961.263 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende (uddrag):

"(...)

SKAT har ændret virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden fra 1/1 2014 til 31/12

2014 sådan:

Det er SKAT's opfattelse, at virksomheden ikke har kunnet generere en omsætning på 3.682.89 kr. ekskl. moms, der i det væsentligste har bestået i rengøring, med samlede lønudgifter på 797.978 kr. SKAT er i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens tilsvar af indeholdte skatter, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af regnskaber.

Virksomhedens lønudgift er skønsmæssigt opgjort til yderligere 1.640.378 kr. Dette svarer til den bogførte omsætning fratrukket driftsudgifter, overskud af virksomhed og angiven løn, jf. vedlagte bilag 4. Efterbetaling af A-skat og AM-bidrag er opgjort til 961.261 kr., jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Der henvises til bilag 4. Virksomheden er pligtig til at indeholde A-skat og AM-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsbidrag heraf ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. I.

Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og AM-bidrag af de ansattes løn. A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 7, da SKAT ikke har kendskab til, hvem der har været ansat i virksomheden, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.

Resultatet er herefter, at virksomheden skal betale yderligere 830.031 kr. i A-skat og 131.230 kr. i AM-bidrag.

2.2.2 SKAT's bemærkninger og begrundelse

Fra 1/7 2008 er virksomheden registreret for A-skat og AM-bidrag.

Virksomheden har i år 2014 angivet løn med 797.978 kr. Ansatte har i år 2014 udført arbejde i 5.421 timer. SKAT har modtaget virksomhedens bogføring for år 2014. Her fremgår salg på 3.682.890 kr. ekskl. Moms [virksomhed1] har i år 2014 afholdt udgift på 1.311.421 kr. til underleverandør virksomheder. Det er SKATs opfattelse, at [virksomhed1] ikke har modtaget ydelser/arbejdskraft fra virksomhederne. Der henvises til punkt 1.

Det er herefter SKATs opfattelse, at der er et misforhold imellem den fakturerede omsætning og det timeantal virksomheden har haft til rådighed i form af ansatte. Under forudsætning af, at der i samtlige 5.421 timer var udført rengøring, ville det forudsætte, at hver time blev ud faktureret til 679 kr. ekskl. moms (3.682.890/5.421), hvilket forekommer usandsynligt. Virksomheden har efter SKAT's opfattelse ikke kunnet generere en omsætning på 3.682.890 kr. ekskl. moms med en samlet lønudgift på 797. 978 kr. På den baggrund er det SKATs opfattelse, at virksomheden har anvendt uregistreret arbejdskraft. Af virksomhedens hjemmeside fremgår bl.a. følgende personer:

[person15], inspektør

[person16], salg & marketing

[person17], sekretær.

Virksomheden har ikke angivet løn for [person15], [person16] og [person17]. På møde den 18/8 2015 oplyste [person1], at navnene på hjemmesiden var fiktive. Personerne udførte ikke arbejde for virksomheden og modtog ikke løn. [person1] kendte personerne privat og havde fået tilladelse til at anvende deres navne. Anvendelsen af fiktive personer på virksomhedens hjemmeside, indikerer efter SKATs opfattelse, at [person1] har ønsket at sløre, hvem der reelt udfører arbejde for virksomheden.

SKAT er i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens tilsvar af indeholdte skatter, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Virksomhedens lønudgift er skønsmæssigt opgjort til yderligere 1.640.378 kr. Dette svarer til den bogførte omsætning fratrukket driftsudgifter, overskud af virksomhed og angivet løn, jf. vedlagte bilag 4. Efterbetaling af A-skat og AM-bidrag er opgjort til henholdsvis 830.031 kr. og 131.230 kr. Der henvises til bilag 4.

Den samlede efterbetaling af A-skat og AM-bidrag er opgjort til 961.263 kr., jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Virksomheden er pligtig til at indeholde A-skat og AM-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Virksomheden er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsbidrag heraf ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.

Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og AM-bidrag af de ansattes løn. A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 7, da SKAT ikke har kendskab til, hvem der har været ansat i virksomheden, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.

(...)

2.4 SKATs endelige afgørelse

I klagen anføres bl.a.:

"Ligeledes mener vi heller ikke, at SKAT, på baggrund af afvisning af fakturaer fra underleverandører, kan lægge til grund, at [virksomhed1]s ansatte har arbejdet mere end der er angivet og med deraf indgriben i de ansattes årsopgørelser." [virksomhed1] har i år 2014 afholdt udgift på 1.311.421 kr. til underleverandør virksomheder. Det er SKATs opfattelse, at [virksomhed1] ikke har modtaget ydelser/arbejdskraft fra virksomhederne. Der henvises til begrundelsen i punkt 1.

Det er herefter SKATs opfattelse, at der er et misforhold imellem den fakturerede omsætning og det timeantal virksomheden har haft til rådighed i form af ansatte. Virksomheden har efter SKAT' opfattelse ikke kunnet generere en omsætning på 3.682.890 kr. ekskl. moms med en samlet lønudgift på 797.978 kr. På den baggrund er det SKATs opfattelse, at virksomheden har anvendt uregistreret arbejdskraft.

(...)

SKATs afgørelse griber ikke ind i de ansattes årsopgørelser. A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 7, da SKAT ikke har kendskab til, hvem der har udført arbejdet."

SKAT er i forbindelse med klagesagens behandling den 21. juni 2016 fremkommet med følgende supplerende bemærkninger:

"(...)

11.Yderligere A-skat og AM-bidrag

I SKATs afgørelse forhøjes virksomhedens moms, A-skat og AM-bidrag, da SKAT er af den opfattelse, at der ikke er realitet bag fakturaer fra underleverandører.

I klagen anføres side 13:

"Ydermere har SKAT ikke løftet bevisbyrden vedrørende yderligere A-skat og AM-bidrag. SKAT har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag på baggrund af deres skøn. SKAT har ikke redegjort eller sandsynliggjort deres forhøjelse. SKAT har valgt at forhøje virksomhedens A-skat og Am-bidrag på baggrund af en forkert beregning. SKAT anfører på side 19, at de udgifter virksomheden har afholdt til løn ikke kan genere en omsætning på 3.682.890 kr. SKAT undlader bevidst de udgifter skatteyder har haft til fremmed hjælp hvorfor regnestykket er forkert. SKAT har endvidere anført, at skatteyder har anvendt uregistreret arbejdskraft, denne påstand bedes SKAT dokumentere. SKAT har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag uden grundlag for dette."

[virksomhed1] har i år 2014 afholdt udgift på 1.311.421 kr. til underleverandør virksomheder. Det er SKATs opfattelse, at [virksomhed1] ikke har modtaget ydelser/arbejdskraft fra virksomhederne. På den baggrund er det SKATs opfattelse, at der er et misforhold imellem den fakturerede omsætning og det timeantal virksomheden har haft til rådighed i form af ansatte. Virksomheden har efter SKAT´s opfattelse ikke kunnet generere en omsætning på 3.682.890 kr. ekskl. moms med en samlet lønudgift på 797.978 kr.

Det er SKATs opfattelse, at virksomheden har anvendt uregistreret arbejdskraft. Det anføres, at SKAT bevidst undlader at medtage udgifter til fremmed arbejde ved beregning af yderligere løn Det er korrekt, at udgifter til underleverandører ikke indgår i SKATs beregning. Baggrunden herfor er, at SKAT er af den opfattelse, at der ikke er realitet bag fakturaer fra underleverandører og at der derfor ikke er leveret arbejde af underleverandører.

Efter gennemgang af virksomhedens klage er det fortsat SKATs opfattelse, at [virksomhed1] ikke har modtaget ydelser/arbejdskraft fra underleverandører."

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagens behandling den 11. august 2022 fremkommet med følgende bemærkninger:

"Klager drev i indkomståret 2014 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1] med branchekolde 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". Virksomheden har i 2014 angivet løn med 797.978 kr. og omsætning med 3.682.890 ekskl. moms. Virksomheden har afholdt til underleverandører på samlet 1.311.417,50 kr.

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 25. februar 2016 pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og am-bidrag af udgifter til underleverandører i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 på i alt 961.263 kr.

A-skat og am-bidrag

Ved enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1. Efter kildeskattelovens § 48, stk. 7 skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3, hvis den indeholdelsespligtige hverken har modtaget skattekort, bikort eller frikort.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 (LBKG 2009-06-12 nr. 471). Efter lovens § 7 finder kildeskattelovens bestemmelser om indeholdelse, opkrævning og hæftelse tilsvarende anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af am-bidrag.

Skattestyrelsen fastholder, at det ikke er dokumenteret, at der er realitet bag fakturaerne fra underleverandører, og at der derfor ikke kan anses at være leveret arbejde af underleverandører. Dette er henset til, at de fremlagte fakturaer mangler oplysninger om arbejdsopgaverne, hvor og hvornår de skulle være udført, og hvem der har udført arbejde, ligesom at virksomheden ikke har dokumenteret samhandlen med de oplyste underleverandører. De fremlagte fakturaer Hertil er der flere af underleverandørerne, der ikke har haft ansatte i den påklagede periode og i øvrigt er ukendte på de oplyste adresser.

Der ses herefter et misforhold mellem virksomhedens omsætning og den samlede lønudgift. Skattestyrelsen finder på baggrund heraf, at der med rette er foretaget en skønsmæssig ansættelse af A-skat og am-bidrag i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fastholdes desuden, at der ikke foreligger en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Beløbsmæssig opgørelse

Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om, at der ved skønnet skal anvendes fakturaernes bruttobeløb, da det er den samlede udgift, som anses for anvendt til uregistreret arbejdskraft. Det bemærkes dog, at beløbet rettelig udgør 1.311.417,50 kr., hvorfor ansat A-skat og am-bidrag bør ændres til følgende:

am-bidrag 8 % af 1.311.417 kr. = 104.913 kr.

A-skat 55 % af (1.311.417 kr. - 104.913 kr.) = 663.577 kr.

I alt = 768.490 kr.

Skattestyrelsen kan desuden tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om, at den talmæssige opgørelse af virksomhedens overskud overlades til Skattestyrelsen.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at det ikke er med rette, at SKAT har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for i alt 961.263 kr. for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014.

Som begrundelse herfor har klageren anført følgende:

"(...)

SKAT har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag på baggrund af deres skøn. SKAT har ikke redegjort eller sandsynliggjort deres forhøjelse. SKAT har valgt at forhøje virksomhedens A-skat og Am-bidrag på baggrund af en forkert beregning. SKAT anfører på side 19, at de udgifter virksomheden har afholdt til løn ikke kan genere en omsætning på 3.682.890 kr. SKAT undlader bevidst de udgifter skatteyder har haft til fremmed hjælp hvorfor regnestykket er forkert. SKAT har endvidere anført, at skatteyder har anvendt uregistreret arbejdskraft, denne påstand bedes SKAT dokumentere. SKAT har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag uden grundlag for dette.

(...)"

Klageren er den 11. juli 2016 fremkommet med følgende bemærkninger til SKATs udtalelse af den 21. juni 2016:

"(...)

De oprindelige påstande fastholdes. SKAT bedes dokumentere deres påstand om at skatteyder har anvendt uregistreret arbejdskraft."

Klageren har på mødet med Skatteankestyrelsen den 23. maj 2022 oplyst, at han ikke er enig i SKATs afgørelse om forhøjelse af moms. Klageren oplyste i den forbindelse, at han har gjort alt efter bogen og har kontrolleret, om underleverandørerne var momsregistrerede, og at fakturaerne opfylder fakturakravene i momsbekendtgørelsen. Klageren oplyste, at han ikke har yderligere at tilføje til sagen, end det som fremgår af klagen.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag af udgifter til underleverandører i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 på i alt 961.263 kr.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 i lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten har i afgørelse i klagesagen med j.nr. 16-0684328 stadfæstet SKATs afgørelse om at forhøje virksomhedens momstilsvar med i alt 771.337 kr. for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014, da det ikke er dokumenteret, at virksomhedens underleverandører er reelle og har leveret momspligtige leverancer til virksomheden.

Virksomheden har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed2], en faktura fra [virksomhed3], to fakturaer fra [virksomhed4], to fakturaer fra [virksomhed6], en faktura fra [virksomhed5] og en faktura fra [virksomhed7].

Landsskatteretten finder på baggrund af de fremlagte fakturaer, at der ikke kan anses at være sket en levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person.

Retten har lagt vægt på, at fakturaerne ikke indeholder en tilstrækkelig angivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser, idet der mangler oplysninger om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Der er uoverensstemmelse i de enkelte fakturaer i form af ukorrekt angivelse af den samlede pris. Virksomheden har ikke dokumenteret samhandlen med støttebilag i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller andet.

Virksomheden har ikke dokumenteret samhandlen med støttebilag i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller andet.

Underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed6] og [virksomhed7] har ikke haft ansatte i den påklagede periode, ligesom det fremgår af SKATs kontroloplysninger, at beløb, som er blevet indsat på underleverandørernes bankkonti, er blevet brugt til køb af telekort i [virksomhed9], eller er blevet overført til udenlandske konti. Flere af underleverandørerne er ukendte på adressen.

Retten finder, at arbejdet ifølge de udstedte fakturaer er udført af virksomhedens ansatte.

Ud fra sagens oplysninger foreligger der ikke en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar af den manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

SKAT har ved ansættelsen af A-skat og AM-bidrag taget udgangspunkt i virksomhedens omsætning fratrukket driftsudgifterne, overskud af virksomhed og angivet løn.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse af beregningsgrundlaget. Derimod finder retten, at der ved den skønsmæssige opgørelse af beregningsgrundlaget for det indeholdelsespligtige beløb skal tages udgangspunkt i de fiktive fakturaer.

Ved skønnet anvendes fakturaernes bruttobeløb, da det er den samlede udgift, som anses for anvendt til sort løn. Den indeholdelsespligtige løn kan opgøres til virksomhedens udgifter til underleverandører på 1.338.905 kr., og ansat A-skat og AM-bidrag ændres til følgende:

AM-bidrag 8 % af 1.311.417 kr. = 104.913 kr.

A-skat 55 % af (1.311.417 kr. - 104.913 kr.) = 663.577 kr.

I alt 768.490 kr.

Den beløbsmæssige opgørelse af virksomhedens overskud overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4 og 5, i bekendtgørelse nr. 2373 af 10. december 2021 af forretningsorden for Landsskatteretten til Skattestyrelsen.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse.