Kendelse af 07-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-11-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2015

Skattepligtige bankindsætninger

0 kr.

0 kr.

45.000 kr.

Skønsmæssig forhøjelse - privatforbrug

168.725 kr.

Nedsættes

120.000 kr.

Indkomståret 2016

Skattepligtige bankindsætninger

56.000 kr.

0 kr.

56.000 kr.

Skønsmæssig forhøjelse – privatforbrug

164.106 kr.

Nedsættes

155.000 kr.

Indkomståret 2017

Skattepligtige bankindsætninger

146.812 kr.

0 kr.

0 kr.

Overskud af virksomhed

0 kr.

0 kr.

117.449 kr.

Skønsmæssig forhøjelse – privatforbrug

179.728 kr.

Nedsættes

175.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2015 virksomheden [virksomhed1] og fra 21. august 2017 til 31. december 2017 drev klageren virksomheden [virksomhed2]. Begge virksomheder var registreret under cvr-nr. [...1].

Klageren var i perioden fra den 29. oktober til den 24. december 2016 ansat ved [virksomhed3] ApS og i perioden fra den 30. juli 2016 til den 17. december 2016 ansat ved [virksomhed4] ApS.

I perioden fra den 13. november til den 17. december 2017 var klageren endvidere ansat ved [virksomhed5] A/S.

Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 28. marts 2019, at klageren og dennes tidligere ægtefælle blev skilt den 3. november 2014. I perioderne fra den 13. oktober 2015 til den 18. december 2015 og fra den 21. marts 2016 til den 13. september 2016 sad klageren fængslet. Klageren boede i indkomstårene 2015-20017 alene, men fra den 28. marts 2016 til den 1. marts 2017 bestod klagerens husstand tillige af klagerens tidligere ægtefælle og et barn.

Skattestyrelsen har til brug for sagen udarbejdet en privatforbrugsopgørelse, som viser, at klagerens privatforbrug for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 udgjorde i alt -41.225 kr., -130.106 kr. og -146.440 kr.

Det beregnede privatforbrug er korrigeret med bankindsætninger på 56.000 kr. for indkomståret 2016 og 146.812 kr. for indkomståret 2017.Skattestyrelsen har anset et passende privatforbrug for at skulle udgøre 127.500 kr. for indkomståret 2015, 90.000 kr. for indkomståret 2016 og 180.000 kr. for indkomståret 2017. Skattestyrelsen har ved vurderingen taget hensyn til, at klageren i perioder var under afsoning.

På baggrund af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt således:

2015

2016

2017

Skønnet privatforbrug efter Danmarks Statistik

170.000 kr.

180.000 kr.

180.000 kr.

Skønnet nedsættelse pga. afsoning

42.500 kr.

-90.000 kr.

Reguleret passende privatforbrug

127.500 kr.

90.000 kr.

180.000 kr.

Privatforbrug ifølge beregning

-41.225 kr.

-130.106 kr.

-146.440 kr.

Indsætninger på bankkonto

56.000 kr.

146.812 kr.

Nyt beregnet privatforbrug

-74.106 kr.

*272 kr.

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

168.725 kr.

164.106 kr.

179.728 kr.

* Af Skattestyrelsens udarbejdede privatforbrugsopgørelse fremgår et beregnet privatforbrug på 372 kr.

Som følge af det henholdsvis negative og lave privatforbrug har Skattestyrelsen indkaldt oplysninger omkring klagerens skatteregnskab med tilhørende bilag, kassekladde, bogføring, momsafstemning, samt klagerens revisors efterposteringer for indkomstårene 2015-2017. Klageren svarede ikke på materialeindkaldelsen, hvorefter Skattestyrelsen indhentede klagerens bankkontoudtog direkte fra banken. Skattestyrelsen modtog klagerens bankkontoudtog den 2. oktober 2018.

Skattestyrelsen har gennemgået klagerens kontoudtog og konstateret indsætninger på klagerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger udgjorde i henhold til Skattestyrelsen følgende:

Bankindsætninger på kassekredit privat [...90]:

Dato

Tekst

Beløb

15-04-2016

Indbetalt [...]45

20.000 kr.

15-04-2016

Indbetalt [...]46

4.000 kr.

15-04-2016

Indbetalt [...]47

1.000 kr.

02-05-2016

Indbetalt [...]80

30.000 kr.

02-05-2016

Indbetalt [...]81

1.000 kr.

56.000 kr.

Bankindsætninger på Økonomikonto [virksomhed2] [...93]:

Dato

Tekst

Beløb

11-10-2017

[virksomhed5]

85.875,00 kr.

06-12-2017

[virksomhed5]

60.937,50 kr.

146.812,50 kr.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2014, at klageren var primær ejer og bruger af en Seat Altea personbil og en Seat Altea Van. Det fremgår endvidere, at bilernes afgangsdatoer var henholdsvis den 12. oktober 2014 og 19. december 2014. Bilerne fremgår ikke af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2015.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2017, at klageren i fjerde kvartal havde indberettet salgsmoms på 31.668 kr. Det fremgår endvidere, at der ikke er selvangivet regnskabsoplysninger, ligesom der ikke fremgår overskud af virksomhed af klagerens årsopgørelse for indkomståret 2017.

Det fremgår af klagerens årsopgørelse for indkomstårene 2016 og 2017, at klagerens indeholdte AM-bidrag for de to indkomstår udgjorde henholdsvis 5.440 kr. og 3.140 kr. Skattestyrelsen har ikke medregnet dette ved opgørelsen over klagerens indkomst.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt følgende materiale:

Kontoudtog for klagerens tidligere ægtefælles bankkonto [...45] i [finans1], hvoraf der fremgår en postering på 23.000 kr. med teksten ”Seat Altea” og en postering på 4.800 kr. med teksten ”Solgt bil”. Beløbene er indsat den 27. november og den 5. december 2015. Det er endvidere oplyst, at beløbene er indsat af [person1]. Klagerens tidligere ægtefælle har oplyst, at klagerens bil blev solgt til [person1]. Der er ikke fremlagt dokumentation for salget.
Kontoudtog for 2017-2020 fra klagerens kassekredit, hvoraf det fremgår at klageren i 2020 modtog gave og lån fra klagerens far til indfrielse af kassekreditten.
Dokument dateret den 10. april 2016, hvoraf det fremgår at klageren sælger en campingvogn for 25.000 kr., samt registreringsattest dateret 26. januar 2006. Salgsdokumentet er underskrevet af klageren. Klagerens navn fremgår ikke af den fremlagte registreringsattest.
Dokument dateret den 24. april 2016, hvoraf det fremgår at klageren sælger en vandscooter for 30.000 kr. Dokumentet er ikke underskrevet. Der er vedlagt billede af en vandscooter.
Dokument dateret den 12. januar 2017, hvoraf det fremgår at klageren sælger en lift for 6.000 kr. Dokumentet er underskrevet af klageren.
Dokument dateret den 5. april 2017, hvoraf det fremgår at klageren sælger en hedvandsrenser for 8.000 kr. Dokumentet er ikke underskrevet.
Dokument dateret den 2. april 2017, hvoraf det fremgår at klageren sælger en crosser for 12.500 kr. Dokumentet er ikke underskrevet. Der er vedlagt et billede af en crosser.
Billede af en gulvvasker, hvor der er påført et beløb på 2.000 kr.
Billede af et akvarie, hvor der er påført et beløb på 2.500 kr.
Billede af en industrivarmer, hvor der er påført et beløb på 2.000 kr.
Billede af en klapvogn, hvor der er påført et beløb på 500 kr.
Billede af en havetraktor, hvor der er påført et beløb på 3.000 kr.
Billede af et værktøjssæt, hvor der er påført et beløb på 2.000 kr.
Billede er en olietank, hvor der er påført et beløb på 1.000 kr.
Billede af en bil. Nummerpladen fremgår ikke.
Indscannede præmiebon’er for i alt 53.180 kr.

Klagerens tidligere ægtefælle har den 1. juni 2021 fremlagt kontoudtog for klagerens bankkonto [...08] for december 2015, hvoraf det fremgår, at der blev indsat 45.000 kr. den 14. december 2015.

Det fremgår af Danmarks Statistik – Forbrugerundersøgelsen FU03, at enlige under 60 år og uden børn, i indkomstårene 2015-2017 havde et gennemsnitligt forbrug på henholdsvis 191.822 kr., 182.398 kr. og 185.058 kr.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation for klagerens forklaringer.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst på baggrund af negativt/lavt privatforbrug med henholdsvis 168.725 kr., 164.106 kr. og 179.728 kr. for indkomstårene 2015, 2016 og 2017

Endvidere har Skattestyrelsen forhøjet klagerens personlige indkomst som følge af konkrete bankindsætninger med henholdsvis 56.000 kr. og 146.812 kr. for indkomstårene 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Indsætninger på din bankkonto

Vi har foretaget en gennemgang af indsætninger på dine bankkonti for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til, eller har modtaget arv, gave, gevinster med mere, som kan forklare det lave privatforbrug, som vi har beregnet ud fra de foreliggende oplysninger for 2015, 2016 og 2017.

Indsætningerne er på baggrund af vedlagte kontoudtog opgjort til 56.000 kr. for indkomståret 2016 og 146.812,50 kr. for indkomståret 2017, således:

(tabeller udeladt)

Vi har anset de kontante indsætninger, der er foretaget henholdsvis den 15. april 2016 og 2. maj 2016, samt de 2 overførsler fra [virksomhed5] henholdsvis den 11. oktober 2017 og 6. december 2017 for at være skattepligtige, idet det ikke over for os er dokumenteret, at indsætningerne/overførslerne er den skattepligtige indkomst uvedkommende.

Vi anser, at du har haft kontant indkomst på 56.000 kr. i 2016 og 146.812 kr. i 2017, som ikke er beskattet. Beløbet er skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1 og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1.

Privatforbrug

Vi har under hensyntagen til øvrige indsætning på din bankkonto, opgjort dit privatforbrug til:

2015 -41.225 kr.

2016 -74.106 kr.

2017 372 kr.

Se vedlagte bilag 1.

Privatforbruget er opgjort ud fra den indkomst, formue og gæld, som vi kender.

Privatforbruget er det beløb, som du har til at betale dine udgifter med i årets løb (f.eks. husleje, mad, tøj, transport, forsikringer, gaver og ferie).

Du har ikke sendt de ønskede oplysninger til os.

Vi anser dit privatforbrug for værende uantageligt lavt, da det er åbenbart, at du ikke kan leve af et privatforbrug på henholdsvis -41.225, kr. -74.106 kr. og 372 kr. Når et privatforbrug ikke har en passende størrelse, kan vi opgøre din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 6 B, stk. 1 og 4, samt§ 5, stk. 3.

Der er således ikke levnet plads til eksempelvis husleje, lys, vand, varme, personlige fornødenheder, mad, personlige forsikringer, licens, tandlæge, frisør, tøj, fodtøj, transport m.v.

Ved skønnet er der taget udgangspunkt i opgørelse fra Danmarks Statistik om husstandens årlige forbrug over en 2-årig periode sammenholdt med privatforbrugsberegningen, som vi har foretaget.

Efter Danmarks Statistik er det årlige forbrug for en enlig uden børn opgjort til:

2015 175.720 kr. nedrundet til 170.000 kr.
2016 183.841 kr. nedrundet til 180.000 kr.
2017 183.841 kr. nedrundet til 180.000 kr.

Der foreligger ingen tal for indkomståret 2017 pt., hvorfor oplysningerne for 2016 anvendes.

Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk

Den yderligere personlige indkomst kan opgøres således:

Regulering på baggrund af privatforbruget:

Indkomståret 2015:

Skønnet passende privatforbrug jævnfør Danmarks Statistik

170.000 kr.

25 % nedslag for den periode, du har været til afsoning

- 42.500 kr.

Reguleret skønnet passende privatforbrug

127.500 kr.

Beregnet privatforbrug ifølge bilag 1

- 41.225 kr.

Indkomstændring

168.725 kr.

Indkomståret 2016:

Skønnet passende privatforbrug jævnfør Danmarks Statistik

180.000 kr.

50 % nedslag for den periode, du har været til afsoning

- 90.000 kr.

Reguleret skønnet passende privatforbrug

90.000 kr.

Beregnet privatforbrug ifølge bilag 1

- 74.106 kr.

Indkomstændring

164.106 kr.

Indkomståret 2017:

Skønnet passende privatforbrug jævnfør Danmarks Statistik

180.000 kr.

Beregnet privatforbrug ifølge bilag 1

272 kr.

Indkomstændring

179.728 kr.

På baggrund af dit privatforbrug, forhøjer vi din indkomst med 168.725 kr. i 2015, 164.106 kr. i 2016 og 179.728 kr. i 2017 efter reglerne i skattekontrollovens § 6 B, stk. 1 og stk. 4, samt § 5, stk. 3. Beløbene anses for skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1 og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens§ 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1.

Efter ovenstående ændringer anses du, at have et antageligt privatforbrug.

De samlede forhøjelser udgør herefter:

Vedrørende 2015:

Yderligere skønnet indkomst på grund af privatforbrug

168.725 kr.

I alt

168.725 kr.

Vedrørende 2016:

Indsætninger på bankkonto

56.000 kr.

Yderligere skønnet indkomst på grund af privatforbrug

164.106 kr.

I alt

220.106 kr.

Vedrørende 2017:

Indsætninger på bankkonto

146.812 kr.

Yderligere skønnet indkomst på grund af privatforbrug

179.728 kr.

I alt

326.540 kr.

Vi forhøjer din indkomst med et samlet beløb på 715.371 kr. for indkomstårene 2015 - 2017.

Vi har ændret din skat for 2016 selvom fristen er udløbet

Som hovedregel skal vi afsende varsel om foretagelse eller ændring af din ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Det fremgår af § 1, stk. 1, 1. pkt. i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold.

Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 3, at fristerne i § 1 ikke gælder når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.

I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 står der, at vi kan sende forslag om ændring af årsopgørelsen uden for fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, hvis der foreligger grov uagtsomhed eller forsæt.

Det fremgår af skattekontrollovens § 1, stk. 1, nr. 1, 1. punktum, at den skattepligtige årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ.

Årsopgørelsen kan genoptages selv om, at der ikke rejses eller gennemføres straffesag. Det har Højesteret afgjort i en række domme offentliggjort i SKAT-meddelelserne SKM2006.153.HR, SKM2006.190.HR og SKM2011.211.HR.

Det betyder, at vi kan sende forslag om at ændre din skat for 2016 i op til 6 måneder efter forholdet er konstateret.

Nærmere uddybning.

I nærværende forhold, som vedrører indkomståret 2016 er der tale om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 - strafbare forhold uden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26. Vi anser det som minimum for groft uagtsomt, at du ikke har oplyst os om alle dine indtægter for indkomstårene 2015 - 2017 efter reglen i skattekontrollovens § 1, stk. 1, nr. 1, 1. punktum.

For 2015 og 2017 var du selvstændig erhvervsdrivende, hvorefter du er er omfattet af de almindelige regler i skatteforvaltningslov ens § 26, stk. 1, hvorefter vi skal afsende en varsel om indkomstændringen senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Vi har modtaget de sidste oplysninger den 2. oktober 2018 i form af bankkontoudtog. Vi sendte dig forslag til ændring af din skatteansættelse og moms den 16. november 2018, hvilket er inden fristen for 6. måneder, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Vi sender dig afgørelsen den 19. december 2018, hvilket er inden fristen for 3 måneder. Reglerne fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Punkt A:

Af udarbejdet kvittering fremgår, at [person2] den 10. april 2016 har solgt campingvogn for

25.000 kr. kontant.

Campingvognen er indregistreret første gang den 11. april 1995 og afmeldt den 13. september 2012.

Advokaten oplyser i sin klageskrivelse, at campingvognen ved salget henstod uden nummerplader og var ikke på daværende tidspunkt indregistreret, hvilket den fortsat ikke er, da campingvognen står som fastlægger.

Af den udarbejdede kvittering fremgår ikke, hvem køber er, og Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en campingvogn til 25.000 kr. kontant den 10. april 2016, ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt B:

Af udarbejdet kvittering fremgår, at [person2] den 25. april 2016 har solgt vandscooter for 30.000 kr.

Der er vedlagt billede af vandscooter på trailer.

Af den udarbejdede kvittering fremgår ikke, hvem køber er, og Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en vandscooter til 30.000 kr. kontant den 25. april 2016 for, ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt C:

Af udarbejdet kvittering fremgår, at [person2] den 12. januar 2017 har solgt mobil lift til klargøring af biler for 6.000 kr.

Ifølge Skattestyrelsens opfattelse kan en mobil lift til klargøring af biler ikke henføres til privat indbo taget i betragtning af, at han tidligere har drevet bil pleje center.

Af den udarbejdede kvittering fremgår ikke, hvem køber er, og Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en mobil lift til 6.000 kr. den 12. januar 2017, ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt D:

Af udarbejdet kvittering fremgår, at [person2] den 5. april 2017 har solgt en hedvandsrenser for 8.000 kr.

Ifølge Skattestyrelsens opfattelse kan en hedvandsrenser ikke henføres til privat indbo taget i betragtning, at han tidligere har drevet bil pleje center.

Af den udarbejdede kvittering fremgår ikke, hvem køber er, og Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en hedvandsrenser 8.000 kr. den 5. april 2017, ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt E:

Af udarbejdet kvittering fremgår, at [person2] den 2. april 2017 har solgt 1 stk. crosser for 12.500 kr.

Der vedlagt billede af en crosser.

Af den udarbejdede kvittering fremgår ikke, hvem køber er, og Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en crosser til 12.500 kr. den 2. april 2017, ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt F:

Der er vedlagt billede af gulv vasker. På billedet er anført kr. 2.000. Der er ingen dato og køber anført.

Ifølge Skattestyrelsens opfattelse kan en gulv vasker ikke henføres til privat indbo taget i betragtning af, at han tidligere har drevet bil pleje center.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en gulv vasker til 2.000 kr., ligesom han ikke har dokumenteret, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt G:

Der er vedlagt billede af et akvarie. På billedet er anført kr. 2.500. Der er ingen dato og køber anført.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt et akvarium til 2.500 kr., ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt H:

Der er vedlagt billede af en industrivarmekanon. På billedet er anført kr. 2.000. Der er ingen dato og køber anført.

Ifølge Skattestyrelsens opfattelse kan en industrivarmekanon ikke henføres til privat indbo taget i betragtning af, at han tidligere har drevet bilplejecenter.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for

dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en industrivarmekanon til 2.000 kr., hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt I:

Der er vedlagt billede af en klapvogn. Billedet er taget på et autoværksted. På billedet er anført kr. 500. Der er ingen dato og køber anført.

Såfremt salgstidspunktet kan dokumenteres, indstilles ansættelsen nedsat med 500 kr.

Punkt J:

Der er vedlagt billede af en plænetraktor. På billedet er anført kr. 3.000. Der er ingen dato og køber anført.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for

dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en plænetraktor til 3.000 kr., ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt K:

Der er vedlagt billede af en værktøjsrullevogn. På billedet er anført kr. 2.000. Der er ingen dato og køber anført.

Ifølge Skattestyrelsens opfattelse kan en værktøjsrullevogn ikke henføres til privat indbo taget i betragtning af, han tidligere har drevet bil pleje center.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en værktøjsrullevogn til 2.000 kr., ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt L:

Der er vedlagt billede af en oliefyrstank. På billedet er anført kr. 1.000. Der er ingen dato og køber anført.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, og hvornår salget er sket, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en oliefyrstank til 1.000 kr., hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt M:

Der er vedlagt billede af en Seat Altea fotograferet i en værkstedshal. I klageskrivelsen er anført kr. 25.000 som salgspris. Der er ingen dato og køber anført.

Der ingen registreringsnummer eller stelnummer oplyst, hvorfor bilen ikke kan identificeres.

Da det ikke fremgår, hvem køber er, hvornår salget er sket og da [person2] ikke har været registret som ejer af en Seat Altea, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret/sandsynliggjort, at [person2] har solgt en Seat Altea til 25.000 kr., ligesom han ikke har dokumenteret købet, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Punkt N:

[person2] har fremlagt et større antal gevinstkvitteringer vedrørende spillet Oddset. Ifølge klageskriveisen udgør gevinsterne 53.180 kr.

De fremlagte gevinstkvitteringer er ikke ihændehaverbeviser og dokumenterer ikke, at gevinsterne er tilgået [person2].

Skattestyrelsens bemærkninger til klageskriveisen:

Advokaten fremfører i sin klageskrivelse, at [person3] i perioden 28. marts 2016 til 1. marts 2017 har afholdt samtlige omkostninger til kreditforeningen og i væsentligt omfang bidraget til den almindelige husholdning herunder mad, vedligeholdelse og forbrugsudgifter, og at dette medfører en væsentlig formindskelse af privatforbruget.

Hertil kan oplyses, at [person3] og [person2] er skilt den 3. november 2014.

Der er ingen dokumentation sendt for udgifter afholdt af den tidligere ægtefælle.

Skattestyrelsen anser eventuelle betalinger vedrørende ejendommen som en lejeindtægt.

Videre oplyser han, at [person2] har fået et lån tilbagebetalt med kr. 20.000.

Der mangler dokumentation for udlånet og tilbagebetalingen, hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Sidst oplyser han, at [person2]s forældre har været en stor økonomisk støtte, der ofte har ydet hjælp til indkøb af mad, småfornødenheder og sædvanlig husholdning.

Der er ikke indsendt dokumentation for, at forældrene har overført penge eller har afholdt udgifter for [person2], hvorfor ansættelsen indstilles fastholdt.

Med henvisning til det fremlagte og den lempelige bevisvurdering, finder advokaten det i særlig grad godtgjort, at [person2] ikke har haft et negativt privatforbrug, der bevirker grundlag for beskatning, idet privat forbruget har været finansieret via ikke skattepligtig indkomst.

Endelig bestrider han, at der foreligger et groft uagtsom forhold.

I den forbindelse gør han opmærksom på, at indtægterne er dokumenteret i videst muligt omfang, men at der herudover naturligvis også har været yderligere indtægter, som [person2] desværre på grund af den medgåede tid ikke kan fremlægge yderligere bilag på.

Skattestyrelsen er ikke af den opfattelse, at der er sket dokumentation for indsætninger.

[person2] har været registreret med selvstændig virksomhed i indkomstårene 2015 og 2017, hvorfor disse er behandlet inden for ligningsfristen.

For indkomståret 2016 er der tale om ekstraordinær genoptagelse, idet det er vores opfattelse, at der mindst er handlet groft uagtsomt.

Da der ikke er indsendt kassekladde, bogføring, regnskab samt regnskabsbilag er Skattestyrelsen af den opfattelse, at det påhviler [person2] at godtgøre, at de skønsmæssige ansættelser er åbenbart urimelige eller hviler på et forkert grundlag, herunder at dokumentere, at han har haft tilstrækkelige midler til privatforbrug.

Det skal bemærkes, at de indsendte oplysninger først er fremkommet i forbindelse med indsendt klage til Skatteankestyrelsen.

Køb af aktiver er ikke dokumenteret og ingen af indsigelserne er underbygget af objektive konstaterbar dokumentation, hvorfor ansættelserne indstilles fastholdt i deres helhed.

Dog indstilles ansættelsen nedsat med 500 kr. vedrørende punkt I såfremt salgstidspunktet dokumenteres.

(...)”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst nedsættes for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Til støtte for påstanden er der anført følgende:

”(...)

Under Skattestyrelsens punkt 2, herunder særligt punkt 2.4., har Skattestyrelsen redegjort for en række indbetalinger, der lægges til grund som skattepligtig indkomst.

Herudover har Skattestyrelsen ud fra Danmarks Statistik beregnet et negativt privatforbrug i 2015 negativ kr. 41.225,00, 2016 negativ kr. 74.106,00 og for 2017 et privatforbrug stor kr. 372,00.

Først og fremmest skal der gøres opmærksom på, at det pga. den passerede tid, har været særdeles store vanskeligheder med at dokumentere et sædvanligt og almindeligt privatforbrug, herunder også de faktiske tiltag, der har været truffet for at have en nogenlunde økonomisk tålelig hverdag for min klient. Omstændighederne i øvrigt tilsiger samtidig også, at min klients faktiske forbrug har været væsentligt under, hvad statistikkerne tilsiger og der har i det hele været tale om en særdeles vanskelig og økonomisk presset periode.

Det kan tiltrædes, at [person3] har boet på samme adresse, som min klient, [adresse1], [by1], i den anførte periode – 28.03.2016-01.03.2017. I den fulde periode har [person3] afholdt samtlige omkostninger til kreditforeningen og herudover i væsentligt omfang bidraget til den almindelige husholdning, herunder mad, vedligehold, forbrugsudgifter m.v. Dette medfører naturligvis en væsentlig formindskelse af min klients privatforbrug, der også skal nedsættes i overensstemmelse hermed.

Yderligere fik min klient tilbagebetalt lån stor kr. 20.000,00 fra sin samlever, der også er gået til det sædvanlige privatforbrug.

Sidst har der fra min klients forældre også været en stor økonomisk støtte, der ofte har ydet hjælp til indkøb af mad, småfornødenheder og sædvanlig husholdning.

Som anført bevirker den omstændighed, at Skattestyrelsen først nu rejser kravet, at det er særdeles vanskeligt at føre dokumentbevis for den modtagne hjælp og betaling af bl.a. afdrag til kreditforeningen, hvilket efter min opfattelse i væsentlig grad lemper bevisvurderingen til gunst for min klient.

Herudover har min klient i videst muligt omfang forsøgt at indhente dokumentation for de tiltag og økonomiske dispositioner, der har gjort det muligt for ham at have en blot nogenlunde tålelig økonomisk situation i den pågældende periode.

I vidt omfang er indsættelserne i 2016 begrundet i salg af et stk. campingvogn, jf. bilag A og vandscooter, jf. bilag B.

Vedrørende bilag A gøres opmærksom på, at campingvognen ved salget henstod uden nummerplade og var ikke på daværende tidspunkt indregistreret, hvilket den fortsat efter min klients oplysninger ikke er, da campingvognen står som fastlægger.

Helt generelt forsøgte min klient enhver henseende at sælger unødvendige aktiver til finansiering af sit privatforbrug og har i den forbindelse solgt følgende:

1 stk. mobillift til klargøring af biler, jf. bilag C

kr.

6.000,00

Hedvandsrenser, jf. bilag D

kr.

8.000,00

Crosser Kawasaki 125 TCM, jf. bilag E

kr.

12.500,00

Gulvvasker, jf. bilag F

kr.

2.000,00

Akvarie, jf. bilag G

kr.

2.500,00

Industrivarmer, jf. bilag H

kr.

2.000,00

Klapvogn, jf. bilag I

kr.

500,00

Havetraktor, bilag J

kr.

3.000,00

Værktøjssæt, jf. bilag K

kr.

2.000,00

Olietank, jf. bilag L

kr.

1.000,00

Seat Altea, jf. bilag M

kr.

25.000,00

Odds-gevinster, jf. bilag N

kr.

53.180,00

I alt

kr.

117.680,00

Med henvisning til det fremlagte og den lempelige bevisvurdering, finder jeg det i særlig grad godtgjort, at min klient ikke har haft et negativ privatforbrug, der bevirker grundlag for beskatning, idet privatforbruget har været finansieret via en ikke-skattepligtig indkomst, jf. Statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Endeligt bestrides det, at der foreligger et groft uagtsomt forhold, hvilket skulle medføre adgang til at foretage en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Som det fremgår af de fremlagte bilag, har min klient ikke haft nogen skattepligtig indkomst at indberette, hvorfor dette naturligvis heller ikke er sket. Min klient har i det hele klaret sig igennem den hele periode med hjælp fra sine nærmeste og indtægterne, som dokumenteret i det fremlagte.

I den forbindelse gøres samtidig opmærksom på, at indtægterne er dokumenteret i videst muligt omfang, men der herudover naturligvis også har været yderligere indtægter, som min klient desværre pga. den medgåede tid ikke kan fremlægge yderligere bilag på.

(...)”

Klagerens tidligere ægtefælle har oplyst over for Skattestyrelsen, at de 56.000 kr., indsat på klagerens konto i april og maj 2016 blev indsat af hende for at dække udgifter, mens klageren sad fængslet og hvor hun boede i klagerens hus.

I forhold til salg af klagerens Seat Altea (klagens bilag M) har klagerens tidligere ægtefælle forklaret at bilen henstod uden plader fra den blev afmeldt i 2014 til salget skete i 2016.

Klagerens tidligere ægtefælle har endvidere forklaret, at hun solgte den bil hun overtog i forbindelse med skilsmissen og satte pengene ind på klagerens konto den 14. december 2015.

Der blev i forbindelse med salgene ikke udarbejdet salgsdokumenter eller kvitteringer.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovs §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol).

Foreligger et skattemæssigt årsregnskab m.v. ikke efter de regler, som skatteministeren har fastsat efter stk. 1-3, finder § 5, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4. Ifølge lovens § 5, stk. 3 kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, såfremt en selvangivelse ikke er behørig.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret.

Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten også forhøjes. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Det fremgår af sidste pkt. i § 26, at Skatteministeren kan fastsætte en kortere frist for grupper af skattepligtige. Dette er sket i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 for personer med simple skatteforhold, hvor det fremgår, at varsel for at ændre et indkomstår skal fremsendes senest den 30. juni i det andet år efter indkomstårets afslutning.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Dette gælder tilsvarende ved ændringer efter udløbet af den forkortede ligningsfrist for personer med simple skatteforhold.

Det er endvidere et krav, at ændringen er varslet af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, og ændringen er foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. § 27, stk. 2

Konkrete bankindsætninger

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 56.000 kr. for indkomståret 2016 og 146.812 kr. for indkomståret 2017 på baggrund af konstaterede indsætninger på klagerens bankkonto.

Ud fra karakteren af indsætningerne samt antallet og størrelsen heraf finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen med rette har anset bankindsætningerne for at være skattepligtig indkomst for klageren. Det påhviler herefter klageren at godtgøre, at disse indtægter ikke udgør skattepligtig indkomst.

I forhold til indkomståret 2015 finder retten, at klageren er skattepligtig af de 45.000 kr. der blev indsat på hans bankkonto den 14. december 2015. Retten har lagt vægt på, at pengene vedrører salg af klagerens tidligere ægtefælles bil og ikke klagerens eget indbo eller ejendele. Det er rettens opfattelse, at klagerens tidligere ægtefælles forklaring om, at pengene blev indsat for at dække udgifter på klagerens konto, ikke kan føre til et andet resultat. Retten har her lagt vægt på, at parterne på dette tidspunkt var skilt og ikke længere havde formuefællesskab. Der er endvidere lagt vægt på, pengestrømmen ikke kan følges fra klagerens tidligere ægtefælle til klageren. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om allerede beskattede midler, eller midler der er undtaget beskatning.

For så vidt angår bankindsætningerne på samlet 56.000 kr. i indkomståret 2016 finder retten, at bankindsætningerne udgør skattepligtig indkomst for klageren. Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er tale om allerede beskattede midler, eller midler der ikke skal beskattes hos klageren.

Klagerens tidligere ægtefælles oplysning om, at det var hende, der indsatte de 56.000 kr. på klagerens konto i indkomståret 2016, kan ikke føre til et andet resultat. Beløbet blev indsat af klagerens tidligere ægtefælle for at dække klagerens udgifter til klagerens hus. Det er ikke dokumenteret, at der var tale om et lån.

Det er rettens opfattelse, at det er uden betydning, at klagerens tidligere ægtefælle boede i klagerens hus på tidspunktet for bankindsætningerne, hvor klageren sad fængslet. Det er rettens opfattelse, at der er tale om en indtægt for klageren som skal indgå ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2016. Der er endvidere lagt vægt på, pengestrømmen ikke kan følges fra klagerens tidligere ægtefælle til klageren.

I forhold til bankindsætningerne på 146.812 kr. fra [virksomhed5] i indkomståret 2017 finder retten, at der er tale om overskud af virksomhed. Retten har lagt vægt på, at klageren på tidspunktet for bankindsætningerne var registreret med virksomhed, at pengene er indsat på virksomhedens konto og at klageren har indberettet salgsmoms for fjerde kvartal 2017.

Retten finder således, at Skattestyrelsens forhøjelse af indkomsten for indkomståret 2017 på baggrund af konkrete indsætninger på 146.812 kr. ændres til overskud af virksomhed på 117.449 kr., idet der af bankindsætningerne skal fratrækkes moms på 29.363 kr. når disse henføres til klagerens virksomhed. Retten har henset til, at klageren ikke har indberettet overskud af virksomhed.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse således, at klageren skal beskattes af konkrete indsætninger på henholdsvis 45.000 kr. og 56.000 kr. i indkomstårene 2015 og 2016, samt at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2017 ændres til overskud af virksomhed med 117.449 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst

Det fremgår af den privatforbrugsopgørelse, som Skattestyrelsen har udarbejdet, at klagerens privatforbrug i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 udgjorde henholdsvis -41.225 kr., -74.106 kr. og 372 kr. efter korrektion i forhold til ovenstående konstaterede bankindsætninger i indkomstårene 2016 og 2017.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at han har haft en yderligere indtægt ved salg af private ejendele, at han har haft en indkomst, der stammer fra ikke-skattepligtige midler eller midler, der allerede er beskattede, såsom gave fra forældre eller at han har modtaget lån fra familie og venner, der kunne dække privatforbruget.

Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for ejerskab af campingvogn, vandscooter, crosser, havetraktor, akvarie eller klapvogn. Retten bemærker, at salget af campingvogn og vandscooter er sket på et tidspunkt, hvor klageren var fængslet. I forhold til de fremlagte fotos har retten lagt vægt på, at det ikke fremgår, hvornår effekterne er blevet solgt, eller at det fremlagte i øvrigt dokumenterer, at det er klageren, som har haft ejerskab over genstandene.

Det bemærkes i forlængelse heraf, at salg af effekter der har haft tilknytning til klagerens virksomhed, ikke skal påvirke klagerens privatforbrug.

I forhold til salg af bilen – klagens bilag M – fremgår det af klagerens personlige skatteoplysninger, at bilen er afstået i indkomståret 2014. Klagerens tidligere ægtefælle har overfor Skatteankestyrelsen forklaret, at bilen ikke blev solgt i indkomståret 2014, men blev afmeldt og henstod uden nummerplader frem til salget i 2016. Det er rettens opfattelse, at de fremlagte oplysninger og forklaringer ikke godtgør, at klageren har solgt bilen i indkomståret 2016. Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt salgsaftale eller andre oplysninger, der underbygger de fremlagte forklaringer.

I forhold til de fremlagte præmiekvitteringer bemærker retten, at der ikke er fremlagt et spilleregnskab med opgørelser af udgifter og indtægter, jf. i øvrigt TfS2000,747. Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at beløbene på de fremlagte kvitteringer er udbetalt til klageren.

I forhold til den af Skattestyrelsen udarbejdede privatforbrugsopgørelse bemærker retten, at den ikke er korrigeret for indeholdt AM-bidrag, men derimod for betalt AM-bidrag. Det er herefter rettens opfattelse, at klagerens indkomst skal korrigeres med henholdsvis 5.440 kr. og 3.140 kr. i indkomstårene 2016 og 2017.

Retten finder, at der ved vurderingen af klagerens privatforbrug kan tages udgangspunkt i det af Skattestyrelsen beregnede privatforbrug på 127.500 kr., 90.000 kr. og 180.000 kr. som Skattestyrelsen har vurderet. Klageren har således ikke fremlagt oplysninger om sine private udgifter i de tre indkomstår. Retten bemærker, at Skattestyrelsen har skønnet et lavere gennemsnitligt privatforbrug i forhold til det normalforbrug, der fremgår af Danmarks Statistik, idet Skattestyrelsen har taget hensyn til, at klageren har været fængslet i en del af perioden.

På baggrund af ovenstående kan den skønsmæssige forhøjelse for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 opgøres således:

2015

2016

2017

Privatforbrug ifølge Skattestyrelsens beregning

-41.225 kr.

-130.106 kr.

-146.440 kr.

Regulering AM-bidrag

5.440 kr.

3.140 kr.

Indsætninger på bankkonto, midler til rådighed – se ovenfor

45.000 kr.

56.000 kr.

146.812 kr.

Nyt beregnet privatforbrug

3.775 kr.

-68.666 kr.

3.512 kr.

Privatforbrug ifølge Danmarks Statistik

170.000 kr.

180.000 kr.

180.000 kr.

Privatforbrug ifølge Danmarks Statistik, korrigeret for fængsling

127.500 kr.

90.000 kr.

Manglende beløb til privatforbrug

123.725 kr.

158.666 kr.

176.488 kr.

Afrundet til

120.000 kr.

155.000 kr.

175.000 kr.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at den skønsmæssige forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst kan ændres til 120.000 kr., 155.000 kr. og 175.000 kr. for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Formalitet – ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2016.

I indkomstårene 2015 og 2017 var klageren registreret med virksomhed, men i indkomståret 2016 var virksomheden lukket. I indkomstårene 2015 og 2017 var klageren omfattet af de almindelige ligningsfrister i skatteforvaltningslovens § 26 og i 2016 var klageren omfattet af den forkortede ligningsfrist for personer med simple skatteforhold.

Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse den 16. november 2018 og fristen for varsel af ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2015 og 2017 var den 1. maj 2019 og den 1. maj 2021. Fristen i § 26, 1. pkt., er således overholdt.

Fristen for at afsende varsel om ordinær genoptagelse for indkomståret 2016 udløb dog den 30. juni 2018. Ændringen af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2016 er dermed varslet efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse.

Genoptagelse af ansættelsen for indkomståret 2016 vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved at undlade at selvangive de beløb, som er indsat på hans bankkonti. Det er uden betydning for vurderingen, at klageren var af den opfattelse, at beløbene ikke var skattepligtige, jf. praksis herom i SKM2019.61.BR. Betingelsen for ekstraordinær genoptagelse i § 27, stk. 1, nr. 5, er således opfyldt.

Skattestyrelsen modtog de sidste kontoudtog den 2. oktober 2018. Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse den 16. november 2018 og den påklagede afgørelse blev fremsendt den 19. december 2018, hvorfor Skattestyrelsen har overholdt fristreglerne i § 27, stk. 2.

Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2016 er opfyldt og nedsætter herefter Skattestyrelsens afgørelse til henholdsvis 120.000 kr., 155.000 kr. og 175.000 kr. for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.