Kendelse af 08-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-04-2022

Journalnr. 19-0020260

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2015

Omsætning i virksomhed

301.323 kr.

393.489 kr.

Hjemvisning

Fradrag for varekøb

135.414 kr.

349.078 kr.

Hjemvisning

Indkomståret 2016

Omsætning i virksomhed

1.758.493 kr.

1.757.617 kr.

Hjemvisning

Fradrag for varekøb

1.107.991 kr.

1.615.348 kr.

Hjemvisning

Indkomståret 2017

Omsætning i virksomhed

1.372.399 kr.

1.372.698 kr.

Hjemvisning

Fradrag for varekøb

677.413 kr.

1.199.644 kr.

Hjemvisning

Indkomstårene 2015-2017

Øvrige driftsomkostninger

0 kr.

-

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomstårene 2015-2018 virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1], branchekode 463600 Engroshandel med sukker, chokolade og sukkervarer. Virksomheden ophørte den 31. oktober 2018. Virksomheden var i indkomstårene 2015-2018 momsregistreret og var registret til at afregne moms halvårligt fra den 1. januar 2014.

Det fremgår af oplysninger fra Skattestyrelsen, at klageren for indkomståret 2015 har selvangivet et overskud af virksomhed med 75.294 kr. Det fremgår tillige af oplysninger fra Skattestyrelsen, at omsætningen i indkomståret 2015 blev selvangivet til 530.518 kr. For indkomståret 2016 er klageren blevet takseret med et overskud af virksomhed på 200.000 kr. For så vidt angår indkomståret 2017, har klageren indsendt en selvangivelse efter, at Skattestyrelsen traf afgørelse den 30. november 2018.

Skattestyrelsen har den 19. april 2018 og den 23. juli 2018 anmodet om klagerens regnskabsmateriale. Regnskabsmaterialet blev ikke indsendt inden for den fastsatte frist, hvorfor Skattestyrelsen har indkaldt bankkontoudtog fra [finans1] for følgende konti: [...04], [...60], [...75] og [...20]. Efter oplysning fra Skattestyrelsen blev disse modtaget den 6. og 7. september 2018.

Ved en gennemgang af kontoudtog for konto [...20] har Skattestyrelsen konstateret, at der er indsætninger for henholdsvis 301.323 kr., 1.758.493 kr. og 1.372.699 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Det fremgår af kontoudtogene, at flere af indsætningerne er benævnt med fakturanumre og/eller med virksomhedsnavne, mens andre er benævnt ”Overførsel”, ”Indbetaling” eller lignende.

Skattestyrelsen har på baggrund af kontoudskriftet for konto [...20] for indkomstårene 2015-2017 opgjort virksomhedens overskud til følgende:

2015:

Omsætning

376.653 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 376.653 kr.

75.331 kr.

Beregnet omsætning

301.322 kr.

Opgjorte fradragsberettigede omkostninger

169.268 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 169.268 kr.

-33.854 kr.

135.414 kr.

Ansat overskud af virksomhed

165.908 kr.

Da klageren har selvangivet et overskud af virksomhed på 75.294 kr. for indkomståret 2015, har Skattestyrelsen forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 90.614 kr. (165.908 kr. – 75.294 kr.).

2016

Omsætning

2.198.116 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 2.198.116 kr.

439.623 kr.

Beregnet omsætning

1.758.493 kr.

Opgjorte fradragsberettigede omkostninger

1.384.989 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 1.384.989 kr.

276.998 kr.

1.107.991 kr.

Lønudgifter

13.467 kr.

Ansat overskud af virksomhed

637.035 kr.

Takseret overskud af virksomhed

-200.000 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

437.035 kr.

Da klageren i indkomståret 2016 blev takseret med et overskud af virksomhed på 200.000 kr., har Skattestyrelsen forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 437.035 kr. (637.035 kr. – 200.000 kr.).

2017

Omsætning

1.715.873 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 1.715.873 kr.

343.474 kr.

Beregnet omsætning

1.372.699 kr.

Opgjorte fradragsberettigede omkostninger

840.516 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 840.516 kr.

168.103 kr.

672.413 kr.

Lønudgifter

22.468 kr.

Ansat overskud af virksomhed

677.518 kr.

Skattestyrelsen har ansat et overskud af virksomhed på 677.518 kr., idet klageren for indkomståret 2017 ikke har selvangivet et overskud af virksomhed på tidspunktet for Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen fremsendte den 18. september 2018 forslag til afgørelse.

Den 9. november 2018 modtog Skattestyrelsen regnskab og regnskabsdata bestående af udtræk fra regnskabsprogrammet C5 fra klagerens repræsentant, herunder bilaget konto 17100 – kasse som bl.a. viser virksomhedens kassebeholdning for indkomstårene 2016 og 2017.

Det fremgår af regnskaberne for indkomstårene 2015-2017, at virksomhedens resultat var negativt i alle tre indkomstår med henholdsvis -103.202 kr., -88.782 kr. og -67.344 kr. (afrundet).

Skattestyrelsen har ved en gennemgang af bilaget konto 17100 – kasse konstateret, at den registrerede kassebeholdning har været negativ i store dele af indkomstårene 2016 og 2017. Derudover har Skattestyrelsen ud fra udtrækket konstateret, at der ikke er overensstemmelse mellem det indsendte regnskab og det underliggende bogføringsmateriale. Klageren har ikke indsendt oplysninger om kassebeholdningens størrelse primo 2015. Skattestyrelsen har derfor foretaget et udtræk fra de indsendte regnskabsoplysninger fra 1. januar 2016. Det fremgår af regnskabet, at primo saldoen på kassen i indkomståret 2016 er på 1.000 kr.

Af udtrækket fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ i perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016, hvor der er en akkumuleret negativ kassebeholdning på 1.021.044 kr. den 30. juni 2016. Den 30. juni 2016 er der sket en udligning af kassebeholdningen ved tilbageførsel, hvor der er blevet tilført kassen 1.110.553 kr., og den akkumulerede saldo herefter er positiv med 89.509 kr.

Derudover har Skattestyrelsen konstateret, at kassebeholdningen er negativ i perioden 5. juli 2016 til 31. december 2016. Her er den akkumulerede saldo negativ med 1.233.878 kr. den 31. december 2016. Den 31. december 2016 er der sket en række tilbageførsler på kassebeholdningen, således at den akkumulerede saldo er positiv med 2.000 kr.

I perioden 12. januar 2017 til 30. juni 2017 er kassebeholdningen negativ med en akkumuleret saldo den 30. juni 2017 på 699.562 kr. Den 30. juni 2017 sker der en udligning af kassebeholdningen ved tilbageførsel på 743.722 kr., og den akkumulerede saldo på 44.160 kr. er positiv. For perioden 12. juli 2017 til 31. december 2017 er den akkumulerede saldo negativ med 227.274 kr. den. 31. december 2017. Den 31. december 2017 sker der en udligning af kassebeholdningen ved en tilbageførsel på 307.298 kr., og den akkumulerede saldo er positiv med 80.023 kr.

Desuden har Skattestyrelsen konstateret, at i perioden 29. januar 2018 til 30. juni 2018 stiger den akkumulerede negative saldo på kassebeholdningen til 171.475 kr. den 30. juni 2018.

Derudover har Skattestyrelsen konstateret, at der ikke er ført en daglig løbende bogføring, da der er mange dage mellem bogføringsdatoerne og den dag, hvor bogføringen er sket.

Af det til Skattestyrelsens indsendte regnskab fremgår ultimo saldoen på kassebeholdningen på 1.000 kr. I henhold til udtræk af kassebeholdningen fra det indsendte regnskabsmateriale fremgår en ultimo saldo på 2.000 kr. for indkomståret 2016. Ultimo saldoen for kassen i henhold til regnskabet udgør i indkomståret 2017 4.000 kr., mens udtræk af kassebeholdningen viser en ultimo saldo på 6.000 kr. i indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har ved en gennemgang af klagerens regnskab fundet, at regnskabet ikke udviste et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter og økonomi og har som følge heraf tilsidesat virksomhedens regnskab. Ved en gennemgang af klagerens kontoudtog. for konto [...20] for indkomstårene 2015-2017 har Skattestyrelsen konstateret indsætninger og hævninger på klagerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunne afstemmes med klagerens regnskab og har med baggrund heri skønsmæssigt opgjort overskud af virksomhed og momstilsvar.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for yderligere driftsudgifter end de af Skattestyrelsen skønsmæssigt ansatte.

Den 30. november 2018 blev Skattestyrelsens afgørelse fremsendt til klageren, hvor Skattestyrelsen forhøjede overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 med henholdsvis 90.614 kr. ekskl. moms, 437.035 kr. ekskl. moms og 677.518 kr. ekskl. moms.

Ifølge klagen har repræsentanten den 13. december 2018 indsendt selvangivelse for indkomståret 2017 og ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen er det i forbindelse med selvangivelsen for indkomståret 2017 af repræsentanten oplyst, at der var 9 A4-ringbind med regnskabsmateriale for indkomstårene 2015-2018, der var klar til at blive afleveret hos Skattestyrelsen.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen aftalte Skattestyrelsen med repræsentanten, at selvangivelsen og oplysningen om bilagsmaterialet ikke skulle anses for at være en anmodning om genoptagelse, men at repræsentanten i stedet skulle klage over afgørelsen til Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsen har ikke fået fremlagt bilagsmaterialet.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt følgende materiale:

Resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2015-2017 - dateret den 5. november 2018.
Resultatopgørelse og balance for indkomståret 2018 indtil 31. oktober 2018 - dateret den 5. november 2018.
Saldoliste over kreditorer af den 31. december 2018– dateret 4. november 2018.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt følgende materiale:

Skattestyrelsens afgørelse af 30. november 2018 med repræsentantens noter.
Resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2015-2017 - dateret den 25. februar 2019.
Resultatopgørelse og balance for indkomståret 2018 - dateret den 2. marts 2019.
Koncentrat af driftsregnskab og status for årene 2015-2018 (indtil 31. oktober 2018).
Saldoliste over kreditorer af den 31. oktober 2018 – dateret 2. marts 2019.
Konto 17100 – kasse for indkomstårene 2015-2018
Oversigt over køb i indkomståret 2016 og 2017.
Oversigt over salg i indkomståret 2016.

Derudover har klageren til Skatteankestyrelsen den 3. november 2021 indleveret 12 A4-ringbind med virksomhedens bilagsmateriale.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen ansat klagerens omsætning i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 301.323 kr., 1.758.493 kr. og 1.372.699 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har endvidere i indkomstårene 2015. 2016 og 2017 ansat klagerens fradrag for varekøb til henholdsvis 135.414 kr., 1.107.991 kr. og 672.413 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1. Skat

(...)

Det er vores opfattelse, at det udarbejde regnskab ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens drift. Af det fremsendte regnskabsmateriale fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ.

Der foreligger ikke oplysning om kassebeholdningsstørrelse primo 2015, hvorfor vi har foretaget et udtræk fra de indsendte regnskabsoplysninger fra 1. januar 2016. Af det indsendte regnskab fremgår en primo saldo på kassen i 2016 på 1.000 kr. Se bilag 11.

Af udtrækket fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ i perioden 1. januar 2016 –30. juni 2016 hvor udtrækket viser en akkumuleret negativ kassebeholdning på 1.021.044 kr. den 30. juni 2016.

Kassebeholdningen er negativ i perioden 5. juli 2016 – 31. december 2016. Her er er den akkumulerede negative saldo den 31. december 2016 på 1.233.878 kr.

I perioden 12. januar 2017 – 30. juni 2017 er kassebeholdningen negativ, med en akkumuleret saldo den 30. juni 2017 på 699.562 kr. og for perioden 12. juli 2017 – 31. december 2017 er den akkumulerede negative saldo på 227.274 kr. den 31. december 2017.

I perioden 29. januar 2018 – 30. juni 2018 stiger den akkumulerede negative saldo på kassebeholdningen til 171.475 kr. den 30. juni 2018, ligesom kassebeholdningen også er negativ i perioden 27. august 2018 – 9. oktober 2018.

Det er således vores opfattelse, at der må være indtægter som ikke er medregnet i det indsendte regnskab, hvorfor det indsendte regnskab ikke kan godkendes.

Af bilag 11 fremgår det, ligeledes, at der ikke er ført en løbende bogføring, idet der er mange dage mellem bogføringsdatoen, og den dato hvor bogføringen er sket.

Af det indsendte regnskab fremgår ultimo saldoen på kassebeholdningen 1.000 kr. I henhold til bilag 11 som er et udtræk af kassebeholdningen ud fra det indsendte regnskabsmateriale fremgår en ultimo saldo 2016 på 2.000 kr. Ultimo saldoen på kassen i henhold til regnskabet udgør i 2017 4.000 kr. Af bilag 11 fremgår en ultimo saldo 2017 på 6.000 kr.

Der er således ikke overensstemmelse mellem det indsendte regnskab, og den underliggende bogføring.

Af det indsendte regnskab for 2015 fremgår det, at der ultimo er varelager på 35.015,10 som bliver reguleret i det opgjorte varekøb. Denne ultimo saldo fremgår ikke primo i regnskabstallene for vare-forbruget i 2016.

Af regnskabet fremgår der et varelager ultimo i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 på 35.015,10

Det er ifølge vores opfattelse, henset til virksomhedens art, usandsynligt at varelageret vil udgøre nøjagtig det samme i alle indkomstårene.

Vi fastholder således vores forslag til afgørelse i henhold til punkt. 1.4, da regnskabet efter vores mening ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter og økonomi. Der er ligeledes ikke fremlagt oplysninger der viser, at vores skøn er urimeligt, eller hviler på et forkert grundlag.

Der godkendes dog fradrag for lønudgifter med henholdsvis 13.467 kr. og 22.468 kr. i 2016 og 2017 i henhold til de indberettede oplysninger til Skatteforvaltningen.

Vi ændrer således overskud af virksomhed i henhold til nedenstående opgørelser:

2015

Omsætning, se bilag 1

376.653 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 376.653 kr.

75.331 kr.

Beregnet omsætning

301.322 kr.

Opgjort omkostninger, se bilag 2

169.268 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 169.268 kr.

-33.854 kr.

135.414 kr.

Ansat overskud af virksomhed

165.908 kr.

Selvangivet overskud af virksomhed

-75.294 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

90.614 kr.

2016

Omsætning, se bilag 4

2.198.116 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 2.198.116 kr.

439.623 kr.

Beregnet omsætning

1.758.493 kr.

Opgjort omkostninger, se bilag 5

1.384.989 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 1.384.989 kr.

276.998 kr.

1.107.991 kr.

Lønudgifter

13.467 kr.

Ansat overskud af virksomhed

637.035 kr.

Takseret overskud af virksomhed

-200.000 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

437.035 kr.

2017

Omsætning, se bilag 6

1.715.873 kr.

Heraf beregnet salgsmoms

20 % af 1.715.873 kr.

343.474 kr.

Beregnet omsætning

1.372.399 kr.

Opgjort omkostninger, se bilag 7

840.516 kr.

Heraf købsmoms

20 % af 840.516 kr.

168.103 kr.

672.413 kr.

Lønudgifter

22.468 kr.

Ansat overskud af virksomhed

677.518 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 11. marts 2019 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

2015:

Honorar på 132.166 kr. er ikke medregnet i Skattestyrelsens opgørelse af overskud af virksomhed, hvorfor dette bør tillægges.
I det fremsendte regnskab udgør varesalg samlet 261.322 kr. og ifølge bankkontoudtoget, har skattestyrelsen anset indsætninger for 376.653 kr., svarende til 301.322 kr. ex. moms for at være omsætning. Det er anført i klagen, at 50.000 inkl. moms som er medregnet til omsætningen er privat. Dette er ikke tidligere oplyst, og der er heller ikke indsendt dokumentation for dette i forbindelse med klagen.
Ifølge det indsendte regnskab udgør varekøb 349.077 kr. ex. moms. Ifølge bankkontoudtoget er der i alt hævet 300.861 ex. moms, hvoraf der også er posteringer der ikke kan henføres til varekøb. Der er ikke fremsendt redegørelse eller dokumentation for differencen, ligesom der ikke foreligger oplysninger om, at noget af det skulle være betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.
Der er ikke godkendt fradrag for husleje og omkostninger hertil, da virksomheden drives fra en privat ejendom. Der er ikke fremsendt dokumentation for fordelingen eller foretaget ændringer til BBR.
Der er ikke godkendt fradrag for afskrivninger, da der ikke er fremsendt dokumentation for disse.

2016:

Der er ikke fremsendt dokumentation for at virksomhedens kunder er gået konkurs, eller der har været forsøgt forgæves indkrævning af tilgodehavender. Skattestyrelsen har således ikke godkendt fradrag for dette.
Mindre difference på omsætningen skyldes, ifølge regnskabet diverse varesalg på 587 kr., og tilbageførsel af et varesalg på 1.463 kr. Der er ikke fremsendt dokumentation eller redegørelse for dette.
I det indsendte regnskab er der opgjort et varekøb på 1.615.348 kr. og skattestyrelsen har udfra bankkontoudtoget opgjort varekøbet til 1.107.991 ex. moms. Der er ikke fremsendt redegørelse eller dokumentation for differencen, ligesom der ikke foreligger oplysninger om, at noget af det skulle være betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.

2017:

Ifølge regnskabet udgør varekøbet 1.199.644 kr., og der er opgjort et varekøb på 672.413 ex. moms ud fra bankkontoudtoget. Der er ikke fremsendt dokumentation for differencen, ligesom det ikke er oplyst, om noget af varekøbet er betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.

2018:

I regnskabet er der opgjort et varekøb på 116.179 kr. ex. moms, og ifølge bankkontoudtoget har skattestyrelsen opgjort et varekøb på 46.652 kr. ex. moms. Der er ikke fremsendt dokumentation eller oplysning om, at noget af det er betalt kontant, eller ikke betalt.

Til sidst i klagen er det anført, at grunden til varelageret er anført til det samme alle årene er, at varelageret kun er optalt ultimo 2015, og i forbindelse med lukningen i 2018.

Det er således skattestyrelsens opfattelse, at forklaringen med, at der har været et mindre varekøb i 2017 skyldes, at der var et stort varekøb i 2016. For at kunne konstatere dette, er det skattestyrelsens opfattelse, at der burde have været ført en løbende optælling af varelageret.

Det anføres, at der pr. 31. september 2018 er en positiv kassebeholdning på 1.000 kr. og, at kontiene 21215-21237 er anvendt til mellemregning/udligning [virksomhed1]/ skattekontoen, skattemappen r75 (i fm. udarbejdelse af selvangivelser såvel privatposter som firmaposter), ægtefælle [person2]/IVS og [person3] (søn). Det er skattestyrelsens opfattelse, at ægtefællens IVS og sønnen er skatteyderens virksomhed uvedkommende, og derfor ikke skal have betydning på virksomhedens kassebeholdning. Dette forklarer heller ikke den store negative kassebeholdning. Udskrift af bevægelserne på kassebeholdningen fremgår af bilag 11.

Det er således fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at det udarbejdede regnskab ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens økonomi, hvorfor dette er tilsidesat, og derfor er der ikke er godkendt fradrag for følgende poster som, virksomheden anfører der ikke er taget højde for:

Salgsomkostninger
Lokaleomkostninger
Adm. Omkostninger
Varebilens drift
Afskr./KN/tab på debitorer og afskrivning ukurante varer
Udgifter til finansielle udgifter

(...)”

Efterfølgende har Skattestyrelsen den 20. oktober 2021 sendt en supplerende udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

Klager har i klage af 3. marts 2019 oplyst om yderligere materiale i form af 9 ringbind med bilagsmateriale. Klager har ved flere lejligheder oplyst at have 9 ringbind. Såfremt klager indsender de yderligere bilag i form af de 9 ringbind, finder Skattestyrelsen, at der skal ske hjemvisning af sagen i sin helhed, hvis der i materialet er nye oplysninger, der endnu ikke er behandlet.

Der lægges vægt på, at klager allerede inden klagen blev afsendt har oplyst om de 9 ringbind. Det tillægges endvidere vægt, at klager har tilbudt at aflevere materialet, men er af Skatteankestyrelsen blevet vejledt i, at de skal sendes elektronisk, jf. telefonnotat af 15. juni 2021.

På den baggrund finder Skattestyrelsen, at klager skal have muligheden for at aflevere de 9 ringbind med regnskabsmateriale, således at materialet, såfremt det indleveres, kan indgå i sagen.

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget yderligere materiale, end hvad der allerede er behandlet i forbindelse med afgørelsen, er det vores opfattelse, at en hjemvisning på foreliggende grundlag ikke vil føre til et andet resultat af sagen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at omsætningen for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 skal ansættes til henholdsvis 393.489,19 kr., 1.757.617 kr. og 1.372.698 kr.

Videre har klageren nedlagt påstand om, at fradrag for varekøb for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 skal ansættes til henholdsvis 349.078 kr., 1.615.348 kr. og 1.199.644 kr.

Endvidere har klageren nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal anerkende yderligere fradrag for øvrige driftsudgifter.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Vi fastholder resultatet af den foretagne bogføring og kan derfor ikke acceptere de trufne afgørelser/forhøjelser.

Baggrundsinformation:

2015:

Her leverede [person1] honorar-salgsydelser og forefaldende opgaver mod salgsprovision m.v. fra eget firma ([virksomhed1]) til firmaet [virksomhed2] ApS for i alt dkk 132.166,40 ekskl. moms (se C5 regnskab konto 1570). [person1] brugte varebilen til salgsarbejdet.

Desværre døde [person4] senere i 2015, og [person1] fortsatte salget fra eget firma til sine "trofaste" kunder, og opnåede et varesalg på dkk 261.322,87 ekskl. moms (C5 regnskab konto 1005).

Der skulle derfor opbygges et varelager, da kunderne var vant til og forventede omg. levering efter ordreafgivelse. Varekøbet blev på dkk 349.077,93 (konto 2995) og en bruttofortj. på dkk 44.411,34 ekskl. moms (konto 2996), svarende til en bruttofortj. på 11,29 % af omsætningen (konto 2997).

Til opbevaring af varekøb blev en længe i ejendommen indrettet til varelager, pakkeri, forsendelse og kontor, i alt svarende til 80 % af ejendommens bebyggede areal (BBR), hvorfor fremkommer både 80 % firmaandele og 100 % rene firmaudgifter i driftsregnskabet alle årene.

De kombinerede firma- (80 %) og privatudgifter (20 %) fremgår af kontiene 4210-4599 og 21260-21379, og de "rene" 100 % privatudgifter fremgår tilsvarende af passivkontiene 21400-21489.

Hertil kom adm., autoudg., afskrivninger og rt.udg., resulterende i et UNDERSKUD på dkk 103.202,42 (konto 9997) og -26,23 % af omsætningen (konto 9998).

Af disse tal må det være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2016 - Baggrundsinformation

Her lykkedes det [person1] at opnå salgsaftaler med flere kunder/firmaer på [forlystelsespark]. Det betød både et stigende varesalg men også supplerende omkostninger.

Desværre forventede de en udstrakt service/gratis levering og smagsprøver, og lange betalingsbet. (og flere betalte aldrig/ lukkede/gik konkurs). Det resulterede i et gennemsnitligt dækningsbidrag på langt under det gennemsnitlige maks. på 17 % på de "normale" leverancer til [forlystelsespark].

Samtidig opstod en række personlige problemer som følge af bl.a ægtefælles idrætsulykke/langvarigt sygefravær (ca. 12 mdr.), konkurs og et skolesøgende barn med alvorlige adfærdspsykiske problemer, hvilket i tiltagende grad accellererede gennem 2016, 2017 og 2018, således at [person1] tog konsekvensen og lukkede firmaet pr. 31/10 2018.

2016 kom ud med en salgsomsætning på dkk 1.757.617 (konto 1998), varekøb på dkk 1.615.347,74 (konto 2995) og et dækningsbidrag på dkk 142.269,47 (konto 2996) og en bruttoavance på 8,09 pct. Det levner jo IKKE meget plads til de øvrige omkostninger på dkk 202.798,10 (konto 5897), afskrivninger, renteudg. og resulterende i et underskud på dkk 88.781,06 (konto 9997) og -5,05 % af omsætningen.

Af disse tal må det også være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2017 - Baggrundsinformation

Pga. fortsatte og tiltagende problemer med skolegang med det skolesøgende barn fortsatte firmaet på "nødblus", men takket være "stort" varekøb i 2016, blev dækningsbidraget på dkk 173.053,81 (konto 2996) og bruttofortjenesten på 12,61 %, men stadig for lidt til at holde firmaet i sund tilstand til at betale de supplerende løbende omkostninger samt afskrivninger og finansielle poster, resulterende i et underskud på dkk 667.194,38 (konto 9997), med -4,90 (konto 9998) i pct. af oms.

Af disse tal må det også være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2018 - Baggrundsinformation

Problemerne blev endnu værre med det skolesøgende barn med utallige henvendelser fra skolen om, at barnet var stukket af, og at han skulle hentes/findes - et eller andet sted på vej fra skolen og ?? og at der havde været problemer med samværet med skole"kammeraterne", og MANGE samtaler med skolen og skolepsykologer (kan dokumenteres hvis ønskes).

Derfor blev beslutningen endeligt taget om at lukke firmaet hurtigst muligt, og som skete pr. 31/10-18.

Resultaterne blev varesalg på dkk 255.670,27 (konto 1998), varekøb på dkk 132.162,93 (konto 2995) og et dækningsbidrag på dkk 123.507,34 (konto 2996 og en bruttoavance på 48,31 % af oms. (konto 2997), takket være overført varelager fra 2017. Desværre blev varelageret kun optalt ult. 2015 og igen i fm. lukningen pr. 31/10 2018 pga. alle nævnte problemer og dermed følgende tidsnød.

Lidt bogføringskommentarer

Fra 2. halvår 2015 begyndte de første "uregelmæssigheder" med problemer med aflevering af bogførings-/ regnskabsmateriale, først problemer i fm. opstartstravlhed, og siden med personlige problemer, jf. tidligere, samt problemer med at "dressere" kunderne til at betale til tiden & oplysninger ved indbetaling om faktura- eller kontonr. alternativt korrekte firmanavn, i stedet for bare at skrive f.eks. "tak" - eller et udenlandsk klingende navn, der var svært at "parre" med de korrekte kunder.

Det medførte mange fejlposteringer, og i fm. SKAT's rekvisition af bilagsmateriale 1/4 2018, som jeg først modtog meddelelse om i sept. 2018, traf jeg den beslutning, at hele bogføringen fra og med 2016 og til sept. 2018, skulle tilbageføres, og samtlige salgsfakturaer skulle oprettes i et excel-ark opdelt fra 1/1-30/6 og fra 1/7- 31/12 med registring af fakturadato, fakturanr., beløb og hvornår den enkelte faktura blev betalt, og om det var kontant eller bank, og desværre også, om firmaet var lukket og derfor tilgodehavendet tabt. Disse oplysninger modtog jeg successivt fra [virksomhed1] opdelt pr. halvår i sept./okt. 2018 til gennemsyn/kontrol/bogføring og efterfølgende regnskabsudfærdigelse til SKATTESTYRELSEN, [by1], og indgivelse af [person1]s selvangivelse for året 2017, og div. momskorrektioner pga. det nye materiale.

Det skal bemærkes, at varekøbsfakturaerne for de væsentligste kreditorer er bogført i C5's kreditormodul, og éngangsleverandører med betaling fra-kasse eller bank.

KRITISABEL SAMMENBLANDING AF PRIVATE- OG FIRMAPOSTER

En væsentlig årsag til Skattestyrelsens divergerende opgørelse kan skyldes forståelig vanskelighed med at adskille private poster og firmaposter fra firmabankkontoen.

F.eks. forekommer i flæng firmaindsættelser fra kontantindbetalinger til bankkontoen uden tydelig forklaring, private låns ind- og udbetalinger uden tydelig..., private ind- og udbetalinger fra ægtefælle og ægtefælles IVS uden tydelig... etc. Disse kan fejlagtigt opfattes som f.eks. VS' debitorindbetalinger, og dermed fejlagtigt opfattes som varesalg.

AKTIVITETER I FM. FIRMALUKNING pr. 31/10 2018:

  1. Optælling af kurant varelager til kostpris
  2. Fraskrivning af kassable varer
  3. Afskrivning/kreditering af uerholdelige debitortilgodehavender
  4. Opgørelse af leverandør-/kreditorgæd og indgåelse af betalingsaftaler. Bemærk her, at momsen i bogholderiet af varekøb er fratrukket på fakturaudstedelsesdagen, og at [person1] som privatperson afvikler denne gæld af egen "lomme". Her fremkommer selvfølgelig en momsdifference ift. Skattestyrelsens momsopgørelse "gennem tiden", der "kun" ta'r højde for de betalte fakturaer i ht. bankkontoudtog.
  5. Opgørelse af moms pr. 31/10 2018 for perioden 1/7 - 31/10 2018 til indberetning pr. 31/12 2018 inkl. div. momskorrektioner-/-efterindberetninger.

SUPPLERENDE BEMÆRKNINGER TIL SKATTESTYRELSEN'S AFGØRELSE AF 30. NOVEMBER 2018:

Alle beløb er i dkk og ekskl. moms og op-/nedrundet i hele kr.

2015

Skattestyrelsen

C5 Bogf.

Diff.

Bemærkninger

Varesalg inkl. honorar

bilag 1

-301.323

-261.323

-40.000

Heraf fejlagtigt post. som VS

50.000

-50.000

Ovf. privat opstart

VS fra-kasse

-50.000

50.000

Honorar

-132.166

132.166

VS I ALT inkl. honorar

-301.323

-393.489,19

-

92.166,33

Varekøb if. Bilag 2:

135.414

349.078

-213.664

Bruttofortj. DB 1

-165.909

-44.411

-

-121.497

I pct. af oms

55,06

11,29

43,77

2016

Varesalg

bilag 4

-1.758.493

-1.757.617

-876

VS kreditnota

1.463

1.463

VS I ALT

-1.757.030

-1.757.617

587

Varekøb if. bilag 5

1.107.991

1.615.348

-507.357

a´c VK til bet. -17

Bruttofortj. DB 1

-649.039

-142.269

-

-506.770

I pct. af oms.:

36,91

8,09

28,81

2017

Varesalg

bilag 6:

-1.372.699

-1.372.698

-1

Varekøb if. bilag 7

672.412

1.199.644

-527.232

Bet. VK fra 2016

Bruttofortj. DB1

-700.286

-173.054

-527.233

I pct. af oms.:

38,41

2018

VS 1/1-30/6 bilag 8:

-228.067

-228.059

-8

VS 1/7 – 31/10 18 Fra C5

-27.612

-27.612

-

Ovf. fra C5

VS i alt 1/1-31/10-18

-255.678

-255.670

-8

Varekøb if. bilag 9:

*1/1-30/6-18

46.652

116.179

-69.527

Bet. ac VK fra -17

*1/7-31/10-18 fra C5

15.984

15.984

-

Ovf. fra C5

VK i alt 1/1-31/10 2018

62.636

132.163

-69.527

Bruttofortj. DB1

-193.042

-123.507

-69.535

I pct. af oms.:

75,50

48,31

27,19

SKATTESTYRELSEN har konsekvent IKKE anerkendt firmadriftsudgifter

DKK

* Salgsomk.

2015-2018 inkl.

16.164,80

* Lokaleomk.

2015-2018 inkl.

134.007,47

* Adm.omk.

2015-2018 inkl.

179.150,92

* Varebils driftsomk.

2015-2018 inkl.

198.254,79

* Afskr./KN/tab på debitorer/afskrivning af ukurante varer

2015-2018 inkl.

217.659,29

* Udgifter til finansielle udgifter

2015-2018 inkl.

11.616,32

I ALT

759.853,59

SKATTESTYRELSEN ANFØRER, at

"Vi er ikke bekendt med i hvilket omfang der har været yderligere driftsomkostninger. Hvis der fremsendes dokumentation for driftsomkostninger til vores skøn således ændres eller bortfalde"

Bem.: Alle firmadriftsudgifter fremgår af regnskaberne 2015-2018

"At der IKKE er indsendt selvangivelse for året 2017

Bem.: Selvangivelse for 2017 er indsendt 13/12 2018 på papir, da den ikke kunne indrapporteres

"Der er en akkumuleret negativ saldo på kassebeholdningen pr. 30/6 2018

Bem.: Der er if. C5-regnskabet en positiv kassebeholdning på dkk 1.000 pr. 31/10 2018, men... passivkontiene 21215-21237 er anvendt til mellemregning/udligning [virksomhed1], Skattekontoen, skattemappen r/75 (i fm. udarbejdelse af selvangivelser såvel privatposter som firmaposter), ægtefælle [person2]/IVS og [person3] (søn)

"Det er således vores opfattelse, at der må være indtægter som IKKE er medregnet i det indsendte regnskab, hvorfor det indsendte regnskab IKKE kan godkendes.

Af bilag 11 fremgår det ligeledes, at der IKKE er ført en løbende bogføring, idet der er mange dage mellem bogføringsdatoen, og den dato, hvor bogføringen sker"

Bem.: Alle firmaindtægter og udgifter er bogført og afstemt, men - som tidligere beskrevet - valgte jeg i samråd med [person1] at tilbageføre alle bogf.poster 2016 - 2018, og i stedet tage alle salgsbilag og indtaste dem i excel inkl. dato, men samlet pr. halvår og bogføre disse tal i C5-regnskabet. ALLE varekøb er bogført i regnskabet med VK-fakturadato og betalingsdato i kreditormodulet.

Der er således fuld overensstemmelse med det indsendte regnskab og den underliggende bogføring.

"Det er ifølge vores opfattelse, henset til virksomhedens art, usandsynligt at varelageret vil udgøre nøjagtigt det samme i alle indkomstårene"

BEM.: Korrekt, det er også fejlagtigt, og som tidligere anført, blev varelageret pga. personlige årsager/problemer først opgjort til kostpris pr. lukningsdatoen 31/10 2018

AFSLUTTENDE BEMÆRKNING:

AL regnskabsmateriale/bogføring for perioden 2015-2018 er samlet i 9 A4 tykke ringbind, som vil kunne rekvireres i ønsket omfang.

(...)”.

Der er ikke indkommet bemærkninger til sagsfremstillingen og forslag til afgørelse.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens dagældende § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens dagældende § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens dagældende § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (dagældende bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Ved en gennemgang af klagerens regnskab er Skattestyrelsen kommet frem til, at regnskabet ikke er fyldestgørende, hvorfor Skattestyrelsen har tilsidesat regnskabet.

Det fremgår af bilaget konto 17100 – kasse, at kassebeholdningen i indkomstårene 2016 og 2017 har været negativ i størstedelen af indkomstårene. Der er således afholdt udgifter som er registret som betalt med midler fra-kassebeholdningen, hvor kassebeholdningen har været negativ.

Ved gennemgang af det fremsendte regnskab og af konto 17100 - kasse fremgår tillige en uoverensstemmelse mellem ultimo saldoerne for kassebeholdningen for indkomstårene 2016 og 2017. I regnskabet er anført, at ultimo saldoen på kassebeholdningen er 1.000 kr., mens der af konto 17100 – kasse fremgår en ultimo saldo på 2.000 kr. for indkomståret 2016. For så vidt angår indkomståret 2017, udgør ultimo saldoen for kassebeholdningen i henhold til regnskabet 4.000 kr., mens at ultimo saldoen på konto 17100 – kasse udgør 6.000 kr. Der er således ikke sammenhæng mellem regnskabet og den underliggende bogføring.

Derudover har Skattestyrelsen konstateret, at der ikke er ført en daglig løbende bogføring, da der er mange dage mellem bogføringsdatoerne og den dag, hvor bogføringen er sket.

Da-kassebeholdningen i en virksomhed som minimum må udgøre 0 kr., og kassebeholdningen i virksomheden har været negativ af flere omgange, og der ikke er sket en daglig løbende bogføring, og der i øvrigt ikke er overensstemmelse mellem regnskabet og den underliggende bogføring eller mellem regnskabet og selvangivelserne for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, finder retten, at regnskabsgrundlaget ikke er fyldestgørende og kan tilsidesættes. Skattestyrelsen har således været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og skønsmæssigt forhøje klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 til 2017 med udgangspunkt i kontoudtog, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankkontoudtog opgjort klagerens omsætning og driftsudgifter for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Skattestyrelsen har herefter forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 90.614 kr. for indkomståret 2015 og 437.035 kr. for indkomståret 2016 og ansat overskud af virksomhed til 677.518 kr. for indkomståret 2017.

Under behandlingen af klagesagen har klageren gjort gældende, at der ikke er taget højde for alle firmaets driftsudgifter, og at alt regnskabsmateriale fremgår af 9 A4-ringbind. I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremsendt 12 A4-ringbind, som indeholder nyt bilagsmateriale, herunder bl.a. klagerens købsfakturaer.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 20. oktober 2021 kommenteret klagerens bemærkninger om, at der foreligger yderligere bilagsmateriale i form af 9 A4-ringbind. I relation til det af klageren fremførte om de 9 A4-ringbind fremgår det af udtalelsen, at Skattestyrelsen ikke har modtaget yderligere materiale, end hvad der har været fremlagt i forbindelse med afgørelsen, og såfremt klageren indsender bilagsmaterialet, finder Skattestyrelsen, at der skal ske en hjemvisning af sagen i sin helhed.

Da hverken de omhandlede A4-ringbind eller det i øvrigt under klagesagen fremkomne regnskabsmateriale har været fremlagt for Skattestyrelsen, og som dermed ikke har taget stilling hertil, finder Landsskatteretten, at bilagsmateriale under hensyn til omfanget heraf kræver egentlig sagsbehandling, hvorfor sagen hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på fornyet afgørelse.