Kendelse af 17-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 15-06-2022

Journalnr. 19-0017747

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær ansættelse for 2013

Afvist

Skal genoptages

Stadfæstelse

Ekstraordinær ansættelse for 2014

Afvist

Skal genoptages

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Den 18. september 2018 anmodede klageren om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne i 2013 og 2014, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk.1, nr. 8.

Følgende fremgik af klagerens anmodning:

”(...)

Har vedhæftet ej indberettet regnskaber for 2013 og 2014.

Pga. sygdom er de ikke blevet indberettet.

Er i gang med 2015, 2016 og 2017.”

Repræsentanten har oplyst, at klagerens sygdom har medført, at klageren ikke har kunnet varetage sine egne interesser i årene 2013 og fremefter. Dette kan f.eks. ses i manglende betalinger af terminer på et kreditforeningslån i hans ejendom på trods af, at han har været i besiddelse af nok likvider til afbetaling.

Klagerens repræsentant beskriver sygdomsforløbet således:

” (...)

Skatteyder blev i august 2013 diagnosticeret med [...] som er en sygdom, der kan angribe mange organer i kroppen. Typiske forandringer, som ses ved sygdommen, er mikroskopiske knudelignende strukturer, som fører til en kronisk betændelsestilstand. Symptomerne er feber, træthed og/eller vægttab. Sygdommen forsvinder af sig selv i løbet af 2-5 år.

I forløbet med ovennævnte [...] bliver skatteyder yderligere diagnosticeret med [...] i december 2014, hvilket han så også modtager behandling for.”

Klageren har fremlagt udskrifter fra sin sygehusjournal på sundhed.dk. Ifølge udskrifterne har klageren haft et længere sygdomsforløb hos [sygehus1] fra den 16. oktober 2013 til den 22. juli 2015. Og igen et kortere sygdomsforløb fra den 15. august 2016 til den 23. august 2016. Det fremgår af registreringerne fra [sygehus1], at klageren aktuelt var symptomfri for sarkoidose den 22. juli 2015.

Indkomstoplysninger

Klageren indberettede ikke sine indkomstforhold til SKAT for de påklagede indkomstår 2013 og 2014. Taksationsforslaget for 2013 blev udsendt af SKAT den 22. januar 2015 og for 2014 den 5. januar 2016 til klager.

SKAT foretog skønsmæssige ansættelser af klagerens skattepligtige indkomster i de to indkomstår således:

Indkomståret 2013:

Overskud af virksomhed/udlejningsejendom

605.000 kr.

Overført overskud af virksomhedsordningen

Reglerne står i virksomhedsskattelovens §15 b, stk. 1

711.100 kr.

Lønindkomst, fri telefon, bestyrelseshonorar m.v.

676 kr.

Renteindtægt af indestående i pengeinstitut

24 kr.

Privattegnet ratepension og ophørende alderspen.

-18.435 kr.

Bidrag/præmie til privatteg. Livs pensionsordn.

-6.974 kr.

Renteudgifter offentlig gæld

-483 kr.

Renteudg. Realkredit/reallånefonde

-165.883 kr.

Renteudgifter i virksomhed

-32.047 kr.

Ejendomsværdiskatten er beregnet på baggrund af den laveste af nedenstående ejendomsværdier.

Ejendomsværdien pr. 1/1 2001 + 5 %: 428.190 kr.

Ejendomsværdi er erhvervet før 1/7 1998

Ejendomsværdiskat: [...]

2.226 kr.

SKAT begrundede ansættelsen af overskud af virksomhed for indkomståret 2013 således:

”Overskud af virksomhed/udlejningsejendom er skønnet ud fra dine personlige skatteoplysninger. Vi har især lagt vægt på, at resultatet giver plads til et passende privatforbrug. Som passende privatforbrug har vi brugt 205.000 kr. Vi har støttet os til gennemsnitligt årligt forbrug ifølge Danmarks Statistiks beregninger. De viser, at gennemsnitligt forbrug for 2011 prisfremskrevet til 2013 er på 205.065 kr. for en person. Der er ikke taget hensyn til eventuelt øvrige personer i husstanden, da SKAT ikke ved, om der er fælles økonomi. Beregningerne er foretaget på Danmarks Statistiks hjemmeside i marts 2014. Danmarks Statistik har på daværende tidspunkt ikke taget højde for en eventuel udvikling i husstandsindkomsterne. Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk/statbank5a.

De øvrige beløb for 2013 har SKAT fået oplyst. Du kan se, hvem der har indberettet oplysninger til os på skat.dk (...)”

Indkomståret 2014

Lønindkomst, fri telefon, bestyrelseshonorar m.v.

2.374 kr.

Overskud af virksomhed/udlejningsejendom

595.000 kr.

Renteindtægt af indestående i pengeinstitut

35 kr.

Privattegnet ratepension og ophørende alderspen.

-18.594 kr.

Bidrag/præmie til privatteg. Livs pensionsordn.

-7.028 kr.

Kont virksomhed, fradrag syg og arb. Skadeforsikring

-1.552 kr.

Faglig kontigent

-3 kr.

Rente offentlig gæld

-767 kr.

Renteudg. Realkredit/reallånefonde

-156.678 kr.

Renteudgifter i virksomhed

-31.844 kr.

Ejendomsværdiskatten er beregnet på baggrund af den laveste af nedenstående ejendomsværdier.

Ejendomsværdien pr. 1/1 2001 + 5 %: 428.190 kr.

Ejendomsværdi er erhvervet før 1/7 1998

Ejendomsværdiskat: [...]

2.226 kr.

SKAT begrundede ansættelsen af overskud af virksomhed for indkomståret 2014 således:

”Overskud af virksomhed/udlejningsejendom er skønnet ud fra dine personlige skatteoplysninger. Vi har især lagt vægt på, at resultatet giver plads til et passende privatforbrug. Som passende privatforbrug har vi brugt 203.000 kr. Vi har støttet os til gennemsnitligt årligt forbrug ifølge Danmarks Statistiks beregninger. De viser, at gennemsnitligt forbrug for 2012 prisfremskrevet til 2014 er på 203.400 kr. for en person. Der er ikke taget hensyn til eventuelt øvrige personer i husstanden, da SKAT ikke ved, om der er fælles økonomi. Beregningerne er foretaget på Danmarks Statistiks hjemmeside i marts 2015. Danmarks Statistik har på daværende tidspunkt ikke taget højde for en eventuel udvikling i husstandsindkomsterne. Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk/fu10.

De øvrige beløb for 2014 har SKAT fået oplyst. Du kan se, hvem der har indberettet oplysninger til os på skat.dk(...)”

SKAT har ikke fremlagt en beregning af privatforbruget for 2013 og 2014.

Skatteankestyrelsen har på baggrund af klagerens personlige skatteoplysninger beregnet følgende privatforbrug for klageren efter den skønsmæssige forhøjelse:

Privatforbrug

2013

2014

Samlet formue primo

6.050.174 kr.

6.142.466 kr.

Samlet formue ultimo

6.142.466 kr.

6.238.165 kr.

Samlet indkomst

369.817 kr.

370.258 kr.

Indeholdt A-skat

-341 kr.

-1.201 kr.

Indeholdt A-skat

Indeholdt ambi og sp-bidrag

-54 kr.

-190 kr.

Overskydende skat

112.680 kr.

0 kr.

Betalt restskat & B skat

-181.102 kr.

-69.399 kr.

Ejendomsskat

-343 kr.

-336 kr.

Beregnet privatforbrug brutto

208.365 kr.

203.403 kr.

I klagerens selvangivelse og regnskab for indkomståret 2013 og 2014 er oplyst ændringer til SKATs skønsmæssige ansættelser som følger:

2013

2014

Overskud af virksomhed

410.328 kr.

368.789 kr.

Renteindtægter i virksomhed

1.927 kr.

Renteudgifter i virksomhed

215.586 kr.

202.272 kr.

Renteudgifter offentlig gæld

0 kr.

0 kr.

Renteudg. Realkredit/reallånefonde

0 kr.

0 kr.

Overført overskud i virksomhedsordningen

0 kr.

Kapitalafkast

58.262 kr.

59.184 kr.

Klageren selvangav virksomhedsoverskud i indkomståret 2011 på 476.518 og i indkomståret 2012 på 535.848 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse for 2013 og 2014.

SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 og 2014 udløb henholdsvis den 1. maj 2017 og 1. maj 2018. Fristen er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, da vi ved den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2013 og 2014 ikke har begået fejl eller har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Ansættelsen er skønnet ud fra de oplysninger, vi har haft på tidspunktet for ansættelsen.

Med hensyn til det anførte omkring sygdom findes det ikke dokumenteret, at du i perioden 01. juli 2014 (fristen for indsendelse af selvangivelse for 2013) til 01. maj 2017 (fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for 2013), eller i perioden 01. juli 2015 (fristen for indsendelse af selvangivelse for 2014) til 01. maj 2018 (fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for 2014) har befundet dig i en sådan tilstand, at du har været afskåret fra at indsende selvangivelse, eller fremsætte begæring om genoptagelse.

Det er også Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke i øvrigt er forhold, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder.

Skattestyrelsen har derfor truffet den afgørelse, at skatteansættelsen for indkomstårene 2013 og 2014 ikke genoptages ekstraordinært, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2.”

Klagerens opfattelse

Klagers repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse for indkomstårene 2013 og 2014.

Dette begrundes med følgende:

Landsskatteretten skal anerkende at skatteyder for indkomstårene 2013 og 2014 som følge af sygdom har været ude af stand til at varetage egne interesser, herunder udarbejdelse af skatteregnskaber og selvangivelser, og dermed anses for berettiget til genoptagelse af selvangivelserne for de nævnte indkomstår i medfør af skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.

(...)

Skatteyder er således i årene 2013 og frem til dd. ramt af sygdom, som har hindret ham i at fungere normalt, herunder varetage egne interesser i form af betaling af løbende regninger og lignende. Hans manglende evne til at varetage egne interesser afspejler sig f.eks. i manglende

betaling af terminer på kreditforeningslån i ejendommen på trods af betydelige beløb indestående på kto. En truende tvangsauktion blev således kun afværget ved udefra kommende hjælp.”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen (ordinær genoptagelse). Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014 skulle således have været fremlagt for skattemyndigheden senest den 1. maj 2017 for indkomståret 2013 og senest den 1. maj 2018 for 2014.

Klageren anmodede den 26. februar 2019 om at få genoptaget sine skatteansættelser for indkomstårene 2013 og 2014. Dermed er anmodningen indgivet efter fristen for ordinær genoptagelse.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2., kan skattemyndigheden imødekomme en anmodning om ændring, hvis der foreligger et af de objektive kriterier for en ekstraordinær genoptagelse, som er beskrevet i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1. nr. 1-4 og 6-7. Efter de foreliggende oplysninger opfylder klageren ikke disse objektive kriterier.

Genoptagelse kan herefter kun ske, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Genoptagelse kan dog kun foretages efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, hvis anmodningen om ekstraordinær genoptagelse fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige har fået kendskab til det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Særlige omstændigheder er eksempelvis, hvis en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand, myndighedsfejl eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

I Landsskatterettens afgørelse af 14. juli 2015, offentliggjort som SKM2015.723.LSR, havde en skattepligtig grundet sygdom ikke aflagt regnskab, hvorfor skattemyndigheden havde foretaget en skønsmæssig forhøjelse. Efter endt sygdom udarbejdede den skattepligtige et regnskab, der viste, at den skønsmæssige forhøjelse var alt for høj. På den baggrund fandt Landsskatteretten, at det ville være urimeligt at opretholde den skønsmæssige ansættelse. Landsskatteretten tillod genoptagelsen.

I Vestre Landsrets dom af 27. februar 2017, offentliggjort som SKM 2017.242 VLR, havde den skattepligtig ikke aflagt regnskab rettidigt for indkomståret 2009. Skattemyndighederne fastsatte den skattepligtiges indkomst skønsmæssigt til 135.000 kr. Den skattepligtige anmodede om ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8. Til Landsskatteretten havde den skattepligtiges revisor udarbejdet en råbalance, som viste, at skatteansættelsen skulle være lavere. Dette udgjorde ikke en særlig omstændighed efter landsrettens opfattelse. Landsretten fandt desuden, at den skattepligtige ikke havde godtgjort, at han i den relevante periode, på grund af psykisk sygdom, var forhindret i at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen for 2009. Dermed forelå der ikke særlige omstændigheder efter skatteforvaltningsloven § 27, stk., nr. 8.

Landsskatteretten lægger i nærværende sag til grund, at klageren har været ramt af sygdom i de påklagede indkomstår og en periode derefter, som det fremgår af notaterne fra [sygehus1].

Landsskatteretten finder imidlertid, at klageren ikke har godtgjort, at sygdommen havde en karakter, der forhindrede ham i at anmode om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomståret 2013 og 2014 inden for de ordinære frister, henholdsvis 1. maj 2017 og 1. maj 2018. Der er ved vurderingen heraf lagt vægt på, at klageren ifølge de fremlagte notater har været til kontrol og undersøgelser på sygehuset uden egentlig indlæggelse. Det fremgår endvidere af notaterne, at klageren var erklæret symptomfri for sarkoidose fra den 22. juli 2015. Der er ikke i øvrigt i notaterne oplysninger, der kan understøtte, at klageren vedvarende var forhindret i at varetage sine skatteforhold.

Derfor er betingelserne for en ekstraordinær genoptagelse ikke opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. nr.8, se også SKM2017.242.VLR.

Landsskatteretten anser endvidere ikke fristreglen på 6 måneder fra kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, for opfyldt, idet det må lægges til grund, at klageren fik kundskab om de skønsmæssige skatteansættelser i forlængelse af SKATs taksationsforslag for indkomståret 2013 den 22. januar 2015 og for indkomståret 2014 den 5. januar 2016. Klageren anmodede først om genoptagelse for indkomstårene den 24. september 2018 via mail til Skattestyrelsen.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, at han har selvangivet i 2011 et overskud på 476.518 kr. og i 2012 et overskud på 535.848 kr. Det fremgik i klagerens regnskabsmateriale i anmodning om ekstraordinær genoptagelse til SKAT, at der i 2013 var et overskud på 410.328 kr. og i 2014 et overskud 368.789 kr. SKAT har foretaget en skønsmæssig forhøjelse på 605.000 kr. for 2013 og for 2014 på 595.000 kr. SKAT udregnede privatforbruget skønsmæssigt til at være 205.000 kr. i 2013 og, 203.000 kr. i 2014. Disse skøn blev udregnet på baggrund af den information SKAT sad inde med på det tidspunkt, SKAT foretog ansættelserne.

De skønsmæssige ansættelser, SKAT foretog for indkomstårene 2013 og 2014, kan derfor ikke anses for at være urimeligt høje og kan dermed ikke tilsidesættes. Der foreligger derfor ikke en myndighedsfejl.

Landsskatteretten stadfæster hermed SKATs afgørelse.