Kendelse af 21-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Fortjeneste ved salg af bil til hovedanpartshaver

183.400 kr.

138.400 kr.

138.400 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter benævnt selskabet), CVR-nr. [...1], købte den 16. februar 2016 en BMW 750I af [virksomhed2] for 735.000 kr. med en 12 måneders garantiperiode. Bilen, som på købstidspunktet havde en kilometerstand på 60.000 kr., er indregistreret 1. gang den 27. juni 2011 med registreringsnummer [reg.nr.1]. Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens afgørelse, at bilen har en nyvognspris på over 2.000.000 kr.

I oktober 2016 solgte selskabet bilen til [person1] (herefter benævnt hovedanpartshaveren), som ejer 50 % af selskabets moderselskab, [virksomhed3] ApS. De resterende 50 % ejes af hovedanpartshaverens ægtefælle.

Af købsaftalen dateret 15. oktober 2016 fremgår:

”[person1] køber af [virksomhed1] ApS BMW 750I med registreringsnummeret [reg.nr.1], første registrering 1706 2011.

Kilometerstand: 75200

Stand: normal, dog med tre lakskader, og i øvrigt som beset.

Pris aftalt til 551600 kr. Prisen er fastsat ud fra prisen på sammenlignelig bil på bilbasen. Vedlagt.

Beløbet er betalt over mellemregningen.”

Selskabet har indsendt dokumentation for den mest sammenlignelige bil, der var til salg på overdragelsestidspunktet til hovedanpartshaveren. Ifølge fremlagte udskrift fra [...dk] er der tale om en tilsvarende BMW 750I, der kostede 222.185,29 kr. uden tysk moms og uden afgift. Bilen havde en kilometerstand på 70.000 km.

Under selskabets ejertid har selskabet afholdt udgifter til ekstraudstyr på i alt 23.921,70 kr. Selskabet har således den 1. marts 2016 købt fire stk. alufælge med vinterdæk af hovedanpartshaveren for 16.500 kr. Desuden fremgår det af faktura af 5. april og 31. maj 2016, at selskabet har betalt henholdsvis 6.486,70 kr. og 935 kr. til [virksomhed2] for montering af tripple track satellit overvågning og for køb af en bagagerumsbakke.

s afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med yderligere avance på 183.400 kr.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”Selskabet har den 18. februar 2016 købt bilen for kr. 735.000.

Ved faktura af

1. marts 2016 køber selskabet af [person1] 4 stk. alufælge med vinterdæk for kr. 16.500.
5. april 2016 betaler selskabet kr. 6.486,70 til [virksomhed2] for montering af tripple track satellit overvågning.
31. maj 2016 betaler selskabet kr. 935 til [virksomhed2] for køb af en bagagerumsbakke.

Selskabet har således samlet afholdt udgifter til bil og udstyr på kr. 758.921,70.

Selskabet har indsendt dokumentation for den mest sammenlignelige bil der var til salg på overdragelsestidspunktet.

Det er en bil som kostede kr. 222.185,29 uden tysk moms og uden afgift.

Bilen havde en kilometerstand på 70.000 km.

Herefter er der foretaget diverse beregninger af registreringsafgift, tillagt tysk moms og korrigeret for forskel på bilernes kilometerstand.

Herefter fremkommer en handelspris på kr. 551.600 som selskabet og [person1] har anvendt som overdragelsespris på bilen.

Skattestyrelsen er ikke enig i den fremgangsmåde, som selskabet har lagt til grund for sine beregninger.

Det bemærkes, at der skal betales registreringsafgift udfra bilens handelspris. Selskabet har anslået en handelspris for, at opnå en afgiftspligtig værdi der modsvarer en bil der er til salg uden afgift.

Det bemærkes endvidere, at selskabets fremgangsmåde ikke er korrekt, idet den afgiftspligtige værdi skal tillægges den tyske moms på 19 %.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at den anvendte overdragelsespris er en beregning udfra et ønske om, at opnå en pris der modsvarer bilens skattemæssigt nedskrevne værdi.

Selskabet opnår en skattemæssig avance på bilen på kr. 350 som selskabet har indtægtsført i 2017.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at bilens handelsværdi ved salget til [person1] den 15. oktober 2016 udgør kr. 735.000.

Der er ved denne vurdering lagt til grund, at bilen er fra juli 2011 og således mere end 5 år gammel i oktober 2016. Bilen har en nyvognspris på over 2 mio. kr.

Det fremgår af den Juridiske Vejledning afsnit C.B.3.5.4.6.

”Hvis overdragelsen mellem hovedaktionæren og selskabet sker i nær tidsmæssig tilknytning til selskabets eller hovedaktionærens erhvervelse af aktivet, skal overdragelsen ske til en pris der ikke afviger væsentlig fra erhvervelsesprisen.”

Selskabet har haft bilen i en periode på 8 måneder hvilket Skattestyrelsen, i denne sammenhæng, anser for at være en kort periode.

Selskabet har købt bilen med 12 måneders garanti, hvorfor der er 4 måneders garanti tilbage da [person1] køber bilen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at såfremt bilen havde fejl eller mangler ville [person1] have gjort det gældende over for forhandleren.

Bilen anses således på overdragelsestidspunktet for at være fejl fri.

På baggrund af ovennævnte anses bilen ikke at kunne overdrages til [person1] til en pris, der svarer til en forhandlers købspris i ren handel/bytte, men skal være en pris som bilen kunne forventes at stå til salg for hos den samme forhandler som selskabet købte bilen af.

Der er ved denne vurdering lagt til grund,

at der er tale om en handel mellem interesseforbundne parter,
den meget korte tid selskabet har ejet bilen,
at bilen handles indenfor for samme kalenderår,
at om kilometerstanden er 60.000 km eller 75.000 km for en mere end 5 år gammel bil ikke påvirker bilens pris.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke skal være muligt for en hovedaktionær, at foretage en kontrolleret handel og opnå en væsentlig økonomisk fordel ved, at lade bilen blive handlet gennem hovedaktionærens selskab.

I tilfælde af at der skal ske reduktion for de kørte kilometer anser Skattestyrelsen, at det kan modsvares i de omkostninger selskabet har afholdt til køb af udstyr for kr. 23.921,70.

Det købte udstyr anses på overdragelsestidspunktet for, at have en værdi på kr. 23.921,70 for [person1], når der henses til at,

der er købt vinterdæk 1. marts 2016 som formodes ikke, at have været anvendt før [person1] bliver ejer af bilen 15. oktober 2016,
[person1] tilsvarende skulle betale kr. 6.486,70 for, at få installeret satellit overvågning i bilen, samt
bagagerumsbakke er næsten ny.

Fortjeneste ved salg af BMW 750:

Saldo primo

kr.

551.250

Afgang i året løb

kr.

-735.000

Negativ saldo

kr.

183.750

Selvangivet indtægtsførsel af negativ saldo

kr.

-350

Yderligere indtægtsførsel af negativ saldo

kr.

183.400

Den yderligere avance på kr. 183.400 anses for udlodning til [person1] i henhold til Ligningslovens § 16 A.

1.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at bilens handelspris pr. 15. oktober 2016 udgør kr. 735.000.

Der er ved denne vurdering henset til de argumenter der fremgår ovenfor, samt når der alene er en BMW 750 (benzin bil) til salg i Danmark på overdragelses tidspunktet anses denne bil ikke for at kunne være udtryk for bilens generelle pris. Der er tale om en speciel og meget dyr bil hvor den mindste forskel i udstyr, fejl og mangler og garantiforhold kan gøre et meget stort udslag i prisen.

Skattestyrelsen fastholder således sit synspunkt om, at prisfastsættelsen af bilen skal tage udgangspunkt i den pris der er på kr. 735.000 pr. 18. februar 2016 hvor selskabet køber bilen af 3. mand (markedspris).

Der er ikke ændringer af Registreringsafgiftsloven i 2016 der påvirker prisfastsættelsen af bilen.

[person1]s bemærkninger ved mødet den 8. november 2018 har således ikke ændret Skattestyrelsens opfattelse, hvorfor sagen afgøres i overensstemmelse med Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 24. september 2018.”

Klagerens opfattelse

Ved klagen nedlagde repræsentanten oprindeligt påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst nedsættes med 183.400 kr.

Repræsentanten anførte til støtte herfor følgende:

”[virksomhed1] ApS har den 15. oktober 2016 solgt en BMW 750 til [person1] (hovedaktionær i [virksomhed1] ApS).

Handelsværdien er fastsat til kr. 551.600.

På handelstidspunktet fandtes ingen tilsvarende bil til salg i Danmark, hvorfor [person1] anvendte en tysk bil som den mest sammenlignelige bil der var til salg på overdragelsestidspunktet. Bilen var til salg uden moms og afgift, hvorfor [person1] beregner sig frem til hvad prisen ville være for en tilsvarende bil i Danmark. I beregningerne tillægges registreringsafgift og moms og der korrigeres for forskel på bilernes kilometerstand.

Den herefter fremkomne pris er bedste udtryk for en handelsværdi.

Skattestyrelsen er ikke enig i fremgangsmåden for beregningerne.

Der er fremsendt dokumentation og forklaringer til den anvendte fremgangsmåde, men Skattestyrelsen fastholder at bilens handelsværdi er uændret i forhold til den oprindelige købspris for [virksomhed1] ApS. Der tages således ikke hensyn til at der er gået 8 måneder og at bilen har kørt 15.000 km i perioden.

Det er vores vurdering, at det ikke giver mening at diskutere de udførte beregninger yderligere, idet dette ikke fører os nærmere en faktisk handelsværdi.

Vi skal derfor anmode om, at der udføres Syn & Skøn med henblik på at få fastsat en handelsværdi af bilen på overdragelsestidspunktet.”

Repræsentanten har efter det foretagne syn og skøn revideret sin påstand således, at selskabets indkomst nedsættes med 45.000 kr., idet bilens handelsværdi på tidspunktet for overdragelse til hovedanpartshaveren fastsættes i overensstemmelse med skønsmandens vurdering.

Til støtte for den reviderede påstand har repræsentanten anført:

”I forlængelse af nedenstående, skal jeg på baggrund af den modtagen skønserklæring forespørge om Skat vil ændre sin afgørelse og vurdering omkring handelsværdien af bilen, så den svarer til skønsmandens vurdering på kr. 690.000?

Min klient er indstillet på at lægge skønsmandens vurdering til grund.”

Syn og skøn

Der har under Skatteankestyrelsens behandling af sagen været afholdt syn og skøn vedrørende handelsværdien af den omhandlende BMW 750I med registreringsnummer [reg.nr.1].

Af syns- og skønsrapporten fremgår bl.a. følgende spørgsmål og svar:

Spørgsmål 1:

Skønsmanden bedes oplyse, handelsværdien på den af skønsforretningen omhandlede BMW 750iX, årgang 2011, pr. 15.10.2016, idet det bl.a. lægges til grund

at køretøjet er indregistreret første gang den 27.06.2011
at køretøjet overdrages den 18.02.2016 til kr. 735.000 med kilometerstand 60.000,00
at køretøjet den 18.02.2016 ikke havde GPS-sporing, vinterhjul samt bagagerumsbakke

Svar på spørgsmål 1:

Bilens handelsværdi per 15. oktober 2016 – herunder uden GPS-sporing, vinterhjul samt bagagerumsbakke – skønnes at have været kr. 675.000 inkl. danske afgifter. Det forudsættes her, at bilens kilometertal per 15. oktober 2020 var 75.500 jf. sagens oplysninger.

Spørgsmål 2:

Skønsmanden bedes oplyse om handelsværdien på en bil som den af skønsforretningen omhandlede sædvanligvis vil falde over en periode på 8 måneder (fra 18.02.2016-15.10.2016), hvor bilens kilometerstand øges fra 60.000 til 75.500.

Svar spørgsmål 2:

Ja

Spørgsmål 3:

Såfremt spørgsmål 2 besvares bekræftende, bedes skønsmanden oplyse hvor meget handelsværdien vil falde.

Svar spørgsmål 3:

Bilens handelsværdi vil i den angivne periode, hvor den kører 15.500 km, falde med 60.000 kr., idet der også tages hensyn til tidspunkt på året for værdiansættelse og dermed tab. Det bemærkes herunder, at der ikke er registreret øvrige forhold (ændringer i afgifter, marked ect.) for salg af denne type luksusbiler i den angivne periode, der måtte påvirke prisdannelsen ud over den anførte nedskrivning for tid og antal kørte kilometer.

(...)

Spørgsmål IA:

Skønsmanden bedes oplyse, handelsværdien på den af skønsforretningen omhandlede BMW 750iX, årgang 2011, pr. 15.10.2016, idet det bl.a. lægges til grund

at køretøjet er indregistreret første gang den 27. juni 2011
at køretøjet er købt pr. 18. februar 2016 for kr. 735.000 med en kilometerstand på 60.000
at køretøjet overdrages den 15. oktober 2016 til kr. 551.600 med kilometerstand 75.500
at køretøjet den 15. oktober 2016 havde installeret udstyr såsom GPS-sporing, vinterhjul, bagagerumsbakke til en samlet værdi på kr. 24.786,70, samt
at bilens udstyr var som fremgår af sagens bilag A (vognkort)

Svar på spørgsmål IA:

Bilens handelspris ved ovennævnte forudsætninger skønnes at have været 690.000 kr. inkl. danske afgifter. Det bemærkes her, at værdiansættelser af brugte biler helt generelt er et spørgsmål om udbud og efterspørgsmål efter den omhandlende bil / model på det givne tidspunkt – og således ikke nødvendigvis har sammenhæng med en given tidligere anskaffelsespris. Dette nævnes alene, idet spørgsmålets pkt. 2 og pkt. 3 ikke har indflydelse på ovennævnte vurdering af

handelspris.”

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes med undtagelse af særligt fastsatte begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi. Det fremgår af statsskattelovens § 4, stk. 1.

Skattepligtige, der foretager handelsmæssige eller økonomiske transaktioner med en nærmere angivet kreds af interesseforbundne parter (kontrollerede transaktioner), skal ved opgørelsen af den skatte- eller udlodningspligtige indkomst anvende priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (armslængdeprincippet). Dette fremgår af ligningslovens § 2, stk. 1.

Ved bestemmende indflydelse forstås blandt andet direkte eller indirekte ejerskab af mere end 50 % af aktiekapitalen. Ved bedømmelsen af, om den skattepligtige anses for at have bestemmende indflydelse på en juridisk person, medregnes aktier, som indehaves af personlige aktionærer og deres nærtstående. Dette fremgår af ligningslovens § 2, stk. 2.

Selskabet og hovedanpartshaveren er omfattet af den kreds, der skal handle på armslængdevilkår i medfør af ligningslovens § 2.

Det fremgår af syn- og skønsrapporten, at bilens handelsværdi den 15. oktober 2016 skønnes til 690.000 kr.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, finder i overensstemmelse hermed, at handelsværdien for bilen udgjorde 690.000 kr. den 15. oktober 2016 og at selskabets indkomst herefter skal nedsættes med 45.000 kr.

Et retsmedlem finder, at en prisreduktion svarende til det indkøbte ekstraudstyr til ca. 24.000 kr. må anses for rimeligt for en 6 år gammel bil, hvor begge handler er indgået i det samme kalenderår. Dette retsmedlem bemærker, at en hovedaktionær ikke skal kunne spekulere i kortvarige overdragelser/ejerskab af aktiver til eget selskab.

Landsskatterettens afgørelse

Der træffes afgørelse efter stemmeflertal. Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse.